Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: vellu_volvo - 13.10.2013, 13:26:50

Otsikko: Volvo 240 turbo käyttis (myynnissä markkinapuolella)
Kirjoitti: vellu_volvo - 13.10.2013, 13:26:50
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_7278.jpg)
No nyt tuli sitten perustettua ensimmäinen projektipäiväkirja, vaikka hieman arvoin että kehtaako näin hitaasti etenevästä rojektista tällästa tehdä, mutta pystyypähän tässä ainakin apuja kyselemään :D Kyseessä ensimmäinen volvoni ja mallia 240 vm.87, voimanlähteenä b200e jolla rullailtu karvan päälle 300tkm.

Auton ostin noin 2vuotta sitten syksyllä Turusta, kun ei lähempää sopivampaa löytynyt. No auto ei ollut aivan myyjän lupaamassa kunnossa, mutta kaupat tuli tehtyä siitä huolimatta.
Vikoja mitä alkuun volvosta löytyi:
-Pyörän pinnapultteja poikki
-Varapyöräkotelo tiessään
-Pakosarjantiivisteet vuoti
-Puolti ajaessa oikealle ja jarruttaessa vasemmalle
-Jätti välillä lähtemättä käyntiin (pa-pumpun sulake)
-Kuskin puolen peili rikki
-Takakontti maalattu erittäin törkeästi kilikali maalilla

Nuo viat tuli laitettua ja seuraavassa katsastuksessa vielä tuli vaihettavaksi vasen takatukivarsi ja yksi paikka kuskin jalkatilaan. Muutenkin auto oli ollut huonolla pidolla ja listat oli pitkälti eri-pari malleja, hiekka"muovi" ja tuulitunneli puuttui. Positiivista oli ostohetkellä vajaa 10tkm sitten tehty kansiremontti, josta löytyi kuitit.

Ja listaa mitä autoon on tullut tehtyä:
-Listat vaihdeltu niin että puskurin listat mustat, muut kromia
-Huoltoja mm. sytytyksen osat, suodattimet, jarrut ja muuta pientä
-Etutukivarsien taaemmat puslat vaihtui väljistä originaaleista uretaanisiin
-Takavalojen ehostus hiomalla ja maalaamalla
-Takakontin maalaus
-Tänä kesänä hitsausta vähän jokapuolelle autoa ja toinenkin varapyörä kotelo sai lähteä
-Moottorin vaihto ja ahtaminen

Nykyinen tekniikka:
-lohkona b21a, laakerit vaihdettu, hoonattu, rengastettu yms. 9,3:1
-kansi siistitty 530, nokka V - 3 astetta aikasella, säädettävä nokkapyörä
-K-jetin imusarja, turbon suuttimet kannessa
-halkosarja ja garret t03
-vakio IC ja 60mm ahtoputket
-740 turbon öljynjäähdytin
-440 volvon sähköflekti
-MS1 v2.2 ohjaa bensaa ja sytkää vag 106b hukkakipinän kanssa
-pottapyörä ja turbon kytkin - hyllyssä odottaa sre-618:lle sorvattu littupyörä asetelmaansa
-140hp/3200rpm ja 280nm/3200rpm @0,8bar  -  140hp/5500rpm @0,3bar
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/fr48.jpg)

Auto ostokunnossa
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/he044-1.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/he044-1.jpg.html)

Pestynä
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_4009.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/DSC_4009.jpg.html)
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_4031.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/DSC_4031.jpg.html)

Takakontista:
-Ennen maalausta
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_4030.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/DSC_4030.jpg.html)

-Maalaus
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/Kuva0076.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/Kuva0076.jpg.html)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/Kuva0079.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/Kuva0079.jpg.html)

-Maalattuna kiinni ja takavalo ehosteltuna
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_5294.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/DSC_5294.jpg.html)
Tarkkasilmäinen voi huomata että sävy meni pikkusen ohi, mutta ekaa kertaa olin maalia sekottelemassa ja maalamassa ;D

Takavalot ennen ja jälkeen käsittelyn
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_5291.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/DSC_5291.jpg.html)

Sisusta
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_3999.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/DSC_3999.jpg.html)

Tuossa muutamia kuvia viime kesältä ja keväältä. Kuvia oli koneella enempikin kunnes kovalevy tuhoutu ja jäljelle jäi vaan bucketin kuvat :'(

Volvo on nyt ollut seisokissa tammikuusta asti kun tällä hetkellä ollaan varusmiespalveluksessa, mutta jotakin on tullut tehtyä nuita ruostehommia nyt alkusyksystä.
Purin mädätyslistat pois ja alta paljastui tälläista:
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/kuva0176.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/kuva0176.jpg.html)
Listat eivät enään palaa tähän autoon 8)

Paikkoja hitsasin eteen molempiin jalkatiloihin ja vänkärin puolen varapyörä kotelo poistui ja tilalle suoraa peltiä.


Ja nuitten kiirrellisimpien jälkeen ois tämmöstä:
-Räikkälukko - ei tule, odotetaan kassan kertymistä ja torsenia
-Vänkärille kuppipenkki - etsinnässä
-Tukiraudat tai homemade poikkituki konehuoneeseen - paikoillaan
-Tekniikan irroitus varaosa autosta ja sen ehostelu ahtamista varten, tekniikaksi tulee b21a originel sisuskaluilla, tiivisteet ja laakerit vaan vaihellaan - paikoillaan

Että tämmönen rojekti tämä, tulee etenemään hitaasti ja epävarmasti sekä apua tullaan kyselemään :hello:

Vielä kuvatus viime syksyltä
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_5376.jpg) (http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/media/DSC_5376.jpg.html)

Pahoittelen aloituspostin sekavuutta!  :D

Edit. Tuolla löytyy huonoja kuvia myös peltihommista http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/library/?sort=3&page=1
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 19.10.2013, 09:56:44
Nyt ois turvatankin osto edessä ja olen miettiny tuommosta 60l jazzia. Ongelmana se että tekis mieli saada tuo alkuperäinen mittari toimimaan jazzin anturilla. Mittailin alkuperäisen anturin ohm alueita ja tuloksia tuli n.50ohm koho ylhäällä ja 7.65M ohm koho alhaalla, eli kaiken jären mukaan mittari toimii noiden lukemien välissä vai onko mittaus mennyt jotenki perseelleen? Mittasin lukemat tankkiin menevän liittimen harmaan ja koriin tulevan ruskean johdon väliltä. Onko kukaan muu naittanut orggis mittaria ja jazzin anturia?

Ja sitten vielä mitenkä tuollainen 60l menee tuonne konttiin vai onko 45l sopivamman kokoinen tuonne? Tekisi kuitenkin mieli laittaa 60l koska käyttöauto kyseessä kuitenkin.

Mites tarviiko tuohon hitsata takapenkin takana oleva peltiseinä umpeen vai kelpaako katsurille tuollaisenaan kun on takapenkit kiinni?

 
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: petes - 19.10.2013, 13:45:02
Miksi käyttöautoon turvatankki kontiin ???
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: järviin - 19.10.2013, 13:56:26
Miksi käyttöautoon turvatankki kontiin ???
Ei siitä ainakaan hyötyä ole. Päinvastoin: painopiste nousee ylemmäs.
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 19.10.2013, 18:06:55
Koska auto ei pysy varmastikkaan käyttöautona pitkään vaan siitä tulee jossain vaiheessa enemmän sellane räppäily peli ja alkuperäinen tankki vuotaa niin en sitä enään laita paikalleen, niin ajatuksena sitten laittaa turvatankki paikalleen jo nytten.
Tänää tullu takahelmaa hitsailtua ja vielä pitäs etulokari paikkailla jos siitä sais edes jonki näkösen. Sitten vielä viikonlopun aikaan tarkotus sisusta kasailla takas.   
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: Kalamies - 19.10.2013, 18:23:04
Kukin taaplaa tyyliillään. Uusi tankki maksaa mätänetissä 130e kun taas anturillisesta Jaz:ista saa maksaa melkein tuplat. Passaa anturikin ns. suoraan.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 19.10.2013, 18:29:37
No ei kyllä kovin kallis ois tuo vakiokaan.. Jotenki en oo tajunnu katsoa vakio tankkeja uutena. Pitääpä katella niitä tankkeja kohta! :) 
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 19.10.2013, 18:46:30
Kattelin nuita tankkeja niin ei näytä olevan mistään saatavilla ja sitten pitäs myös saada se anturiteline/kansi mihin tulee bensan lähtö sekä paluu, koska sekin on ruostunut piloille. Täytyy soitella motonettiin ja kiitos vinkistä kalamiehelle :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: Kalamies - 19.10.2013, 21:20:50
Eipä mitään. Usein ihmiset vaan miettii turhan hankalasti, kun helpommallakin pääsee.  :) Pari kuukautta takaperin kaveri osti tuollasen tankin. Tilauskamaa, mutta saatavilla.

Jos tankkilaite on aivan entinen niin Skandix:ilta uusi (http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/motor/kraftstoffaufbereitung/kraftstofffoerderung/tank-und-leitungen/sensor-kraftstoffvorrat/1018107/).
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 19.10.2013, 22:36:26
Täytyy katsella sitä tankkilaitetta kunhan tietokoneelle pääsen jälleen.

Tänään tullut hitsailtua viimeiset paikat tältä erää ja nyt auto tallissa lämpiämässä ja odottamassa huomista jolloin pistetään paikkoihin maalia pintaan. Kuvia vois laitella operaatiosta kunhan kerkeää, kun huomenna lähdettävä taas sotimaan..
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 27.10.2013, 22:47:25
Tuli ostettua kunnosteltu alkuperäinen tankki perjantaina ja eilen laitoin paikoilleen niin nyt on auto ajamalla siirrettävissä. Massat tuli myös laitettua pohjaan paikatuille kohdille. Näkyvät osat mitä tarvis maalata vetäsin paikkamaalilla yli vaan. Pitää varmaa sitten maalailla oikeella sävyllä ku saa kaikki ruosteet pois. Kuvia ei tullu hirveemmin otettua ku meinaa unohtua aina se :D Mutta nyt taas viikko harmaissa.. 
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 29.12.2013, 17:34:25
Noniin, eipä ole tullut kahteen kuukauteen kirjoteltua mitään tänne, mutta jotain pientä on tapahtunut. Armeijasta tuli kotiuduttua ja nyt on taas aikaa volvolle :) Tietty jos vielä töitä sais niin olis rahaa laittaakkin tuota joskus.

Auto tuli leimattua toissapäivänä huomautuksetta ja ajoaikaa löytyy taas 14kk eteenpäin. Leimalle laitoin jarruputket edestä kiinni, kun niiden kiinnityspultit katkes joku aika sitten iskarin yläpäitten laitossa. Kesällä hitsailin reijät pohjasta ja muutapa ei tarvinnu leimaa varten laitella.


(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/photo0204.jpg)
Varapyöräkotelon paikalle suoraa peltiä, tuohon tuli jälkikäteen lyötyä lekan ja puukalikan kanssa keskelle hieman syvennystä ja siihen reikä veden poistoa varten.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/photo0206.jpg)
Sama ulkopuolelta pohjamaalissa. Huonoa laatua takaa kivikauden nokia X3

Enempää ei kehtaa nuista lisäillä ku on jo niin huonolaatusia kuvia. Paikkoja tuli edestä molemmin puolin lattiaa ja ne runkopalkkien päät etuovien luota. Pohjamaalina paikkoihin tuli rostexia pensseli tuotteena, toivottavasti ei ruostu heti läpi ;D

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000059.jpg)
Uus tankki massattuna alla, tästä kiitos 240:lle :hello:

Sitten tuli poistettua mädätyslistojen teipit ovista, kaverina oli asetoonia ja toffeelaikka. Ihan hyvin lähti teipit irti ja kaupanpäälle tuli mukava päänsärky asetoonilla kikkailun johdosta :idiot2: Lopuks hitsasin listareijät umpeen ja hion vaan ylimääräset rälläkällä pois, mutten alkanut vielä kitillä sotkemaan vaan vetäsin paikkamaalit päälle a`la motonet ja biltema. Kittailee nuo vänkärinpuolen ovet samalla kun vaihdan kuskin ovet parempiin, kun ovat alareunasta niin mädät.. Samalla kertaa saa kaikki sitten korin väriin ruiskulla.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000043.jpg)
Ennen

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_0000492.jpg)
Jälkeen

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_0000632.jpg)
Reijät hitsattuna

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000057.jpg)
Maalasin myös penkin jalat kun olivat jääneet edelliseltä omistajalta kirkkaalle.

Sitten yksi kysymys, k-jetin suuttimille tulee polttoaineletkut ja minulla on kaikki muut letkut ihan pohjassa siinä suuttimessa, mutta yksi on pikkusen ylempänä ja mietin että vaikuttaako tuo mitenkään? Letkusta ei kuitenkaan vuoda mitään. Onko nuo letkut prässäämällä vai millä kiinni?
Täsmentävät kuvat:
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_0000542.jpg)
Pohjassa oleva  letku.
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_0000522.jpg)
Raollaan oleva ja tuo märkä on crc:tä ei bensaa.

Loppuun fiilistely kuvat:
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000038.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000035.jpg)
Volvo for life -huomioliivi :P
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: 240 - 29.12.2013, 19:09:24
Siinä bensaletkun päällä on ilmeisesti toinen pehmeämpi letku suojaksi. Noin kaikki ok. Päällys letku vaan pääsee liikkumaan. Samanlaiset letkukuviot löytyy tankin ja bensaputkien välistä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 29.12.2013, 19:28:40
Okei. No se saa jäädä tuollaiseksi. Tuli äsken siivottua volvo ja järjesteltyä mukana kulkevat vermeet omille paikoilleen autoon.
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 04.01.2014, 20:59:54
Tänään tuli tehtyä muutamia osa hankitoja moottorin vaihtoa ajatellen. Kävin hakemassa r-sportin öljypohjan niin saa turbon öljynpaluun suoraan siihen, sitten ostin suodattimen siirtojalan sekä öljycoolerin putkineen ja letkuineen.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000100.jpg)
Cooleri ja siirtojalka putkineen

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000102.jpg)
Öljypohja

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000103.jpg)
Ja hieman putsailtuna

Huomasin samalla, että aika siivo tulee kylpyhuoneeseen kun alkaa öljysiä osia pesemään.. Heikompi hermonen vaimoehokas ois saattanu vaikka löydä :idiot2: Uunin pesuainen oli aika hyvä irrottamaan pinttynyttä öljyä ja muuta paskaa eli sitä tulen jatkossakin käyttämään näissä hommissa todennäkösesti.  :)

Sitten mukaan tarttu vielä apurunko ja molemmat etutukivarret. Ajatuksena vaihtaa tuo apurunko samalla, kun moottori vaihtuu, koska entinen alkaa olemaan päistänsä aika mädän tuntunen. Etutukivarret myös ajattelin ehostella hyviks ja laittaa uretaani puslat kiinni.
Jos tiedossa hyviä/edullisia hiekkapuhallus paikkoja jyväskylän seudulta, niin voi ilmotella! :hello:

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000099.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.01.2014, 21:19:15
Onko tämä lankku jyväskylässä? Yksi päivä näin samanlaisen SPARCO-tekstein Jyväskylän Bilteman/Citymarketin liikennevaloissa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 04.01.2014, 22:11:20
Juu Jyväskylässä asustellaan. Nyt oli auto vuoden poissa täältä kun olin intissä, mutta nyt taas pyöritään täällä.  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 21.01.2014, 12:52:56
Päivitellään tännekkin jotain taas vaikkei mitään ole tapahtunutkaan :D Osia on yritetty etsiä ahtamista varten, mutta hieman hakusessa tuntuu olevan kohtuu hintaset. Töitäkään ei ole kuulunut eikä näkynyt nii menee aikalailla näpräillessä kun ei ole varaa osiin  :-\
Lisävalot tuli asennettua keulalle niin näkee talven piemeydessä ajella. Sattui löytymään tuollainen Hella comet 500 sarja hyllystä niin sen löin sitten keulaan.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000142.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000146.jpg)

On varmaan jostain 80-90 luvun vaihteesta tuo sarja, mutta kaippa nuilla näkee paremmin ku ilman.
Kestäsköhän nuo käyttää 100w hehkua, kun nuita kuitenkin käytetään aina liikkeessä niin ilmavirta jäähyttää niin ettei säry heijastin pinnat?
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: jaako - 21.01.2014, 14:35:30
Mitkä nuo vanteet on? jotenkin pätevän näköiset  8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 21.01.2014, 16:08:05
Mitkä nuo vanteet on? jotenkin pätevän näköiset  8)
Hieman paha sanoa, kun vanteet olivat autossa kun sen ostin. Mutta eskilstunassa on tehty nuo, kun sen leima on vanteen takapuolella ja malliksi veikkaan wolfrace.
Mielestäni parhaimman näköset 14" vanteet mitä 200-sarjassa olen ikinä nähnyt 8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 23.01.2014, 12:21:28
Tänään tuli Difeltä rosteriset tuet konehuoneeseen ja pakkohan ne oli lähtee tuonne pakkaseen asentamaan.  :idiot2:

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000171.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000167.jpg)
Tuet istuu hyvin paikalleen, ei ota mihinkään kiinni mihin ei pidä ja ovat muutenkin laadukkaan oloiset sekä hyvin viimeisteldyt, kiitokset Difelle putkista! :hello:

Joo ja olihan mulla asennus kaverikin.. :D
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000166.jpg)

Ja tänään tuli hieman sovittua mahdollisista työkuvioista, joten projekti saatta kohta elävöityä hieman jos hyvin käy ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 06.04.2014, 11:49:34
Ja taas mennyt pari kuukautta ettei ole tullut kirjoteltua mitään, mutta jotain pientä hankintaa on tullut tehtyä.
Tekniikan kävin vihdoinki irroittamassa elimen luovuttajasta ja oli kyllä mielenkiintonen ilman mitään nosturia taistella se ylös. Laitettiin sitten ö-pohjan alle pari lautaa ja vedettiin kone niitä pitkin ylös traktorilla. Kytkinakseli ja turbiini olivat aika kivasti naimisissa joten sai hetken temppuilla että irtos kone laatikosta.
Kuvat kertokoon siitä loput:
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000278.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000288.jpg)
Sieltä se nousee :o

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000289.jpg)

Tekniikka jäi vielä Lapinlahelle odottelemaan ja pääsiäisenä olis tarkotus käyä purkamassa apulaitteet ja muut turhat irti ja napata lohko mukaan Jyväskylään. Sitten availen sen ja ainakin kiertokangen laakerit tulee vaihettua ja kunnon mukaan sitten hoonailut ja renkaan vaihdot jos tarvetta on. Hyvähän se olis tehdä kerralla kuntoon. Olikos näissä nyt muuta kanki vaihtoehtoa kun M-kanki? Tekniikka on B21A ja oisko vm.79  
Kuva vielä tekniikan luovuttajasta
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/kuva0124.jpg)

Muita hankintoja on tullut, halkosarja, pikku garretti sekä vakio cooleri, downpipea yms.. Eli  mennään pienellä budjetilla.

Tulevalla viikolla pitäs saada etutukivarret ja etupalkki sekä muut pikkuhilppeet pulveriin kuskailtua niin vois niitäkin alkaa alle jumppaamaan.

Tuli laitettua autoa kesälookkiin eli lisävalot pois ja kesärenkaat alle, niin pitihän sitä käydä sitten illalla harjottelemassa kameran käyttöä..
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_7279.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_7262.jpg)
Kyytiläiset tuli myös vahingossa kuvaan..

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_7256.jpg)

Palaillaan asiaan kun on taas jotain kirjoteltavaa!
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 06.05.2014, 19:41:53
Joo tuli siirreltyä auto showroomin puolelle, kun ei tästä oikeen kunnollista projektipäiväkirjaa alkanut tulemaan, mutta kirjotellaan tästä lähtien tälle puolen kuulumisia.

Kävin hakemassa Lapinlahelta tulevan tekniikan ja samalla purin sen pienempiin palasiin. Kampiakselin laakerit ja kiertokangen laakerit olivat erittäin hyvässä kunnossa ottaen huomioon moottorilla ajetut kilometrit +330tkm.
Nelospyttyyn oli päässyt vettä vaikka kannen tiiviste oli täysin ehjän oloinen, mistähän liene sitten päässy vesi pyttyyn. Vesi oli tietenkin ruostuttanu sylinteriä jonkin verran, mutta näyttää toistaseks vielä siltä että hoonaamalla selvitään.

Muutamat kuvatkin tarttui tuosta hommasta
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000394.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000398.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000399.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000403.jpg)
Hoonaus jälkeäkin vielä pikkusen näkyvissä

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000404.jpg)
Purettuna

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000406.jpg)
Auto pakattuna ja tässähän tuo ruostekkin näkyy nelosessa.

Pitää laitella paljon vaan kuvia kun ei ole mitään kerrottavaa :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 18.05.2014, 14:38:40
Nyt on lohko hoonailtu ja kyllähän siitä nelosestakin tuli ihan ok ottaen huomioon että tämä on eka moottori mitä ikinä teen ja megalla leikkiessä osaamattomana kokoonpanon elinikä voi olla erittäinkin lyhyt.  :idiot2:

Vetäsin tuossa lohkon maaliin ja tottakai miranol kirkkaan punainen!
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000424.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000422.jpg)
Näissä eka kierros vedettynä ja viikolla käyn vetäsee toisen kierroksen.

ad:lta kävin hakemassa yläkertaan tiivisteitä ja kannen pultit sekä jakohihna sarjan. Aika paljon tulee hintaa tuolle kiristin rullalle tuossa hihnasarjassa, mutta eipä viiti jättää vaihtamatta, kun ei ole tietoa millon viimeks vaihdettu. Enään pitää hakea kiertokangen laakerit sekä alapään tiivistesarja niin voi kasailla tekniikan. Sitten jäljellä enään turbon öljyntulo letkut. Ajattelin öljyntulon toteuttaa y-haaralla ö-paine anturilta ja toiseen haaraan ö-painen mittarille anturi jolloin orggis anturi siirtyy suotimen siirtojalkaan.

Myös alustan osat tulivat pulverista ja ei voi olla muutakun tyytyväinen. Vakaaja ja etutukivarret huomio keltasella ja runkopalkki eteen mustalla.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_7561.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/DSC_7560.jpg)
Nämä kait sitä vois pyöräyttää alle viikonloppuna ja jos samalla sitten asentas laajakaista lambdan mikäli se kerkeää viikolla Jyväskylään asti.
Oisko kellään kokemuksia tämmösestä (http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=270&products_id=7223), kun tuollaisen tilasin. :P

Ja kirjoitellaan sitten taas lisää kun jotain saadaan aikaseksi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: LeKe96 - 18.05.2014, 15:17:09
Taisit ajella perjantaina Tourulan valoissa vastaan. itse olin saabilla tosin liikenteessä. :hello:
Tuolta valintataloltakin bongasin volvos samana päivänä kun oman hain, kaveria jututin siinä kaupan ovella ja kävin kääntämässä niin pisti silmään.
hyvin sopii noi sparcotarrat 8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 18.05.2014, 16:05:06
Joo tais olla perjantaina ad:n reissu kyseessä.

Kiitoksia vaan ja kyllähän ne sopii, varsinkin kun talvella nuo vanteet saa valkosen maalin niskaansa  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 14.06.2014, 15:20:08
Projekti taas edennyt hieman eteenpäin ja tänä aamuna kasailin alakerran koneesta. Uutta tuli tiivisteet, kiertokangen laakerit ja männänrenkaat. Runkolaakerit oli niin hyvässä kunnossa etten viitsinyt alkaa vaihtelemaan.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000483.jpg)
Siinäpä se on ö-pohjaa vaille.

Triggeröinti toteutettiin sorvaamalla hihnapyörän takaa olaketta pidemmälle ja siihen sitten tiukalla sovituksella triggeri kiinni ja vielä neljällä paksummalla pultilla läpi kiinni. Täytyy vielä kierrelukite lyödä pultteihin varuilta.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000490.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000489.jpg)

Koe ponnistettiin tuo 10000rpm ja ei näkynyt värinöitä joten toivotaan että hall-anturi onnistuu lukemaan. Joutuu varmaan vielä stefakoppaa sahailemaan että mahtuu paikoilleen.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000491.jpg)

Nyt alkaa olemaan hyvällä mallilla tuo kone homma. Enään suodattimelta kiskoon pa-letku ja turbon öljyletku pitää teettää. Garrettiin ajattelin tehdä tulopuolelle paksun laipan johon sitten teen kierteet vaikka banjolle tai jollekin 90asteen liittimelle.

Jatketaan harjoituksia! :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.07.2014, 11:46:45
Pikkuhiljaa aloitettu tekniikan vaihto ja ilman suurempia ongelmia on selvitty. Unohtunu vaan aina jotain pientä ostaa ja joutuu koko ajan hakemaan pikkuosia että saa autoa eteenpäin tehtyä.

Taljalla nous kivasti entinen paketti keulalta pois
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000528.jpg)

Pois nostettu b200e oli hyväkuntosen näkönen sylintereistä eikä kulumaakaan juuri ollut. Nelonen oli tainnut vaan käydä hieman laihalla palotilan väristä päätellen, ei tullut kuvaa vaan siitä otettua.
Yllätyksenä paikallaan olleesta kannesa oli siistitty imu- ja pakopuolen kanavat ja liekkö niitä hieman isonneltukkin. Myös k-jetin imusarja oli soviteltu hyvännäkösesti kanteen, josta tuli idea laittaa ruiskusuuttimet kanteen ja käyttään pukinsarvi imusarjaa :P Sovitin sähköruiskun kaasuläpän jo pukinsarveen ja enään testaamatta, että tuleeko imuvuotuoa suuttimilla kannessa, mutta tiukasti suuttimet kyllä istuu paikalleen.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000535.jpg)
Imukanava, liekkö vakiokokoa?

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000533.jpg)
Imusarjat

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000549.jpg)
Hyvin istuu suuttimet kanteen. Toivotaan että k-jetin sarjalla on jotain hyötyäkin :D

Huohotuksen rakensin laittamalla ö-pumpun akselin peitelevyyn letkukaran ja poraamalla sen alle kaksi 7,5mm reikää, toivotaan että riittää huohotus tuommosenaan. Tuosta vaan letku sitten säiliön kautta ulkoilmaan ja ehkä myöhemmin pakoputkeen.
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000554.jpg)
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000553.jpg)
Semmonen systeemi se, toimii jos toimii :idiot2:

Sunnuntaina jatkuu räpeltely, toivotaan että maanantaina sais pyörimään..
Otsikko: Vs: Volvo 240 käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 04.08.2014, 22:06:17
Taas hetken aikaa puuhasteltu auton parissa ja tutustuttu megasquirtin ihmeelliseen maailmaan. Uudesta tekniikasta on jo savut otettu ja pikkusen ajettukkin säätämisen merkeissä. Alkuun oli ongelmia säätämisessä kun triggeripyörä oli 220 astetta eykk niin se piti kääntää kohilleen, sitten meinas pukata päälle tahattomasti kiihdytysrikastukset eikä kierrostietokaan kulkenut niinkuin piti vaan piikkejä oli logissa rpm-singaalissa. Muokkasin telinettä ja rpm tieto oli täysin virheetön reiluun 5000rpm asti jonne kierrätin varovasti paikallaan. Sain yhden lenkin ajettua ja auto sammui siihen kierrostiedon hävittyä. Syyksi paljastui hall-anturin telineen eläminen tai muusta syystä kosketus triggeripyörään ja anturi meni rikki. Nyt odotellaan uutta anturia että pääsee säätämään loppuun, tai no aloittamaan kunnolla säätämisen.

Muutamia kuvatuksia

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000745.jpg)

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000774.jpg)
Konehuonetta pitäs vielä siistiä, mutta toisaalta ei ole ensimmäisten töiden joukossa..

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000775.jpg)
Huohotuspönttö mallia budjetti

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_000776.jpg)
Yllätyksenä 700srj dp meni suoraan paikalleen.

Ensimmäistä kertaa megan voimalla käynnissä (http://vid1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_20140731_074640Z.mp4)
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 10.08.2014, 21:34:19
Auto taas elossa ja säädötki omasta mielestä ainakin aika hyvin jo kohdallaan. Anturi ei ollut syyllinen vaan anturin johto, joka oli oikosulussa sisältä. Tästä syystä megalta kärähti jotain niin että bensapumpun ohjaus ei toimi vaan pumppu huutaa koko ajan virrat päällä. Todennäköisesti Q3 transistori on syyllinen, mutta selvitellään tuota kun on aikaa. Kivasti liikkuu entiseen verrattuna vaikka max. paineet 0,46bar tarkalleen. Täytyy hommailla rajapaineventtiili ja käydä penkissä hieromassa sytytysennakot lopullisesti kohdalleen niin saa liikkuvuutta sopivasti. Ahtopaineiksi olen ajatellut jotain 0,8bar, jos vaan malttaa siihen jättää ::)

Edit: Nykyisen moottori kokoonpanon päivitin aloituspostaukseen näkyville.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 16.08.2014, 00:01:46
Tuli tänää asennettua bilteman bleedi, jossa siis rajapaine venttiili ilman säätöä ja sen jälkeen bleed-venttiili. Totesin ekalla testillä että ihan pa**ahan tuo on, kun rajapaineventtiili ei aukea vielä 1.4bar paineellakaan. Kuitenkin aloin purkamaan systeemiä ja lyhensin rajapaineventtiilin jousen puoleen alkuperäisestä niin silloin se aukesi juuri 0,5bar kohdalla kun ennen max paine oli 0,46bar. Vaikutuksena ahdot nousee hetkessä tuohon 0,5bar ja ikävä turbon sihinä ja vihellys nollapaineen tuntumassa katosi pois, kun hukkis ei hiivi auki pikku hiljalleen. Ja tuosta 0,5bar bleedillä sitten nostin paineet 0,7bar tuntumaan, tosin kiihdyttäessä pilkkaa 0,8bar hetkellisesti. Eli ei tuo kuitenkaan pienellä modauksella ole mikään täysi susi.
Jokatapauksessa menohalut lisäänty ja käyttömukavuus parani eli parempaan päin mennään. S*
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 16.08.2014, 20:06:13
Tänään käyty heittämässä päiväreissu tampereelle, kilometrejä tuli 338 ja polttoainetta meni 44l, eli n.13l/100km. Nyt säätelin ennakoita ylöspäin reissun jälkeen ja ainakin vetoja tuli heti lisää taas, toivotaan että vaikuttaa myös kulutukseen  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 10.09.2014, 20:19:42
Juupajuuu, tuli käytyä tänää motestilla penkissä mittaamassa tehoja katsurille ja samalla myös hieman säätämässä, varsinkin ennakoita nakuluurien kanssa. Tulos oli omassa mielessään pieni pettymys hukkaportinkellon takia. Ahtopaineet nousi eka hyvin ja ripeästi 0,8bar, mutta sen jälkeen paineet aloitti tasasen laskun sinne 0,3bar tuntumaan. Eli pakopaineet pitää porttia auki, koska kellon jousi on liian löysä. Ajatuksena modailla lisäjousi kellon rinnalle ja jos ei ala pelaamaan niin parempi kello sitten vissiin.
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_001479.jpg)
Tuossapa lappunen ja kuten näkyy niin samat tehot(140hp) 3200rpm 0,8bar ja 5500rpm 0,3bar, vääntöä ihan ok 280Nm/3200rpm @0,8bar. Lapussa myös paine ja afr.
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_001476.jpg)
Siinäpä sitä ollaan penkissä

Tässä vielä huono videon pätkä (http://vid1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_20140910_114906Z.mp4)

Laitoin myös huohotuksellisen öljykorkin kiinni, eli nyt huohotus on vedetty lohkosta sekä kannesta. Tuon lisäyksen jälkeen loppu öljyn kertyminen huohotuspönttöön. Nyt sinne on tullut samassa ajassa varmaan 1cl maitokahvin väristä litkua, mitä ennen tuli pari desiä öljyä..  :2funny: Eli ei ainakaan pahentanu tilannetta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis (penkissä käyty)
Kirjoitti: vellu_volvo - 24.09.2014, 21:29:26
Joo tuli tänään käytyä leimasedän luona kylässä volvolla ja kyllähän tuo oli sitä mieltä että baanalle vaan  :hg:
Eli nyt on muutostettu ja otteessa 14%, lisäksi ei mainintaan katalysaattorista otteessakaan, eli taitaa putkisto vaihtua  :o
Seuraavaks edessä ois lisäjousen virittely hukkaportille, tai sitten kenties isompi ahdin, jos kerta pakopaineet työntää 0,5bar kellon auki? No aika(ja raha) näyttää miten käy.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 15.10.2014, 18:57:13
Joo tuli tuossa vaihettua v-nokka a:n tilalle ja kyllä tuntuu heti paremmalle ajaa. Erikoinen havainto oli myös että afr lukemat pienenivät samoilla alipaineilla noin yhdellä. No säätelin sitten laihemmalle seoksia ja uskos että kulutus tulis jonkin verran alaspäin nytten. Sain myös vihdoin kierroslukumittarin keskustelemaan megan kanssa, että kyllä nyt kelpaa cruisailla.  :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 23.11.2014, 18:54:17
Eipä ole mitään kovin erikoista tapahtunut tämänkään kanssa taas hetkeen. Ajoa vaan sen verran mitä opiskelija autoa tarvitsee eli kerran kaks viikkoon kauppaan ja takas :D Tänään yritin taas säätää megaa että sais tyhjäkäynnin hyväks, kun nyt on täytyny pitää paksulla koska imuilma korjaa liikennevaloissa ja parkissa taas liian laihalle. Samalla säädin myös alipaine aluetta hieman taloudellisempaan suuntaan. Taitaa olla lopputulos se että ei onnistu ms1:llä tuon imuilman vaikutuksen säätö, joten laitan anturin varmaan vapaaseen ilmaan konehuoneeseen johonkin "fiksuun" paikkaan ja jos kesällä esim. tarvii imulämpöjä mittailla niin käyttää sitten siinä ahtoputkessa sitä..  :idiot2:
Ja kaiken hauskuuden lisäks alko vielä kytkin luistamaan 1bar paikkeilla joten ei auta kuin säädin irti ja ahdot 0,4bar kunnes saan ostettua kytkimen. :-[ Kytkimeks taitaa tulla sre 618 ja kaveriks littupyörä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.02.2015, 21:51:34
Varotusta vaan lykkää ettei oo pariin kuukauteen taas tullu kirjoteltua. Noh, eipä juuri oo mitään tapahtunutkaan. Megan imulämpö korjauksen sain toimimaan vihdoinkin ja nyt tyhjäkäynti on kohtalainen oli tilanne mikä hyvänsä. Kylmäkäynti rikastuksia tullu myös säädettyä ja parempaan päin koko ajan mennään. :) Ovipahveja purkaessa löytyi vielä autosta keskuslukituskin, tosin varmaan joka ovella johto ongelmaa, kun ei toimi yksikään ovi kunnolla  :o tosin releet napsuu molemmat niin eiköhän tuosta saada toimiva kun kelit lämpiää. Harmittaa vaan kun ei aikanaan leikannu järki ollenkaan, kun löysin takakontin luukusta keskuslukituksen moottorin ja mietin vaan että joskus vaihettu luukku, kun ei tässä oo mitään keskuslukitusta...  :idiot2:
Leimaakin kävin vuoden hakemassa, tosin joutu välillä käydä alapallon vaihtamassa räntäsateessa, mutta loppuviimein tuli hyväksyntä ja reilu vuosi ajoaikaa. Muutamia osa hankitoja nyt työn alla, mutta niistä lisää kunhan osat sapuu.  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 20.02.2015, 12:02:25
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/nokkaa2.jpg)
Laitoin tänään säädettävän nokkapyörän paikalleen ja ens alkuun aikaselle 3 astetta. Tyhjäjäynti vaikuttaa paremmalta ja ehkä vähän miellyttävämpi alakierroksilla. Mietin että pitäsköhän vielä kokeilla kääntää pari astetta lisää aikaselle, kun tästä on tuota kanttakin joskus vähän pudotettu.

(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/WP_001793.jpg)
Tollanen kiinalaisen tekemän pyörä. Laatu sitä luokkaa että kevyesti vasartaen meni paikoilleen ilman viilaamisia..

Liekkö äsken yritti hieman nakuttaa tuo ton nokasäädön jälkeen, kun kakkos vaihteella ylämäkeen polkasin niin alko jurnuttamaan kummasti  :D Tietty heti hölläsin kaasun.. Täytyy vissiin ottaa sytkää vaikkapa joku 5 astetta poispäin tuolta +0,5bar jälkeen sopivalta kohtaa ja kokeilla vieläkö ongelmaa toistuu.

Viikonloppuna yritän saada 3" putkiston laitettua, kun ei tuo vaparin vakioputki vissiin parasmahdollinen ole pakopaineidenkaan takia. Jos sitten sais ne ahdot käyttäytymään paremmin. :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: puppet - 20.02.2015, 13:21:32
Tulleeko ite rakennettu vai ostatko putkiston jostain?
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 20.02.2015, 13:30:25
Foorumilta ostin valmiin. DP täytyy Ite rakentaa vielä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 turbo käyttis
Kirjoitti: vellu_volvo - 20.02.2015, 15:49:02

Liekkö äsken yritti hieman nakuttaa tuo ton nokasäädön jälkeen, kun kakkos vaihteella ylämäkeen polkasin niin alko jurnuttamaan kummasti  :D Tietty heti hölläsin kaasun.. Täytyy vissiin ottaa sytkää vaikkapa joku 5 astetta poispäin tuolta +0,5bar jälkeen sopivalta kohtaa ja kokeilla vieläkö ongelmaa toistuu.

Viikonloppuna yritän saada 3" putkiston laitettua, kun ei tuo vaparin vakioputki vissiin parasmahdollinen ole pakopaineidenkaan takia. Jos sitten sais ne ahdot käyttäytymään paremmin. :idiot2:

Nyt kun tuota aloin enempi pohtimaan, niin ei se kyllä voinu nakutusta olla  :idiot2: Veikkaan että tuo vakio putkisto tukkii menoa tai sitten jopa liian vähän ennakoita. Tuossa vielä kartta ja jos tätä joku osaava lukee ja omaa jonkun teorian tyngän tähän asiaan niin kaikki vinkit otetaan vastaan..
(http://i1054.photobucket.com/albums/s494/__vellu__/mukanakuttaa---.png)

Edit: ja juu se jurnaaminen tulee 3000-3600rpm alueella kun painetta 0,7-0,8bar suunnilleeen.