Samppasport  Futurez

Volvo 240 turbo käyttis (myynnissä markkinapuolella)

  • 40 Vastauksia
  • 20877 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi

No nyt tuli sitten perustettua ensimmäinen projektipäiväkirja, vaikka hieman arvoin että kehtaako näin hitaasti etenevästä rojektista tällästa tehdä, mutta pystyypähän tässä ainakin apuja kyselemään :D Kyseessä ensimmäinen volvoni ja mallia 240 vm.87, voimanlähteenä b200e jolla rullailtu karvan päälle 300tkm.

Auton ostin noin 2vuotta sitten syksyllä Turusta, kun ei lähempää sopivampaa löytynyt. No auto ei ollut aivan myyjän lupaamassa kunnossa, mutta kaupat tuli tehtyä siitä huolimatta.
Vikoja mitä alkuun volvosta löytyi:
-Pyörän pinnapultteja poikki
-Varapyöräkotelo tiessään
-Pakosarjantiivisteet vuoti
-Puolti ajaessa oikealle ja jarruttaessa vasemmalle
-Jätti välillä lähtemättä käyntiin (pa-pumpun sulake)
-Kuskin puolen peili rikki
-Takakontti maalattu erittäin törkeästi kilikali maalilla

Nuo viat tuli laitettua ja seuraavassa katsastuksessa vielä tuli vaihettavaksi vasen takatukivarsi ja yksi paikka kuskin jalkatilaan. Muutenkin auto oli ollut huonolla pidolla ja listat oli pitkälti eri-pari malleja, hiekka"muovi" ja tuulitunneli puuttui. Positiivista oli ostohetkellä vajaa 10tkm sitten tehty kansiremontti, josta löytyi kuitit.

Ja listaa mitä autoon on tullut tehtyä:
-Listat vaihdeltu niin että puskurin listat mustat, muut kromia
-Huoltoja mm. sytytyksen osat, suodattimet, jarrut ja muuta pientä
-Etutukivarsien taaemmat puslat vaihtui väljistä originaaleista uretaanisiin
-Takavalojen ehostus hiomalla ja maalaamalla
-Takakontin maalaus
-Tänä kesänä hitsausta vähän jokapuolelle autoa ja toinenkin varapyörä kotelo sai lähteä
-Moottorin vaihto ja ahtaminen

Nykyinen tekniikka:
-lohkona b21a, laakerit vaihdettu, hoonattu, rengastettu yms. 9,3:1
-kansi siistitty 530, nokka V - 3 astetta aikasella, säädettävä nokkapyörä
-K-jetin imusarja, turbon suuttimet kannessa
-halkosarja ja garret t03
-vakio IC ja 60mm ahtoputket
-740 turbon öljynjäähdytin
-440 volvon sähköflekti
-MS1 v2.2 ohjaa bensaa ja sytkää vag 106b hukkakipinän kanssa
-pottapyörä ja turbon kytkin - hyllyssä odottaa sre-618:lle sorvattu littupyörä asetelmaansa
-140hp/3200rpm ja 280nm/3200rpm @0,8bar  -  140hp/5500rpm @0,3bar


Auto ostokunnossa


Pestynä



Takakontista:
-Ennen maalausta


-Maalaus




-Maalattuna kiinni ja takavalo ehosteltuna

Tarkkasilmäinen voi huomata että sävy meni pikkusen ohi, mutta ekaa kertaa olin maalia sekottelemassa ja maalamassa ;D

Takavalot ennen ja jälkeen käsittelyn


Sisusta


Tuossa muutamia kuvia viime kesältä ja keväältä. Kuvia oli koneella enempikin kunnes kovalevy tuhoutu ja jäljelle jäi vaan bucketin kuvat :'(

Volvo on nyt ollut seisokissa tammikuusta asti kun tällä hetkellä ollaan varusmiespalveluksessa, mutta jotakin on tullut tehtyä nuita ruostehommia nyt alkusyksystä.
Purin mädätyslistat pois ja alta paljastui tälläista:

Listat eivät enään palaa tähän autoon 8)

Paikkoja hitsasin eteen molempiin jalkatiloihin ja vänkärin puolen varapyörä kotelo poistui ja tilalle suoraa peltiä.


Ja nuitten kiirrellisimpien jälkeen ois tämmöstä:
-Räikkälukko - ei tule, odotetaan kassan kertymistä ja torsenia
-Vänkärille kuppipenkki - etsinnässä
-Tukiraudat tai homemade poikkituki konehuoneeseen - paikoillaan
-Tekniikan irroitus varaosa autosta ja sen ehostelu ahtamista varten, tekniikaksi tulee b21a originel sisuskaluilla, tiivisteet ja laakerit vaan vaihellaan - paikoillaan

Että tämmönen rojekti tämä, tulee etenemään hitaasti ja epävarmasti sekä apua tullaan kyselemään :hello:

Vielä kuvatus viime syksyltä


Pahoittelen aloituspostin sekavuutta!  :D

Edit. Tuolla löytyy huonoja kuvia myös peltihommista http://s1054.photobucket.com/user/__vellu__/library/?sort=3&page=1
« Viimeksi muokattu: 02.03.2015, 16:00:56 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #1 : 19.10.2013, 09:56:44 »
Nyt ois turvatankin osto edessä ja olen miettiny tuommosta 60l jazzia. Ongelmana se että tekis mieli saada tuo alkuperäinen mittari toimimaan jazzin anturilla. Mittailin alkuperäisen anturin ohm alueita ja tuloksia tuli n.50ohm koho ylhäällä ja 7.65M ohm koho alhaalla, eli kaiken jären mukaan mittari toimii noiden lukemien välissä vai onko mittaus mennyt jotenki perseelleen? Mittasin lukemat tankkiin menevän liittimen harmaan ja koriin tulevan ruskean johdon väliltä. Onko kukaan muu naittanut orggis mittaria ja jazzin anturia?

Ja sitten vielä mitenkä tuollainen 60l menee tuonne konttiin vai onko 45l sopivamman kokoinen tuonne? Tekisi kuitenkin mieli laittaa 60l koska käyttöauto kyseessä kuitenkin.

Mites tarviiko tuohon hitsata takapenkin takana oleva peltiseinä umpeen vai kelpaako katsurille tuollaisenaan kun on takapenkit kiinni?

 
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #2 : 19.10.2013, 13:45:02 »
Miksi käyttöautoon turvatankki kontiin ???
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #3 : 19.10.2013, 13:56:26 »
Miksi käyttöautoon turvatankki kontiin ???
Ei siitä ainakaan hyötyä ole. Päinvastoin: painopiste nousee ylemmäs.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #4 : 19.10.2013, 18:06:55 »
Koska auto ei pysy varmastikkaan käyttöautona pitkään vaan siitä tulee jossain vaiheessa enemmän sellane räppäily peli ja alkuperäinen tankki vuotaa niin en sitä enään laita paikalleen, niin ajatuksena sitten laittaa turvatankki paikalleen jo nytten.
Tänää tullu takahelmaa hitsailtua ja vielä pitäs etulokari paikkailla jos siitä sais edes jonki näkösen. Sitten vielä viikonlopun aikaan tarkotus sisusta kasailla takas.   
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #5 : 19.10.2013, 18:23:04 »
Kukin taaplaa tyyliillään. Uusi tankki maksaa mätänetissä 130e kun taas anturillisesta Jaz:ista saa maksaa melkein tuplat. Passaa anturikin ns. suoraan.  ;)

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #6 : 19.10.2013, 18:29:37 »
No ei kyllä kovin kallis ois tuo vakiokaan.. Jotenki en oo tajunnu katsoa vakio tankkeja uutena. Pitääpä katella niitä tankkeja kohta! :) 
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #7 : 19.10.2013, 18:46:30 »
Kattelin nuita tankkeja niin ei näytä olevan mistään saatavilla ja sitten pitäs myös saada se anturiteline/kansi mihin tulee bensan lähtö sekä paluu, koska sekin on ruostunut piloille. Täytyy soitella motonettiin ja kiitos vinkistä kalamiehelle :hello:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #8 : 19.10.2013, 21:20:50 »
Eipä mitään. Usein ihmiset vaan miettii turhan hankalasti, kun helpommallakin pääsee.  :) Pari kuukautta takaperin kaveri osti tuollasen tankin. Tilauskamaa, mutta saatavilla.

Jos tankkilaite on aivan entinen niin Skandix:ilta uusi.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #9 : 19.10.2013, 22:36:26 »
Täytyy katsella sitä tankkilaitetta kunhan tietokoneelle pääsen jälleen.

Tänään tullut hitsailtua viimeiset paikat tältä erää ja nyt auto tallissa lämpiämässä ja odottamassa huomista jolloin pistetään paikkoihin maalia pintaan. Kuvia vois laitella operaatiosta kunhan kerkeää, kun huomenna lähdettävä taas sotimaan..
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #10 : 27.10.2013, 22:47:25 »
Tuli ostettua kunnosteltu alkuperäinen tankki perjantaina ja eilen laitoin paikoilleen niin nyt on auto ajamalla siirrettävissä. Massat tuli myös laitettua pohjaan paikatuille kohdille. Näkyvät osat mitä tarvis maalata vetäsin paikkamaalilla yli vaan. Pitää varmaa sitten maalailla oikeella sävyllä ku saa kaikki ruosteet pois. Kuvia ei tullu hirveemmin otettua ku meinaa unohtua aina se :D Mutta nyt taas viikko harmaissa.. 
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #11 : 29.12.2013, 17:34:25 »
Noniin, eipä ole tullut kahteen kuukauteen kirjoteltua mitään tänne, mutta jotain pientä on tapahtunut. Armeijasta tuli kotiuduttua ja nyt on taas aikaa volvolle :) Tietty jos vielä töitä sais niin olis rahaa laittaakkin tuota joskus.

Auto tuli leimattua toissapäivänä huomautuksetta ja ajoaikaa löytyy taas 14kk eteenpäin. Leimalle laitoin jarruputket edestä kiinni, kun niiden kiinnityspultit katkes joku aika sitten iskarin yläpäitten laitossa. Kesällä hitsailin reijät pohjasta ja muutapa ei tarvinnu leimaa varten laitella.



Varapyöräkotelon paikalle suoraa peltiä, tuohon tuli jälkikäteen lyötyä lekan ja puukalikan kanssa keskelle hieman syvennystä ja siihen reikä veden poistoa varten.


Sama ulkopuolelta pohjamaalissa. Huonoa laatua takaa kivikauden nokia X3

Enempää ei kehtaa nuista lisäillä ku on jo niin huonolaatusia kuvia. Paikkoja tuli edestä molemmin puolin lattiaa ja ne runkopalkkien päät etuovien luota. Pohjamaalina paikkoihin tuli rostexia pensseli tuotteena, toivottavasti ei ruostu heti läpi ;D


Uus tankki massattuna alla, tästä kiitos 240:lle :hello:

Sitten tuli poistettua mädätyslistojen teipit ovista, kaverina oli asetoonia ja toffeelaikka. Ihan hyvin lähti teipit irti ja kaupanpäälle tuli mukava päänsärky asetoonilla kikkailun johdosta :idiot2: Lopuks hitsasin listareijät umpeen ja hion vaan ylimääräset rälläkällä pois, mutten alkanut vielä kitillä sotkemaan vaan vetäsin paikkamaalit päälle a`la motonet ja biltema. Kittailee nuo vänkärinpuolen ovet samalla kun vaihdan kuskin ovet parempiin, kun ovat alareunasta niin mädät.. Samalla kertaa saa kaikki sitten korin väriin ruiskulla.


Ennen


Jälkeen


Reijät hitsattuna


Maalasin myös penkin jalat kun olivat jääneet edelliseltä omistajalta kirkkaalle.

Sitten yksi kysymys, k-jetin suuttimille tulee polttoaineletkut ja minulla on kaikki muut letkut ihan pohjassa siinä suuttimessa, mutta yksi on pikkusen ylempänä ja mietin että vaikuttaako tuo mitenkään? Letkusta ei kuitenkaan vuoda mitään. Onko nuo letkut prässäämällä vai millä kiinni?
Täsmentävät kuvat:

Pohjassa oleva  letku.

Raollaan oleva ja tuo märkä on crc:tä ei bensaa.

Loppuun fiilistely kuvat:



Volvo for life -huomioliivi :P
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013, 17:49:53 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #12 : 29.12.2013, 19:09:24 »
Siinä bensaletkun päällä on ilmeisesti toinen pehmeämpi letku suojaksi. Noin kaikki ok. Päällys letku vaan pääsee liikkumaan. Samanlaiset letkukuviot löytyy tankin ja bensaputkien välistä.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #13 : 29.12.2013, 19:28:40 »
Okei. No se saa jäädä tuollaiseksi. Tuli äsken siivottua volvo ja järjesteltyä mukana kulkevat vermeet omille paikoilleen autoon.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #14 : 04.01.2014, 20:59:54 »
Tänään tuli tehtyä muutamia osa hankitoja moottorin vaihtoa ajatellen. Kävin hakemassa r-sportin öljypohjan niin saa turbon öljynpaluun suoraan siihen, sitten ostin suodattimen siirtojalan sekä öljycoolerin putkineen ja letkuineen.


Cooleri ja siirtojalka putkineen


Öljypohja


Ja hieman putsailtuna

Huomasin samalla, että aika siivo tulee kylpyhuoneeseen kun alkaa öljysiä osia pesemään.. Heikompi hermonen vaimoehokas ois saattanu vaikka löydä :idiot2: Uunin pesuainen oli aika hyvä irrottamaan pinttynyttä öljyä ja muuta paskaa eli sitä tulen jatkossakin käyttämään näissä hommissa todennäkösesti.  :)

Sitten mukaan tarttu vielä apurunko ja molemmat etutukivarret. Ajatuksena vaihtaa tuo apurunko samalla, kun moottori vaihtuu, koska entinen alkaa olemaan päistänsä aika mädän tuntunen. Etutukivarret myös ajattelin ehostella hyviks ja laittaa uretaani puslat kiinni.
Jos tiedossa hyviä/edullisia hiekkapuhallus paikkoja jyväskylän seudulta, niin voi ilmotella! :hello:

240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

KL-varaosat  Race.fi