KL-varaosat  Race.fi

Volvo 240 turbo käyttis (myynnissä markkinapuolella)

  • 40 Vastauksia
  • 20879 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #15 : 04.01.2014, 21:19:15 »
Onko tämä lankku jyväskylässä? Yksi päivä näin samanlaisen SPARCO-tekstein Jyväskylän Bilteman/Citymarketin liikennevaloissa.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #16 : 04.01.2014, 22:11:20 »
Juu Jyväskylässä asustellaan. Nyt oli auto vuoden poissa täältä kun olin intissä, mutta nyt taas pyöritään täällä.  :hello:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #17 : 21.01.2014, 12:52:56 »
Päivitellään tännekkin jotain taas vaikkei mitään ole tapahtunutkaan :D Osia on yritetty etsiä ahtamista varten, mutta hieman hakusessa tuntuu olevan kohtuu hintaset. Töitäkään ei ole kuulunut eikä näkynyt nii menee aikalailla näpräillessä kun ei ole varaa osiin  :-\
Lisävalot tuli asennettua keulalle niin näkee talven piemeydessä ajella. Sattui löytymään tuollainen Hella comet 500 sarja hyllystä niin sen löin sitten keulaan.





On varmaan jostain 80-90 luvun vaihteesta tuo sarja, mutta kaippa nuilla näkee paremmin ku ilman.
Kestäsköhän nuo käyttää 100w hehkua, kun nuita kuitenkin käytetään aina liikkeessä niin ilmavirta jäähyttää niin ettei säry heijastin pinnat?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa jaako

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #18 : 21.01.2014, 14:35:30 »
Mitkä nuo vanteet on? jotenkin pätevän näköiset  8)
940 turbo classic  -98, 740 -88, 745 -89

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #19 : 21.01.2014, 16:08:05 »
Mitkä nuo vanteet on? jotenkin pätevän näköiset  8)
Hieman paha sanoa, kun vanteet olivat autossa kun sen ostin. Mutta eskilstunassa on tehty nuo, kun sen leima on vanteen takapuolella ja malliksi veikkaan wolfrace.
Mielestäni parhaimman näköset 14" vanteet mitä 200-sarjassa olen ikinä nähnyt 8)
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #20 : 23.01.2014, 12:21:28 »
Tänään tuli Difeltä rosteriset tuet konehuoneeseen ja pakkohan ne oli lähtee tuonne pakkaseen asentamaan.  :idiot2:




Tuet istuu hyvin paikalleen, ei ota mihinkään kiinni mihin ei pidä ja ovat muutenkin laadukkaan oloiset sekä hyvin viimeisteldyt, kiitokset Difelle putkista! :hello:

Joo ja olihan mulla asennus kaverikin.. :D


Ja tänään tuli hieman sovittua mahdollisista työkuvioista, joten projekti saatta kohta elävöityä hieman jos hyvin käy ;)
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #21 : 06.04.2014, 11:49:34 »
Ja taas mennyt pari kuukautta ettei ole tullut kirjoteltua mitään, mutta jotain pientä hankintaa on tullut tehtyä.
Tekniikan kävin vihdoinki irroittamassa elimen luovuttajasta ja oli kyllä mielenkiintonen ilman mitään nosturia taistella se ylös. Laitettiin sitten ö-pohjan alle pari lautaa ja vedettiin kone niitä pitkin ylös traktorilla. Kytkinakseli ja turbiini olivat aika kivasti naimisissa joten sai hetken temppuilla että irtos kone laatikosta.
Kuvat kertokoon siitä loput:



Sieltä se nousee :o



Tekniikka jäi vielä Lapinlahelle odottelemaan ja pääsiäisenä olis tarkotus käyä purkamassa apulaitteet ja muut turhat irti ja napata lohko mukaan Jyväskylään. Sitten availen sen ja ainakin kiertokangen laakerit tulee vaihettua ja kunnon mukaan sitten hoonailut ja renkaan vaihdot jos tarvetta on. Hyvähän se olis tehdä kerralla kuntoon. Olikos näissä nyt muuta kanki vaihtoehtoa kun M-kanki? Tekniikka on B21A ja oisko vm.79
Kuva vielä tekniikan luovuttajasta


Muita hankintoja on tullut, halkosarja, pikku garretti sekä vakio cooleri, downpipea yms.. Eli  mennään pienellä budjetilla.

Tulevalla viikolla pitäs saada etutukivarret ja etupalkki sekä muut pikkuhilppeet pulveriin kuskailtua niin vois niitäkin alkaa alle jumppaamaan.

Tuli laitettua autoa kesälookkiin eli lisävalot pois ja kesärenkaat alle, niin pitihän sitä käydä sitten illalla harjottelemassa kameran käyttöä..



Kyytiläiset tuli myös vahingossa kuvaan..



Palaillaan asiaan kun on taas jotain kirjoteltavaa!
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #22 : 06.05.2014, 19:41:53 »
Joo tuli siirreltyä auto showroomin puolelle, kun ei tästä oikeen kunnollista projektipäiväkirjaa alkanut tulemaan, mutta kirjotellaan tästä lähtien tälle puolen kuulumisia.

Kävin hakemassa Lapinlahelta tulevan tekniikan ja samalla purin sen pienempiin palasiin. Kampiakselin laakerit ja kiertokangen laakerit olivat erittäin hyvässä kunnossa ottaen huomioon moottorilla ajetut kilometrit +330tkm.
Nelospyttyyn oli päässyt vettä vaikka kannen tiiviste oli täysin ehjän oloinen, mistähän liene sitten päässy vesi pyttyyn. Vesi oli tietenkin ruostuttanu sylinteriä jonkin verran, mutta näyttää toistaseks vielä siltä että hoonaamalla selvitään.

Muutamat kuvatkin tarttui tuosta hommasta







Hoonaus jälkeäkin vielä pikkusen näkyvissä


Purettuna


Auto pakattuna ja tässähän tuo ruostekkin näkyy nelosessa.

Pitää laitella paljon vaan kuvia kun ei ole mitään kerrottavaa :idiot2:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #23 : 18.05.2014, 14:38:40 »
Nyt on lohko hoonailtu ja kyllähän siitä nelosestakin tuli ihan ok ottaen huomioon että tämä on eka moottori mitä ikinä teen ja megalla leikkiessä osaamattomana kokoonpanon elinikä voi olla erittäinkin lyhyt.  :idiot2:

Vetäsin tuossa lohkon maaliin ja tottakai miranol kirkkaan punainen!



Näissä eka kierros vedettynä ja viikolla käyn vetäsee toisen kierroksen.

ad:lta kävin hakemassa yläkertaan tiivisteitä ja kannen pultit sekä jakohihna sarjan. Aika paljon tulee hintaa tuolle kiristin rullalle tuossa hihnasarjassa, mutta eipä viiti jättää vaihtamatta, kun ei ole tietoa millon viimeks vaihdettu. Enään pitää hakea kiertokangen laakerit sekä alapään tiivistesarja niin voi kasailla tekniikan. Sitten jäljellä enään turbon öljyntulo letkut. Ajattelin öljyntulon toteuttaa y-haaralla ö-paine anturilta ja toiseen haaraan ö-painen mittarille anturi jolloin orggis anturi siirtyy suotimen siirtojalkaan.

Myös alustan osat tulivat pulverista ja ei voi olla muutakun tyytyväinen. Vakaaja ja etutukivarret huomio keltasella ja runkopalkki eteen mustalla.




Nämä kait sitä vois pyöräyttää alle viikonloppuna ja jos samalla sitten asentas laajakaista lambdan mikäli se kerkeää viikolla Jyväskylään asti.
Oisko kellään kokemuksia tämmösestä, kun tuollaisen tilasin. :P

Ja kirjoitellaan sitten taas lisää kun jotain saadaan aikaseksi.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa LeKe96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #24 : 18.05.2014, 15:17:09 »
Taisit ajella perjantaina Tourulan valoissa vastaan. itse olin saabilla tosin liikenteessä. :hello:
Tuolta valintataloltakin bongasin volvos samana päivänä kun oman hain, kaveria jututin siinä kaupan ovella ja kävin kääntämässä niin pisti silmään.
hyvin sopii noi sparcotarrat 8)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #25 : 18.05.2014, 16:05:06 »
Joo tais olla perjantaina ad:n reissu kyseessä.

Kiitoksia vaan ja kyllähän ne sopii, varsinkin kun talvella nuo vanteet saa valkosen maalin niskaansa  ::)
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #26 : 14.06.2014, 15:20:08 »
Projekti taas edennyt hieman eteenpäin ja tänä aamuna kasailin alakerran koneesta. Uutta tuli tiivisteet, kiertokangen laakerit ja männänrenkaat. Runkolaakerit oli niin hyvässä kunnossa etten viitsinyt alkaa vaihtelemaan.


Siinäpä se on ö-pohjaa vaille.

Triggeröinti toteutettiin sorvaamalla hihnapyörän takaa olaketta pidemmälle ja siihen sitten tiukalla sovituksella triggeri kiinni ja vielä neljällä paksummalla pultilla läpi kiinni. Täytyy vielä kierrelukite lyödä pultteihin varuilta.





Koe ponnistettiin tuo 10000rpm ja ei näkynyt värinöitä joten toivotaan että hall-anturi onnistuu lukemaan. Joutuu varmaan vielä stefakoppaa sahailemaan että mahtuu paikoilleen.



Nyt alkaa olemaan hyvällä mallilla tuo kone homma. Enään suodattimelta kiskoon pa-letku ja turbon öljyletku pitää teettää. Garrettiin ajattelin tehdä tulopuolelle paksun laipan johon sitten teen kierteet vaikka banjolle tai jollekin 90asteen liittimelle.

Jatketaan harjoituksia! :hello:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #27 : 05.07.2014, 11:46:45 »
Pikkuhiljaa aloitettu tekniikan vaihto ja ilman suurempia ongelmia on selvitty. Unohtunu vaan aina jotain pientä ostaa ja joutuu koko ajan hakemaan pikkuosia että saa autoa eteenpäin tehtyä.

Taljalla nous kivasti entinen paketti keulalta pois


Pois nostettu b200e oli hyväkuntosen näkönen sylintereistä eikä kulumaakaan juuri ollut. Nelonen oli tainnut vaan käydä hieman laihalla palotilan väristä päätellen, ei tullut kuvaa vaan siitä otettua.
Yllätyksenä paikallaan olleesta kannesa oli siistitty imu- ja pakopuolen kanavat ja liekkö niitä hieman isonneltukkin. Myös k-jetin imusarja oli soviteltu hyvännäkösesti kanteen, josta tuli idea laittaa ruiskusuuttimet kanteen ja käyttään pukinsarvi imusarjaa :P Sovitin sähköruiskun kaasuläpän jo pukinsarveen ja enään testaamatta, että tuleeko imuvuotuoa suuttimilla kannessa, mutta tiukasti suuttimet kyllä istuu paikalleen.


Imukanava, liekkö vakiokokoa?


Imusarjat


Hyvin istuu suuttimet kanteen. Toivotaan että k-jetin sarjalla on jotain hyötyäkin :D

Huohotuksen rakensin laittamalla ö-pumpun akselin peitelevyyn letkukaran ja poraamalla sen alle kaksi 7,5mm reikää, toivotaan että riittää huohotus tuommosenaan. Tuosta vaan letku sitten säiliön kautta ulkoilmaan ja ehkä myöhemmin pakoputkeen.


Semmonen systeemi se, toimii jos toimii :idiot2:

Sunnuntaina jatkuu räpeltely, toivotaan että maanantaina sais pyörimään..
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 käyttis
« Vastaus #28 : 04.08.2014, 22:06:17 »
Taas hetken aikaa puuhasteltu auton parissa ja tutustuttu megasquirtin ihmeelliseen maailmaan. Uudesta tekniikasta on jo savut otettu ja pikkusen ajettukkin säätämisen merkeissä. Alkuun oli ongelmia säätämisessä kun triggeripyörä oli 220 astetta eykk niin se piti kääntää kohilleen, sitten meinas pukata päälle tahattomasti kiihdytysrikastukset eikä kierrostietokaan kulkenut niinkuin piti vaan piikkejä oli logissa rpm-singaalissa. Muokkasin telinettä ja rpm tieto oli täysin virheetön reiluun 5000rpm asti jonne kierrätin varovasti paikallaan. Sain yhden lenkin ajettua ja auto sammui siihen kierrostiedon hävittyä. Syyksi paljastui hall-anturin telineen eläminen tai muusta syystä kosketus triggeripyörään ja anturi meni rikki. Nyt odotellaan uutta anturia että pääsee säätämään loppuun, tai no aloittamaan kunnolla säätämisen.

Muutamia kuvatuksia




Konehuonetta pitäs vielä siistiä, mutta toisaalta ei ole ensimmäisten töiden joukossa..


Huohotuspönttö mallia budjetti


Yllätyksenä 700srj dp meni suoraan paikalleen.

Ensimmäistä kertaa megan voimalla käynnissä
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 turbo käyttis
« Vastaus #29 : 10.08.2014, 21:34:19 »
Auto taas elossa ja säädötki omasta mielestä ainakin aika hyvin jo kohdallaan. Anturi ei ollut syyllinen vaan anturin johto, joka oli oikosulussa sisältä. Tästä syystä megalta kärähti jotain niin että bensapumpun ohjaus ei toimi vaan pumppu huutaa koko ajan virrat päällä. Todennäköisesti Q3 transistori on syyllinen, mutta selvitellään tuota kun on aikaa. Kivasti liikkuu entiseen verrattuna vaikka max. paineet 0,46bar tarkalleen. Täytyy hommailla rajapaineventtiili ja käydä penkissä hieromassa sytytysennakot lopullisesti kohdalleen niin saa liikkuvuutta sopivasti. Ahtopaineiksi olen ajatellut jotain 0,8bar, jos vaan malttaa siihen jättää ::)

Edit: Nykyisen moottori kokoonpanon päivitin aloituspostaukseen näkyville.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2014, 21:35:56 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

Kulkukoira  Proturbo