Proturbo  Autodiagnoosi

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113229 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix": Huoleton käyttispommi rakentuu...
« Vastaus #30 : 10.07.2015, 20:17:37 »
Kyllä on mukava askarrella tällaisen kiirettömän projektin parissa. Ajossa olevan auton remontointi on vihoviimeistä puuhaa kun auton tarvii aina olla uudelleen liikenteessä mieluiten heti ja _aina_ tulee üllatüksia. Osiakin on aika hyvin hyllyssä niin ei tarvitse ihan joka kerta kaikkea kaupasta ostaa.

Suunnitelma on muotoutunut kierossa mielessäni. Tästä tulee huoleton käyttispommi, jota ei turhaan puunailla eikä isolla rahalla laiteta. Ei turhaa stressiä talven suolakylvyistä, pienistä kiveniskuista,/naarmuista/kolhuista tai muista autoilijan kauhuista. Tästä autosta ei tule löytymään:
- Hyväkuntoista viimeisen päälle vahattua maalipintaa
- Hienoja ja kalliita vanteita joiden kolhiutumista tarvitsee pelätä kuin viimeistä päivää
- (Näkyvää) ruostetta
- Turvallisuuteen vaikuttavia teknisiä vikoja
- Ylimääräisiä varusteita

Todennäköisesti tulee löytymään:
- Typerät (ja halvat) tuning- yms. ideat joita en ole viitsinyt muihin autoihin aikaisemmin toteuttaa 8)
- Tökeröitä paikkamaalauksia
- Alustasta tervaa, vaseliinia, kotelosuojaa ja massaa niin maan perusteellisesti, ettei (toivottavasti) enää ikinä tarvitse tapella jumiutuneiden kierteiden tai ruostereikien kanssa >:D

Hullun hommaahan tämä on :idiot2:. Mutta pidän kovasti tästä autosta muotoilullisesti, ja vähän rähjäisenäkin vanha Volvo on hienompi kuin pussillinen uusia autoja. Ajettavuus ja muut ominaisuudetkin ovat aika lailla kohdillaan, joten aion 8-pätkän kyydeistä nauttia vielä vuosia tulevaisuudessakin - ja halvalla :P
« Viimeksi muokattu: 11.07.2015, 13:56:06 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix": Huoleton käyttispommi rakentuu...
« Vastaus #31 : 10.07.2015, 22:51:38 »
Etusiipi työn alla:


Ovet aion käydä myös läpi, aloitin pesemällä vänkärin takaoven yltä, päältä ja sisältä:


Sisäistä kauneutta:


Ainakaan tuosta ovesta en ruostetta löytänyt pienintäkään pilkkua.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix": Huoleton käyttispommi rakentuu...
« Vastaus #32 : 13.07.2015, 13:19:04 »
Polttoainelinjaston suunnittelua:



Ylempänä 10V-mallista puretut letkut, EVAP puuttuu kuvasta.

Alempana 20V-mallista puretut vastaavat, myös osa EVAP-linjasta ja rollover-venttiili. Konehuoneen metalliputket puuttuvat kuvasta.

Mikä on 20-tappisen menolinjassa oleva kello? Merkitty punaisella kysymysmerkillä.

Voinko jättää hyvillä mielin EVAP-linjan rollover-venttiileineen ja aktiivihiilipönttöineen pois ja tukkia ko. linjan? Tankin korkin lienee tällöin syytä olla huohottavaa mallia?

Mistä saa tuollaisia pikaliittimiä mitä linjassa on?

Kannattaako teurastaa vanhat letkut (päällä joustava kumiletku, sisällä taipuisa muoviletku) ja ottaa tarvittavat liittimet uusiokäyttöön? Laadukasta polttoaineletkua tilalle ja klemmariliitoksilla kiinni?

Vai laitanko vaan tyytyväisenä yli 20 vuotta vanhat tavarat takaisin?


Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #33 : 13.07.2015, 22:32:53 »
Finjectorilta näköjään löytyy ainakin pikaliittimiä ja polyamidiputkea, joka saattaisi olla samaa tavaraa kuin tuo orkkismuoviputki. Koko tuossa alkuperäisessä on 6/8 mm, ja sen kokoisia liittimiä taas ei näytä olevan. Täytyy miettiä laittaisiko sitä sitten 8/10 mm putkea tilalle niin saisi uudet liittimetkin. Ainakin lähtökohtaisesti olisi kiva saada polttoainelinjaan mahdollisimman paljon uutta osaa...

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #34 : 18.07.2015, 17:36:24 »
Tänään tuli tehtyä sitä tuuninkia - sellaista nimittäin, joka saattaa jakaa mielipiteitä... Facepalm-hymiöitä odotellessa... :D

Peräluukkuun hapotuksen jälkeen CRC Zinc ja kevyt hionta:



Koko perästä tulee mattamusta :o:


Siis myös takaikkunasta... 8) Loppu vaan maali kesken, ei yhdellä paukkupurkilla näköjään kovin pitkälle pötkitä.

Ja takavaloihin tummennuslakka. Lähtökohta aika heikko, kuten näissä tuntuu usein olevan:


Tummennuksen jälkeen tulee ihan kiva mielestäni:




SItten kokemuksia tuulilasin liimauksesta. Ostin Sikatack Drive -tuulilasisarjan 25 euron hintaan. Käytetyn ehjän tuulilasinhan olin hankkinut käyttäjältä hevy84, (kiitos vielä vaihtokaupoista!). Lasi saatiin sahattua irti leikkauslangalla, joka tuli tuon tuulilasisarjan mukana. Vanhan liiman poistin kokonaan sekä lasista että auton korista asetonilla, komposiitti-tiivistekaapimella ja mattopuukon terällä. Puhdistin liimapinnat vielä tinnerilla ja pyyhin sitten aktivaattorilla. Levitin liiman käsipuristimella:


Käytin liimasarjan mukana tullutta suutinta, jossa on korkeussäätöä varten tappi ja V-leikkaus, joka jättää korkean harjanteen liimapalkoon. Vapisevin käsin puristelin liimat pihalle, melko hapokasta hommaa...


Sitten tipautin tuulilasin nätisti paikoilleen ja laitoin teipit ettei lähde valumaan alas:


En oikein luottanut noihin Bilteman imukuppeihin, joten kannoin lasin ihan käsillä reunasta kiinni pitämällä tuohon tulipellin päällä olevan kaukalon päälle, ja vain ihan viimeisen siirron tein imukupeilla. Haastavaa yksinään, mutta onnistuihan tuo.

Liimapalko jäi alareunasta sen verran matalaksi, että päätin jättää lasin ja pellin väliin kuuluvat muovipalaset pois - virhe! Ilman palasia lasi painui kiinni tuohon korvakkoon:


Noh, tungin säätöpalaset takaisin lasin ja pellin väliin, jolloin tietysti liimasauma aukesi alareunasta. Korjasin vaihtamalla kapean suuttimen ja tursotin auton sisäpuolelta lisää liimaa alareunaan. Tarinan opetus: Jos liimaat 8-pätkän tuulilasia, niin älä jätä säätöpaloja pois alareunasta ja pursota tarpeeksi paksu liimapalko.

Huomiseksi onkin luvannut sadetta, näkeepähän sitten mistä vuotaa niin pääsee heti korjaamaan :P

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #35 : 18.07.2015, 21:07:34 »
Hienoo nähdä kun noin tutunnäköisistä autoista pidetään huolta yhä!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #36 : 18.07.2015, 23:01:23 »
Hyvä topic ja hienoa pakertamista, mutta nostan käden pystyyn ja olen ensimmäinen ihmettelijä.

Mikä on ajatus tuon ikkunanmaalaamisidean taustalla?

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #37 : 18.07.2015, 23:27:06 »
Pidän mustasta. Ja ikkunatkin jos näyttävät mustalle, niin aina vaan parempi...

Työkaverille joskus ääneen ihmettelin, että onkohan olemassa 100% tummennuskalvoa, mistä ei siis näe ollenkaan läpi. Hän sitten tuumasi että miksi et maalaisi ikkunaa mustaksi? Siitä se ajatus sitten lähti... Ja tämä auto nyt oli muutenkin paaliin menossa niin päätin sitten toteuttaa idean. (Käsittääkseni maali lähtee kaapimalla lasista jos alkaa kaduttaa.)

Ja lakiteknisestikään ei pitäisi olla ongelmaa, kun molemmilla puolilla on ovipeilit. Olikohan vielä niin, että jos takaikkunasta ei näe läpi, ei tarvitse taustapeiliäkään olla. Kuten kuormureissa ja joissakin pakuissa.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #38 : 18.07.2015, 23:29:43 »
Enon nuoruudessa oli poliisit yhdestä 900 saabista kuskin käskeneet raaputtelemaan mustat maalit pois tuossa keskustassa kun eivät tykänneet, jollain lastalla se sitä raappaili kuulemma irti. :2funny:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #39 : 18.07.2015, 23:40:03 »
Ois kai sen voinu maalata edes sisäpuolelta?
Ai nii  :facepalm:

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #40 : 18.07.2015, 23:41:54 »
Millä oot noita hapotuksia korinosiin tehnyt ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #41 : 19.07.2015, 00:08:52 »
Aivan hyvä perustelu.

Oliko mitenkä hankala noin niinkuin omasta mielestä tuo lasinvaihto? Kyllähän siinä äkkiä 100-200e säästää. Käynyt itselläkin mielessä.

Millä oot noita hapotuksia korinosiin tehnyt ?
Taisi olla Dinitroll nimistä fosforihappoa, jota myydään esim motonetissä varaosatiskillä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #42 : 19.07.2015, 01:18:37 »
Juu, pitää kokeilla auton alla itekin.

Miten tuota käytetään  :-[ levitellään, odotellaan, ja huuhdotaan/hiotaan/??
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #43 : 19.07.2015, 08:10:24 »
Pensselöidäään, odotellaan puolisen tuntia, teräsharjalla käsin hiotaan ja pensselöidään. Ei saa päästä kuivumaan.
Jos sotkee perunajouhoa siihen senverran että siitä tulee "hyytelöä", voi sen hyytelön sivellöidä paksusti ruosteen päälle ja laittaa elmukelmua päälle. Tällöin ei pääse kuivumaan ja voi olla vaikuttamassa vaikka yön yli.

Ja ehdottomasti kumihanskat kädessä! Mulla syövytti yksi pisara reijän sormeen melkein luuhun asti...

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #44 : 19.07.2015, 08:21:59 »
Oliko mitenkä hankala noin niinkuin omasta mielestä tuo lasinvaihto? Kyllähän siinä äkkiä 100-200e säästää. Käynyt itselläkin mielessä.

Olihan tuo aikamoinen savotta ja näin ensikertalaiselle varsinkin. Huolellisuudella kyllä pärjää, mutta työ on kyllä jo fyysisestikin melko rankka. Liiman pursotus ei onnistunut täydellisesti, eilen alkoi satamaan ja kävin tutkimassa siinä sitten tiiveyttä - kuskin puolen alakulmasta tiputteli vettä. Kyllähän tuo kiinni pysyy, täytyy vaan miettiä miten saa kuskin puolenkin vedenpitäväksi...

Motonetista saa tosiaan tuota Dinitrol Annitrol -nimisessä purkissa, antavat kun kysyy varaosatiskiltä. Pintaruosteisiin tehoaa melkein kertapyyhkäisy, pahemmin syöpyneitä kohtia olen harjannut ja sivellyt lisää, ja noita toistoja saakin sitten tehdä ihan kyllästymiseen asti jos täysin puhtaan harmaan peltipinnan haluaa...

Minulla on aine välillä päässyt kuivahtamaankin, tällöin ruostekohdat muuttuvat mustiksi ja välillä tahmeiksi. Sellaiseksi en ole arvannut niitä jättää vaan rälläkällä/teräsharjalla/meisselillä rapsuttelemalla olen "avannut" ko. kohdat ja käsitellyt lisää. Lopuksi olen pyyhkinyt asetonilla/tinnerilla ja suihkinut CRC Zinc -maalin pintaan. Aika näyttää kestääkö, onpahan yritetty ainakin taistella ruostepeikkoa vastaan.

Niin, sinkitys kuohahtaa käsiteltävästä kohdasta aivan välittömästi, ja myös tuo sinkkimaali tuntuu lähtevän karkuun jos happoa osuu siihen.

 

Autoracing  KL-varaosat