Autoracing  KL-varaosat

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 578164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vinha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Ei voi ottaa suoraan väylästä ohjausta, käytä väylään kytkettäväksi tarkoitettua relettä.
Näin teen. Kiitoksia vastauksesta.

Poissa arsde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Tuli ostettua Volvo v50 -07. pre-facelift ja halogeenivaloilla. Kaikki varmaan tietää että nuilla ei lyhyillä valoilla ei näe juuri mihinkään (näin olen lukenut vaikka heijastinpinnat olisivat kunnossa). Tässä yksilössä näytti olevan projektorin heijastinpinta palanu karrelle sisältä ja ulkoa, joten tuolla h7:lla ei näe montaa metriä eteenpäin.

Nyt harkinnassa:

-Ehjät halogeeniprojektorit ja h7 led-muutossarja (tarpeen vaatiessa vaihdan katsastukseen vain polttimot)

 TAI

-Bi-led projektorit, joissa ilmeisesti polttimot integroituna? https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Bi-LED%20Projektorit%22 (tarpeen vaatiessa vaihdan katsastukseen alkuperäiset paskat projektorit ja h7 polttimot)

 TAI

-Bi-xenon projektorit  ja xenon-muutossarja (sama katsastus-toimenpide kuin edellisessä)

Eniten itseä kiinnostaisi tuo bi-led, jota mainostetaan lähes xenonin veroiseksi. Onko kellään kokemusta tai muita huomioita? Ilmeisesti ainakin xenon-muutossarjat meinaavat rikkoa pyyhkijänmoottorin.

Poissa arsde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Noniin tuli sitte laitettua tilaukseen DMEX bi-led projektorit. Youtubesta löytyi ihan hyvä vertailu eikä näyttänyt häviävän juurikaan Moromoto MLED bi-led projektoreille. Morimotot 300 dollaria + kulut, DMEX:it löysin alibabasta 155€ kuluineen. Mielenkinnolla odottelen paketin saapumista.

Dmexit oli aika näppäriä, koska kaikki on integroitu projektoriin eikä mitään ulkoisia asennuksia tarvita, vaan kaikki sopii umpioon. Vaikkei nuo xenoneille pärjääkkään, niin varmasti halogeenit voittaa  8)

Kunhan saan asennuksen tehtyä, yritän muistaa laittaa palautetta tänne auttamaan muita.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Noniin tuli sitte laitettua tilaukseen DMEX bi-led projektorit. Youtubesta löytyi ihan hyvä vertailu eikä näyttänyt häviävän juurikaan Moromoto MLED bi-led projektoreille. Morimotot 300 dollaria + kulut, DMEX:it löysin alibabasta 155€ kuluineen. Mielenkinnolla odottelen paketin saapumista.

Dmexit oli aika näppäriä, koska kaikki on integroitu projektoriin eikä mitään ulkoisia asennuksia tarvita, vaan kaikki sopii umpioon. Vaikkei nuo xenoneille pärjääkkään, niin varmasti halogeenit voittaa  8)

Kunhan saan asennuksen tehtyä, yritän muistaa laittaa palautetta tänne auttamaan muita.
Laitahan sitten kuvia myös :) Onko linkkiä noihin edullisiin projektoreihin?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa arsde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Laitahan sitten kuvia myös :) Onko linkkiä noihin edullisiin projektoreihin?

Joo taitaa olla nuo samat mitä Ribbe linkkasi. Yritän muistaa laittaa kuvia, mikäli ne ikinä saapuvat perille  :)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Hieman poltttimo jeesustelua  ::)

H4 Poltttimot

Halogen, Night Eye, Autoline


Halogen ja Night Eye


Halogen ja Autoline


Lähivaloilla tuo E-villestä tilattu Night Eye polttimo on ihan kelvollinen mutta pitkillä....  :'( Valoa tulee sinne sun tänne, mutta ei sinne minne pitäisi. Maksoihan nuo posteineen jonkun 55-60e vs. Autoline liki 100e pari... Vaan toinen noista onnituu vastaamaan lähemmäs Halogenia ja ei edes häikäise ketään säätöjen ollessä oikein  :)
Autolinet on testattu 940 umpiossa ja nyt myös 240:ssä... Night Eyet pelkästään 240 umpiossa, johon on uusittu heijastimet ja lasit. 940:ssä uusittu pelkästään umpion lasit.

Sitten vielä H1

Autoline, joku halpa kiinasta tilattu, Halogen


Halogen ja Halpa kiinasta tilattu


Halogen ja Autoline


Kumpikaan noista ei imitoi lähellekkään H1 Halogenia, tai no Autolinessä ollaan edes sinne päin vaan ei ihan.
Valokuvioltaan noista ledeistä Autoline on kirkkain ja noh... Käyttö kelponen vs tuo Halpa kiinasta tilattu.
Nämä on testattu Audi A6 -95 uusituissa umpioissa.

Joten päästään lopputulokseen ledi on loisto valinta halogeni umpioon kunhan ei osteta niitä halvimpia paskoja ja ne on mahdollisimman lähellä Halogeni polttimoa  :)


Ps. Kuvat on otettu Oukitel K10000 Max IP68:illa ja polttimoiden kiinnitys tasot eivät ole linjassaan toisiinsa nähden, tähän ei välineistöt riittäneet. Mutta eiköhän noista selviä olennainen :)
« Viimeksi muokattu: 02.04.2019, 01:48:44 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Noissa led lampuissa erilaiset umpiot antaa hyvinkin erilaisia tuloksia valokuvion suhteen, ja jokin led lamppu joka ei silmämääräisesti voi mitenkään huottaa halogeeninkaltaista kuviota, saattaa tuottaa kuitenkin ihan kelvollisen valokuvion. Toisaalta pätee myös toisinpäin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Noissa led lampuissa erilaiset umpiot antaa hyvinkin erilaisia tuloksia valokuvion suhteen, ja jokin led lamppu joka ei silmämääräisesti voi mitenkään huottaa halogeeninkaltaista kuviota, saattaa tuottaa kuitenkin ihan kelvollisen valokuvion. Toisaalta pätee myös toisinpäin.

En usko, että umpioilla on järjetöntä eroa hajavalon suhteen. Tietenkin toisilla näkee leveämmin ja pidemmälle. Mutta tämä lähinnä suunnittelun/muotoilun kustannuksella.

Projektoreihin tuntuu pystyvän laittamaan mitä vaan eikä se häikäse. Yksi auto leimattu kohta 5v xenoneilla (2008 bmw, 140 000€ uutena), oli kaikille yllätys että olikin joku laittanut Latviassa muutosarjan.
Ei muuten mutta kuin umpiossa lukee xenon sekä halogeeni hyväksynnät ja projektorista et erota polttimoa. Kuvio näyttää terävältä myös ajaessa.  ???
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Olen ajatellut syksyksi allaolevaa xenonsettiä autoon. Onko mitään eroa ostanko 5000k vai 6000k sarjan. Ymmärsin että toisen valo on lämpimämpi ja toisen kylmempi. Onko nää vaan makuasioita vai olisiko joku oikea syykin valita jompikumpi ?



https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/xenon-lisavalopaketti-nbb-alpha-special-edition-70w-x3-12-24v/8020100824/

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Olen ajatellut syksyksi allaolevaa xenonsettiä autoon. Onko mitään eroa ostanko 5000k vai 6000k sarjan. Ymmärsin että toisen valo on lämpimämpi ja toisen kylmempi. Onko nää vaan makuasioita vai olisiko joku oikea syykin valita jompikumpi ?

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/xenon-lisavalopaketti-nbb-alpha-special-edition-70w-x3-12-24v/8020100824/

Tällainen taulukko löytyi netistä, jos tuijotellaan lumeneita niin 5000k kannattaa paremmin:

4300K    Kellertävä/valkoinen    3200lm
5000K    Valkoinen/kellertävä    3000lm
6000K    Valkoinen/sinertävä    2600lm
8000K    Vaalean sininen    2400lm
10000K    Sininen    2300lm
12000K    Vahvasti sininen    2100lm

Omaan silmään toi 6000k on turhan sininen jo, yhdet 5000k oli käytössä ja ne oli suhteellisen ok. 4300k ei ollut saatavilla silloin, muuten olisin varmaan ottanut sen. Esimerkkikuva sävyistä, valmistajakohtaisia eroja on.

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Tällainen taulukko löytyi netistä, jos tuijotellaan lumeneita niin 5000k kannattaa paremmin:

4300K    Kellertävä/valkoinen    3200lm
5000K    Valkoinen/kellertävä    3000lm
6000K    Valkoinen/sinertävä    2600lm
8000K    Vaalean sininen    2400lm
10000K    Sininen    2300lm
12000K    Vahvasti sininen    2100lm

Omaan silmään toi 6000k on turhan sininen jo, yhdet 5000k oli käytössä ja ne oli suhteellisen ok. 4300k ei ollut saatavilla silloin, muuten olisin varmaan ottanut sen. Esimerkkikuva sävyistä, valmistajakohtaisia eroja on.







Kiitos tyhjentävästä vastauksesta ! Nyt tuli tietoa  :)  kyllä toi viistonninen vaikuttaa mun valinnalta..

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
En tiedä onko topikki ihan oikea mutta!  Oletteko huomanneet Volvonne V70 ym. vuosimallit alkaen 2014 etuvaloumpioiden pintamuovin halkeilevan?  Itsellä 2 autona "kirottu" merkki VAG missä ihan ok umpiot 66 tonnia ajettuna mutta Volvossa V70 2016 ihan säröillä noin 36 tonnia ajettuna! Kertokaa kokemuksia tarkastettuanne ajovaloumpioden ulkopinnat. :'(
« Viimeksi muokattu: 10.07.2019, 17:45:30 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
2010 V70 varmaan sitten erilaista muovia kun ei halkeemia ja 377tkm lasissa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Itse olen omassa S60 pitänyt valoja off asennossa. Muuten työmatkan aikana xenonit syttyy kahdesti. Huomannut takavalot taitaa olla pois päältä silloin ???

2010 V70 varmaan sitten erilaista muovia kun ei halkeemia ja 377tkm lasissa.
2015-> umpiot on sisältäkin erilaiset niin voi olla materiaalikin vähän erilainen
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Kulkukoira  Proturbo