Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: Ambulanssi 86 - 18.01.2012, 19:25:14
-
Suunnitellut 240 D24 vm.86 vapaastihengittävän turbottamista. Tarinoita on monia, hakisin lisää vääntöä ja lisää hevosvoimia. Ajatuksena ensin turbottaa ja myöhemmin laittaa cooleri jos tarvetta. Voiko muutoksen tehdä suoraan vapaastihengittävään koneeseen. Ambulanssi 1+1 pakettiauto on joka päiväisessä käytössä ja niin kauan kunnes Eu kieltää ajamasta. 100 heppaa olisi jo jotain, eikä tarvitsisi koko konetta rakentaa. Sitten käyttää konttorilla. Kiitos oikeista tiedoista!
-
Voi turbottaa vaparin. Turbon pakosarja, pakosarjan tiiviste, turbo, pakoputken alkukäyrä (down pipe), öljyletkut turbolle sekä pari pätkää letkua ja mutkaputkia ahtoputkia varten riittää operaatioon. Vapaastihönkivän imusarja on hyvä kunhan huolehtii, että imusarjan takapään tulppa pysyy kiinni, luotettavin keino on hitsata alumiininen laippa tulpan paikalle. Turbon voitelua ja jäähdytystä varten sille pitää rakentaa öljynkierto. Syöttöpumppuun turbon kansi, jossa on ahdonalaisen syötön säätö niin ei savuta pienillä kierroksilla, ilmankin kyllä pärjää jos sietää runsaan savutuksen silloin kun ei ole ahtoja. Lisäksi turbossa on mäntien pohjia jäähdyttävät öljysuuttimet lohkossa, mutta eivät ole tarpeen jos viritysaste pysyy maltillisena. Cooleri on hyvä laittaa jo heti alkuun, laskee ahtoilman lämpöä ja pienentää kanteen kohdistuvia lämpörasituksia jonkin verran.
-
Noilla tiedoilla on hyvä alkaa kokoamaan tavaraa turbotusta varten. Matkan varrella kysyvähän ei tieltä eksy. Kiitos estate!
-
Ja öljynsuodattimen siirtojalka on hyvä sitten olla kans, ei sovi turbon kanssa suodatin vakio paikalle.
-
Ja öljynsuodattimen siirtojalka on hyvä sitten olla kans, ei sovi turbon kanssa suodatin vakio paikalle.
Kyllä ja muistaakseni D24T:n siirtojalassa oli valmiina öljylähtö turbolle (saattaa olla mutua, siitä on 8 vuotta kun tämmösen turbotin). Öljynpaluuta varten porasin reiän öljypohjaan siihen takapäässä olevan leveän kohdan päälle, siihen tein läpiviennin jostain letkuliittimestä.
Moottorin tukikumien ois hyvä olla uusia, jos oikean puoleinen kumi on löysä niin turbo saattaa vastata lokasuojaan kun käytössä on orkkispakosarja. Itse laitoin vielä tukikumin alle parin millin levyn niin tuli lisää tilaa.
740:n downpipen saa helposti liitettyä suoraan 240:n etuputkeen mutta alkuperäinen D24 putki saattaa verottaa jonkun verran tehoja verrattuna turbon putkistoon.
D24 kytkin alkaa sitten luistamaan, tilalle saa kuitenkin ruuvattua suoraan D24TIC paineasetelman. :)
-
kaksi 240 turbodieselia oon rakentanu periaatteella et öljynpaine otetaan t-haaralla öljynpaineanturin alta ja paluu öljypohjaan laipalla (2 reikää mihin m8 kierteet ja paluu joku riittävän kokoiseksi 16mm)
vakio pakosarjat väärinpäin käännettyinä ja riittävän vahvuisesta materiaalista hitsailee putket jaetulle esim. t3 laipalle.
silloin ahtimen saa eteen ja ylös. mahtuu isommatkin kuin to3. imusarjan takapää kannattais hitsata mutta leveä klemmari piti ainakin 1.5bar.
ja tälläisen rakentaa parissa illassa ;D
http://s772.photobucket.com/albums/yy6/VwVolvo/Radallecom%20kemora%20sitruuna%202011/?action=view¤t=sitrus2.jpg
-
D24 ja D24T kytkinhän on sama, eli jos tavoitteena on suunnilleen sen verran tehoa mitä vakio d24t:ssä, ei kytkimen vaihtoon pitäisi olla tarvetta.
-
D24 ja D24T kytkinhän on sama, eli jos tavoitteena on suunnilleen sen verran tehoa mitä vakio d24t:ssä, ei kytkimen vaihtoon pitäisi olla tarvetta.
suosittelen vaihtamaan järeämpään, mulla luisti uusi dtic kytkin d24t kokoonpanolla kun ahtoja oli 1.0 bar...
-
vakio pakosarjat väärinpäin käännettyinä ja riittävän vahvuisesta materiaalista hitsailee putket jaetulle esim. t3 laipalle.
silloin ahtimen saa eteen ja ylös. mahtuu isommatkin kuin to3
Minkä moinen viive sul on ollu turbossa? Tai siis millon on heränny ja millä turbolla? Ite oon aatellu tommosta t3/t4 turboa tai vastaavaa, ja tarkotus ois saada heräämään jo alle 2500 kierroksen..tavotteena +200 hp. Siks tässä kyselen ku tietäis millasen pakosarjan rakentaa.. :D vaikka tuohon konetilaan ei monenlaista mahdu.
-
suosittelen vaihtamaan järeämpään, mulla luisti uusi dtic kytkin d24t kokoonpanolla kun ahtoja oli 1.0 bar...
No siis joo, jos on tarkoitus virittää niin toki järeämpi on parempi. Mutta pakkohan d24t:n vakio kytkimen on pelata vakio d24t:ssä. Kun aloittajahan puhui about 100hv tehoista.
-
suosittelen vaihtamaan järeämpään, mulla luisti uusi dtic kytkin d24t kokoonpanolla kun ahtoja oli 1.0 bar...
Aika jännä ??? Mulla ei luistanut kilon paineilla dtic kiinacoolerilla ja suoralla 2,5" putkella. Ihan uusi Sachs kytkin oli paikallaan ja M90 laatikkona.
-
Kyllä ja muistaakseni D24T:n siirtojalassa oli valmiina öljylähtö turbolle (saattaa olla mutua, siitä on 8 vuotta kun tämmösen turbotin).
On siinä.
-
Minkä moinen viive sul on ollu turbossa? Tai siis millon on heränny ja millä turbolla? Ite oon aatellu tommosta t3/t4 turboa tai vastaavaa, ja tarkotus ois saada heräämään jo alle 2500 kierroksen..tavotteena +200 hp. Siks tässä kyselen ku tietäis millasen pakosarjan rakentaa.. :D vaikka tuohon konetilaan ei monenlaista mahdu.
ahdin54/62 siivillä muistaakseni (S2B) ja isolla pakopesällä. kyllä se ykkösellä heräs kun loppuun vingutti.. muilla vaihteilla sit painetta riitti 1.5bar mittari loppui kesken.. 3/4 garret toimis varmasti paremmin. kyl toi pakosarja systeemi toimii ihan hyvin jos tekee jaetulla laipalla ja jollain järkevällä ahtimella. ja on suht kompaktin kokoinen ja helppo väsätä. 740 pakosarjassahan ahdin jää ihan iskaritolppaan kiinni. orkkis kytkin luisti heti mutta kun vaihdettiin bensaturbosta jääny uudenkarhea levy. asetelma ja vauhtipyörä uritettiin niin saatiin se pitämään (lasittumisen estämiseksi) :buck2:
-
Aika jännä ??? Mulla ei luistanut kilon paineilla dtic kiinacoolerilla ja suoralla 2,5" putkella. Ihan uusi Sachs kytkin oli paikallaan ja M90 laatikkona.
Ai joo, ei muuten luistanut mullakaan, uusi sachs kytkinpaketti vakio d24tic:ssä, ei 1.2 bar ahdoilla sun muilla virityksillä, eikä vielä hx35, 3" putki ja 1,5 bar ahdoillakaan. Vasta tuolla holsetilla ja 12mm nestepäällä alkoi luistamaan.
-
Mulla on semmonen muistikuva että ennen vanhaan oli tarjolla erikseen paineasetelmat D24, D24T ja D24TICille. Nythän esim motonetissä tarjotaan D24 ja D24T samaa asetelmaa. Voisko olla että D24 asetelma on jätetty pois tuotannosta ja siihenkin myydään D24T asetelmaa?
Minullakin alkoi kytkin luistaa heti, tosin sillä oli kilometrejä varmaan vaikka kuinka takana.
-
Mulla on semmonen muistikuva että ennen vanhaan oli tarjolla erikseen paineasetelmat D24, D24T ja D24TICille. Nythän esim motonetissä tarjotaan D24 ja D24T samaa asetelmaa. Voisko olla että D24 asetelma on jätetty pois tuotannosta ja siihenkin myydään D24T asetelmaa?
Minullakin alkoi kytkin luistaa heti, tosin sillä oli kilometrejä varmaan vaikka kuinka takana.
Hyvä pointti muuten. Tarkemmin ajateltuna en menekään takuuseen siitä onko d24 ja d24t asetelmat alkuperäisenä samat.
Motonetti tosiaan myy ainakin nykyään samaa, mutta eihän se tietysti sitä takaa että orkkikset olisi samat.
Jokatapauksessa, luulisi että kunnossa oleva vakiokytkin kestää vakiota d24t vastaavat tehot/väännöt. Mutta jos paikat käyttää auki niin samallahan sinne toki vahvempi kannattaa laittaa.
-
Motonetti tosiaan myy ainakin nykyään samaa, mutta eihän se tietysti sitä takaa että orkkikset olisi samat.
Jokatapauksessa, luulisi että kunnossa oleva vakiokytkin kestää vakiota d24t vastaavat tehot/väännöt. Mutta jos paikat käyttää auki niin samallahan sinne toki vahvempi kannattaa laittaa.
Mulla ei ole kytkintä päivitetty ja mitattua vääntö 350Nm kesti, joten en näe että olis kytkimen kesto mikään ongelma. SACHS on kuitenkin se merkki mitä sielä kuuluu olla, joten jos on joku kiinakytkin niin ei varmaan pidä tota.
Kyllä ja muistaakseni D24T:n siirtojalassa oli valmiina öljylähtö turbolle (saattaa olla mutua, siitä on 8 vuotta kun tämmösen turbotin). Öljynpaluuta varten porasin reiän öljypohjaan siihen takapäässä olevan leveän kohdan päälle, siihen tein läpiviennin jostain letkuliittimestä.
On lähtö, mulla on yks jonkun muun koneen siirtojalka missä ei ollu lähtöä :o Saman näkönen kuitenkin ja "paikka" lähdölle.
Vapaastihönkivän imusarja on hyvä kunhan huolehtii, että imusarjan takapään tulppa pysyy kiinni, luotettavin keino on hitsata alumiininen laippa tulpan paikalle.
740 vaparisarja on valmiiks ummessa toisesta päästä.
Ja 240n vaparisarjan kumitulppa on mulla koeponneistettu 1.35bar, ja ei ampunu, kun kahdella klemmarilla kiinni, orig. klemmarilla 0.8bar ahdoilla hivuttautuu pikkuhiljaa ulospäin.
Joskus sain pari varakumitulppaa ystävälliseltä volvoilijalta jos ampuisi mäkeen, mutta hyvin on pysyny.
-
Pari noita 240 diesel volvoa turbottanut + IC, molemmissa kytkin luisti <0,6 bar. Olihan niillä toki jo ajettu, 480 ja 300 tkm, mutta suosittelisin silti vaihtamaan sinne ahdetun paineasetelma etenkin jos paketti on irrallaan. Käytetty orgis asetelma on hyvä valinta.
Öljynsyötön olen ottanut öljynpaineanturilta t-haaralla ja hydrauliletkulla sieltä koneen ali ahtimelle. Öljynjäähdyttäjän piirissä on sitten suodattamatonta öljyä, eli niistä ei kannata ottaa.
Minä en saanut mahtumaan vapari koneen kylkeen niitä 7/900 pakosarjaa ja ahdinta sinne 240 konehuoneeseen, joten tein aikanaan pari pakosarjaa että sain garretin T3 AR/.63 pakopesällä sopimaan sinne. Jos käytät 7/900 konetta ja korvakkeita niin silloin moottori on pystyssä ja vakio osat käyvät. Vaihteiston kytkinkoppa pitää ottaa myös muuten jää se vinoon...
-
Ite laitoin käytetyn turbon asetelman ja nelilapaisen sintterin,
en oo vielä päässy kokeileen,
mutta kerron kokemuksia kunhan saan auton ajoon.
On ainaki helppo ja edukas vaihtoehto.
-
On lähtö, mulla on yks jonkun muun koneen siirtojalka missä ei ollu lähtöä :o Saman näkönen kuitenkin ja "paikka" lähdölle.
Oisko bensa koneen ? Muistelisin et on samannäkönen ku dieselin mut puuttuu tuo ahtimen öljynkierto.
-
Minä en saanut mahtumaan vapari koneen kylkeen niitä 7/900 pakosarjaa ja ahdinta sinne 240 konehuoneeseen
Kyllä seiskan pakosarja ja garretti menee 240 ainakin vm.84sen konehuoneeseen, ainoa vaan että asennusvaiheessa tarvii vähän kammeta konetta vasemmalle jos on kaikki pinnapultit paikoillaan kannessa, mulla onneks osa lähti muttereiden mukana. Kun sen saa kikkailtua paikoilleen mahtuu se hyvin siinä olemaan.
(http://i78.photobucket.com/albums/j95/IGP-84/Volvo/240D24-84/ahdistus/25062009638.jpg)
-
Kuinka oleellisena pidätte öljynlauhdutinta turbokoneessa? Jonku verran näkyy et porukka laittaa niitä..onko ne minkä hintasia? Aattelin vaan ku itellä on kans 240 D24 työn alla ja teholukemat ois tarkotus saada sinne 200-220hp väliin. Turbon kaveriks tulee kyl cooleri.
-
Kuinka oleellisena pidätte öljynlauhdutinta turbokoneessa? Jonku verran näkyy et porukka laittaa niitä..onko ne minkä hintasia? Aattelin vaan ku itellä on kans 240 D24 työn alla ja teholukemat ois tarkotus saada sinne 200-220hp väliin. Turbon kaveriks tulee kyl cooleri.
Lauhdutin tekee höyrystä nestettä...
Öljynjäähdyttimen tarve riippuu käytännössä vain siitä miten pitkään kuormitat ja miten kuumiksi öljyt ehtivät siinä ajassa lämmetä. 240 D6 lohkossa ei ole edes öljysuuttimmia, eli tuskin tuo vaikuttaa mitenkään ihmeellisesti. Turbon jäähdytykseen ja voiteluun kuumana se ehkä vaikuttaa eniten, mutta hyvinhän nuo ensimmäiset 240 TD:kin pysyivät kasassa vaikka vedin kärryä ja autoa vuodessa 10-15 tkm, ei niissä kyllä ollut tehoja kuin joku 120-130 hv.
-
Kuinka oleellisena pidätte öljynlauhdutinta turbokoneessa? Jonku verran näkyy et porukka laittaa niitä..onko ne minkä hintasia? Aattelin vaan ku itellä on kans 240 D24 työn alla ja teholukemat ois tarkotus saada sinne 200-220hp väliin. Turbon kaveriks tulee kyl cooleri.
Lauhdutin tekee höyrystä nestettä...
Öljynjäähdyttimen tarve riippuu käytännössä vain siitä miten pitkään kuormitat ja miten kuumiksi öljyt ehtivät siinä ajassa lämmetä. 240 D6 lohkossa ei ole edes öljysuuttimmia, eli tuskin tuo vaikuttaa mitenkään ihmeellisesti. Turbon jäähdytykseen ja voiteluun kuumana se ehkä vaikuttaa eniten, mutta hyvinhän nuo ensimmäiset 240 TD:kin pysyivät kasassa vaikka vedin kärryä ja autoa vuodessa 10-15 tkm, ei niissä kyllä ollut tehoja kuin joku 120-130 hv.
Hannuhan siihen kerkesi väliin.. Ei tuo D24 niin paljoo öljyjä lämmitä kyläpyörityksessä tai kärryn vedossakaan et jäähdytintä öljyille tarvis. Jos meinaat jossain radalla imettää sitä ni silloin voi tulla tarpeelliseksi. Tosin jos rahaa on ja kiinnostus sellaisen värkkäämiseen riittää ni aivan vapaasti. Ei siitä luulis haittaakaan olevan
-
Samallahan sen sinne nakkaa kun rakentelemassa ollaan, varsinkin jos tehotavoite on tuota luokkaa. Tosin öljynlämpömittarillahan se selviää onko sille oikeasti tarvetta. Mutta jos sellaisen asentaa niin ehdottomasti termostaatilla varustettu, toimivalla sellaisella.
Itselläni on ongelmana pikemminkin liian alhaiset öljynlämmöt, eli epäilen että alkuperäinen termostaatti kierrättää öljyä koko ajan. Kesäkuumallakaan ei minkäänlaisella poljennalla öljyn lämpö nouse liikaa tuolla 940tdic öljyjäähyllä, eli melko pienikin siis riittää.
Nämä siis 2bar ahdoilla ja alle 200kw tehoilla.
-
Samallahan sen sinne nakkaa kun rakentelemassa ollaan, varsinkin jos tehotavoite on tuota luokkaa. Tosin öljynlämpömittarillahan se selviää onko sille oikeasti tarvetta. Mutta jos sellaisen asentaa niin ehdottomasti termostaatilla varustettu, toimivalla sellaisella.
Itselläni on ongelmana pikemminkin liian alhaiset öljynlämmöt, eli epäilen että alkuperäinen termostaatti kierrättää öljyä koko ajan. Kesäkuumallakaan ei minkäänlaisella poljennalla öljyn lämpö nouse liikaa tuolla 940tdic öljyjäähyllä, eli melko pienikin siis riittää.
Nämä siis 2bar ahdoilla ja alle 200kw tehoilla.
No pitää ny kattoo.. voi olla että laitan, voi olla että en. Toisaalta paljonhan nuita on rakenneltu ilmanki eikä ne oo siitä hajonnu. Ainaki jos ajelee jollain 10w-40 öljyillä niin on sen verran jäykät, että menee ilmanki. Joo varmaan laitan öljylämpömittarin niin nään sitte et käykö kuumana. Helppohan se lauhdutin on jälkeenpäinki asentaa, hommaa vaan öljys. siirtojalan, tartteeko muuten sitä laturia siirtää jos laittaa sen siirtojalan?
Ku mietin vaan..meinasin aluks ottaa öljynpaineanturilta tulon, mut hankala löytää sopivaa t-haaraa.. Paluuletkulle tein jo laippaliitoksen lohkon kylkeen..
-
Kerrataanpa vielä:
Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet.
Lauhduttimen tehtävä voimalaitosprosessissa on turbiinista tulevan matalapaineisen höyryn lauhduttaminen vedeksi, jotta sitä voidaan pumpata kiertoprosessissa takaisin höyrystimeen. Höyryn tiivistyessä lauhduttimeen muodostuva alipaine lisää turbiinin hyötysuhdetta.
Lauhdutinta käytetään sekä lauhdevoimalaitoksissa että ydinvoimalaitoksissa. Näissä voimalaitoksissa tuotetaan vain sähköä, joten sen tuotannon hyötysuhde pyritään saamaan mahdollisimman suureksi, tavallisesti lauhdevoimalaitoksissa päästään noin 44 %:iin ja ydinvoimalaitoksissa noin 33 %:iin. Turbiiniin menevästä tuorehöyrystä saadaan eniten energiaa siirrettyä turbiinin pyörittämiseen ja siten sähkön tuotantoon generaattorissa, kun höyry paisuu mahdollisimman pieneen paineeseen. Tyypillisesti turbiinista tulevan höyryn paine on selvästi alle ilmanpaineen, joten lauhduttimessa pitää olla käytännössä tyhjiö höyryn virtaamisen aikaansaamiseksi. Tämä tuotetaan nk. ejektoreilla. Matalassa paineessa höyry tiivistyy vasta noin 20 °C:n lämpötilassa, joten lauhtumisessa vapautuva lämpö tulee johtaa vesistöön erityisellä lämmönvaihtimella eli lauhduttimella. Mikäli riittävän viileää vettä ei ole tarjolla, joudutaan käyttämään jäähdytystorneja, joissa lämpö siirretään ilmaan höyrystettävään veteen. Suomen oloissa jäähdytystorneja ei tavallisesti tarvita, sillä viileää vettä on tavallisesti riittävästi tarjolla. Lämpimämpien alueiden suurissa voimaloissa jäähdytystornit ovat tavallisia.
Vs:
Jäähdytin on lämmönsiirrin, jossa virtaava fluidi luovuttaa lämpöenergiaansa toiselle, joko vastavirtaan tai jäähdyttimen läpi ristiin, kulkevalle fluidille eli jäähdytysaineelle, jolloin virtaavan fluidin lämpötila laskee. Yleisimmin virtaavana fluidina on neste (vesi, tisle, glykoli jne) ja jäähdyttävänä fluidina joko kylmä vesi tai kaasu (ilma). Jäähdytyksessä siirtyvän lämpöenergian määrä riippuu mm. ainepintojen välisestä pinta-alasta, fluidien ominaislämpökapasiteetista, jäähdytinmateriaalin lämmönsiirtokertoimesta sekä lämmönsiirtyvyydestä virtaavien aineiden ja lämmönsiirtopinnan välillä. Lämmönsiirtoa kuvataan tavallisesti ensimmäisen kertaluvun differentiaaliyhtälöillä.
Nestejäähdytteisissä polttomoottoreissa jäähdyttimenä eli kansanomaisesti syylarina toimii yleensä metalliputkikehikko, johon on kiinnitetty tiheä ohuiden metalliripojen muodostama kennosto, jonka läpi puhalletaan ilmaa. Jäähdytysnesteen (yleensä vesi-glykoliseosta) lämpöenergia siirtyy virtaavaan ilmaan. Ilmajäähdytteisissä polttomoottoreissa lämpö johdetaan suoraan sylinterin ulkopinnalla oleviin, pinta-alaltaan suuriin, jäähdytysripoihin, joiden läpi ilma virtaa.
Kemian laboratorioissa yleisimmin käytetty jäähdytin on Liebig-jäähdytin, jossa kaksi sisäkkäistä putkea muodostaa annuluksen. Kuuma fluidi virtaa sisemmän putken läpi, ja luovuttaa entalpiansa putkien välisessä annuluksessa vastavirtaan kulkevalle kylmälle fluidille.
-
asia tekstiä! ;D joo kyl meikä tietää mitä eroa on lauhduttimella ja jäähdyttimellä.. :D
-
No nyt käytettiin kyllä perjantai-ilta jonkun selkeän
asian saivartelemiseen, kun toisia näemmä hirveesti
häiritsee kun joku sanoo lauhdutin vaikka tasan tarkkaan tuossakin
tietää mistä on kyse.
-
No nyt käytettiin kyllä perjantai-ilta jonkun selkeän
asian saivartelemiseen, kun toisia näemmä hirveesti
häiritsee kun joku sanoo lauhdutin vaikka tasan tarkkaan tuossakin
tietää mistä on kyse.
Asiosta pitää puhua edelleen niiden oikeilla nimillä.
Jäähdytin on jäähdytin ja lauhdutin on lauhdutin.
Jos joku ei tiedä niiden eroa niin silloin täytyy oikaista tietämättömyyttä.
-
Asiosta pitää puhua edelleen niiden oikeilla nimillä.
Jäähdytin on jäähdytin ja lauhdutin on lauhdutin.
Jos joku ei tiedä niiden eroa niin silloin täytyy oikaista tietämättömyyttä.
No niinhän se vähän on aina ollu että insinööri ei osaa
suunnitella mitään ilman oikeita termejä.
Kuitenkin tyhmä perusduunari osaa korjata näitä insinöörien töiden "hedelmiä"
tietämättä niille pakolti ikinä oikeeta nimeä. Sellasta se elämä on.
-
Joo..mut jos palataan kysymykseen..niin tarviiko sitä laturia siirtää jos laittaa sen vinon siirtojalan 240 dieseliin? Ja mahtuuko siihen sillon täysmittanen suodatin?
-
SanttuM on ainakin pitänyt laturin siinä paikalla missä se 200 series vapaasti hönkivässä on.
Hänellä siis ahdin kiinni valusarjan kanssa. Eli ilmeisesti mahtuu eikä tarvii siirtää laturia.
-
Pitää paikkaansa, mulla on se vino öljynsuodattimen jalka ja täysimittainen suodatin, kylläkin ilman sitä vesi öljy jäähdytintä.
Eli toisin sanoen hyvin mahtuu laturi olemaan omalla paikallaan.
Mulla tuli vaan ahdasta tuon turbon imuputken kanssa.
Koska poistin viskon niin otin koko laturinjalan irti ja tein laturille kokonaan uuden kiinnikkeen,
että sain sen lähemmäs lohkoa.
-
Eikös sen suodattimen siirtojalan tarvi ihan joka tapauksessa, ihan sen takia että ahdin ja pakosarja mahtuu paikalleen?
Sitten jos haluaa öljyjäähyn niin pitää laittaa siihen siirtojalan perään vielä se ryöstölaippa. Siis siirtojalan ja suodattimen väliin.
-
Eikös sen suodattimen siirtojalan tarvi ihan joka tapauksessa, ihan sen takia että ahdin ja pakosarja mahtuu paikalleen?
Sitten jos haluaa öljyjäähyn niin pitää laittaa siihen siirtojalan perään vielä se ryöstölaippa. Siis siirtojalan ja suodattimen väliin.
240:ssä on niin huonosti tilaa siel runkopalkin ja lohkon välissä, että en laita turboa sinne..enkä vakiopakosarjaa. t03 mahtuis..mut jos laitan T3/T4 niin se vastaa jo peltiin, ja laitanki AINAKI ton tai isomman. Sen turbon saa siihen aika lähelle (lyhyellä pakosarjalla) imusatsin ja runkopalkin väliin (melko eteen).
Itteä vähän kiinnostais tuo vesijäähdytteinen jalka..missä autoissa niitä on? Onko 700-sarjassa vai 900-sarjassa, vai molemmissa?
-
240:ssä on niin huonosti tilaa siel runkopalkin ja lohkon välissä, että en laita turboa sinne..enkä vakiopakosarjaa. t03 mahtuis..mut jos laitan T3/T4 niin se vastaa jo peltiin, ja laitanki AINAKI ton tai isomman. Sen turbon saa siihen aika lähelle (lyhyellä pakosarjalla) imusatsin ja runkopalkin väliin (melko eteen).
Itteä vähän kiinnostais tuo vesijäähdytteinen jalka..missä autoissa niitä on? Onko 700-sarjassa vai 900-sarjassa, vai molemmissa?
Tohon en kyllä osaa sanoa muutakuin että omassa -95 940 tdic:ssä on ihan ryöstölaippa ja perinteinen öljyjäähy.
Samoin oli muistaakseni -87 740 TD:ssä.
-
Ja se jäähdytinosan voi lisätä siihen jalkaan jälestä päin, melko monessa volkkarin koneessa on samanlainen motikka.
-
En tiiä mistä se jäähytinosa oli kun se oli tuossa mun turbomoottorissa valmiina kiinni,
oli vaan niin skrubunen että nakkasin mäkeen.
Ite ostin valmiiksi ryöstölaipan ja letkut oikeaa öljynjäähdytintä varten.
-
Olen päätellyt omien kokemuksieni mukaan jotta TD koneissa olis alunperin vesikierto ja TDIC koneissa öljyjäähy :)
-
Ostin tohon mun 240:iin 940 d24ticin öljys. siirtojalan. Siinä jalassahan on se kierreputki kiinni (läpi asti tietenki), saako d24 lohkon kylestä sitä kierreputkea irti, että sais ton jalan paikalleen?
Vai miten porukka on menetelly näissä tilanteissa, kun ootte laittanu siirtojalkoja d24 lohkoon?
-
Ostin tohon mun 240:iin 940 d24ticin öljys. siirtojalan. Siinä jalassahan on se kierreputki kiinni (läpi asti tietenki), saako d24 lohkon kylestä sitä kierreputkea irti, että sais ton jalan paikalleen?
Vai miten porukka on menetelly näissä tilanteissa, kun ootte laittanu siirtojalkoja d24 lohkoon?
Kyllä se pitäis ihan kierteellä olla lohkon kyljessä. Eli holkki ruuvataan irti lohkosta ja sitten pultilla se jalka lohkoon kiinni. Voi tosin olla tiukassa.
-
Itteä vähän kiinnostais tuo vesijäähdytteinen jalka..missä autoissa niitä on? Onko 700-sarjassa vai 900-sarjassa, vai molemmissa?
Voin kaivella tuolta sen vesijäähypalikan, ja pitemmän kierreosan sitä palikka varten, jos kiinnostaa. ja jos löydän.
Itse muistaakseni jätin vesijäähyn pois, koska vakisarjalla ja laturi pakosarjan puolella on aika naftisti tilaa enää mitään vesiletkuja vedellä.
Seuraavan ahdin kanssa laturi tuleekin tdicmäisesti pumpun puolelle. :buck2:
-
Jooh mulla olis työn alla d24 turbottaminen... tosin koppana mulla on pontiac ;D ... mut kummiski onkos iha terveellistä jos laitan öljyn paluun venakoppaan? Ja löytyykö sieltä lohkosta jotain systeemiä mistä saa öljyn tulon??? Vai kandeeko haarottaa paine mittarilta? aikoinaan tehtiin yks mitsu ni pauluu oli meillä venakopassa ja toimi se ainakin sillon... oli vaa nii piru tiukassa tuo tulppa siinä lohkon kylessä mistä öljyn tulo otettiin .. 2m jatkovarrella irrotettiin... ja mistäs mahtas kohtuu hintaan saada turbon pakosarjan vai kandeeko tehä kokonaan itse tai koettaa vääntää alkuperäseen pakoseen jotkuu up pipet.. ei tuu kummika mitään onkelmaa mahtumisen kannalta kun tuolla konehuoneessa on kyllä tilaa