Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: elevate - 03.10.2019, 02:12:40

Otsikko: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 03.10.2019, 02:12:40
Onko kukaan saanu sovitettua tt-thermo 1000xc lämmitintä volvo v70 2.4 d 2009 jos on niin vinkit olisi tarpeen.
Ite tutkailin voisko sen jytkäyttää esim laatikon jäähdytys linjaan. Tää lämmitin malli on hyvä kun sen voi laittaa ihan mihin asentoon tahansa.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: J2K - 03.10.2019, 11:59:11
Ei kokemusta, mutta laittaisin ylös lämmityskennon letkuun. Itsellä sama malli odottaa asennusta Sorentoon ja laitan tuohon kohtaan. Ohjeessahan lukee että mieluusti ylös.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 08.10.2019, 11:55:24
Nyt on 1000xc tilattu ja pääsee tutkimaan mihin sen laittas. Lämmitintä pitäs käyttää ensin junan raiteilla jos meinais saada sopimaan lämmityskennon putkistoihin toki se olisi paras paikka. Kyselin valmistajalta vinkkiä että voisiko sen laittaa laatikon jäähdytyskennon putkiston väliin niin ei hyljänny ajatusta. Ite tottakai ajattelen että liian helppo paikka ei voi toimia. Kirjottelen tänne sitten miten kävi.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Taky - 08.10.2019, 12:27:29
Kyselin valmistajalta vinkkiä että voisiko sen laittaa laatikon jäähdytyskennon putkiston väliin niin ei hyljänny ajatusta.

Eikös DEFA/Calix letkulämppärit juurikin majale siellä?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: simovaari - 08.10.2019, 13:35:59
Itse laiton webaston paikalle siälokarin taakse,
mutta vaatii tietenkin että on webasto ja sen letkut.
xc70 my08 D5
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 16.10.2019, 14:19:20
Taky oot oikeassa calixille ja defalle on paikka ymmärtääkseni jossain öljynlauhduttimen lähellä jonka putkiin ne pelkät letkulämppärit laitetaan. Mutta tämä tt thermo lämppäri on hitusen isompi ettei sovi ainakaan helposti kun ei ole nosturia käytössä.
Simovaari olet samoilla linjoilla kanssani että webaston paikka olisi ollut munkin lämmittimen sijoituspaikka jollen olisi saanut laitettua laatikon lauhdutin putkiin sitä ja pelittää hyvin.
Voin laittaa joitain kuvia jos jollain on tarvetta, aikas simppeli paikka. Auto on siis v70 2.4d 2009
(https://i.ibb.co/88Nj0jJ/IMG-20191017-124532.jpg) (https://ibb.co/88Nj0jJ) (https://i.ibb.co/mtZWqzK/IMG-20191017-124451.jpg) (https://ibb.co/mtZWqzK) (https://i.ibb.co/8XcTWQB/IMG-20191017-124429.jpg) (https://ibb.co/8XcTWQB) (https://i.ibb.co/27S7RT5/IMG-20191017-124316.jpg) (https://ibb.co/27S7RT5) (https://i.ibb.co/hXV2QHv/IMG-20191017-124238.jpg) (https://ibb.co/hXV2QHv) (https://i.ibb.co/Xyxy7Fg/IMG-20191017-124158.jpg) (https://ibb.co/Xyxy7Fg) (https://i.ibb.co/q0HjvtZ/IMG-20191017-124148.jpg) (https://ibb.co/q0HjvtZ) (https://i.ibb.co/fqyCc9D/IMG-20191017-124137.jpg) (https://ibb.co/fqyCc9D)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 21.10.2019, 20:53:14
Pitäisi tehdä ihan sama homma, asentaa TT Thermo. Auto on 2009 V70 T6.
Oma TT Thermo on malliltaan pyöreä, asennussuunta pystyyn, alapäässä kulma liitin, josta vesi menee sisään ja ylhäällä suoraliitin josta tulee ulos.
Sovittelin sitä tänään moottorin öljynjäähdyttimen letkuun, mutta ei sitä oikein saa järkevästi sinnekään. Laitteen asennussuunta pystyyn pilaa homman. Epäilyttää että se tekee ilmalukon letkuun, kun ulostuloletku tulee ulos päältä ja lähtee sitten heti lämppäriltä alas päin eli siihen tulee väkisin sellanen hassu U-mutka.
Kuinka päin vesi kiertää tuossa laatikonjäähdyttimessä, yläletkustako sisään ja alhaalta ulos, niinkö ?
Lämmittääkö oikeasti moottorin vai pelkästään vaihdelaatikon öljyt vaihtimessa ?

Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 22.10.2019, 02:43:59
Kyllä pelittää hienosti kun laitoin laatikon öljynlauhduttimen putkistoon. Tässä mun kulkineessa syylärin yläkulmasta lyhyellä letkunpätkällä laatikon lauhduttimen ylempään liitokseen eli tulopuoleen. Eli poistin sen lyhyen orkkis letkun pätkän ja liitin tähän väliin lämmittimen imupuolen Eli syylärin yläkulmasta lämmittimeen ja lämmittimen poistopuolen liitin lauhduttimen yläputkeen. Tällä systeemillä ylä ja alavesiletkut puolessatunnissa lämpimät. Toivottavasti selvensi asiaa. T6: n on mulle tuntematon niin en tiedä miten siinä ne orkkis letkut kulkee. Laita kysymyksiä jos herää ajatuksia niin pähkitään porukalla. Onko se minkä kokoinen sun lämmitin ? Oon yövuorossa ja teksti voi olla aika sekavaa.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Swolle60 - 22.10.2019, 08:47:30
Onko kukaan testaillut tuota lämmitintä, voisko se olla koko yön päällä?  Työ sisältää päivystystä, ja joutuu joskus laittamaan auton käyntiin ilman lämmitystä kovassa pakkasessa. Mietin vaan, et voisko tuommonen 500w lämmitin olla koko yön päällä?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Taky - 22.10.2019, 09:24:56
Onko kukaan testaillut tuota lämmitintä, voisko se olla koko yön päällä? 

Tuohon mieluummin harkitsisin DEFA PTC moottorinlämmitintä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Huikkoster - 22.10.2019, 09:45:56
Tuohon mieluummin harkitsisin DEFA PTC moottorinlämmitintä.
Samaa mieltä. Vesipumppu on kuitenkin kuluva osa joten sen käyttöikä lyhenee jos se on kellon ympäri päällä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 22.10.2019, 11:26:43
Sinun T6 kiuas on aikas jämäkkä tapaus muutenkin että, 500 w on kyllä aikas alakanttiin mitoitettu mä uskon että valmistaja suosittelee ihan minimissään 1000wattista. Mutta jos sulla on valmiiksi hankittuna 500w niin rakentele se paikalleen ja kokeilemalla selviää mikään ei estä sua jytkäyttämästä tehokkaampaa tilalle jos paukut ei riitä. Ompahat putket jo valmiina.
Toi sun työkuvio on kyllä aikas haasteellinen lämmitystä ajatellen. Oon takyn kanssa samoilla linjoilla. 1500 tt thermo vois olla vaihtoehto lämmittää aika nopeesti n. Puoltuntia ehkä. Kuinka nopeesti sun pitää sitte lähtee päivystys keikalle.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 22.10.2019, 11:41:07
Sinun T6 kiuas on aikas jämäkkä tapaus muutenkin että, 500 w on kyllä aikas alakanttiin mitoitettu mä uskon että valmistaja suosittelee ihan minimissään 1000wattista. Mutta jos sulla on valmiiksi hankittuna 500w niin rakentele se paikalleen ja kokeilemalla selviää mikään ei estä sua jytkäyttämästä tehokkaampaa tilalle jos paukut ei riitä. Ompahat putket jo valmiina.

Tuo on TT-Thermo 1000W KLD Defa yhteensopiva. Tuohon tarkoitetut Defa ja Calix letkulämppärit on vaan 550W.
Vaihdelaatikon öljynjäähdytin tai siis lämmönvaihdin on ihan samalla tavalla kun sinullakin ja itse lämppärikin saattaisi sopia samoille paikkeille.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: hessu80 - 22.10.2019, 20:26:18
Kyllä pelittää hienosti kun laitoin laatikon öljynlauhduttimen putkistoon. Tässä mun kulkineessa syylärin yläkulmasta lyhyellä letkunpätkällä laatikon lauhduttimen ylempään liitokseen eli tulopuoleen. Eli poistin sen lyhyen orkkis letkun pätkän ja liitin tähän väliin lämmittimen imupuolen Eli syylärin yläkulmasta lämmittimeen ja lämmittimen poistopuolen liitin lauhduttimen yläputkeen. Tällä systeemillä ylä ja alavesiletkut puolessatunnissa lämpimät. Toivottavasti selvensi asiaa. T6: n on mulle tuntematon niin en tiedä miten siinä ne orkkis letkut kulkee. Laita kysymyksiä jos herää ajatuksia niin pähkitään porukalla. Onko se minkä kokoinen sun lämmitin ? Oon yövuorossa ja teksti voi olla aika sekavaa.
Lämpiääkö tuolla kytkennällä myös kone vai ainoastaan syyläri?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 22.10.2019, 22:00:25
Kyllä ymmärtääkseni lämpiää koska ylä ja alavesi letkut kuumat eli mielestä ni on pakko kiertää myös koneessa.
Ainoo mitä pelkäsin ja olin vähän skeptinen ton kytkennän toimivuudesta kun lämmittimen poisto/laatikon lauhduttimen putki liittyy jämäkämpään alavesiletkuun ja toisaalta auton oma termari pitäs aueta vasta n. 90 asteessa eli täytyy olla termari auki kun virrat on pois päältä vai onko termarilla jokin ohitus oksa mistä pääsee ylävesiletkuun.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: hessu80 - 23.10.2019, 08:14:35
Kyllä ymmärtääkseni lämpiää koska ylä ja alavesi letkut kuumat eli mielestä ni on pakko kiertää myös koneessa.
Ainoo mitä pelkäsin ja olin vähän skeptinen ton kytkennän toimivuudesta kun lämmittimen poisto/laatikon lauhduttimen putki liittyy jämäkämpään alavesiletkuun ja toisaalta auton oma termari pitäs aueta vasta n. 90 asteessa eli täytyy olla termari auki kun virrat on pois päältä vai onko termarilla jokin ohitus oksa mistä pääsee ylävesiletkuun.
Sitä vaan pohdin, että webastolla lämmittäessä ylä- ja alavesiletku ovat kylmiä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Swolle60 - 23.10.2019, 09:25:47
Sinun T6 kiuas on aikas jämäkkä tapaus muutenkin että, 500 w on kyllä aikas alakanttiin mitoitettu mä uskon että valmistaja suosittelee ihan minimissään 1000wattista. Mutta jos sulla on valmiiksi hankittuna 500w niin rakentele se paikalleen ja kokeilemalla selviää mikään ei estä sua jytkäyttämästä tehokkaampaa tilalle jos paukut ei riitä. Ompahat putket jo valmiina.
Toi sun työkuvio on kyllä aikas haasteellinen lämmitystä ajatellen. Oon takyn kanssa samoilla linjoilla. 1500 tt thermo vois olla vaihtoehto lämmittää aika nopeesti n. Puoltuntia ehkä. Kuinka nopeesti sun pitää sitte lähtee päivystys keikalle.
Ihan perus V60 D3 on auto, ja lähtö välittömästi hälytyksen tultua. jos ois puoltuntia aikaa, niin lämpeis omalla vebastolla.
Kestääkö tuo ptc paremmin jatkuvaa päälläoloa? TT-Thermon vois tietty laittaa kellolla pätkimään lämmitystä, liekkö tosta ois apua kestoon.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Taky - 23.10.2019, 09:51:17
Kestääkö tuo ptc paremmin jatkuvaa päälläoloa?

Näin sanotaan myyntiesitteessä...

Vesipesässä on myös lämpövastus sekä erillinen termostaatti joka suojaa ylikuumenemiselta

Taannoin kun testailin TT-Thermon toimintaa/lämmitys tehoa erillisessä vesitynnyrissä testasin myös PTC:tä.


(https://i.ibb.co/HdNpYnk/defa-PTC.jpg) (https://ibb.co/HdNpYnk)

.
(https://i.ibb.co/XJg3CtL/Labra-flir.jpg) (https://ibb.co/XJg3CtL)

Kerran PTC:n tökkäsin virtoihin ilman että testisystemeissä ei ollut nestettä eikä PTC siitä ollut moksiskaan, normi vastus olisi kyllä ollut vainaa, kuten TT:kin.




Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Huikkoster - 23.10.2019, 12:59:26
Kestääkö tuo ptc paremmin jatkuvaa päälläoloa? TT-Thermon vois tietty laittaa kellolla pätkimään lämmitystä, liekkö tosta ois apua kestoon.
Samaa mieltä. Vesipumppu on kuitenkin kuluva osa joten sen käyttöikä lyhenee jos se on kellon ympäri päällä.
Eihän siinä ptc:ssä ole mitään kuluvaa. Kyllä uskaltaisin jättää ihan jatkuvaan lämmitykseen.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Daiffi - 23.10.2019, 14:10:07
Olis itekki tarkoitus pistää TT thermon lämppäri autoon. Autona toimii 2,5T v70 -08. Vähän nihkeesti löytyy tietoa näihin bensamoottoreihin asentamisesta tuota pömpeliä.
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000xc-1.html (https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000xc-1.html)  Tuon pitäisi siis kierrättää nesteitä letkuissa ? Sitä mietin että miten  termostaatti estää vedenkiertoa ?  Tuo muuten olisi varmasti nätti asentaa jos ei kerran ole väliä minne törkkää että kunhan vaan tilaa löytyy. 

Ensinmäinen auto johon pitäisi asentaa lämppäriä vähän utopiaa vielä nämä vehkeet.  :idiot2:
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Huikkoster - 23.10.2019, 14:45:03
Kyllä neste koneessa ja sisäkennossa kiertää. Termostaatti estää vain syylärille kierron.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 24.10.2019, 19:17:51
Mä tosiaan laitoin TT thermo 1000 XC:n laatikon lauhduttimen putkiin ja kierrättää ylävesiletkun kautta niinku aikasemmin kirjottelin.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: elevate - 24.10.2019, 19:24:07
Swolle60 toi kellolla pätkiminen ei tossa sun tapauksessa vaikuta hassummalta idealta niin ei ainakaan hakkais lämmittimen termostaatti turhaan ja kuitenkin perus lämpö pysyisi kiukaassa pakkasillakin. Sillain sulla ois auto lähtövalmiina millon vaan ku häly iskee.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 10.09.2021, 04:56:32
Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus asentaa TT thermo 1000w,  XC70 vm 2014.

Vidan ohje on asentaa öljypohjan viereen ja kierrättää letku öljyn jäähdyttimen kautta. Siihen se on helpoin asentaakin.

Vieläkö näissä on 19mm letkut? Tarviis hakea pari mutkapalaa asennusta varten
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 11.09.2021, 21:17:11
Siellä se nyt on. Hieman hankalan kokoinen tuo uusi TT-thermo. Saisi olla vierekkäin letkujen sisään ja ulostulo. Huomattavasti helpompi vetää letkut. Nytkin tuo coolerin putki hieman ahdisti tuossa. Pitänee vielä laittaa jotain eristettä letkun ympärille ettei missään tilanteessa sula puhki.

Täysin äänetön on tuo lämmitin ja hyvä kaveri webastolle. Yli 30 asteen pakkasilla varmasti varmempi lämmittäjä kuin polttoainekäyttöinen lämmitin.
(https://i.ibb.co/y6f2sTF/DSC-0586.jpg) (https://ibb.co/y6f2sTF)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.10.2021, 16:52:06
Minkäs lämmittimen sitä hommais Mk1 V70 -00, nykyinen säteilylämmitin laukoo vikavirtasuojan. Noita vesipumpulla olevia kiertovesilämmittimiä oon funtsinut. Mihin sen sais mahtumaan sopivasti ja kuinka sen kytkeminen. Calix yhteensopiva saisi olla.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: janne81 - 08.10.2021, 06:45:32
Minkäs lämmittimen sitä hommais Mk1 V70 -00, nykyinen säteilylämmitin laukoo vikavirtasuojan. Noita vesipumpulla olevia kiertovesilämmittimiä oon funtsinut. Mihin sen sais mahtumaan sopivasti ja kuinka sen kytkeminen. Calix yhteensopiva saisi olla.
-00 taitaa jo olla tuollainen samanlainen lämmönvaihdin kuin Beaglen kuvassa, laittaisin sinne just tommosen tt-thermon.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.10.2021, 16:51:10
Siellä se nyt on. Hieman hankalan kokoinen tuo uusi TT-thermo. Saisi olla vierekkäin letkujen sisään ja ulostulo. Huomattavasti helpompi vetää letkut. Nytkin tuo coolerin putki hieman ahdisti tuossa. Pitänee vielä laittaa jotain eristettä letkun ympärille ettei missään tilanteessa sula puhki.

Täysin äänetön on tuo lämmitin ja hyvä kaveri webastolle. Yli 30 asteen pakkasilla varmasti varmempi lämmittäjä kuin polttoainekäyttöinen lämmitin.
(https://i.ibb.co/y6f2sTF/DSC-0586.jpg) (https://ibb.co/y6f2sTF)
Mitenkäs Beagle kiinnitti omansa ? Saisko kuvia ?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 08.10.2021, 21:46:25
Minkäs lämmittimen sitä hommais Mk1 V70 -00, nykyinen säteilylämmitin laukoo vikavirtasuojan. Noita vesipumpulla olevia kiertovesilämmittimiä oon funtsinut. Mihin sen sais mahtumaan sopivasti ja kuinka sen kytkeminen. Calix yhteensopiva saisi olla.

Minulla on T6:ssa Calixin letkuun tuleva lämmitin kiertovesipumpulla. Pumppu on sama Bosch jota käytetään webastojen kanssa. Pumpulle virtaa tuottava 12V muuntaja on samalla sisätilanlämmittimen haaroitin.

https://www.tarvikkeet.fi/?s=hae&hakusana=1762010&x=35&y=16

Lisäksi tarvitaan autokohtainen letku tai lohkolämmitin.

T6:ssa laitoin sen siten että lämmitin on omalla paikallaan öljypohjan vieressä alhaalla olevassa letkun mutkassa, johon se kuuluu ohjeen mukaan asentaakin. Tämä letku tulee alas moottoriöljyn lämmönvaihtimelta. Pumppu on heti lämmittimen yläpuolella, siis lämmönvaihtimen ja lämmittimen välissä. Tällöin se pumppaa vettä ohjeen mukaisesti lämmittimen läpi ja edelleen moottorin paluupuolelle ja sieltä moottorin ympäri vesipumpulle jne jne. Muuntaja on jäähdyttimen alla olevan palkin päällä ja siitä menee 12V pumpulle. Se toimii myös haaroittimena sisälämppärille, jota minulla ei tosin ole.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Jortsi - 08.10.2021, 23:01:16
Minkäs lämmittimen sitä hommais Mk1 V70 -00, nykyinen säteilylämmitin laukoo vikavirtasuojan. Noita vesipumpulla olevia kiertovesilämmittimiä oon funtsinut. Mihin sen sais mahtumaan sopivasti ja kuinka sen kytkeminen. Calix yhteensopiva saisi olla.

Calix integroidulla kiertovesipumpulla, niin ei tarvi kytkentöjä miettiä.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/456998/Calix-letkulammitin-FCH-o16-integroitu-kiertovesipumppu
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 10.10.2021, 11:51:45
Mitenkäs Beagle kiinnitti omansa ? Saisko kuvia ?

Sitä sai hieman pähkäillä. Lämmittimen mukana tulee sellainen kulmarauta, sen väänsin tiettyyn kulmaan ja kiinnitin öljypohjan pultin alle. Kuvaa siitä ei nyt saa, mutta sopii juuri ja juuri.

Letkuja sai kanssa hieman suunnitella, ettei mene kurttuun, eikä ottaisi kiinni tuohon coolerin putkeen. Vaikka ei se taida niin kuumaksi mennä, että polttaisi letkun puhki.

DEFA>calix kaapelien adaptereitahan on ihan motonetissä nykyään. Eli ihan sama mitkä panssarikaapelit siellä menee, kun ne voi muuntaa keskenään.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.10.2021, 15:55:22
Taitaa toi olla sittenkin Defa,
(https://i.ibb.co/1L4yP4c/IMG-20211012-110830.jpg) (https://ibb.co/1L4yP4c)
 Onkos se lämmitin pakko tunkea sinne ahtainpaan paikkaa, jos sen toisi 19mm letkulla hieman väljemmille vesille. Toki tilaahan ei ole missään niinkuin b-kadetin 1200 konehuoneessa, jossa mahtui duunailemaan vaikka mitä.

Onkos kokemuksia tästä ehdokkaasta, olis kolmea eri tehoakin, ainoa haitta puoli , että on Karkkaisellä  :idiot2: toki tuota voi saada muultakin jälleenmyyjältä

(https://i.ibb.co/bstyDn6/IMG-20211012-114939.jpg) (https://ibb.co/bstyDn6)


Onneksi ei ole kärkkäinen ainoa paikka hankkia  (https://www.google.com/search?client=opera&q=qtherm+lämmitin&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: jaskajokunen - 15.11.2021, 18:57:47
Nyt oon hieman hämilläni , Virtasen kaupalta todettiin, jotta itse lämmittimeeen menevä panssarikaapeli olisi defa-yhteen sopiva, mutta luottokorjaamo ei saanut sisälämppäriä toimimaan em. kaapelin kanssa. Tolppajohto on varmasti erilainen, mutta se sisälämppärin t-haara / jatkos piti kyllä olla defa ? On muuten tehokas, puolen tunnin lämmityksen jälkeen on moottori lähes käyntilämmöissään. Sisatilat kun vielä saisi edes haaleaksi .
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Perusvolle - 20.11.2021, 18:29:33
Sitä sai hieman pähkäillä. Lämmittimen mukana tulee sellainen kulmarauta, sen väänsin tiettyyn kulmaan ja kiinnitin öljypohjan pultin alle. Kuvaa siitä ei nyt saa, mutta sopii juuri ja juuri.

Letkuja sai kanssa hieman suunnitella, ettei mene kurttuun, eikä ottaisi kiinni tuohon coolerin putkeen. Vaikka ei se taida niin kuumaksi mennä, että polttaisi letkun puhki.

DEFA>calix kaapelien adaptereitahan on ihan motonetissä nykyään. Eli ihan sama mitkä panssarikaapelit siellä menee, kun ne voi muuntaa keskenään.

ite virittelin omani suoraan Ardicin tuloon ja lähtöön (poistin ardicin kokonaan kun se temppuili ), käytin kanssa sitä mukana tullutta rautaa. Sen lisäksi muutama 90 asteen letkumutkakulma-pala motonetistä ja klemmareita, sain asenneltua about vaakatasoon siihen Ardicin kiinnikerautaan. Paras olisi tietenkin jos sen ois saanut siihen pystyyn, mutta en keksinyt miten niillä alkuperäisillä letkuilla ois sen saanut tehtyä, joten tyydyin siihen että valmistaja ilmoittaa, että saa laittaa mihin asentoon vaan. Toistaiseksi on toiminut moitteetta.
Ja syy miksi en muokannut mitenkään alkuperäisiä letkuja on se, että jos joskus ehtisi korjata sen Ardicin 100%, tai edes 99% toimintakuntoon, niin olisi se optio nakata se suoraan takaisin omiin letkuihinsa.

Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 03.01.2022, 07:03:39
Kumpi lämppärinkennon letkuista tulipellissä on tuloletku?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Chall - 03.01.2022, 11:11:58
Kumpi lämppärinkennon letkuista tulipellissä on tuloletku?
Kristallipalloa ikävä kyllä ei ole keksitty.
Ilman tietoa mistä autosta puhutaan on vaikea kertoa.

Mutta helpoiten saat selville kun lyöt auton kylmänä käyntiin ja kokeilemaan kädellä kumpi lämpenee ensin.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 03.01.2022, 18:55:10
Katos piru, googlen kautta tulin ei ollutkaan malliitopicin alla tämä.

Mk2 v70 turbo bensasta kyse.


Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: VolvoVector - 18.01.2022, 13:28:07
Letkulämmitin ( useampia malleja ) säteilylämmitin, joku muu ?

Webaston kunnostusta odottaessa tekisi mieli askarrella joku muukin versio joka edes vähän lämmittäisi vettä tai säteilisi pohjaan.

Mikä helppo ja nopea asentaa ? Tallista löytyy vaikka mitä ja tekisi mieli laittaa vain letkujen väliin palikka. Erillisiä pumppuja en rakenna enkä meinaa hyödyntää olemassakaan olevaa, eri asia että saako siitä lämmittimestä sitten mitään hyötyä mutta kuitenkin  8)

Kokemuksia ja kommentteja edellisiin spekseihin liittyen

Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 18.01.2022, 15:39:08
Laittaisin tapauksessasi juuri TT-Thermon tai vastaavan letkulämmittimen webaston vesikiertoon siten että sen lämmittämä vesi ohjautuu ensimmäisenä moottoriin päin lämmittimeltä. Sisätilaa ja lämppärin kennoa on aivan turha lämmittää, moottori on tärkein lämmitettävä. Kun webaston saa aikanaan kuntoon, niin letkulämmittimen voi silti jättää paikalleen ja käyttää aina kun sähköä saatavilla.
TT Thermot ovat tehokkaita, jo tuntikin riittää lämmitämään moottorin niin että se käynnistyy lämpöasteiden puolelta vaikka olisi reilumminkin pakkasta.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: VolvoVector - 18.01.2022, 17:58:35
Laittaisin tapauksessasi juuri TT-Thermon tai vastaavan letkulämmittimen webaston vesikiertoon

Kuulostaa ihan järkevältä, ei ole sellaista tullut ennen rakenneltua, olisikohan kenelläkään " manuaalia " vaihe vaiheelta  ::)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 21.01.2022, 09:28:22
Tuossa jokunen sivu taaksepäin laitoin kuvan, kun asensin TT hermon öljypohjan viereen. Ei ole näköjään oikein hyvä asennuspaikka. Ilmeisesti lämmittimen pumppu on sen verran tehoton, ettei se jaksa nostaa lämmintä nestettä ylöspäin. Eli lämmittää pelkästään öljynjäähdyttimen, mutta ei oikeastaan muuta. Toki jos tuntitolkulla pitää piuhassa, niin on lohkokin haalean lämmin.

Pitäisi löytää ylempää koneen kyljestä joku parempi asennuspaikka. Ei vaan tuossa kolmoskoppasessa 2.4d:ssä hirveesti ole noita letkuja näkyvissä.


Itse lämmitin piti uusia jo takuuseen kertaalleen. Alkoi vuotamaan lämmittimen laippaliitoksen välistä jäähdytinnestettä. Takuu kyllä toimii hienosti ja nopeasti.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 21.01.2022, 12:56:04
Asensin just omaan bensaturboon pumpullisen letkulämmittimen. Joku oli jo aiemmin katkaissut kennolle kannesta menevän letkun ja liittänyt holkilla.

Laitoin holkin tilalle 90ast mutkan ja lisäletkua, että sain ilmanputsarin tykö lämmittimen. Toinen pää sitten saman letkun paluuosaan.

Kesäkelillä vois senverran fiksata, että kannen letkun vaihtais kulmalliseen niin ei tekis tuota "turhaa" lenkkiä letku.

Laitoin lukkopihdit kennon letkuun ennen  operaatiota katkaisukohdan alapuolelle ja koko operaatiossa jäähdytinnestettä lirahti ehkä 1dl maahan.

Mielestäni oiva vaihtoehto auton alle tulevalle asennukselle jos ei nosturia ja vehkeitä käytössä.

Jos letkua ei olisi valmiiksi katkottu olisin vastaavasta kohdasta lyönyt katki kun tilaa on, irroittanut kuten nytkin kennosta sen letkun ja pistänyt siihen kulmineen letkun lämmittimelle.

Nyt kaiken lisäksi lämmitin on helpossa paikkaa eli josse vaikka kärähtää niin ei ole kuin 5min homma irroittaa ja asentaa uusi.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: disketti88 - 27.01.2022, 18:28:30
Ennen:


(https://i.ibb.co/2yp1TXj/IMG-20211206-142240.jpg) (https://ibb.co/2yp1TXj)

(https://i.ibb.co/bzzLfhy/IMG-20211206-142202.jpg) (https://ibb.co/bzzLfhy)

Öljynlauhduttimessa oikeanpuoleinen letku jossa kaartuva metalliosa on moottorilta saapuva. Vasemman puoleinen letku on moottorille lähtevä (paluu).




Jälkeen:

(https://i.ibb.co/7pyMpqC/IMG-20220127-165438.jpg) (https://ibb.co/7pyMpqC)

TT-Thermo kytkettynä moottorille lähtevään (paluu) letkuun

(https://i.ibb.co/tpN2dvs/IMG-20220127-165321.jpg) (https://ibb.co/tpN2dvs)

(https://i.ibb.co/KhFdv9y/IMG-20220127-165353.jpg) (https://ibb.co/KhFdv9y)

Volvo XC90 2006 D5 moottoriin asennettuna TT-Thermo 1500XC öljynlauhduttimen paluuletkuun eli sama paikka johon esim calix letkulämmitin asennetaan.

TT-Thermolle täydellinen asennuskohta ohjausvaihteen kiinnityspultin kohta öljynlauhdutinta vastapäätä johon laitteen mukana tulevan kiinnikkeen saa kiinni ja tuettua isolla prikalla lähtö ylöspäin valmistajan ohjeen suosituksen mukaisesti.

Lisäksi Biltemasta 16mm kahden mutkan vesiletkua, josta leikkaa toisen mutkan pois ja jättää letkun päihin tuuman verran kiinnityspintaa niin mahtuu suoraan paikalleen ja lyhyt 15-20cm pätkä 16mm vesiletkua, jolla kytkee öljynlauhduttimelta TT-Thermon alaosaan.

Autossa Calix johtosarja johon laitettu calix -> defa adapteri, koska TT-Thermossa on vain defan pistoke.

Autossa polttoainelämmittimenä Eberspächer Hydronic DW4SC joka on asennettuna apparin puolelle ohjaustehostimen säiliön viereen, tuloletku moottorilta ja lähtöletku suoraan sisäkennolle.

Sen verran tuo Hydronic jarruttaa letkuston välissä, että TT-Thermo ei jaksa kierrättää sisäkennoston kautta jäähdytysnestettä (ainakaan tehokkaasti), mutta lämmittää reippaanlaisesti moottorin jäähdytysjärjestelmän jakeluputkiston ja moottorin niin, että sisätilat lämpenevät todella nopeasti kun ajoneuvon käynnistää.

Lisävaihtoehtona harkitsen lisäpumppua sisäkennolle menevään letkuun, mutta toistaiseksi sisätilanlämmitin riittää.

Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 27.01.2022, 22:51:13
Lainaus
Sen verran tuo Hydronic jarruttaa letkuston välissä, että TT-Thermo ei jaksa kierrättää sisäkennoston kautta jäähdytysnestettä (ainakaan tehokkaasti)

Joo tämän saman huomasin itsekin, omassa XC70 ettei kennolle riitä lämpö. Jokin siellä jarruttaa ja todennäköisesti Webasto. Tuo lisäpumppu olisi yksi vaihtoehto tai sitten siirtää lämmitin kennon letkuun.

Tuo ettei lämmittäisikään öljynlauhdutinta ensimmäiseksi vaan laittaisi menemään suoraan moottoriin voisi nopeuttaa koneen lämpenemistä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: V70 2.5 - 27.01.2022, 22:58:32
Minkä hiton takia tarvii olla letkulämppäri,jos on webasto tms.???

Eipä ole koskaan tullut sähköllä lämmitettyä nykyisiä romuja joissa webasto/eber. kun ei noilla sähköhärveleillä vaan saa lähellekkään yhtä lämpöiseksi.

Ylläpitolaturi on kerran viikossa kiinni.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: disketti88 - 27.01.2022, 23:47:01
Minkä hiton takia tarvii olla letkulämppäri,jos on webasto tms.???

Eipä ole koskaan tullut sähköllä lämmitettyä nykyisiä romuja joissa webasto/eber. kun ei noilla sähköhärveleillä vaan saa lähellekkään yhtä lämpöiseksi.

Ylläpitolaturi on kerran viikossa kiinni.

TT-Thermo 1500XC on riittävän tehokas lämmittämään koko D5 moottorin lyhyessäkin ajassa. Itellä ainakin toistaseks työpaikan ja taloyhtiön parkkipaikalta irtoaa tolpasta sitä kuuluisaa "ilmaista sähköä" jolla lämmittää auton sisätilan/moottorin niin hyödynnän sitä mieluumin kuin poltan dieseliä tankista.

Eberiä täytyy toki välillä käyttää mutta jos siihen vika tulee niin ne on kalliita korjata/huoltaa kun vertaa n.170€ TT-Thermoon jonka voi tarvittaessa ottaa irti ja vaihtaa uuteen.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Huikkoster - 28.01.2022, 00:43:14
Tai kun se weba ei enää toimikkaan -30c niin saa jollain koneen lämpimäksi.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 29.01.2022, 00:07:39
Minkä hiton takia tarvii olla letkulämppäri,jos on webasto tms.???

Eipä ole koskaan tullut sähköllä lämmitettyä nykyisiä romuja joissa webasto/eber. kun ei noilla sähköhärveleillä vaan saa lähellekkään yhtä lämpöiseksi.

Ylläpitolaturi on kerran viikossa kiinni.

Kuten aiemmin jo mainittiin. Minä en ainakaan luota pelkkään webastoon, kun on pakkasta se yli 30 astetta. Ja niitä pakkasia meidän korkeudella on ollut tänäkin talvena useina päivinä.

Toinen seikka polttoaineen hinta on tänä päivänä jo sen verran korkealla, että säästän lämmittämällä työpaikalla sähköllä.

Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: VolvoVector - 29.01.2022, 11:04:50
Hyvät kuvat Disketti-88

Sisäkierron vesiletkuun on moni myös asentanut, onkohan tuo kuvalinkissä oleva letku oikea / paras vaihtoehto  ??? ? Kynän osoittama.
Ahdas väli mutta jos vähän koteloita purkaa päältä ja tarvittaessa pohja levy irti..

https://ibb.co/Qc7qvH4
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: disketti88 - 29.01.2022, 12:41:38
Hyvät kuvat Disketti-88

Sisäkierron vesiletkuun on moni myös asentanut, onkohan tuo kuvalinkissä oleva letku oikea / paras vaihtoehto  ??? ? Kynän osoittama.
Ahdas väli mutta jos vähän koteloita purkaa päältä ja tarvittaessa pohja levy irti..

https://ibb.co/Qc7qvH4

Ihan tarkalleen kyseisen kuvan perusteella en osaa nyt paikallistaa kuvassa esiintyvää letkua, että onko juuri kyseinen letku mihin tarkalleen yhteydessä ja sen nestekierron suuntaa.

Oliko mikä automalli ja moottori kyseessä?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: VolvoVector - 30.01.2022, 13:52:55
Letku on tuossa XC60 2010 mallissa " lohkon etuosassa "
Sinällään haasteellinen paikka ilman muovien purkamista että ei oikein näe mistä alkaa ja mihin loppuu  ???
Webastoa käyttäessä ( jos toimii )  ;D , on tämä letku ensimmäisenä lämmin

Linkissä vähän laajempi kuva

https://ibb.co/hMYgSqk
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 25.12.2022, 20:33:52
Lieköhän webaston kiertovesipumppu niin tiukka näissä, ettei lähde vesi kunnolla kiertämään. Lämmityselementti hohkaa kuumana, muttei neste lämpene kunnolla..

Täytynee tehdä relekytkentä, jolla tuon webaston k-vesipumpun saisi kaveriksi päälle. Varmaan helpoin tapa laittaa defa johtoon sisätilan haaroitus, josta SUKO-pistokkeen kautta 230v kosketinreleelle, joka oikosulkisi +12v menemään webaston pumpulle.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 29.12.2022, 06:47:37
No nyt on rakennettu releboksi, joka käynnistää myös webaston vesipumpun kaveriksi, kun defan johdon kiinnittää. Selkeästi neste nyt kiertää, mutta ainakaan kahden tunnin lämmityksellä ei kyllä tuo 1000w lämmitin kyllä kovin lämpimäksi letkuja saa. Onko sitten 1000w liian vähän 2,4l dieselkoneelle vai vaatineeko pidemmän lämmitysajan...?

Lämpiääkö muilla miten sitten?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 01.01.2023, 19:43:02
No nyt on rakennettu releboksi, joka käynnistää myös webaston vesipumpun kaveriksi, kun defan johdon kiinnittää. Selkeästi neste nyt kiertää, mutta ainakaan kahden tunnin lämmityksellä ei kyllä tuo 1000w lämmitin kyllä kovin lämpimäksi letkuja saa. Onko sitten 1000w liian vähän 2,4l dieselkoneelle vai vaatineeko pidemmän lämmitysajan...?

Lämpiääkö muilla miten sitten?
1000w ei mullakaan bensakoneessa ihmeitä tee. 2h niin lämpöanturin mukaan max 40c. Vastaa perus lohkolämmitintä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 01.01.2023, 22:43:47
Normaali lohkolämmitin on teholtaan 500 - 600W ja lämpeneminen riippuu paljon sijoituspaikasta. Letkuunlaitettuna se ei lämmitä kummoisesti, mutta pumpun kanssa lämpö leviää tasaisemmin läpi koneen ja hyöty paranee. Tuo +40*C kuulosta todella hyvältä, normaalistihan se on luokkaa +20 - 30 *C mitä lämmitin lämmittää, eikä sen korkeammalle tarvitse lämmittääkään. Moottori lähtee helposti käyntiin +20 asteisena ja lämpiää nopeasti ajoonlähdön jälkeen normilämpöön. Jos tarvitset enempi lämpöä koneeseen talvella, lämmitätkö lohkolla kesälläkin kun ulkona +25*C ?
Liika nesteen korventaminen hapattaa vain jäähdytysnesteet, joka on huono asia, glykoli kun ei tykkää sähkövastuksesta, säteilylämmitin on eri asia.
Itellä on T6:ssa 550W letkulämmitin vakiopaikallaan ja Boschin kiertovesipumppu kaverina siinä yläpuolella. Parisen tuntia yleensä päällä ja kone on n. +20 - 24*C yleensä, se riittää oikein hyvin, enkä kaipaa yhtään enempää.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 02.01.2023, 15:15:26
Normaali lohkolämmitin on teholtaan 500 - 600W ja lämpeneminen riippuu paljon sijoituspaikasta. Letkuunlaitettuna se ei lämmitä kummoisesti, mutta pumpun kanssa lämpö leviää tasaisemmin läpi koneen ja hyöty paranee. Tuo +40*C kuulosta todella hyvältä, normaalistihan se on luokkaa +20 - 30 *C mitä lämmitin lämmittää, eikä sen korkeammalle tarvitse lämmittääkään. Moottori lähtee helposti käyntiin +20 asteisena ja lämpiää nopeasti ajoonlähdön jälkeen normilämpöön. Jos tarvitset enempi lämpöä koneeseen talvella, lämmitätkö lohkolla kesälläkin kun ulkona +25*C ?
Liika nesteen korventaminen hapattaa vain jäähdytysnesteet, joka on huono asia, glykoli kun ei tykkää sähkövastuksesta, säteilylämmitin on eri asia.
Itellä on T6:ssa 550W letkulämmitin vakiopaikallaan ja Boschin kiertovesipumppu kaverina siinä yläpuolella. Parisen tuntia yleensä päällä ja kone on n. +20 - 24*C yleensä, se riittää oikein hyvin, enkä kaipaa yhtään enempää.
Heikkoa se silti tuo lämmitys on tolla laitteella. Aikanaan kun simaten pumppuja oli niin iso veekutonenkin lämpes tunnissa niin, että lämppärin terrmostaatti katkasi sen (n 60c). Watteja oli sama 1000.

Ja sisälle lämpiävyydessäkään ei niin hyvä, jotenkin tuntuu vaisulta tuo 1000w. Monista autoista missä lohkolämmitin niin olen samaa 40c arvoa saanut ja missään autossa ei lämmitin ole lämpöanturin vieressä ollut joten kyllä se lohkiskin sitä vettä lämmittää.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 04.01.2023, 21:43:48
Heikkoa se silti tuo lämmitys on tolla laitteella. Aikanaan kun simaten pumppuja oli niin iso veekutonenkin lämpes tunnissa niin, että lämppärin terrmostaatti katkasi sen (n 60c). Watteja oli sama 1000.

Ja sisälle lämpiävyydessäkään ei niin hyvä, jotenkin tuntuu vaisulta tuo 1000w. Monista autoista missä lohkolämmitin niin olen samaa 40c arvoa saanut ja missään autossa ei lämmitin ole lämpöanturin vieressä ollut joten kyllä se lohkiskin sitä vettä lämmittää.

Juurikin tämän vuoksi kysyin, koska olin kuullut että tuollainen lämmitin oli jopa jaksanut nostaa moottorin lämmöt puoleen väliin, joten aika pettymys oli tuo tt-thermo. Toisaalta ei ehkä pilaa nesteitä, mutta eihän tuo varmaan saa -30 pakkasilla mitään aikaan, jos nyt -10 asteessa, 2h jälkeen hädin tuskin plussan puolelle nesteet.

Koska tuon tt-thermon k-vesipumppukin on noin tehoton, suosittelen ostamaan ennemmin perinteisen calixin tai defan letkulämmittimen. On halvempi ja helpompi asentaa öljypohjan luo.

Kaksi näitä thermoja on pitänyt jo takuuseen vaihtaa, joten ei järin laadukkailtakaan vaikuta.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: V70 2.5 - 04.01.2023, 22:10:55
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 05.01.2023, 06:25:00
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?

Niin kuten aiemmin ilmenee, autossani on ihan alkuperäinen Webasto vdd palikan kera. Koen itse tärkeäksi, että autossa on varajärjestelmä, jos polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei halua eräänä päivänä toimia.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Mäkimies - 05.01.2023, 07:39:33
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
Kyllä kun katsoo akun hintalappua.  :-\
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 05.01.2023, 07:50:14
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
Dieselissä tai huonosti lämpiävässä bensakoneessa ymmärrän polttoainelämmittimen mutta muuten jos mahdollisuus sähköön?

Asennuskin paljon työläämpi.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: jak900 - 05.01.2023, 09:11:00
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
Kerro heti paikka mistä saa webastoa tuohon hintaan, otan heti muutaman kappaleen.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: hessu80 - 05.01.2023, 09:21:20
Kerro heti paikka mistä saa webastoa tuohon hintaan, otan heti muutaman kappaleen.
Eihän tuossa puhuttu webastosta vaan polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä. Ainakin Torissa on ilmoitus Hallava merkkisestä hintaan 399 €. Täydellinen setti jälkiasennettavaksi. Jos toimii edes yhden talven, niin ei ole pahan hintainen.

Vielä otsikon ongelmaan. Eihän 1 kw teholla voi saada ihmeitä aikaan. Laita kolme TT-Thermoa sarjaan, niin saat jo puolet webaston tehosta.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: jak900 - 05.01.2023, 09:53:07
Juu saa noita neste lämmittimiä webaston mallisia esim saksasta 100-200€ hintaan ja toimivia nekin on (asennettu kokeeksi) auton omalla järjestelmällä noita ei vaan ohjata.
Moni kuitenkin haluaa sen toimivan niin kuin alkuperäinenkin.
Esim vevor myy näitä ja viikossa tulee perille tilauksesta.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: laatikkovika - 05.01.2023, 14:24:19
Eihän noissa tehokkaissa sähkölämppäreissä mitään vikaa oo, ruuvaat kiinni ja sisätilalämppäri kans.
Ei tarvii tunteja nollailla eikä muita kalliita korjauksia teettää eikä kuluta akkua.
Jos nesteet menee plussalle niin sehän jo on hyvä. Ittellä calix ja riittää hyvin kun on vielä sisätilalämppäri.

Jos posahtaa niin uus tilalle, ei ole hirvee sijoitus.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 05.01.2023, 15:54:01
Edelleenkään en tajua miksi lohko- tai letkulämppärin pitäisi lämmittää moottori käyntilämpöiseksi ?  :o
Riittää hyvin kunhan moottorinlämpö on lämpöasteiden puolella läpi koneen ja +20*C riittää oikein hyvin kovimmallakin pakkasella.
Jos ulkolämpötila laskee vaikka -30*C, niin silloin lisätään vain päälläoloaikaa, ei se sen kummempaa ole. Tähänkin on nykyään saatavilla GSM-ohjattuja ja ajastettavia pistorasioita, joten onnistuu vaikka puhelinsovelluksella kotisohvalta tai vaikka sängynpohjalta.

Kaverilla noita TT-thermoja on ollut useampia, yksi 1000W:n on vissiin jo kolmannessa autossa tätä nykyään menossa, joten ei ne kaikki huonoja ole. Niissä on tärkeää sen asennussuunta tai ainakin ettei sinne muodostu ilmataskua. Susia on aina joukossa, ollut kuulemma vuotoja yms. noissa. Isompia 1,5kw TT-thermoja käytetään isoissa V8:kin ja hyvin nekin lämpiää.

Jep, tollanen perus 500W Calix + vesipumppu riittää oikein hyvin omaan käyttöön. Bensalämppäriä käytetään sitten siellä mistä ei saa sähköä  ;)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: V70 2.5 - 06.01.2023, 00:05:53
Eipä ol kyllä ikinä tullut mieleen webastollista autoa lämmittää lohkolämppärillä ja sisätilanlämppärillä. Onhan tossa nyt melkoinen ero, jos webasto on jauhanut tunnin verran, ja autossa on 20c sisällä ja 60c mottorissa vs joku sähkölämppärin henkäys.

Akkulaturi on keksitty, jos ei akku kestä lämmitystä.   :idiot2:
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: V70 2.5 - 06.01.2023, 00:10:00
Eihän tuossa puhuttu webastosta vaan polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä. Ainakin Torissa on ilmoitus Hallava merkkisestä hintaan 399 €. Täydellinen setti jälkiasennettavaksi. Jos toimii edes yhden talven, niin ei ole pahan hintainen.

Vielä otsikon ongelmaan. Eihän 1 kw teholla voi saada ihmeitä aikaan. Laita kolme TT-Thermoa sarjaan, niin saat jo puolet webaston tehosta.

Vastaava kiiinalainen ollut pari talvea 94pissä ei moitittavaa. kapula toimii kaukaa ja on kaksisuuntainen.
Webasto/eber on niin pirun yksinkertainen, että ihme ettei noita ole ennemmin tullut markkinoille.

Oman hommasin silloin kun noita ei vielä suomessa myyty.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: laatikkovika - 06.01.2023, 10:12:37
Onhan tossa nyt melkoinen ero, jos webasto on jauhanut tunnin verran, ja autossa on 20c sisällä ja 60c mottorissa vs joku sähkölämppärin henkäys.
:D on kai mutta onko siitä moottorin lämmöstä mitään hyötyä on eri asia niinkuin tuossa sähkölämppärin henkäyksessäkin sisätiloille. Niitä lämppäreitä kun saa eri tehoisia.

Mulla riittää mainiosti sedanissa 1400W ja sisälämpö näillä keleillä varmaan lähellä huoneenlämpöä, en nyt oo mittaillut.
Tässäkin huomioitava lämmitysaika.

Sitten jos ihan omasta tahdosta on valinnut farkun tai jonkin ison suvvin jonka sisätila on paljon suurempi niinkuin ikkunapinta-alakin niin sähköllä vaaditaan jo teholukemat eri luokkaa.
Kuinka moni oikeasti tarvitsee noita isompia autoja? Tarjontakin on kyllä siirtynyt näihin pyörillä kulkeviin kerrostaloihin... :arkkupakastin:

Ps. Mittasinpa piruuttani kabiinin lämmön kun kävin ajeleen. Ulkona semmoset -10° ja lämppäri ollut kellolla aamusta päällä eli kylmää autoa lämmitetty. Sisätila semmoset +20-22 astetta riippuen mistä laserilla liipas.
Vähän mainosta tähän vielä, käytössä Bilteman 1400W lämppäri kaikissa meidän rotteloissa ja ei voi kuin kehua.
Erittäin hyvä hinta/laatusuhde.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 06.01.2023, 12:48:37
Eipä ol kyllä ikinä tullut mieleen webastollista autoa lämmittää lohkolämppärillä ja sisätilanlämppärillä. Onhan tossa nyt melkoinen ero, jos webasto on jauhanut tunnin verran, ja autossa on 20c sisällä ja 60c mottorissa vs joku sähkölämppärin henkäys.

Akkulaturi on keksitty, jos ei akku kestä lämmitystä.   :idiot2:

Miksi sitä sisätilaa pitää niin lämmittää, asutko siellä, onko kyseessä esim rekka ?  :o

Ajan työkseni rekkaa ja jos autossa nukutaan on ymmärrettävää lämmittää hyttiä, muuten se on käytännössä aivan turhaa. Toisaalta omassa autossani ei ole ollenkaan sähköistä sisälämmitintä, vain letkulämmitin + pumppu, sekä nyt viimeisimpänä PolarHeater akunlämmitin. Näiden lisäksi löytyy Binar/Flow5 bensalämppäri + GSM-ohjaus sille.

Binar/Flow5:n kanssa sisätilat lämpiää jonkun verran, mutta silloinkaan en pyri erityisesti lämmittämään niitä. Sisälämmitys on säädetty alkamaan n. 60*C paikkeilla. Sisätilat lämpiää kyllä nopeasti kun auto käynnistyy ja Binar jää rinnalle lisälämmittimeksi, aina kunnes sammutan sen ohjainlaitteen mukaan n.90 - 93*c paikkeilla tai se sammuu itsestään.

Kotona ei olisi edes mahdollista käyttää bensalämppäriä sen pakokaasujen vuoksi. Duunissa käytän puhelinohjattuna kun lopettelen hommat milloin sattuu. Firmalla ei myöskään ole minkäänlaisia sähkötolppia, muuten käyttäisin sielläkin mieluummin sähköä.
Ai miksikö kuljetusfirmalla ei ole lämmitystolppia, ihan hyvä kysymys. Ekologinen firma, hypettää kaikessa päästöjä ja säästää sähköä :2funny:

Ylläpitolaturit Ctek Polar/NOCO Genius 10 löytyy ja auto onkin kytkettynä jompaan kumpaan käytännössä aina ollessaan kotona. Aika välttämätön varuste bensalämppärin kanssa pelatessa. PolarHeater laitettu viimeisimpänä tukemaan sitä, hyöty, en tiedä vielä ? Duunikaveri ylistänyt omaansa jo pari talvea parhaimmaksi keksinnöksi mitä on olemassa, jää nähtäväksi  :o

Akunlämmitys perustuu siihen tosiasiaan että kylmä akku ottaa huonommin varausta vastaan ja käynnistyksen/"webaston" käytön jälkeen se ei yksinkertaisesti kykene ottamaan virtaa vastaan, vaikka sitä tarjotaan sille. Noin +20*C lämpöisenä se latautuu nopeasti täyteen. Lämmitimiä on kahdenlaisia, toiset lämmittävät 230V sähköllä silloin kun auto on kytkettynä sähkötolppaan, kuten PolarHeater. Toiset lämmittävät myös ajoaikana auton omalla virralla, sekä silloin kun auto on kytkettynä ylläpitolaturiin, kuten ArticHeater.

Suurin ero sähköisen sisälämmittimen ja "webaston" välillä on taas se, että sähkölämppäri vain velloo sitä sisälle keräytynyttä kosteutta, joka sitten tiivistyy kylmiä peltipintoja vasten auton rakenteissa. Tästä on huonoja kokemuksia menneiltä vuosilta, kun sisälämppäriä tuli enempi käytettyä  :-\  Polttoaineella toimiva lämppäri taas käyttää auton omaa lämmityspuhallinta, jolloin autoon virtaa kuivempaa ulkoilmaa ja kosteutta poistuu samalla autosta. Tämä on parempi vaihtoehto jos sisätilaa on pakko lämmittää. Puhallinlämmitin on tässä myös hyvä, jos sille otetaan vain puhallusilma ulkoa. Sellanen on oiva esim. penkin alla pakussa tai punkan alla rekassa  8)

Kukin lämmittää millä ja miten tahtoo, nämä ovat omia mietteitäni ja kokemuksiani vuosikymmenien ajalta  ;)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: V70 2.5 - 06.01.2023, 13:08:05
Isoin hyöty webastosta on se, että on lasit sulana, kun lähtee liikenteeseen ja oikeasti mukavan lämmin auto. Toki myös kun on ulkotöissä 20pakkasessa, niin on pirun mukava hypätä lämpimään autoon. Talvella webasto huutaa melkein aina koko työpäivän ajan. Akku on latauksessa kerran viikkoon, niin ei mene tyhjäksi.

Toki ei transitti pidä yli 10c pakkasilla moottorinlämpöjä normaalissa jos ei ole ajon aikanakin päällä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Vauxi - 26.08.2023, 18:23:26
Eli luinko nyt oikein että tolla tt thermolla ei oikeen tee mitään orkkis letkulohkarin asennuskorkeudessa eli kampiakselin tasossa ?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 27.08.2023, 12:51:20
Eli luinko nyt oikein että tolla tt thermolla ei oikeen tee mitään orkkis letkulohkarin asennuskorkeudessa eli kampiakselin tasossa ?

Ei näy tekevän, ei nosta moottorin lämpöjä juuri yhtään sieltä käsin. Pitäisi keksiä parempi paikka, mistä siitä saisi jotain hyötyä, ei vaan tuolla konehuoneessa kulje vesiletkuja, mistä olisi helppo haaroittaa. 2.4 D4 kone kyseessä.

alkuperäisellä Webastolla lämmitetään, mutta oisi ihan kiva olla tuo tt hermo varalla, kun se webasto eräänä aamuna ei enää toimikaan.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Vauxi - 27.08.2023, 18:34:56
No just. Mulla eio autossa webaa. Mut defa on koneen alanurkassa. Joten taidan joutua tyytymään pelkästään siihen. Kumman mopon vesipumpun ovat laittaneet thermoon. Jos weban oma pieni pumppukin jaksaa työntää vaikka etupyörän edestä hyttiin asti hienosti.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 28.08.2023, 21:29:10
No just. Mulla eio autossa webaa. Mut defa on koneen alanurkassa. Joten taidan joutua tyytymään pelkästään siihen. Kumman mopon vesipumpun ovat laittaneet thermoon. Jos weban oma pieni pumppukin jaksaa työntää vaikka etupyörän edestä hyttiin asti hienosti.

Tein myös kytkennän, joka laittaa Webaston pumpun pyörimään avuksi TT thermon kanssa. Haaleaksi lämmitti, muttei vieläkään sormia voinut lämmittää vesiletkuilla.

En ymmärrä miksi lämmin vesi ei lähde sieltä kiertämään. Lämmitin itsessään on tulikuuma, mutta letkut ei lämpene
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Vauxi - 29.08.2023, 21:35:25
Mulla olisi tossa ihan tyyliin mersusta peräisin oleva uusi kiertovesipumppu. Mut keksippä nyt sit siivo kytkentä 12 voltin pumpulle siten että samaan aikaan olisi thermo päällä. Lisäksi tollainen setuppi olisi enemmän kuin karu. Testailen defalla ja kattotaa miten se toimii.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: anssi68 - 29.08.2023, 21:57:37
Näköjään tullut kiertovesipumpulla varustettu versiokin:
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000xc.html
https://www.tt-thermo.fi/
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Vauxi - 29.08.2023, 21:59:10
Just tommottista kattellukkin ja kysynyt thermolta asti. En vaan pysty tukemaan moista.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 02.09.2023, 20:49:37
Mulla olisi tossa ihan tyyliin mersusta peräisin oleva uusi kiertovesipumppu. Mut keksippä nyt sit siivo kytkentä 12 voltin pumpulle siten että samaan aikaan olisi thermo päällä. Lisäksi tollainen setuppi olisi enemmän kuin karu. Testailen defalla ja kattotaa miten se toimii.

Tuollainen 1000xc minullakin on. Kytkentä on helppo. Defan johtoon y-haara, jonka päässä sisätilanpistoke. Siihen suko, joka menee kosketinreleeseen, joka kytkee 12v  Webaston pumpulle. Eli nyt pyöri kaksi kiertovesipumppua ja TT hermo länpesi.

Ei vaan silti lämmittänyt moottoria.....
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 05.09.2023, 16:05:13
Näitä tt-termoja on ilmeisesti asennettu ihan hyvällä menestyksellä öljynlauhduttimen putken väliin. Kumman putken väliin tuo tt-thermo tulisi istuttaa öljynlauhduttimessa (vasemman/oikean)
Koneena d5244t10 vm 2011.

(https://i.ibb.co/GkzSJW1/IMG-2216.jpg) (https://ibb.co/GkzSJW1)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: janne81 - 07.09.2023, 07:38:32
Tohon vasempaan letkuun oon pari laittanut. 16mm 90Asteisen mutkan tarvii hommata niin sillä sen saa asennettua.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 10.09.2023, 15:29:41
Tohon vasempaan letkuun oon pari laittanut. 16mm 90Asteisen mutkan tarvii hommata niin sillä sen saa asennettua.

Kiitos. Täytyypä piakkoin kurkata minne tt-thermon tuolla alla ripustais.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 21.09.2023, 20:10:02
Siinä on oma näkemykseni asennustavasta. Täytyy vielä koittaa etsiä 2kpl 16mm 180 asteen mutkia, niin jää vähemmän mahdollisia vuotokohtia. Alkuperäinen vesiletku selvisi ilman katkaisua, niin helppo palauttaa tarvittaessa alkuperäiseksi.
(https://i.ibb.co/b66j0zC/IMG-20230921-192426.jpg) (https://ibb.co/b66j0zC)

Pumppu myös kävi oikeastaan äänettömästi, niin uskon että ilma poistui hyvin. Sitten vielä jää nähtäväksi, kuinka hyvin tuollain kytkettynä lämmittää lohkoa.

Edit. 9.10.2023
Noin tunnin lämmityksellä 0c kelissä moottori lämpenee 40c, eikä käynnistyksen yhteydessä lämpötila laske kuin asteen tai kaksi. Hyvin vaikuttaa siis neste kiertävän tuolla asennustavalla. Tehdään vielä tarkemmat testit, kunhan uusi ELM327 palikka saapuu.

Edit 1.11.2023
Vaihdettu DO888 letkut räpellysten tilalle.
(https://i.ibb.co/d4RRSxf/IMG-20231101-184235.jpg) (https://ibb.co/d4RRSxf)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 04.01.2024, 22:09:00
Tässä pakkasten keskellä otin tutkittavaksi tuon tt-thermon, josta ei vieläkään ole minulle hyötyä ollut. Se on nyt kolmannen kerran tuohon 2.4 D4 moottoriin asennettu. Ensin moottorin öljynjäähdyttimen letkuihin, seuraavaksi kokeilin Webaston letkun väliin ja nyt se on vaihteiston öljynjäähdyttimen letkun välissä.

Kaikille yhteistä on se, että itse lämmitin on tulikuuma, mutta moottori ei lämpene. Laite on ehjä, testasin sen testipenkissä, vesipumppu on ehjä, vastus myös.

Tehojahan tuossa laitteessa piisaa, mutta selvästi jokin tuossa moottorissa estää nestekierron, onko se moottorin termostaatti vai onko lämmityslaitteen kennon joku venttiili? Webasto todennäköisesti avaa tuon sulun, jotta toimii. Olisi kiva saada tuo toimimaan oikein, kun sen kanssa on jo pari talvea painittu  :-\

Sitten taas tuossa vanhemmassa D5:ssa toimii hienosti kiinalainen kopio ja kone hohkaa lämpöä -35 pakkasessa.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 04.01.2024, 22:30:30
Siellä se nyt on. Hieman hankalan kokoinen tuo uusi TT-thermo. Saisi olla vierekkäin letkujen sisään ja ulostulo. Huomattavasti helpompi vetää letkut. Nytkin tuo coolerin putki hieman ahdisti tuossa. Pitänee vielä laittaa jotain eristettä letkun ympärille ettei missään tilanteessa sula puhki.

Täysin äänetön on tuo lämmitin ja hyvä kaveri webastolle. Yli 30 asteen pakkasilla varmasti varmempi lämmittäjä kuin polttoainekäyttöinen lämmitin.
(https://i.ibb.co/y6f2sTF/DSC-0586.jpg) (https://ibb.co/y6f2sTF)

Onko koitettu vaihtaa letkujen paikkoja päikseen? Tuossa asennuksessa mielestäni TT-thermo koittaa painaa nestettä juurikin tuonne öljynlauhduttimelle, jonka läpi tuskin neste pääsee kiertää.

Omalla asennustavalla tähän asti TT-thermo on toiminut hyvin. Näillä -20c pakkasilla moottori on ollut ~15c 2h lämmityksen jälkeen
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 05.01.2024, 00:15:36
Onko koitettu vaihtaa letkujen paikkoja päikseen? Tuossa asennuksessa mielestäni TT-thermo koittaa painaa nestettä juurikin tuonne öljynlauhduttimelle, jonka läpi tuskin neste pääsee kiertää.

Omalla asennustavalla tähän asti TT-thermo on toiminut hyvin. Näillä -20c pakkasilla moottori on ollut ~15c 2h lämmityksen jälkeen

Joo sitäkin kokeilin toissa talvena, vaihdoin menemään moottoriin päin. Eipä auttanut sekään. Nyt lämmitin on sijoitettuna moottorin etupuolelle, vaihteiston öljyjäähdyttimen letkuihin.

Ei tuo häävi teho ole sinullakaan, sillä jos verrataan tuohon puuilon lämmittimeen, mikä on tuossa vanhemmassa D5 kiinni, se nostaa jo lämpömittarin viisaria kahden tunnin jälkeen.

Ja tuolle tt-thermolle luvataan 60-70 asteeseen asti lämmityskykyä
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 05.01.2024, 08:57:48
Muista letkulämmittimistä itselläni ei ole kokemusta, mutta 500w Calixin pumputon oli vanhassa harmaakoppaisessa D5 melko hengetön. Muistaakseni sillä ei moottorinlämpö noussut edes nollan yläpuolelle, kun pakkasta oli -20c.

Itse en henkilökohtaisesti usko, että suurta lämmityseroa tapahtuisi, vaikka korvaisin tuon TT-thermon Qthermillä tai jollain toisella saman tehoisella kopiolla.

Jos aletaan asiaa purkamaan, että 1kw tt-thermolla 2h lämmitysjaksolla luovutetaan teoriassa 2kwh lämpöenergiaa glykoliin. Pelkän jäähdytysjärjestelmän lämmitys -20c -> +20 vaatii ~0,5kwh tai vastaavasti -20 -> +40c vaatisi ~0,8kwh. Jäähdytysjärjestelmän nesteen lisäksi D5 moottorissa on noin 150kg rautaa, johon siirtyy jatkuvasti tuota glykoliin luovutettua lämpöenergiaa. Lisäksi lämmityksen aikana lämpöä haihtuu jatkuvasti moottorista. Epäilen ettei edes tuolla TT-thermon 2200xc mallilla moottoria saada lämmitettyä näillä pakkasilla 40-50c lämpötilaan kahden tunnin lämmitysajassa. Tuo 2200XC mallisen hehkuttaminen 2 tuntia vastaisi hieman alle tunnin lämmitystä Webastolla.

Vielä suhteutettuna, että 2h lämmityksellä tuolla 1kw:n tt-thermolla vastaa n. 20min lämmitystä webastolla, joka ei myöskään saa vielä ihmeitä aikaan näillä pakkasilla.

Paljonko tuo sinun tt-thermo jaksaa nostaa lämpötiloja näillä pakkasilla? Voisiko jossain letkussa olla ilmaa, minkä seurauksena neste ei kierrä kunnolla?
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: -jadi- - 05.01.2024, 14:18:35
Näitä tt-termoja on ilmeisesti asennettu ihan hyvällä menestyksellä öljynlauhduttimen putken väliin. Kumman putken väliin tuo tt-thermo tulisi istuttaa öljynlauhduttimessa (vasemman/oikean)
Koneena d5244t10 vm 2011.

(https://i.ibb.co/GkzSJW1/IMG-2216.jpg) (https://ibb.co/GkzSJW1)

Tuota kuvaa, kun katsoo, niin eihän se lämmitetty jäähdytysneste kierrä kuin tuohon jäähdyttimeltä tulevaan isoon "lommo"putkeen ja takaisin öljynjäähdyttimelle.
Vai meneekö mustaletku, vasemman puoleinen öljynjäähdyttimen lähtö, johonkin lohkon liittimeen juuri tuolla ison putken juuressa öljyputkien välistä? Ei erota ainakaan tästä meikän näytöltä.
Toisessa taas ylämutka juuri ennen mainittua isoa putkea, mutkasta lähtö paisuntasäiliöön.

Omassa D5 harmaa koppasessa tavallinen Calix vaakatasoon noihin öljynjäähdyttimen letkuihin asennettuna lämmittää 30 pakkasessa 2 tunnissa 10-15 asteeseen.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 05.01.2024, 15:02:08
Tuo öljynlauhduttimen vasemmanpuoleinen letku menee vesipumpun pesään ja sitä kautta neste kiertää lohkoon.

Oma teoriani minkä takia näyttää sille, että harmaa kantinen lämpeää paremmin johtuu termostaatin ja lämpötila-anturin sijainnista.

Harmaakantisessa lämpötila-anturi sijaitsee jakopään puolella korkeimassa kohdassa, johon kaikistä lämpöisin glykoli nousee ensimmäisenä lämmityksen aikana. Koneen käynnistämisen jälkeen glykoli sekoittuu ja moottori jäähtyy. Tuo jäähtyminen käynnistyksen jälkeen oli melko huomattavaa ainakin omassa vanhemmassa harmaakantisessa.  Tuota jäähtymistä ei tietenkään pitäisi pumpullisella letkulämmityksellä  tapahtua niin paljoa.

Näissä uudemmissa tuo lämpötila-anturi sijaitsee toisella puolella konetta ja vaatii huomattavasti enemmän glykolin kierrättämistä, että lämpötila saadaan lämpötila-anturille asti.  Tässä uudemmassa käynnistämisen jälkeen lämpötila on laskenut huomattavasti vähemmän, joka viittaisi nesteen kiertämiseen ja tasaisempaan koneen lämpenemiseen. Myös ennen kuin vaihdelaatikkoon tuli termostaatti näissä uudemmissa, niin neste pääsee hölmösti kiertämään syylärille. En tiedä onko sama ominaisuus myös näissä vanhemmissa D5:sissa.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 05.01.2024, 17:00:03
Nyt oli viime yön tuo letkulämmitin päällä. Käytännössä minkäänlaista lämmitystä ei
taaskaan moottorille ollut tapahtunut. Infrapuna mittarilla mittasin, niin aika vahvasti oli moottori pakkasen puolella.

Onkohan joku läppä jossakin, mikä avautuu kun Webaston kytkee päälle ja estää muulloin tuon nesteen kiertämisen?
(https://i.ibb.co/7p71Lb8/20240105-100554.jpg) (https://ibb.co/7p71Lb8)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 05.01.2024, 17:12:49
Eikös sinulla ole tuossa imupuolella Mahlen letkutermostaatti, joka estää nesteen kierron?

Laita sen tilalle jatkoliitin ja koita jos rupeisi lämpeämään.
(https://i.ibb.co/jLyR8Rk/IMG-20240105-171158.jpg) (https://ibb.co/jLyR8Rk)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 05.01.2024, 17:42:39
Näitä tt-termoja on ilmeisesti asennettu ihan hyvällä menestyksellä öljynlauhduttimen putken väliin. Kumman putken väliin tuo tt-thermo tulisi istuttaa öljynlauhduttimessa (vasemman/oikean)
Koneena d5244t10 vm 2011.

(https://i.ibb.co/GkzSJW1/IMG-2216.jpg) (https://ibb.co/GkzSJW1)

Veikkaan että vesi kiertää tuossa öljynjäähdyttäjässä siten että ensin lohkon alalaidasta (lyhyt metallifolion sisällä oleva letku) ö-jäähdyttimelle ja paluu sieltä vesipumpun imupuolelle (kirkas vaakaputki/vesipumpun koppa).
Ei varmaan suurta väliä kumman letkun väliin laittaa. Veden kierto on varmaankin aika lyhyt, vesipumpusta takaisin lohkoon ja lyhintä reittiä takaisin alalaitaan eli epäilen ettei lämmitä parhaalla tavalla koko konetta. Öljynjäähdytin/lämmönvaihdin sen sijaan lämpiää hyvin. Moottorin käydessä vesipumppu kierrättää vettä ja määrää sen suunnan, öljynjäähdytykseen riittää että vesi kiertää ö-jäähdyttäjän läpi. En tosin tiedä kuinka vesikanavat kulkevat lohkon sisällä. Olisi hyvä jos vesi otettaisiin TT-Thermolle jostain moottorin etupuolelta ja se palautuisi takapuolelle vesipumppua kohden tuota vaakatasossa olevaa putkea pitkin. Tällöin vedenkierto olisi tehokkaampi moottorin sisällä, alhaalta ylös ja lohkon /kannen läpi toiselle puolen.

Omassa T6:ssa se kiertää näin ja lämmittää moottorin hyvin. Lämmitin tosin on vain Calix letkulämppäri 550W + erillinen Bosch kiertovesivesipumppu.

Toinen vaihtoehto on laittaa kuvan vas.yläkulmassa olevan oletettavasti lämppärin lähdön ja vesipumpun päällä näkyvän letkukiekuran väliseen kiertoon sarjaan lämmityslaitteen kennon kanssa. Laittasin vielä lämppärin paluun puolelle, sillä sisätilaa/lämppärinkennoa on aivan turha lämmittää, moottorin lämmitys on tärkeintä. Ite tutkisin saisiko sen tähän kiertoon huomioiden että siellä voi olla jotain venttiilejä estämässä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 05.01.2024, 17:52:42
Eikös sinulla ole tuossa imupuolella Mahlen letkutermostaatti, joka estää nesteen kierron?

Laita sen tilalle jatkoliitin ja koita jos rupeisi lämpeämään.
(https://i.ibb.co/jLyR8Rk/IMG-20240105-171158.jpg) (https://ibb.co/jLyR8Rk)

Sitä voisi vielä kokeilla. Tuon letkutermostaatin laitoin samalla, kun tuon lämmittimen tuohon eteen siirsin. Arvelin ettei imupuolella niin merkitystä
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Vauxi - 07.01.2024, 09:48:03
Nyt on 3.2 lla ajettu tätä talvea ja -19 pakkasessa testasin 2h lämmityksen jälkeen sylinterikantta. Kansi oli arviolta kädenlämpöinen. Mulla siis ei ole tt thermoa vaan piskuinen defan letkulämppäri. Vaikuttaa vaan niin onnettomalta toi thermo ettei taida kannattaa edes ajatella siirtymistä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 07.01.2024, 10:00:56
Nyt on 3.2 lla ajettu tätä talvea ja -19 pakkasessa testasin 2h lämmityksen jälkeen sylinterikantta. Kansi oli arviolta kädenlämpöinen. Mulla siis ei ole tt thermoa vaan piskuinen defan letkulämppäri. Vaikuttaa vaan niin onnettomalta toi thermo ettei taida kannattaa edes ajatella siirtymistä.

Joo ei kannata. Ajattelin silloin, että kotimainen laadukas tuote, mutta ei...

Kolmas elementti minulla menossa. Takuuseen toki menneet kaikki. Ensimmäinen vuoti tiivisteiden välistä, toisesta pumpun ratas irtosi ensimmäisen käytön jälkeen.

Se lämmitinmalli mitä esimerkiksi Puuilo myy on halvempi ja parempi. Defa varmasti paras


Edit. Nyt otin letkutermostaatin pois ja nyt lämmössä auto, katsotaan lämpeneekö yhtään. Pakkanenkin on lauhtunut -25 asteeseen
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: R70AWD - 07.01.2024, 14:01:33
Nyt on 3.2 lla ajettu tätä talvea ja -19 pakkasessa testasin 2h lämmityksen jälkeen sylinterikantta. Kansi oli arviolta kädenlämpöinen. Mulla siis ei ole tt thermoa vaan piskuinen defan letkulämppäri. Vaikuttaa vaan niin onnettomalta toi thermo ettei taida kannattaa edes ajatella siirtymistä.

Tuo auttaa, mutta vastus lämmittää lähinnä sen kannen ja yläpuolella termarikotelossa olevan lämpötunnistimen luulemaan että kone on lämpimämpi kun oikeasti on.
Lisäämällä siihen pumppusarjan saat veden kiertämään läpi koneen. Oletettavasti 3.2 koneen letkut menee samoin kun 3.0. Vastus on 90* alamutkassa termarikotelosta tai ö-lämmönvaihtimelta alas tulevassa letkussa koneen etupuolella. Siihen kun lisäät pumpun yläpuolelle pumppaamaan vettä kiertosuuntaan alas vastuksen läpi, niin vesi kiertää koneen ympäri moottorin vesipumpulle, lohkon läpi ylös kanteen ja takasin. Pumppu on helppo laittaa, letku poikki ja yksi 90* letkumutka vastuksen ja pumpun väliin. Pumpun saa tuettua öljytikun putkeen nipparilla.
Kone lämpiää 2 - 3 h aikana n. 23 - 26*C lämpöön normi pakkasellakin luettuna OBDII väylästä iDash:lla. Korkeammalle tollanen 550W vastus tuskin pystyy sitä nostamaankaan. Sille ei ole mitään käytännön tarvettakaan, sehän vastaa normaalia moottorin lämpöä kesäpäivänä.
Mulla on Calix:n pumppusarja ja Defa:lla on käsittääkseni ihan vastaava. Pumppu on Bosch:n lyhyt "webaston" pumppu. Muuntaja antaa 12V pumpulle ja toimii samalla haarottimena vaikka sisälämppärille.

Jotkut morkkaa TT-Thermoa, kaverilla noita on ja on ollut useampia, eikä mitään ongelmia. Yksi ongelman aiheuttaja on varmaan väärä asento ja paikka johon asennettu. Lämmitintä pitäs käyttää välillä myös kesäisin ettei pumppu jumitu.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Vauxi - 07.01.2024, 18:20:54
Enpä muuten maininnut että syssymmällä mittasin vidalla että kuinka paljon laskee jäähynesteen lämpötila kun koneen käynnistin. Se laski 2 astetta ja lähti hetimiten nousemaan kun kone alkoi lämmetä. Eli se lämmittää koneen kyllä tasaisesti. Itse kokeilematta tt thermoa mutta siitä kysymällä valmistajalta väitän sen aika huonoksi kun defan tilalle suoraan letkuihin asennettuna se ei kykenisi lämmittämään konetta ollenkaan vaikka omaa pumpun ja riittävän lämmitysvastuksen. Kuitenkin samassa paikkaa kahvinkeitin periaattella toimiva lämmittää hyvin.

Just viikolla asentelin calixin bosch pumpulla olevan lohkarin autoon. Sellaistakin mietin tämän korvaajaksi jos joskus hajoaa. Vaatii jonkinverran multa että vaihdan lämmitin merkkiä :P Defan pumpullista en ole nähnyt kuin valmiina sarjana bemareihin.

Nyt en muista ollenkaan mistä mihin letkut menee. Mutta siinä se koneen alanurkassa on siellä missä 5 pyttyisessä olisi ilmastoinnin kompura. Alkuperäinen paikka lämmittimelle.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: MakeV70D - 08.01.2024, 10:55:06
Kyllä se TThermo lämmittää jos se on oikein päin asennettu oikeaan paikkaan. Minulla oli 1000W  3 talvea käytössä ja jaksaa 3 litran koneen lämmittää 45 asteeseen.

Volvossa laittaisin lämmittimen tuohon lämmönvaihtimen lähtöön niin että kierrättää lohkoon päin. Siihen se Calix laitetaan myös, ilman kiertovesipumppua.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Huikkoster - 08.01.2024, 14:42:35
Kuulostaa rikkinäiseltä laitteelta jos tt thermo on kuuma mutta vesi ei lämpeä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 08.01.2024, 20:30:56
Kyllä se TThermo lämmittää jos se on oikein päin asennettu oikeaan paikkaan. Minulla oli 1000W  3 talvea käytössä ja jaksaa 3 litran koneen lämmittää 45 asteeseen.

Volvossa laittaisin lämmittimen tuohon lämmönvaihtimen lähtöön niin että kierrättää lohkoon päin. Siihen se Calix laitetaan myös, ilman kiertovesipumppua.

Siellä se kävi tuokin laite, mutta ei se lämmittänyt sieltäkään. Tosin kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, tuohon vanhempaan D5:sen asensin juurikin sinne tuon puuilosta ostetun mallin ja se lämmittää hienosti. Ilmeisesti tää TT hermo ei halua -14 mallissa lämmittää sieltä

Facebookissa törmäsin tämmöiseen asennukseen, ja kerrottiin että toimii erinomaisesti. Ilmeisesti alavesiletkussa on joku haaroitus, joka menee jonnekin? Kanteen vai minne? Tuohon voisi vielä kerran kokeilla, ennen kuin viskaan tuon laitteen tunkiolle


(https://i.ibb.co/THjJ2br/FB-IMG-1704653419403.jpg) (https://ibb.co/THjJ2br)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 08.01.2024, 20:35:27
Miten Beagle kävi, kun irrotit tuon termostaatin välistä, rupesiko lämpenemään?

Ajoithan moottorin myös lämpöiseksi ennen koittamista, että ilma on varmasti poistunut järjestelmästä.
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Beagle - 08.01.2024, 20:40:24
Miten Beagle kävi, kun irrotit tuon termostaatin välistä, rupesiko lämpenemään?

Ajoithan moottorin myös lämpöiseksi ennen koittamista, että ilma on varmasti poistunut järjestelmästä.

Ei mitään vaikutusta. Ajoa on tullut tuon termarin irrotuksesta jo useampi sata kilometriä. Eli ei ole ilmaa. Ei vaan lämpene kone tuolla lämmittimellä ainakaan siinä kohdin

Mietin nyt tuohon edelliseen kommenttiin vedoten asennusta tuonne alavesiletkun haaraan, kuvassa 37

(https://i.ibb.co/CJTb50Q/1704739165482408361115405699338.jpg) (https://ibb.co/CJTb50Q)
Otsikko: Vs: TT-thermo letkulämmitin.
Kirjoitti: Ande92 - 20.01.2024, 15:47:28
Vihdoinkin sain aikaiseksi otettua töistä lainaan Flirin lämpökameran, että pääsee kuvaamaan padan lämpenemistä.

Kuvaushetkellä pakkasta oli noin -10c. Noihin pintalämpötiloihin itse en välttämättä aivan luota.

Kyseessä siis 1000w malli ja asennettua öljynlauhduttimen viereen.

30min roikassa:
(https://i.ibb.co/TWwcPyB/FLIR-20240120-112629-758.jpg) (https://ibb.co/TWwcPyB)

60min roikassa:
(https://i.ibb.co/Bn6PBz7/FLIR-20240120-115510-741.jpg) (https://ibb.co/Bn6PBz7)

90min roikassa:
(https://i.ibb.co/TbTT7V4/FLIR-20240120-122835-667.jpg) (https://ibb.co/TbTT7V4)