Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Jussi68 - 11.11.2023, 12:00:34
-
Asiaan perehtyneet HOI !
Volvo xc70 vm.2006 ajettu 246100 km.Polttaa nelivedon sulaketta ja luistonestovalo syttyy.Valtakunnallisella korjaamolla oli sanottu Martalle että 4000 € remppa eessä,eli auton arvonen,höpöhöpö ko yritit veättää naista.
-Haldexin ohjausboxi vaihdettu/korjattu/testattu vuoden takuulla,eli pitäs olla ok.275 € Voltit autoelektroniikka
-Haldex öljyt+suodatin vaihdettu 22 000 km sitten
-Haldexin pumppu pyörii suoralla 12 V virralla,testattu
-Vikakoodit 1 A 64 DEM
-0094 abs can suljettu,keskitasauspyörästön ohjainlaite
-ABS ää herjaa myös
Kysymys kuulukin että :
-Onko haldexin pumppu seuraava mahdollinen vika vaikka pyöriikin suoralla virralla ?
-Saako pumpun irti ilman kardaanin irrotusta ?
-Onko ABS ja Haldex miten kytköksissa toisiinsa,voiko vika olla siellä ?
-Voiko olla että boorit kuluneet ja tunnistin herjaa ?
-Volvo liikkeen vikakoodien luku,saako tarkan vian missä häikkä ?
Talli+työkalut löytyy ja vähin osaamistakin,ei tosin nosturia.Sähköt/elektroniikka hepreaa,perushommat menee.
Kiitos jos sais ees jotaki vinkkiä !!!
-
Yleensä sulakkeen palaminen tarkoittaa viallista pumppua. Voithan kokeilla 7,5A sulaketta akun ja pumpun väliin tai mitata miten paljon virtaa pumppu ottaa. Pumpunvaihtoa varten on otettava kardaani irti takapäästä. Sen lisäksi ottanut tukikumin pultit auki jotta kardaani liikkuu pituussuunnassa enemmän.
Auto ei osaa ilmoittaa siitä mitään jos booriholkki on sileänä eikä kardaani pyöri.
-
Kiitoksia neuvoista.
Voiko/onko haldexin pumppuun korjaussarjoja ja jos on niin kannatteeko ? vai suosiolla uus,Elekmalla näytti olevan 279 €.Pitänee alkaa hommaamaan osia ja varaamaan aika nosturille...
-
Molemmat vikakoodit on edelleenkin haldexin ohjainmodulin vikakoodeja. Onko vikakoodeja nollattu DEMin korjauksen jälkeen?
BCM 0094 Communication Between Control Modules. Communication Problems with the (DEM)
CEM 1A64 Communication With The Differential Electronic Module (DEM). Signal Missing
-
Kaikki ok ko ohjausmoduuli paikoilleen ja pistoke reikään,luistonestovalo sammu ja sulake kesti n.20 km. On yritetty nollata ohjausmoduulin huollon/korjauksen jälkeen,ei anna nollata,mutta kaikki pelas noin 20 km ennenko poltti taas sulakkeen ja neliveto katos :(
-kaveri asentaja ja läppärissä ohjelmat,voiko olla et pitäs käyttää virallisella luvulla ?
-meinasin vielä kokeilla että otan haldexin pumpun töpselin irti,laitan uuden sulakkeen ja käyntiin,jos sulake ei pala niin vois kuvitella että pumpussa sillon jotain häikkää vai ???
Kiitos
-
-meinasin vielä kokeilla että otan haldexin pumpun töpselin irti,laitan uuden sulakkeen ja käyntiin,jos sulake ei pala niin vois kuvitella että pumpussa sillon jotain häikkää vai ???
Pelkästään käynnistäminen ei normaalisti riitä polttamaan sulaketta pumpunjohto paikallaan vaan pitää ajaa. Joko nosturilla tai normaalisti. Sama homma töpseli irrotettuna.
-
Mittaa se pumpun vastus arvo jos ei vielä mitattu.