Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: HarmaatFarkut - 02.02.2024, 16:33:29
-
Tervehdys! Löytyiskö vinkkejä/tietämystä lämmityslaitteen vianetsintään?
Autona on Volvo V70 diesel vm 2008 automaatti. Ongelmana on heikko sisälämmitys. Jos ulkona on muutamankin asteen pakkasta, niin matkustamossa tulee kylmä. Ajon aikana pitää sitten vaihdella sisäilmakiertoa päälle ja pois (ikkunat huurtuu), tai laittaa Volvon polttoainekäyttöinen lisälämmitin päälle.
Kun moottorille antaa kierroksia, niin alkaa puhaltaa huomattavasti kuumempaa ilmaa. Tyhjäkäynnillä taas (ja normiajossa) lämmöt tippuu haaleaksi. Puhallin toimii normaalisti. Moottorilämmöt pysyvät tasaisena ja käsittääkseni normaalina (mittari puolessa välissä).
Määräaikaishuollon yhteydessä tehtiin vianetsintä, ja meinasivat että oireet täsmäisivät vesipumppuun. Läpät kuulemma tuntuvat liikkuvan. Vesipumppu vaihdettiin noin vuosi sitten. Kävin sitten tiedustelemassa korjaamolla, jossa vesipumppu vaihdettiin, ja siellä sanottiin, että jos vesipumpussa olisi vika, niin myös moottorin lämmöt sahaisivat. Pitääkö tämä paikkansa? Takuuta on vielä jäljellä, mutta jos vesipumppu onkin kunnossa, niin tulee meikäläisen maksettavaksi.
Vaihtoehtoina on sitten lämppärin kenno, läppävika tai termostaatti? Löytyykö mielipiteitä? Voiko olla vesipumppu noilla oireilla? Jos oireet kuulostaapi tutulta, niin neuvot ovat erittäin tervetulleita!
-
Hei
tuliko tuo ongelma heti vesipumpun vaihdon jälkeen?
-
Testeri kiinni ja kato mitä ne koneen lämmöt oikeesti on.
Se auton oma mittari on vähän semmonen kylmä-lämpöä on-keittää. Eli vaikka näyttäis suunnilleen keskelle niin autossa voi olla vilakkaa. Halvimmillaan selviät termarin uusinnalla jos se on raollaan. Koska lie uusittu?
-
Termari.
-
Hei
tuliko tuo ongelma heti vesipumpun vaihdon jälkeen?
Enpä ainakaan muista, että viime talvena olisi vaihdon jälkeen palellut. Eli aluksi ainakin vesipumppu pelasi.
-
Testeri kiinni ja kato mitä ne koneen lämmöt oikeesti on.
Se auton oma mittari on vähän semmonen kylmä-lämpöä on-keittää. Eli vaikka näyttäis suunnilleen keskelle niin autossa voi olla vilakkaa. Halvimmillaan selviät termarin uusinnalla jos se on raollaan. Koska lie uusittu?
Termari.
En tähän hätään tiedä milloin termari olisi uusittu tai että onko ylipäätään. Kiitokset vastauksista, selvittelenpä tätä termarivaihtoehtoa pidemmälle. P>