Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TT-thermo letkulämmitin.

  • 102 Vastauksia
  • 20652 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #60 : 05.01.2023, 07:50:14 »
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
Dieselissä tai huonosti lämpiävässä bensakoneessa ymmärrän polttoainelämmittimen mutta muuten jos mahdollisuus sähköön?

Asennuskin paljon työläämpi.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2260
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #61 : 05.01.2023, 09:11:00 »
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
Kerro heti paikka mistä saa webastoa tuohon hintaan, otan heti muutaman kappaleen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2705
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #62 : 05.01.2023, 09:21:20 »
Kerro heti paikka mistä saa webastoa tuohon hintaan, otan heti muutaman kappaleen.
Eihän tuossa puhuttu webastosta vaan polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä. Ainakin Torissa on ilmoitus Hallava merkkisestä hintaan 399 €. Täydellinen setti jälkiasennettavaksi. Jos toimii edes yhden talven, niin ei ole pahan hintainen.

Vielä otsikon ongelmaan. Eihän 1 kw teholla voi saada ihmeitä aikaan. Laita kolme TT-Thermoa sarjaan, niin saat jo puolet webaston tehosta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2260
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #63 : 05.01.2023, 09:53:07 »
Juu saa noita neste lämmittimiä webaston mallisia esim saksasta 100-200€ hintaan ja toimivia nekin on (asennettu kokeeksi) auton omalla järjestelmällä noita ei vaan ohjata.
Moni kuitenkin haluaa sen toimivan niin kuin alkuperäinenkin.
Esim vevor myy näitä ja viikossa tulee perille tilauksesta.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2023, 09:54:44 kirjoittanut jak900 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5123
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #64 : 05.01.2023, 14:24:19 »
Eihän noissa tehokkaissa sähkölämppäreissä mitään vikaa oo, ruuvaat kiinni ja sisätilalämppäri kans.
Ei tarvii tunteja nollailla eikä muita kalliita korjauksia teettää eikä kuluta akkua.
Jos nesteet menee plussalle niin sehän jo on hyvä. Ittellä calix ja riittää hyvin kun on vielä sisätilalämppäri.

Jos posahtaa niin uus tilalle, ei ole hirvee sijoitus.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #65 : 05.01.2023, 15:54:01 »
Edelleenkään en tajua miksi lohko- tai letkulämppärin pitäisi lämmittää moottori käyntilämpöiseksi ?  :o
Riittää hyvin kunhan moottorinlämpö on lämpöasteiden puolella läpi koneen ja +20*C riittää oikein hyvin kovimmallakin pakkasella.
Jos ulkolämpötila laskee vaikka -30*C, niin silloin lisätään vain päälläoloaikaa, ei se sen kummempaa ole. Tähänkin on nykyään saatavilla GSM-ohjattuja ja ajastettavia pistorasioita, joten onnistuu vaikka puhelinsovelluksella kotisohvalta tai vaikka sängynpohjalta.

Kaverilla noita TT-thermoja on ollut useampia, yksi 1000W:n on vissiin jo kolmannessa autossa tätä nykyään menossa, joten ei ne kaikki huonoja ole. Niissä on tärkeää sen asennussuunta tai ainakin ettei sinne muodostu ilmataskua. Susia on aina joukossa, ollut kuulemma vuotoja yms. noissa. Isompia 1,5kw TT-thermoja käytetään isoissa V8:kin ja hyvin nekin lämpiää.

Jep, tollanen perus 500W Calix + vesipumppu riittää oikein hyvin omaan käyttöön. Bensalämppäriä käytetään sitten siellä mistä ei saa sähköä  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #66 : 06.01.2023, 00:05:53 »
Eipä ol kyllä ikinä tullut mieleen webastollista autoa lämmittää lohkolämppärillä ja sisätilanlämppärillä. Onhan tossa nyt melkoinen ero, jos webasto on jauhanut tunnin verran, ja autossa on 20c sisällä ja 60c mottorissa vs joku sähkölämppärin henkäys.

Akkulaturi on keksitty, jos ei akku kestä lämmitystä.   :idiot2:
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #67 : 06.01.2023, 00:10:00 »
Eihän tuossa puhuttu webastosta vaan polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä. Ainakin Torissa on ilmoitus Hallava merkkisestä hintaan 399 €. Täydellinen setti jälkiasennettavaksi. Jos toimii edes yhden talven, niin ei ole pahan hintainen.

Vielä otsikon ongelmaan. Eihän 1 kw teholla voi saada ihmeitä aikaan. Laita kolme TT-Thermoa sarjaan, niin saat jo puolet webaston tehosta.

Vastaava kiiinalainen ollut pari talvea 94pissä ei moitittavaa. kapula toimii kaukaa ja on kaksisuuntainen.
Webasto/eber on niin pirun yksinkertainen, että ihme ettei noita ole ennemmin tullut markkinoille.

Oman hommasin silloin kun noita ei vielä suomessa myyty.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5123
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #68 : 06.01.2023, 10:12:37 »
Onhan tossa nyt melkoinen ero, jos webasto on jauhanut tunnin verran, ja autossa on 20c sisällä ja 60c mottorissa vs joku sähkölämppärin henkäys.
:D on kai mutta onko siitä moottorin lämmöstä mitään hyötyä on eri asia niinkuin tuossa sähkölämppärin henkäyksessäkin sisätiloille. Niitä lämppäreitä kun saa eri tehoisia.

Mulla riittää mainiosti sedanissa 1400W ja sisälämpö näillä keleillä varmaan lähellä huoneenlämpöä, en nyt oo mittaillut.
Tässäkin huomioitava lämmitysaika.

Sitten jos ihan omasta tahdosta on valinnut farkun tai jonkin ison suvvin jonka sisätila on paljon suurempi niinkuin ikkunapinta-alakin niin sähköllä vaaditaan jo teholukemat eri luokkaa.
Kuinka moni oikeasti tarvitsee noita isompia autoja? Tarjontakin on kyllä siirtynyt näihin pyörillä kulkeviin kerrostaloihin... :arkkupakastin:

Ps. Mittasinpa piruuttani kabiinin lämmön kun kävin ajeleen. Ulkona semmoset -10° ja lämppäri ollut kellolla aamusta päällä eli kylmää autoa lämmitetty. Sisätila semmoset +20-22 astetta riippuen mistä laserilla liipas.
Vähän mainosta tähän vielä, käytössä Bilteman 1400W lämppäri kaikissa meidän rotteloissa ja ei voi kuin kehua.
Erittäin hyvä hinta/laatusuhde.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2023, 13:12:31 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #69 : 06.01.2023, 12:48:37 »
Eipä ol kyllä ikinä tullut mieleen webastollista autoa lämmittää lohkolämppärillä ja sisätilanlämppärillä. Onhan tossa nyt melkoinen ero, jos webasto on jauhanut tunnin verran, ja autossa on 20c sisällä ja 60c mottorissa vs joku sähkölämppärin henkäys.

Akkulaturi on keksitty, jos ei akku kestä lämmitystä.   :idiot2:

Miksi sitä sisätilaa pitää niin lämmittää, asutko siellä, onko kyseessä esim rekka ?  :o

Ajan työkseni rekkaa ja jos autossa nukutaan on ymmärrettävää lämmittää hyttiä, muuten se on käytännössä aivan turhaa. Toisaalta omassa autossani ei ole ollenkaan sähköistä sisälämmitintä, vain letkulämmitin + pumppu, sekä nyt viimeisimpänä PolarHeater akunlämmitin. Näiden lisäksi löytyy Binar/Flow5 bensalämppäri + GSM-ohjaus sille.

Binar/Flow5:n kanssa sisätilat lämpiää jonkun verran, mutta silloinkaan en pyri erityisesti lämmittämään niitä. Sisälämmitys on säädetty alkamaan n. 60*C paikkeilla. Sisätilat lämpiää kyllä nopeasti kun auto käynnistyy ja Binar jää rinnalle lisälämmittimeksi, aina kunnes sammutan sen ohjainlaitteen mukaan n.90 - 93*c paikkeilla tai se sammuu itsestään.

Kotona ei olisi edes mahdollista käyttää bensalämppäriä sen pakokaasujen vuoksi. Duunissa käytän puhelinohjattuna kun lopettelen hommat milloin sattuu. Firmalla ei myöskään ole minkäänlaisia sähkötolppia, muuten käyttäisin sielläkin mieluummin sähköä.
Ai miksikö kuljetusfirmalla ei ole lämmitystolppia, ihan hyvä kysymys. Ekologinen firma, hypettää kaikessa päästöjä ja säästää sähköä :2funny:

Ylläpitolaturit Ctek Polar/NOCO Genius 10 löytyy ja auto onkin kytkettynä jompaan kumpaan käytännössä aina ollessaan kotona. Aika välttämätön varuste bensalämppärin kanssa pelatessa. PolarHeater laitettu viimeisimpänä tukemaan sitä, hyöty, en tiedä vielä ? Duunikaveri ylistänyt omaansa jo pari talvea parhaimmaksi keksinnöksi mitä on olemassa, jää nähtäväksi  :o

Akunlämmitys perustuu siihen tosiasiaan että kylmä akku ottaa huonommin varausta vastaan ja käynnistyksen/"webaston" käytön jälkeen se ei yksinkertaisesti kykene ottamaan virtaa vastaan, vaikka sitä tarjotaan sille. Noin +20*C lämpöisenä se latautuu nopeasti täyteen. Lämmitimiä on kahdenlaisia, toiset lämmittävät 230V sähköllä silloin kun auto on kytkettynä sähkötolppaan, kuten PolarHeater. Toiset lämmittävät myös ajoaikana auton omalla virralla, sekä silloin kun auto on kytkettynä ylläpitolaturiin, kuten ArticHeater.

Suurin ero sähköisen sisälämmittimen ja "webaston" välillä on taas se, että sähkölämppäri vain velloo sitä sisälle keräytynyttä kosteutta, joka sitten tiivistyy kylmiä peltipintoja vasten auton rakenteissa. Tästä on huonoja kokemuksia menneiltä vuosilta, kun sisälämppäriä tuli enempi käytettyä  :-\  Polttoaineella toimiva lämppäri taas käyttää auton omaa lämmityspuhallinta, jolloin autoon virtaa kuivempaa ulkoilmaa ja kosteutta poistuu samalla autosta. Tämä on parempi vaihtoehto jos sisätilaa on pakko lämmittää. Puhallinlämmitin on tässä myös hyvä, jos sille otetaan vain puhallusilma ulkoa. Sellanen on oiva esim. penkin alla pakussa tai punkan alla rekassa  8)

Kukin lämmittää millä ja miten tahtoo, nämä ovat omia mietteitäni ja kokemuksiani vuosikymmenien ajalta  ;)
« Viimeksi muokattu: 06.01.2023, 12:51:15 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #70 : 06.01.2023, 13:08:05 »
Isoin hyöty webastosta on se, että on lasit sulana, kun lähtee liikenteeseen ja oikeasti mukavan lämmin auto. Toki myös kun on ulkotöissä 20pakkasessa, niin on pirun mukava hypätä lämpimään autoon. Talvella webasto huutaa melkein aina koko työpäivän ajan. Akku on latauksessa kerran viikkoon, niin ei mene tyhjäksi.

Toki ei transitti pidä yli 10c pakkasilla moottorinlämpöjä normaalissa jos ei ole ajon aikanakin päällä.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #71 : 26.08.2023, 18:23:26 »
Eli luinko nyt oikein että tolla tt thermolla ei oikeen tee mitään orkkis letkulohkarin asennuskorkeudessa eli kampiakselin tasossa ?
S80 -07

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 745
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #72 : 27.08.2023, 12:51:20 »
Eli luinko nyt oikein että tolla tt thermolla ei oikeen tee mitään orkkis letkulohkarin asennuskorkeudessa eli kampiakselin tasossa ?

Ei näy tekevän, ei nosta moottorin lämpöjä juuri yhtään sieltä käsin. Pitäisi keksiä parempi paikka, mistä siitä saisi jotain hyötyä, ei vaan tuolla konehuoneessa kulje vesiletkuja, mistä olisi helppo haaroittaa. 2.4 D4 kone kyseessä.

alkuperäisellä Webastolla lämmitetään, mutta oisi ihan kiva olla tuo tt hermo varalla, kun se webasto eräänä aamuna ei enää toimikaan.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #73 : 27.08.2023, 18:34:56 »
No just. Mulla eio autossa webaa. Mut defa on koneen alanurkassa. Joten taidan joutua tyytymään pelkästään siihen. Kumman mopon vesipumpun ovat laittaneet thermoon. Jos weban oma pieni pumppukin jaksaa työntää vaikka etupyörän edestä hyttiin asti hienosti.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2023, 18:41:07 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 745
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #74 : 28.08.2023, 21:29:10 »
No just. Mulla eio autossa webaa. Mut defa on koneen alanurkassa. Joten taidan joutua tyytymään pelkästään siihen. Kumman mopon vesipumpun ovat laittaneet thermoon. Jos weban oma pieni pumppukin jaksaa työntää vaikka etupyörän edestä hyttiin asti hienosti.

Tein myös kytkennän, joka laittaa Webaston pumpun pyörimään avuksi TT thermon kanssa. Haaleaksi lämmitti, muttei vieläkään sormia voinut lämmittää vesiletkuilla.

En ymmärrä miksi lämmin vesi ei lähde sieltä kiertämään. Lämmitin itsessään on tulikuuma, mutta letkut ei lämpene
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Ateho  Elekma