KL-varaosat  Race.fi

TT-thermo letkulämmitin.

  • 102 Vastauksia
  • 20395 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #90 : 05.01.2024, 17:12:49 »
Eikös sinulla ole tuossa imupuolella Mahlen letkutermostaatti, joka estää nesteen kierron?

Laita sen tilalle jatkoliitin ja koita jos rupeisi lämpeämään.

« Viimeksi muokattu: 05.01.2024, 17:16:40 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #91 : 05.01.2024, 17:42:39 »
Näitä tt-termoja on ilmeisesti asennettu ihan hyvällä menestyksellä öljynlauhduttimen putken väliin. Kumman putken väliin tuo tt-thermo tulisi istuttaa öljynlauhduttimessa (vasemman/oikean)
Koneena d5244t10 vm 2011.



Veikkaan että vesi kiertää tuossa öljynjäähdyttäjässä siten että ensin lohkon alalaidasta (lyhyt metallifolion sisällä oleva letku) ö-jäähdyttimelle ja paluu sieltä vesipumpun imupuolelle (kirkas vaakaputki/vesipumpun koppa).
Ei varmaan suurta väliä kumman letkun väliin laittaa. Veden kierto on varmaankin aika lyhyt, vesipumpusta takaisin lohkoon ja lyhintä reittiä takaisin alalaitaan eli epäilen ettei lämmitä parhaalla tavalla koko konetta. Öljynjäähdytin/lämmönvaihdin sen sijaan lämpiää hyvin. Moottorin käydessä vesipumppu kierrättää vettä ja määrää sen suunnan, öljynjäähdytykseen riittää että vesi kiertää ö-jäähdyttäjän läpi. En tosin tiedä kuinka vesikanavat kulkevat lohkon sisällä. Olisi hyvä jos vesi otettaisiin TT-Thermolle jostain moottorin etupuolelta ja se palautuisi takapuolelle vesipumppua kohden tuota vaakatasossa olevaa putkea pitkin. Tällöin vedenkierto olisi tehokkaampi moottorin sisällä, alhaalta ylös ja lohkon /kannen läpi toiselle puolen.

Omassa T6:ssa se kiertää näin ja lämmittää moottorin hyvin. Lämmitin tosin on vain Calix letkulämppäri 550W + erillinen Bosch kiertovesivesipumppu.

Toinen vaihtoehto on laittaa kuvan vas.yläkulmassa olevan oletettavasti lämppärin lähdön ja vesipumpun päällä näkyvän letkukiekuran väliseen kiertoon sarjaan lämmityslaitteen kennon kanssa. Laittasin vielä lämppärin paluun puolelle, sillä sisätilaa/lämppärinkennoa on aivan turha lämmittää, moottorin lämmitys on tärkeintä. Ite tutkisin saisiko sen tähän kiertoon huomioiden että siellä voi olla jotain venttiilejä estämässä.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #92 : 05.01.2024, 17:52:42 »
Eikös sinulla ole tuossa imupuolella Mahlen letkutermostaatti, joka estää nesteen kierron?

Laita sen tilalle jatkoliitin ja koita jos rupeisi lämpeämään.


Sitä voisi vielä kokeilla. Tuon letkutermostaatin laitoin samalla, kun tuon lämmittimen tuohon eteen siirsin. Arvelin ettei imupuolella niin merkitystä
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #93 : 07.01.2024, 09:48:03 »
Nyt on 3.2 lla ajettu tätä talvea ja -19 pakkasessa testasin 2h lämmityksen jälkeen sylinterikantta. Kansi oli arviolta kädenlämpöinen. Mulla siis ei ole tt thermoa vaan piskuinen defan letkulämppäri. Vaikuttaa vaan niin onnettomalta toi thermo ettei taida kannattaa edes ajatella siirtymistä.
S80 -07

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #94 : 07.01.2024, 10:00:56 »
Nyt on 3.2 lla ajettu tätä talvea ja -19 pakkasessa testasin 2h lämmityksen jälkeen sylinterikantta. Kansi oli arviolta kädenlämpöinen. Mulla siis ei ole tt thermoa vaan piskuinen defan letkulämppäri. Vaikuttaa vaan niin onnettomalta toi thermo ettei taida kannattaa edes ajatella siirtymistä.

Joo ei kannata. Ajattelin silloin, että kotimainen laadukas tuote, mutta ei...

Kolmas elementti minulla menossa. Takuuseen toki menneet kaikki. Ensimmäinen vuoti tiivisteiden välistä, toisesta pumpun ratas irtosi ensimmäisen käytön jälkeen.

Se lämmitinmalli mitä esimerkiksi Puuilo myy on halvempi ja parempi. Defa varmasti paras


Edit. Nyt otin letkutermostaatin pois ja nyt lämmössä auto, katsotaan lämpeneekö yhtään. Pakkanenkin on lauhtunut -25 asteeseen
« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 10:03:08 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #95 : 07.01.2024, 14:01:33 »
Nyt on 3.2 lla ajettu tätä talvea ja -19 pakkasessa testasin 2h lämmityksen jälkeen sylinterikantta. Kansi oli arviolta kädenlämpöinen. Mulla siis ei ole tt thermoa vaan piskuinen defan letkulämppäri. Vaikuttaa vaan niin onnettomalta toi thermo ettei taida kannattaa edes ajatella siirtymistä.

Tuo auttaa, mutta vastus lämmittää lähinnä sen kannen ja yläpuolella termarikotelossa olevan lämpötunnistimen luulemaan että kone on lämpimämpi kun oikeasti on.
Lisäämällä siihen pumppusarjan saat veden kiertämään läpi koneen. Oletettavasti 3.2 koneen letkut menee samoin kun 3.0. Vastus on 90* alamutkassa termarikotelosta tai ö-lämmönvaihtimelta alas tulevassa letkussa koneen etupuolella. Siihen kun lisäät pumpun yläpuolelle pumppaamaan vettä kiertosuuntaan alas vastuksen läpi, niin vesi kiertää koneen ympäri moottorin vesipumpulle, lohkon läpi ylös kanteen ja takasin. Pumppu on helppo laittaa, letku poikki ja yksi 90* letkumutka vastuksen ja pumpun väliin. Pumpun saa tuettua öljytikun putkeen nipparilla.
Kone lämpiää 2 - 3 h aikana n. 23 - 26*C lämpöön normi pakkasellakin luettuna OBDII väylästä iDash:lla. Korkeammalle tollanen 550W vastus tuskin pystyy sitä nostamaankaan. Sille ei ole mitään käytännön tarvettakaan, sehän vastaa normaalia moottorin lämpöä kesäpäivänä.
Mulla on Calix:n pumppusarja ja Defa:lla on käsittääkseni ihan vastaava. Pumppu on Bosch:n lyhyt "webaston" pumppu. Muuntaja antaa 12V pumpulle ja toimii samalla haarottimena vaikka sisälämppärille.

Jotkut morkkaa TT-Thermoa, kaverilla noita on ja on ollut useampia, eikä mitään ongelmia. Yksi ongelman aiheuttaja on varmaan väärä asento ja paikka johon asennettu. Lämmitintä pitäs käyttää välillä myös kesäisin ettei pumppu jumitu.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #96 : 07.01.2024, 18:20:54 »
Enpä muuten maininnut että syssymmällä mittasin vidalla että kuinka paljon laskee jäähynesteen lämpötila kun koneen käynnistin. Se laski 2 astetta ja lähti hetimiten nousemaan kun kone alkoi lämmetä. Eli se lämmittää koneen kyllä tasaisesti. Itse kokeilematta tt thermoa mutta siitä kysymällä valmistajalta väitän sen aika huonoksi kun defan tilalle suoraan letkuihin asennettuna se ei kykenisi lämmittämään konetta ollenkaan vaikka omaa pumpun ja riittävän lämmitysvastuksen. Kuitenkin samassa paikkaa kahvinkeitin periaattella toimiva lämmittää hyvin.

Just viikolla asentelin calixin bosch pumpulla olevan lohkarin autoon. Sellaistakin mietin tämän korvaajaksi jos joskus hajoaa. Vaatii jonkinverran multa että vaihdan lämmitin merkkiä :P Defan pumpullista en ole nähnyt kuin valmiina sarjana bemareihin.

Nyt en muista ollenkaan mistä mihin letkut menee. Mutta siinä se koneen alanurkassa on siellä missä 5 pyttyisessä olisi ilmastoinnin kompura. Alkuperäinen paikka lämmittimelle.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 18:24:49 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #97 : 08.01.2024, 10:55:06 »
Kyllä se TThermo lämmittää jos se on oikein päin asennettu oikeaan paikkaan. Minulla oli 1000W  3 talvea käytössä ja jaksaa 3 litran koneen lämmittää 45 asteeseen.

Volvossa laittaisin lämmittimen tuohon lämmönvaihtimen lähtöön niin että kierrättää lohkoon päin. Siihen se Calix laitetaan myös, ilman kiertovesipumppua.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2024, 11:31:30 kirjoittanut MakeV70D »
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #98 : 08.01.2024, 14:42:35 »
Kuulostaa rikkinäiseltä laitteelta jos tt thermo on kuuma mutta vesi ei lämpeä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #99 : 08.01.2024, 20:30:56 »
Kyllä se TThermo lämmittää jos se on oikein päin asennettu oikeaan paikkaan. Minulla oli 1000W  3 talvea käytössä ja jaksaa 3 litran koneen lämmittää 45 asteeseen.

Volvossa laittaisin lämmittimen tuohon lämmönvaihtimen lähtöön niin että kierrättää lohkoon päin. Siihen se Calix laitetaan myös, ilman kiertovesipumppua.

Siellä se kävi tuokin laite, mutta ei se lämmittänyt sieltäkään. Tosin kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, tuohon vanhempaan D5:sen asensin juurikin sinne tuon puuilosta ostetun mallin ja se lämmittää hienosti. Ilmeisesti tää TT hermo ei halua -14 mallissa lämmittää sieltä

Facebookissa törmäsin tämmöiseen asennukseen, ja kerrottiin että toimii erinomaisesti. Ilmeisesti alavesiletkussa on joku haaroitus, joka menee jonnekin? Kanteen vai minne? Tuohon voisi vielä kerran kokeilla, ennen kuin viskaan tuon laitteen tunkiolle



"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #100 : 08.01.2024, 20:35:27 »
Miten Beagle kävi, kun irrotit tuon termostaatin välistä, rupesiko lämpenemään?

Ajoithan moottorin myös lämpöiseksi ennen koittamista, että ilma on varmasti poistunut järjestelmästä.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #101 : 08.01.2024, 20:40:24 »
Miten Beagle kävi, kun irrotit tuon termostaatin välistä, rupesiko lämpenemään?

Ajoithan moottorin myös lämpöiseksi ennen koittamista, että ilma on varmasti poistunut järjestelmästä.

Ei mitään vaikutusta. Ajoa on tullut tuon termarin irrotuksesta jo useampi sata kilometriä. Eli ei ole ilmaa. Ei vaan lämpene kone tuolla lämmittimellä ainakaan siinä kohdin

Mietin nyt tuohon edelliseen kommenttiin vedoten asennusta tuonne alavesiletkun haaraan, kuvassa 37

"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #102 : 20.01.2024, 15:47:28 »
Vihdoinkin sain aikaiseksi otettua töistä lainaan Flirin lämpökameran, että pääsee kuvaamaan padan lämpenemistä.

Kuvaushetkellä pakkasta oli noin -10c. Noihin pintalämpötiloihin itse en välttämättä aivan luota.

Kyseessä siis 1000w malli ja asennettua öljynlauhduttimen viereen.

30min roikassa:


60min roikassa:


90min roikassa:

« Viimeksi muokattu: 20.01.2024, 15:58:11 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

 

Autoracing  KL-varaosat