Nyt on 3.2 lla ajettu tätä talvea ja -19 pakkasessa testasin 2h lämmityksen jälkeen sylinterikantta. Kansi oli arviolta kädenlämpöinen. Mulla siis ei ole tt thermoa vaan piskuinen defan letkulämppäri. Vaikuttaa vaan niin onnettomalta toi thermo ettei taida kannattaa edes ajatella siirtymistä.
Tuo auttaa, mutta vastus lämmittää lähinnä sen kannen ja yläpuolella termarikotelossa olevan lämpötunnistimen luulemaan että kone on lämpimämpi kun oikeasti on.
Lisäämällä siihen pumppusarjan saat veden kiertämään läpi koneen. Oletettavasti 3.2 koneen letkut menee samoin kun 3.0. Vastus on 90* alamutkassa termarikotelosta tai ö-lämmönvaihtimelta alas tulevassa letkussa koneen etupuolella. Siihen kun lisäät pumpun yläpuolelle pumppaamaan vettä kiertosuuntaan alas vastuksen läpi, niin vesi kiertää koneen ympäri moottorin vesipumpulle, lohkon läpi ylös kanteen ja takasin. Pumppu on helppo laittaa, letku poikki ja yksi 90* letkumutka vastuksen ja pumpun väliin. Pumpun saa tuettua öljytikun putkeen nipparilla.
Kone lämpiää 2 - 3 h aikana n. 23 - 26*C lämpöön normi pakkasellakin luettuna OBDII väylästä iDash:lla. Korkeammalle tollanen 550W vastus tuskin pystyy sitä nostamaankaan. Sille ei ole mitään käytännön tarvettakaan, sehän vastaa normaalia moottorin lämpöä kesäpäivänä.
Mulla on Calix:n pumppusarja ja Defa:lla on käsittääkseni ihan vastaava. Pumppu on Bosch:n lyhyt "webaston" pumppu. Muuntaja antaa 12V pumpulle ja toimii samalla haarottimena vaikka sisälämppärille.
Jotkut morkkaa TT-Thermoa, kaverilla noita on ja on ollut useampia, eikä mitään ongelmia. Yksi ongelman aiheuttaja on varmaan väärä asento ja paikka johon asennettu. Lämmitintä pitäs käyttää välillä myös kesäisin ettei pumppu jumitu.