Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa

  • 32 Vastauksia
  • 10464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« : 04.08.2013, 17:35:46 »
Ostin auton viikko sitten ja nyt on pari kertaa oireillut. Ensimmäisen kerran kotipihassa. Auto ajamalla pihaan ja sammuksiin. Parin tunnin päästä kun piti lähteä liikkeelle, niin ei käyntiin. Sellanen huomio tehtiin, että kun avasin ovet niin hanttarin ovi ei auennut, joten avasin sen sisäpuolelta käsin. Oven kun painoi sisältä lukkoon niin auto käynnistyi  :D Seuraavan kerran jäi taas kotipihaan, ajamalla pihaan ja seuraavana päivänä ei käyntiin. Tulos oli, ettei tullut kipinää. Ei siinä oikein mitään pystynyt äkkiseltään tekemään, mutta niinkin villi ajatus, että akku hetkeks pois. Vajaan tunnin verran akun plusnapa poissa, jonka jälkeen nätisti käyntiin. Taas pari kolme päivää ongelmitta, kunnes jäi yöllä työpaikan pihaan. Akku pois ja vanhempien auto töihin tilalle. Aamulla takaisin paikanpäälle, akku kiinni ja auto käyntiin. Pari kertaa sammuttelin ja käynnistelin, jonka jälkeen ajoin tankille. Bensat tankkiin ja autoon, eikä se taaskaan saat*na lähde käyntiin.

Toisinsanoen siis aina välillä tekee tuon, ettei lähde. Mistä vika vois johtua, ajonesto kenkkuilee vai joku anturi menossa paskaks?
« Viimeksi muokattu: 16.08.2013, 00:12:18 kirjoittanut Masuli »
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 -91 B6304F Käynnistysongelma
« Vastaus #1 : 05.08.2013, 17:09:00 »
940:ssä oli jotain vikaa ilmeisesti ECU:n lähistöllä ja käyttäytyi vastaavasti. Eri moottorinohjaus tietysti, mutta voihan niissä jotain yhteistä olla. Vikaan auttoi yleensä se, kun apukuskin oven pamautti kunnolla kiinni ;D. Jokin huono liitos tai juotos silloin ilmeisesti liikahti ja ECU:han sijaitsee juuri sillä puolella... Maapiste apukuskin jalkatilassa voisi olla hyvä tarkistaa?

Poissa _KimmoH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Volvo 960 -91 B6304F Käynnistysongelma
« Vastaus #2 : 05.08.2013, 21:00:45 »
Itelle tuli ekana mieleen nokka-akselin asennon tunnistin mulla meni s 70 se ei antanu kipunata sillon. Ootko vika koodeja kokeillu lukkee?
s80 D5244T4

ex s60 D5244T, ex v70 D5244 T, ex 960 B6254 FS, ex s70 B5254 FS

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 960 -91 B6304F Käynnistysongelma
« Vastaus #3 : 06.08.2013, 00:02:07 »
Piti vikakoodeja lukea, mutta sytytyksen koodeja ei pysty lukemaan  :o  Autodatasta kyllä löyty ohjeet, että miten toi nokka-akselin asentotunnistin mitataan. Eli huomenna katotaan ECU:n maadotus ja mittaan ton tunnistimen.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Volvo 960 -91 B6304F Käynnistysongelma
« Vastaus #4 : 06.08.2013, 00:30:36 »
960 toimii lähes normaalisti vaikka nokan asentotunnistimen irrottais kokonaan ja laittais hanskalokeroon, ainaki kaikki mun testaamat. Jos motronic ei saa nokan asentotietoa niin se iskee kahteen sylinteriin kipinän yhtäaikaa ja auto toimii hyvin.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2013, 00:34:23 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 960 -91 B6304F Käynnistysongelma
« Vastaus #5 : 07.08.2013, 13:33:06 »
Otinpa eilen ton hanttarin jalkatilan muovin pois ja hetken tutkailin johtoja ja kaikki näytti olevan ok. Nyt ei kyllä oo taas oireillutkaan pariin päivään lainkaan  :idiot2:
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 960 -91 B6304F Käynnistysongelma
« Vastaus #6 : 09.08.2013, 17:08:04 »
Tänään heitti taas vitun kiukaalle, eikä tahdo kotipihasta startata. Semmosen huomion tein, että kun yrittää startata niin keskikonsolin nurkilta tai hanttarin jalkatilasta kuuluu jonkin sortin napsutus, jota ei kuulu sillon kuin auto suostuu starttaamaan  :idiot2:
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 960 -91 B6304F Käynnistysongelma
« Vastaus #7 : 16.08.2013, 00:12:04 »
Eli vikaa saatiin diagnosoitua. Ei lähtenyt käymään ja kun aikamme starttailtiin niin saatiin kakkospistokkeesta tämmönen vikakoodi:
1-3-1 Ei sytytyksen pyörimisnopeussignaalia, viittaa siis kampiakselin asentotunnistimeen?

Sitten tohon vaihdelaatikkoon, joka tällä hetkellä hatuttaa enemmän. Antaa seuraavia vikakoodeja:
1-2-2    Solenoid S1 open-circuit
3-1-1    RPM signal from transmission missing
3-2-2    Incorrect gear ratio

Ei vaihda kolmosta pienemmälle eli sama kun ajais "winter" -ominaisuudella koko ajan. Kattelin noita laatikon johtoja hieman ja putsailin niin ei herjaa tuota 1-2-2:sta niin usein, mutta 3-2-2 tulee useammin. Olisko järkevin vaihtoehto vaan uusi vaihdelaatikko ja sille ohjausboksi purkuautosta vai selvitellä johtoja ja vaihtaa tuo solenoidi laatikkoon? Alkaa kyrsiin kun kyläajossa tota bensaa tuntuu menevän  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« Vastaus #8 : 16.08.2013, 07:56:47 »
Ottaisin ihan ekaks PNP-kytkimen käsittelyyn, eli purkaisin ja putsaisin sen sisäpuoliset liut ja kontaktit, samalla kun sen asentaa takas, niin ne kaks liitintä siellä lootan kyljessä tulis putsattua. Ainakin tuo solenoidin S1 oikuttelu vois parantua sillä, samoin tuo välityssuhde. Liittimen putsaus vois autaa myös tuohon lootan kierrosnopeussignaalin puuttumiseen.
Tuo PNP-kytkimen putsaus ei oo paha homma tehdä.
Onko siellä kepin viereisissä kolmessa painonapissa valoshow päällä? Jos on niin sit tuo on vikatilassa ja tosiaan lykkää sen kolmosen sit pakolla päälle.
Jos kerran toimii toisinaan ok, niin viittais kovasti tuohon PNP-kytkimeen.
Paljos tällä on ajettu?

Omassa tuo PNP sohlos jo jossain 220tkm kohdilla. Putsasin sen ja vielä mennään samalla... mut ans kattoo kuinka kauan.
C70:llä oon ajanut PNP:n putsauksen jälkeen jo yli 100tkm.

Silloin kun et pystynyt lukemaan moottorin vikakoodeja paloiko se vika ledi kokoajan himmeästi, kun mittapiuha oli reiässä?
Jos paloi niin voi olla se ruiskun järjestelmärele siinä iskaritolpassa on huonossa hapessa.
Omassa sohlas tuo rele ja sit ei saanut sitä käyntiin millään, eikä myöskään vikakoodeja luettua.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2013, 08:00:46 kirjoittanut Justus »

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« Vastaus #9 : 16.08.2013, 10:30:20 »
Kyllä nuo vikakoodit pysty lukemaan, oli vaan eka kerta kun sinne niitä tuli. Ja se ledi palaa aina himmeästi ku mittapiuha on reiässä ja toimii silti normaalisti  :o

Ja kyllä, tuo kantin hytti on ku sirkus sariola kun kaikki laatikkoon liittyvät valot palaa. 358tkm ajettu. Aina välillä toimii ok, nyt ei oo hetkeen. Voiko tuo PNP -kytkin tosiaan vittuilla ajonkin aikana tollai? No kaippa se nyt putsata silti pitää
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« Vastaus #10 : 16.08.2013, 10:57:09 »
Kyllä nuo vikakoodit pysty lukemaan, oli vaan eka kerta kun sinne niitä tuli. Ja se ledi palaa aina himmeästi ku mittapiuha on reiässä ja toimii silti normaalisti  :o

Ja kyllä, tuo kantin hytti on ku sirkus sariola kun kaikki laatikkoon liittyvät valot palaa. 358tkm ajettu. Aina välillä toimii ok, nyt ei oo hetkeen. Voiko tuo PNP -kytkin tosiaan vittuilla ajonkin aikana tollai? No kaippa se nyt putsata silti pitää

Nii se taitaa himmeästi palaa, mutta kun tuo mainitsemani vika oli päällä paloi se muistaakseni hieman kirkkaammin, mutta ei mitään koodeja kyllä pystynyt lukemaan.

Siellä asentokytkimessä on semmoset liu'ut  joita hankaa tuollaiset olemattomat lirpakkeet, jotka kuluu vanhemmiten, sitten alkaa pätkiminen ja toki ne sen voi tehdä ajaessa.
Lisäksi tuo on kasattu sellaisella vaseliinilla, joka vanhemmiten jäykistyy ja ainakin pakkasella se tekee sitten ongelmia, ettei nuo lirpakkeet enää kosketakaan kunnolla. Nuo kontaktipinnat myös tummuvat ja jopa vähän palavat, joten ne jotavat sähköä myös huonosti.



Ei muutakuin lihoiks ja poistaa rasvat ja kiillottaa kontaktipinnat, sitten vaan uutta vaikka HHS2000 vaseliinia sisälle ja kasaan.
Kandee toki tutkia nuo lirpakkeet ja tarvittaessa vaikka vaihtaa niiden paikkaa tai hieman hivaista, kun ne kuluu silleen toispuoleisiks.
Tai sit vaan uutta kytkintä tilalle.
Niitä saa netistä myös harakirinä suunnilleen puoleen hintaan alkuperäisestä, kestoiästä ei ole mitään tietoa.
Käytetyt kannattaa unohtaa, elli sitten sellaista ensin kunnosta.

Joudut irrottaan öljyputken lootan kyljestä, kun tuo on silleen hankalasti siellä putken ja lootan välissä.
Se on muistaakseni paluuputki, joten sieltä ei valu öljyä paljon mitään.
Se johdon onginta sieltä yläpuolelta on sit hauska nakki, suosittelen vetämään jonkun narun sinne perässä, kun poistat sen kaapelin, niin sillä narulla on sit mukava kiskoa se johtonippu takaisin.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« Vastaus #11 : 16.08.2013, 11:09:37 »
Pitänee siis kokeilla, saisko tuon irti tänään. Löytyykö tohon intternetistä mitään parempaa ohjetta kuin tuo brickboardin lontoonkielinen?
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« Vastaus #12 : 16.08.2013, 11:20:58 »
Pitänee siis kokeilla, saisko tuon irti tänään. Löytyykö tohon intternetistä mitään parempaa ohjetta kuin tuo brickboardin lontoonkielinen?

Vanhalla foorumilla oli aikoinaan suomenkielinenkin ja voi olla, että tältäkin foorumilta semmonen jostain löytyy.
Mutta tuolleen se menee mitä edellä selitin.
Kysele jos tulee ongelmia.
Ite tein tuon talvella lumihangessa, tunkilla ja auton alla maaten...  :knuppel2:

EDIT: Hyvältä ohjeeltahan tuo brickboardin ohje vaikuttaa, jos ei lontoo taivu niin käytä googlen kääntäjää.
Ei siihen mitään asetustyökalua sitten tarvi, piipperilläkin voi tuon asetuksen tehdä tosi tarkasti. Eli semmosiin liittimiin piipperi kiinni jotka on kiinni tuossa N asennossa sit vaan liikuttelee niin, että piippaa ihan keskellä sitä. Monasti riittää kun ihan silmämääräisesti laittaa vanhan ruuvin kohdan mukaan.
Eikä tarvi mitään momenttiavaimiakaan, käsipelillä ruuvit järki päässä kiinni.

Tos ohjeessa lukee, että valuu 1,5quart öljyä, ei valu, jos laitaa jotain tulpaksi.
Ei tarvi pakoputkea irrottaa, sitä lämpösuojaa tarvii vääntää vaan vähän pois tieltä, voi sen toki irrottaakin, jos kokee sen niin helpommaks.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2013, 13:36:17 kirjoittanut Justus »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« Vastaus #13 : 16.08.2013, 23:16:52 »
Ei mee viimenä kaverin kans irroteltu mitään, isoin murhe oli johtonipun vetäminen lootan tyköä irti rikkomati johtoja. Ite mötikkähän lähtee tosi keposesti irti lootan kupeesta, ja alkaa melkeinpä varmasti toimia kevyellä hionnalla ja kunnon putsauksella, myös ne jouset tarvii huolellisen pesun ettei se karsta jumita kierteitä toisiinsa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 -91 B6304F+AW30-40 laatikkovaivaa
« Vastaus #14 : 16.08.2013, 23:43:57 »
Ei mee viimenä kaverin kans irroteltu mitään, isoin murhe oli johtonipun vetäminen lootan tyköä irti rikkomati johtoja. Ite mötikkähän lähtee tosi keposesti irti lootan kupeesta, ja alkaa melkeinpä varmasti toimia kevyellä hionnalla ja kunnon putsauksella, myös ne jouset tarvii huolellisen pesun ettei se karsta jumita kierteitä toisiinsa.
Näis on vissiin pieniä vuosimallikohtaisia eroja, joku väitti kerran, että oli tuo oli muka toisella puolella laatikkoa.
Omassani tuo öljyputki oli kyllä siinä niin edessä, että ei mahtunut tuo kytkin tulemaan pois.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo