Carcom Oy  Ateho

Autojen katsatusväli

  • 49 Vastauksia
  • 11662 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #30 : 13.07.2016, 10:09:48 »
Onhan se päivämääräkin kuljettajan vastuulla? ???
« Viimeksi muokattu: 13.07.2016, 10:11:30 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #31 : 13.07.2016, 12:31:19 »
Eilen illalla mietin tuota km-katsastusta. Jos raja olisi vaikka 30tkm, niin vastuu autoilijalle.
Tosin tästä seuraisi itkuvinku, koska eihän nyt kukaan voi olettaa kenenkään olevan perillä siitä paljonko on ajanut ja vastuu pitää aina olla käyttäjältä pois!

Puuhakilvet on kyllä hauska erikoisuus. "Auton on oltava tieliikennekelpoinen", eli periaatteessa katsastuskelpoinen? Silti ne saa mihin tahansa raatoon, jos on runkonumero.

2009 tuli siirrettyä yksi -81 Hilux noin 230km:n verran. Hiluxissa oli toimivaa moottori, runko oli poikki, ei jarruja, lava melkein irti, koppa aivan läpilaho eikä vöitä. Puuhakilvillä oli hyvä päästellä. ;D

Niimpä. Olet siis syyllistynyt erittäin vakavaan liikennerikkomukseen tietoisesti. Se vielä menis läpi jos siirtää tuollasen miinan muutaman kilometrin, mutta tuollanen matka ajamalla on välinpitämättömyyttä muita tienkäyttäjiä kohtaan.

Miten olisit reagoinut kun tällänen pommi olis aiheuttanut onnettomuuden itselles tai läheisilles? Pahin skenaario olis et tämä miina olis katkennu keskeltä kahtia ja lentäny osissa jonkun keulaan.

Auton kunnon valvonta on aika haastavaa. Se on myönnettävä. Tien päällä suoritettavia kuntotarkastuksia on täysin mahdoton tehdä henkilöliikenteelle. Liikutettavaa katsatusasemaa kun ei ole. Tosin onhan poliisilla oikeus määrätä auto konttorille jos epäilee autossa olevan vikaa joka vaarantaa liikennettä.

Auton käyttäjä on velvollinen huolehtiin, että auto on liikennekelpoinen. Tiedän montakin ihmistä jotka pitää autoaan kun kipeetä piparia ja myös monta jotka vähät välittää, kunhan pääsee paikasta A paikkaan B.

Näille autoille joista pidetään huolta asianmukasesti, riittää katsastusväliks tuo 2 vuotta. Eihän autoa tarvis edes katsastaa jos se pysyis uuden verosessa kunnossa.

Kuka sitten tuota valvoo on eriasia....
V70 TDI

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #32 : 21.07.2016, 10:30:45 »
Meinasin ensin sanoa, että alkupäässä voisi katsastusta harventaa entisestään ja myöhemmin kerran vuoteen ok. Mutta vaikka itse olis sitä mieltä, että eka katsastus 10 v kohdalla ja sitten kahden vuoden välein, ei se vaan keskimäärin toimi. Kaikki autot ei ole Toyotia, kuskit ei tiedä autoista mitään ja ajo-olosuhteet sekä -määrät vaihtelee. Miettii miten vaan, tuo nykyinen on varmasti aika hyvä kompromissi. Omasta mielestä ärsyttävän tiheä, mutta tiedän paljonkin tapauksia, jotka vain katsastus poimii pois pommittamasta ja hyvä niin. Useammin ei kyllä missään nimessä tarvitse katsastaa minkään ikäistä kuin kerran vuoteen. Saa vaikka päivittäin tutkailla pari miljoonaa autoa vuodessa ja silti joltain lähtee rengas tangentin suuntaan kesken ajon. Kerran vuoteen riittää kyllä, jos katsastus tehdään kunnolla ja autoilijalla on edes vähän järkeä. Ei niitä yksittäisiä idiootteja tuolta saada koheltamasta siten, että ne miljoonat ajoneuvot tarkastetaan vähän väliä. Olen mä nähnyt sellaisenkin kuskin, jonka alusta oli nyykähtänyt ja takarengas laahasi pyöränkoteloon niin, että savuvana haittasi näkyvyyttä vielä satojen metrien päässä. Kun menin ohi, yritin huitoa ja tööttäillä, että lieskoja lyö jo, mutta ei reaktiota. Toivottavasti paloi koppiinsa. Tollasten yksittäisurpojen takiako sitten pitäisi miljoonat autot katsastella vähän väliä? No olis ainakin kovin suomalainen ratkaisu.

Tuosta ilmanpaineenlisääjä-isistä tuli mieleen, että eikös autokoulussa opeteta edes välttämätön määrä autoteknisiä juttuja ainakin teoriatasolla? Itse en muista, kun en ole koskaan pelkkää B:tä hankkinut, mutta jos ei, niin on kyllä niin persiillään tonnien hintainen ajokoulutus, kuin olla vaan voi.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #33 : 21.07.2016, 11:33:14 »
Noh tota, oman kortin kun ajoin, käytiin milloin minkäkin autokoulun auton renkaaseen lisäämässä ilmaa aluepäälikön kanssa. Yksi opettaja ei nimittäin tiennyt edes mitenkä ilmaa lisätään....  ::)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #34 : 21.07.2016, 11:42:54 »
Meinasin ensin sanoa, että alkupäässä voisi katsastusta harventaa entisestään ja myöhemmin kerran vuoteen ok. Mutta vaikka itse olis sitä mieltä, että eka katsastus 10 v kohdalla ja sitten kahden vuoden välein, ei se vaan keskimäärin toimi. Kaikki autot ei ole Toyotia, kuskit ei tiedä autoista mitään ja ajo-olosuhteet sekä -määrät vaihtelee. Miettii miten vaan, tuo nykyinen on varmasti aika hyvä kompromissi. Omasta mielestä ärsyttävän tiheä, mutta tiedän paljonkin tapauksia, jotka vain katsastus poimii pois pommittamasta ja hyvä niin. Useammin ei kyllä missään nimessä tarvitse katsastaa minkään ikäistä kuin kerran vuoteen. Saa vaikka päivittäin tutkailla pari miljoonaa autoa vuodessa ja silti joltain lähtee rengas tangentin suuntaan kesken ajon. Kerran vuoteen riittää kyllä, jos katsastus tehdään kunnolla ja autoilijalla on edes vähän järkeä. Ei niitä yksittäisiä idiootteja tuolta saada koheltamasta siten, että ne miljoonat ajoneuvot tarkastetaan vähän väliä. Olen mä nähnyt sellaisenkin kuskin, jonka alusta oli nyykähtänyt ja takarengas laahasi pyöränkoteloon niin, että savuvana haittasi näkyvyyttä vielä satojen metrien päässä. Kun menin ohi, yritin huitoa ja tööttäillä, että lieskoja lyö jo, mutta ei reaktiota. Toivottavasti paloi koppiinsa. Tollasten yksittäisurpojen takiako sitten pitäisi miljoonat autot katsastella vähän väliä? No olis ainakin kovin suomalainen ratkaisu.

Tuosta ilmanpaineenlisääjä-isistä tuli mieleen, että eikös autokoulussa opeteta edes välttämätön määrä autoteknisiä juttuja ainakin teoriatasolla? Itse en muista, kun en ole koskaan pelkkää B:tä hankkinut, mutta jos ei, niin on kyllä niin persiillään tonnien hintainen ajokoulutus, kuin olla vaan voi.

No onhan se hassua, jos valmistajan mukaan kahden vuoden välein on ok, mutta katsastukseen mennään vuoden välein.

Kilometriraja voisi toimia paremmin, vähän kuten huolloissa?

Eli joko 30 000km välein tai 2 vuoden välein?

Ja uusi auto voisi olla vaikka 100 000 km tai kolmas vuosi, sitten 100 000km lisää tai kuuden vuosi, minkä jälkeen tuo kahden vuoden välein...

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #35 : 21.07.2016, 17:47:24 »
Tuohon renkaan irtoamiseen kun ei tarvita kuin hutiloiden tehty renkaanvaihto, jossa pultit jäävät löysälle. Samoin kuin jos joku "arska-asentaja" tai nyrkkipaja vaihtaa, vaikka pallonivelen nopeasti ja päin p*rsettä>taas jää ne mutterit kiristämättä ja auto leviää tielle. Tuollaisiin ongelmiin sillä katsastuksella ei välttämättä ole mitään merkitystä, katsastus ei myöskään vaikuta siihen että esim. jakoremmi katkeaa kesken ajon, moottori leviää tai tulee joku muu yllättävä vika.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #36 : 22.07.2016, 07:03:31 »
Tuosta ilmanpaineenlisääjä-isistä tuli mieleen, että eikös autokoulussa opeteta edes välttämätön määrä autoteknisiä juttuja ainakin teoriatasolla? Itse en muista, kun en ole koskaan pelkkää B:tä hankkinut, mutta jos ei, niin on kyllä niin persiillään tonnien hintainen ajokoulutus, kuin olla vaan voi.

Ei sitte puolikkaalla sanallakaan mitään koko operaatiosta. Eikä kyllä mistään muustakaan. Valojen tarkistuksesta taisi olla jotakin muotoa "jos auto ilmoittaa että polttimo on palanut niin silloin kannattaa käydä tarkistamassa mikä on palanut ja mahdollisesti vaihtaa se"

 :idiot2:

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #37 : 22.07.2016, 21:15:02 »
No onhan se hassua, jos valmistajan mukaan kahden vuoden välein on ok, mutta katsastukseen mennään vuoden välein.

Kilometriraja voisi toimia paremmin, vähän kuten huolloissa?

Eli joko 30 000km välein tai 2 vuoden välein?

Ja uusi auto voisi olla vaikka 100 000 km tai kolmas vuosi, sitten 100 000km lisää tai kuuden vuosi, minkä jälkeen tuo kahden vuoden välein...
Aika monessa etenkin automaattivaihteisessa seisontajarru on helposti aivan hengetön jo vuodessa.
Joihinkin pakuihin tai enimmäkseen nurkkapyörityksessä oleviin henkilöautoihin joutuu vaihtamaan etupään niveliä 15 tkm:n  välein huollossa.

Aika paljon niitä autoja vaan hylätään jo eka katsastuksessa...

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #38 : 22.07.2016, 23:09:24 »
Aika monessa etenkin automaattivaihteisessa seisontajarru on helposti aivan hengetön jo vuodessa.
Joihinkin pakuihin tai enimmäkseen nurkkapyörityksessä oleviin henkilöautoihin joutuu vaihtamaan etupään niveliä 15 tkm:n  välein huollossa.

Aika paljon niitä autoja vaan hylätään jo eka katsastuksessa...

No seisontajarru näissäkin ruotsinlaivoissa yleensä toimii paremmin tomaateissa kun ei kulu turhaan... Yhtään juminutta käsijarrua en muuten ole koskaan tavannut näissä missä on lelujarru levyn keskellä, muuten ne on aina romuna. Merkistä ihan riippumatta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #39 : 22.07.2016, 23:20:07 »
Taida toimia se satulaan vaikuttava käsijarru ainakaan paremmin kuin tuo levyjarrun sisällä oleva rumpu-käsijarru. Monesti kun tuollainen satulaan vaikuttava käsijarru hajoaa niin saa koko satulan uusia. Oman kokemuksen mukaan tuo levyn keskellä oleva käsijarru toimii paremmin kuin satulaan vaikuttava, eikä ainakaan 940:ssä ala yhtä helposti jumittamaan kuten vaikka x40/400-sarjan käsijarru. Talvella varsinkin kannattaa jättää käsijarru käyttämättä noissa x40/400, koska jäätyy jumiin, 940 ei ole ongelmia käsijarrussa edes -25 pakkasessa.

silloinhan tuo käsijarru alkaa juurikin jumittamaan jos sitä ei käytä ja alkaa osat ruostua jumiin...
« Viimeksi muokattu: 22.07.2016, 23:22:26 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #40 : 23.07.2016, 09:03:42 »
Vuoden välein on ihan hyvä katsastaa kun jos muuttuisi kahden vuoden välein niin varmasti katsastus hinnat tuplaantuisi ja liikenteessä olisi enempi romuja. Tosin 2 vuoden välein jos olisi niin romuimmat pelit voisi hävitä koska vuosittain saattaa saada vielä auton nippanappa katsastettua mutta kahden vuoden päästä vikoja on kerralla niin paljon että ei kannata enään korjata. Joku järki pitäisi olla niissä tilanteissa jossa auto käytetään korjaamolla tarkastuksesssa ja tarkastuksen jälkeeen viedään katsastukseeeen jossa toteavat saman mitä korjaaamollakin. Onhan nyttenkin mahdollista ajaa vuosi ja 4 kuukautta jos käy heti katsastamassa kun saa ja seuraavalla katsastuksella käy viimeisenä päivänä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #41 : 23.07.2016, 11:42:32 »
Ja miten kävisi katsastusyrittäjien? Asiakkaiden määrä puoliintuisi joten hintoja pitäisi nostaa ja silti muutama konkurssi tapahtuisi
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #42 : 23.07.2016, 13:38:19 »
Ja miten kävisi katsastusyrittäjien? Asiakkaiden määrä puoliintuisi joten hintoja pitäisi nostaa ja silti muutama konkurssi tapahtuisi

Heh, mitään lakisääteistä ei saa purkaa, koska muuten menee työpaikkoja joko virkamiehiltä tai yrittäjiltä?

Ja toivottavasti et ole itse yrittäjä: ratkaisu asiakkaiden vähenemiseen on hintojen nosto?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #43 : 23.07.2016, 14:08:33 »
En mutta ei yrityksen kulut puolitu jos asiakkaat puolittuu? ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Autojen katsatusväli
« Vastaus #44 : 23.07.2016, 20:10:14 »
Sama palkka sille inssihenkilölle pitää maksaa, olipa katsastus sitten 12kk tai 6kk välein. En usko että hinnat ainakaan laskisi.

Mutta kysytään näinpäin; mikä nykyisessä on vikana?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy