Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu

  • 12 Vastauksia
  • 4426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« : 20.11.2016, 12:48:20 »
Siitä se ajatus sitten lähti:
Mut joo, jos tästä on tarvis jatkaa vääntöä niin varmaan pitäs tehdä oma keskustelu kaupungissa ja maalla ajamisen helppous...

Eli kumpi on ns. "helpompi" ympäristö mielestäsi liikkua autolla. Minusta ylivoimaisesti syrjäseutu/maaseutu. Onhan siellä tiet talvella hangessa, keväällä rospuutto, kesällä savivelli ja syksyllä reikäleipä. Mutta passiivisesti paikoillaan pysyvän tien tekemiset on helpompi "arvata", kuin aamupöhnässä töihin ajavan, samalla viimeisiä meikkejä naamaansa lyövän "ruuhkasuomalaisen" kimpoilut.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #1 : 20.11.2016, 13:09:47 »
Maaseutuakin on monenlaista. On aivan eriasia olla sadan kilometrin päässä sivistyksestä jossa aura käy kerran kolmeen vuoteen ja pakkasellakin sataa aina räntää jään päälle jossa on vettä ja luntakin tuntuu tuiskuttavan persvakoon.

Tai sitten mitä minä olen käsittänyt _myös_ tavanomaiseksi maaseuduksi. Vaikkapa 50-60km lähimmästä isosta kaupungista ~2-5000 ihmisen kylä. Sen ympärillä on mulle tavanomaista maaseutua. Pieniä asfalttiteitä ja ihan hyviä ja isoja sorateitä. Pahimpina aikoina varsinkin soratiet isoinen kallistuksineen on ikävän jäisiä, mutta pääasiallisesti näillä reiteillä on tiet varsin ajettavia talvisin. Vaikka välillä auraamatonta lunta riittää ja jäätä löytyy.

Molemmissa on puolensa. Karrikoiden kaupunkilaiset ei osaa ajaa maaseudun pikkuteitä (varsinkaan sorateillä) ja maalaiset pööpöilee kaupungissa.

edit. typoja
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 16:42:12 kirjoittanut Itsok »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #2 : 20.11.2016, 16:26:42 »
Entisiin työmatkoihin liittyi yhdellä kertaa maaseutu, vetelä-Suomen konetie sekä pääkaupunkiseudun kehä III. Vaikka asuinseudun hiekka-ja kylätie osaa olla oikeana talvena ehkä haastavakin, koen sen silti helpommaksi ympäristöksi kuin nuo kuhisevat isot tiet.
Pääasiassa sen vuoksi että aika monen kanssa-autoilijan liikkeitä on todella vaikea ennustaa.

Syntyjäni olen Helsingistä, maalle muutettu vasta tässä aikuisella iällä joten "isossa" kaupungissa ajaminen ei sinänsä ole vaikeaa.
Eikä toi pahainen rantakylä edes ole mikään iso kaupunki... ;)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #3 : 20.11.2016, 16:33:29 »
Helsinki on Suomen mittakaavassa iso, mutta Tokioon esim. verrattaessa ei sitä juuri ole... tokion näkee kartalla harmaana länttinä jo korkeelta. Mutta maaseudulla itsekkin ajan mielelläni vaikka kaupungitkaan ei ongelmaa tee, ongelman usein tekee pussipäiset kanssasuharit.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #4 : 20.11.2016, 17:14:03 »
Maaseutu.

Saa örveltää niinkuin haluaa kun ei ole muita örveltämässä. Talvella voi olla hieman haastavaa kun sivuteille ei anneta puoliksikaan niin paljon huomiota kuin pääteille. Mutta niistäkin on selvitty tähän asti  :)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #5 : 20.11.2016, 18:31:45 »
Henkilöautollahan nyt pitää suoraan sanottuna pärjätä keli kuin keli siihen asti kun lumen määrä estää etenemisen.

Työn puolesta saa puuautolla rymytä aika vaihtelevaa tieverkkoa ja omasta mielestä haastavimmat paikat on lopulta 2- ja varsinkin useampinumeroiset maantiet. Kyllä siellä metsässä pärjää kun lyö rautaa pyörään sitä mukaa kun pito huononee. Nopeudet on kuitenkin lopulta tosi pieniä ja siellä ei pääsääntöisesti liiku muita. Pienemmät maantiet taas ovat monesti liukkaita ja nopeutta pitäisi mäkienkin takia kuitenkin pitää sen verran reilusti että ketjuttaa ei voi ja muitakin liikkujia on. Tiedän tässä Keski-Suomessakin paikkoja joihin pitää ladata nousun takia ns. täydet mutkaan mäen alla ja liukkaalla peli on pelattu jos joku tuleekin vastaan ettei pääse leikkaamaan toiselta kaistalta. Nämä on tietysti joissain tapauksissa kierrettävissä pahimmilla pääkallokeleillä ja niin tulee mahdollisuuksien mukaan kyllä tehtyäkin.

Tuolta metsästä kun kuorman kanssa rymyää pois niin suorastaan kivi putoaa sydämeltä kun pääsee jonkin ison valtatien risteykseen niin ei kai sitä kovin vastenmielisenä paikkana voi pitää. :D
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #6 : 20.11.2016, 18:39:56 »
Ei muuten ole metsäauto-teiden kääntöpaikatkaan välillä mitään kovinkaan isoja ja samoin puukasat saattavat olla vähän haastavissa paikoissa. Puuautohan muuten kääntyy ilmeisesti melko ahtaassakin paikassa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #7 : 20.11.2016, 19:11:41 »
Sen jälkeen kun ostin linja-auton olen tajunnut oikeesti sen että kuorma-autot taipuvat ihan mihin vaan, niissä on kuitekin ihan siedettävät akselivälit. Ei munkaan bussissa ole kuin 6200 akseliväli ja sekin on jo ihan järjetön.

Mä sanoisin että maaseudulla ajaminen on haastavampaa jos sillä tiellä on muutama muukin. Siis 4 autoa voi aiheuttaa jossain peräkylillä sellaisen ruuhkan johon tarvitaan pks:lla 40 autoa.

Tosin käytännössä varsinaisesti ruuhkiahan ei juuri muualla olekaan kuin hesan ympäristössä.
Muistan muutama vuosi sitten kun lähdettiin turusta ja vähän kiirehdin sitä lähtöä ettei jouduta ruuhkaan. No kello oli sitten justiin 16.05 kun liityttiin 1 tielle.. Kilometrin matkalla jonka siinä rampista näkyi sitä motaria oli näkyvissä 4 muuta autoa hesaan päin. Rupes naurattamaan ;D. Vastaava mesta ja aika esim tuossa kotoisammalla 4 tiellä, niin autoja on 400 ja nopeus 40, jos kaikki on ok.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #8 : 20.11.2016, 19:23:02 »
Helsinki on Suomen mittakaavassa iso, mutta Tokioon esim. verrattaessa ei sitä juuri ole... tokion näkee kartalla harmaana länttinä jo korkeelta. Mutta maaseudulla itsekkin ajan mielelläni vaikka kaupungitkaan ei ongelmaa tee, ongelman usein tekee pussipäiset kanssasuharit.

Suomessa ei ole (ikävä kyllä) yhtään suurkaupunnia. Ei kyllä ole muissakaan pohjoismaissa. Voihan sitä aina asiasta kinastella mutta tosiasiassa vaikkapa kuopiolla (tai tampere, oulu tms.) ja helsingillä ei ole käytännössä eroa. Kummassakaan ei oikeasti tapahdu mitään paitsi jotain nurkkakuntaista puuhastelua ja tärkeilyä, aina kun jostain tulee jotain se lakkaa viimeistään siinä vaiheessa vierailemasta, pari kertaa päivässä autoja on jonossa ja kun se kauhea ruuhka hellittää ollaan perillä vartin myöhemmin kuin normaalisti.. Ainut mikä on isoa on kova TAHTO olla suurkaupunni mutta sorry folks, never going to happen.

Tokio on sitä toista ääripäätä mutta sielläpä ei ruuhkat ihmisiä isommin ahdista koska ihmiset paljolti liikkuvat fantastisesti toimivalla joukkoliikenteellä. Iso kiitos sen toimivuudesta kuuluu tietysti sen käyttäjille jotka lienevät tiimityön ja muiden huomioon ottamisen maailmanmestareita, luulenpa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #9 : 21.11.2016, 07:55:54 »
Eikös se riipu ihan siitä missä on tottunu ajaan? Jotkut on tottunu ajaan paljon kaupungeissa ja jotkut enemmän maaseudulla. Ei oikein voi verrata puukuorman ajamista henkilölikenteeseen. Harvemmin näkee puukuormaa kaupunkien keskustoissa liikkuvan.

Itelle maaseutu on tuttua paikkaa ja tietenkin Tampere. Jotkut kaupungit on sit ihan outoja joissa en mielelläni aja. Helsinki on yks joka vaatii kartturin, Pori on toinen joka saa mut oksentaan. Mut nämä on totuttelukysymyksiä. Onhan Sastamalakin nykyään kaupunki, vaikka itse keskustaan on matkaa 30-50km riippuen missä pirtti on.

Itse tykkään välillä ajella pikkuteitä, ettei ole jatkuvaa liikennevirtaa vastaan. Vissiin on tuota ikänäköö ja välillä paistaa niin pahasti vastaan valot.

Sitä paitsi, jos ajelee maaseudulla niin näkee paljon sellasta mitä kaupugeissa ei näe. Itse olen kiinnostunu jonkin verran luonnosta, ja maaseudulla näkee esim lintuja ynnä muuta mitä kaupungissa ei välttämättä näe. Vai onko kukaan nähnyt haukkoja tai kotkia kaupungin yllä? ;)
V70 TDI

Poissa Matti Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #10 : 21.11.2016, 21:05:56 »
Tiedän tässä Keski-Suomessakin paikkoja joihin pitää ladata nousun takia ns. täydet mutkaan mäen alla ja liukkaalla peli on pelattu jos joku tuleekin vastaan ettei pääse leikkaamaan toiselta kaistalta. Nämä on tietysti joissain tapauksissa kierrettävissä pahimmilla pääkallokeleillä ja niin tulee mahdollisuuksien mukaan kyllä tehtyäkin.

Tulee mieleen Konneveden Sirkkamäki ja Säkinmäki jossa kävin lomailemassa kesällä.
En ikinä vastaa tuntemattomaan numeroon, laitan luurin korvaan tai annan soida. Jos ei runkkarit uskalla soittaa omalla numerolla niin turha edes vaivautua vastaamaan. Miksi jotkut soittavat salaisesta?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #11 : 21.11.2016, 23:41:29 »
Tulee mieleen Konneveden Sirkkamäki ja Säkinmäki jossa kävin lomailemassa kesällä.
Ei täällä säkinmäellä tietääkseni sellaisia paikkoja ole jossa tartteisi millään kelillä leikata vastaantulevien kaistalta vaikka joutuukin joihinkin mäkiin ottamaan huonommalla kelillä hieman reilummin vauhtia.

edit:typoja
« Viimeksi muokattu: 22.11.2016, 01:39:05 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Ajamisen helppous, kaupunki vs. maaseutu
« Vastaus #12 : 22.11.2016, 00:46:41 »
Suomessa ei ole (ikävä kyllä) yhtään suurkaupunnia. Ei kyllä ole muissakaan pohjoismaissa. Voihan sitä aina asiasta kinastella mutta tosiasiassa vaikkapa kuopiolla (tai tampere, oulu tms.) ja helsingillä ei ole käytännössä eroa. Kummassakaan ei oikeasti tapahdu mitään paitsi jotain nurkkakuntaista puuhastelua ja tärkeilyä, aina kun jostain tulee jotain se lakkaa viimeistään siinä vaiheessa vierailemasta, pari kertaa päivässä autoja on jonossa ja kun se kauhea ruuhka hellittää ollaan perillä vartin myöhemmin kuin normaalisti.. Ainut mikä on isoa on kova TAHTO olla suurkaupunni mutta sorry folks, never going to happen.

Tokio on sitä toista ääripäätä mutta sielläpä ei ruuhkat ihmisiä isommin ahdista koska ihmiset paljolti liikkuvat fantastisesti toimivalla joukkoliikenteellä. Iso kiitos sen toimivuudesta kuuluu tietysti sen käyttäjille jotka lienevät tiimityön ja muiden huomioon ottamisen maailmanmestareita, luulenpa
Ei ne täällä isommatkaan kylät ole kun kaupunkeja, ja kaitpa toi toimiva joukkoliikenne tarvii olla kun Tokion sydänalueella on se vajaat 14 miljoonaa ja koko metropolialueella sen 37miljoonaa. Mutta tuppukylähän tämä Salokin on, isoa ei ole kun Nokian entinen tehdas  :D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

 

Elekma  Autoracing