Carcom Oy  Ateho

360:an jäähdyttimen vaihdosta

  • 18 Vastauksia
  • 7566 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
360:an jäähdyttimen vaihdosta
« : 22.05.2011, 22:42:14 »
Tarkoitus vaihtaa vuotava jäähdytin ehjään autossa Volvo 360 vm- 90 Kat. Onko toimenpiteeseen mitään hyviä erityisiä ohjeita?
Korjausoppaan mukaan vain etupuskuri ja etusäleikkö irti. Sitten letkut vain irti ja vanhat nesteen pois.  Sitten vain
vanha jäähdyin veks ja uusi tilalle+ letkut kireälle ja uudet nesteet.

Kuulema pitäisi ilmautua automaattisesti korjausoppaan mukaan. Kuulin, että letjuen puristelu voisi auttaa..? 8)

 

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #1 : 23.05.2011, 15:58:12 »
Jep, leppoisa hommeli se on.

Katso että saat 360:n jäähdyttimen, eli 340:ssä ylävesiletku on hiukan alempana.(sen vararenkaan takia)
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #2 : 29.06.2011, 15:02:58 »
Omasta 87-vuoden 360:stä irrotin eilen jäähdyttimen ja muistaakseni meni suunnilleen näin:

- Letkut irti ja nesteet astiaan
- Maski irti
- Jäähdyttimen "tuulitunnelin" pultit auki
- Viskon pultit auki
- Visko ja tuulitunneli takapuolelta pois
- Jäähdyttimen kiinnitysruuvit edestä auki

Etupuskurin irroitukseen ei kyllä ole mitään syytä tuossa huommassa. Oletko mahtanut lukea oppaasta oikein vai kukahan sen on keksinyt?

Letkuja voi puristella hieman, mutta eipä se omissa autoissa ole juuri mihinkään vaikuttanut :)

Tarkoitus vaihtaa vuotava jäähdytin ehjään autossa Volvo 360 vm- 90 Kat. Onko toimenpiteeseen mitään hyviä erityisiä ohjeita?
Korjausoppaan mukaan vain etupuskuri ja etusäleikkö irti. Sitten letkut vain irti ja vanhat nesteen pois.  Sitten vain
vanha jäähdyin veks ja uusi tilalle+ letkut kireälle ja uudet nesteet.

Kuulema pitäisi ilmautua automaattisesti korjausoppaan mukaan. Kuulin, että letjuen puristelu voisi auttaa..? 8)

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #3 : 30.06.2011, 05:12:51 »
- Nesteet järjestelmään, jätä paisuntasäiliön korkki auki
- Lämmityslaite täydelle lämmölle (puhaltimen ei tarvitse pyöriä)
- Kone käyntiin, kierroksia kohtuullisesti
- Nestettä lisää sitä mukaa, kun ilmaa poistuu
- Termostaatin auettua muutama sekunti korkeilla kierroksilla
- Kaiken ilman poistuttua nesteen pinta merkkiin
- Paisuntasäiliön korkki kiinni
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #4 : 27.09.2011, 22:49:50 »
Hei,

Sain tosiaan jäähdyttimen vaihdettua, mutta ulkoistin työn. Oli sen verran kiirettä, että ei itse ehtinyt sitä tekemään. Tosiaan etupuskuria ei tarvinut irrottaa.. Kiitokset vinkeistä. :)


Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #5 : 28.09.2011, 17:12:30 »
Hei,

Sain tosiaan jäähdyttimen vaihdettua, mutta ulkoistin työn. Oli sen verran kiirettä, että ei itse ehtinyt sitä tekemään. Tosiaan etupuskuria ei tarvinut irrottaa.. Kiitokset vinkeistä. :)

Olepa hyvä. Ei tuo kummoinen homma ole ja toisella kerralla menee jo nopeammin kuin ensimmäisellä :)

Hyvä että tuli kuntoon.

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #6 : 25.10.2011, 22:02:16 »
Jäähdytin toiminut muuten ok, mutta jostakin syystä olen huomannut, että moottorin lämpötila on alhaisempi kuin normaalisti, nyt kun kelit kylmenevät.
Asentaja puhui, jotain, että tässä rikkimennessä oli sähköinen viskotuuletin. Taitaa nyt olla, niin, että se pyörii kesät ja talvet koko ajan. Saisikohan tuota jotenkin toimimaan taas oikein lämpötilan mukaan?  :)

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #7 : 28.10.2011, 20:56:36 »
Jäähdytin toiminut muuten ok, mutta jostakin syystä olen huomannut, että moottorin lämpötila on alhaisempi kuin normaalisti, nyt kun kelit kylmenevät.
Asentaja puhui, jotain, että tässä rikkimennessä oli sähköinen viskotuuletin. Taitaa nyt olla, niin, että se pyörii kesät ja talvet koko ajan. Saisikohan tuota jotenkin toimimaan taas oikein lämpötilan mukaan?  :)

On sähkötuulettimia ja viskotuulettimia.  Sähköisestä viskotuulettimesta en ole kuullut.  Sähkötuuletinta pyörittää sähkömoottori, viskotuuletinta auton ajomoottori tahmeasti kytkevän termostaattiohjatun kytkimen kautta.  Sähkötuuletinta ohjaa jäähdyttimen alakammion, eli kylmemmän kammion kyljessä oleva termostaatti.  Viskotuulettimen kytkin luistaa kylmänä enemmän, jäähdyttimen läpi tulleen ilman lämpötilan perusteella.

Moottorin jäähdytysveden termostaatti on rakennettu niin, että se hajotessaan jää auki, tai ainakin raolleen.  Olisiko käynyt niin, että termostaatti on ottanut veden vähettyä lämmöstä nokkiinsa.  Ei ole kallis osa.  Katso, että uudessa lukee Volvo tai Wahler.  Muun merkkiset ovat yleensä erittäin lyhytikäisiä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #8 : 13.11.2011, 21:38:38 »
Hei,

Missähän tuo termostaattiohjattu kytkin sijaitsee? Tuli vain mieleen, että menikö se vanhan jäähdyttimen mukana? Autossa on siis viskotuuletin  :)

Kokeilen ensin termostaatin vaihtoa

Onko tuo termostaatin vaihto iso homma? Jos oikein ymmärsin niin se on kotelossa moottorin kyljessä, johon ylävesiletku menee. Eli nestettä vain pois jonkin verran, yläletku irti , kotelo auki ja uusi termostaatti paikalleen?

Kiitoksia vinkeistä.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #9 : 14.11.2011, 13:27:46 »
Termostaattiohjattu viskokytkin on tuulettimen navassa.  Öljy johdetaan bimetalliohjatun venttiilin kautta viskokytkimen levyjen väliin, ja viskokytkin on lämpimänä jäykempi.  Kylmänä levyjen välissä on ilmaa, joka on liukkaampaa kuin öljy.  Viskokytkimen sisällä ei ole moottorin öljy, vaan omat öljyt.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #10 : 14.11.2011, 21:26:13 »
Ok.

Eli nyt viskotuulettimen toiminta selkisi. Eli toiminta perustuu nesteen viskositeetin muutokseen lämpötilan mukana? Siinä ei ole siis mitään sen kummoisempaa lämpötila-anturia?

Miten tuo termostaatin vaihto?  Osaakohan kukaan sanoa, että olenkohan oikeilla jäljillä?

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #11 : 14.11.2011, 22:26:01 »
Ei perustu viskositeetin muutokseen, vaan siihen, että kytkimen levyjen tai siipipyörien valiin päästetään öljyä tai ilmaa.  Ilma on liukkaampaa kuin öljy, ja kytkin luistaa.  Öljyn kulkua ohjaava bimetallitermostaatti on tuulettimen navassa, eikä siihen taida maallikko päästä käsiksi.  Viskon luisto pumppaa öljyä levyjen väliin, ja termostaatti päästää öljyn navan ulkokehälle (keskipakovoima), pois levyjen välistä, jos tuulettimen napa on kylmä. 

Kansanomaisesti sanottuna propellin napa luistaa kylmänä, ja on jäykkä lämpimänä, ja navan lämpötila seuraa jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpötilaa.  Navan etupinnassa on rivoitus, jotta se reagoisi nimenomaan edestäpäin tulevaan ilmaan.

Jos tuuletin luistaa liikaa esim. öljyn karattua, voi ensiavuksi lukita tuulettimen navan jäykäksi niin, että propelli ja hihnapyörä ovat "yhtä puuta".   Kaksi peltiruuvia symmetrisesti, että tasapaino säilyy.  Sitten hakemaan uutta tuuletinta.  Varsinkin talvella menee jäykkä viskotuuletin vahvasti liioittelun puolelle, ja moottorille menevä vesi on liian kylmää.  Kovin suuret lämpötilaerot voivat aiheuttaa lohkoon vääntymiä ja hiushalkeamia.  Eikä jäähdytinkään tykkää hyvää, jos tulee 90-asteista vettä ja lähtee -5-asteista.  Eräänlainen kauhun tasapaino.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #12 : 14.11.2011, 22:38:09 »
Lyhyesti:

Moottorin vesikierrossa oleva termostaatti pitää huolen siitä, että moottorilta tuleva vesi on noin 90±5°C.

Jäähdyttäjän ilmavirtaa ohjaava termostaatti pitää huolen siitä, että moottorille menevä vesi on noin 65±5°C.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa volvo_asiakas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #13 : 15.11.2011, 19:58:58 »
Tämäpä tuli selväksi. Aika mielenkiintoinen toimintaperiaate, kun en ole asiaan itse perehtynyt, enkä alan ammattilainen.

Onko tuo termostaatin vaihtoon mitään Alfamerin huoltokirjaa täydentäviä ohjeita?

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360:an jäähdyttimen vaihdosta
« Vastaus #14 : 16.11.2011, 00:54:07 »
Tämäpä tuli selväksi. Aika mielenkiintoinen toimintaperiaate, kun en ole asiaan itse perehtynyt, enkä alan ammattilainen.

Onko tuo termostaatin vaihtoon mitään Alfamerin huoltokirjaa täydentäviä ohjeita?

Ilmeisesti tarkoitit vesikierrossa olevaa termostaattia.  Se taitaa 360:ssa olla vesipumpun termostaattikotelossa.  Nestettä pois, ruuvit auki, kotelon kansi irti, termostaatti irti.  Tiivistepinnat puhtaaksi, termostaatti paikalleen oikein päin, uusi tiiviste, tai silikoni, tai molemmat, kansi paikalleen.  Letku saa olla kotelossa kiinni koko ajan. 

Jäähdytysnestettä voi vähän päästä maahan, kunhan se ei tapahdu lähellä kaivoa, asutusta, viljelystä, tai kalavettä, ja huolehditaan riittävästä laimenemisesta.  Sen voi myös polttaa runsaaseen turpeeseen tai hakkeeseen imeytettynä, niin että nesteen sisältämä vesi ei riitä haittaamaan palamistapahtumaa.  Puhtaana talteen saatu neste tietenkin kaadetaan takaisin jäähdytysjärjestelmään.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Elekma  Autoracing