KL-varaosat  Race.fi

Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä

  • 55 Vastauksia
  • 16364 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #45 : 11.02.2016, 10:11:41 »
Juu aukipäin pyörittämällä syöttö vähenee.

Siellä vaikuttaisi nyt olevan ainakin parikin eri vikaa päällänsä. Eli jo edellä mainitusti kaasuakseli väärällä boorilla ja viimeksi kun ei ole sammunut avaimesta on ns. ottanut hullut eli käynyt öljyllä. Jos se turbo valskaa öljyä imupuolelle kertyy öljyä imusarjaan ja jossakin vaiheessa moottori imaisee ne sisäänsä ja käy täysillä kierroksilla niin kauan kun poltettavaa öljyä piisaa. Tai jos huohotinletku on paikoillaan ja kone väljä niin öljyä kertyy imupuolelle ja huutaa niin kauan kuin öljyä piisaa, pahimmassa tapauksessa imee kaikki öljyt imupuolelle ja koneesta tulee kerrasta vainaa. Hullut ottanut kone ei sammu avaimesta vaan on sammutettava vaihteella tai ilmanotto tukkimalla.

Huohotinletkusta jos tulee öljyä niin kone on väljä eli puristuspaineet karkaa kampikammioon, väljä moottori on huono lähtemään käyntiin, tehoja kateissa ja kuluttaa öljyä. Väljässä dieselissä huohotusletkua ei kannata vetää alkuperäisen mukaisesti imupuolelle vaan erilliseen öljynkeruusäiliöön. Säiliöksi kelpaa vaikka tyhjä öljykanisteri, jonka saa kiinni johonkinpäin konehuonetta. Huohotusletku korkista kanisterin sisään ja kanisterin yläosaan reikä, josta toinen vähintään yhtä suuri letku ulkoilmaan auton alle. Nyt ei pääse öljyä imupuolelle huohotuksen kautta ja säiliöön kertyneet öljyt voi kaataa takaisin moottoriin.

Ja pumpun ajoitus on luultavasti muuttunut kun olet jakohihnan vaihtanut, nokankaan ajoitus ei välttämättä ole kohdallaan. Noissa kun nokka lukitaan hihnan vaihdossa takapäästään oikeaan asentoon, eli takapäästä syöttöpumpun remmiä pyörittävä hihnapyörä pois ja nokan päässä on hahlo johon laitetaan esim. lattaraudan pätkä niin että hahlo on venttiilikopan tiivistepinnan suuntainen. Pumpun ajoitus jos on myöhäisellä niin kylmäkäynnistyvyys on huono tai surkea ja kone käy pehmeästi, sopivalla ajoituksella käyntiääni on "terävä".
just näin  O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #46 : 11.02.2016, 11:23:29 »
Voiko turbo päästää öljyä läpi jos on liian notkeeta öljyä? Vaihoin aikasemmi uuvet liukulaakerit ja tiivisteet siihen. oli turbo ihan öljyssä ku purin äsken pois. Eikös se öljy keskitä sitten sen turbon akselin? Oli nääs meleko vetistä öljyä.


Edit: voipko tän muuttaa väliaikasesti vapariks jos kahtelis toista turboo..
« Viimeksi muokattu: 11.02.2016, 13:30:27 kirjoittanut RAUTANEITO »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #47 : 11.02.2016, 18:09:22 »
T3 garrettissa on liukulaakerit ja öljynpaine tekee sinne öljykalvon, laakerin ja akselin väliin. Ei kai sitä governoria ole väännetty sillä ruuvimeisselillä, vai mitä tuolla hahlolla tarkoitetaan ?...Itse olen sen pumpun kannen irroittanut niin, että naputtanut kaasuakselin sisään ja nostanut kantta samalla. Se governorsäädin/kaasuakseli ei ainakaan oman kokemuksen mukaan edes lähde irti pumpusta ellei sitä akselia naputa sisään.

D24 toimii hyvin 10W30 tai 10W40 öljyillä...








Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #48 : 05.09.2016, 00:45:51 »
Morjes.

Ohitettiin turbo tästä ja saatiin tartattua pitkän hankauksen jälkee käyntiin asti, mut probleema jatkuu edelleen.

Auto lähtee käyntiin nii se samantein nostaa kiekat about 2500 ja nousee siiitä pikku hiljaa n.3000-3500, eikä vastaa kaasuun, mutta avaimesta sammuu.

Onko sielä pumpun puolella jotai häikkää? Syöttöjä ruuvattu reippaasti pienemmäks.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #49 : 05.09.2016, 01:03:31 »
Liikkuuko se kaasuakseli suht kevyesti vai onko jäykkä ?

Mikäli se on jäykkä liikuttaa niin kaasuvivusto on saattanut irrota siitä kuulasta, mikä tulee kaasuluistiin kiinni ja se luisti on jumittunut yhteen asentoon. Tai sitten kaasuvipu on vain väärällä poorilla. Ellei sitä pumppua ole menty purkamaan, niin silloin tuo väärä poori on todennäköisempi. Kaasuvipu/governor voi olla myös väärinpäin, jos se pumpun kansi on joskus avattu.

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #50 : 05.09.2016, 01:10:06 »
Se on kevyt. Pumpun kantta on käytetty auki. Kumpaan suuntaan sen kaasuvivun nivelen pitäs olla sielä pumpun sisällä jos sitä tarkotat? Se  on nyt eestä katottuna vasemmalla.

Edit: pumpun sisällä on kaks läpykkää niin pitäskö sen vas. puoleisen liikkua ollenkaan kun kansi on irti, vai sitten vasta kun kone pyörittää
« Viimeksi muokattu: 05.09.2016, 01:14:02 kirjoittanut RAUTANEITO »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #51 : 05.09.2016, 01:27:27 »
Tuossa kuvassa on mielestäni governorin/akselin oikea asento. Sammuksissa pumpun sisällä ei liiku muut kuin ne kaasuvivuston osat.



Tuolla näkyy myös nuo muut pumpun osat:

http://www.brick-yard.co.uk/forum/ve-injector-pump-rebuild-in-colour_topic17456.html

onko sitä kaasuakselia koitettu kääntää eri pooreille että onko vaikutusta ?

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #52 : 05.09.2016, 01:35:28 »
On koitettu ja tällä hetkellä ei oo koko  vipu edes paikallaan.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #53 : 05.09.2016, 02:24:33 »
Se on varmaan sitten joku häikkä siellä pumpun sisäpuolen vivustoissa. Governor on huonosti kiinni tai joku osa puuttuu/väärin laitettu. Pumpun kansi kannattaa avata ja alkaa etsiä sieltä vikaa.

liikkuuko muuten se ahtopainesäädön seurantatappi siellä LDA tornin sisällä kun kaasua painaa ?...sen pitäisi tulla ulospäin kun kaasu on pohjassa...tuo tappi siis seuraa sitä karan uraa.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2016, 02:26:31 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa RAUTANEITO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • V O L V O
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #54 : 07.09.2016, 21:28:58 »
Pitäskö sen tapin liikkua vaikka ei oo turbo paikallaan? Nyt sen sai tyhjäkäynnille mutta ei vastaa vieläkään kaasuun vaikka 2 irrotettu kansi. Syöttöjä kun vähän lisää nii ottaa kierrokset ison piikin ja eikä laskeudu ennenku laittaa syötöt ihan pienelle.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 -87 d24t pikku hämminkiä
« Vastaus #55 : 08.09.2016, 00:07:19 »
Kyllä sen tapin kuuluisi tulla ulospäin siellä sisäpuolella kun kaasuvipua vetää. Tässähän on varmaan edelleen se turbon syöttöpumppu ?...ahtopaine painaa ainoastaan sitä kalvoa/ahtokaraa alaspäin ja se tappi liikkuu kun kaasua painaa. Kannattaa kokeilla käännellä sitä kalvohässäkkää eri asentoihin koska se aiheutti omassa autossa joskus muistaakseni jonkun häiriön, ettei ottanut kierroksia ja käänsi eri asentoon niin alkoi toimia.

Kuva LDA-toiminnasta ja tuo numerolla 4 oleva osa on se tappi, joka liikkuu kaasuttaessa:

« Viimeksi muokattu: 08.09.2016, 01:04:41 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Carcom Oy  Ateho