Race.fi  Puotilan autokorjaamo

850 bensakoneen huohotusosien uusinta

  • 0 Vastauksia
  • 3276 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6047
850 bensakoneen huohotusosien uusinta
« : 23.09.2012, 22:33:09 »
Tätä minulta kysyttiin eikä helpolla löytynyt kattavampaakaan materiaalia foorumilta. Itse olen tehnyt tämän operaation vain kerran 2.4l 10v-vapariin ja amatöörinä ensimmäisellä kerralla hommaan meni päivä purkaessa autoa ja päivä kasatessa. Uudestaan tehdessä olisi mennyt helposti päivässä.

Huohotuksen tukkoisuuden oireita voi olla koneen nuhaisuus, öljyn vuotaminen moottorista ja täten kasvanut öljynkulutus ja savutus öljytikun putkesta. Jos pelkkä liekkilukon puhdistus ei auta, asiaan auttaa koko huohotussarjan uusinta, letkut ja öljynkerääjäsäiliö voivat olla tukossa ja usein 15+vuotta vanhoissa näissä Volvoissa ovat.

Operaatiosta oli aikoinaan jopa kuvallisia ohjeita internetissä, tehokkaasti ovat kadonneet nyt kun suomalaisia foorumeita katselen.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=28487
http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/
noissa on hyvät kuvat vaikka moottori ei ole sama kuin mulla ja letkuja on enemmän. Kannattaa lukea myös nuo koska muistini on vuoden takaa. <Kippis>

Pääpointit taisi olla mulla että imusarjan alla paikassa johon ei oikein pääse irroittamatta imusarjaa on musta öljynkerääjäsäiliö, sen ja kaikki siihen ja liekkilukkoon liittyvät letkut ja imusarjan tiivisteen tilaat Siniseltä(voi maksaa jopa 150 euroa).

Liekkilukon osille ja kaasuläpässä kiinni olevalle paksulle mutkalle riittää puhdistus jos se haitariletku ei ole ratkennut jostain kohtaa(silloin se pitää vaihtaa ettei kone ime hiekkoja sisään sieltä). Mutta letkut, klemmarit, tiivisteet kaikki vaihdetaan. Minulla oli liekkilukosta lähtevä pienempi letku ja öljynkerääjäsäiliö aivan tukossa, mutta jos haluat kokeilla helppoa kikkaa älä vielä pura koko autoa vaan puhdista liekkilukko ja vaihda se pikkuletku varmuuden vuoksi ensin jos se auttaisi johonkin.

Tuossa karvalakkimallin kasipätkässä piti muistaakseni ensin tehdä bensalinja paineettomaksi jakotukin pään venttiilistä, sitten irroittaa bensaputki tukin toisesta päästä. Imusarjan alla oli 2 pulttia joihin pääsi kiinni vain käsikopelolla, mun koura vaati sen verran tilaa että irrotin tuulettimen pois tieltä.

Minä raotin imusarjaa silleen että irrotin liekkilukon ja sen paksun mutkan haitariletkuineen kaasuläpästä kuten liekkilukon puhdistus-ohjeessa mutta jätin kaasuläpän kiinni imusarjaan ja sitten varovasti, tasaisesti ristiin ja vähän kerrallaan löysytin imusarjan n. 10 kiinnityspulttia. Älä tiputtele! Alempaa pulttiriviä ei irroteta kokonaan. Tuin imusarjan laudalla vinoon kuten tuossa englanninkielisessä linkissä. Sen kerääjäsäiliön 2 pulttia oli yllättävän hankalassa paikkaa ja jouduin vähän kääntämään keltaista nakutustunnistinta pois tieltä laittaakseni uudenmallisen säiliön paikalleen vaikka niin ei saisi(momentti ja asento on tärkeä). :nohnoh

Letkujen liitokset kannattaa tehdä niin tukeviksi että niiden takia ei tarvitse ikinä irrottaa imusarjaa uudestaan. Uusi imusarjan tiiviste paikoilleen alemmat imusarjan pultit sitä tukien, jotkut kai laittaa rasvaa liimaksi ettei tiiviste tipu välistä pois, imusarja varovasti paikoilleen ja varovasti kiristetään pultit ristiin ja ei tiputella niitä kokemusta on. Kaikki kasataan siihen kuntoon kun oli ennen purkua. Bensaputki plopsahti koloonsa liukasteen avittamana.

Voi olla perusteltua tehdä öljyn ja öljynsuodattimen vaihto tässä yhteydessä.
Sit kai käynnistetään ja kuunnellaan että ei ole imuvuotoja ja todetaan että lämmin kone ei tämän jälkeen savuta mittatikusta vaan siinä on jopa alipainetta. Muita syitä öljynkulutukselle voi tämän jälkeen etsiä puristuspaineista ja venttilinohjureista.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Futurez  Kulkukoira