Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: tarzan - 15.05.2018, 08:29:08

Otsikko: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: tarzan - 15.05.2018, 08:29:08
Tämän tästä nyt sitten sain kun siitä Tarzanista luovuin ja otin tilalle Tojotan :(
Ei osaa tojotalla vikaa kertoa/etsiä jossei koneet sitä kerro... muistoissa vaan on ne ajat kun rasvahandut kerto vian tosta vaan ja laitto kuntoon..
Toisin ku nyt : " vika on siellä mut en osaa sanoo mikä" :P
Olisko täällä viisaita ? Pari kuvaa laitan liitteeks..
Vika ilmeni ihan tosta vaan suoraan ajossa, kaasupoljin lopetti reagoinnin 40-60 vauhtia ajoin väkisin n 20km
Akunkenkien irrotus luultavasti "poisti"vaivan koska taas kulkee..  Mutta mikä ton aiheutti ?? Netti kertoo et nelivedon nappula+starttaus yhdistelmällä saa vian kuitattua: ei toiminu ja toinen juttu kertoo ilmaputsarin vieressä jonkun letkun olevan irti: ei ollu..
Noi 3 ekaa kuvaa on tekstejä ajon aikana ja toi viimenen tulee nyt kun laittaa auton käymään..

(https://thumb.ibb.co/efMv0d/1.png) (https://ibb.co/efMv0d)

(https://thumb.ibb.co/f4SDmJ/2.png) (https://ibb.co/f4SDmJ)

(https://thumb.ibb.co/b0wv0d/3.png) (https://ibb.co/b0wv0d)

(https://thumb.ibb.co/npr66J/4.png) (https://ibb.co/npr66J)

ja noi kilsat ei ole moottorin kilsoja :)
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Mepi - 15.05.2018, 14:15:52
Eiköhän sinne vikakoodi ole jäänyt joka kertoo enemmän
Kävitkö siis huollossa johdon päässä vai soittelit?
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: tarzan - 15.05.2018, 15:16:13
Kävin ja kuulemma akunkenkien irrotus nollannu vikakoodit eli tässä nyt sitten ootellaan vaan vissii et koska (ja kuinka kaukana) vika iskee uudelleen :P
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.05.2018, 17:49:42
Tojota on kyllä siitä kirottu että standardilaitteilla siitä ei edes vikakoodeja saa ulos. Tuollaisia ongelmia monesti tutkii mieluummin itse ajan kanssa ja netin avulla. Pitää kyllä kiinasta tojotalukijat tilata jos Hiaceen koskaan vielä sähkövika tulee. Sukulaisen priukseen ne vaihteli tulppia ja puolia aikanasa merkkihuollossa kunnes totesivat että kone on menetetty karstan aiheuttaman öljynkiertohäiriön takia ja se on koko ajan sytyttänyt vikavaloa.
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: kupari s40 - 15.05.2018, 18:28:34
Siskon corolla -01 käyny vikavalon kanssa vuosia nollauttaa ennen leimaa. Mikä on vikana eivät osanneet merkillä suoraan sanoa 1-2 lambda eroa kuitenkin herjannu. Ekana olisivat uusineet molemmat lambdat ( jo kertaalleen edellinen uusinu), sitte ecun ja lopuksi katin.
Korotusholkin (8€ ) lankomies laitto takalambdan alle ja loppu vikaherja, päästöistä kevyesti menny läpi. Säästö arpomalla ehdotettuihin lambdat, ecu ja katti ainakin toista tonnia.

Nykyään koko komponenttien vaihtoa taitaa olla merkkiliikkeissä pääasiallisin korjaustapa,  jos haluaa selvittää muuten vikoja pitää etsiä pienempi mutta pätevä ja kärsivällinen korjaamo.
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: tarzan - 15.05.2018, 19:58:10
Kaveri (toimii työkseen tojojen parissa) veikkas et saattais olla egr paskanen tai dpf (?)
mut mä en tiiä uskallanko niellä pureskelemati koska niit nyt ei o putsattu ja ainaki toistaseks toi pjaska toimii niinku ennenki...
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.05.2018, 21:11:25
Tojota on kyllä siitä kirottu että standardilaitteilla siitä ei edes vikakoodeja saa ulos.
Eihän VAG-rojuihinkaan sovi standardi OBD-lukijatkaan. Taitaa olla niissä niin paljon ongelmaa, että pitänyt tehdä omat vikakoodin lukijatkin. Jossain Citroeneissakin ollut omia liittimiä vikakoodien lukuun. Volvo X40 GDI moottorilla on kans melkoinen sekasikiö kun siihen ei sovi Volvon, eikä Mitsubishin OBD lukija. Tavalliseen X40 menee normaali OBD.
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.05.2018, 21:40:12
Merkkikorjaamojen aikataulut luokkaa "älyttömät". Eipä siinä kerkeä muuta tehdä, kuin valistuneen arvauksen vian laadusta.

Loppasian hoito jää sitten ylemmälle taholle.
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.05.2018, 22:19:34
Eihän VAG-rojuihinkaan sovi standardi OBD-lukijatkaan. Taitaa olla niissä niin paljon ongelmaa, että pitänyt tehdä omat vikakoodin lukijatkin. Jossain Citroeneissakin ollut omia liittimiä vikakoodien lukuun. Volvo X40 GDI moottorilla on kans melkoinen sekasikiö kun siihen ei sovi Volvon, eikä Mitsubishin OBD lukija. Tavalliseen X40 menee normaali OBD.

Autocom sentään osais monet noista mutta halpislukija kärähti hiaceen kytkiessä mikä on jo saavutus  :D
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.05.2018, 22:40:08
Sen vag ja citroenin obd:n liittimetkin ovat täysin erilaiset kuin standardi, eli se liitinkin pitää olla omanlainen noihin. Ettei olisi tuossa hiacessa jotain eroavaisuuksia, sen obd liittimen nastoissa ja siksi kärähti ?

ilmeisesti toyotankin laatu lähtenyt laskuun, aikoinaanhan nekin olivat niin "pomminvarmoja", muilta osin kuin korit lahosi.

Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: estate - 16.05.2018, 10:48:42
Toijotat nyt on niin kummallisia muutenkin että pitää olla kovan luokan masokisti joka niihin sekaantuu. Japanialaiset on piilottanu moottorinohjaukseen sen verran huijaussoftaa, että on pitänyt suojata lukemista vastaan. Siksipä niissä ei mitkään yleismalliset testerit ja ohjelmistot toimi, muutenkin sähkösysteemit suunnitellut joku liian älykäs insinörttiopiskelija muutaman saken kännissä.
Kaverin tirsseli anjoviksessa syttyi vsc ja trc valot mittaristoon ja luiston- ja sutimisenestot tipahti pois päältä, syynä oli kaksi hajonnutta hehkua. Työkaverin bentsiini anjoviksessa oli syttynyt trc, vsc ja abs valot. Vikana oli palaneet jarruvalopolttimot, merkkiehjäämö oli jo tuhansien eurojen bokseja ollut tilailemassa. Tuokaan vika ei olisi muuten paljastunut, mutta kun ajoin perässä niin ei kertakaan missään risteyksessä syttynyt jarruvalot niin ruvettiin tutkimaan. Samantyylinen vika oli sukulaisen versossa, siinä vaan oli palanut jarruvalojen sulake jostain tuntemattomasta syystä. Naapurin nauriksessa syttyy absin ja käsijarrun merkkivalo jos pyöräyttää valokatkaisijaa eteenpäin ja laittaa pitkät päälle, samalla nopeus mittari lopettaa toimimisen. Eli sillä ei voi ajaa pimeällä ollenkaan.

Tämän vuosituhannen Citikoissa toimii yleismallin obd-lukijatkin. OBD2 liitin on PSA-konsernin vehkeisiin tullut jo 90-luvulla, niissä vain pinnijärjestys ja protokolla on eri niin yleismalliset testerit eivät niitä lue. Ranskalaisten parjatut sähköt on paljon paremmat kun tämän vuosituhannen jojottimissa.
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.05.2018, 11:06:11
Priuksessa ei kyllä 200tkm asti ollut mitään sähkövikaa, bensakone vaan karstoittui vaikka pitkää matkaa lähinnä ajoi ja pyöränlaakereita oli mennyt jo 3 kpl.
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: tarzan - 16.05.2018, 12:53:30
On tää odotus kyllä aika karseeta... Kulkinetta pitää kuitenki joka päivä käyttää ja sitä ehdottomasti tarvitsen... Mitään vikailmoja ei siis ole enää akunkenkien irrotuksen jälkeen näkyny ja muutenki toi pjaska on toiminu niinku ennenki.
Tarkottaako ton vikan kuvan jakari teksti jotain vai tuleeko tollanen aina? En o ennen tota probleemaa kiinnittäny mitää huomioo koko teksteihi....
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: anssi68 - 16.05.2018, 16:31:34
Tarkottaako ton vikan kuvan jakari teksti jotain vai tuleeko tollanen aina?

Huollon aika..
Otsikko: Vs: Autohuollon uusavuttomuus(ko) ?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.05.2018, 23:37:26
Jarruvaloista tuli mieleen että muistaakseni tdi koneellinen seat cordoba ei lähde käyntiin, jos takavalojen sulake on palanut.