KL-varaosat  Race.fi

Volvo V90 D3- ja D4-moottorit

  • 42 Vastauksia
  • 35728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hdsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • talvi tulee,
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #30 : 28.09.2020, 08:15:39 »
Polestarin ohjelmaa en kyllä laittaisi, eihän siinä tehot ja vääntö kasva paljon mitään, on myös sikakallis hyötyyn nähden...

maksoi minulle 0€, joten en ole yöunia menettänyt  ;)
S90 D4 AWD -17

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #31 : 05.10.2020, 19:55:23 »
Tänään käytin D4 jakohihnan vaihdossa Huotarit Oy / Huotarin korjaamolla Oulussa ja kyllä tuntui, että ainakin muutamia ruotsinhevosia oli tullut lisää! Ja se alavääntö... Jättekiva!
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #32 : 06.10.2020, 08:02:53 »
Tänään käytin D4 jakohihnan vaihdossa Huotarit Oy / Huotarin korjaamolla Oulussa ja kyllä tuntui, että ainakin muutamia ruotsinhevosia oli tullut lisää! Ja se alavääntö... Jättekiva!

Nyt ei kyllä täysin auennut nuo lisähevot. Tuliko jotain softausta samalla moottorin ohjaukseen?
V90 T8 2020 Inscription

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #33 : 06.10.2020, 16:01:55 »
Nyt ei kyllä täysin auennut nuo lisähevot. Tuliko jotain softausta samalla moottorin ohjaukseen?
Eikäkö siis kun jakohihna vaihdetaan, niin tuntuu että auto vetää alakierroksilta paremmin ja on jotenkin jämäkämpi moottori. Sama efekti oli kerran aiemmassa Opel Zafirassa eli siinä tuntui kans samalta jakohihnan vaihdon jälkeen. En tiedä onko tuo totta että tulis vähän tehoa lisää, mutta persdyno ainakin näin sanoo... Voin käydä ottamassa vielä kuivalla kelillä kiihdytyksiä tms. eli Torque-softa jotenkin osaa mitata pyöriltä tehon ja 224hv antanut aiemmin eli saa nähdä mitä sanoisi nyt. Mene ja tiedä sitten...
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #34 : 07.10.2020, 07:55:53 »
Eikäkö siis kun jakohihna vaihdetaan, niin tuntuu että auto vetää alakierroksilta paremmin ja on jotenkin jämäkämpi moottori. Sama efekti oli kerran aiemmassa Opel Zafirassa eli siinä tuntui kans samalta jakohihnan vaihdon jälkeen. En tiedä onko tuo totta että tulis vähän tehoa lisää, mutta persdyno ainakin näin sanoo... Voin käydä ottamassa vielä kuivalla kelillä kiihdytyksiä tms. eli Torque-softa jotenkin osaa mitata pyöriltä tehon ja 224hv antanut aiemmin eli saa nähdä mitä sanoisi nyt. Mene ja tiedä sitten...

Ei hihnan vaihdon kyllä millään tavalla pitäisi vaikuttaa. Joskus muistan vanhassa Nissanissa, että siihen kun vaihdoin hihnan, niin alavääntö oli sen jälkeen todella hyvä vs entinen, mutta sitten kierroksilla hyytykin (hihnan jako heitti pari hammasta :D ).
V90 T8 2020 Inscription

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #35 : 29.12.2020, 00:56:49 »
Polestarin ohjelmaa en kyllä laittaisi, eihän siinä tehot ja vääntö kasva paljon mitään, on myös sikakallis hyötyyn nähden...
Tästä näyttää vallitsevan yksimielisyys kommentoijien kesken, mutta Polestarin virisoftassa on houkuttelevana piirteenä lisää voimaa taakse. "Enemmän vääntöä neliveto-Volvon taka-akselille":

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/polestar-optimoi-enemman-vaantoa-neliveto-volvon-taka-akselille/

Onko kyse Haldex yksikön ohjauksen muuttamisesta pitämään takaveto tiukemmin päällä? Ellei Polestar optimoinnissa ole muuten hinta-laatusuhde kohdillaan, voidaanko sama aktiivisemman takavedon ohjaus tehdä myös muihin raadin suosittelemiin optimointeihin?

Ja ihan killerijuttu olisi, jos takaveto pysyisi päällä myös kaasua nostaessa, ettei takavetokuskin arkirutiineihin kuuluva lift-off oversteer menisi ihan rikki. Onko se käytännössä mahdollista kohtuullisin ponnistuksin ja onko se edes teknisesti järkevää vai tuhoaako tämä Haldexin pikavauhtia?

Ymmärrän, ettei V90 AWD:sta tule Seittenneliskanttista (onneksi!), mutta jos edes kaarteeseen nelivetoisena saapuneen auton muuttumisen etuvetoiseksi kesken kaarteen kaasua nostettaessa voisi välttää, niin tulisi helpompi ajettava. Haldexilla ei tietenkään pääse quattron tai xDriven takapainoiseen voimanjakoon, jonka turvin ne käyttäytyvät muuten takavetoisen tapaan paitsi että poistuvat kaasua painettaessa eivätkä jää paikalleen sutimaan, mutta jo saman neutraalin kaarretasapainon säilyttäminen vedosta riippumatta olisi helpompi käsitellä kuin etu- ja nelivedon välillä vaihtava.

Eli onko nelivedon aktiivisempi käyttö vain Polestarin yksinoikeus, vai pystyvätkö muutkin virittäjät samaan?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #36 : 29.12.2020, 06:17:31 »
D4 moottori on isommilla laakereilla kuin D3, mutta awd mallissa varmaan on myös ne isommat. Onko joku aukonut ja tutkinut? Ainakin alkuperäisten VEA tietojen mukaan näin on.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #37 : 29.12.2020, 06:23:50 »
Tämä taitaisi olla enemmän etu-/taka-/nelivetovääntöön kuuluva... Uutinen on vuodelta 2018 ja en tiedä kuinka moni on tuollaisesta kuullut tai, että kukaan olisi tuosta iloinnut.

En oikein usko, että isoa, huomattavaa eroa on.. ja ihan samat mahdollisuudet tuossa on takapainotteisuuteen kuin muidenkin nelikoissa... Mieti - akseli joka vie voimaa edestä taakse, miten tilanne muuttuu kun keksitasauspyörästö toteutetaan erilaisella tai erinimisellä tekniikalla. Veto liikkunee kaikissa 0-100% lukkiintuneen välillä..

Edit: En tiedä kuka haldexeja ohjelmoi, niitä voi ohjata miten haluaa ja tekijöitäkin on varmasti, mutta onko Volvoon...
« Viimeksi muokattu: 29.12.2020, 06:29:34 kirjoittanut D5GT »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #38 : 29.12.2020, 09:54:19 »


Eli onko nelivedon aktiivisempi käyttö vain Polestarin yksinoikeus, vai pystyvätkö muutkin virittäjät samaan?

Tuskin kukaan muu pääsee Haldex-boxiin kiinni. Jos sieltä saisi softan ulos ja sisään niin kaikki olisi mahdollista. En jaksanut Polestarin sivuja selailla, että onko siellä tuosta mainintaa vai onko toimittaja keksinyt omiaan...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #39 : 29.12.2020, 10:19:05 »
Ainakin vanhoihin haldexeihin löytyy useita softaajia/uusia ohjausbokseja.
Normi-arkikäyttöön modaukset tuskin tuo vaivan/hinnan verran etua..

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #40 : 29.12.2020, 12:08:47 »
En oikein usko, että isoa, huomattavaa eroa on.. ja ihan samat mahdollisuudet tuossa on takapainotteisuuteen kuin muidenkin nelikoissa... Mieti - akseli joka vie voimaa edestä taakse, miten tilanne muuttuu kun keksitasauspyörästö toteutetaan erilaisella tai erinimisellä tekniikalla. Veto liikkunee kaikissa 0-100% lukkiintuneen välillä..
Kiitos vinkistä, postasin kysymykseni nelivetotuunauksen puolelle, josta saattaa tosiaan löytyä paremmin dataa tästä aiheesta.

Jätetään jokaisen itse päätettäväksi millaisella itse kukin tykkää ajaa, mutta erot ovat kyllä selvät. Jos voima riittää keulittamiseen kiihdytyksessä, Haldexkin siirtää 100% voimasta takapyörien kautta. Normaalisti ohjelmoitu Haldex myös keulii, jos teho ja pito riittävät. En silti kuvaisi tuota erikoistilannetta 100% takavetoisena voimansiirtona koska etupyörät sutivat ilmassa, vaikka eivät mitään voimaa tietenkään pystykään tuossa tilanteessa siirtämään. Perinteinen keskitasauspyörästö ei keuli ilman lukkoa tuhannenkaan hevosen voimalla, koska toisin kuin Haldex, tasauspyörästö osaa lepuuttaa kumman tahansa kardaanin, mistä johtuen netti on täynnä paikallaan sutivia quattroja ja 4Maticeja. Myös kytkeytyvä BMW xDrive osaa olla 100% takavetoinen, koska se osaa irrottaa etuvedon tarvittaessa.

Haldex ja GKN Twinster eivät osaa irrottaa etuvetoa, joten niille on realistista ilmoittaa 0 -50% takaveto. Se on sitten eri asia, minkä pyörän alla milloinkin sattuu olemaan eniten pitoa. Näillä takavetoa asteittain päälle ja pois kytkevilläkin on selvä toimintaero GKN:n torque vectoringin vuoksi, jolla Ford väittää pystyvänsä ohjelmoimaan etuvetoon lisätylle kytkeytyvälle 50% takavedolle jopa drift moodin. Ford tosin ilmoittaa Focus RS:n takavedon voimanjaoksi 70% saakka, mutta sille väitteelle en ole löytänyt perusteluita?

Toimintaerot ovat selvät, niiden merkitys riippuu kuljettajasta.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2020, 12:13:20 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #41 : 06.04.2021, 22:29:50 »
Kysymys viisaammille : onko vea D3/D4/D5 dieselmoottoreissa apulaitehihna erikseen vai onko se integroitu jakohihnan yhteydessä? Ihan niin kuin merkkihuollossa olisi taannoin näin sanonut että jakohihnassa on ns. apulaitesysteemit... Aika vasta tehty jakohihnan vaihto ja ennakoivasti teetin. Apulaitehina-asia tuli vaan mieleen, kun työkaverilla oli ihan yhtäkkiä Mitsubishi Outlander 2.4 ketjukone/apulaitehihna napsunut poikki juuri katsastuksen jälkeen!! Voivatko ne katsastuksessa jotenkin ronklata tai väännellä noita (katsoa onko löysällä tms) ja siitä aiheutunut tuo... Mistäpä sen tietää... Missä vaiheessa Volvon apulaitehihna tulisi vaihtaa (ei luonnollisesti tarvisi jos/kun olisi jakohihnan yhteydessä). Onko urbaanilegendaa ettei D3/D4 ole vaaraa apulaitehihnan katketessa sen meno jakohihnan väliin, kun on joku parempi kotelo siinä ympärillä/vieressä...? Tai kun sitä ei mahdollisesti olekaan niin ei vaaraa...
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2707
Vs: Volvo V90 D3- ja D4-moottorit
« Vastaus #42 : 07.04.2021, 09:23:13 »
Kysymys viisaammille : onko vea D3/D4/D5 dieselmoottoreissa apulaitehihna erikseen vai onko se integroitu jakohihnan yhteydessä? Ihan niin kuin merkkihuollossa olisi taannoin näin sanonut että jakohihnassa on ns. apulaitesysteemit... Aika vasta tehty jakohihnan vaihto ja ennakoivasti teetin. Apulaitehina-asia tuli vaan mieleen, kun työkaverilla oli ihan yhtäkkiä Mitsubishi Outlander 2.4 ketjukone/apulaitehihna napsunut poikki juuri katsastuksen jälkeen!! Voivatko ne katsastuksessa jotenkin ronklata tai väännellä noita (katsoa onko löysällä tms) ja siitä aiheutunut tuo... Mistäpä sen tietää... Missä vaiheessa Volvon apulaitehihna tulisi vaihtaa (ei luonnollisesti tarvisi jos/kun olisi jakohihnan yhteydessä). Onko urbaanilegendaa ettei D3/D4 ole vaaraa apulaitehihnan katketessa sen meno jakohihnan väliin, kun on joku parempi kotelo siinä ympärillä/vieressä...? Tai kun sitä ei mahdollisesti olekaan niin ei vaaraa...
Apulaitehihna on erikseen ja yleensä se vaihdetaan samalla kertaa kuin jakohihna, koska apulaitehihna pitää purkaa pois tieltä jakopääremppaa varten. VEA koneissa ei ole samanlaista riskiä apulaitehihnan päätymisestä jakohihnan väliin kuin 5-sylinterisissä, mutta kaikki on tietysti mahdollista.

Jotkut autot ei tykkää dieselin päästömittauksen tekemisestä, koska konetta ryntäytetään täysillä kierroksilla. Se voi johtaa hihnarikkoon, mutta hihna on ollut silloin jo tiensä päässä muutenkin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy