En oikein usko, että isoa, huomattavaa eroa on.. ja ihan samat mahdollisuudet tuossa on takapainotteisuuteen kuin muidenkin nelikoissa... Mieti - akseli joka vie voimaa edestä taakse, miten tilanne muuttuu kun keksitasauspyörästö toteutetaan erilaisella tai erinimisellä tekniikalla. Veto liikkunee kaikissa 0-100% lukkiintuneen välillä..
Kiitos vinkistä, postasin kysymykseni nelivetotuunauksen puolelle, josta saattaa tosiaan löytyä paremmin dataa tästä aiheesta.
Jätetään jokaisen itse päätettäväksi millaisella itse kukin tykkää ajaa, mutta erot ovat kyllä selvät. Jos voima riittää keulittamiseen kiihdytyksessä, Haldexkin siirtää 100% voimasta takapyörien kautta. Normaalisti ohjelmoitu Haldex myös keulii, jos teho ja pito riittävät. En silti kuvaisi tuota erikoistilannetta 100% takavetoisena voimansiirtona koska etupyörät sutivat ilmassa, vaikka eivät mitään voimaa tietenkään pystykään tuossa tilanteessa siirtämään. Perinteinen keskitasauspyörästö ei keuli ilman lukkoa tuhannenkaan hevosen voimalla, koska toisin kuin Haldex, tasauspyörästö osaa lepuuttaa kumman tahansa kardaanin, mistä johtuen netti on täynnä paikallaan sutivia quattroja ja 4Maticeja. Myös kytkeytyvä BMW xDrive osaa olla 100% takavetoinen, koska se osaa irrottaa etuvedon tarvittaessa.
Haldex ja GKN Twinster eivät osaa irrottaa etuvetoa, joten niille on realistista ilmoittaa 0 -50% takaveto. Se on sitten eri asia, minkä pyörän alla milloinkin sattuu olemaan eniten pitoa. Näillä takavetoa asteittain päälle ja pois kytkevilläkin on selvä toimintaero GKN:n torque vectoringin vuoksi, jolla Ford väittää pystyvänsä ohjelmoimaan etuvetoon lisätylle kytkeytyvälle 50% takavedolle jopa drift moodin. Ford tosin ilmoittaa Focus RS:n takavedon voimanjaoksi 70% saakka, mutta sille väitteelle en ole löytänyt perusteluita?
Toimintaerot ovat selvät, niiden merkitys riippuu kuljettajasta.