Carcom Oy  Ateho

Adaptiivinen vakionopeuden säädin aiheuttaa häiriöitä?

  • 4 Vastauksia
  • 1572 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Ajelin tuossa yhtenä iltana taas vähän pidempää siivua ja hetkittäin pääsi oikein moottoritiestä nauttimaan. Siellä tuli taas esiin 90-sarjan outo ominaisuus. Olen kiinnittänyt asiaan aikaisemminkin huomiota, mutta näin talven jäljiltä piirre taas oudoksutti.

Käytän yleensä asetuksissa maksimimatkaa eli viittä sekuntia. Näin jää sekä kelivaraa -talvi yllätti keskiviikkonakin- että aikaa puuttua peliin, mikäli tekniikka pettää odotukset. Moottoritievauhdissa, tässä tapauksessa 125 tai 130, saavutin selvästi edelläajavaa. Noilla lähtöarvoilla Volvo tiputtaa nopeuttaan huomattavan aikaisin, mikä hoituu vilkulla ja kaistanvaihdolla. Tässä kohtaa tilanne muuttuu fysiikan lakien vastaiseksi: Oma nopeuteni pysyy mittarin mukaan asetetussa arvossa, mutta välimatka ei enää lyhene aistein havaittavasti. Joskus jopa aavistuksen kasvaa! Tien muodosta riippuen, teoreettisesti tarkasteltuna kaistan vaihto kasvattaa etäisyyttä, kun siirrytään kolmion kateetilta hypotenuusaan, mutta oletettu nopeusero kumoaa etäisyyden muutoksen muutamassa sekunnissa.

Onko arvoisilla asiantuntijoilla tietoa tai arvausta, vaikuttaako Volvon ympäristöön aiheuttama säteily häiriöitä edellä ajavan ajoneuvon järjestelmiin, esimerkiksi nopeusantureihin tai polttoainejärjestelmään :o?

Siirtyessäni jalkaohjattuun polttoaine-ilmaseoksen annosteluun, häiriö yleensä vaimenee, ja etäisyys muuttuu jokseenkin vaivattomasti negatiiviseksi, joskin annostelun aikaansaama deltaV eli nopeuden muutos vaarantaa käyttelytilin nostovaran useammaksi viikoksi. Oheishaittana jalka-annostelu lisää huomattavasti polttoaineen kulutusta ja siten ympäristökuormistusta sekä poistaa ajamisesta arvostamani vaivattomuuden tunteen. Mainittakoon, että mahdolliselle omalle kaistalle paalaamisen jälkeen edellä ajavan nopeus hetimiten alenee ja autoni alentaa nopeuttaan.

Esiintyykö tätä muilla kulkijoilla vai onko tämä oman ysikymppiseni oikku? Saakohan tähän mahdollisesti päivitystä Siniseltä ELK?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2020, 14:09:00 kirjoittanut Scraab »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Adaptiivinen vakionopeuden säädin aiheuttaa häiriöitä?
« Vastaus #1 : 15.05.2020, 19:38:55 »
Sanoisin, että vika ei ole autossa, vaan siinä, että kanssa-autoilija on normaalin suomalaisen liikennekulttuurin kasvatti. Kiihdyttää, kun joku on menossa ohi  :D

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakionopeuden säädin aiheuttaa häiriöitä?
« Vastaus #2 : 15.05.2020, 20:15:18 »
Ajelin tuossa yhtenä iltana taas vähän pidempää siivua ja hetkittäin pääsi oikein moottoritiestä nauttimaan. Siellä tuli taas esiin 90-sarjan outo ominaisuus. Olen kiinnittänyt asiaan aikaisemminkin huomiota, mutta näin talven jäljiltä piirre taas oudoksutti.

Käytän yleensä asetuksissa maksimimatkaa eli viittä sekuntia. Näin jää sekä kelivaraa -talvi yllätti keskiviikkonakin- että aikaa puuttua peliin, mikäli tekniikka pettää odotukset. Moottoritievauhdissa, tässä tapauksessa 125 tai 130, saavutin selvästi edelläajavaa. Noilla lähtöarvoilla Volvo tiputtaa nopeuttaan huomattavan aikaisin, mikä hoituu vilkulla ja kaistanvaihdolla. Tässä kohtaa tilanne muuttuu fysiikan lakien vastaiseksi: Oma nopeuteni pysyy mittarin mukaan asetetussa arvossa, mutta välimatka ei enää lyhene aistein havaittavasti. Joskus jopa aavistuksen kasvaa! Tien muodosta riippuen, teoreettisesti tarkasteltuna kaistan vaihto kasvattaa etäisyyttä, kun siirrytään kolmion kateetilta hypotenuusaan, mutta oletettu nopeusero kumoaa etäisyyden muutoksen muutamassa sekunnissa.

Onko arvoisilla asiantuntijoilla tietoa tai arvausta, vaikuttaako Volvon ympäristöön aiheuttama säteily häiriöitä edellä ajavan ajoneuvon järjestelmiin, esimerkiksi nopeusantureihin tai polttoainejärjestelmään :o?

Siirtyessäni jalkaohjattuun polttoaine-ilmaseoksen annosteluun, häiriö yleensä vaimenee, ja etäisyys muuttuu jokseenkin vaivattomasti negatiiviseksi, joskin annostelun aikaansaama deltaV eli nopeuden muutos vaarantaa käyttelytilin nostovaran useammaksi viikoksi. Oheishaittana jalka-annostelu lisää huomattavasti polttoaineen kulutusta ja siten ympäristökuormistusta sekä poistaa ajamisesta arvostamani vaivattomuuden tunteen. Mainittakoon, että mahdolliselle omalle kaistalle paalaamisen jälkeen edellä ajavan nopeus hetimiten alenee ja autoni alentaa nopeuttaan.

Esiintyykö tätä muilla kulkijoilla vai onko tämä oman ysikymppiseni oikku? Saakohan tähän mahdollisesti päivitystä Siniseltä ELK?

 :2funny: :2funny:
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Adaptiivinen vakionopeuden säädin aiheuttaa häiriöitä?
« Vastaus #3 : 15.05.2020, 21:23:09 »
Sanoisin, että vika ei ole autossa, vaan siinä, että kanssa-autoilija on normaalin suomalaisen liikennekulttuurin kasvatti. Kiihdyttää, kun joku on menossa ohi  :D
Vika on tietokoneessa, siis sen edellä menevän autoilijan aivoituksissa. Ei auta sininen huolto, sininen pilleri ehkä...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Hdsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • talvi tulee,
Vs: Adaptiivinen vakionopeuden säädin aiheuttaa häiriöitä?
« Vastaus #4 : 16.05.2020, 09:57:51 »

Onko arvoisilla asiantuntijoilla tietoa tai arvausta, vaikuttaako Volvon ympäristöön aiheuttama säteily häiriöitä edellä ajavan ajoneuvon järjestelmiin, esimerkiksi nopeusantureihin tai polttoainejärjestelmään :o?


Jatkan huumorilla, koska oletan aloittaja myös olleen virne suupielessä.

S90 D4 AWD -17

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo