Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Ässä. - 15.11.2015, 19:59:34
-
Mikä vaivaa b20 -70 amazonia, n. 3000rpm alle hytkyy ja rykii ihan mahettomasti. Tyhjäkäynti vatkaavaa, tasakaasullakin hieman nykii. Ei aivastale mihinkään suuntaan, ja käy kuitenkin kaikilla. Vetoja kuitenkin on ihan hyvin kun kierrättää.
Vaihdettua / Kokeiltua:
-Tulpat, tulpanjohdot, jakajankansi + pyörijä.
-3 eri virranjakajaa kokeiltu
-3 eri kaasaria kokeiltu
-Ei imuvuotoja, jarrutehostinkin tulpattu, ei vaikutusta.
-Sytkä on kohdallaan, ja järjestys oikein.
-Kansiremontinkin tein, venttiiit hiottu ja seetipinnat ajettu, ei vaikutusta.
-Jakopäässä merkit kohdallaan.
-Tankki putsattu, ja uusi pensapumppu
-Puristuksia joka pytyssä 9 kieppeillä
Historiasta ei tietoa, seissyt reilu 10 vuotta navetan vintillä kun ostin ja siitä lähtien käynnyt huonosti.
Leimasin ja oon ajellut n. 500km noin, eikä ole muuttunut mihinkään suuntaan vika.
Miten oireilee jos fiiberipyörä on keskiöstä irti?
Nyt ei käy enää alle 3000rpm ollenkaan. Jos saa kierroksia härnättyä ni rupee aivastelemaan imusarjaan. Syttyä käänsin myöhemmälle ni sitten paukku jo putkessa.
Miten voi mokoma maamoottori noin vängätä vastaan :idiot2:
Paperia kun pitää pakoputken edessä, ni yrittää imeä putkeen päin sitä...
-
Jotenkin tulee oireista mieleen ettei saa tarpeeksi bensaa? Käykö ryyppy päällä paremmin?
Minkä väriset on tulpat?
-
Juu seoksia on säädelty ja ei vaikutusta vaikka nostaa neulan ihan ylös. Ryyppy päällä käy samalla lailla.
Laitoin tuossa kiinni olleen strömbergin ysisatku saappiin, ja siinä pelaa ettei mitään. Nyt paikallaan SU, eikä ollut mitään vaikutusta käyntiin tuolla vaihdolla...
-
Ja tulpat kahvinruskeat 8)
-
Joskus kävi niin että kampuran hihnapyörästä kiila oli suoristunut ja hihnapyörä oli väärässä asennossa YKK nähden. Vaikka sytkän sääti asteikon mukaan kohdalleen niin todellisuudessa ennakko oli jotain ihan muuta. Silloin syytä vatkaavalle käynnille haettiin pitkään ja hartaasti.
-
Bensapumpun olet uusinut mutta onko suodatin auki?
Kauan seisseessä autossa tulee sitä skeidaa tankista ja putkista todella paljon,onko suodatin ennen pumppua? Ettei pumppu ole täynnä jotain saastaa.
Nää on nyt vaan tämmöstä arvailua...
Sitten mulla vanha kakssatku nikotteli kun bensaputkessa oli vuoto ja veti ilmaa siitä ja moottori ei saanut tarpeeksi bensaa..
-
Hihnapyörä oli irti kun jakopään katoin, siinä oli se väkänen ehjä mikä meni kampuran kiilauraan. Eli on oikein sekin.
Pensalinjaa on puhalleltu auki joo, alunperin ei ollut putsaria muualla kun pumpussa verkko. Laitoin uuen suodattimen ennen pumppua.
-
Täytyykin tuo pensaputken vuoto elimoida vielä, laittaa imua vaikka pensakannusta..!
-
Mulla oli Amazoni kans seissyt 20v, siinä oli tankin päässä jokin tukos, puhalsin letkusta tankkiin päin niin oikein tunsi kun sieltä joku tukos aukesi liekö sielläkin joku sihti?
-
Ainakin pensamittarinanturin kun nappasin tankin päältä pois, ni näky pelkkä imuputken pää melkein tankin pohjalla eikä sihtiä ollekaan :) Sitä kautta sai hyvin imuroitua roskat ja rojut pois...
-
Pieni reikä bensaletkussa/-putkessa esim. akselin ylityksen kohdalla aiheuttaa kanssa mielenkiintoisia käynti ongelmia.
-
Hain joskus Ruotsista 140 sarjan Volvon vuodelta 1969. Meni ihan hyvin kun pyöri pikkukylällä testiajoa.
Isommalla tiellä huomattiin, ettei voinut nostaa nopeutta yli 80 Km/h kun sakkasi kone. Ei muuta kuin kotiin max. 8-kymppiä.
Kotona tarkastellessa huomattiin että bensapumpun sihti oli tukossa. Vanhan mallinen bens.pumppu, josta onnistui sihdin irroittamaan.
-
Itsellänikin amukassa käyntioireita, aivastelee ja paukuttelee, vaeltelee, eikä tahdo millään startata. Seokset mittarin mukaan ihan tapissa ylirikkaalla kokoajan. Kaasarit HS6:t, purin tänään nuo juuttuvat kokonaan, ja kappas löytyi toisesta neulaventtiilin kolosesta pieni roska :idiot2: Samoin tulpat kävin läpi ja säädin kärkivälit 0,7mm. Johan rupesi kone hyrräämään taas nätisti.
Ihan vaan vinkkinä, jos mitään apua :hello:
-
Katoppa onko jakaja oikein asennettu? Kone käy vaikka olisi 180 astetta pielessä... ???
Itse jakaja ei mene kuin yhteen kohtaan koska on epäkesko... mutta se käyttöakseli käy miten vaan...
Jos 180 astetta pielessä niin 1 ja 4 pois pelistä ja ja joutuu antaan kierroksia et pysyy käynnissä .... kokeiltu juttu ..
Helppo tarkistaa kun ottaa öljykorkin pois ja katsoo venttiilien liikkeet ja sytytysennakon ja jakajan asennon keskenään. :)
Itsellä kävi juuri mäin kun kasasin koneen, kävi mutta huonosti....
-
Nonniin nyt on tilanne taas palannut lähtöruutuun.
Virranjakajan pöytä pääsi välillä ottamaan maita, siitä johtu aivastelut ja paukkumiset.
Nyt toinen ehjästä hyvin käyvästä napattu jakaja paikallaan.
Käy, ja ottaa hyvin kierroksia. Tismalleen samanlainen käynti kun ennen remonttejakin.
Eli tyhjäkäynti laukkaa, alle 1500rpm ei mitään vääntöä. Paikaltaan lähtiessä pitää kierrättää paljon että jaksaa lähteä...
Kierroksilla pelaa ettei mitään.
Sytkälampulla katottu syttykin kohilleen, ja vaikka syttyä käänteleekin ni ei vaikutusta tuoho laukkaamiseen.
Laitoin imuakin pensakannusta pumpulle, ei vaikutusta. En ymmärrä enään?
Miten oireilee jos siitä fiiberipyörästä alkaa keskiö irtoamaan? Nokka ei oo irti mulla ollut, se olis ollut helppo nykästä pois kun kansikin oli irti... Sillon kurkin vaan että kulumaa ei näkynnyt nokassa...
-
Voisikohan siellä olla turhan kireä nokka-akseli? Omassa autossa on R-nokka ja alavääntö on kuvatunlainen, tyhjäkäynti on mulla silti ihan hyvä. :idiot2:
-
Mittaas venttiilin nostot. Pitäis olla n 9mm. Joskus puretun koneen uumenista löytynyt aivan loppuun kulunut nokka jota ei nähnyt päältä kurkkimalla. Tönärillä vaikka tsekkaat ekaks.
-
Niimpä, kuitenkin vakiomoottori muuten kyseessä... Mitenhän sen nokan vois todeta, ettei tarvis turhaan irrottaa. Paljos vakio nokka nostaa, jos mittailen kui paljon työntötangot nousee?
-
Jep, mitenhän sellanen loppuun kulunu nokka oireilee ajossa?
-
Saako nokan pois järkevästi kantta irrottamatta?
-
Mittauksen voi tehdä mittaamalla tönärillä venttiililautasen päältä etäisyyden kannen pintaan kun venttiiliä ei paineta. Uusi mittaus venttiili täysin painettuna. Erotuksesta saa noston. Tai sitten heittokellolla, saa tarkemmin ja helpommin. Venttiililautasesta mitattuna keinuvipusuhde on mukana mittauksessa, eli ns. todellinen nosto jolle nokat ilmoitetaan. kilikalin 9mm on B20A vakionokalle kohillaan.
Nokan irroitus kansi paikallaan ja kone autossa vaatii syylärin irrotuksen sekä 8kpl magneettivarsia pitämään nostimet ylhäällä.
-
Jep, kiitos!
-
Venttiililautasen päältä kannen/venakopan tiivistepintaan 37mm ja painettuna 26mm. Eli nostoa 11mm???
-
Onko normaalia että venttiilien vaihtaessa imu ja pako auki samaan aikaan? Imu lähtee aukeemaan n.25° ekk ja pako menee kiinni vasta n. 30° jälkeen yläkuolon..?
-
Ei se nokka ainakaan sitten mikään kaasarikoneen vakio ole, ruiskuissa toi nosto on ollut vakiona 10,8mm.
-
Ja muuttuvakurkkuinen ei kauheasti arvosta tuollaista nokkaa, eli jos tuolla haluat saada toimimaan niin su:t ja strömpät saa heivata pois.
-
Virinokissa ainakin imuventtiili alkaa YKK:ssa aukeemaan (0,1-0,2mm) ennenkuin pako kiinni. Jos siellä on joku raju nokka, niin muilla vakiohiluilla se ei ala toimimaan nätisti. Virranjakajan modaus+ kunnon kaasarit imusarjoineen ainakin joudut laittamaan, ehkä kannen työstöä myös. Eikä siltikään koskaan toimi alhaalla kunnolla, koska virityksillä haetaan sitä tehoa ja kovempia kierroksia :pomo:
-
Katoppa onko jakaja oikein asennettu? Kone käy vaikka olisi 180 astetta pielessä... ???
Itse jakaja ei mene kuin yhteen kohtaan koska on epäkesko... mutta se käyttöakseli käy miten vaan...
Jos 180 astetta pielessä niin 1 ja 4 pois pelistä ja ja joutuu antaan kierroksia et pysyy käynnissä .... kokeiltu juttu ..
Helppo tarkistaa kun ottaa öljykorkin pois ja katsoo venttiilien liikkeet ja sytytysennakon ja jakajan asennon keskenään. :)
Itsellä kävi juuri mäin kun kasasin koneen, kävi mutta huonosti....
Mitähän tällä nyt koitetaan tarkoittaa?Se on ihan sama onko se jakajan akseli 90 tai 180 tai mitä vaan astetta väärässä asennossa kunhan piuhat on oikeessa kohin kyseiseen tilanteeseen nähden,eli kun 1 sylinteri on ykk:ssa ja laitat jakajan paikalleen näyttäköön se pyörijä mihin suuntaan tahansa jos säätövaraa riittää että saat kärjet auki jakajaa myötäpäivään(kyseisessä moottorissa) kääntäen,niin siihen kohtaan mihin pyörijä näyttää jakajan kannessa tyrkkäät ykkösen piuhan ja loput järjestyksessään(1-3-4-2) vastapäivään niin taatusti on kohdallaan, mutta hyvähän se käyttö-akseli on olla oikeen niinkun kuuluu niin saa lähteen piuhat siitä kohin mistä alunperin on tarkoitettu ja sillon säätövarakin ainakin riittää ;)Kyllähän jos se pyörijä on 180 astetta pielessä johtojärjestykseen niin ei siellä sillon osu kipuna oikeaan aikaan siihen 2 ja 3 pyttyynkään ;)
-
Nonniin!
Kaivoin eilen nenän pois, ja laitoin orkkis a-nokan paikalleen. Nyt pelaa ja käy siihen malliin kun volvoon kuuluukin 8)
Nostajat sain pidettyä magneeteilla ja lukkopihdeillä ylhäällä.
En tiedä mikä seppä asialla ollut, kun pitänyt vakiokoneeseen tommonen työntää... Kuitenkin, mikähän nenä mahtaa olla kyseessä, stansseja on ainakin: H(C?)23, OBT 10, CWC, C1, D1, made in usa. Ja päässä on pieni R- kirjain. Vaaleanpunaista, ja keltasta väritäplää löytyy.
-
Vahva veikkaus on R -nokka tuon nokan päässä olevan stanssin perusteella. Tuo cwc on aihion valmistaja.
-
Ok, kaipa se R-nokka osaa sitten koneen sekoittaa noin kovin..?
-
Vaatis tuplat tai muuta kuin muuttuvakurkkuisen kaasarin kaverikseen.
-
Alavääntö R-nokalla on surkea mutta kierroksilla ihan eri kuin vakio.
Minulla on tupla SU kaasarit ja toimii tyydyttävästi. ???
Mutta pääasia että sait koneen mieleiseksesi. ;)
-
Juu, ny kelpaa painaa mänemään taas. Olis ärrä nokkaa halvalla myynnissä nytte ;)
-
Juu, ny kelpaa painaa mänemään taas. Olis ärrä nokkaa halvalla myynnissä nytte ;)
Vaihdetaanko, mulla olisi hyvä käytetty A-nokka. Voin maksaa jotain väliä. Missä päin vaikutat?
-
Vaihdetaanko, mulla olisi hyvä käytetty A-nokka. Voin maksaa jotain väliä. Missä päin vaikutat?
Minkä vuosimallin moottorista tuo nokka on ?
-
Minkä vuosimallin moottorista tuo nokka on ?
Ei pienintäkään hajua ja nuo merkinnät on mulle yhtä helppoja ymmärtää kuin egyptiläisten hieroglyfit. Ostin joskus kaverilta kun kone kilahti ja aikomuksena oli kunnostaa se. Ei ollut ensimmäinen juttu joka jäi visioksi.
Jos tartteet A-nokkaa, niin voin postittaa ja saat melkein vie pois -hintaan. Noudolla käy vie pois -malli. Ja koska tää ei taida ihan ketjun aiheeseen liittyä, niin mennään tuonne privaattishown puolelle, jos passaa?
-
Joo ei tarvetta a-nenille enään. Pari b18 varaosa pataa majoitin saunan taakse, ni sieltä sitten voi kaivella neniä lisää jos sille tuntuu... Mut jos joku tuota Ärrää tarviaa ni viestiä vaan...