RallyBaron  Samppasport

Vajaavetoisen muunto nelivedoksi (V70)

  • 2 Vastauksia
  • 2360 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vajaavetoisen muunto nelivedoksi (V70)
« : 12.12.2016, 19:46:15 »
Terve,

Työmatkakulkineena toimii vm. 2002 V70 2.0T aut. Ocean Race ja vaihdelaatikko alkaa antaa osviittaa antautumisesta. Nämä laatikko-ongelmat ja oletus siitä, että laatikko sanoo näkemiin ennen kuin auton käyttöikä muuten on täynnä ovat saaneet ajatusmyllyn pyörimään että mitäs sitten kun laatikko viimein sanoo poks?

Pohjoisessa kun asustelen niin ajatus nelivedosta kiinnostelee. Täällä Norjassa ei ole noita bensakoneellisia nelivetoja juuri tarjolla, ja yhden betonimyllyn (2005 XC90 D5 AWD) jo omistavana en ole ajatellut enää hairahtua kiisseleihin. Ajatuksena olisi siis, että kun tuo SN55-50 tuosta antautuu niin tilalle pultattaisiinkin nelivetolaatikko ja muut tarvittavat kilkkeet.

Olen täysin tietoinen projektin älyttömyydestä ja kalleudesta ja urpoudesta joten sen puolen voi jättää täällä sikseen. Lähinnä olen kiinnostunut kanssavolvistien ajatuksista ja tiedonjyvistä mitä itse tekniseen toteutukseen tulee.

Mitä eroavaisuuksia etu- ja nelivedoissa on? Itselle tulee ensialkuun seuraavat mieleen mitä pitää vaihtaa:

- Vaihteisto? Vai onko tavalliseen SN55-50 -laatikkoon mahdollista vain pultata kulmavaihde kiinni siihen mihin oikea vetari vajaavetoisessa tulisi? Äkkiseltään katsottuna vaihteisto näyttää kuitenkin samalta pl. tuo kulmavaihde. TCM pitää varmaan vaihtaa nelivetoisesta luovuttajasta, vai onko tälläkään väliä?
- Downpipe ja putkisto
- Kardaani + visko + takapää
- Oikea etuvetari nelivetomalliseksi
- Tankki?

Taka-akselilla sitten onkin vähän enemmän kysymysmerkkejä. Meneekö koko pyöränripustus ja iskunvaimennus uusiksi? Onko kyse selkeistä kokonaisuuksista vai onko siellä taka-akselilla helvetisti pientä kilkettä joka on erilaista etu- ja nelivetoversioissa?

Mitä nyt itse olen tätä kelaillut, niin lähtökohtaisesti homman luulisi olevan ainakin paperilla kohtuu helppo. Autossa ei ole mitään luistonestoja eikä kai tuo viskokaan kaipaa minkäänlaista elektroniikkaa, joten homman pitäisi onnistua ihan perusmekaniikan vaihdolla. Ymmärtääkseni tuo B5204T5-moottorikin on soveltuvilta osin yhteneväinen noiden isompien kanssa, että vaikka tuota mallia ei koskaan nelivetona (ainakaan tietääkseni) ole saanutkaan niin ei pitäisi tuottaa ongelmaa ujuttaa nelivetolaatikkoa siihen kiinni. Eri asia on sitten miten paikalliset katsastusviranomaiset tuohon suhtautuu, mutta se on sitten eri murhe se.

Samalla tietenkin olisi tarkoitus lastuttaa kone, lupaavat vähän lähteestä ja viritysasteesta riippuen 225-250 heppaa ja tuolle koneelle. Omaan käyttöön ns. riittävästi.

Ajatuksia?

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Vajaavetoisen muunto nelivedoksi (V70)
« Vastaus #1 : 12.12.2016, 20:25:43 »
No ensimmäisenä ajatuksena tuli mieleen, että eikös -02 ole jo haldexilla, eikä viskolla?
Toisena ajatuksena, helpoin on, jos ostat tekniikanluovuttajan, eihän se mikään tekemätön paikka ole.
Mitään järkeehän tossa ei oo.
Mitäs jos käännätkin koneen ja laitat torsenin  :D
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Vajaavetoisen muunto nelivedoksi (V70)
« Vastaus #2 : 12.12.2016, 22:00:17 »
No ensimmäisenä ajatuksena tuli mieleen, että eikös -02 ole jo haldexilla, eikä viskolla?
Toisena ajatuksena, helpoin on, jos ostat tekniikanluovuttajan, eihän se mikään tekemätön paikka ole.
Mitään järkeehän tossa ei oo.
Mitäs jos käännätkin koneen ja laitat torsenin  :D

Eikös tuo haldexi tullut vasta vuosimalliin 2003? Ja sinälläänhän sillä ei ole edes merkitystä, viskoa suosisin tässä projektissa juurikin tuon elektroniikan puutteen vuoksi. Tekniikanluovuttaja olisi joo tarkoitus hankkia, esim. jakohihnavaurioisia alkupään bensanelikkoja täältä saattaisi saada ihan hyvään hintaan.

Parashan tulisi tuolla koneenkäännöllä, mutta ajattelin nyt että josko homman voisi pitää jotenkin "yksinkertaisena" ettei tarvii alkaa metritavarasta mitään veistelemään.  :D

 

Kulkukoira  Proturbo