Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S/V40 96-04 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (S/V40 96-04) => Aiheen aloitti: Ristus - 10.12.2010, 10:47:30

Otsikko: Kannen pulttien kiristysjärjestys ja momentti.
Kirjoitti: Ristus - 10.12.2010, 10:47:30
D4192T/T2

kiristetään alkaen keskeltä ylhäältä edestä katsoen ja kierretään pultit myötäpäivään läpi eli seuraa on alhaalla keskellä ja sitten alhaalla vasemmalla ylös jne.
kiristys on kaksi vaiheinen
1. 30nm ja sitten päälle 50o+- 4o
2. odota 5 minuttia ja sitten aloitat alusta keskeltä samasta kuin aloit kirimään ensin avaat sen löysälle ja sitten kiristät sen kiinni 25nm ja päälle 213o+-4o näin kaikki käydään läpi. tällätavalla kannentiiviste asettuu kohdilleen hyvin.

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/muut/D4192T&T2_kannen_kiristys.jpg)

D4192T3/T4

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/muut/D4192T3&T4_kannen_kiristys.jpg)
Otsikko: Vs: Kannen pulttien kiristysjärjestys ja momentti.
Kirjoitti: jukk - 21.08.2013, 11:40:08
Kolmas vaihe näköjään unohtunut

3. Pitää lämmittää moottoria noin 30 min. tai niin kauan että se on saavuttanut käyttölämpötilansa, sammuttaa, odottaa noin 2,5 tuntia ja kiristää pultit järjestyksessä vielä 120 astetta.

Mutta! Joidenkin lähteiden mukaan 3 vaihe jää pois jos käyttää teräksistä tiivistettä. Mene ja tiedä...
Otsikko: Vs: Kannen pulttien kiristysjärjestys ja momentti.
Kirjoitti: Ristus - 21.08.2013, 18:38:46
Ei ole unohtunut, sitä ei ollut ohjeessa jonka kopsasin  :D eli vadis 2001