Proturbo  Autodiagnoosi

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 326640 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
240 8V Turboprokkis. 535WHP
« : 15.11.2012, 23:17:59 »
Noniin, tehdäänpä tästä nyt sittenkin projektipäiväkirja tänne. Volvojahan tässä on tullut enemmän tai vähemmän harrastettua kohta 5vuoden ajan joten nyt oli aika sitten aloittaa varsinainen projektiauto.

Elettiin elokuuta 2012 ja olin juuri saanut myytyä talviautoksi ostamani "välimallin" 240:sen pois. Ajattelin että pidän hetken taukoa näistä "rotkoista", mutta viikko tämän jälkeen kaveri laitto myyntiin hienossa kunnossa (ainakin päällisesti) olevan pappavolvon..  Vuosimalli oli sopiva (eli -86), väri oli mieleinen ja kunto päällepäin hieno. Olihan mittarissakin vasta 192tkm.. Ei muuta kun autoa tarkemmin tutkiskelemaan ja kauppoja hieromaan. Siinä vaiheessa jo selviskin että paikan tai pari joutuu pohjaan tekemään, mutta ei mitään mahdotonta.. Noh, nimi paperiin ja Volvo pihaan:


Suunnitelmissa on tehdä peltitöitä siihen malliin että saa ruostehommat tehtyä, munapussit pois, hieman pyörälle tilaa ja pientä sipistelyä (listojen sheivailua yms..). Sisälle tulee häkki mallia AKK hyväksytty. Alusta ja jarrut käydään läpi, eli kaikki osat kunnostetaan tai vaihdetaan uuteen. Perä on 1031 ja sinne kaveriksi tulee lukkomurikka. Voimansiirto tulee paria pykälää vakiota järeämmät.. Konehuoneen puolelle olisi tarkotus istuttaa B230 lohkoon pohjautuvaa 8venttiili turbotekniikkaa. Polttoaineeksi tulee E85.

Päivittelen tänne sitämukaan kun jotain tapahtuu ja suunnitelmat tarkentuu. Tarkoitus olisi tällä autolla ajaa ensikesänä. Oli pellin alla sitten väkivahva b200k tai jotain ihan muuta...

Tällähetkellä on asennettu seuraavaa (päivitetty 2019):

Moottori / Voimansiirto
-B230FT lohko - poraus 96,5mm
-Wiseco männät
-Eagle H-profiili kanget
-ARP pultit kiertokangille & kannelle
-Clevite kk-laakerit/ Glyco kampuranlaakerit
-Uusi FT -öljypumppu
-Cometic MLS 1,14mm kansitiiviste
-531 kansi - portattu/ 46/38 Ferrea venttiilit/KL-racing tuplajouset&retainerit/ R-seetit/ K-linet/ Puristukset n. 8,8:1
-Custom hiottu nokka - 12,3mm/290ast
-Nuke säädettävä nokkapyörä
-Custom kaksoisplenumi imusarja By: Turbo&car service - 50mm suppilot/ 70mm kaasuläppä / AMW painekoteloaihio
-FRP jaettu t3 pulssipakosarja - 42mm putkea
-Holset HX42 LPS 62.45/64 #18
-Isohko K&N suodatin
-Turbosmart Hyper-gate 45mm hukkaportti
-FRP 3,5" Rosteri downpipe
-3,5" rosteri putki perälle asti, 500mm simons ovaali rst vaimennin perässä
-3" alumiini ahtoputket
-Nuke Performance 50mm dumppi
-Greddy öljynsuodatinjalka termostaatilla, Runmax jdm siirtojalka lohkossa
-Blingfactory billet teräsvauhtipyörä
-ARP vauhtipyöränpultit
-Sachs SRE -765 - paineasetelma
-LPS 4lapanen sintterilevy
-MKMotorsport ZF GS6-37dz vaihdelaatikko
-MKMotorsport vaihdelaatikon kiinnike ja vaihteistopalkki
-MKMotorsport shifteri
-Wilwood kytkinpääsylinteri
-Chevrolet 12bolt taka-akseli modattuna Volvoon, 3.40 välitys, Moser vahvistettu koppa
-Moser 33-spline custom vetarit
-Detroit truetrac -lukkomurikka
-400x350x102 välijäähdytin (KL-racing)
-Griffin alumiini syyläri
-DaviesCraig EWP115 sähköinen vesipumppu
-Setrab 16rivinen öljyjäähy
-Spal 16" flekti


Sähkö / Polttoaine
-ViPEC i44 - mottorinohjaus
-Bosch EV14 2000/2200cc suuttimet
-Jaz 45L tankki mittarianturilla
-3L alumiini välitankki
-Aeroflow anodisoidusta 1/2"alumiiniputkesta linjat kontista tulipellille(n.AN8)
-Väliletkut konehuoneessa ja kontissa AN8 teflon nylonpunos
-Facet redtop siirtopumppu
-Aeromotive A1000 pumppu
-Aeromotive E85 30micron hienosuodatin & GB 100micron karkeasuodatin
-Aeromotive A1000 bensapaineensäädin
-Nuke Performance bensa ja alipaine -tukit
-034 motorsport/IGN1A suorasyttypuolat
-Accel Extreme 9000 ceramic sytytysjohdot
-PLX laajakaistalambda -setti
-PLX öljynpainemoduuli
-Optima Yellowtop akku
-Asus 7" tabletti mittaristona

Alusta / Jarrut / Rengastus
-Custom coilover alusta
-Edessä Bilstein iskarit, Lyhennetty ja shimmattu Rallysystemsillä
-Takana Gaz Twinadjustment alumiini coilover tolpat MKMotorsportilta
-MKMotorsport taka-alatukivarret, akseli siirretty 20mm eteenpäin
-MKMotorsport säädettävät ylätukivarret uniball/pusla
-MKMotorsport säädettävä panhardi uniball/pusla
-Kaplhenke Quicksteer /roll correction kit
-IPD 25mm takavakaaja
-Addco 1" etuvakaaja
-Powerflex uretaanipuslat
-Camber säätöyläpäät
-EBC uritetut&rei'itetyt levyt (Edessä 320x28mm, takana vakiokoko)
-EBC Yellowstuff palat
-Edessä Wilwood superlite 4mäntäset satulat
-Takana vakiotyyppiset satulat tuplana MKMotorsport adaptereilla
-Mustang GT jarrupääsylinteri
-MKMotorsport hydraulinen käsijarru
-Wilwood jarrubalanssin säädin
-Tommis billet jaonmuutos adapterit
-Enkei RPF1 vanteet - Edessä 17x8,5" / Takana 17x10"
-Renkaat Zestino Gredge - Edessä 215/45 Soft / Takana 255/40 Medium

Kori & Sisusta
-Turvakaaret - 6/8piste, AKK-liitteen tyyppiset
-Sparco Evo kuppipenkit
-Sabelt 4/6 -piste vyöt
-Hiilikuituinen 'group-a' takaspoileri
-Suurin osa bitumeista ja verhoiluista poistettu
-Varapyöräkotelot poistettu ja korvattu sirommilla koteloilla
-Ruostehommat tehty ja peltejä vaihdettu
-Takapyöränkotelot/kaaret muokattu
-Vahvistuksia

Kuvat projektista löytyy: http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240GL+-86/

Syksy 2016:




Kevät 2019:


« Viimeksi muokattu: 26.08.2021, 19:35:28 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #1 : 15.11.2012, 23:41:02 »
Päivittelen jo tehtyjä asioita erilliseen postaukseen niin ei tule tuosta alotusviestistä niin jäätävän pitkä.

Elikkäs ensimmäisenä autosta purettiin sisusta ja otettiin pellit työnalle. Sisustan purku,tarkempi naputtelu ja hionta osoitti että peltitöitä on tosiaan riittävästi..:


















Tuossa hieman esimerkkiä. Eikä tosiaan kaikkia ruostekohtia tullut edes kuvattua.. No eihän siinä muu auta kun leuka rintaan ja laikka laulamaan..









Ja Volvon insinöörityön huipentuma, eli munapussit sai myös kyytiä..


Valitettavasti kuvasaldo jäänyt työvaiheista melko pieneksi.. Mutta tosiaan perä hiottiin puhtaaksi ja munapussit korvattiin sirommilla "koteloilla/pelleillä"


Pyöränkoteloihin vaihdeltiin uutta peltiä..




Konttia parsittiin..


Pyöränkotelot oli tosiaan ruostunut kaaren liitoksesta, joten ruostuneet pellit leikattiin pois ja samalla kotelot muokattiin niin että mahtuu pyörää sisälle hieman paremmin.. Kaaren pokkauksesta leikkasin soiron pois, niin että pokkaus jäi vain n. 1cm levyseksi. Pellit puhdistettiin, pokkauksen ja kaaren taitokseen laitettiin koriliimat ja loppu pokkaus naputeltiin sisälle/länään (samaan malliin kuin esim. uudemmissa vw/audeissa). Pohjatöitä vailla..


Molemmat helmat vaihdettiin..


Harmittavan vähän kuvia tosiaan vaiheista, mutta lattioihin vaihdettiin mukavasti peltiä, molemmat helman sisäpellit(pystypellit) korjattiin +ulkopellit vaihdettiin, munapussit korvattiin uusilla systeemeillä, pyöränkotelot & kaaret muokattiin, konttin runkopalkkien päälle vaihdettiin molemmin puolin peltiä jne..








Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #2 : 16.11.2012, 00:26:46 »
Mmm-mmm suklaakrispiä ja norjankromia! Kyllä tästä Lauri hyvä tulee!
/B
Täh?

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #3 : 16.11.2012, 00:29:14 »
namskista. Munapussit on pop. Niihin saa talli iltoina piilotettua kätevästi kaikki hylsyt(tölkit&pullot). :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #4 : 16.11.2012, 00:41:07 »
Välillä tehtiin pieniä hankintoja:

-Uudet IPD säädettävät ylätukivarret taakse ja säädettävä panhard ( Tonilta)


-Glycon moottorilaakerisetti, helmat, etutukivarret, käsijarrukengät +hilppeet (motonetistä)


-Uusi Jaz 12gallonan turvatankki mittarianturilta (Ilezhiltä)

-Kesän ajetut takajarrusatulat, Volvo orginal palat ja takajarrukilvet (Bamselta)


Peltityöt rupesivat olemaan aikasta hyvällä mallilla. Enään kuskinpuolen helman loppuun hitsaus, hiomista, ehkä hieman tinaamista, saumakittiä ja 2k epoksimaalilla sisustan ja pohjan maalausta. Ja muuta perus pohjien tekoa ja viimeistelyä ennen maalausta.

Joten oli sopiva aika tehdä häkki koriin. Kaarien toteutusta olin jo jonkun aikaa pohtinut ja AKK sääntökirjaa selaillut. Piirsin koneella "karkea"mallinnuksen kaarista ja sopiva aika saatiin sovittua tutun kanssa ja eikun auto pajalle 9.11.. Itsellä ei putkentaivutusvehkeitä yms ole niin oli helpointa viedä auto tutun työpaikalle. Vituiksihan se meni.. Pääkaari oli tehty 2ovisista tutulla tavalla b-pilarin kohdalle.. Mikä ei taas todellakaan tule kysymykseenkään 4ovisessa missä on b-pilari n.20cm edempänä kuin 2ovisessa  :nohnoh :tickedoff: Noh, itse en oikeen valmistustoimenpiteeseen päässyt vaikuttamaan, koska pajan pomo on sellainen joka ei oikeen tykkää että siellä pyörii muuta väkeä kun talon omaa väkeä.. Mutta jokatapauksessa tässä lopputuloksena että penkki ei mahdu tarpeeksi taakse jne.. Muutaman päivän nyt tässä yrittänyt toipua vitutuksesta ja suunnitellut miten edetään. Eli näiltä näkymin auto menee pajalle takaisin n. 2,5viikon päästä. Harmivain että en pääse paljoa tekemään autolle ennenkun kaaret on valmiit, ja nyt on molemmille osapuolille luvassa ikävästi lisähommaa. Pääkaarta kun siirtää taaksepäin, meinaa sitä että käytännössä kaikki putket pääkaaren etupuolella ja lyhkäseksi.. Eli käytännössä lähes kaikki uusiksi.. :nohnoh :o




Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #5 : 16.11.2012, 00:49:55 »
jep jep... Hyvin oot sääki päässy jo ”tuhlauksen” makuun. ;)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #6 : 16.11.2012, 01:04:44 »
Mmm-mmm suklaakrispiä ja norjankromia! Kyllä tästä Lauri hyvä tulee!
/B
Mm.. Voi kyllä.. Toivottavasti..

namskista. Munapussit on pop. Niihin saa talli iltoina piilotettua kätevästi kaikki hylsyt(tölkit&pullot). :D

Joop, hieman karuhkot vaan omaan silmään. Ja olivat myös hieman ruosteessa ( ei kumminkaan ihan mahdottomat) joten sai lähteä..

jep jep... Hyvin oot sääki päässy jo ”tuhlauksen” makuun. ;)

Joo kyllä tää tästä.. Älyttömästi on vielä hankittavaa (ainakin listan perusteella mitä oon itekseen alustavasti tehnyt)  :idiot2: Ja juuri kun kun rakennusvaihe pääsi hyvään vauhtiin, tuli töistä lomalappu.. Eli tässä nyt yritetään säästämällä ja sisulla pärjätä ja saada romut kasaan! Jos joku ton toisen harrastepelin (prätkän) hakisi pois niin saisi aika kivan tukun puuharahaa tähän projektiin  :2funny:
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #7 : 16.11.2012, 01:19:14 »
juu prätkä pois jaloista pyörimästä. Se on vähintä mitä voit tehä. Ite möin kämpän :P
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #8 : 16.11.2012, 03:05:29 »
Mmm... Näkkäriä..  Yksi kuva on vissiin kahteen kertaan, voin olla väärässäkin... Mutta Hyvältä näyttää O0 O0
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #9 : 16.11.2012, 21:39:38 »
hyvältä vaikuttaa.. seurantaan meni :) taitaa tulla aikalailla samanlainen kun bamsen ekasta volvosta ? :P
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Jonte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #10 : 16.11.2012, 21:46:32 »
Nättiä tulossa. :) Minkä värinen tästä on muuten tulossa vai meinaatko pysyä vanhassa värissä ?

Tuli muuten heti paljon ryhdikkäämpi ku otit munapussit pois. :pomo:

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #11 : 17.11.2012, 04:22:36 »
hyvältä vaikuttaa.. seurantaan meni :) taitaa tulla aikalailla samanlainen kun bamsen ekasta volvosta ? :P
Juu kyllä tää tästä, on vaan vielä monta muuttujaa ennenkun tää auto ominvoimin liikkuu turbopadalla mutta koitetaan saada hommat suttaantumaan. Jaa kyllä tästä aika pitkälti erilainen tulee. Tosin joitan pikku muutoksia/systeemejä tulee mitä on monissa lankuissa pitkin maailmaa, myös turbokalsareissa.. Mutta kyllä tästä omanlainen pyritään mahdollisimman hyvin tekemään..

Nättiä tulossa. :) Minkä värinen tästä on muuten tulossa vai meinaatko pysyä vanhassa värissä ?

Tuli muuten heti paljon ryhdikkäämpi ku otit munapussit pois. :pomo:

Kiitoskiitos. Alunperin ennenkuin projektin edes alotin päätin että tulevasta harrastepelistä tulee valkoinen, niinkun toi käyttisvolvokin on. Siitä niin kovin tykkään. MUTTA tavallaan omalla tavalla ihastunut myös tähän tummanharmaaseen, joten näiltä näkymin pysyttäydytään siinä.. Suunnittelin että pintamaalit suihkitaan vasta keväällä, joten tässä on vielä pitkä aika mietiskellä.. Ja kyllähän tuo munapussienpoisto ihan kiva pikku lisä on. Onhan noita volvoihin jonkuverran tehty, mitä nyt ulkomaalaisiltakin foorumeilta katsellut..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #12 : 17.11.2012, 11:06:28 »
Tämähän on edistynyt huolella sitten viime näkemän.  :P Pitänee ruveta seuraamaan rakenteluja.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis
« Vastaus #13 : 20.11.2012, 23:18:56 »
Hola.

Viikonloppu meni aikapitkälti kalsareiden parissa, eli omaan Volvoon ei tapahtunut mitään mainitsemisenarvoista.

Eilen kävin hakemassa hieman täydennystä osavarastoihin:

-Takatukivarret O&V
-Vesipumppu (Valeo)
-Termari 88c +tiiviste
-Öljynsuodattimia lisää varastoihin (Orginal sekä tarvikesuotimia "huuhtelu" käyttöön)
-Alapallonivelet O&V
-Raidetangon ulkopäät O&V (TRW)


Kaikki tukivarret on nyt uusia. Pitäisi Rallyracesta hakea uretaanipuslat vielä niin pääsisi niputtamaan ja maalaamaan alustanosia sitten kun auto on talvisäilytyspaikalla. 100% varmahan ei vielä ole missä tämä auto viettää talven, joten ei viitsi ihan vielä autoa laittaa pukeille ja akselistoja purkaa pois..

Huomenna olisi tarkoitus tehdä hieman viimeisiä korihommia mikäli aikataulu antaa myöden.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis


 

Proturbo  Autodiagnoosi