Samppasport  Futurez

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145066 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #60 : 27.06.2018, 00:42:01 »
600 leveä kiinalainen menee muuttamalla lähdöt 2,5" mutkiksi:


Peltiä pitää vähän poistaa, muttei suuria määriä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #61 : 27.06.2018, 06:40:08 »
600 leveä kiinalainen menee muuttamalla lähdöt 2,5" mutkiksi:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Peltiä pitää vähän poistaa, muttei suuria määriä.

Meneekö tuo noin leikkelemättä umpioita?  ???  Sitä keskipeltiä viitsin kyllä rälläköidä mutta umpiot jättäisin mielelläni koskemattomiksi  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #62 : 27.06.2018, 11:09:30 »
Ei tarvitse koskea umpioihin. Ei tainneet olla edes irti mallauksen ja asennuksen aikana. Onhan siellä välissä aika paljon tilaa. Lähdöt melkeinpä halaa syylärin päätyjä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #63 : 27.06.2018, 12:45:58 »
Ei tarvitse koskea umpioihin. Ei tainneet olla edes irti mallauksen ja asennuksen aikana. Onhan siellä välissä aika paljon tilaa. Lähdöt melkeinpä halaa syylärin päätyjä.

Hmm, hyvä kuulla  :)  Pääseepä siis taas harjoittelemaan alumiinin hitsuuttelua  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #64 : 01.07.2018, 20:49:00 »
Päivitelläänpä taas:

Viikonloppuna sain koneen ja laatikon otettua pois autosta (viimeinkin). Vähän jännäiltiin riittääkö tallissa nostokorkeus mutta riitti se juuri ja juuri  :D  Otettiin siis laatikoineen ulos yhtenä pötkönä. Itse koneen irroitus oli melko suoraviivainen operaatio näin ensikertalaisellakin, ja huomattavasti sitä enemmän aikaa meni kaiken muun hässäkän irroitteluun ennen itse moottorin irroitusta. Nyt on vanha moottori ja laatikko laitettu jemmaan, jos niille vaikka keksisi käyttöä jossakin toisessa proggiksessa.

Oli nuo alkuperäiset moottorin nostopisteet muuten melko heikot. Kumpikin taipui kun mikäkin kun konetta nosteltiin ja liikuteltiin. Onneksi ei tippunut. Turbokoneeseen ajattelin tehdä pakosarjaan hitsaamalla järeän korvakkeen sekä koneen takaosan suoraan pintaan L-kirjaimen muotoisen kannen päälle kääntyvän kiinnikkeen. Millaisia toteutuksia näistä on muilla? Vai oletteko vaan nostelleet ''vähän mistä sattuu''?  :D












Otin tuosta vaparikoneesta vesiputken ja 90 asteen vesiputkikulman uuteen moottoriin, vaikka aika hapokkaassa kunnossa näyttivätkin olevan. Ennen askin irroitusta mittailin M90 vaihteiston mitat koneen päästä keppitelineen liitostappiin ja siirtäjätangon tappiin. Nyt kun mittailen samat bemarin askista niin (teoriassa) pystyn laskemaan paljonko kumpaakin tankoa pitää lyhentää. Sama pätee myös kardaanin lyhennykseen. Bemarin aski on pidempi, joten laipasta laippaan -mittojen erotus, plus jaonmuutoslaipan paksuus on se mitta mitä kardaanin etupätkää täytyy lyhentää. Saapi nähdä kuinka käy...

EDIT: Mittailin nuo laatikoiden pituudet:

M90:

koneen pääty - siirtäjätangon pään keskipiste 46 cm +/- 5 mm
koneen pääty - kannaketangon kiinnikkeen keskipiste 43,5 cm +/- 5 mm

koneen pääty - kardaanin laippa 52,5 cm

ZF GS6-53DZ:

koneen pääty - siirtäjätangon pään keskipiste 61,75 cm +/- 5 mm
koneen pääty - kannaketangon kiinnikkeiden keskipiste 57,5 cm +/- 5 mm

koneen pääty - kardaanin laippa 62,6 cm

Nyt tuosta nopealla laskennalla siirtäjätankoa pitää lyhentää 61,75 - 46 = 15,75 cm ja kannaketankoa 57,5 - 43,5 = 14 cm. Kannaketanko toki vaatii askin päästään jonkin verran lisää modaamista, bemarin askissa kun on kiinnitys molemmilla puolin siirtäjätankoa (samassa tasossa) ja M90:ssä siirtäjätangon vasemmalla puolella hieman ylempänä. Eli käytännössä kannaketangon pää tulee tehdä uusiksi tai käyttää ZF:n omaa kannaketangon päätä. Itselläni kun tuota ZF:n kannaketankoa ei ole, niin joudun soveltamaan ja tekemään uuden. Myös siirtäjätangon pää vaatii modausta. Yritän itse käyttää Volvon siirtäjätankoa ja sen niveltä johon vaihdan pään joka sopii ZF:n laatikon siirtäjätangon päähän. Halkaisija ainakin on eri ja todennäköisesti tapinreikäkin. Jatkan mittailua loppuviikolla...

Kardaania pitäisi näiden mukaan lyhentää etupätkästä 10,1 cm + jaonmuutoslaipan paksuus, eli noin 11-12 cm.

Pikkuhiljaa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2018, 07:29:37 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #65 : 02.07.2018, 00:26:38 »
Aika kova vipuvarsi tulee kannakkeisiin, jos tolleen pitkällä pultilla ketju vaan kiinni. Mä oon ihan vakio paikoista nostellu ja joskus vaan liinoilla pako/imusarjasta...

Hyvän näköstä touhuumista O0

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #66 : 03.07.2018, 22:12:59 »
Aika kova vipuvarsi tulee kannakkeisiin, jos tolleen pitkällä pultilla ketju vaan kiinni. Mä oon ihan vakio paikoista nostellu ja joskus vaan liinoilla pako/imusarjasta...

Hyvän näköstä touhuumista O0

Joo, se oli vähän tollanen pirkkaniksiviritelmä kun ei löytynyt kolmatta hakaa mistään tallilta  ::)  Itseä vaan mietityttää tuo kun turbokoneen apulaiterungon nostokorvake on alumiinia ja laatikkokin on jonkin verran painavampi kuin M90... Nimim. Jodella nimittäin ratkesi tuo alumiininen nostokorvake kerran koneenvahdon yhteydessä ja kone tuli rysähtäen alas rungon päälle. Ja tämä siis T5 + M90. Täytynee käyttää tuota turbokoneen kannessa olevaa etuvedon moottoritukea ja juuri pako/imusarjaa kun koko pakettia nostelee.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #67 : 05.07.2018, 23:03:01 »
Hommat etenee, hitaasti mutta sitäkin epävarmemmin.

Tänään lähti kone vihdoin pukista irti. Ruuvailin ASS:n moottorinkiinnikkeet paikoilleen ja nostin niistä eikä ollut mitään ongelmaa. Tuo pääliketju oli vaan sen varmistamiseksi ettei kone lähde kaatumaan kun varsinaiset nostopisteet ovat niin alhaalla. Vesiputki sujahti paikoilleen vallan sujuvasti. Vauhtipyörä ja kytkin kiristetään huomenissa ja toivottavasti vaihdelaatikko kiinnittyy viikonloppuna  8) 

 








Tuli mieleen noista vaihdevivustoista. Onkohan kukaan toteuttanut niitä (kotitekoisesti) paksuilla kierretangoilla?  ???  Silloin olisi helppoa säätää keppi kohdalleen ja esimerkiksi lyhentää vaihdeväliä jos niin haluaisi. M14 tai M16 luulisi jo riittävän paksuudeksi. Laatikon päähän ristinivel ja sokka, josta sitten kierretanko ja toiseen päähän haarukkanivel. Kummassakin M14/16 vakiokierre. Sama hieman sovellettuna vaihdekepin omaan vipuun.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2018, 07:05:30 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #68 : 09.07.2018, 07:21:49 »
Vaihdelaatikko kiinnittyi viikonloppuna ja paketti on pikku fiksejä vaille valmis tiputukseen auton keulille. Moottorinkiinnikkeisiin ja askin pultteihin lukkoliimat, vesiputken pään lyhennys (osuu letku muuten nokka-akselin asentotunnistimeen), moottorinkiinnikkeiden vastakappaleiden kiinnitys etukelkkaan. Siinäpä niitä.

ZF:n nenänkärjestä nypättiin laakeri ulos ja lyötiin lensun sovitetappi paikoilleen ja kampuraan vastaavasti asetettiin neulalaakeri. Muutama ärräpää saattoi päästä alkuperäistä neulalaakeria irroittaessa, mutta lopulta kunnon ulosvetäjällä lähti hyvinkin nätisti.








Otin mitat tuosta ZF:n askin päädystä ja kohtapuoliin alkaa vaihdevivustojen ja tukitangon tekeminen laatikolle. Tekisiköhän tuohon uuden metallisen/puisen vaihdekepin nupin vai menisikö tuolla M90 omalla (jossa kaavio ei enää matchaisi)?   ::)

Pikkuhiljaa.

« Viimeksi muokattu: 09.07.2018, 13:46:18 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #69 : 10.07.2018, 23:21:01 »
Saatiin uusi vanha moottori tiputettua tänään keulille  8)






Tulipeltiä tai kardaanitunnelia ei tarvinnut takoa. Eli kutoskone + iso ZF mahtuu tekemättä muutoksia. Tulipellin ja koneen välistä otin äänieristematon pois mutta todennäköisesti aski olisi mahtunut senkin kanssa. Ennen koneen kiinnitystä pistin takapään vesiletkut kiinni niin ei tarvitse niiden kanssa enää kiroilla. Nostaminen tehtiin moottorinkiinnikkeistä ja etuvedon moottorituesta otettiin kettinki kallistuskulman hallitsemiseksi. Ei ollut ongelmia minkäänlaisia.

Seuraavaksi imu- ja pakopuolen suunnittelua ja toteutusta, sekä toki askin kannakkeen ja vivustojen teko. Pakosarja on puolivalmis ja turbon imusarjaan hitsataan 90 asteen alumiinimutka jotta kaasuläppä ja ahtoputki saadaan helpompaan kiinnityspaikkaan. Etuvedon huohotinpönttöön täytyy liittää Y-haaralla takavedon öljypohjalta tuleva huohotinputki ja vetää imuletku pöntöltä ahtimen etupuolelle. Vaihteiston siirtäjävivusta tulee hyvin lyhyt, juurikin askin pituuden takia. Silmämääräisesti mitattuna hyvin lyhyt on tässä tapauksessa alle 12 cm.

Pikkuhiljaa.

« Viimeksi muokattu: 26.02.2020, 13:36:27 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #70 : 15.07.2018, 08:21:40 »
Vaihteiston kannakkeen hitsuuttelin kasaan eilen:










Käytin Volvon alkuperäistä kannaketta ''runkona'', leikkelin vaan tarpeeksi metallia pois että vaimenninkumien alla olevat latat mahtuivat paikoilleen, kummallekin puolelle leikkelin noin 8x8 cm kolot. Volvo on tehnyt siinä mielessä näppärästi että näemmä kaikissa 960 rungoissa on askin kannakkeelle useita eri kiinnityskohtia, riippuen askin pituudesta. Noh, ZF:n kanssa askin kiinnikkeen sai kiinnittää niin taakse kuin vain mahdollista, mutta siinä se sitten olikin jopa yllättävän hyvällä kohdalla. Laitoin vaimentamaan värinöitä IKH:sta hankitut 50x25 vaimenninkumit jossa oli sopivasti kierretangot molemmissa päissä. Kiinnikelattojen täkkihitsaus alkuperäiseen Volvon kannakkeeseen auton alla ja sitten vaan kunnon saumat joka paikkaan. Olin aiemmin hankkinut 50x4mm lattarautaa josta pilkoin vaan sopivia paloja hitsattavaksi eri reikiin. Musta maali päälle vielä ja case closed.

Mittasin askin (ja koko moottoripaketin) kulman kaverin 960 (jossa M90) ja otin tästä referenssimitan itselleni. Öljypohjan matalin kohta ja etutukivarsien tukirauta ovat samalla korkeudella, joten moottoripaketin oikea kulma ennen hitsausta määritettiin lankunpalalla joka asetettiin kyseiseen kohtaan. Sitten vaan pullotunkilla säädettiin paketti oikeaan kulmaan ja lanka palamaan. Ja onhan tuossa shimmausvälejä vaikka missä, jos nyt sattuisikin että olisi mennyt aivan persuksilleen.

Pikkuhiljaa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #71 : 23.07.2018, 07:43:32 »
Hieman edistystä taas:

Imusarjaan hitsattu 90 asteen alumiinimutka laipalla jotta kaasuläppä saadaan parempaan paikkaan. Hitsausvirta 65/70 ampeeria. Onnistui ihan yllättävänkin hyvin  :)  Laipan hitsasin vieläpä kiinni ilman lisäainetta.








Moottorin huohotusletkut vedetty. Käytännössä siis takavedon öljypohjan huohotus yhdistetty etuvedon lohkon huohotukseen.




Vaihteiston siirtäjähaarukka tehty. Tankona nyt M14 vakiokierretanko. Toista päätä en pääse vielä tekemään, tiistaina tulee vaihdekeppi L-M-R:ltä Ruotsista ja silloin jatkuvat hommat sen osalta. Täytyy vielä vaihtaa muttereita lukkomuttereihin tai lisäillä lukkoprikkoja.



« Viimeksi muokattu: 23.07.2018, 07:47:00 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #72 : 23.07.2018, 11:32:25 »
Näyttääkö vain, vai onko kolmannessa kuvassa alimman kaasuläpän pultin kohdalta sauma halki?

Joskus koittanut alumiinia liittää päittäin ilman lisäainetta, niin jälki on nättiä, mutta saumasta tulee niin ohut, että halkeaa jo jäähtyessä.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #73 : 23.07.2018, 11:43:43 »
Voi hyvin olla, tuo sauman halkeilu oli hieman ongelmana tuossa. Laittelen vielä lisää saumaa lisäaineella noihin kohtiin missä halkeamia näkyy.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Iipo90

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #74 : 23.07.2018, 15:58:55 »
Juu alumiinin hitsauksessa kannattaa aina käyttää lisäainetta kun muuteen saumasta ei saa riittävän paksua.

 

Proturbo  Autodiagnoosi