Proturbo  Autodiagnoosi

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 326658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #585 : 01.10.2017, 09:49:41 »
Sinä varmaan osaat kertoa miten kääntyvyys on rajattu jos käyttää keskimmäistä ja nopeinta vaihtoehtoa, vai ajetaanko kuulohavaintojen perusteella eli kun renkaat raapii kiinni niin vähän takaisin?
Kun hammastangossa on edelleen sama välitys ja vakio määrä liikkuvuutta niin tämä askarruttaa...
Mielestäni sitä ei ollut mitenkään rajattu. Tarkemmin asiaa mietittyäni niin nopeimmassa asennossa ollessaan mulla otti rengas sisälokarin sisäreunaan kiinni,
ja varsinkin peruuttaessa piti aika "hauskan" äänen kun renkaan kuvio rapsutteli sopivasti sisälokarin reunaa.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #586 : 02.10.2017, 16:15:57 »
Etupää tuli nyt käytettyä auki ja palikat asennettua. Samalla tosiaan vaihtelin eteen nuo 450lbs jouset edellisten 550lbs vietereiden tilalle ja putsailin jouset jne.



Aikalailla kivuttomasti tuo prokkis menikin kun kaikki osat ovat alle 5000km ajettua joten kaikki lähti auki onkelmitta. Ainoa onkelma oli että alapalloa kun irroittelin vakiopalikasta niin moskalla runnomisen jälkeen tajusin että varmaan olisi mutteri pitänyt laittaa holleille ennekuin lyö. No kasausvaiheessahan sitten kierre ei tahtonut vetää koska sen verran otti kipeätä moskalla lyönnistä. Vielä kun nuo alapallot oli tiheällä kierteellä niin on aika herkkä. Hieman paineilmakoneella hierasin kierteen päästä mutta tuloksena vain mutteri meni huonoksi kun yritin sitä saada jenkhalle.

Onneksi kummiskin hyllystä löytyi käyttämättömät Volvon alkuperäiset alapallot. Edellisellä tallilla sain ne yhdeltä ameriikan-auto harrastajalta kun oli jostain sille jäänyt lojumaan. Joten en alkanut sen enempiä runnottua alapalloa entisöimään vaan kasasin molemmille puolille uusilla alapalloilla. Raidetangot kiinnittelin keskimmäiseen vaihtoehtoon kuten oli tarkoituskin. Ja kuten ennustinkin niin auraskulmia sai aika paljon säätää koska sen verran muuttu tuo geometria. Eli palikoiden asennuksen jälkeen haritusta oli runsaasti. Kotikonstein mitan kanssa säätelin aurauksen ja onneksi kumminkin säätövara riitti raidetangonpäissä että ei tarvinnut alkaa raidetankoja lyhentämään. Aurauksen säätö tuntu onnistuvan hyvin joten ei kun koeajolle.





Mukava ja sporttinenhan tuo on ajaa nyt kun ohjaus on nopeampi/tarkempi. Aikalailla 2,5kierrosta tapista tappiin tuli nyt tolla setupilla. Ja tukivarret ja raidetangotkin on nyt vaakasuorassa joten sekin homma nyt jiirissä. Pyörätkin kääntyy tosiaan jonkunverran enemmän nytten ja ihan pyörät ottaa kiinni erinäisiin paikkoihin. Hieman kapeammalla vanteella ja/tai pienemmällä offsetillä ei varmaan onkelmia olisi. Mutta en usko että tuosta nyt muodostuu sen suurempia kommervenkkejä. Jos muodostuu niin sitten pitää keksiä jotkut rajottimet tai muuttaa jonkun komponentin speksejä.

Se siitä alustaprokkiksesta ja nyt jatkuu ajot vielä kelien puitteissa. Yksi ulkoilmatapahtuma olisi vielä kalenterissa joten sinne parin viikon päästä jos kelit sallii. Loppukuusta täytyykin alkaa miettiä jo seisontaan laittamista ellei tässä joku takakesä vielä tule.



« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 16:18:36 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #587 : 02.10.2017, 20:43:52 »
Yksi ulkoilmatapahtuma olisi vielä kalenterissa joten sinne parin viikon päästä jos kelit sallii.

MaailmanLopunVehkeet season ender Lohjalla?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #588 : 02.10.2017, 20:56:00 »
MaailmanLopunVehkeet season ender Lohjalla?

Nojuu. Tämä ja tallikaverin auto oli viimevuonna siellä showparkissa että eiköhän me jollain bändillä mennä taas tälläkin kertaa käymään jos nyt ei mahottomat kelit ole..

Toki muutakin ajelua tullaan suorittamaan kelien ja aikataulujen puitteissa..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #589 : 08.10.2017, 14:32:12 »
Moottoriöljyt tuli vaihdeltua nyt noihin AMSoileihin ja suodatin vaihtui toki myöskin uuteen samanlaiseen K&N tuotokseen. Kelit on vaan ollut nyt niin karmeat että ei ole tullut ajeltua joten ei ole nyt päässyt seurailemaankaan miten uuden tyyppiset öljyt käyttäytyy. Mutta täytyy seurailla lämpenemistä ja paineita kun taas kelit innostaa ajamaan..

Pieniä askareita oon alkanut jo kaavottamaan talven varalle. Elikkäs vähän visio olisi noi jarrutlinjat tehdä uusiksi. Levyt, palat, satulat ja letkut pysynee samana mutta hieman muita muutoksia mielessä. Elikkäs tuli tilattua Ameriikoista tollanen GT Mustangin jarrupääsylinteri. Nykysestä vakiosylinteristä meinaa vähän puhti loppua koska nuo etusatulat tuli aikanaan tilattua isoilla männillä (1,75tuumaa = 44,45mm). Vakiosatulathan on 38mm männillä joten pinta-alan kasvu on aika iso.. Vakio pääsylkkä on 22mm kun taas tuo Mustangin sylkkä on 1 1/16" tms eli 27mm. Tuo sylinterinvaihdos pitäisi olla suht bolt-on mutta vähän huolettaa että mahtuuko tuo mustangin nestesäiliö olemaan nykysen poikkituki -setupin kanssa.. Siinä mustangin sylkyssä säiliö on hieman pidempi ja korkeampi. Mutta se selvinee sitten talvella kun sylinteriä alkaa asentamaan. Hirveästi ei kiinnostaisi tuota poikkitukea alkaa muuttamaan kun sai sen juuri keväällä tehtyä. Joten jos ei mahdu niin sitten pitää miettiä säiliön muokkausta/vaihtoa tai jotain muuta kompromissiä..

Samalla sitten kun pääsylinterin vaihtaa niin menee sitten ainakin osa putkista uusiksi. Voi olla että teen samantien kerralla sitten kaikki putket uusiksi. Myös idea oli jarrubalanssin säädintä ja/tai linelockia laittaa väliin. Yksi visio olisi laittaa tuollainen:


Elikkäs tuollaisella saisi kivasti korvattua erilliset jakoblokit ja balanssisäätimen. Elikkäs tuohon vaan pääsylkältä kaks putkea ja siitä sitten eteenpäin jarruille putket ja säädin olisi samassa motikassa = vähemmän liitoksia kuin sellaisella ratkaisulla että erikseen jakoblokit ja linjan välissä säädin. Ja jos burniksia varten haluaa/tarvitsee linelockin niin sellainen vielä sitten lisäksi. Mutta voi olla että uudella pääsylkkyratkaisulla ja balanssin säätimellä saisi sellaisen lopputuloksen että etupäässä riittää puhti pitämään autoa paikallaan lämmittelyissä.. Tällä hetkellä auto ei paikallaan tahdo pysyä burniksissa johtuen pääsylinterin pienuudesta ja tasaisesta, jopa takapainoisesta jarrubalanssista? Toki vielä yksi vaihtoehto olisi että erillinen, kahvamallinen jarrubalanssin säädin hyttiin joten voisi ennen burnista vaan vetää kahvasta maximi rajoitus takajarrupiiriin ja sen jälkeen taas naksauttaa normaaliasentoon?

Sitten vielä mielessä ollut tuo hydrauli käsijarru. Tuo nyt on oikeestaan ollut jo melkein projektin aloittamisesta asti ollut mielessä mutta ei ole vielä tullut toteutettua. Erilaisia toteutuksia olen miettinyt jo pidemmän aikaa. Tällähetkellä ykkösvaihtoehto olisi toteuttaa se omana piirinään ja omilla satuloillaan. Tällöin varsinaisessa käyttöjarrupiirissä olisi mahdollisimman vähän hajoavia/vuotavia komponentteja ja liitoksia. Ja tietysti myös se plussana että jos käyttöpiiriin tulee ajon aikana vika/vuoto niin käsijarrulla pystyisi vielä hidastamaan. Ja toki tämä vaihtoehto myös muutenkin turvallisempi/katsastus ystävällisempi. Vielä bonusta olisi jos järjestelmän saisi rakennettua niin että mekaanisen käsijarrun pystyisi pitämään rinnalla tai ainakin että se olisi helposti kasattavissa käyttökuntoon ilman että purkaa koko hydraulikäsijarru -piiriä.. Mutta tämäkin homma vielä vähän auki ja talven rakentelukausi tulee sitten näyttämään että miten tämän toteuttaa vai toteuttaako ollenkaan..

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #590 : 08.10.2017, 15:21:51 »
Tässä oli takajarrut vakiot? Ruatsin puoleltahan saa adapterit toisille orkkisatuloille, kai niissä riittäis tiku vetää takaset lukkoon ainakin jos on riittävän isolla sylkyllä kahvan juuresta (tai kahdella pienemmällä)?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #591 : 08.10.2017, 16:36:31 »
Tässä oli takajarrut vakiot? Ruatsin puoleltahan saa adapterit toisille orkkisatuloille, kai niissä riittäis tiku vetää takaset lukkoon ainakin jos on riittävän isolla sylkyllä kahvan juuresta (tai kahdella pienemmällä)?

Kyllä, näin ois suunnitelma jos alan tuota kässärihommaa toteuttamaan.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #592 : 08.10.2017, 22:50:11 »
Omaan olen samanlaista rakennelmaa kaavaillut. Vielä kun osais kerralla päättää sopivan sylkkäkoon  :P

Mutta sulla varmaan tuo linelock/balanssin säätö valmistuu aiemmin niin paa hyvät kuvat toteutuksesta mun päätäni säästämään  :D

Tiiä mitä katsuri sanois jos sen verran putket moikkais kabiinissa että saa johku penkin taakse ton säätömutikan  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #593 : 16.10.2017, 09:26:26 »
Tuli käytyä katsomassa tätä(kin) paikanpäällä MLV-miitissä.

Siisti peli, jarrut on miehekkäät. Nopeella vilkaisulla jarrulevyistä päätellen isompi sylkkä voisi olla ihan hyvä juttu.

Kelihän oli ihan perseestä, omakin lankku tuli hinkattua perjantaina puhtaaksi, sateessa saikin sitten ajaa paikalle  ;D

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #594 : 16.10.2017, 16:09:16 »
Tuli käytyä katsomassa tätä(kin) paikanpäällä MLV-miitissä.

Siisti peli, jarrut on miehekkäät. Nopeella vilkaisulla jarrulevyistä päätellen isompi sylkkä voisi olla ihan hyvä juttu.

Kelihän oli ihan perseestä, omakin lankku tuli hinkattua perjantaina puhtaaksi, sateessa saikin sitten ajaa paikalle  ;D

Juu MLV seasonenderissä tuli käytyä. Sellanen 140km tuli ajoa ja enemmän tai vähemmän meni koko päivä sateessa. Tiedossahan toi kyllä oli että jossainmäärin tulee vettä satamaan ja en sen ihmeellisemmin alkanut autoa hinkkaamaankaan. Lauantaina ennen lähtöä foami+huuhtelu että saa pölyt pois pinnasta ja kuivauksen yhteydessä suihkin vähän Quickdetaileria päälle että saa hieman veden hylkivyyttä. Vahaahan tässä ei oo hetkeen ollut pinnassa. Viimeksi vahattu ennen tampereen messuja vahalla missä kesto vain parisen kuukautta..


Kuvasta kiitos Matti Tirronen (joka on myös auton GTImagazine kuvien takana)

Ja jarrupalat ottaa kyllä koko pinta-alaltaan levyyn että siihen ei tuo pääsylinteri vaikuta.. Mutta jos sillä saisi vähän enemmän tavaraa mäntien taakse pienemmällä polkimen liikeradalla.. Tuota levy/jarrupala asiaa on tuolla muutama sivu taaksepäin ihmeteltykin ja siihenhän on selitys:

"Nuo levyt on tarkoitettu S80/V70 malleihin alkujaan (T6,AWD jne) joissa on satulat yhdellä isolla männällä. Eli niissä on korkea, mutta suht kapea pala. Sen takia levyn kulutuspinta on korkeahko. Noi wilwoodin satulat on taas matalat, mutta leveät. Ja 4x44,45mm männillä. Joten mäntien pinta-ala jakautuu ihan erilailla kun yksimäntäsatuloissa. Eli mäntäpinta-alaahan noissa on ja pala on leveä ja mukailee levyn kehää, mahdollisimman ulkokehältä. Sieltä ulkokehältähän se paras jarrutusteho tulee ja noi puree kyllä hyvin neljällä männällä ja leveällä palalla.
"

Eli ei ole tarkoituskaan että noilla satuloilla/paloilla se ottaisi koko levyn profiilin alueelta.. Jarrupäivittelyt on sen verran edennyt että hain parin takasatuloita. Olivat oikeen Brembon laatikossa. Elikkäs jos ei muutoksia tule suunnitelmiin niin ensi kaudella mennään takapäässä tupla satuloilla (toiset jalkajarrulle ja toiset käsijarrulle). Ja kaikki satulat siis Girling -tyyppisiä vakiosatuloita (2x38mm männillä muistaakseni?)

« Viimeksi muokattu: 16.10.2017, 16:12:15 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #595 : 01.12.2017, 21:12:15 »
Termosta pönttöön!

Kaippa sitä tännekkin vois kirjotella välillä kuulumisia. Vaikka eipä oo tän kanssa juur mittään tapahtunut.

Tuo MLV miitti jäi aikalailla vikaksi ajoreissuksi. Sittemmin ei ole muuta tapahtunut kun katsastus, pesu ja seisontaan laitto. Ennen seisontaa tankkasin ysikasia autoon, ajattelin että vois olla suuttimille ja pumpuille parempi käyttää bensat läpi ja jättää ne sinne seisonnan ajaksi.

Mitään päivityksiä/huoltoja ei ole vielä kerennyt aloittaa, mutta toisaalta eipä tässä vielä ole kiire 'korjata ehjää'.. Käyttis tuli myytyä ja hommattua toinen tilalle(ei Volvo) ja siihen sitten tullu suoritettua perushuoltoa ja puunausta. Ja tulipahan perheeseen karva-vauvakin joten kiirettä on pidellyt em hommien kanssa. Mutta jos nyt tässä joulukuussa alkais touhuumaan niin ois taas laitteet hyvissä ajoin iskussa kevääksi..

Joten kirjottelen taas sitten kun on jotain tapahtunutkin..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #596 : 05.12.2017, 14:41:07 »
olikos se niin että toi alotuspostauksen rekkari on muokattu?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #597 : 23.05.2018, 16:35:08 »
Kirjoitellaampas tännekkin taas kuulumisia pitkästä aikaa. Talven huollot ja operoinnit on ainakin toistaiseksi pulkassa ja auto on nyt parisen viikkoa ollut liikennekäytössä.

Edellisen postauksen jälkeen menikin jokunen kuukausi etten mitään tehnyt, mutta siinäkohtaa kun alkoi talvi antamaan periksi niin pitihän se alkaa tätäkin touhuamaan. Perushuoltoa en tehnyt muuta kuin tulpat vaihdoin sillä kaikki oli kunnossa ja öljytkin vaihdoin syksyllä hieman ennen seisontaanlaittoa.

Jarrut kokivat myös pientä upgradea, niinkuin aikasemmin tulikin jo mietiskelyjä heiteltyä ilmoille. Elikkäs pääsylinteri vaihtui uuteen, Foxbody/GT mustangiin tarkoitettuun versioon. Kiinnitykseltäänhän tuo on bolt on. Ainoastaan Mustangin sylkyssä on se tehostimen tangon upotus syvempi joten vaihtoehdot oli jatkaa tankoa tai tehdä sinne koloon adapteri. Päädyttiin sitten sorvaamaan sinne upotukseen menevä 'luoti' joka kompensoi tuon pituuseron. Meikäläinen hoiti mitoituksen, ja kaveri sorvasi sinne palikan joka istui tosi hienosti ja toimii 5/5. Todennäköisesti on luotettavampi ja tukevampi ratkaisu kun tangon pidennys.

Samalla sitten kun pääsylinteri vaihtui niin tein suurimman osan putkista uusiksi. Nyt on kaikki putket tuoreita, ja takapiiri muuttui sen verran että t-blokki vaihtui auton etupäästä taka-akselin luokse, orkkis paineensäätimen tilalle. Ja siitä menee teräspunosletkulla vanhaan malliin satuloille omat letkut. Takapiirin väliin tuli myös wilwoodin paineensäädin joka sijaitsee konetilassa. Samalla myös tietysti jarrunesteet vaihtuivat uusiin Aten blueracing nesteisiin (samaa nestettä kuin aikaisemminkin ollut käytössä, tota varastossa vielä toista litraa).

Sitten auto ajoon ja toteamaan että jarrut toimii nyt paremmin. Etupää tulee nyt todella hienosti mukaan verrattuna vanhaan setuppiin. Samalla siinä tuli huomattua että ahdin falskaa. Viimevuonna huomasin jo että pakopesän ja keskiön liitoksesta tulee hieman öljykarstaa mutta nyt kun öljyt vaihtuivat ohueampaan niin alkoi auto hieman savuttamaan ahtopaineilla vedettäessä. Eipä siinä muuta kun keskiö imupuolineen irti pakopesästä (15min) ja ahdin kainalossa kaverin tykö. Sillä oli varastoissa sopivasti uusia huoltosarjoja. Ahdin lihoiksi, puhdistus ja uusilla osilla kasaus. Eipä ollut kummonen homma kun teki kaverin kanssa joka tietää mitä tekee. Päittäistä ei ollut, ja muutenkin osat näytti ihan hyvältä. Ainoastaan pakopuolen tiiviste hieman morjens ja lakruissa hentosta naarmua/kulumaa. Ahdin taas kasaan ja homma rokkaa. Siitähän nuo perinteiset Holsetit on kivoja, että ne on todella helppo huoltaa ja osat maksaa luokkaa markan. Eli ei ole kummoinenkaan katastrof vaikka joutuisi remonteeraamaan kesken ajokauden.

Jatketaan taas jos jotakin kirjoittamisen aihetta tulee..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #598 : 29.06.2018, 16:12:41 »
Näin se on taas kuukausi vierähtänyt! Autolla ei ihan älyttömästi ole tullut ajoa tänä aikana, mutta on sitä tullut muutamat rundit heitettyä. Mantorpin reissukin oli tossa välissä(gatebil), mutta en nyt tänä(kään) vuonna tällä sinne lähtenyt pidentyneen reittisuunnitelman ja liian vähäisen kuljetuskapasiteetin takia. Joten käyttismersulla olin liikenteessä.

Pientä puuhasteluakin on tässä välissä ollut mutta ilman vikoja kumminkin edelleen selvitty tämän kanssa. Etutukivarsia käytin irti, koska tukivarret ei ole isoon takapuslaan oikeen koskaan istunut hyvin. Vaikka kiristää puslan telineineen irrallaan tukivarteen, niin kaikki kun kasaa paikoilleen ja kiristää niin tukivarsi ja pusla vetäytyy toisistaan hieman irti jättäen 2-3mm ilmaraon väliin. Tämä nyt tuskin on ainakaan parantanut ajo-ominaisuuksia (tukivarsi todennäköisesti elänyt kiihdytys ja jarrutustilanteissa..?). Tiedä sitten varmaksi mistä se johtuu, liekkö tarvikemallin tukivarsissa mitoituksessa heittoa vs. orginel? Ratkaisin asian nyt niin että tein shimmit puslan ja tukivarren väliin. M16 korilaatta/iso prikka josta porasin reikää hieman isommaksi että menee juuri tukivarren akselin päälle ja maalasin mustaksi. Elikkä shimmin pujotus ensin tukivarren akseliin, sitten pusla telineineen perään ja mutterit kiinni. Ei ole 100% istuvuus vieläkään, mutta huomattavasti parempi. Saa olla toistaseksi noin ennenkun keksii paremman ratkaisun tai vaihtaa tukivarret. Tuntuis kumminkin nyt olevan parempi.

Pyöränkulmatkin tuli sitten siihen perään säädettyä. On kummiskin tukivarret ollut irti, ja tulihan tuossa syksyllä laitettua ne Kaplhenken palikatkin eteen jolloin säädin aurauksen vain rullamitan kanssa. Ja osittain myös sen takia että en ollut ihan tyytyväinen aikaisempiin setuppeihin.

Nyt siellä on:
Auraus yht. +0.12
Camber -1.0
Caster +2.3

Takanahan sitten ei oikeastaan säätöjä ole. Sen verran takapäätä säädettiin että toista ylätukivartta lyhennettiin 1,5kierteen kierrosta koska akseli oli hieman vinossa (luokkaa 0.1ast). Nyt on suorassa. Aikaisemmin oli edessä camberia 1,7-1,8 negatiivista. Mutka-ajon kannalta tuo oli ihan ok, mutta teki autosta levottoman kiihdytysvedossa. Ei tunnu muutenkaan tällänen 80-luvun geometria tykkäävän liiasta camberista, varsinkaan katurenkaan kanssa. Perjaatteessa jos ajaisi enemmän dragracing tyylistä ajoa niin voisi vielä vähän lähemmäksi nollaa ottaa camberin. Vaikkakin tilanteessa missä tulisi oikeaoppinen painonsiirtymä kiihdytyksessä niin etupään keveneminen nostaisi pyörät aika lähelle täyspystyä? Casteria saisi olla melkeen lisää, mutta eipä noiden vakiotukivarsien kanssa tunnu enempää saavan ilman dramaattisempia tuennan muutoksia. Täys-säädettävillä etutukivarsilla saisi toki hieman lisää, mutta sitten voisikin tulla jo onkelmia sen suhteen miten pyörä mahtuu kääntymään? Lisäksi näyttää aavistuksen hömelöltä jos pyörä on kotelossa kauhean edessä suhteutettuna kaareen/lokariin.

Mutta noilla mennään nyt, ja säädellään taas lisää jos tulee ahaa-elämyksiä sen suhteen millä voisi olla parempi.

Hydraulikänkkäri projektikin on pikkasen ottanut tuulta purjeisiin. Toiset takasatulat tuli maalattua mustaksi ja Ruotsista on nyt tulossa palikkaa sen toteuttamista varten. Joten katsellaan niiden asennuksia kun on palikat käsissä ja ylimääräistä aikaa. Samassa paketissa on tulossa myös uusi vaihdekeppisysteemi, mutta siitä sitten lisää tosiaan myöhemmin. Kuviakin voisi koittaa muistaa ottaa ja laittaa tänne, niin ei olisi niin tylsiä postauksia.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2018, 16:19:14 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #599 : 29.06.2018, 21:40:16 »
Tuli samanlainen ilmiö eteen aikanaan oman 242 kanssa powerflexejä asentaessa, mutta vain kuljettajan puolella. Ratkaisin asian silloin siirtämällä puslan takakiinnityskohtaa suurentamalla sen kiinnitysreikiä koriin. Ei sekään optimaalisin keino ja muistaakseni korin muodon takia kiinnityskohta saattaa nousta marginaalisesti ylemmäs, jos noin tekee. Epäilin oman korin suhteen, että se olisi saanut jonkin tällin kolarissa tai vastaavaa, mutta en mittaamalla saanut selville, missä olisi vikaa. Muistaakseni vertailin tukivartta johonkin toiseen tukivarteen, enkä huomannut niiden mitoissa eroa kyseisessä tapauksessa.

 

Futurez  Kulkukoira