Carcom Oy  Ateho

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 326624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #600 : 30.06.2018, 11:55:43 »
Tuli samanlainen ilmiö eteen aikanaan oman 242 kanssa powerflexejä asentaessa, mutta vain kuljettajan puolella. Ratkaisin asian silloin siirtämällä puslan takakiinnityskohtaa suurentamalla sen kiinnitysreikiä koriin. Ei sekään optimaalisin keino ja muistaakseni korin muodon takia kiinnityskohta saattaa nousta marginaalisesti ylemmäs, jos noin tekee. Epäilin oman korin suhteen, että se olisi saanut jonkin tällin kolarissa tai vastaavaa, mutta en mittaamalla saanut selville, missä olisi vikaa. Muistaakseni vertailin tukivartta johonkin toiseen tukivarteen, enkä huomannut niiden mitoissa eroa kyseisessä tapauksessa.

Vähän tuntuu siltä että liekkö powerflexin mallissa joku suunnittelupeikko?



Tuossa Powerflexin pusla. Tuossa on puslan rakenne tavallaan ontto, ja se vetää tukivartta kiinni vain tuosta ohuesta uretaanisesta sisä"holkista"? Eli kun edessä on myöskin jäykkä uretaanipusla paksuhkoilla kauluksilla, niin liekkö tuossa puslassa vaan loppuu "voima" kesken eli ei jaksa vetää tukivartta kiinni tuohon vaan alkaa tuo sisäosa antamaan periksi. Itsellä on ainakin tuo sisäosa mennyt hieman suppilon malliseksi, kun tukivarsi on vetänyt prikkaa ja mutteria voimalla sitä uretaani"holkkia" vasten?



Tuossa taas Superpron vastaava tuotos. Tuo on rakenteltaan umpinainen, eli luulisi että pusla itsessään ei anna periksi kun tukivartta vetää siihen kiinni vaikka etupusla/kiinnitys hieman kanittaisi vastaan? Toki tuossa puslamallissa on riski että jos tulee liikaa vetoa niin pusla voi pompata pois siitä metalliholkista mihin se prässätään? Koska puslan runko itsessään ei anna periksi? Tuossa superpron mallissa näyttää myös vähän siltä että tuo tukivartta vasten tuleva osuus on hieman paksumpi eli mitoitus voisi olla hieman sopivampi? Tekisi vähän mieli kokeilla tuolla superpron puslalla, mutta tuo on tarkoitettu prässättävän siihen orkkis puslan metallirunkoon. Tuossa powerflexin puslasarjassa tuli se niiden oma metallinen ulkoholkki, joka mulla on nyt siellä auton päässä kiinni. Eli liekkö tuo superpron pusla käy siihen powerflexin ulkoholkkiin? En tiedä eroaako se powerflexin ulkoholkki mitoiltaan alkuperäisestä, mihin tuo superpro on tarkoitettu laitettavan.? Tuon superpro puslan mukana tulee tuollaiset isot prikat, ja samantyyppiset vois perjaatteessa toimia ton powerflexin puslan kanssa jolloin Veto tulisi ulkokehälle, ei siihen hepposeen sisäosaan. Toki siinäkin on se riski että alkaa sitten "prässäämään" puslaa ulos metallisesta ulkoholkista?

Unohtui edellisessä postauksessa mainita, että myös auton ulkopinta on kokenut hieman hoivaa tässä välissä. Elikkäs tuli tehtyä esipesut ja kinnastelut bioliukkarilla sekä raudanpoistot jne perusjipot. Huolellisien pesujen ja kuivauksien jälkeen tuli sitten vedettyä epäkesko koneen kanssa PB Blackhole pohjustusaine pintaan. Päälle sitten hyllystä löytynyt Soft99 Fusso dark. Pinnoittelin lasit sitten myös tuolla Soft99 ultra glaco lasipinnoitteella kun sitäkin löyty hyllystä. Olihan muuten karmea operaatio taas. Aikaa meni liki 10tuntia. Melko työläs ajella koneella tämä koppa, kun on tuota maalamatonta listaa, ovenkahvaa, lukkopesää jne. Ja sitten on joku vielä laittanut koriin aerocatch lukot konepeltiin ja spoilerinkin vielä kontinpäälle  ::)



Olishan tuo hyvä jo jossainkohtaa myllyttää, kun ei ole maalauksen jälkeen myllätty. Mutta ei nyt oikeen ollut intoa ja aikaa alkaa sitä järkkäilemään. Ja onhan tämä ajoautoksi tehty, joten pientä jälkeä voi tulla kokoajan. Joten myllytellään sitten vaikka syssymmällä, tai talvella.

Palikatkin tuli Ruotsista vielä eilen iltapäivällä joten kävin ne hakemassa. Tuossa hieman jo maistiaisia niistä. Laittelen enempi kuvia kun pääsen tallille niitä kasailemaan ja sovittelemaan..





« Viimeksi muokattu: 30.06.2018, 12:12:43 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #601 : 30.06.2018, 19:55:39 »
Oon katellut samaa Powerflexin puslien kanssa, mutta ei ole tullut sen enempää kiinnitettyä siihen huomiota. Vois melkein kokeilla onko prikan lisäyksellä vaikutusta. SuperPro:n heloja on ollut myös käytössä, mutta ei ole muistikuvaa onko niissä sama homma. Hela pysyy kyllä omalla paikallaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #602 : 12.07.2018, 21:14:28 »
Noniin! Tulipahan tossa touhuttua taas.

Tuli asennettua ensimmäisenä tuo uusi shifteri. Auto pukeille ja vanhan vaihteensiirron/kepin purkuun. Vanhat keppisysteemit kun sain purettua niin uutta shifteriä koesovitukseen ja toteamaan että vaihteensiirtotanko menee aikapitkälti uusiksi. Joten siirtotankoa myös purkamaan ja että sen kanssa operointiin sai tilaa niin nappasin etukardaanin rättinivelen kanssa irti ja pakoputkiston keskiosan. Rälläköin siirtotangon haarukan päästä katki ja lyhensin sitä hieman. Lattaraudasta sitten vääntelin ja hitsailin siirtotankoon uuden haarukan ja maalia perään. Hieman tuota siirtotankohommaa hankaloittaa tuo, että mullahan on laatikko vinossa jokusen asteen joten siirtotanko ei kulje tunnelin keskellä, vaan lähempänä apukuskin puolta. Joten hieman 'epäkeskona' joutuu tuon tangon ja haarukan tehdä. Keppi kun taas osuu keskelle tunnelia. Tuossa shifterissä oli kyllä pieni liukusäätö jolla sai keppiä vähän reunemmaksi, onneksi. Parit kerrat kun kokeili sen kasata eri shimmeillä ja eri vaihdeväli -vaihtoehdoilla niin löyty aika hyvä setuppi. Tuossa kepissähän on kolme eri vaihdeväli vaihtoehtoa. Keppi on nyt todella jämäkkä, voisin sanoa jopa hieman väkivaltainen  :D On kumminkin hyvin lyhyt vaihdeväli nytten, ja kepissä nuppeineen aikalailla massaakin joten vaihteet kyllä menee aika jämäkästi tupaan. Kepinpäässä liike on lähes välyksetön sivusuunnassa, mutta siirtotangon etupäässä/nivelessä on hieman klappia joten edelleen kevyttä sivuttaisliikettä on olemassa. Pientä klappia saa tosin ollakkin, koska vaihdekeppi on nyt kiinteästi korissa kiinni ja laatikko kummiskin aina hieman elää.

Tuon shifterin asennuksen jälkeen päätin sitten alkaa käsijarruakin virittelemään, kerta auto valmiiksi oli pukeilla ja levällään. Tuo käsijarrulaitoshan on siis samalta pajalta kuin shifteri, eli ruotsista MKMotorsportilta. Samoin sieltä on myös adapterit tuplasatuloille, ja asennuslevy tuolle käsijarrukahvalle millä se tulee samaan pakettiin ja kiinnitykseen kun shifteri. Tuolla vaihdekepin viereen tulevalla asennuksella händäri on todella hyvällä paikalla, ja mahdollistaa myös vakio käsijarrukahvan jättämisen paikoilleen koska ei vie siltä tilaa/ole edessä. Noilla MKM satula-adaptereillakin saa pidettyä orkkis händärin vielä käytössä, eli ei tule vaijereiden/korvakkeiden eteen akselilla niinkuin joillakin adapterimalleilla.

Itse käsijarrukahvahan on käytännössä bolt-on noilla osilla. Ainoastaan vaihdekepin ympärillä olevaa kaulusta/kanttausta tunnelissa sai hieman naputella kulmista sisemmäksi että tuo asennuslevy ei osunut siihen kiinni. Myös hieman tiukille meni että mahtuu apparin penkin kanssa olemaan, mutta se olikin tiedossa. Siirsin apparin penkin yhen naksun taaemmaksi kun varaa siihen vielä oli. Nyt mahtuu olemaan, mutta ei ole kyllä montaa millia ylimääräistä tilaa. Mutta millihän jo riittää. Maalailin myös tuon asennuslevyn mustaksi jotta sopii paremmin sisustan teemaan kuin sinkattu/passivoitu sävy. Satula-adapteista joutui ihan aavistuksen hiomaan yhdestä kohtaa että mahtui tuo jarruletkun banjopultti olemaan. Adaptereiden kierteet myös kävin kevyesti läpi kierretapilla kun aavistuksen olivat nihkeät (sinkkauksen/passivoinnin jäljiltä..?) Samoin reiät ajoin kevyesti poralla läpi ja sen perään sitten hionta+maalaus myöskin niille. Jarrukilpiinhän joutui luonnollisesti leikkaamaan paikat toisille satuloille. Sen tein ja maalailin myös samalla sitten jarrukilpiä uudestaan.



Mittailin ja suunnittelin noille uusille satuloille jarruletkut, samaan tyyliin kun käyttöjarrujen letkut takapään osalta. Eli satulalta suoraan akselia pitkin korin päähän missä on sitten t-kappale vastassa. Ja tottakai silleen että tekevät akselilta->koriin välissä pienen "pussin" että ei mene letkut viulunkieleksi kun akseli joustaa. Perusjuttuja. Kävin sitten teettämässä letkut DunlopHiflexillä Vantaan Tikkurilantiellä. Ja tämä oli VIRHE!. Menin liikkeeseen ja kerroin mitä tarvitsen. Myyjä teki mitä pitikin, eikä mennyt varmaan kuin 10min jos sitäkään? Hetken aikaa siinä sitten näppäili koneella ja teki laskun/kuitin. 166,3e kiitos! Kaksi jarruletkunpätkää ja kaksi banjopulttia. En ollut uskoa korviani, koska yleensä nuo letkut tahtovat maksaa teetettyinä 20-40e kappale riippuen liikkeestä/tekijästä/komponenteista/pituudesta. Ja tämä siis keskiarvoa sen perusteella mitä kaveripiirissä tehty ja teetetty jarru/kytkinletkuja (useita). Maksoin kummiskin pois ja nielin pettymyksen. Autossa sitten huomasin että kuitissa luki jarruletkuasennelma x3. Kaksi letkua siis tehtiin. Ja tosiaan mitään erittelyä ei ollut kuitissa. Menin takaisin sisään ja kysyin asiasta. Myyjä sanoi että on tosiaan virhe tapahtunut että on näppäillyt toisen asennelman kahteen kertaan. Tässäkohtaa huokaisin että nyt varmaan hinta järkevöityy edes hieman, kerta kolmasosa pitäisi lähteä hinnasta pois. Myyjä tutki koneelta laskua ja sanoi että asennelmien määrä meni tosiaan väärin, mutta kone jättänyt itse letkujen hinnan pois ekasta kuitista! Myyjä sitten äänekkäästi kiroili ja soitteli ympäriinsä että miten tekee uudet kuitit, palautukset jne. Myyjä palautti tuon 166,3e summan (käteisellä vaikka maksoin kortilla). No ei se mitään. Sitten hän teki uuden kuitin ja sanoi että joudunkin maksamaan lisää että uusi hinta 166,6e! Tähän sekoiluun meni melkein 20min aikaa ja myyjä vielä laittoi meikäläisen maksamaan 30cent lisää, ihan vakavalla naamalla. Ja kuulemma kortilla hän ei voi veloittaa niin pientä summaa. No onneksi oli käteistä mukana, ois muuten passittanu varmaan ottoautomaatille 30cent takia. Aivan käsittämätöntä toimintaa. Enkä edelleenkään saanut erittelyä tai mitään järkevää selitystä mistä tuo hinta koostuu, joka on 200-300% suurempi kuin muualla. Vielä Hel-performancen sivuilta laskin, niin noille seteille olisi suomessa asennettuna pitänyt tulla hintaa kaikkinensa 88e (ovh). Oli pakko sitten laittaa (asiallista ja perusteltua) palautetta asiasta Dunlophiflexin paikallispäällikölle, mutta sieltä tuli vain robottivastaus että hän on lomalla. Laitoin sitten saman viestin asiakaspalveluun ja sivuilla vielä kehuttiin että ottavat yhteyttä 24tunnin kuluessa. No tässä nyt on neljä työpäivää odoteltu vastausta jota ei ole tullut. Olen asioinut ko. puljussa useamman kerran ennenkin, ja koskaan ei ole halpaa ollut mutta nyt meni hinnoittelu ja palvelu sen verran tunteisiin että en aio siellä enään asioida. Ja toivonmukaan ei ketään muukaan ellei halua maksaa hävyttömästi enemmän kuin mitä muut firmat veloittaa (samasta palvelusta ja täysin samoista osista).

Mutta se jarruletkuista. Nyt kun nämä pohjoismaiden arvokkaimmat letkut oli käsissä, niin sai satula/letkupaketit kasaan ja autoon kiinni. Autoracingilta hain myös tuohon käsijarrun sylinteriin nestesäiliön. Säiliön nippaa joutu aavistuksen poralla kalvamaan, koska sylinterissä oli vastassa uroskartio. Mutta tiivis ja toimiva tuntuis olevan! Sitten jäljellä oli enää jarruputkelle läpiviennin teko ja jarruputken teko sylinteriltä takapäässä olevalle t-palalle. Leikkelin verhoiluun ristiviillon ja porasin tunnelin kylkeen 20mm reiän läpivientikumille (tet). Sitten itse putken tekoon ja juuri ja juuri riitti varastossa oleva kieppi joka jäi yli talven jarrupäivittelyistä. Sitten enään loput kasaukset ja jarrun ilmaus. Hyvin tuntuis toimivan koeajolla sekä shifteri että händäri. Vielä en kunnolla päässyt rykimään händäriä, mutta hieman laahailin ja näpyttelin sitä ja tuntuu kyllä mukavalta ja toimivalta paketilta.



Tuossa vielä kuvaa paketista. Tuossa ei tosin vielä säiliö eikä putki ole kiinni. Valmiista tuotoksesta ei olekkaan näköjään kuvaa, mutta valmista tuotosta voi tulla katselemaan vaikka lauantaina Turkuun! Kerrottakoon tässä samalla (jos joku ihmeenkaupalla jaksoi tämän sekavan ja pitkän sepustuksen tänne asti lukea) että auto on esillä Lauantaina 14.7 Turun skanssisa. Siellä on Autosaloon + MLV&Friends autonäyttely johon tämäkin laitois kutsuttiin esille. Joten täytyy se sinne viedä, ja sinne saa tulla autoa ihmettelemään jos tämä jotain kiinnostaa.

Mutta jatketaan taas sekavaa ja tyhjänpäivästä runoilua kun jotain aihetta tai motivaatiota siihen ilmenee.

« Viimeksi muokattu: 12.07.2018, 21:54:06 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #603 : 06.09.2018, 17:26:32 »
Halojata halloo.

Parempi myöhään kun ei milloinkaan, mutta tuossa nyt pari kuvaa shifteri+käppäri asennelmasta:





Autolla tuli tosiaan käytyä Turku autosaloon x MLV&Friends autonäyttelyssä. Kai sitä voi kerran kesässä käydä Turussa, kerta kutsu tuli. Näyttely oli hyvin järjestetty ja oli aika spesiaali sekä sijaintinsa että ohjelmansa puolesta. Kalustoa ei nyt satapäin ollut, mutta joskus laatu korvaa määrän, ainakin tälläkertaa. Reissu auton kanssa meni hyvin, ja hauskaa oli. Takastullessa ajeltiin vielä vähän maisemareittejä pitkin ja kilometrejäkin tais viikonlopussa tulla +400. Itse en näyttelyssä räpsinyt kuvia, mutta jos jollain on tästä kuvia niin mielelläni katselisin.

Ainut pikku probleemi oli lähtiessä. Tallin pihalla lähtöä tein, kunnes auton paikallaan käydessä kuului pikku kopsahdus kun vaihdekepin alapää siirtotankoineen tipahti kardaania vasten  ;D Tuo kepin alaosa tosiaan irroitettava jotta samaa keppiä voi hyödyntää eri laatikoiden/siirtotankojen kanssa. Siinä ainoastaan yksi pikku ruuvi lukitsee ala-osan kiinni. Ihmettelin jo kepin tullessa tuota ratkaisua, joten vedin ihan kevyen hitsitäpin liitokseen varmistukseksi. No ruuvi oli päässyt löystymään ja koko liitos oli tuon pikku täpän varassa ja se sitten antautu. Noh, onni onnettomuudessa tuo tosiaan tapahtui tallin pihassa, joten se oli korjattu 5minuutissa. Onneksi tuo ei tosiaan käynyt esim moottoritiellä matkalla Turkuun. Laitoin sen ruuvilukitteen kanssa kasaan, ilman hitsitäppiä ja nyt on pysynyt hienosti kiinni n.1000km ajan. Shifteri on kyllä todella kiva, joten voin sitä kyllä suositella hyvin mielin, kunhan huolehditte että tuo kepin liitos pitää.

Muuten on vaan perusajelua ollut, ilman isompia reissuja tai remontteja. Ainut remppa mitä tehnyt niin venakopan tiivisteen vaihdoin kun näytti vähän tihkuvan öljyä kannen etupäästä. Samalla kattelin venavälykset ja kannen momentin. Venttiilin välykset oli ihan ok, aika raja-arvojen alapäässä (~0,3-0,35) mutta ei mitään kummallista. Öljyn tihkuminen ei loppunut, mutta tulipa nuo muut hommat samalla katottua. Taitaa olla sittenkin nokan stefa, vaikka diagnosoinkin vuodon kopan tiippariin. Saa nyt stefan vaihdo odottaa talveen, kun vuoto on melko vähäistä. Tekee sitten jakopään samalla.

Öljytkin tuli vaihdeltua tälläviikolla. Aika pitkälti sama resepti kuin viimeksi, eli Amsoilin Dominatoria ja saman valmistajan z-rodia 50/50. Ainut muutos on että nyt z-rod on 20w50 viskolla, kun viimeksi molemmat öljyversiot oli 10w30. Ajattelin kokeilla huvin ja urheilun vuoksi pikkasen paksummalla muusilla, eli nyt toi öljy vastaa hyvinpitkälti 15w40. Tuli vaan vaihdon yhteydessä todettua että nuo käyttämäni K&N öljysudit oli omasta varastosta loppu. Ei muuta sitten kun hyllystä löytyvää Volvon oem sutia passaamaan paikoilleen, kerta samalla jengallakin on. Kyllähän sen sinne sai, mutta ikävästi nojasi vesipumpun tuloletkuun, ja oli vähän tökerön näköinen tollanen iso valkoinen suti tummassa konehuoneessa. Vielä kun näkyvällä paikalla on, niin tuli sellainen vähän työkonemaiset vibat. Kuitenkin kun tilauksesta tallikaveri pamahti paikalle, ja sillähän sattui olemaan hyllyssä parit kappaleet Greddyn öljysuteja, samoilla mitoilla kun nuo meikän käyttämät K&N (tarkoitettu MM. Nissan RB26 mottiin). Voi muutenkin sanoa että tuo Greddyn suti on lähes mallikohtainen, koska mulla on samalta kaverilta hommattu Greddyn öljyjalkakin. Ja vielä värimaailmakin sopi hitusen paremmin konehuoneeseen kun se valkonen möykky.



Olin niin tyytyväinen tähän sattumaan, että ostin siltä sitten molemmat hyllyssä olleet sudit pois. On nyt sitten ensikerraksikin valmiiksi suti, ettei käy samanlainen huppista. Nyt on sitten autossa taas yksi pikkuosa enemmän JDM kuraa. Mutta hienosti se sinne sopii kyllä. On kyllä sen verran tyylikäs (ja arvokas) suti että liekkö noita raaski parin tuhannen km välein roskiin heittääkkään  ;D



Öljynvaihdon jälkeen otin sitten ihan huvikseen tämän pariksi päiväksi käyttöautoksi ja ajelin sillä työmatkat (70km päivä) ja kauppareissut vielä päälle. Parisataa km tuli tauluun ja sitten takas Mersun rattiin. Toimiihan tämä käyttöautonakin, mutta ei ehkä mukavin vaihtoehto ajella työmatkaa kehä1:sellä ja moottoriteillä. Hauskuuskerrointa on kyllä työmatkoilla, mutta pidemmänpäälle tuo hyvin varusteltu, automaattiaskilla oleva 2000luvun kampe on vaan pirun paljon mukavempi. Mutta siksi onkin hauskaa että on kaksi autoa jotka ovat kuin yö ja päivä. Toinen hauska mutta epämukava, toinen tylsähkö mutta mukava  :P

Mutta näillä mennään nyt, katsotaan mitä syksy ja talvi tuo tullessaan. Todennäkösesti ei mitään ihmeempiä jos auto jatkaa toimintaansa mallikkaasti.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #604 : 06.09.2018, 20:23:39 »
Shifteri on kyllä todella kiva, joten voin sitä kyllä suositella hyvin mielin, kunhan huolehditte että tuo kepin liitos pitää.


Ei osunu silmiin, oliko mainittu aiemmin, mutta mikä shifteri tää on? Minkä pajan siis.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa TheReiska

  • Juniori #2
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 667
  • Group R
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #605 : 06.09.2018, 21:40:08 »
MK Motorsportin käsialaa näyttää olevan. Pari viestiä aiemmin aloittaja maininnut.

Edit. Huolella toteutettu ja mukavan neutraali paketti saatu aikaiseksi.

  O0
« Viimeksi muokattu: 06.09.2018, 21:43:15 kirjoittanut TheReiska »
-02 V70 170hv+aut = hyökkäysvaunu
Savolainen kusipää ratin takana
Diabetic Driver

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #606 : 11.02.2019, 16:33:24 »
Kylläpä aika taas rientää! Jonkun kerran tuli ajettua vielä tuon viimepäivityksen jälkeen, ja sitten auto taas ehjänä seisontaan lokakuun lopussa..

Sen jälkeen ei ole yhtään mitään konkreettista tapahtunut talven aikana jos ei muutamaa huolto/varaosa hankintaa lasketa. Eipä tässä mitään ihmeempiä ollutkaan tarkoitus tehdä, ja asuntokaupat/muutto piti koko loppuvuoden ja tammikuun kiireisenä. Ainoastaan loppuvuodesta tuli renkaat tilattua ensikesää varten, ja nyt olisi tarkoitus lähteä kesään semisliksi tyyppisellä ratkaisulla joka nurkassa. Näistä sitten tarkemmin lisää kun renkaat on mulla tai edes tiedän tarkempaa toimitusaikaa..

Nyt kumminkin ensipurasun otin tämän talven osalta auton ropaamiseen, ja tuli laiteltua auto pukeille jne. Tarkoitus olisi "määräaikaishuoltona" vaihdella taas tulpat ja nyt ekaa kertaa vaihdella uusi jakopäänremmi ja kiristin tuohon. Sellainenkin homma nyt sitten tuli että tarvis vähän tilaa keksiä pyörille kun tuli nuo semisliksit tilattua. Niissä kun yleensä on todelliset (kulutuspinnan) leveydet leveämpiä ku vastaavilla spekseillä olevissa katurenkaissa. Ja renkaan olkapää on myös yleensä kulmikkaampi jonka johdosta takana tulee olemaan ainakin tiukkaa. Edessä tod näk mahtuu pyörimään suoraan. Takana sitten tuli mieleen siirrellä akselia vähän eteenpäin, ja erilaisia ratkasuja pohtiessani tulin tulokseen että vaihdan ennemmin suoraan uudet tukivarret kun että alan vakioita enempiä leikkelemään ja liimailemaan.. Joten siitä se ajatus sitten lähti ja tuli nyt muutamat osat tilattua. Vanhoista takapään palikoista kerkesinkin jo kaupat sopia ennekun kerkesin uusia tilailla..

Mutta näistä himmeleistä ja kuvioista sitten lisää jahka saan kaikki vanhat palikat irti ja uudet palikat käsiin. Laittelen sitten kattavemmin stooria ja kuvia tuostakin aiheesta. Joten nyt on tulossa taas uutta päivitystä, ja toivonmukaan vähän lyhyemmällä vasteajalla kun 5kk.. Kannattanee ehkä hetki odotella jos aihe kiinnostelee!


MK Motorsportin käsialaa näyttää olevan. Pari viestiä aiemmin aloittaja maininnut.

Edit. Huolella toteutettu ja mukavan neutraali paketti saatu aikaiseksi.

  O0

Kiitoksia! Ja tosiaan MKMotorsport :ilta on tuo shifteri, käsijarrukahva ja käsijarrun satuloiden adapterit.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #607 : 11.02.2019, 17:00:23 »
Täällä ainakin odotetaan lisätietoa  ;)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3460
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #608 : 11.02.2019, 18:51:23 »
Täällä ainakin odotetaan lisätietoa  ;)
Sama täällä, olisi kiva nähdä tämä ratapäivillä ja ehkä pummata kierros kyydissä, ehkä saisi itsellekin motivaatiota  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #609 : 15.02.2019, 17:52:34 »
Hommathan eskaloituu ja etenee poikkeuksellisenkin nopeasti joten jatketaampas tarinaa.

Tänään saapui Ruotsista erittäin mukavia terveisiä  8) 8)



Elikkäs syksyllä/alkutalvesta jo tuli idea että lisätilaa/parempaa käyttöä pyöränkoteloille tarvis saada joten akselin eteenpäin siirto voisi tulla kyseeseen. Joskus aikaisemminkin asiaa miettinyt mutta ei ole tullut toteutettua. Mietin eri ratkaisuja ja päädyin siihen että olisi paras suoraan ostaa uudet tukivarret missä mahdollisuus eri kiinnityskohdalle. Ja tälläisethän löyty MKM valikoimasta. Näissä oli vielä porkkanana se että näiden kanssa voi käyttää suoraan coilover tolppaa tai halutessaan vakiotyyppistä jousi/iskari geometriaakin. Tuplavakaajallekin on suoraan kiinnitysmahdollisuus jos sellaiselle olisi tarve. Mutta itse koen pärjääväni vähintään tarpeeksi hyvin tuolla yhdellä 25mm vakaajalla. Ja onhan nuo törkeän tukevan tuntuiset ja hienot.

Mietin että ainakin aluksi voisin mennä tuolla nykysellä iskari/jousi setillä kun sellaiset on tullut värkättyä ja on varsin asiallinen setup. Kaveri sitten laittoi myyntiin Gazin perus säädettävät coilitolpat. Joten kirkastuikin mielessä visio että kyllä ne täytyy samalla coilitolpat taaksekkin saada. Kaveri kerkesi kumminkin myydä tolpat toisaalle ennenkuin kauppa-akti syntyi.. Ajatus jäi muhimaan kun suurempia projekteja tuli elämänvarrelle.

Nyt kumminkin oli tartuttava härkää sarvista ja alkaa toteuttamaan. Laitoin nykyiset tukivarret/jouset kuppeineen ja iskarit myyntiin. Ajatuksena että jos ne menee kaupaksi niin sitten ainakin tilaan tukivarret ja hommaan coilitolpat. Niistähän kaupat syntyi lähes välittömästi joten ei muuta kun viestiä menemään Ruotsinpuolelle MKMotorsportille. Ajatus oli aluksi että jos tilaisi suomesta tuollaiset perus rautarunkoiset tolpat mitä kaverillakin oli, ja tilaisi vaan tukivarret Ruotsista. MKM:llä on kumminkin valikoimassa GAZ gold alurunkoista tolppaa mitkä teetetty sopivaksi Volvoon ja nimenomaan noiden tukivarsien kanssa. Joten mietin että sama olisi ottaa ne sieltä niin on suoraan sopivilla mitoilla/holkituksilla ja onhan nuo alurunkoiset goldit päheämmät kuin perus GAZ terästolpat.. Joten kyselyä niistä samalla että minkälaista hommaa.. Ja niin kirkastui ajatus että sellaset on saatava. Oli kumminkin päässyt goldit loppumaan, mutta 4viikon toimitusajalla on tulossa lisää ja itse saa valita jousispeksit jne. No ei mahoton odotusaika, kun kesäkauteen on vielä kuukausia. Mutta kuulemma olisi varastossa yksi pari Gazin alurunkoisia twin adjustable tolppia.. No tilannehan sitten eskaloitu sen verran että sellaisethan on sitten saatava. Onhan ne päheän näköiset, ja monipuolisemmat säätää hyväksi ja etenkin erilaisiin käyttötarkoituksiin.. Ovat siis erillisillä sisään ja ulos -vaimennus knobeilla.

Otin sitten vielä samalla tuollaisen heidän uudentyyppisen ns. mod4 käsijarrukahvan. Joka on siis tarkoitettu etenkin tuon setin kanssa käytettäväksi mikä multakin löytyy. Eli "taivutettu" kahva antaa tilaa hämmennellä vaihteiden kanssa, kun on tuo käsijarru tuossa shifterin kyljessä kiinni. Eli tilausta lukkoon, ja tässäkohtaa eleltiin maanantai päivää (11.2). Tilisiirrolla painoin vielä samana (ilta)päivänä rahaa menemään. Onhan noilla mahdollisuus maksaa myös paypalilla joka on nopea ja turvallinen. Mutta Paypal ottaa 4% välitysmaksua joka vähän jo tuntuu tämän hintaluokan tilauksessa. Toki pankkikin ottaa ulkomaanmaksusta oman palkkionsa mutta tässäkohtaa vielä säästi jonkun kympin. Jossain alle 400e tilauksissa ainakin vielä paypal on kyllä fiksumpi.. No mutta kummiskin pankki ylitti odotukset ja rahat olivat jo tiistaina vastaanottajalla ja paketti lähtikin abaut heti matkaan. Torstaina olisi ollut jo paketti mulla, mutta UPS kanssa taas pientä säätöä joten meni nyt perjantaihin ennekun tavarat mulla hyppysissä. Mutta tosiaan nopeesti eteni asiat silti, kun alle viikossa "ajatuksesta" niin tavarat mulla kotona hipelöitävänä..

Laittelen vielä parempia/enempi kuvia jahka saan kuvat koneelle. On näköjään jossainkohtia järkkärin usb-kaapeli maistunut koiranpennulle..

Mutta sen verran tuli asiaa noiden palikoiden tiimoilta. Laitellaampas vielä stooria renkaisiin liittyen jos joku jaksaa näin pitkälle lukea tätä kirjoitusripulia...

Renkaiksi on tulossa nyt Zestino Gredget medium seoksella. Ovat siis katulailliset "kilpa"renkaat. Melko uusi brändi vielä suomenmaalla, mutta hyvää olen kuullut eräältä kaverilta joka näitä jo kokeillut sekä kilpa(drifting)kuskeilta.. Softeja mietin aluksi, ainakin eteen. Mutta maahantuojan mukaan nuo mediumit sopii paljon paremmin katuajoon koska softit vaativat lämmitystä ennenkun pitävät, ja ne kuluu paljon nopeammin. Joten kokeillaan nyt mediumilla kärkeen. Kyllä niilläkin + uudella alusta setupilla varmaan vetareita ja välitystä harmittaa.. Näitäkin kyselin maahantuojalta jo joskus syksyllä/alkutalvesta ja silloin niitä olisi saanut nopealla toimitusajalla suoraan kotiin. Mutta asia jäi hieman muhimaan kun mietin tuota että mahtuuko pyörimään. Nyt sitten loppuvuodesta maahantuoja teki ennakko/kimppatilausta tehtaalle joten asia nousi uudelleen esiin ja laitoin sitten tilausta tulemaan. Noiden pitäisi tulla joskus huhtikuussa (toivonmukaan). Melkeen olisin mielummin ottanut aikaisemminkin mutta sai nyt helposti ja halvalla tuossa kimppatilauksessa. Ja ei kuulemma enään saakkaan "special" tilauksia muuta kun tehdaskimppojen yhteyksissä, kun kuulemma euroopan välivarasto lopetti toimintansa? Toki maahantuojakin pitää osaa valikoimaa varastotuotteena vuoden ympäri mutta se ei takaa että aina on juuri oikeita kokoja ja seoksia saatavilla. Esim tuo takakumi, 255/40-17 ei ole järin yleinen koko drifting/ratahommissa?

Mutta tulipahan tekstiä taas. Toivottavasti on edes jotenkin luettavaa ja jaksatte lukea abaut loppuun.. Laittelen tosiaan vielä myöhemmin vklp aikana lisää kuvia ja katsotaan jospa noita kerkeisi jo vähän sovitella autoonkin...





« Viimeksi muokattu: 15.02.2019, 18:09:06 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #610 : 15.02.2019, 19:40:19 »
Tuliko noista tukivarsista mitään lappuja mukana, vai riittääkö katsastuksessa että näyttää nettisivuja? :D Hinta nettisivuilla oli vissiin parille?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #611 : 15.02.2019, 22:13:45 »
oletko punninnut autoa? Mihin käyttöön tilasit gazit ja millä jousella ne toimitti ne?

Me ajettiin viime kesänä kaksi sarjaa 245/40x17 zestinoita, softit ja mediumit. Ero seosten välillä erittäin olematon, meillä mediumit toimi paremmin. Molemmat kestää hangata radalla kierroksia todella hyvin. Hinta/laatusuhde ok ” pirkka semeissä ”.

Paljonko muuten painaa tuollainen tukivarsi verraten orkkikseen?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #612 : 15.02.2019, 23:00:22 »
Tuliko noista tukivarsista mitään lappuja mukana, vai riittääkö katsastuksessa että näyttää nettisivuja? :D Hinta nettisivuilla oli vissiin parille?

Ei tainnut itseasiassa tulla. Mutta eihän näissä "ratakäyttöön" tehdyissä osissa mitään hyväksyntöjä tahdokkaan olla. Toki tämän ikäisessä autossa riittää että on "tehdastekoiset ja mallisarjaan tarkoitetut".. Mikä nyt sitten on vähän häilyvä käsite ja myös eri katsurit tulkitsee vähän eri tavalla.. Teoriassa uskoisin että onnistuu tulostella vaan nettisivuilta tuo ns. tuoteseloste, tai voi olla että myös MKM puolesta vois jonkun dokumentin/piirrustuksen saada? En tiedä varmaksi, joten en sen kummemmin ota kantaa asiaan. Ja toivonkin ettei tähän topicciin tarvitse perustaa mitään eipäs-juupas katsastusväittelyä.. Noita asioita on hyvä käydä paikalliselta konttorilta kyselemässä.


oletko punninnut autoa? Mihin käyttöön tilasit gazit ja millä jousella ne toimitti ne?

Me ajettiin viime kesänä kaksi sarjaa 245/40x17 zestinoita, softit ja mediumit. Ero seosten välillä erittäin olematon, meillä mediumit toimi paremmin. Molemmat kestää hangata radalla kierroksia todella hyvin. Hinta/laatusuhde ok ” pirkka semeissä ”.

Paljonko muuten painaa tuollainen tukivarsi verraten orkkikseen?

En ole punnannut. On kyllä ollut tarkoitus, mutta ei ole osunut mahdollisuutta kohdalle.. Ihan samaan käyttöön noi tulee niinkun tähänkin asti. Eli perus katuajoa, "kesäfiilistelyä". Fiiliksen mukaan sitten mahdollisesti joitain rata ja varttipäiviä omaksi iloksi. Kilpaa ei ole tarkoitus ajaa. Ja sitten tarpeenmukaan jos siltä tuntuu niin kulloiseenkin käyttötarkoitukseen säätää iskareita/vaihtaa jousia tarpeen mukaan. Molemmat onnistuu helposti. Se, että saavuttaako kerrasta halutun lopputuloksen niin on sitten eri asia.. Nuo pitäisi nyt olla 275lbs eli vähän alta 50kg/cm? Aikasemmin oli 350lbs/60kg jouset mutta ne oli vähän turhan kovat. Eiköhän nuo sopivat löydy kokeilemalla. Nyt kun iskarin paikka vaihtuu jne niin ei ole oikein entiset "jousikokemukset" täysin vertailukelpoisia. Lähtökohtaisesti uskon että tuo 275lbs on aika lähellä totuutta. Kiihdytelyhommiin kaipaisi varmasti vielä pehmeämpää, mutta eipä tuo alusta muutenkaan ole optimaalinen siihen hommaan. Ja toki iskarin säädölläkin voi vähän pelata.

Kyllähän noissa jonkunverran on enemmän painoa kun niissä vakio peltikanooteissa. Itsellä on nuo vakiotyyppiset tukivarret ollut tosin boxattu/vahvistettu alta ja päältä, ilman kevennysreikiä joten en usko että hirveästi on eroa massassa.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #613 : 16.02.2019, 10:46:21 »
Onpas jäykkiä jousia käytössä, ei tarvii ainakaan minkäänlaista vakaajan tuollaisten kanssa.
Yliohjaava tuollainen on muutenkin. 

Liian jäykällä 100-200 sarjalaisesta tulee kadullakin rasittava ajaa kun peräpää lyö routamöykyissä, tietenkin iskarin ulosjouston jäykkyys vaikuttaa siihen mutta kuitenkin.

Itselle tulee tuohon kiihari vehkeeseen 100-110lbs jousi, on löysä...


 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #614 : 16.02.2019, 20:43:53 »
Onpas jäykkiä jousia käytössä, ei tarvii ainakaan minkäänlaista vakaajan tuollaisten kanssa.
Yliohjaava tuollainen on muutenkin. 

Liian jäykällä 100-200 sarjalaisesta tulee kadullakin rasittava ajaa kun peräpää lyö routamöykyissä, tietenkin iskarin ulosjouston jäykkyys vaikuttaa siihen mutta kuitenkin.

Itselle tulee tuohon kiihari vehkeeseen 100-110lbs jousi, on löysä...


 

Joo, ja tosiaan ekat ~1,5kesää oli edessä 550lbs ja takana 450lbs jouset. Ja nuo jouset oli tosiaan kiinni vielä silloin kun kävin Malmilla koittamassa kiihdyttelyä.. Kaverina vielä 25mm vakaajat (tai edessä virallisesti 1")

Ei ihan alkuun ollut kokemusta tai suoraa tietoa mitkä jouset olisivat hyvät tuohon koteloon. Ja alunperin myös suuntaus oli enemmän rata/drifting suuntaan joten ns. riittävän jäykkä piti saada. Hieman Malmin keissin jälkeen vaihtui 450lbs jouset takaa -> etupäähän ja taakse tuli nuo 350lbs jouset mitkä omasta varastosta löytyi valmiiksi. Ja eteen tuli Kaplhenken rollcorrection palikat sekä etucamberia vähennettiin. Sillä muutoksella tuli jo parempi ja hieman rauhallisempi, mutta edelleen turhan kova.

Vähän tuohon alustan kompromisseihin on vaikuttanut ettei ole selkeää tyylisuuntaa vielä ollut mihin autoa viedään. Eli kiihdyttelyyn/grippiin vai sutimiseen. Ja myös sekin että takapyörällä on ollut aika ahdasta, eli liika pehmeä ei ole voinut olla muuten rengas raapii. Mutta nyt alkaa visiot olla enemmän sen kannalla että pitoa ja rauhallisuutta pitää saada lisää. Ja jos huvittaa sladia ajaa niin iskarista vaan nuppia kiinni ja mahdollisesti vaihtaa jäykempää jousta. Myös vähemmän pitävempää takakumia (225/45 katurengasta) löytyy jokunen varastosta. Ja niille hieman kapeammat vanteet. Mutta pidetään autoa edelleen katuautona, ja jokapaikan höylänä enemmän tai vähemmän. Eli ihan oikeaa dragracing alustaa ei vieläkään tule..

Tänään sain hieman puuhailtua, eli mm. käsijarrukahva vaihtui tuohon uudenmalliseen MKM mod4 kahvaan joka tuossa perjantain lähetyksessä tuli. Muutos oli kyllä hyvä sillä nyt on tilaa hämmennellä ilman että käsi hipsuttelee käsijarrustaagia.


Aikaisemmin purin jo vanhat iskarit ja jouset pois. Tänään sitten purin vielä tukivarret jousikuppeineen pois ja putsasin osat uutta omistajaa varten.


Elikkäs tuon näköinen paketti siellä nyt sitten kokonaisuudessaan oli takana. Purin myös vanhat vakio pohjaanlyöntikumit pois. Nuo coilitolppien yläpään kiinnitykset käyttää osittain samaa kiinnitystä kuin pohjaanlyöntikumien rungot joten ne oli vähän tiellä. Sekä ne kumit on myöskin hieman turhat kun noissa tolpissa on omatkin suht jämäkät pohjaanlyöntikumit. Ja liekkö toi tule ikinä edes pohjaan lyömään ainakaan noilla jousijäykkyyksillä... Samalla sitten koneella hioin aisanpohjasta massaa ja maalia pois/tasaisemmaksi noita tolppien kiinnityksiä varten ja vedin uuden tasaisen maalin päälle aisaan. Nyt on sitten siinä mallilla että pääsee (toivonmukaan) bolt-on hengessä laittamaan uutta tukivartta ja tolppaa kiinni. Mutta sen verran loppu päivä kesken kun noita vanhoja osiakin tultiin hakemaan että jää nyt se kasausvaihe ensi kertaan..

Tuliko noista tukivarsista mitään lappuja mukana, vai riittääkö katsastuksessa että näyttää nettisivuja? :D Hinta nettisivuilla oli vissiin parille?

Unohtu tosiaan aiemmin vastata tuohon hintahommaan. On tosiaan juu parille hinta! Eli sen joku 380-385e tms tuli tukivarsille hintaa tällä kurssilla

« Viimeksi muokattu: 16.02.2019, 20:55:36 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Proturbo  Autodiagnoosi