Kulkukoira  Proturbo

Käyttöauto

  • 82 Vastauksia
  • 20783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #30 : 21.08.2018, 21:49:01 »
Vasta olin kaverin pari vuotta vanhan  Ceedin kyydissä ja oma S80 tuntui vanhalta sisältä sen jälkeen.
Pre-facelift V70/S80 ovatkin melko konservatiivisia sisäilmeeltään. Näyttävät lähes kivikautiselta, kun vertaa uusiin malleihin isoine kosketusnäyttöineen.

Itse aiheeseen en tiedä kehua mitään tietytä merkkiä, mutta sen olen autoilussa oppinut, että alle 200 tkm ajetuissa ei ole vielä juurikaan vikoja. Määräaikaishuollot, tankkaus ja kovaa ajoa.

Naapuri pääsi vm. 2006 passatilla 585 tkm, kunnes kone porsi. Ajeli muuten koko ajan 30 tkm huoltovälein. Wolkkarikonsernin tekele 1,9 tdi koneella ja manuaaliaskilla ei olisi välttämättä kaikista huonoin vaihtoehto.

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #31 : 21.08.2018, 21:55:13 »
Volkkari konsernin tekeleissä vaan jäätyilee ovet talvella vanhemmissa malleissa, ja onhan ne aika ankeita kovine istuimineen. Huohottimen jäätymisiäkin ollut ja vesiä koneeseen tislaavia välijäähdyttimiä. Talvella tuo aiheuttaa sen että jääkokkareet menee koneeseen ja kone leviää. Öljyvuodot moottorissa kans aika yleisiä klonkkarin ominaisuuksia. Vanhoissa 1.9D koneissa oli aika heikko manuaalilaatikko.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2018, 21:57:12 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #32 : 21.08.2018, 22:19:08 »
Minusta volksjägerin istuimet oli hyvät kun oli niin napakat. Istuinlämmittimet erittäin tehokkaat ja auto oli hyvin viimeistelty ja hauska ajaa. Mutta huoltokäyntien jälkeen aina leuka loksahti kun näki mitä oli vaihdeltu. Alle 100tkm vaihdeltiin jo hehkuja, jarrulevyjä, dsg:n johtosarjaa ja jopa mittaristo. AC meni uusiksi kaikkine höysteineen (liki pari tonnia).. :o Hämmästytti se repareerauksen määrä kun oli volyymimalli (Golf). Tässä yhteydessä huoltokeisari totesi mun äimistelyyn että ”me ei rakenneta näitä vaan koetamme vain korjata”.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2018, 22:27:34 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #33 : 21.08.2018, 22:26:17 »
Yhdessä seatissa oli niin hyvät istuinlämmittimet että kesällä piti johto ottaa irti, ettei lämmennyt istuin vaikka kytkin oli säädetty 0-kohtaan. Klonkkarit on kyllä yhtä ankeita kuin toyotat, paitsi että japanilainen on luotettavampi.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2018, 22:29:09 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #34 : 26.08.2018, 23:08:37 »
Tekniikan Maailman GT testissä Kia Stinger näytti päihittäneen BMW 430. Siis kokonaispisteissä. Hämmästyttävästi moittivat erityisesti ajo-ominaisuuksia. Jopa väliotsikossa sanottiin että mennyttä on ajamisen ilo tjsp. Jopas jotain..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #35 : 30.08.2018, 23:40:42 »
No niin, nyt se hankinta sitten ratkesi,
Toyota Corollaksi se kuitenkin vääntyi, kuten aluksi tuolla kaavailinkin.
Tyttö viilettää nyt 3D 1,6 Sport-versiolla pikitietä ja kuuluu olevan kovin tyytyväinen hankintaamme.
Oliko sitten hyvä vai huono ratkaisu, aika näyttää, mutta ainakin nyt vaikuttaa ihan hyvältä peliltä.
Ajelin sillä itse pitkälti toista sataa kilsaa erilaista baanaa ja olen kyllä varsin yllättynyt sen jämäkkyydestä
noin pieneksi käppänäksi vaikkakaan mikään tykkihän se ei olekaan, mutta ihan kelpoinen auto matkata.
Kilsoja autolla takana runsaat 130 tkm täydellisellä huoltokirjalla ja lähestulkoon uusilla 2x renkailla jne.jne.

Sitten havaintoja noin yleensä autonhankinta-casesta::
-yksityisillä aivan järjettömiä hintapyyntejä ajokeistaan kuten kylläkin joillain likkeilläkin näyttää olevan,
ei siis ilmeisesti mikään kiire saada myydyksi ja siksipä lojuvat tuolla listoilla viikkoja/kuukausia
-yksityiset & yrityksetkin laittavat tuotteensa myyntiin, mutta ei sitten vastata asiallisiin kyselyihin lainkaan, miksihän ?
-sitten jos vastataankin, se on jotakin ympäripyöreää jargonia ja kun esittää sitten helppoja ja täsmällisiä lisäkysymyksiä,
loppuu informaation jako siihen, miksihän ?
-jos/kun sitä infoa sitten saa jotenkin nyhdetyksi ulos, selviääkin siitä erittäin hyväkuntoisesta yksilöstä kaikenlaista,
jonka olisi voinut kertoa hetikin: -tuulilasi halki, vetarin kumit risat, kyykännyt katsastuksissa usein,
kuhmuja/klommoja/skraadeja yms. siellä & täällä, täydellinen HK osoittautuukin enemmän tai vähemmän epämääräiseksi,
joskun lähes omatekoiseksi muistilistaksi, dokumentit varsin epämääräisiksi kuittinipuiksi jne.

Näitä kysymyksiä vaan tavan ostaja esittää, kun haluaa selvittää itselleen, minkälaisesta tuotteesta on kysymys ja mikä sen tuotteen
realistinen arvo voisi olla ja jatkuuko kiinnostus vielä tuotteeseen. Rehellisiä vastauksia tuotteesta siis etsitään, Trafi on hyvä apu, 2€...
Ilmeisesti myyjä odottelee saapuvaksi sitä jotakin Lökäpöksy-Einaria, joka lampsii paikalle akan tai äitinsä antaman rahanipun kanssa ja
parilla renkaanpotkulla, ratin ja vaihdekepin vemputuksella tekee kaupan, kun on niin hyvän värinen ja kiiltäväkin tämä auto..

Varmaankaan useimmat eivät lukeudu näihin em. ostajatyyppeihin vaan haluaa sitä oikeaa faktaa kiinnostuksensa ja ostopäätöksensä tueksi.
Säästyisi vaan rutosti aikaa & vaivaa kaikilta, kun se myyjäkin ymmärtäisi, että tuote lähtee nopeasti pihasta, kun hinta/laatu ovat balanssissa.
Tällaista se kaupanteko joskus on, valitettavasti.

Kiitos vaan hyvistä vinkeistä ja aktiivisesta keskustelusta aiheesta ja hiukan sen vierestäkin. Aina oppii jotain uutta näinkin.  ;)
« Viimeksi muokattu: 31.08.2018, 00:16:29 kirjoittanut 311 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #36 : 31.08.2018, 08:08:03 »
Onnea vaan. Valitsitte viisaasti
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #37 : 01.09.2018, 17:31:18 »
Korealaiset reagoivat voimakkaasti ensimmäisten generaatioiden laatu ja design palautteeseen jota tuli ennenkaikkea jenkkilästä. Autoja moitittiin kummallisen näköisiksi ja heikkolaatuisiksi. Moni muistanee TM kestotestin jossa Hyundai Pony:llä ajettiin teekkarien voimin Suomea päästä päähän ja hajosihan se moottori (vai oliko laatikko?) lopulta ennen 100tkm takuun päättymistä. Noh, Korealaiset totesivat että voitto tai kuolema ja asettivat laadun kaiken keskiöön ja palkkailivat muotoilijoita audilta, poschelta jne. Samaan aikaan japskit polkivat paikoillaan. Kun korealaisten ponnistus oli lopulta saatu päätökseen he olivatkin jo jättäneet japskit taakseen.

Riippuu toki vähän, mihin japskiin vertaa, mutta ei nyt taakseen kuitenkaan. Melko lähelle pääsivät kyllä ja halpa hinta teki loput suosion hyväksi. Korealaisten laadusta on vähän vaikea saada tarkkaa kuvaa,  kun uutta mallia tulee kuin syöttökoneesta. Ihmisten kokemuksistakaan ei oikein ota selvää, kun keskimääräinen hyny/kiakuski on aiemmin tottunut ties mihin ropposiin ja toisaalta taas käyttöesineestä ei juuri huolta kanneta, niin ei viatkaan ole suuri ihme. Mutta ei tämä "uusi tuleminen" ihan unelmaa ole ollut puolueettomissa vertailuissakaan. En esim. muista aikoihin nähneeni TM:n 60 tkm testiautona niin vikaherkkää kotteroa, kuin i40 oli tullessaan markkinoille. Noihin aikoihin olin siitä kiinnostunut ja kävin koeajamassa, samoin myöhemmin i30:n ja Kia Ceedin. Kaikissa noissa oli jo koeajolla havaittavissa joku tai joitain ominaisuuksia, jotka oli edelleen jopa japskeja valovuosia jäljessä. Siksipä kiinnostus lopahti ja en ole muutamaan vuoteen sen tarkemmin niitä edes harkinnut.

Toki nekin kärryt, joita tutun autokorjaamolla olen nähnyt, ovat olleet jo jokusen vuoden vanhoja, mutta kovin tuntuu korean ihmeissä huollettavuus olevan hukassa, mikä selittänee osaltaan suhteellisen kalliit huollot ja korjaukset. Osien tyyppi saattaa myös vaihdella ihan miten sattuu saman ikäisissä saman mallisarjan autoissa. Ei oikein vakuuta siis ainakaan tuo "kulissien takainen" laatu. Tosin vähän samaa ongelmaa on monissa perinteisissäkin automerkeissä. Varmistetaan, että saadaan rahat pois myös jälkimarkkinoilla sen marmoritiskin kautta.

Sikäli mun kokemukset/havainnot on toki korealaisella mittapuulla jo vanhentuneet, että siellä tosiaan selvästi on yritystä reagoida kuluttajien toiveisiin vauhdilla. Sen olen kyllä huomannut, että muotoilussa on menty huimasti eteenpäin. Ei mitään varsinaista wow-efektiä, muttei ylikonservatiivisuuttakaan. No ainakin omaan makuun pesevät kirkkaasti esim. nyky-Toyotat, jotka ovat jotenkin yliyritettyä tusinaa. Se ikiaikainen Jeremy Clarksonin toteamus japanilaisesta designistä "oh dear" tai "my world what is that" tulee tojoista mieleen.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Viimeksi muokattu: 01.09.2018, 18:29:55 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #39 : 01.09.2018, 22:23:40 »
Genesis, Hyundai Motor Co.’s luxury line, ranked No. 1 with 68 problems reported per 100 vehicles, and Kia and Hyundai trailed closely behind.

Onko tämä nyt sitten sitä nyky laatua?
144-70

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #40 : 01.09.2018, 22:48:52 »
Onko tämä nyt sitten sitä nyky laatua?
O.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #41 : 01.09.2018, 23:15:36 »
Faijalla on hyndai i30 ja sitä ajaneena voisin todeta et ajettavuus on kuin 1983 vuoden datsun nissan sunnyssa ottamalla kuitenkin pois datsunin paremmat etuistuimet ja asettamalla tilalle jakkarat joissa reiden keskikohta on ulkona reippaasti istuimesta. Moottoria ei kuule ellei ole omassa tallissa ikkuna auki joten lähdöt on kytkimelle rankkoja kun vääntöäkään ei ole sitten yhtään. Ja on tuohon jo kytkin uusittukin 130t ehkä kesti alkuperänen. Joka vuosi leimalle raidetankojen päät ja jotain muuta helaa eripaikkoihin kuluu. Bensaa ei kuluta juur ollenkaan.   
Riippuu toki vähän, mihin japskiin vertaa, mutta ei nyt taakseen kuitenkaan. Melko lähelle pääsivät kyllä ja halpa hinta teki loput suosion hyväksi. Korealaisten laadusta on vähän vaikea saada tarkkaa kuvaa,  kun uutta mallia tulee kuin syöttökoneesta. Ihmisten kokemuksistakaan ei oikein ota selvää, kun keskimääräinen hyny/kiakuski on aiemmin tottunut ties mihin ropposiin ja toisaalta taas käyttöesineestä ei juuri huolta kanneta, niin ei viatkaan ole suuri ihme. Mutta ei tämä "uusi tuleminen" ihan unelmaa ole ollut puolueettomissa vertailuissakaan. En esim. muista aikoihin nähneeni TM:n 60 tkm testiautona niin vikaherkkää kotteroa, kuin i40 oli tullessaan markkinoille. Noihin aikoihin olin siitä kiinnostunut ja kävin koeajamassa, samoin myöhemmin i30:n ja Kia Ceedin. Kaikissa noissa oli jo koeajolla havaittavissa joku tai joitain ominaisuuksia, jotka oli edelleen jopa japskeja valovuosia jäljessä. Siksipä kiinnostus lopahti ja en ole muutamaan vuoteen sen tarkemmin niitä edes harkinnut.

Toki nekin kärryt, joita tutun autokorjaamolla olen nähnyt, ovat olleet jo jokusen vuoden vanhoja, mutta kovin tuntuu korean ihmeissä huollettavuus olevan hukassa, mikä selittänee osaltaan suhteellisen kalliit huollot ja korjaukset. Osien tyyppi saattaa myös vaihdella ihan miten sattuu saman ikäisissä saman mallisarjan autoissa. Ei oikein vakuuta siis ainakaan tuo "kulissien takainen" laatu. Tosin vähän samaa ongelmaa on monissa perinteisissäkin automerkeissä. Varmistetaan, että saadaan rahat pois myös jälkimarkkinoilla sen marmoritiskin kautta.

Sikäli mun kokemukset/havainnot on toki korealaisella mittapuulla jo vanhentuneet, että siellä tosiaan selvästi on yritystä reagoida kuluttajien toiveisiin vauhdilla. Sen olen kyllä huomannut, että muotoilussa on menty huimasti eteenpäin. Ei mitään varsinaista wow-efektiä, muttei ylikonservatiivisuuttakaan. No ainakin omaan makuun pesevät kirkkaasti esim. nyky-Toyotat, jotka ovat jotenkin yliyritettyä tusinaa. Se ikiaikainen Jeremy Clarksonin toteamus japanilaisesta designistä "oh dear" tai "my world what is that" tulee tojoista mieleen.


Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #42 : 02.09.2018, 07:54:36 »
Meillä vaimon käytössä on uutena ostettu Toytota Corolla HB / 2004. Auton valmistusmaa on Englanti ja ostettaessa asia mietitytti. Nostan hattua myyjälle, joka kertoi asian myyntitilanteessa. Samana vuonna farmarit tehtiin Japanisssa ja sedan mallit Turkissa.

Kulut
Auto kuluttaa noin 6.2 ... 6.5 l/100 km ja moottori on 1.6 litrainen ketjukone. Tämä tarkoittaa sitä Tojotassa, että ketju pitäisi kestää koko koneen käyttöajan. Käytännössä autoon vaihdetaan öljyt, tulpat ja suodattimet.

Varaosia autoon on vaihdettu ja osat ovat: etuiskunvaimentimet, jarrulevyt eteen ja taakset, jarrupalat ja kasa polttimoita. Lisäksi tässä autossa takaluukun ikkunan liimauksen alla kukki ruoste. No, koska auto on meillä paalaukseen asti, niin se vaihdettin ja maksoi noin 1000 euroa.

Ajettavuus
Ajettavuus on melko surkea, jos sitä vertaa V60:n ajettavuuteen. Auto menee suoraan, mutta ohjaustuntuma on enemmän pelikonsolin luokkaa. Lisäksi, jos vain sellainen löytyy, niin ota ajonvakautusjärjestelmällä varustettu malli. Otin sen lisävarusteena ja en ole katunut. Auton vetopito talvella on heikko ja luistonesto auttaa huomattavasti. Renkailla on totta kai vaikutusta, jotka kannattaa vaihtaa 205/55 X 16" kokoon.

Muuta
Tällä autolla on haettu aika moneen muuhun pihassa seisoneeseen autoon varaosia. Olen kyllä itse yllättynyt kuinka hyvää laatua Englannissa pystytään tekemään jos laadunvalvonta toimii.

Kytkin on melko hentoisen tuntuinen, mutta vaimon käytössä toimii ja ei ole vaihdettu. Korjauskirjan voi ostaa kirjahyllyyn odottamaan, mutta aika vähän on sitä tullut luettua. Osat on helppo vaihtaa ja ne vaihtuu nopeasti omassa autotallissa.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2018, 07:58:51 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #43 : 02.09.2018, 14:33:42 »
Kiitos, "matalaut"

Hyvää settiä laitoit, vaikuttaa siis kestävältä ja huolettomalta peliltä.

Onko Corollanne myös tuollainen 3D HB 1,6 3ZZ-FE moottorilla ?
Mites paljon on Corollaanne noita kilometrjä kerääntynyt ?
Miten usein olet noita öljyhuoltoja tehnyt ?

Tuota kytkintä kyllä hiukan lerpaksi kutsuisin, kun on tottunut viimeaikoina V70:n polkimeen,
mutta lienee varmaan ihan normaali 130tkm ajetulla (?) Pitää ja pelaa ainakin ihan ok.

Tuolla seiteillä on tuosta ajovalopolttimien kulutuksistakin tarinaa ja jäänyt käsitys, ettei ole vika
vaan ominaisuus. Niitä vaan menee ja lamppukauppias hieroo karvaisia käsiään, kun jo hyvinkin
tutuksi tullut Corolla-henkilö saapuu tiskille..

Kesärenkaina näyttää olevan 195/60/15 Hakka Greenit ja talvirenkaina 185/65/15 Hakkapeliitta 8:t,
molemmat lähes uuden veroiset, joten ei niitä oikein raatsi vaihtamaan ainakaan nyt ryhtyä.


Kerroit tuosta omasta ruosteongelmasta takalasin seutuvilla.
Katselin vaan auton mukana tulleiden pumaskojen ohessa ollutta esitettä, jossa aika laajasti kuvattiin
autossa käytettyjä sinkittyjä koripeltejä jasen mukaan vain kattopelti olisi sinkitsemätön.
Ilmeisesti nämä ovatkin varsin ruostevapaita autoja sen perusteella, mitä on nähnyt ja kuullut.

Omia kokemuksia näistä Toyotoista on vain muinaisuudessa Corolla & Carina -74:n muodossa ja jäänyt käsitys,
että teknikka oli tuolloinkin tosi vahvaa kun taas korit ruostumisen suhteen eivät.
Ilmeisesti kuitenkin 30 vuotta on opettanut Toyotallekin ainakin jotakin näistä Suomen karuista olosuhteista.
Ajo-ominaisuuksien suhteen ei ihmeitä noista voi lausua, ehkä polkuauton luokkaa näihin nykyisiin etuvetoihin
verrattuna. Näistä pienemmistä etuvedoista ei ole paljoakaan omaa kokemusta, kun on tullut ajeltua näillä
hiukan isommilla, Mazda 6 & V70.

Mahtaako tulla mieleen muuta faktaa & ohjetta, jonka näkisit olevan tärkeää tuolle Corollan jatkuvuudelle,
mielelläänhän kuulisimme käyttäjän omakohtaisi kokemuksia aparaatista ?

« Viimeksi muokattu: 02.09.2018, 23:02:43 kirjoittanut 311 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #44 : 02.09.2018, 21:03:48 »
Olen kyllä itse yllättynyt kuinka hyvää laatua Englannissa pystytään tekemään jos laadunvalvonta toimii.

Kun on prosessit kunnossa ja tuote suunniteltu sen mukaisesti niin tuotanto voidaan pystyttää mihin vain. Laadunvalvonnalla ei varsinaisesti tehdä laatua koska sillä vain havaitaan että kakkaa pukkaa. Oleellista on estää kakan syntyminen jo suunnitteluvaiheessa ja tehdä sen synnyttäminen tuotannossa mielellään mahdottomaksi.

Toyotahan on näissä asioissa nimenomaan ollut pioneeri ja heidän kehittämää kuuluisaa Toyota Production Systeemiä apinoi nykyään kaikki ja hyvä niin. Tärkein periaate jatkuva prosessin kehittäminen jne. Kuka vain voi pysäyttää linjan mikäli havaitsee laadun vaarantuvan. Ei tarvi olla Oberbannfuhrer ;D Mikäli löytyy virhe on nosteltava maljoja koska voidaan taas opia ja parantaa. No ei maljat liene virallisesti kuulu TPS:ään mutta kuvainnollisesti
« Viimeksi muokattu: 02.09.2018, 21:08:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron