Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: _hape - 18.10.2011, 16:55:14

Otsikko: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 18.10.2011, 16:55:14
Terve! tämmönen on rakenteilla tällä kertaa eli 71vm volvo 144 :)

-STAGE1 moottori

-FT-lohko porattuna, uusilla männillä, öljyruiskuilla (valmiina)
-Kiinapojan kanget (valmiina)
-alakerta tasapainotettu (valmiina)
-16-valve kansi
-hiotut nokat + kovat kupit + kentkams ohc fordin tuplajouset
-puristusuhde 8:1
-HX52MFS16# pakopesällä 67/70  siivillä (valmiina)
-remmiahdin
-60mm kiinahukkaportti (valmiina)
-~900cc suuttimet (vaihtuu isompiin)
-kiinavälijäähdytin

-Moottorinohjaus
-TATECH 32 PRO (valmiina)


-Voimansiirto
-M90+sre-618 (valmiina
-vakio perä ;D (tääkin taitaa olla "valmis")
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: Rusakko - 18.10.2011, 20:53:55
Mistä näitä oikeen tulee  ???  ;D Lykkyä tykö!
Meinaakko et suuttimet riittää?
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: 745insports - 18.10.2011, 21:32:02
Seurantaan...  :pomo:
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 19.10.2011, 12:49:21
Mistä näitä oikeen tulee  ???  ;D Lykkyä tykö!
Meinaakko et suuttimet riittää?

;) kai noilla suuttimilla käyntiin saa.. vois ne isommatkin olla
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: la_bot - 08.01.2012, 19:14:21
tässä nyt näitä maalauskuvia  :buck2: en saanu kun tän yhden näkymään.

(http://volvorace.kuvat.fi/kuvat/IMG_1653.JPG/_smaller.jpg?hash=52520)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: sjs - 09.01.2012, 00:52:19
Jees projekti!

Puristus-suhde vähän mietityttää noin alhainen hiotuilla nokilla... voi olla aika hengetön alakierroksilla ilman ahtoa. Rata peli jos on, ni itse olisin tehnyt niinkun minä, eli E85 käyttöön ja 10:1 puristukset, kone vetää alhaalta ja tuollakin ahtimella saa pukata 2bar painetta ongelmitta silloin 35-40ast ennakoilla. :)

Ja kevennyksenä, toivottaavasti renkaat on kans haalittu, ettei ajella allaolevilla ainakaan ton ahtimen kera. :D
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: boost - 09.01.2012, 13:59:39
E85 polttoaine vaan vaatii aivan saakelisti bensalinjalta. Tuo 8 rutut on lähellä oikeata, bensalla ajettuna...
Paras olisi 8.5-9  väliin mutta sillon koneen saa nakuttamaankin herkemmin.
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: Rusakko - 09.01.2012, 16:07:08
-Voimansiirto
-M90+sre-618 (valmiina
-vakio perä ;D (tääkin taitaa olla "valmis")
Ja kevennyksenä, toivottaavasti renkaat on kans haalittu, ettei ajella allaolevilla ainakaan ton ahtimen kera. :D
Säästää voimansiirtoa noilla kumeilla :D
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 09.01.2012, 18:38:19
Jees projekti!

Puristus-suhde vähän mietityttää noin alhainen hiotuilla nokilla... voi olla aika hengetön alakierroksilla ilman ahtoa. Rata peli jos on, ni itse olisin tehnyt niinkun minä, eli E85 käyttöön ja 10:1 puristukset, kone vetää alhaalta ja tuollakin ahtimella saa pukata 2bar painetta ongelmitta silloin 35-40ast ennakoilla. :)

Ja kevennyksenä, toivottaavasti renkaat on kans haalittu, ettei ajella allaolevilla ainakaan ton ahtimen kera. :D

siellä on remmiahdin avittamassa alakierroksilla :) eikä se varmaan tule kovin alhasilla kierroksilla käymäänkään jos ite olen ratissa ;)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: sjs - 09.01.2012, 19:06:11
siellä on remmiahdin avittamassa alakierroksilla :) eikä se varmaan tule kovin alhasilla kierroksilla käymäänkään jos ite olen ratissa ;)
Mietin vaan kun oma kone 9,7 puristuksilla ja 98E bensalla nakutti vasta 1,4bar nurkilla kovilla ennakoilla. 95E5 pysty ajamaan 0,8bar. Nostin rutut 10:1 ni 0,6 meni 95E ja 1bar 98E.

On meinaan vähän saamaristi vääntävämpi kone siviililiikenteeseen etenkin alakierroksilla kovilla puristuksilla. Mutta jos on pelkkä ratapeli ni sit ahdot tappiin vaan ja puristukset alemmas. Siinä vaan koneen luonne kärsii, kun tulee "hevosempotku" moottori. Tuo oma käyttäytyy sentään suht sivistyneesti kierrosalueen läpi... Nimimerkillä 1500rpm ja 225 leveät renkaat suti risteyksessä ja 65/70mm siivillä oleva KIINAahdin antaa tuolloin ahtoa. :)

Ja sit se koneen kestävyyskin on aina niin ja näin kun tulee tämmöinen "hevosempotkumalli", paljon fiksumman ajettavan koneen saa kun tinkii huipputehoista ja väännöistä ja korvaa koneen hyvällä luonteella. Parantaa kierrosaikojakin kummasti kun ei tartte joka mutkassa odottaa ahtimen heräämistä. Sama periaate siis kun esim rallycrossissa jossa ei oteta ihan viimeisiä hepoja ulos vaan mieluummin parempi teho jo alempana. :)

Nimimerkillä 408hv 4900-6500rpm :) (tukkoisesta ahtimesta johtuen). :D

Ja tämä että sama huipputeho löytyy pitkältä kierrosalueelta alkaa olemaan päivän trendi monessa turboautossa.

Sais innostusta laittaa omanki palasiks ja maalattua... noh koulu ekana alta pois.
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: VT86 - 09.01.2012, 19:26:39
Mietin vaan kun oma kone 9,7 puristuksilla ja 98E bensalla nakutti vasta 1,4bar nurkilla kovilla ennakoilla. 95E5 pysty ajamaan 0,8bar. Nostin rutut 10:1 ni 0,6 meni 95E ja 1bar 98E.

On meinaan vähän saamaristi vääntävämpi kone siviililiikenteeseen etenkin alakierroksilla kovilla puristuksilla. Mutta jos on pelkkä ratapeli ni sit ahdot tappiin vaan ja puristukset alemmas. Siinä vaan koneen luonne kärsii, kun tulee "hevosempotku" moottori. Tuo oma käyttäytyy sentään suht sivistyneesti kierrosalueen läpi... Nimimerkillä 1500rpm ja 225 leveät renkaat suti risteyksessä ja 65/70mm siivillä oleva KIINAahdin antaa tuolloin ahtoa. :)

Ja sit se koneen kestävyyskin on aina niin ja näin kun tulee tämmöinen "hevosempotkumalli", paljon fiksumman ajettavan koneen saa kun tinkii huipputehoista ja väännöistä ja korvaa koneen hyvällä luonteella. Parantaa kierrosaikojakin kummasti kun ei tartte joka mutkassa odottaa ahtimen heräämistä. Sama periaate siis kun esim rallycrossissa jossa ei oteta ihan viimeisiä hepoja ulos vaan mieluummin parempi teho jo alempana. :)

Nimimerkillä 408hv 4900-6500rpm :) (tukkoisesta ahtimesta johtuen). :D

Ja tämä että sama huipputeho löytyy pitkältä kierrosalueelta alkaa olemaan päivän trendi monessa turboautossa.

Sais innostusta laittaa omanki palasiks ja maalattua... noh koulu ekana alta pois.

toisaalta sikälimikäli tulkitsin ekan viestin oikein tässä on tulossa Remmi ahtimen kaveriksi joten ollaan aina ahdoilla enempi tai vähempi joten matalampia puristuksia ko sulla varmaan kannattaakin käyttää. (Eikä olennaisesti kärsi alarekisterikään)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: kowalski - 09.01.2012, 20:23:32
Lähes tyhjäkäynnilla ahtava ahdin kombinaatio korvannee matalaien puristusten syömän alarekisterin ja poistaa hirmuisen hevosenpotkun kurvista lähdettäessä ???
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.01.2012, 20:28:06
Lähes tyhjäkäynnilla ahtava ahdin kombinaatio korvannee matalaien puristusten syömän alarekisterin ja poistaa hirmuisen hevosenpotkun kurvista lähdettäessä ???

Juuri tätä tässä pystyi päättelemään aiemmista postauksista. O0
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: la_bot - 09.01.2012, 21:46:16
luukut ja ovet kiinni  :P  pari päivää myöhemmin.. seuraavaks auto tallille ja loppuja niputtamaan kun saadaan traileri :)

(http://volvorace.kuvat.fi/kuvat/IMG_1655.JPG/_smaller.jpg?hash=16912)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 23.01.2012, 18:34:32
siinä vähän moottoria..

(http://volvorace.kuvat.fi/kuvat/IMG_1681.JPG/_smaller.jpg?hash=35282)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: kowalski - 23.01.2012, 18:40:28
siinä vähän moottoria..

(http://volvorace.kuvat.fi/kuvat/IMG_1681.JPG/_smaller.jpg?hash=35282)

Paljonko männät jäävät alle dekin?
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 23.01.2012, 18:55:20
tulee yli :)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: Rusakko - 23.01.2012, 19:26:01
tulee yli :)
Varmaan kuitenkin alle millin? Meinaan jos laitat 3mm kansipahvin niin ei oo puristukset kahdeksaa vaan päälle sen... Tai no perskeles täytyykin laskea vähän.

Miten oot laskenu tuon 8:sin puristuksen?
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: kowalski - 23.01.2012, 21:52:43
tulee yli :)

Onko noi tasalakiset männät vai valehteleeko mun silmä?
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 24.01.2012, 09:07:58
Varmaan kuitenkin alle millin? Meinaan jos laitat 3mm kansipahvin niin ei oo puristukset kahdeksaa vaan päälle sen... Tai no perskeles täytyykin laskea vähän.

Miten oot laskenu tuon 8:sin puristuksen?

0,2 mm tulee yli ja 1,2mm pahvi tulee :) eikä oo tasalaki männät..

syl.tilavuus+männänpalotila+paljeraon+palotilan tilavuus jaettuna männän+paljeraon+kannen

palotilan tilavuudella. sillee laskin :)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: kowalski - 24.01.2012, 09:42:20
0,2 mm tulee yli ja 1,2mm pahvi tulee :) eikä oo tasalaki männät..

syl.tilavuus+männänpalotila+paljeraon+palotilan tilavuus jaettuna männän+paljeraon+kannen

palotilan tilavuudella. sillee laskin :)

Tässä näppärä työkalu puristussuhteen laskemiselle.
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: sjs - 25.01.2012, 16:32:16
Näyttää aika vahvasti siltä että puristukset olis jossain 8,6:1 nurkilla JOS palotilan syvyys männässä on luokkaa 2,5-3mm kuten kuvasta näyttäisi.

Eli kannen palotila 50cc nurkilla, riippuen onko pentan 532 kansi vaiko B234F 1262 kansi. B204FT/GT:n ja B204E kannesta mulla ei ole tietoa. F-koneessa pienempi palotila kun Pentassa, ei vaikuta hirveitä.

Ja kansipahvin palotila about 7,5ccm, jos 1mm jää männän ja kannen väliin (mäntä 0,2mm yli dekin, 1,2mm pahvi).

Männän palotila 19ccm nurkilla jos halkaisija 90mm ja syvyys 3mm.

Eli kokonaispalotila sulla 19+7+50ccm = 76ccm. Iskutilavuus + palotila 579 + 76ccm = 655ccm / 76ccm = 8,61:1.

Bensalla 98E pitäis kestää ahtoa sellaisen 1,5-2bar nurkilla sytytysennakosta riippuen, E85 kestää lähes mitä vaan.

Omassa kokeiltu 9,7:1 puristuksia Pentan kannella+männillä joissa 4mm 65mm halk. kuoppa ja 50ccm palotila kannessa ja 3mm madalletut B230FT männät about 2,5mm syvyisellä 65mm kuopalla 10:1 puristuksilla.
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: boost - 27.01.2012, 12:04:24
Kyllä 8.6 puristuksilla ja 98E bensalla voi ajaa yli 2.0 bar ahdollakin, riippuu tietenkin mikä turbo, mitkä nokat, mimmonen kansi, sytkäennakko YMS....   

RE85:lla jos kone nakuttaa sitä ei kunnolla kuule...


 
 
 
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: la_bot - 27.01.2012, 16:39:18
Kyllä 8.6 puristuksilla ja 98E bensalla voi ajaa yli 2.0 bar ahdollakin, riippuu tietenkin mikä turbo, mitkä nokat, mimmonen kansi, sytkäennakko YMS....   

RE85:lla jos kone nakuttaa sitä ei kunnolla kuule...

helposti voi miulla 9 pintaan puristukset ja parhaimmillaan +2,5bar 98e:llä ahtoa ilman nakutusta  8v koneella  ;)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 27.01.2012, 19:10:24
männissä kuoppa 4,5mm, ettekö tosiaan usko että puristukset on sen mitä sanon ;D
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: silu - 27.01.2012, 19:34:40
ois jännä nähdä motti 2,0bar 40 ennakoilla 10 puristuksilla.niin kuin sjs ajelee
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: Kulmamies - 27.01.2012, 19:39:22
Keskityään nyt vaan tähän _hapen upeaan projektiin, eikä mutuilla muiden jutuista. _hape varmasti tietää oman projektinsa sielunelämän paremmin, kun muut kuvien perusteella.
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: _hape - 27.01.2012, 22:01:23
Keskityään nyt vaan tähän _hapen upeaan projektiin, eikä mutuilla muiden jutuista. _hape varmasti tietää oman projektinsa sielunelämän paremmin, kun muut kuvien perusteella.

juuri näin ja kiitos -H-

purin ja vahviste hitsasin yhden m90 lootan äsken pari tuntia siinä meni kaikkiaan, ilkein homma oli laittaa jousi

kuulahässäkät paikalleen ennen kuin kekkas hyvän konstin eli mangneetilla painoin kuulat sinne neliöpalan sisään

tällä estyy siltä hässäkältä kun kuula lentää jousen voimasta tallinnurkkaan ;D ;D
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: sjs - 28.01.2012, 03:24:51
Kyllä 8.6 puristuksilla ja 98E bensalla voi ajaa yli 2.0 bar ahdollakin, riippuu tietenkin mikä turbo, mitkä nokat, mimmonen kansi, sytkäennakko YMS....   

RE85:lla jos kone nakuttaa sitä ei kunnolla kuule...
Voit kysyä Deralta ja Sebbeltä kuuluiko Debil:in hallissa nakutusta kun 1,45bar ja 5000rpm+ oli kiekkaa mun autossa 3v sitten... RE85 oli tankissa :D

Ja silu:lle huomioksi, 8v ja 16v kansissa aivan erilaiset palotilat, eli ihan eri ennakot jne on mahdollisia. Onkos sinulla omia kokemuksia asiasta? :)

2bar en tiedä onko, mutta 1,55bar+ ainakin on (megan mappi loppuu), tai sit 70mm pakopuoella oleva ahdin menee 2,5L koneessa tukkoon 3500rpm. ;)
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: silu - 28.01.2012, 08:54:02
tsori kannssa volvoilijat pahoillani ennakko kommentista.hapen projekti makea aina kiinnostanut remmi alas,iso turbo ylös.seurataan mielenkiinnolla.kori on makee.eikä mulla mitään kokemusta mistään ole.ei jatketa tätä täällä.2,2 bar 2,6bar puoli kesää.vielä nipussa.
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: Kulmamies - 28.01.2012, 09:28:46
Voit kysyä Deralta ja Sebbeltä kuuluiko Debil:in hallissa nakutusta kun 1,45bar ja 5000rpm+ oli kiekkaa mun autossa 3v sitten... RE85 oli tankissa :D

Ja silu:lle huomioksi, 8v ja 16v kansissa aivan erilaiset palotilat, eli ihan eri ennakot jne on mahdollisia. Onkos sinulla omia kokemuksia asiasta? :)

2bar en tiedä onko, mutta 1,55bar+ ainakin on (megan mappi loppuu), tai sit 70mm pakopuoella oleva ahdin menee 2,5L koneessa tukkoon 3500rpm. ;)

Luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia?
Otsikko: Vs: 144 B234SCT
Kirjoitti: sjs - 28.01.2012, 17:41:39
Luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia?
Anteeksipyyntöni, innostuksissani luettuani silun kommentin hyppäsin edellisen huomautuksesi yli.

Ja projektimiehelle, PAINETTA pyttyyn, epäiljät lyttyyn! ;)