Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: mikar - 28.10.2011, 13:52:51

Otsikko: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 28.10.2011, 13:52:51
Koitetaan laittaa tämä tänne näytille. Elikkäs olisi tarkoitus laittaa uutta konetta tuohon vanhukseen 142 -71 melkein alkuperäinen gt. Auto aikoinaan rakennettu B20 turboksi olisko ollu 15v sitten(suurinpiirtein), nyt olisi tarkoitus päivittää konetta uudempaan b230 turboon. talven aikana olisi tarkoitus saada kuntoon, saas nähdä kuinka käy. projekti aloiteltu heti ongelmien kanssa kun tuota tilaa tuolla kone huoneessa ei ole oikein paljon. seuraavaksi olisi tarkoitus muokata öljypohjaa ja moottorin kiinnikkeitä, nyt sain ängettyä koneen paikalle ilman öljypohjaa,pumppua ja turboa. koitan saada laitettua kuviakin lisää jossai vaiheessa ja tekstiä kun muilta töiltä kerkeää.  http://s1122.photobucket.com/albums/l535/Mika_Rauhala/

(http://i1122.photobucket.com/albums/l535/Mika_Rauhala/081.jpg)

Edit JuHaU: lisätty kuva
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Fileman - 28.10.2011, 15:03:48
Sehän on h*lvetin hieno! mitäs osaa tuohon koneeseen on tulossa? ihan vakio b230et/ft/fk vai jotain muuta? :)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Okko - 28.10.2011, 15:21:40
Kulmamiehen vanha? Muistelisin vanhalla foorumilla nähneeni kuvan tästä. On kyllä hieno 142!  :)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 28.10.2011, 18:12:59
Nyt aluks olis tarkoitus laittaa fk vakiona paikalle ja sit myöhemmin varmaan jotain muuta pikku hiljaa, ainakin enemmän tarvis saada mitä oli vanhassa koneessa. Kiitos ja kunnia auton rakentamisesta kuuluu tosiaan kulmamiehelle  :hello: pitäis myös sisältä päivittää uuteen uskoon ainakin etupenkkien suhteen.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Rusakko - 28.10.2011, 19:10:02
Minkä datsunin takavalot siellä oikeen on ??? :2funny: Jännän näköinen laitos
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: o_j - 28.10.2011, 19:29:43
En osaa päättää onko toi törkee vai törkeen hieno. ;D Näyttävä jokatapauksessa!
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Kulmamies - 28.10.2011, 20:15:49
Minkä datsunin takavalot siellä oikeen on ??? :2funny: Jännän näköinen laitos

Datsuninpa hyvinkin :) Joku takaveto Sunny, jollaista en ole ikinä missään kuvassa tai saati livenä nähnyt. Takapuskurin on -75 toyota Carinasta ja sitä on levennetty noin 5cm.

Ostin auton vuonna -92 veljeltäni ja olin silloin 16v. Rakentelin sitä ihan innoissani ja se valmistui sopivasti siksi, kun sain kortin. Ensin päästeltiin tuplakaasareiden "voimalla" ja koska ne eivät toimineet päivääkään kunnolla, oli aika ruiskun ja ahtamisen. Isältäni ei vaan herunnut lupaa niin rajulle virittämiselle, ennen kun saa 80-lätkän pois. Vuosi piti kitkuttaa tuplilla ja sitten anomus Akelle ahtimen asennusta varten. Autoon tuli pikkuruinen Nissan 200sx:n ahdin ja Opelin L-Jetronic erään tutun omavalmisteisella lisärikastuksella. Tällöin elettiin vuotta -95 ja suurinpiirtein sellaisenaan se säilyikin myymiseen asti. Tästä aikakaudesta johtuen ulkonäkö ei välttämättä ole ihan tätä päivää, vaikka hieno onkin :)

1992
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3323839.jpg)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: KarstaMasa - 28.10.2011, 21:36:31
On muuten tosi hienosti onnistunu tuo takavalomuutos, hakkaa mennen tullen volvon oman muotoilun.  ::)

(http://i1122.photobucket.com/albums/l535/Mika_Rauhala/082.jpg)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 28.10.2011, 21:42:09
On muuten tosi hienosti onnistunu tuo takavalomuutos, hakkaa mennen tullen volvon oman muotoilun.  ::)
Täysin samaa mieltä, ei vois paremmin sopia tuohon 8)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Timo_R - 28.10.2011, 21:50:57
Erittäin hyvännäköinen "vanhus"  S*
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: leka - 28.10.2011, 22:03:18
Hieno peli!

Miksi vaihdat koneen?
Mua kiinnostaisi nähdä tuo Kulmamiehen tekemä B20 turbo.
Minkälainen imusarja / pakosarja?
Miten siinä on vesi ja öljy turbolle vedetty?
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Sittana - 29.10.2011, 00:23:07
Olikos tää aikoinaan veekasissa tai jossain muussa lehdessä myynnissä? Jääny jotenki toi keula mieleen..
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: JoniB - 29.10.2011, 01:07:48
Olikos tää aikoinaan veekasissa tai jossain muussa lehdessä myynnissä? Jääny jotenki toi keula mieleen..


Jotenkin muistuisi mieleen että olis ollut GTI-lehdessä myynnissä joskus kun se alkoi ilmestyä. . . Minulle tuli kyseinen lehti silloin, ensimmäisestä numerosta alkaen :)
. . .Yli 10v sitten?

Muistan silloin kun kattelin kahta 142 volvoa, toinen oli punainen jokseenkin laitettu ja toinen nimenomaan keltainen noilla helmateipeillä, varmaan sama auto. . .?

Jokatapauksessa hieno pirssi mikar:llä  O0
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 29.10.2011, 18:54:09
Hieno peli!

Miksi vaihdat koneen?
Mua kiinnostaisi nähdä tuo Kulmamiehen tekemä B20 turbo.
Minkälainen imusarja / pakosarja?
Miten siinä on vesi ja öljy turbolle vedetty?
Vanha kone toimi muuten hyvin, mutta siitä hajos turbo ja olis tarvinu uusia Ruisku imusarjoineen niin päätin päivittää koko koneen uudempaan. Kuvia ei ole vanhasta kokoonpanosta. Öljy oli otettu paineanturilta ja vesi siitä pakosarjan alta kulkevasta putkesta
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Juke-Maza - 29.10.2011, 20:02:44
(http://i51.tinypic.com/s1t6c7.jpg)
Ei voi muuta sanoa.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: jen - 29.10.2011, 20:07:10
aika hyvä! :2funny:
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 29.10.2011, 21:14:39
tarvii varmaan käydä teholappu sitten joskus hakemassa, kun täytyy vaihtaa ilmeisesti cooleri toisenlaiseen vai mites ne "säännöt" meni?
 tarkoitus oli laittaa kone alkuperäisenä paikalle mutta se tila... on se ahdas konehuone :( ei taida olla simppeli projekti sittenkään, tiesin kyllä ahtauden mutta että noin ahdasta. nyt jo alkaa tökkimään niin vastaan :'(. no ei muutakuin rohkeesti eteen päin uusiin vastoinkäymisiin ???  eiköhän se siitä sitten joskus valmistu...pikku hiljaa
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Kulmamies - 30.10.2011, 13:16:25
Mua kiinnostaisi nähdä tuo Kulmamiehen tekemä B20 turbo.
Minkälainen imusarja / pakosarja?
Miten siinä on vesi ja öljy turbolle vedetty?

Evo1.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1953760.jpg)

Tuo pakosarja ei ollut kovinkaan pitkäikäinen, kun oli muokattu tavallisesta peltisarjasta. Myöhemmin tulin vakio valusarja, jossa oli adapteri ahtimelle. Sekään ei ollut kovinkaan pitäikäinen :2funny:
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: räkänokka - 30.10.2011, 16:03:38
Uskoisin että nimimerkin Toni takaa löytyvä mies osaisi neuvoa tuossa koneen vaihdossa kun on itsekkin suorittanut kyseisen operaation  ;)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Kulmamies - 10.11.2011, 16:54:05
Joko on moottori saatu aseteltua oikeaan kohtaan?  :P
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 10.11.2011, 19:48:46
ollut vähän hiljaista sen suhteen, on ollut vähän tärkeämpiä hommia! kyllä sitä sit pikku hiljaa kun vauhtiin pääsee.....
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 11.11.2011, 19:13:08
moottori olisi nyt suurin piirtein kohdillaan, pientä hieno säätöä :knuppel2: ja moottorin korvakkeen tekoa. kyllä se taitaa siitä sitten asettua konehuonee :)seen tarvis vaan saada jostain vapaa aikaa, olisko kellään ???
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Jussi.L - 13.11.2011, 17:30:27
Tää on mielipide kiista mutta omaa silmää ei miellytä ikinä kun johonkin veteraaniin (minkä merkkiseen vaan) vaihdetaan takavalot jonkin muun merkkisestä autosta.  :-\

Mulla on vanha V8 missä tämä auto on myynnissä  ::)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 26.11.2011, 13:08:16
Nyt sai sentään jotain pientä aikaseks tallissa, elikkä tuli laitettua moottorin korvakkeet uuteen paikkaan. vielä kun saisi hitsattua ne kunnolla kiinni ja muutenkin olisi vielä hitsattavaa konehuoneen puolella. Hiljaa hyvä tulee :facepalm: tai sitten ei http://i1122.photobucket.com/albums/l535/Mika_Rauhala/IMG_0490.jpg (http://i1122.photobucket.com/albums/l535/Mika_Rauhala/IMG_0490.jpg)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: hevonen - 26.11.2011, 13:27:41
Hiano peli. Jos noista takavaloista jotain sanoo niin hyvin sopii, ainoo että mulla tuli heti joku britti mieleen...
Triumph
http://www.tccv.net/MkII_Rear_Lights.jpg
Austin
http://www.ado16.info/images/feaausap8.jpg

Joissakin Rovereissakin on ton tyylisiä. No, tuohon aikaan japsit kopioi brittejä. Mun alkuaikojen datsun bluebirdissäkin oli BMC:stä kopioitu kone. :)  http://www.aronline.co.uk/blogs/2011/08/29/the-cars-bmc-11001300-development-history/
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 08.12.2011, 19:12:42
Päivitellään välillä, elikkä konehuoneen muutokset olisi tehty valmiiksi. Sen puolesta sais koneen laittaa paikoilleen. Tänään tuli otettua laatikko pois, kun ne pitää laittaa pakettina paikalle, muuten ei mahdu.

Sitten olisi ongelma kun piti tuo kytkinkoppa vaihtaa niin se kopan ja akselin laakerin välissä on prikka, sillä on varmaan joku tärkeä tehtävä? Miten siihen tietää laittaa oikeanlaisen?
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Toni - 11.12.2011, 20:12:30
Olihan siinä muutoksessa oma hommansa mutta kyllä kannattaa. Noi takavalot on kyllä aika lailla kyseenalaiset 142een (tai mihinkään Volvoon)..

Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Kulmamies - 11.12.2011, 20:19:50
Sitten olisi ongelma kun piti tuo kytkinkoppa vaihtaa niin se kopan ja akselin laakerin välissä on prikka, sillä on varmaan joku tärkeä tehtävä? Miten siihen tietää laittaa oikeanlaisen?

Tuskinpa kukaan on ikinä perehtynyt siihen prikan paksuuteen, vaan aina on vaan laitettu sama takaisin, mikä siellä on ollutkin. Sen tarkoitus on pitää kytkinakselin laakeri tiukasti paikallaan, ilman, että kuitenkaan alkaa ahdistamaan kytkinkopan asennusta.

Voi kokeilla laittaa kytkinkoppa hollille ilman tiivistettä ja mitata esim. rakotulkilla kuinka paljon jää väliä laatikon kopan saumaan. Jos rakoon sopivaa tiivistepaperia on saatavissa, niin sitten on prikka aika passeli. Voi olla myös mahdollista selvittää ihan mittaamalla, kuinka paksu prikka vaaditaan. Ensin mittaa laatikosta, että kuinka paljon laakeri tulee tiivistepinnan yli ja vastaavasti mittaa kytkinkopasta, että kuinka syvä se laakerin pesä siinä on.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 03.01.2012, 18:50:57
Jahas pienen pientä edistystä, kone ja vaihdelaatikko naitettu yhteen. sen suhteen voi laittaa paikoilleen. ensin pitää tehdä pientä mätä hommaa, viime katsastuksessa huomas että vaihelaatikon poikkituen kiinnitys olis ruostunut. tänään sain leikattua"otettua" mädät pois, en tiedä miten se on pysyny paikalla :o kun oli saanut kenkääkin kesällä. tervettä peltiä paikalle niin hyvä tulee. koneeseen on myös tullut hankittua pientä piristystä, jos sais vähän enemmän liikettä uudelle kokoonpanolle. niistä kiitos JuHaU:lle! jatketaan taas hitaasti eteen päin :hello:
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 07.01.2012, 15:35:47
Nyt olisi sitten uutta peltiä hitsattu pohjaan. Harmi vain kun ei ole yhtään massaa että olis voinu viimeistellä pohjan. No ensi viikolla sitten massa kaupoille ja pohja kuntoon. Sitten oliskin moottorin nosto paikalle
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 23.01.2012, 22:10:00
kone on nostettu paikoilleen ja alettu sovittelee apulaitteita paikoilleen. kuvia ei kyllä ole :nohnoh mutta koitetaan jossain vaiheessa niitäkin ottaa. nyt olis aloiteltu sovittamaan syyläriä ja kuuleria paikoilleen, niille täytyisi rakennella jonkin moinen irroitettava kehikko, suunitelma olisi jossain pään syövereissä ja se täytyis saada jossain vaiheessa ulos :idiot2:  imusarjan ahtoputkea on myös hahmoteltu ja kaasuläpän uutta sijaintia myös, vain laipat puuttuu välistä. kyllä se taitaa siitä pikku hiljaa valmistua :) välillä meinaa mopo karata, mutta onneks ei ole lähteny keulimaan.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 14.03.2012, 03:42:41
Mitenkä kannattais lähestyä noita LH:n kytkentöjä, kun tuo sähköpuoli on vieraampaa? Eli pitäis saada lh2.2 johtosarja lh2.4:seen? Boxit on helppo kytkeä, sen sentään osaan tehdä :D mutta nuo kaikki anturit ja muut johdot :idiot2: Ja se vielä että "yllättäen" hommat lähti keulimaan tuli ostettua tuollainen hx35 koneen kylkeen. Siinähän taisi olla tämän hetken ongelmat kiitos ja näkemiin :hello:
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Rusakko - 14.03.2012, 07:20:51
Mitenkä kannattais lähestyä noita LH:n kytkentöjä, kun tuo sähköpuoli on vieraampaa? Eli pitäis saada lh2.2 johtosarja lh2.4:seen? Boxit on helppo kytkeä, sen sentään osaan tehdä :D mutta nuo kaikki anturit ja muut johdot :idiot2: Ja se vielä että "yllättäen" hommat lähti keulimaan tuli ostettua tuollainen hx35 koneen kylkeen. Siinähän taisi olla tämän hetken ongelmat kiitos ja näkemiin :hello:
Kyllä sillä jo kerkiää O0
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Pecan - 14.03.2012, 17:36:40
Siitä ei ole mielikuvaa miten nämä johtosarjat toisistaan eroavat, mutta kannattaisiko holsetin myötä harkita vaikka megasquirttia mieluummin, jos johtosarjatyömaata joka tapauksessa riittää enempikin?
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: JuHaU - 14.03.2012, 17:48:25
Hommaa jostain 240 LH 2.4 johtosarja niin menee lähes suoraan paikoilleen.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 14.03.2012, 21:38:08
 :facepalm: siis tosiaan mullahan on toi 240 LH 2.4 johtosarja paikalla. mukavia nämä yö vuorot...
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 18.04.2012, 19:41:13
kirjoitellaan nyt taas tännekkin. vähän on päästy eteen päin ja jonkin verran hommaa edessä. pakosarjan sain tehtyä holsetille jokin aika sitten ja kohtuu hyvä tuli ekaks räpellykseks. cooleri ja syyläri olis kans paikoillaa. tänään sain ahtoputket valmiiksi ja maalattua, jos sais ne huomenna vaikka paikoilleen. seuraavaksi vois ruvet tekee db:tä jos sen sais sovitettua jotenkin sinne. taas olis tilanpuutetta. pitänee jättää sit noi sähköt viimoseks kaverin huoleks jos se sais ne selvitettyä, kun tuo sähkö ei oikein taivu tuolla pääkopassa. olen yrittäny kattella tuolta 360.haubits sivuilta, mut ihan turhaa menee vaan ihan sekaisin nuppi :idiot2: kova halu olis jo päästä ajelee, mut taitaa kesä olla jo pitkällä/menny ennen kuin saa savut ulos. mutta mutta eiköhän se siitä sitten joskus valmistu ::) yllätys ettei ole tullu taas otettua kuvia :facepalm:
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 23.04.2012, 16:56:16
nyt olis sellane pikku ropleema, kaasuvaijeri. elikkä en ole saanu viriteltyä vaijeria polkimeen niin että se käyttäis kaasua. paikalla on se alkuperäinen lattia malli ja se tarvisi saada vetämään sitä vaijeria, mut on ole saanu tehtyä mitään toimivaa vipua siihen. paria erillaista vipua kokeillu mut saanu vaan sen asentotunnistimen pikkusen liikahtamaan. ei ymmärrä. oliskohan parempi kokeilla sellaista uudemman mallin poljinta?
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: juhnu-79 - 23.04.2012, 18:43:04
mä laitoin ihan 240:sen polkimen omaani.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 24.04.2012, 01:12:03
Ok. Sopiikos se ihan suoraan vai pitääkö sovitella jotenki? Täytyis sit varmaan metsästää sellanen jostain
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: Kulmamies - 24.04.2012, 06:36:30
Onko sulla vielä se 940:n raato pihalla? Siitä sopii poljin varmaan kans aika pienellä vaivalla.

Mulla on ainakin yksi purkuraato tontilla, jos omasi jo olet ehtinyt hävittämään ;)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 24.04.2012, 17:35:37
Sitä poljinta kyllä sovittelin pikaisesti aikasemmin. Ei se oikein sopinu. Pitää vielä kokeilla uudelleen, tarvis tehdä jonkinlainen teline sille että sais paikoilleen
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: juhnu-79 - 24.04.2012, 17:42:43
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3503561.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3503561/)

tossa olis mallina tommonen. en tiä vaan kui oli kamera kääntäny polkimien järjestykset sekasin..
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: ville. - 24.04.2012, 18:47:20
Mä laitoin 2-satasesta polkimen omaan 144:seen. Ei tarvinnu ku poras reijät rintapeltiin ja pulttas kiinni. Kaasuvaijeri on otettu 7-satasesta. Vaiherin kiinnitystä polkimeen joutu vähän muuttamaan.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: miksu01 - 06.08.2012, 19:18:07
Hieno vekotin :)

Takavalot on samannäköiset kuin -80 datsun 120y:ssä.
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 07.08.2012, 12:27:34
Kiitos :) ratsunin valothan siellä vilkkuu ja auto seisoo tallin perällä odottamassa :-[
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 31.05.2017, 13:23:25
Pitkällisten mietintöjen jälkeen Täytyy varmaan laittaa auto myyntiin
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: oh850 - 31.05.2017, 19:18:57
Hieno volvo, miten raskit luopua?  :)
Otsikko: Vs: 142gt b230Turbo
Kirjoitti: mikar - 31.05.2017, 20:55:18
5 vuotta se on maannut tallin nurkassa koskemattomana ja loppua ei näy. En kyl haluais luopua, mutta tuskin saan tehtyä sitä valmiiksi. Koko ajan vaihtelee mielipide auton myymisestä