Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Rokuli - 24.12.2016, 20:25:04
-
Elikkäs tuli loppukesästä haettua ensivolvoksi karvan alle 400tkm ajettu -86 vuojen 240. Auto koriltaan päällisin puolin hyvässä kunnossa, tuulilasin ja katon rajassa pari ruostelänttiä. Sisusta ehjä ja siisti. Tekniikkana b200e+m47
(https://s29.postimg.org/9k27oquhv/IMG_20160927_WA0007.jpg) (https://postimg.org/image/9k27oquhv/)
Aluksi tarkoitus oli ostaa pelkästään käyttöautoksi coupe taunuksen tilalle, mutta sitten löyty tuommone noin 300tkm ajettu b230ft+m90 paketti, joka oli syksyllä purettu 900 sarjan volvosta. Kävin sen tuossa kuukausipari sitten hakemassa. Mukana tuli kaikki apulaitteet, -984 loppunen boksi, -016 sekä -025 immu, turpon putsarinkotelo sekä puola.
(https://s23.postimg.org/6u8el21pj/DSC_1798.jpg) (https://postimg.org/image/6u8el21pj/)
Nyt olen juuri katsastanut auton ja keräilly tietoa, sekä rompetta mitä swappiin tarvitsee ja tämmöstä on nyt kasassa.
-sytkäpoksi lastulla, bensalastu ja rajapaineventtiili tilattu tonilta
-240 johtosarja
-Romppeet nestekytkimelle
-Korkeaohmiset suuttimet jotka virtaa vakiona 395cc 3.8 bar bensapaineella, mutta myyjän mukaan kuulemma 3 baarilla 347cc joka vastaa siis lähelle vakiota...
-Ahtopainemittari (puuttuu)
Pystyjakajan sekä apuakselin otan tuosta b200eestä. Vielä pitää selvittää onko tuossa nyt sähköinen mittaristo, mikäli ei niin pitää semmonenki hommata jostain...jos huomaat, että jotain muuta puuttuu vielä niin kerro ihmeessä :D
Mietin myös olisiko kaikkein helpointa vaihtaa tehostimen ja laturin paikkoja keskenään jolloin olisivat samalla lailla kuin tuossa paikallaan olevassa motissa? Näyttäs että saattaa tulla pystyjakajalla vähän ahdasta tuossa laturin vieressä.
Aluksi nyt ainakin olisi tarkoitus saada kone+laatikko istutettua ja auto käymään :D kattoa sitte sen jälkeen mitä lähetään tekemään.
Jonkinverran autoja ja pyöriä roplannut, mutten silti tekniikkaa vaihtanut ennen. Tulen luultavasti kysymään täälä paljon neuvoa ja ottamaan kuvia jokavälissä, jottei tästä tulisi niin puuroa luettavaa ja seuraavalla noviisilla olisi helpompaa tehdä vastaava swäppi. Pelottaa jo valmiiksi tuon johtosarjan asennus, mutta se on sen ajan murhe ::)
Aloitan auton purkamisen ensiviikolla jolloin saatte luultavasti vastata ensimmäisiin, muttei viimisiin kiperiin kysymyksiin ;D
-
Itellä täysin sama projekti alkamassa! Seurantaan:)
-
Tänää tuli purettua vähän keulaa pois. Kaikki lähti aikalailla ruuvaa irti periaatteella paitsi tuo peltikehikko jossa valot yms, lukkopelti nimeltään vissin. Jollaki liimalla ja ehkä parilla hitsitäpillä oli kiinni, mutta lähti kohtuu nätisti ku lämmitti kuumailmapuhaltimella ja vähän nakutteli talttapäätä väliin ;D
(https://s28.postimg.org/92abns4qx/DSC_1819.jpg) (https://postimg.org/image/92abns4qx/)
Huomenna tavote saaha vanha tekniikka irti jahka tuo tallin lattia kuivuu auton sulamisvesistä
-
Tuolla paljon meikäläisen turbo vinokone LH2.4 juttua iltalukemiseksi.
http://volvo.tonit.org/ --> 142 B230FB-t linkki
Tehty keväällä 2009
Ja voi lukea myös 245 B230FT jutut..
Niin ja hyvin se laturi voi olla siellä kuskin puolella pystyjakajan kanssa.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/Dsc00220.jpg)
-
Kiitos, nuille sivuille en ollut vielä eksynytkään tätä ennen :) ja joo niinvain näkkyy mahtuvan, ohjaustehostimen aattelin siirtää kuskinpuolelle ilmastoinnin tilalle, niin ei tarvi sille pitempiä letkuja alkaa tekemään.
Ja uusivuosi tosiaan livahti vähän kännin puolelle, mutta nyt on tekniikka irti. Yllättävän helposti lähti korista, tunkki vaan auton alle keventään laatikon pohjasta ja samalla moottorinostimella nypätä rojut pihalle.
(https://s24.postimg.org/g3quh9uap/DSC_1835.jpg) (https://postimg.org/image/g3quh9uap/)
Ja joo vähän on ahasta välissä ;D
(https://s23.postimg.org/503065bjr/DSC_1841.jpg) (https://postimg.org/image/503065bjr/)
Seuraavaksi ois eessä molemmista koneista jakopään purku ja apuakseleitten irroitus. Onko tuohon akseleitten irroitukseen jotain nice to know tietoa vai purkaa vain pois? ;D
Tuossa b230ft on kansirempan yhteydessä 2tkm sitten oletettavasti vaihdettu samalla jakohihna sekä vesipumppu ja hyvässä kunnossa näytti ja tuntu olevan kun vertasi tuohon vanhaan koneeseen, vesipumpun akselissakaan ei ollut välystä ja hihna oikealla kireydellä. Onkohan turhaa ostaa uudet tilalle, vai ruukataanko näihin aina vaihtaa ku käytetään auki?
-
Muutaman minuutin homma kone paikallaan, ja vielä nopeampi kone irti. Aina se uusi hihna on parempi vakuutus kuin "muutama tkm vanha". Eikä montaa euroa maksa muutenkaan
-
Kysymys: irroitin vanhat suuttimet ja nyt laittamassa uusia paikoilleen. Pitääkö tuosta vanhasta ottaa jotain irti ja laittaa uusiin vai tökätä vaa uuet paikallee? Sininen uusi, vihreä jossa mustaa vanha...vai näkeekö joku jo suoraan ettei nuo käy tuohon :juhau:
(https://s28.postimg.org/4eqft85vt/DSC_1892.jpg) (https://postimg.org/image/4eqft85vt/)
(https://s23.postimg.org/t00tnv5pj/1484588762076571615085.jpg) (https://postimg.org/image/t00tnv5pj/)
-
Paikalleen vaan!
-
Kiitos nopeasta vastauksesta!
(https://s23.postimg.org/byi3fjt2f/1484593390751_1974120230.jpg) (https://postimg.org/image/byi3fjt2f/)
-
Tuli laitettua 900sarjalaisen kytkinkilkkeetki paikalleen. Jarrutehostimen päähän tulevan palikan kans meinas tulla vähän ahasta, mutta vinkulla ku vähä surruutteli ja paukutti koloa peltii nii mahtu :D vanhat jarruputketki sai ehjinä taivuteltua aika nätisti paikalleen.
(https://s28.postimg.org/efc2s3qw9/DSC_1884.jpg) (https://postimg.org/image/efc2s3qw9/)
Poljinsylinterin ja säiliön välinen letkuki riitti aivan heittämällä ;D
(https://s23.postimg.org/jnr60rqmv/DSC_1885.jpg) (https://postimg.org/image/jnr60rqmv/)
Kytkinpolkimesta piti rälläköiä vaijerinpidike pois ja kötöstellä lattarauasta teline johon poljinsylinterin pää tulee kiinni...ruma,mutta oma (heftissä)
(https://s29.postimg.org/jjx7fls4z/DSC_1894.jpg) (https://postimg.org/image/jjx7fls4z/)
-
Saatu taas vähä etiäppäin tätä hommaa!
Apuakseli tulee tämän verran ulos ennenku tajuaa ottaa öljypumppua pyörittävän rattaan pois tuolta huohotinhässäkän alta paljastuvasta kolosta, lähtee irti nostamalla vaan.
(https://s30.postimg.org/43uztf2i5/DSC_1857.jpg) (https://postimg.org/image/43uztf2i5/)
Ja tässä tuo ratas joka laitto vastaan..
(https://s30.postimg.org/fjon0c21p/DSC_1901.jpg) (https://postimg.org/image/fjon0c21p/)
Tuosta toisesta konneestahan lähtiki sitte vähä rivakammin irti ja siinähän ne vierekkäi lepää
(https://s27.postimg.org/j45effuv3/DSC_1903.jpg) (https://postimg.org/image/j45effuv3/)
Päätyjakaja lähti ruuvaa irti periaatteella, vähän sai toki koputella ennenku irtos, siniseltä löyty päätytiiviste nimellä tuommone lätkä tulpaksi.
Nokka akselin stefan vaihoin irroittamatta nokkaa, vanhan sai pois ku tökkäs ruuvimeisselin stefasta läpi ja uus oli helppo työntää paikalleen ku pohjassa stopparit nii ei pääse liian syvälle. Vanhaa stefaa ja mopon mäntää oli hyvä käyttäää naputellessa uutta paikoillee ;D
(https://s27.postimg.org/wuga992hb/DSC_1904.jpg) (https://postimg.org/image/wuga992hb/)
(https://s28.postimg.org/pu784p0ah/DSC_1912.jpg) (https://postimg.org/image/pu784p0ah/)
Tätä levyä irrottaessa tiiviste repeyty niin vaihoin sitte senki samalla ja nuo kaks stefaa jotka on tuossa apuakselin ja kampiakselin kohalla.
(https://s30.postimg.org/hbhvlk1r1/DSC_1856.jpg) (https://postimg.org/image/hbhvlk1r1/)
Jakohihna, vesipumppu ja kiristin tuli nyt mielenrauhan vuoksi vielä vaihettua kuitenkin...nyt on jakopää kasassa, merkit kohillaa ja tuossa b200e:ssä ollut virranjakaja sekä tulpanjohot paikallaan. Pyörijä osoittaa ykköseen menevää johtoa jakomerkkien ollessa kohdallaan eli minun käsitykseni mukaan oikein. Kuvassa tämänhetkinen tilanne.
Nokan ja apuakselin hihnapyörät sekä kiristimen väänsin 50Nm, tuo kampiakselin hihnapyörä taitaa olla fiksuin/helpoin kiriä kunnolla vasta tekniikan ollessa paikallaan kardaani kiinni, vaihe päällä ja jarrua polkien?
(https://s28.postimg.org/9r54w3m09/DSC_1913.jpg) (https://postimg.org/image/9r54w3m09/)
Postissa on tulossa m90 keppiteline niin pääsee vähä mallaillee mitä pitää muokata, että homma pelaa. Nyt on myös tulevaisuutta silmälläpitäen tilattu pottapyörä,SRE-763 asetelma diisselin m90 levyllä ja vakio painelaakerilla, niitä ootellessa :)
-
Keppitelinettä pitää muistaakseni lyhentää 9cm kuten myös siirtäjätankoa niin käy.
-
Onko m90 laatikossa pakki samassa paikkaa ku m47 ja meneekö kuinka helposti vahingossa päälle jos en laita niitä lukituskamppeita tuosta m47 kepistä?
-
Pakki on oikealla alhaalla. Ei tarttee mitään lukitus systeemejä :)
-
Noniin kytkin ja vauhtis on löytäny talliin ja nyt tuli ongelmia...elikkä jakomerkit on kohallaa ja kone yläkuolokohassa ja vanhan paikallaan olevan vauhtipyörän reiätön kohta ei ole aivan tuossa startin keskellä. Aiheuttaako toimenpiteitä vai laitanko pottapyörän samalla lailla? Onkohan siis edellinen omistaja laittanu joskus tuon väärin vai tarviiko tuon reiättömän kohdan ollakkaan prikullee keskellä? Toivottavasti oli tarpeeksi vaikeasti selitetty ::)
(https://s27.postimg.org/8jfntf5en/DSC_1919.jpg) (https://postimg.org/image/8jfntf5en/)
(https://s23.postimg.org/gx06ujxrr/14864782079181353959855.jpg) (https://postimg.org/image/gx06ujxrr/)
(https://s23.postimg.org/ukttht0zr/1486478270565_329987223.jpg) (https://postimg.org/image/ukttht0zr/)
(https://s24.postimg.org/ppay8qlox/DSC_1920.jpg) (https://postimg.org/image/ppay8qlox/)
-
Jaa otin vauhtipyörän irti ja näyttäs kampiakselin takastefa vuotavan. Motonetistäkään ei löyvy nii saa tilata rovaniemen wetterin kautta ja taas seisoo hommat pari viikkoa.....mites oottako vaihtanu stefan irrottamatta tuota 6 pultilla kiinni olevaa kehikkoa? Siihenki joutus sitte taas siniseltä tiivisteen... Entä eikös tässä ole silmälaakeria ollenkaa?
(https://s23.postimg.org/nu33f8pc7/1486483168701_1231652386.jpg) (https://postimg.org/image/nu33f8pc7/)
-
Jaa otin vauhtipyörän irti ja näyttäs kampiakselin takastefa vuotavan. Motonetistäkään ei löyvy nii saa tilata rovaniemen wetterin kautta ja taas seisoo hommat pari viikkoa.....mites oottako vaihtanu stefan irrottamatta tuota 6 pultilla kiinni olevaa kehikkoa? Siihenki joutus sitte taas siniseltä tiivisteen... Entä eikös tässä ole silmälaakeria ollenkaa?
(https://s23.postimg.org/nu33f8pc7/1486483168701_1231652386.jpg) (https://postimg.org/image/nu33f8pc7/)
Mulla ois hyllyssä ylimääräsenä uus vinokoneen kampiakselin takastefa, Volvo Original. Tietty jos asut jossain hevonjeerassa niin postihan hukkaa sen jos täältä Ylitorniolta lähetän.
Ja stefan vaihto on oikeastaan helpompi kun et irrota sitä kehikkoa.
-
Passaisko jos torstaina tulisin hakemaan? Laita vaikka yyveellä osotetta :)
-
Entä eikös tässä ole silmälaakeria ollenkaa?
Eikös M90 ole ilman silmälaakeria?
-
M90 laatikossa ei ole silmälaakeria ollenkaan.
-
Stefan haku reissulta selvitty ja rippimittariinki karvaa vaille 500km tuli... Kiitokset Elkille stefasta :D tuli jo jonku verran vaivaa nähtyä ja joku euro tankattuaki tuon eteen nii melko varovaisesti oon namutellu paikoilleen. Lähelle laipan tasoa sai tasasesti ku käytti vauhtipyörää paikoillaa ja laipan tasolle naputellen. Vanha stefa oli tosiaa 2.5mm syvyydessä tuon laipan reunalta, mutta mitä on tietäjät mieltä tarviiko naputella vielä vähä syvemmälle ku tuohon tasalle? Vanhaa irrottaessa huomasin ettei tuola takana ole mitään stoppareita nii menee melko herkästi vituiksi ja vanhan stefan sain samalla siihen kuntoon ettei sitä voi käyttää apuna tuon uuden paikallee laitossa :juhau:
(https://s28.postimg.org/yen9qyand/DSC_1925.jpg) (https://postimg.org/image/yen9qyand/)
-
Näin aamustahan on hyvää aikaa lukea vihreäkantisia. ;D Eli periaatteessa se pitäs naputella samaan syvyyteen missä vanha stefa oli, muttakun vaihtoehdot on joko se 3mm syvyys tai laipan tasolla.
Hommahan ois helppo kun ois Volvon työkalut 1801 ja 5276 jotka on just tuon stefan asennukseen tarkotettu.
-
Ei tarvinu volvon työkaluja vaan vähä luovuutta ja tuuria ;D
(https://s29.postimg.org/i2bmc3g6b/DSC_1926.jpg) (https://postimg.org/image/i2bmc3g6b/)
Surralla otin tuosta muovisovitteesta sisennyksen tasaseksi nii mahtu painaan tuota stefaa vasten ja b200e hihnapyörää sekä kumivasaraa käyttäen 3mm syvyyteen miljoona kertaa mauserilla välissä mitaten
Ja pottapyörän laitan samoista reijistä, missä kaksoismassaki oli, eri reijistä ku laittas nii menis triggerireijätön kohta vaan entistä kauemmas tuosta startin keskeltä. Käytin vielä jakopäästä nuo muovit irti ja merkkien mukaan jako on kohallaan,niin eipä tässä muu auta ku lyyä paketti nippuun ja alkaa nostaa keulille ::)
-
Eikös startin vastakkaisella puolella lohkossa ole reikä josta vauhtipyörän takapinnalla oleva merkki (kolo tjs) tule kohdilleen kanssa ykk:ssa? Vai muistelenko jotain ihan eri konetta :idiot2:
-
Eikös startin vastakkaisella puolella lohkossa ole reikä josta vauhtipyörän takapinnalla oleva merkki (kolo tjs) tule kohdilleen kanssa ykk:ssa? Vai muistelenko jotain ihan eri konetta :idiot2:
Ei kyllä oo vinokoneessa mitään tuollaisia.
Ja pottapyörän laitan samoista reijistä, missä kaksoismassaki oli, eri reijistä ku laittas nii menis triggerireijätön kohta vaan entistä kauemmas tuosta startin keskeltä. Käytin vielä jakopäästä nuo muovit irti ja merkkien mukaan jako on kohallaan,niin eipä tässä muu auta ku lyyä paketti nippuun ja alkaa nostaa keulille ::)
Ei se muistaakseni ihan tasan keskellä sitä startin reikää tarvinnut ollakaan. Sen stefan ois voinu jättää tasallekin, jos ei kerran kampiakselin päässä ollu jälkiä, mutta hienoa käytettävissä olevien työkalujen soveltamista kuitenkin ;)
-
Eilen laitoin GL4+ luokituksen 75w80 vaihteistoöljyt laatikkoon (1,75litraa) ja tänää tuli nostettua tekniikka keulille 8) aluksi hopun kanssa koitin suorassa nostaa paikoillee, jonka jälkeen kone takas maahan ja kötöstelin ketjujen pituudet silleen, että jo nostaessa suunnilleen samassa asennossa ku paikoillaan olis. Aika monta kertaa sai käyä tunkilla laskeen ja nostaan laatikon päästä että sai tekniikan tarpeeksi pitkälle, sekä pultin reiät sattuun kohillee, apuna käytin vielä kuormaliinaa räikällä jolla sain muutettua paketin kulmaa helposti. Ja tosiaa ensin oli kannakkeet lohkossa kiinni, mutta lopulta totesin helpommaksi kun laitto ensin konehuoneeseen paikoilleen ja sitten namutteli pulttien reiät kohillee. Laatikko, Dp, turbo ja imusarja oli paikoillaan operaatiossa.
(https://s9.postimg.org/v9l02s5qj/DSC_1929.jpg) (https://postimg.org/image/v9l02s5qj/)
Kokeilin ohjaustehostinta paikoillee kuskinpuolelle ylös b200e kiinnikkeellä ja nätisti passas.
(https://s17.postimg.org/xfsum5kyj/DSC_1934.jpg) (https://postimg.org/image/xfsum5kyj/)
Seuraavaksi ois taas viikon työrupiama palkkamontussa eessä jonka jälkee keppitelineen ja laatikon kannakkeen kimppuun! Samalla näkee passaako se kardaani suoraan vai ei, aika paljon ristiriitaisia kokemuksia ympäri foorumia ::)
Mutta nyt näin työviikolla voinki jo vähä arvuutella vastauksia tyhmiin kysymyksiin :D elikkä mikä on kuvassa näkyvä pömpeli, joka tuli mukana kun hain tekniikan. Onko tarpeellinen ja jos on niin mihi väliin laitetaan?
(https://s10.postimg.org/isw988ved/DSC_1935.jpg) (https://postimg.org/image/isw988ved/)
Entä mikä tämä imusarjan alla oleva vekotin on? Toine letku menee imusarjaan ja toisen paikkaa en tiiä, menee keulalle päin
(https://s2.postimg.org/5cgbavzbp/DSC_1937.jpg) (https://postimg.org/image/5cgbavzbp/)
-
Pömpeli taitaa olla aktiivihiilisäiliö, en ole ihan satavarma. Alempi on tyhjäkäyntimoottori, eli ohittaa ilmaa kaasuläpän ohi.
-
Onkhan lie kuinka tärkiä pömpeli jos jättää laittamatta...ja tuleeko tuo tyhjäkäyntimoottorin toisen pään letku takas imu/paine puolelle vai missä sen paikka on? :D
Osaakos joku sanoa meneekö LH 2.4 johtosarjan läpivienti tätä kautta normaalisti? Melko ahas mutta vähän ku levittää nii pitäs mahtua ilman väkivaltaa kammat työntään lävitte
(https://s2.postimg.org/c5fsm1305/DSC_1945.jpg) (https://postimg.org/image/c5fsm1305/)
-
Onkhan lie kuinka tärkiä pömpeli jos jättää laittamatta...ja tuleeko tuo tyhjäkäyntimoottorin toisen pään letku takas imu/paine puolelle vai missä sen paikka on? :D
Osaakos joku sanoa meneekö LH 2.4 johtosarjan läpivienti tätä kautta normaalisti? Melko ahas mutta vähän ku levittää nii pitäs mahtua ilman väkivaltaa kammat työntään lävitte
(https://s2.postimg.org/c5fsm1305/DSC_1945.jpg) (https://postimg.org/image/c5fsm1305/)
Aktiivihiilipönttö saattaa löytyä autosta jo valmiiksi, keulas auton alla, akun kohalla. Jos ei oo nii ei tarvita.
tk-venttiilin toinen letku imusarjaan, toinen ahtoputkeen välijäähyn ja kaasuläpän väliin.
-
Taasen oltas yks askel päästy etiäppäin, elikkä vaihekeppiteline tuli patentoitua ja on nyt paikallaan 8)
Alumiinista m90 keppitelinettä piti lyhentää n.9cm ja siitä kiitokset serkkupojalle. Omassa yksilössäni oli tosiaan katkennut se keppitelineen päässä oleva pätkä josta olisi jonkin näköistä kiinnitystä voinut värkätä koriin, niin tuli väännettyä mielestäni kohtuu toimiva patentti ilman, että tarvi alumiinia hitsata...
(https://s2.postimg.org/nsyv71mdh/DSC_1962.jpg) (https://postimg.org/image/nsyv71mdh/)
(https://s24.postimg.org/4nsbzqa81/DSC_1970.jpg) (https://postimg.org/image/4nsbzqa81/)
Oikeaa tappiakaan ei tosiaan itsellä ollut tuohon keppitelineen kiinnitykseen laatikon päähän ja mutteri ei oikein tuonne väliin mahdu niin porasin sopivan kokosen pultin päähän sokalle reiän.
(https://s4.postimg.org/5gcr6toh5/DSC_1979.jpg) (https://postimg.org/image/5gcr6toh5/)
Vaihteensiirtäjän tankoa piti myös jokunen sentti täytelankamikillä räkiä pitemmäksi.
(https://s7.postimg.org/akokrkvtz/DSC_1977.jpg) (https://postimg.org/image/akokrkvtz/)
(https://s21.postimg.org/lvbplstir/DSC_1974.jpg) (https://postimg.org/image/lvbplstir/)
Seuraavaksi aletaan värkkään vaihteiston kiinnitystä m47 laatikon tukipalkilla
-
Nyt ois vaihteiston tuki tehty! Samalla tuli todettua, että ainakin -86vuojen m47 laatikon kardaani passasi suoraan m90 laatikon perään. Molemmat hardy laipalla.
Pitempi lattarauta tulee vaihteiston perseeseen kiinni ja lyhyempi m46 laatikon tukipalkkiin
(https://s13.postimg.org/q94swqkcj/DSC_1985.jpg) (https://postimg.org/image/q94swqkcj/)
(https://s1.postimg.org/4utdqf79n/DSC_1989.jpg) (https://postimg.org/image/4utdqf79n/)
Aamusesta kävin mutkan motonetistä hakemassa 2,5 tuumasta putkenpätkää, onko joustoputki välttämätön ja mihin kohtaan downpipeä(?) se ruukataan laittaa?
Aletaan olla myös pikkuhiljaa siinä vaiheessa, että pitäs alkaa nuita johtoja murehtimaan...konehuone on 90% selvä mutta kapiinin puolelle jäi kammat molemmille pokseille sekä yks liitin johon tulee vissiin joku päärele tms, mikä ja mistä saa? Sekä tietysti nippu irtopiuhaa josta ei oo juuri mitään hajua :idiot2:
(https://s7.postimg.org/z917xg9x3/DSC_1995.jpg) (https://postimg.org/image/z917xg9x3/)
-
Aletaan olla myös pikkuhiljaa siinä vaiheessa, että pitäs alkaa nuita johtoja murehtimaan...konehuone on 90% selvä mutta kapiinin puolelle jäi kammat molemmille pokseille sekä yks liitin johon tulee vissiin joku päärele tms, mikä ja mistä saa? Sekä tietysti nippu irtopiuhaa josta ei oo juuri mitään hajua :idiot2:
Tulee vissii siltä 9pin liittimeltä? Koitas kattoa ettei auton johtosarjas oisi sille liittimelle valmis vastakappale.
-
Joo pitääpä ettiä ku on vähän ajankohtasempaa. Taian säästää nuo sähköt viimiseksi :D
Viikonlopun oli kaverilta lainassa mikki ja kaasupullo. Ensimmäistä kertaa tuli putkistoa hitsattua ja sen kyllä huomaa ensimmäisen ja viimisen sauman välillä
Dp tuli käytettyä irti ja takas paikalleen toistakymmentä kertaa ja akselin ylitys meinas aiheuttaa päänvaivaa, mutta lopulta sain kasaan semmosen paketin joka ei kolise mihinkään ja kaipa siitä pakokaasut läpi kulkee vaikkei kauhian nätti olekkaan...putki menee alkuperäistä reittiä yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella joka tuli takapuskurin ja tankin väliin poikittain.
Auton alla mahtuu puuhailee kohtalaisen hyvin
(https://s7.postimg.org/ms2tzayav/DSC_1998.jpg) (https://postimg.org/image/ms2tzayav/)
Dp, entiiä onko tuosta joustosta mitään iloa, mutta siinä se nyt sitte on. Oisin laittanu sen tuohon laskevaan osuuteen, mutta ahtaaksi kävis.
(https://s21.postimg.org/wthjykz9v/DSC_2001.jpg) (https://postimg.org/image/wthjykz9v/)
Akselin ylitys. Joka saumasta kulma muuttuu vähän, mutta kuva hämää.
(https://s10.postimg.org/yzh5039s5/DSC_1997.jpg) (https://postimg.org/image/yzh5039s5/)
Ylityksen jälkeinen osuus.
(https://s22.postimg.org/sxf414ndp/DSC_2002.jpg) (https://postimg.org/image/sxf414ndp/)
(https://s2.postimg.org/5ssemse39/DSC_1996.jpg) (https://postimg.org/image/5ssemse39/)
Minkäslainen rako on minimi kannen ja tulipellin väliin?
-
Tulee vissii siltä 9pin liittimeltä? Koitas kattoa ettei auton johtosarjas oisi sille liittimelle valmis vastakappale.
Meinasin jo hihkasta riemusta ku löyty tämmöne nippu keskikonsolin syövereistä, mutta nämä kaikki kolme menee kädessä olevaan säätömolikkaan joka tulee keskikonsolin taulussa takalasinlämmittimen ja tupakinsytyttimen väliin(itsellä ei siis tule keskikonsolin muovista läpi muuta kuin tuo tynkä jota voi pyörittää), onkohan lie jotai ilmastointiin tms. liittyviä ? Ihan vain mielenkiinnosta ku kaikki tyhjillään :idiot2:
(https://s9.postimg.org/qxge70usr/1488306462607_910989978.jpg) (https://postimg.org/image/qxge70usr/)
-
Meinasin jo hihkasta riemusta ku löyty tämmöne nippu keskikonsolin syövereistä, mutta nämä kaikki kolme menee kädessä olevaan säätömolikkaan joka tulee keskikonsolin taulussa takalasinlämmittimen ja tupakinsytyttimen väliin(itsellä ei siis tule keskikonsolin muovista läpi muuta kuin tuo tynkä jota voi pyörittää), onkohan lie jotai ilmastointiin tms. liittyviä ? Ihan vain mielenkiinnosta ku kaikki tyhjillään :idiot2:
(https://s9.postimg.org/qxge70usr/1488306462607_910989978.jpg) (https://postimg.org/image/qxge70usr/)
Tuo johto/liitin hässäkkä on radion fader säädin, eli kaiutin lähdöt kiertää radiolta tuon potikan kautta, josta voi sit säätää äänen tulemaan enemmän edestä/takaa.
Ja noille lh:n sarjan johdoille joudut ihan itse keksimään paikat, koska -86 mallissa ei vielä ole valmiutta johtosarjassa. Valmius tuli vasta -88/-89 malleihin, joissa kyseistä lh:lla varustettua konettakin on ollut valittavissa.
Ja siinä on volvo 240 lh2.4 9 napaisen liittimen johdotus :
(http://i.imgur.com/pKsQTXU.jpg)
-
No voi paska...mutta kiitos kuitenkin kuvasta ja selvennyksestä :D kapiinin puolelta täytyis vielä saaha tietää mitä tuohon pienempään mustaan kuusijohtoiseen liittimeen tulee? mitä nyt lukenut niin "joku rele" mutta mikä ja mistä sen voi ostaa ;D
edit.
-mikäs tuon violetin johdon tehtävä oikeen on "shift indicator light"? Se mulla puuttuu tuosta nipusta eli varmaa tullu automaatista tämä johtosarja
-vihreää/punaharmaata en vissin tarvi ku ei oo ilmastointia?(mikäli nyt tuo A/C tässä yhteydessä ilmastointiin viittaa)
-esim. : big R/Y johdon kohdalla tarkoittaako tuo sepustus, että nelos sulakkeen kautta matka jatkuu bensapumpun releelle?
-Mikäli joku hoksaa vielä jonkin johdon, jota en tule tarvitsemaan niin huikatkoon :)
-
No voi paska...mutta kiitos kuitenkin kuvasta ja selvennyksestä :D kapiinin puolelta täytyis vielä saaha tietää mitä tuohon pienempään mustaan kuusijohtoiseen liittimeen tulee? mitä nyt lukenut niin "joku rele" mutta mikä ja mistä sen voi ostaa ;D
edit.
-mikäs tuon violetin johdon tehtävä oikeen on "shift indicator light"? Se mulla puuttuu tuosta nipusta eli varmaa tullu automaatista tämä johtosarja
-vihreää/punaharmaata en vissin tarvi ku ei oo ilmastointia?(mikäli nyt tuo A/C tässä yhteydessä ilmastointiin viittaa)
-esim. : big R/Y johdon kohdalla tarkoittaako tuo sepustus, että nelos sulakkeen kautta matka jatkuu bensapumpun releelle?
-Mikäli joku hoksaa vielä jonkin johdon, jota en tule tarvitsemaan niin huikatkoon :)
Tarvitset Volvon valkoisen bensapumpun releen siihen liittimeen, tarviketta saa esim motonetistä: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/488210/228693?ajoneuvo=651 (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/488210/228693?ajoneuvo=651)
- Ja juu, violetti ei yleensä ole kytkettynä.
- Vihreä ja punaharmaa liittyvät ilmastointiin, ei tarvi, jos ei ilmastointia tule.
- Noi keltapunaset kytkin itse aikanaan molemmat erikseen tuohon sulake nelosen perään.
- Sininen menee vakio sarjassa virtalukon perään, mutta voinee kytkee myös sulakerasiaan paikkaan jossa virrat pysyy startatessa, sekä on virrat vasta kun avain II asennossa.
- Sinimusta tulee mittariston perään, ja olis tärkeetä kytkeä, kun toi lh sekoilee ilman nopeustietoa. Jos tuossa on jo sähköinen nopeusmittari? Oikee paikka on siinä keskellä mittaristoa nopeusmittarin takana niitten liittimien päällä on semmonen muovinen rengas. Niitä on kaks lattaliitintä vierekkäin.
- Sinikeltanen kytketään sulakerasiaan myös sulakkeeseen josta virrat ei katkea startatessa.
-
Suurkiitokset vaivannäöstäsi! -H-
Ja pitäs kaiken järjen mukaan olla sähkönen mittaristo, vanhaan vaihelaatikkoon ei tullut muita vaijeri virityksiä kuin kytkinpolkimelta. Ei vaikuta enää ees pahalta näitten sähköjen laitto. Pinkki kylmän viiliästi mittariston moottorinvikavaloon?
-
Suurkiitokset vaivannäöstäsi! -H-
Ja pitäs kaiken järjen mukaan olla sähkönen mittaristo, vanhaan vaihelaatikkoon ei tullut muita vaijeri virityksiä kuin kytkinpolkimelta. Ei vaikuta enää ees pahalta näitten sähköjen laitto. Pinkki kylmän viiliästi mittariston moottorinvikavaloon?
On siinä sähkönen mittaristo. Ja ihan oikein oot pinkin piuhan paikan päätelly.
-
Osaisko joku sanoa kuvan perusteella pitääkö tälle virranjakajalle tehä jotain tai vaihtaa toisee, otettu b200e?
(https://s21.postimg.org/4ttwh09ub/DSC_1947.jpg) (https://postimg.org/image/4ttwh09ub/)
-
Osaisko joku sanoa kuvan perusteella pitääkö tälle virranjakajalle tehä jotain tai vaihtaa toisee, otettu b200e?
(https://s21.postimg.org/4ttwh09ub/DSC_1947.jpg) (https://postimg.org/image/4ttwh
09ub/)
Saarnaajassa on keskipako voimalla toimiva kierrosten rajoitin
-
Ei vastannut nyt oikein kysymykseen, eli pelaako tuolla vai täytyykö vaihtaa toiseen tai tehä tuolle jotain.
-
Ei vastannut nyt oikein kysymykseen, eli pelaako tuolla vai täytyykö vaihtaa toiseen tai tehä tuolle jotain.
Jos se on ehjä sitä voi käyttää
Se mitä sille voi tehä on säädellä sitä jousta
Ja se mitä kannattaa ottaa huomioon että mahtuuko se pyörimään kannen alla.
-
Voi toki käyttää, mutta tuo katkasee sytkän noin 6200 kohdilla.
-
Tjaa lueskelin tuossa, että joku oli muttaanut jakajan "kiinteäksi" hitsaamalla ne jouset jumiin. Silleen vissin saa tuon kierrostenrajottimen kierrettyä, mutta onkohan siitä jotain haittaa tms.? Ja ne vissin hitsataan siihe asentoon missä ne on? Vai mimmosta lohkojakajaa näissä on ruukattu käyttää siirryttäessä päätyjakajasta pystyyn?
Kuva lainattu, onko ne siis nämä jouset?
(https://s11.postimg.org/hxcg9k1an/20121028_145410.jpg) (https://postimg.org/image/hxcg9k1an/)
Toine mitä vähän pähkäilly niin lambdan piuhan yhistämine johtosarjaan ku ei ole käypäset liittimet, mitäpä te tähän keksitte ratkaisuksi? ;D
(https://s28.postimg.org/ep7p5ge0p/DSC_1946.jpg) (https://postimg.org/image/ep7p5ge0p/)
-
Äffäkoneisesta valmis jakaja, ja tosiaan tuo pyörij on vaan eri ja siinä on se kierrosrajotin.
-
Äffäkoneisesta valmis jakaja, ja tosiaan tuo pyörij on vaan eri ja siinä on se kierrosrajotin.
Kiitos! Jos jollain pyörii nurkissa saa tarjota :)
-
Nyt arvelin heittää muutaman kysymyksen ilmoille jos sais vaikka vähän eteenpäi tätä rojektia...
1. Onko nämä ilmanputsarissa olevat yksi liitin jossa ruskea pää, paikka 6johtoiselle liittimelle, sekä kaksi ilmaletkua jotka menevät jollekkin kellolle josta tuo ruskea päinen liitin lähtee tärkeitä, vai revinkö irti/jätän tyhjilleen.
(https://s11.postimg.org/t84oixnrz/DSC_2017.jpg) (https://postimg.org/image/t84oixnrz/)
2. Tähän imupuolella olevaan liitokseen tulee käsittääkseni letku mustalta huohotushässäkältä? Entä mikä tuohon sähköliittimeen tulee/voiko jättää tyhjilleen?
(https://s16.postimg.org/bxhprz4u9/DSC_2018.jpg) (https://postimg.org/image/bxhprz4u9/)
3. Tähän LH johtosarjassa olevaan valkoiseen palikkaan tulee ilmeisesti sulake (minkä kokoinen)? Ja toinen pää esim. akun plussaan?
(https://s28.postimg.org/3yn5d9u6x/DSC_2026.jpg) (https://postimg.org/image/3yn5d9u6x/)
4. Lohkossa on paikka nakutusanturille (?)
Kannessa olevat kaksi ovat lämpöantureita? Nakuanturin yläpuolella olevaan liittimeen ei löydy johtosarjassa samanlaista päätä, voi varmaan purkaa johtosarjassa olevasta liittimestä johdot ja yhdistää tuohon toivoen, että menee oikein päin? ;D
(https://s11.postimg.org/9k2hm2527/DSC_2023.jpg) (https://postimg.org/image/9k2hm2527/)
5. Aivopieru, tuliko kannesta lähtevä vesiletku ylempään vai alempaan paikkaan tulipellissä?
(https://s24.postimg.org/p9oniwhkx/DSC_2030.jpg) (https://postimg.org/image/p9oniwhkx/)
6. Yksi liitin johtosarjasta menee autossa valmiiksi olleelle sytyksenohjaimelle -139 loppuinen. Pelaako tällä vai vaatiiko toisenlaisen? Sytytyksenohjaimelta lähtee myös hall anturin piuha jota ei ilmeisesti LH kanssa tarvita?
(https://s24.postimg.org/b1jzvg6xt/DSC_2025.jpg) (https://postimg.org/image/b1jzvg6xt/)
Kiitos jo etukäteen
-
2.Kyllä.
Siihen tulee kiinni liitin/voi jättää, kyseessä huohotuksen vastus jonka pitäisi estää jäätymistä talvella.
4.Kyllä (.)
Lämpöantureita ovat, nakuanturin päällä on mittariston anturi ja taaempi ruiskulle. Eli pitäisi löytyä auton johtosarjasta eikä ruiskun.
5.Niin mullakin. Sanoisin silti että alempaan.
-
Tuo 1. kuvan venttiili lienee Turbo+. Nostaa ahtopainetta jostain kierrosluvusta ylöspäin. Voi jättää pois, joku pussihousu vois jopa ostaa tuon.
-
4. Lämpöantureita on useampaa erilaista, 1-johtoista ja kaksijohtoista, ja ne toimii pääosin ristiin sillä erolla että kaksjohtoseen tuodaan maa mualta ja se on ns kelluva. Toinen pinni maihin ja toiseen lämpömittarin johto kiinni ja vot.
5. Kannesta alempaan, ylemmästä vesipumpulle.
6. Elä käytä tuota, -124 loppuinen sytkäkivi on se mitä tahdot käyttää.
-
-H- Kiitokset taas avusta jäbille!
Ei tunnu oikee löytyvän tuota -124 loppusta pienen googletuksenkaan jälkeen, kelpaakohan joku tarvike tms. Pariin ryhmään laitoin jo osto ilmotuksen, muttei nappaa...
Eilen vein piuhat kapiinin puolelle. 4 piuhaa meni suoraa sulakerasialle ja mittaristolle nopeustieto, teidän antamien ohjeiden avulla löyty helposti paikka, eli tuo vaaleahko muovinen/kuminen rinkula jonka sisällä kaks abiko paikkaa. (ison valkosen vasemmalla puolen)
(https://s2.postimg.org/oe0yhdxr9/DSC_2031.jpg) (https://postimg.org/image/oe0yhdxr9/)
Pinkille en löytänyt paikkaa ja taijan jättää laittamatta kokonaan (moottorin. vikavalolle)
-
-124 kiviä löytyy jokaisesta LH-ruiskullisesta purkuautosta. Motonetista saa tarviketta, mutta niiden menestys on ollut hiukan vaihtelevaa... Sytytyksen pääteaste taitaa olla osan nimi niiden luettelossa. Voin 15e tuommosen orggiksen purkuosan tyrkätä kirjekuoreen jos tarttet etkä lähempää/halvemmalla löydä.
-
Nyt ois tullu selviteltyä taas johtosarjaa vähäsen ja apuja kaivattais niin sais kokeilla ens vapailla käyntiin!
(https://s1.postimg.org/gzyqxd2p7/1489426778140_1692429014.jpg) (https://postimg.org/image/gzyqxd2p7/)
Nämä lienee oikein? Kaasuläpälle musta 3 johtoinen, nakulle harmaa 2 johtoinen, startin virta punanen johto ja heräte keltasininen.
(https://s11.postimg.org/680xd20db/DSC_2037.jpg) (https://postimg.org/image/680xd20db/)
Suutttimien piuhojen lähistöllä hakee paikkaa 3kpl kaksjohtosia liittimiä, sekä yksi keltainen johto(minne?).
(valkonen=tyhjäkäyntimoottorille) (sininen=?)
(musta=?)
(https://s1.postimg.org/ch2qx3lvv/DSC_2040.jpg) (https://postimg.org/image/ch2qx3lvv/)
Sitten loppupäässä sarjaa tulee 4 johtoa joista kaksi sinistä on samassa liittimessä sekä kaksi punavalkoista samassa liittimessä, näiden lisäksi harmaa liitin johon menee yksi molempia.
Samoista liittimistä on kuvan kanssa keskustelua tämän sivun lopussa, muttei oikein tuo lontoo taivu. http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230687
(https://s10.postimg.org/c9lrnkxp1/DSC_2041.jpg) (https://postimg.org/image/c9lrnkxp1/)
Välijäähykin tosiaan saapui, kiitokset JuHaU!
(https://s11.postimg.org/3nlwmobzz/DSC_2015.jpg) (https://postimg.org/image/3nlwmobzz/)
-
Toisen kuvan harmaa tyhjäkäyntiventtiili
Kolmannen kuvan valkonen lämpöanturi, sininen imusarjan lisäsuuttimeen jos on, musta nakuanturille, keltanen johto etummaiselle lämpöanturille (mihin se ei sovi suoraa).
Neljänen kuvan lattaliittimet sininen puolan +, valkopunanen puolan -, harmaan liittimen vastakappale on puolan paikkeilla jos on, jos ei nii siniseen sulakerasialta virrat ja valkopunainen kierroslukumittarille.
-
Kiitokset Jonille! -H- Enää ei ole johtojen kanssa mitään muuta epäselvää kuin lambdan kytkeminen ja se minkä kokoinen sulake tähän tulee? Toinen pää menee ilmeisesti akun plussaan?
(https://s14.postimg.org/mqnr9v4tp/1489511558158_1692429014.jpg) (https://postimg.org/image/mqnr9v4tp/)
Johtosarjassa lambdalle on musta ja keltapunainen johto jotka olivat mustassa liittimessä josta ne purin pois, erikseen on vielä vihreä paksumpi johto. Lambdassa itsessään on kolmijohtoinen liitin, 2valkoista ja 1 musta.
(https://s17.postimg.org/44g2qi3ej/DSC_2042.jpg) (https://postimg.org/image/44g2qi3ej/)
-
25A sulake näytti olevan jossain kuvas.
Lambdan musta paksuun vihreeseen ja valkoset toinen mustaan ja toinen keltapunaseen.
-
Kiitokset taas Jonille! Välijäähy ja syyläri paikallaan, jopa konepelti mahtui kiinni ;D periaatteessa välijäähy tuli syylärin vakiopaikalle ja syylärille tehtiin uus kiinnitys.
(https://s24.postimg.org/3o3i1g42p/DSC_2054.jpg) (https://postimg.org/image/3o3i1g42p/)
(https://s1.postimg.org/cc5fv7h9n/DSC_2055.jpg) (https://postimg.org/image/cc5fv7h9n/)
Mites tuo immun johtojen jatkaminen, kelpaako normaali samanpaksuinen sähköjohto vai pitääkö olla jotai erikoisempaa?
-
Laita Immu painepuolelle niin johdot käy suoraan.
-
Tällöin pitänee keksiä huohotusletkulle jokin toinen paikka, ettei sotke immua?
-
Huohotusletku vedetään muutenkin pihalle, tai muovi-/limupulloon, jos haluaa olla ymp. ystävällisempi. Varsinkin kun on uusi hieno cooleri niin kuka sitä nyt öljysumulla haluaa täyttää.
-
Ite ainakin otin orkkis kuoren irti ja heitin roskiin, siirsin johdot suoraan toiselle puolelle ilman jatkoja.
-
Huohotus kannattaa jättää imuputkeen, väliin voi laittaa sen pullon niin ei likaa cooleria.
Pieni alipaine on hyödyksi (vähentää öljynvaahtoutumista, pumppaushäviötä ja männänrenkaiden tiiveyttä) ja ei kärytä muutenkaan toisten neniin.
-
Eli yksinkertasesti huohotus letku pullon korkista sisään ja toinen letku kohtuu yläpäästä pulloa imuputkeen? (pullo pystyasennossa)Tällöin pahin paska ja jää pullon pohjalle, mutta jonkinmoinen alipaine säilyy jos käsitin oikein? Mitehän tuon vois toteuttaa niin, ettei näyttäs hirviän tökeröltä :D ja sikamassallako sen pullon saa tiiviiksi letkujen läpivienneistä?
-
Eli yksinkertasesti huohotus letku pullon korkista sisään ja toinen letku kohtuu yläpäästä pulloa imuputkeen? (pullo pystyasennossa)Tällöin pahin paska ja jää pullon pohjalle, mutta jonkinmoinen alipaine säilyy jos käsitin oikein? Mitehän tuon vois toteuttaa niin, ettei näyttäs hirviän tökeröltä :D ja sikamassallako sen pullon saa tiiviiksi letkujen läpivienneistä?
Kyllä. Oil catch can hakusanalla saa ebayst kiinalaisia alumiinisia kympillä.
Ei vaikuta alipaineeseen mitenkään, pulloon jää vain suurin mössö.
Vissiin jotkut suosittelevat x määrää metallivillaa sisään.
Joka tapauksessa laittaisin omaankin mutta talvella riski jäätyä... Tosin eipä sitä alle 300hp/320tkm nössö vinokas tunnu huohottelevan vielä...
-
Jepjep pitääpä askarrella. Onko joku tosissaan saanu tuon 900 vakio suodattimen mahtumaan 240 koriin? Periaattessahan tuota pohjaa pilkkomalla vois ehkä onnistuakki. Kartiosuodatin kyllä houkuttelis helppouden.... ja ehkä vähän imuäänienki takia ku eka TURPO peli perseen alla ::) :D
-
Nopia kysymys, voinko laittaa ahtomittarin letkun tyhjänä olevaan paikkaan imusarjassa? Entä mihin alemmasta menee normaalisti letku joka on kädessäni, voiko tukkia tai kenties laittaa tuohon tyhjään paikkaan ja tuosta haarasta ottaa ahtomittarille?
(https://s17.postimg.org/bt7wsjum3/DSC_2058.jpg) (https://postimg.org/image/bt7wsjum3/)
-
Jos mä oikein näen niin tuo menee alkujaan suoraan bypassin nippaan. Itselläni on edellinen omistaja laittanut kyseisen letkun poikki, T-haara väliin ja siitä ahtomittarille...
-
Itellä näyttäs tuo alimmainen menevän suoraan bypassille ja keskellä on tämä jolle en tiedä paikkaa ja lähimpänä tyhjä.
Tuli tuossa kokeiltua autoa käyntiin ja lähti niinku palmun alta ja on kyllä fiilikset katossa ;D kyllä sai huokasta helpotuksesta ku diagnostiikkamokkulaki välkyttää sarjaa 1-1-1 8) nyt viikoksi painaan duunia ja ens vapailla pääsee varmaan ottaan auton liikennekäyttöön
-
Alipainelähdöistä se (tuossa kuvakulmassa) oikealla alhaalla (muistaakseni), eli lähinnä huohotuspönttö on huohotukselle. Siinä on pienempi reikä sisällä. :)
-
Autolla käyty heittään lyhyttä testilenkkiä. Syyläri kylmänä vaikka puhaltaa lämmintä ja lyhyen ajon jälkeen mittari nousee punaselle. Koitettu ilmailla vaikka ja miten :D tähän hätään ei täältä tuppukylästäkään uutta termaria saa niin pitää motonetistä tilata. Voisko turpon vesijäähyn letkut olla väärin päin? Eli tuosta ylemmästä putkilähöstä oon vetäny paisarin letkuun ja alemmasta alavesiletkuun.
Edit. Vedet alko kiertään ja lämmöt pysyy aisoissa kun termostaattiin poras kolon eli uus tilauksee.
(https://s1.postimg.org/z7rnp3j7f/DSC_2075.jpg) (https://postimg.org/image/z7rnp3j7f/)
Miten tuon rajapaineventtiilin pitäis toimia? Miten kannattaisi lähteä säätämään, eli kannattaako pyörittää aivan kiinni vai auki vai johonki väliin tuota pientä reikää? Nyt koittanut siis useampaa eri kohtaa, mutta en ole vielä yhtään täyskaasu vetoa uskaltanut ottaa, kun tuntuu ahdot nousevan hetkessä yli barin jolloin tietysti heti löysännyt kaasun.
-
Taas on parit testilenkit heitetty. Lämmöt nousee edelleen punarajalle uudella termostaatillakin...aattelin seuraavaksi tilata do88 valmiit letkut tuolle turbon vesijäähylle, voi olla ettei pääse kunnolla kiertään nuilla omilla virityksilläni joissa paikkapaikoin vähän rajumpaaki kulmaa ja lähdöt 90 asteisia :D paisarissa oleva neste ei ole vielä lämmennyt sitä vertaa ettei sormilla kestäis kokeilla.
Rajapaineventtiili alkoi toimimaan kun purin sen ja puhistin. Sisällä oli jotain räkää ja kuula jumissa.
-
Veikkaan että on aika rankasti ilmaa jossain jos kerran paisarin nesteet ei lämpeä nimeksikään
-
Kiertääkö vesi ollenkaan?
-
Ja kuumenemis vikahan tosiaan löytyi UUDESTA gatesin termarista... Samalla laitoin 40cm imevän sähköflektin kiinni ja sen kans lämmöt pysyy hyvin kurissa. Tällä hetkellä wörkkii on/off katkasijalla, mutta tarkotus jossain välissä laittaa anturilla toimivaksi. Melkeen harmittaa että kalliit siniset "tuning letkut" tuli jo tilattu ::)
Venttiilejä säätelin tässä yks päivä ku omaan korvaan kuulosti, että nakuttelee tyhjäkäynnillä. Ykkös venttiilissä oli välystä sen verran, että 50 luiska meni väliin ;D ja on muuten melko perseestä vaihtaa nuita säätönappeja kahen ruuvimeisselin voimin. Löytyyköhän jostain muualta ku siniseltä tuohon järkevänhintasta työkalua?
Autolla päässyt nyt ajaan reilu 50km ilman ongelmia, ja vetoja tuntuis olevan reippaasti enemmän ku edellisessä rojektissa eli e30 bemarissa joka oli n.190heppasella m52b28 koneella.
Ja ettei liian helpolla pääsis niin toissapäivänä aloin ruuvaa kesärenkaita alle ja samalla hoksasin että putki vastaa kardaaniin ::) hyviä hommia...
Jahka pääsee näistä pikkuvioista eroon ja pörssi kestää niin tarkotus ois jonkulaista bolt on lukkoa laittaa, onko ehotuksia tai jopa myynnissä jollain? Sen jälkeen vuorossa muutoskatsastus painit ja sitte alkaa miettimää karvan isompaa ahdinta. Joko 19T tai joku td05 riippuen kuinka työlääksi menee 8)
-
Sun 984 ruiskuboksi osaa ohjata sähköflektiä releen kautta. Itseasiassa 2-nopeuksista flektiä. Voi käyttää 850-flektiä ja relettä.
Mutta 1-nopeuksinen käy.
-
Tais olla kasipätkän rele sama kun 940 rele mitä käytin. Lyhensin 940 flektiä poistamalla sen tuuletusosion niin sai sopimaan 240/740/940 kapeaan syyläriin. Oton mainitsema sähköohjaus releelle toimii bensaboxin nastoista 10 ja 11, kuvassa liitin releen keskellä.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/vaihe6/SDC10067.JPG)
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/vaihe6/SDC10054.JPG)
-
Lukoksi perään suosittelen 588 torsenia.
-
Lukoksi perään suosittelen 588 torsenia.
O0
-
Kiitokset vastauksista!
Mistä tuommosen torsenin voi tilata ja missä hinnoissa pyörii? Näytti joku foorumin ukko myyvän nuihin 588 lukkoihin sopivia nopeusanturin kehiä niin ei tulis senkään kans ongelmia 8)
Racen sivuilla näytti olevan tämmöstä lukkoa kaupan vähän reilu tonnilla. Mitä on raati mieltä ja mitehä tuon kans toteuttaa anturikehä härpättimen
https://www.race.fi/fi/product/31978a/quaife-differentials/151-25402/volvo
Lukkoa etsiessä ei ole vissinkään väliä onko tämänhetkisenä peränä 1030 vai 1031?
-
Esim: http://www.uspartsperformance.fi/detroit-locker-912a588-tasauspyoraston-lukko
-
Nyt on tehty akselinylitys toiseen kertaan ja päästy taas vähän ajeleen :D
(https://s21.postimg.org/er0p4nevn/IMG_20170509_211858.jpg) (https://postimg.org/image/er0p4nevn/)
Tällä hetkellä harmia aiheuttaa se, että kytkinpolkimen joutuu polkemaan AIVAN pohjaan asti, että ottaa.Tältä olis varmaanki vältytty jos oisin laittanu rikkoja sinne pallopäämutterin alle kun oli laatikko irrallaan :nuhtelu ...tässä mietiskelin, että sekin varmaan auttaisi jos pidentäisi työsylinterin tankoa joka painaa haarukkaa? Yksi vaihtoehto on myös, että tekemäni poljin on paska ja pitää sitä hiukan muokata ::)
Nyt olis tarkotus alkaa pikkuhiljaa kerään rompetta seuraavaan vaiheeseen 8)
Elikkä hakusessa:
-aito -012 immu
-seosmittari (mikä?)
-19T ahdin 7"ppesällä+ 3"dp (mistä?)
-531 kansi jonka sais heittää suoraksi varmistamalla paikalleen. Nokka vielä vähän kysymysmerkki.
-lastu tälle kokoonpanolle
Periaatteessa taitaa olla se ja sama muutoskatsastanko ennen vai jälkeen palikoitten laittoa
Tietty ostoslistalla edelleen torseni ja jonkunäköstä alustasarjaakin katellu, vanteetki ois mukava päivittää jajaja...
Edit. Onko nuita 531 erilaisia? Eli pitääkö minun ettiä esim. F koneessa ollutta tms.
-
Kaikki 531 on samoja. Sit jos ollu jossain merimoottorissa niin voi olla pakokanavien puolella jotain syöpymää. Viisaammat tarkentakoot.
Seosmittariks joku laajakaista-lambda, esim. PLX.
Aidon 012 IMMun löytäminen voikin olla hankalaa, mistäkö tiedän ::)
Jos 19T on hakusessa niin laitappas Ebayn hakuun Kinugawa 19T Volvo. Löytyy vähän eri hintasina, on 20T:täkin tarjolla, mutta esim. täs:
http://m.ebay.com/itm/252729644157
3" DP esim. KL-Racingiltä tai sit teurastaa orkkis-DP:stä lähdön ja KKD:ltä supistuskartio ja vääntää ite 3" tavarasta...
-
531 voi olla tai olla olematta lämpöaikakytkimen paikka, mutta tietääkseni kaikki 531 autonmoottoreista ovat sähköruiskullisesta, jotenka anturien puolesta kaikki käy bolt-on. Vaparin ja turbon 5351 oletusarvoisesti eroaa samalla tavoin kun 530, eli pakoventtiilit ovat erit (toimii kyllä kummillakin ihan yhtä lailla).
-
531 on myös kjeteistä peräsin, voit toki hommata semmosenkin kuhan tulppaat ne suutttimien reiät. helppo homma. :)
-
Pari kuukautta ajellu vaan ja nyt meni laturi. Samaan syssyyn tuli lomarahatki niin vois alottaa taas volvon roplaamisen :D Viikonlopuksi olen sopinut kaupat 531 kannesta vx3 nokan kera. Nyt ostoslistalla siis:
-012 immu
-19T http://turbomeck.se/19T-volvo-940
-Tuohon passeli 3 tuuman dp http://turbomeck.se/node/156
-668 dekat http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/siemens_deka_injector_668_cc_c_26_12_ohm_jetronic_o_o_61_mm_long-p-517597-186/
-PLX https://www.jmtuonti.fi/products.php?p=2818&lang=fi löytyyköhä jotain ohjetta asennukseen vai onko kuinka yksinkertainen?
-Riittänee varmaan motonetin kansipahvi+pako/imusarjan tiivisteet. Pitäisiköhän samalla laittaa uudet pultit, mistä tai kuinka pitkät?
-Tonilta kysyn varmaankin lastua
Vieläkö joku hoksaa jotain mikä kannattaa ottaa huomioon tai puuttuu?
-
Noi Motonetin tiivisteet kyllä riittää vielä. Isot pojat taitaa käyttää imusarjan tiivisteissä yms. liitoksissa aika monesti tiivisteliimoja kun ahtoja alkaa olla lähemmäks 2 kuin 1 bar...
Itse asensin omaan ysiin viime viikolla PLX:n (en kytkenyt ohjaamaan LH:ta, vaan pelkkää seosmittaria). Voe pojat että on yksinkertanen ja helppo! Toisen lambdan paikan kun tirskautti DP:seen kiinni nii loput oli ihan plug-in. Toki riippuen miten asentaa tuon näytön, boksin ja johdotukset on jokaisen oma valinta... Ainoot varsinaiset sähkötyöt oli kun otti sulaketaulusta 12V laajakaistalle.
Ja siis PLX:n mukana seuras oikeen hyvät ja yksinkertaiset ohjeet.
-
Joo elikkä jotai liimaa tiivisteen lisäksi vai joku pelkkä massa? Ei kallis investointi niin vois varmuuen vuoksi laittaa. Ja joo eiköhän tuosta PLX sähköistäki selvitä ku rautalangasta joku vääntää vielä ohjeet ku ajankohtasta : ::)
Mutta asiasta kukkaruukkuun, väliaikasena ratkasuna ajattelin laikata keulasta jousia puoltoista kierrosta. Ruukataanko näistä ottaa ala vai yläpäästä? Aattelin vielä varmistaa että mitenkä tuo operaatio nyt tapahtuu ennenku rikon jotaki, elikkä otetaanko tuo yläpää jotenki irti ja sitte vaan jousi ulos ja haluttu määrä rälläkällä pois ja takas kasaan?:idiot2:
(https://thumb.ibb.co/nmtkKa/1499894782073609855968.jpg) (https://ibb.co/nmtkKa)
-
Eiköhän näillä paineilla paperi riitä.
PLX on siis muuten omilla pistokkeillaan (ei voi kytkeä väärin) kunhan otat vaikka tupakansytyttimeltä sille + ja -
-
AEM mittaria suosittelen laajakaistaksi ja unohda lh 2.4 ja osta autotunesta ATECU V3. Itse alotin tolla lh 2.4 lastulla ruisku + sytkä , 3 tuuman ilmamassamittarilla ja 446cc suuttimilla mutta et saa käymään kunnolla, varsinkaa paremmalla nokalla ja isommalla turbolla samaan hintaan tai oikeestaa halvemmmallla saat ton ohjattavan. Ja takaan että et kadu.
-
Ei mitenkään Rokulille naljailuna (itse melkeempä samanlainen että tahdon epävarmoissa asioissa kysellä paljon, välillä vähän tyhmiäkin, varmistuakseni), mutta en hänenä lähtis vaihtamaan mihkään aftermarket-ruiskuun.
Kokoonpano ja tehotavoitteet tässä on kuitenkin niin normisettiä, että aivan varmasti tämän saa osaava bitin vääntäjä käymään nätisti koko vetoalueen tyhjäkäynniltä rajoittajalle. Mieluiten autokohtaisesti säätäen.
Toki jollain Vikingracen tai KL-racingin lastulla alkaa ongelmia ilmenemään jos kokoonpano ei aivan 100% vastaa lastuaan, ja välillä vaikka vastaisikin... ::)
Eikä se ATECU:kaan nyt ilmainen ole, senkin joutuu säätämään itse tai maksamaan osaavalle kaverille. Ja mitä se antais tässä tapauksessa enemmän? ;)
-
Ei mitenkään Rokulille naljailuna (itse melkeempä samanlainen että tahdon epävarmoissa asioissa kysellä paljon, välillä vähän tyhmiäkin, varmistuakseni), mutta en hänenä lähtis vaihtamaan mihkään aftermarket-ruiskuun.
Kokoonpano ja tehotavoitteet tässä on kuitenkin niin normisettiä, että aivan varmasti tämän saa osaava bitin vääntäjä käymään nätisti koko vetoalueen tyhjäkäynniltä rajoittajalle. Mieluiten autokohtaisesti säätäen.
Toki jollain Vikingracen tai KL-racingin lastulla alkaa ongelmia ilmenemään jos kokoonpano ei aivan 100% vastaa lastuaan, ja välillä vaikka vastaisikin... ::)
Eikä se ATECU:kaan nyt ilmainen ole, senkin joutuu säätämään itse tai maksamaan osaavalle kaverille. Ja mitä se antais tässä tapauksessa enemmän? ;)
Muista, että LH on huonointa ikinä, ja se kannattaa paalata, koska vakioruiskulla ei voi virittää.
Nim: B230+532+TD05+870cc+E85+LH. Koska niin ei voi tehdä.
-
Mutta asiasta kukkaruukkuun, väliaikasena ratkasuna ajattelin laikata keulasta jousia puoltoista kierrosta. Ruukataanko näistä ottaa ala vai yläpäästä? Aattelin vielä varmistaa että mitenkä tuo operaatio nyt tapahtuu ennenku rikon jotaki, elikkä otetaanko tuo yläpää jotenki irti ja sitte vaan jousi ulos ja haluttu määrä rälläkällä pois ja takas kasaan?:idiot2:
Alhaalta. Ja kyllä, jousi kasaan, yläpää irti ja jousi pois niin pääset pätkimään. Ota laadukkaat tiivisteet (elring/reinz), kestää hyvin.
-
Muista, että LH on huonointa ikinä, ja se kannattaa paalata, koska vakioruiskulla ei voi virittää.
Nim: B230+532+TD05+870cc+E85+LH. Koska niin ei voi tehdä.
En minäkään näe oman ysin piristelemisessä mitää syytä alkaa moottorinohjausta vaihtamaan. Ja miltei 1:1 setuppi Rokulin kanssa. Tosin mulla on vaan 530 kansi T-nokalla...
Sitten TVS:lle OT: Onko toi 532 (oletan että tarkotat kantta) näppivirhe vai oliko tuo joku 16 venasen kannen tyyppi (tyyliin joku pentalaisen merimosan ???)
-
En minäkään näe oman ysin piristelemisessä mitää syytä alkaa moottorinohjausta vaihtamaan. Ja miltei 1:1 setuppi Rokulin kanssa. Tosin mulla on vaan 530 kansi T-nokalla...
Sitten TVS:lle OT: Onko toi 532 (oletan että tarkotat kantta) näppivirhe vai oliko tuo joku 16 venasen kannen tyyppi (tyyliin joku pentalaisen merimosan ???)
OT: tuossa 16v kannessa jopa luki jossain kohtaa 532. On kyllä ihan autonmoottorin kansi.
Tuosta moottorinohjaustalkoosta, jos tarkoitus on pysyä 19T tai ei ainakaan älyttömästi isommassa ahtimessa, niin merkittävimmät saavutettavissa olevat edut moottorinohjauksen vaihdolla on paukkusysteemit ja lähtörajoitusasiat, ja matka-ajossa mahdollisuus lambda-targetin ajamiseen ykkösestä sivuun (ja 8v vinokone ei juuri taloudellisemmaks muutu seosta laihentamalla, sytkällä voi jopa vaikuttaa taloudellisuuteen jos jaksaa säätää). Ihan näin kustannustekijänä näkisin sen paremmaksi, ellei itse ole innokas ja hyvä säätämään jotain MS sukuista ratkaisua (kuten atecu). Silloinkin voi käydä niin, kun kaveri kiroili toista vuotta MS sukuisten viritelmien kanssa, pisti tonnin sileeks MaxxECU:un ja sitten oli napista käyntiin ja hyvä. On vaan joskus homma mennyt noinkin.
-
LH2.4-ruiskuun saa satasella hukkakipinän ja lauchcontrolin.
-
Kesä menny muitten harrastusten parissa, mutta nyt pikkuhiljaa taas volvon kimpussa ELK
Tällä hetkellä työn alla 530 vaihto 531+vx3 nokkaan.
(https://thumb.ibb.co/kQjR15/1505589797259653208667.jpg) (https://ibb.co/kQjR15)
(https://thumb.ibb.co/khSPok/15055898306411313607666.jpg) (https://ibb.co/khSPok)
Pakosarjaa irrottaessa tipahti turbon öljynpaluuputki lattialle "stefan" kera. Myyänkös nuita sinisellä vai riittäisköhän joku patentti tuohon? Vituttaa seisottaa hommia tuon takia ku menee kuitenki tilaushommiksi >:(
(https://thumb.ibb.co/bHrpM5/15055900634651478519561.jpg) (https://ibb.co/bHrpM5)
Taustalla näkyy tosiaan nuo vannetukun tusina tinatkin jotka tuli kesän aikana laitettua, omaan silmään näyttää hyvältä. Pitää ottaa jonkunäköstä kuvaa tänne jahka auto taas liikkuu ::)
Kansihommien jälkeen tunkataanki perä ilmaan ja aletaan asentaa torsenin 588 8)
(https://thumb.ibb.co/iMwBZQ/15055902603931028516440.jpg) (https://ibb.co/iMwBZQ)
Ps. Semmosta edittiä vielä että laikkasin tosiaan apparin puolen keulilta kaks kiekkaa pois ja kun tipahutin alas tunkilta niin huomasin että molemmin puolin kaarien välissä saman verran tilaa ja auto balanssissa :2funny:
Elikkä kuskinpuolelta löytyki sitte aivan erilaine jousi kuin apparin puolelta, noh alusta on aika vituillaan nyt, mutta hyvä että alotin hommat apparin puolelta... ::) Ja asiahan korjataan jahka rahatilanne antaa myötä, nyt menkööt noin
-
Terve taas! Kansi tuli vaihdettua onnistuneesti ja tuntu jopa vähän pirteämmältä 8) öljynpaluun laitoin vanhalla stefalla+ mäskillä ja hyvin pitää!
Nyt on jälleen auto tallissa ja perä tunkattuna ilmaan. Vetarit irrotettu sekä murikan molemmat "pannat". Ja ei puhettakaan että lähtis irti... :2funny: Tarviinko juuri tosissaan jonku levitystyökalun vai enemmän väkivaltaa?
(https://thumb.ibb.co/mF0V36/1509128978124747792430.jpg) (https://ibb.co/mF0V36)
Jos jollain heittää jotain vinkkiä tai muuta nice to know tietoa tuohon 588 vaihtoon yleesäki, niin antaa kuulua. Ensi kertaa oon tämmösellä savotalla jos joku ei vielä ole huomannu ;D
Ps. Onko nuille laakeripannoille jotain momenttia olemassa? Entä lautaspyörän pulteille?
-
Perän asennukseen ei oo antaa neuvoja mutta öljynpaluun tiivisteet saa ylä- ja alapäähän autosalvalta, Kotkassa ainakin ihan hyllytavaraa.
Onkos tota 531 kantta laskettu ollenkaan? Jos ei niin puristukset laski johonkin 8,3 tai 8,4 tienoolle.
-
Tullut kaikista tähän mennessä pienellä vääntämisellä murkula pois, sekä mennyt takaisin.
-
Kahdella rengasraudalla yms. vääntää murikkaa ulospäin niin luulis lähtevän ???
-
Aika kivikautisia tuollaiset rauta- ja takomistouhut. Laitat kuormaliinat akselin ympäri/päihin kiinni, jos otat jarrukilven irti niin saat sen koukun hienosti taka-akselin satulan pultin kiinnikeiden väliin kiinni. Toisen pään koukku eteen tunkinkorvakkeeseen tms. kiinni mikä kestää vääntöä. Sitten kiristät molempia päitä sopivasti jolloin murikka tipahtaa nätisti syliin. Eikö tätä keinoa muka ole yleisemmin tiedossa? Ainakin täällä suunnalla on laajasti käytetty keino..
-
Aika kivikautisia tuollaiset rauta- ja takomistouhut. Laitat kuormaliinat akselin ympäri/päihin kiinni, jos otat jarrukilven irti niin saat sen koukun hienosti taka-akselin satulan pultin kiinnikeiden väliin kiinni. Toisen pään koukku eteen tunkinkorvakkeeseen tms. kiinni mikä kestää vääntöä. Sitten kiristät molempia päitä sopivasti jolloin murikka tipahtaa nätisti syliin. Eikö tätä keinoa muka ole yleisemmin tiedossa? Ainakin täällä suunnalla on laajasti käytetty keino..
:2funny: En tiedä kuinka monta kymmentä perämurikkaa on tullut irrotettua, mutta noin hankalasti sitä ei ole ikinä tarvinnut tehdä.
Jos murikka ei tipahda suoraan syliin niin sorkkaraudalla avittaa ihan ilman mitään voimaa sen sieltä pois ja toisella kädellä pitää vastaan.
-
Ei ole todellakaan hankalaa ja kun timmit perät on sen verta lujaa kiinni että ei paljoa raudat auta. Tietenkin väljät **skat tippuu suoraan syliin.
-
No vaikka ollut uusilla laakereilla timmiksi shimmattuja periäkin niin aina on nätisti lähtenyt :P
-
Voin kertoa että tuo ei rengasrauoilla inahtanukkaan. Liinat ku laitoin molemmin puolin repiin raollee nii sitte sai kammettua murikan irti kohtuu nätisti, kiitokset tonille :)
Tässä vaiheessa jo hyvä luikauttaa ilmoille kysymys, mistä saan tilattua oikeat laakerit tuohon? Ja muistutus tosin vielä että asun jumalan seläntakana, niin laakerikauppa ei ole vaihtoehto ellei aja 260km mutkaa rovaniemellä...
Mitä nyt lukenu jonku verran niin isot pojat sanonu ettei tuota suojalevyä välttämättä tarvitse/vaikuta laittaa uuteen perään?
Ja jonkunäköstä vinkkiä laakereitte irrotuksee? Nuitten takana ilmeisesti simmilevyjä jotka heittää vaan samalle puolen uutee murikkaan?
(https://thumb.ibb.co/bK8Vo6/1509224863538716814151.jpg) (https://ibb.co/bK8Vo6)
-
En minäkään tuota suojalevyä omaani laittanut. Toki oma ei ole edes ajossa niin ei osaa sanoa mahdollisia haittavaikutuksia :D ainoa funktio tuolle, jonka itse keksisin, olisi estää pulttien joutuminen hampaiden väliin jos ne sattuisivat sieltä itsestään aukeilemaan.
-
Joo jää kyllä mullaki laittamatta. Laitoitko johonki tiettyy momenttiin lautaspyörän pultit kiinni? Taian laittaa loctitet vielä väliin. Ja kasasitko uusilla laakereilla vai otitko vanhasta murikasta ehjänä irti?
-
Pulttitaulukosta katsoin tuolle pulttikoolle soveliaan momentin ja kiristin siihen loctiten kanssa.
En irroitellut mitään laakereita, vaan snurrasin koko keksinnön dremelillä kuikkaan :D
Tähän tyyliin
(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%202.3l%20TwinTbo/Voimalinja/WP_20151205_15_58_49_Pro_zpspbzxd1ow.jpg?img=full)
-
Joo näyttäs alfameri neuvovan ainaki 140 manuaalissaan lautaspyörän pultit 65-85Nm tiukkuuteen niin sillä taietaa nyt mennä. Ja hetken aikaa kävi mielessä että kasaisin tänään vanhoilla laakereilla tuon ajokuntoon, mutta nehä meni (yllätysyllätys) paskaksi irrottaessa :D
Löyty sitte samoilla numeroilla kohtuullisee hintaan laakerit netistä. Eli vanhoilla simmilevyillä ja uusilla laakereilla kootaan. Odotin tosiaan, että molemminpuolin ois ollu useampia levyjä, mutta ei ollutkaan kuin yksi per puoli.
http://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=295/4060
-
Kaveri painahutti työpaikkansa rässissä laakerit paikallee ja itellä tuli räittyä nopeusanturikehä kiinni. Nyt alkaiski sitte kasaamine. Tuli lueskeltua, että joillaki nopeusanturi ottanu kehään kiinni, pitänee tarkkailla ja lyyä rikkaa väliin jos tarpeellista.
(https://thumb.ibb.co/cUYv8G/15094643835381645009969.jpg) (https://ibb.co/cUYv8G)
pic upload (https://fi.imgbb.com/)
-
No niin elikkä kuten odotettua, anturi vastaa nopeusanturikehään. Miten tuo perkele lähtee irti? Pyörii vain tyhyjää nihkeästi kun lukkopiheillä pyörittää
(https://thumb.ibb.co/kzmnfw/IMG_20171108_225919.jpg) (https://ibb.co/kzmnfw)
upload images (https://fi.imgbb.com/)
-
Se on vain painettu siihen ja pysyy siinä kitkan avulla. Melkein helpompi ottaa peräkoppa irti ja naputella toiselta puolelta hylsyn kanssa anturi irti. Joutuu antamaan mailaa ihan tosissaan, että suostuu lähtemään irti. Sopiva voimankäyttöaste on himpun verran siinä rikkoutumisrajan alapuolella.
Näin ainakin tuossa omassa. :D
-
Kylläpä tympäsee jumittaa tämmösen takia... Jos jollain on myyä 1030 akselin peräkoppaa anturin kera, jonka saa irti ja takas paikallee, niin ostan mielelläni kohtuu hintaan, varmaa nimittäi kohta menee tää oma paskaksi ::)
-
Mutteri vaan auki, siinä on ihan kierre kuten kuvasta näkyy. Itse anturihan ei ole kun painamalla, mutta sekin voi olla vuosien varrella jonninverran jässähtäny. Voisit myös kokeilla esim tuplatiivisteellä, tai sitten etsiä paksuinta tiivistepaperia mitä löydät ja leikellä siitä peräkoppaan uuden/toisen tilkkeen.
-
Oli nii ruosteessa että pyöri vain tyhjää ja sillonki piti kaikkien voimien takaa repiä. Tilannehan eskaloitu siihen, että rälläkkä kätee mutteri poikki, rikkaa väliin ja nyt täpeillä kiinni ja katotaa mitä se sanoo jahka saa nippuun :D
-
En muistanutkaa kuinka mukavaa on ajaa lukkoperällä :D aivanku eri auto ! Kaikki meni siis lopulta nappii ja mittariki pelaa vaikka jäi aika reilustikki väliä anturille ja kehälle. Ainoa mikä ihmetytti/jäi vaivaamaan, niin öljyä ei mennyt kuin 1,3 litraa vaikka jostain luin, että 1,6 litraa olisi tilavuus
-
En muistanutkaa kuinka mukavaa on ajaa lukkoperällä :D aivanku eri auto ! Kaikki meni siis lopulta nappii ja mittariki pelaa vaikka jäi aika reilustikki väliä anturille ja kehälle. Ainoa mikä ihmetytti/jäi vaivaamaan, niin öljyä ei mennyt kuin 1,3 litraa vaikka jostain luin, että 1,6 litraa olisi tilavuus
En nyt suoraan muistanut tilavuutta, mutta mitä löysin netistä perän öljytilavuudeksi niin.
Vetoisuus:
1030 1.3l
1031 1.6l
-
Tilavuuteen vaikuttaa myös onko perässä lukko vai avoin differentiaali.
Onhan ne tasauspyörästöt ihan erikokoisia.
-
Jos menee yli litra, mutta alle kaks niin asiat on yleensä ollut ihian hyvin.
-
Joo perä tosiaa toimii ku ajatus! Nyt vähä fundeerannu, että laittasin tuon 19t vasta keväämmällä paikoilleee. Ei tunnu hetkekää täälä napapiirin paremmalla puolella, että tarvis lisää tehoa näillä keleillä ;D
Seuraavaksi ois sitte luvassa tämän paketin muutoskatsastus, leima menee umpeen 2.1.2018 Elikkä luultavasti jonku näköne paperisota edessä. Oon ymmärtäny, etten tarvis penkkilappua ollenkaa?(ainakaan jos vaihan orkkis cuulerin tilalle) Jotain vastaavuustodistusta pitänee tilata volvolta ja vissin iskarit vaihtaa nesteistä kaasuiksi? Jarrut varmaa riittänee vakiot? Ja autoha oli 1986 vuosimallia
Mitenkäs todistan, että tuo moottori on nimenomaa tuo b230ft? Ja kyllä, oon lukenu sen faq osion moottorinvaihdosta.
-
Eikö se 19t kannata pistää jo ja käydä penkittääs, saa turbon ja coolerin muutoskatsastettua samalla rahalla?
-
Jos saa ilman penkkilappuja katsastettua tuon 940 turbotekniikalle(160hv) eli b230ft+välijäähy, niin uskon ettei sielä papereissa erikseen tule sitten lukemaan onko cooleri alumiinia vai ei. Mutuilen myös, ettei kovin moni katsuri erota 13c/19t. Näin niinku seuraavaa katsastusta silmälläpitäen.
Voin olla myös väärässä.
-
Kannattaa ne kaikki oikeat asiat laittaa otteeseen, kun ne saa kuitenkin sen kummempia temppuiluja. "Laiton" auto jossain rytäkässä niin pääsee suoraan maksumieheksi..