Proturbo  Autodiagnoosi

1800 ES '73

  • 227 Vastauksia
  • 82944 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: P1800 ES '73
« Vastaus #15 : 26.07.2013, 09:21:15 »
Sitten on tietysti sellainen pieni probleema. Miten saa männät takasin sylintereihin jos ne sieltä poistaa? Pitää kai mennä ostamaan sellainen peltikikkare, millä puristellaan männänrenkaita...
Jep, tai lainaat joltain kaverilta. Ei se maksakkaan paljoa, ja antaa rispektiä tallin seinällä roikkuessa, ihmiset luulee et on kovakin moottorimies.  :D
Mutta kannattaa purkaa koko mötikkä kun on tossa vaiheessa, niin ei ketuta jälkeenpäin. Nimimerkillä kokemusta on....
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: P1800 ES '73
« Vastaus #16 : 26.07.2013, 11:05:23 »
Jep, tai lainaat joltain kaverilta. Ei se maksakkaan paljoa, ja antaa rispektiä tallin seinällä roikkuessa, ihmiset luulee et on kovakin moottorimies.  :D
Mutta kannattaa purkaa koko mötikkä kun on tossa vaiheessa, niin ei ketuta jälkeenpäin. Nimimerkillä kokemusta on....

Kyllä se kai kannattaa tarkastaa. 10e näyttää se työkalu maksavan :D Ja kerta se on ensimmäinenkin kun alakerran käy läpi, siis niin että sen vielä kasaakin... Yhden vinokoneen oon sentään purkanu, joten ei kai se ihan vituiks voi mennä....  ;D
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: P1800 ES '73
« Vastaus #17 : 26.07.2013, 12:33:55 »
Sitten on tietysti sellainen pieni probleema. Miten saa männät takasin sylintereihin jos ne sieltä poistaa? Pitää kai mennä ostamaan sellainen peltikikkare, millä puristellaan männänrenkaita...
Mulla olis yks ylimääränen. Tai siis tuskin teen sillä enää mitään.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: P1800 ES '73
« Vastaus #18 : 26.07.2013, 18:43:01 »
Mulla olis yks ylimääränen. Tai siis tuskin teen sillä enää mitään.

Kierrätys on kyllä aika jees... Pitää kattoa saanko niin montaa tallipäivää ennen sitä, jotta saisi koneen irti ja sen homman tehtyä ennen jurvaa. Jos ei, niin voisin lunastaa sulta sen pois...
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: P1800 ES '73
« Vastaus #19 : 26.07.2013, 18:44:23 »
Kierrätys on kyllä aika jees... Pitää kattoa saanko niin montaa tallipäivää ennen sitä, jotta saisi koneen irti ja sen homman tehtyä ennen jurvaa. Jos ei, niin voisin lunastaa sulta sen pois...
Mä yritän muistaa ottaa sen mukaan viikon päästä.  :)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: P1800 ES '73
« Vastaus #20 : 27.07.2013, 08:27:06 »
Takaluukun lukosta puuttuu osia. Jos jollakulla olisi tiedossa mistä voisi kysellä, niin ottaisin tiedon mielelläni vastaan.

Kuvan osista 22, 27, 28, 35 ja 36 puuttuu.

Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6328
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: P1800 ES '73
« Vastaus #21 : 27.07.2013, 09:09:20 »
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=1304090803

Tuolla on ainakin jotain lukon osia. Kaikkea muutakin jännää VP:ltä löytyy...

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #22 : 28.07.2013, 09:48:49 »
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=1304090803

Tuolla on ainakin jotain lukon osia. Kaikkea muutakin jännää VP:ltä löytyy...

Paninpa lukon osat tilaukseen ja samoin ovien ja luukkujen tiivisteet. Vähän reilu 200€ ja siihen sitten postituskulut päälle, ei paha. Ensi viikolla vien etuturvavyöt uusittavaksi, hihnojen vaihto 70€/kpl Turvavyö Oy. Onpahan sitten alkuperäiset  :)

Takalasin pumput pitää vielä jossain välissä tilata, ne oli skandixilla edullisemmat kuin tuolla vp:llä ja eiköhän sinnekin joudu vielä tilauksen jossain välissä laittamaan.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #23 : 29.07.2013, 19:52:37 »
Kansi lähti kymen dieseliin haminaan, siihen pitänee vaihtaa pakoventtiileiden ohjurit ja laittaa seetit, kun on sen verran syvälle jo kairautuneet. Lopullisen päätöksen teen kunhan saan kuulla hinnat noille töille, oli heidän pomo lomilla. Nyt pitäis ettiä tiivisteitä moottoriin, että saisi mahdollisesti ens viikolla sen kasaankin.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #24 : 30.07.2013, 21:30:34 »
Tiivisteitä ja ohjauksen nivelet tilattu motonetistä, ei viitsi alkaa leikkimään pelkkien kumien kanssa, kun kuitenkin ovat hiekkapölyä yms. väleihinsä saaneet kun vanhat kumit on olleet romuna ties kuinka pitkään.

Huomenna vielä suuttimien tiivisteet tilaisi siniseltä, kun ainakaan paikallisilta ei tunnu saavan. Jos ei siniseltäkään saa, niin sitten voisi kysäistä v-palvelusta tai tilata ulkomailta. Olisi sitten kaikki uutta, eikä pitäisi ilmavuotoja ainakaan enää olla. Loput syyt käyntihäiriöihin löytynee sitten jostain ihan muualta.

Ensi viikolla sitten voisi tarkastaa antureiden toimimisia ja mahdollisesti aloittaa bensalinjan putsaamisen ja ehkä jopa hitsaustyöt, jos aika/nainen sallii  ;D
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #25 : 30.07.2013, 21:42:22 »
Huomenahan kerkeet vielä ipdusa-kimppaan jos sieltä löytyy jotain ;)
No kun halvalla sai.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #26 : 30.07.2013, 22:38:59 »
Huomenahan kerkeet vielä ipdusa-kimppaan jos sieltä löytyy jotain ;)

Hyvä idea, en ollutkaan edes huomannut koko tilausta. Alustaan voisi tilata kaikki puslat. Toinen omistaja ei kyllä varmasti hyväksy uretaanisia, joten joutuu tyytymään kumisiin. Ne ehkä kelpaa mahdolliseen museokatsastukseenkin joskus tulevaisuudessa, toisin kuin nuo hienot siniset  ;D

edit: Enpäs taidakaan tilata jenkeistä, kun skandixilta saa samaan hintaan ja sinne pitää muutenkin laittaa tässä lähiaikoina tilausta menemään. Noi Puslat ei kuitenkaan tuu ennen talvea vaihtumaan.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2013, 23:02:14 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #27 : 08.08.2013, 20:21:01 »
Pari päivää nyt saanut touhuta auton kimpussa, ruosteet otin esille ja reikiähän siellä oli. Kolme kämmenen kokoista ja yhden pienemmän paikan joutuu tekemään, pellit on jo väännelty muotoon ja odottelee hitsauskoneen käynnistystä.

VP-autopartsin tilauskin tuli ja takaluukun lukon sain kasattua, se jopa toimii  :)

Pissapojan moottorikin näytti käynnistyvän suoralla virralla, pitää katsoa noi sähköjutut kunnolla kun saa moottorin kasaan joskus parin viikon päästä. Koneistamolla oli hiukan ruuhkaa, mutta ensi viikolla pitäisi olla pakoventtiileihin seetirenkaat ja ohjurit uusittuna, sekä kansi oikaistuna. Nyt sitten pystyy ajelemaan lyijyttömällä, hintaa kannelle tullee noin 200€. 31€/seetirengas, 10€/ohjuri ja 45€ oikaisu.

Volvolta voisi huomenna tilata huohottimen tiivisteen ja vesipumpun O-renkaat. Samalla voisi käydä hiflexiltä hakemassa uudet letkut ja klemmarit konehuoneeseen, tänään jopa sain mittailtua määrät ja koot. Sitten alkaa olemaan kaikki tiivisteet ja systeemit kasassa konehuoneen kasausta ajatellen.

Turvavyötkin korjautin ja nyt on uudet hihnat. Laittoi vielä vanhat "leimatut" laput niihin takaisin  :)

Tullilta sain lisäaikaa kuun loppuun asti toimittaa suomalainen katsastustodistus, pyrin samalla että auto olisi liikennekelpoinen ja katsastettu siihen mennessä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #28 : 19.08.2013, 22:42:02 »
Naisen loma loppui, projekti jatkukoon.

Eilen sain vasemman puolen purettua ja sinne vaihdettua ala- sekä yläpallot. Homma pysähtyi kun jarruletkut olivat pykineet ja kellokin näytti kymmentä. Tänään jatkui, sain uudet letkut ja hässäkän takaisin paikoilleen. Tietenkin oli sitten pakkaajalla käynyt fiba ja olinkin saanut kaksi oikeanpuoleista raidetangon päätä, tai mitä ne ohjauksen renkaidenpuoleiset tangot nyt onkaan, vaikka olikin sinetöidyssä vasemmanpuoleisen pussissa. Se meni sitten vaihtoon, huomenna ehkä saan, samoin kuin toisen puolen jarruletkut.



Oikean puolen sain tänään myös purettua ja kasattua uusien nivelien kanssa. Samoin välitangon ja sen hienon metallisen apusiNpukan helan.



Apusimpukan hela ei mennytkään ihan noin vaan paikoilleen, piti hieroa puolisen milliä siitä varren pinnasta, että mahtui liikkumaan. Samalla tein rasvauran siihen nippaholkkiin.



Kasattuna ja rasvattuna, toimii kuin unelma  :)



Pyttyihin pistin eilen löpöä, ykkös ja kakkospytyistä oli hävinnyt vajaassa vuorokaudessa mutta kolmos ja nelospytyistä ei ollut vajennut yhtään ja nelospytty oli se missä ei ollut puristuksia. Otin öljyt eilen pois ja kaatelin kaikista öljyrei'istä löpöä, saa samalla puhdistaa vähän öljypohjaa. Öljyksi hain motox semisyniä, oli tarjouksessa ja varmaan toimii tuossa koneessa. Jahka saa vähän kilsoja ja kaikki mittarit toimimaan, voi hommata jotain castrol multiedgesuperia :D

Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #29 : 26.08.2013, 08:54:56 »
Kyllä se homma edistyy vaikka en ole ehtinyt päiväkirjaa päivittää, ehkä juurikin siitä johtuen. Joka ilta on kymmeneen asti menny tallissa eikä se vieläkään ole käynnissä  ;D

Viime viikolla sain hitsattua pahimmat paikat. Hiilidioksidisammuttimeni kaasukin loppui ja jouduin ottamaan käyttöön varapullon, vuonna 65 viimeksi leimatun pikkusammuttimen  ;D No onnistui se pellin liittäminen toiseen silläkin.





Pitää jossain vaiheessa tehdä noi ajan kanssa uusiksi, ehkä koko helma... Mutta nyt on tarkoitus vaan miellyttää katsuria.

Kansikin palasi ja ehkä aika vahva syypää käyntihäiriöön löytyi. Suutinjalan o-rengas rutussa ja reikä välissä. Tuohon lisänä reilusti vuotava imusarjan tiiviste. No sen näkee kun saa koneen käyntiin. Tilalle tuli nyt tavalliset mustat o-renkaat, jotka löytyi motonetin myymästä ikh-lajitelmasta  :)


Kansikin kasautui



Venttiilitkin piti säätää tarkasti 0,4mm välykselle. Kerta se on ensimmäinenkin kun sellaista joutui tekemään.


Tämänhetkinen kunto

Letkuja vaihdellut konehuoneeseen. Taka-akselilla toinen jarruletku oli turvonnut umpeen ja nyt sitten pitää metsästää uusi tilalle. Amazonin letku käynee sinnekin. Mutta mikä parasta.... Yhsikään nippa ei katkennut, yksikään putki-letku liitos ei korkannut, kaikki aukesi helposti.

Viimeinen raidetankokin saapui, oli tehtaalla käynyt pieni pakkausvahinko ja oikeanpuoleisia oli vasemmanpuoleisten tankojen paketeissakin. Nyt olisi etupäässä kaikki nivelet uutta.

Jotain ihmeellistä löytyi takaiskaristakin, coilover? Ei liene ihan vakio?


Tänään jatkuu. Jos vaikka saisi 14mm 90 asteisia kumiletkumutkia jostain etsittyä, kun kabiinin kennon mutkat on niin tiukkoja ettei sinne taipunutkaan tavallinen suora. Illalla voisi yrittää katsella suuttimien kuntoa bensaletkujen vaihdon jälkeen. Pakko vaan ottaa läppäri mukaan, että näkee kuvista mikä letku oli missäkin... ja jos saisi jarrut kuntoon, voisi vaikka yrittää startatakin. Pari päivää olisi sen jälkeen aikaa metsästää kaukovalot ja vilkut takaisin toimintaan. Vilkut toimii pari-kolme kertaa ja sitten hyytyy ja pitkät valot ei toimi ollenkaan.

Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy