Proturbo  Autodiagnoosi

1800 ES '73

  • 227 Vastauksia
  • 83136 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #45 : 29.08.2013, 18:00:10 »
Jarrujen varoitusvalon sain sammumaan kun nyppäsin johdon irti siitä anturista mikä jarrujen jakotukissa on. Mitähän sen pitäisi mitata?

200-sarjalaisessa on ollut samaa vikaa, jos en ihan väärin muista. Joskus on ollut ihan ohjeetkin tuon ehjäämiseen mutta se on voinut olla museon aikaan.


EDIT: Löytyi takavetoisten FAQ:ista. Jos tuosta nyt on mitään apua.  ???
« Viimeksi muokattu: 29.08.2013, 18:10:10 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #46 : 29.08.2013, 18:32:45 »
200-sarjalaisessa on ollut samaa vikaa, jos en ihan väärin muista. Joskus on ollut ihan ohjeetkin tuon ehjäämiseen mutta se on voinut olla museon aikaan.


EDIT: Löytyi takavetoisten FAQ:ista. Jos tuosta nyt on mitään apua.  ???

On kyllä ihan erinäköinen tuo anturi, mutta todennäköisesti periaate ja vika sama. Pitää talvella purkaa moinen otus.

O0 Niin sitä pitää.

Sitten samalla kun otat tukivarsia irti niin kaikkiin maali päälle että näyttää kunnolla tehdyltä.  ;)



Puhallus ja jauhemaalaus on mielessä. Ehkäpä talven aikana nekin.

Ei menny katsuuurimieheltä läpi, valot vääränlaiset.... Hain motonetistä umpiot jossa paikka parkille, kun ei parkki saa olla keltainen. Ja takasivuvaloissa on ruuvin kansa liian ulkona, voi repiä..... No nyt tulee plastidippiä punaisen pintaan ja polttimo jää pois. Myöskinyksi ilmausruuvi oli jäänyt hiukan löysälle ja kun oikein hulluna paineli, ruikkasi nestettä pihalle... Eli oma moka ja kiristystä. Pissapojan viritys ei toiminut, joten hain imevän pumpun motonetistä, sen kanssa pitäis toimia siihen asti kunnes hommaan orggiksen tilalle, kun vanhasta tosiaan se juoksupyörä pillunpäreinä.

Pissapumppua saa tarjota, samoin niitä muotoprikkoja imu/pakosarjan pultteihin. Myöskin jos jollain on kuleksimassa toimiva vilkun rele, töötin rele tai valorele niin saa tarjota. Ja jos uudehko pakoputkikin löytyy niin sellaisellekin voisi olla käyttöä, nykyisessä kun on vaan yksi pönttö, eikä siinäkään taida olla sisuksia  ;D Ja tietysti jos löytyy ne oranssit etukylkivalojen linssit, niin nekin kelpaa.

edit: ja b18-20 laturin rauta, se jota pitkin kiristetään hihna.

Nämä, samoin kuin paljon muuta menee tilaukseen ja vaihtoon talven aikana, ellei näitä löydy.

Edit: öljynpainekin laski kun kone lämpeni, eli ei taida puol miltsiä ajettu puNppu jaksaa tuota semisyn litkua pumpata, menee vaihtoon ja 20w50 tilalle. Pitää joskus tulevaisuudessa siis vaihtaa sekin...
« Viimeksi muokattu: 30.08.2013, 07:29:00 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #47 : 29.08.2013, 18:43:32 »
On kyllä ihan erinäköinen tuo anturi, mutta todennäköisesti periaate ja vika sama. Pitää talvella purkaa moinen otus.

Puhallus ja jauhemaalaus on mielessä. Ehkäpä talven aikana nekin.

Kannattaa se avata ja katsoa josko sieltä jotain löytyisi.  :)

Kuulostaa lupaavalta. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #48 : 29.08.2013, 18:53:09 »
Sulla autossa näyttäis olevan tällanen,näkyy konehuonekuvassa jarrutehostimen alla.



Toimintaperiaate perustuu järjestelmien paine-eroon ,pikkumännät siirtyy toiseen sivuun ja "maadotuskytkin laukeaa"
Ei palaudu ennenkuin ruuvaa maadoituskytkimen pois ,ja sitten vielä tasaa paineet eri järjestelmissä  jolloin pikkumännät keskittyy.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #49 : 29.08.2013, 19:01:04 »
Sulla autossa näyttäis olevan tällanen,näkyy konehuonekuvassa jarrutehostimen alla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Toimintaperiaate perustuu järjestelmien paine-eroon ,pikkumännät siirtyy toiseen sivuun ja "maadotuskytkin laukeaa"
Ei palaudu ennenkuin ruuvaa maadoituskytkimen pois ,ja sitten vielä tasaa paineet eri järjestelmissä  jolloin pikkumännät keskittyy.

Tuon voisi ruuvata auki kun se ei näköjään pudotakkaan nesteitä kokonaan lattialle. Voisi kokeilla ensi viikolla. Vielä kun öljynlämpötilamittauksen saisi toimimaan, niin olisi kaikki mittarit toiminnassa :)
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #50 : 30.08.2013, 11:05:05 »
Ihan näin ajatusleikkinä on mietitty noita puslia. Kannattaisiko vaihtaa ihan vaan uudet kumiset (skandix own brand) Vai kenties PU tai PE puslat? Millaisia ovat käytökseltään? värimaailmahan jäisi samanlaiseksi kun ovat mustia, mutta tuleeko kivireki?

Kokemuksia kaivattaisiin
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #51 : 30.08.2013, 21:28:01 »
Uretaanit ehdottomasti, muuttuu ajettavuus paremmaksi. Kivireen saat vain jäykistämällä iskareita ja jousia :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Titanium

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #52 : 30.08.2013, 21:45:36 »
Uretaanit ehdottomasti, muuttuu ajettavuus paremmaksi. Kivireen saat vain jäykistämällä iskareita ja jousia :P
Entä, jos laittaisi maltilliset madallusjouset?

Itse olen miettinyt, että jos laittaisi uudet "normi" puslat ja madallusjouset, niin paljonko muuttuu vanhoihin ja väljiin verrattuna?= tarviiko uretaanipuslia?
PV -62, PV-64, Amazon -66, 1800s -65 x 2 , 244 -77, 245 -81, 740 -89, 850 -93, 855 -95, v70R -98, v70 -00, v70 -03, XC 90 -03, v70 -05, C70 -98, XC 60 -10, 244 Turbo -82 Nykyiset: XC 60 -20, Amazon -69, Amazon hgv -69, P1800-62, 244 -90

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #53 : 30.08.2013, 22:03:04 »
Ero on huomattava uretaanin ja uuden kumihelan välillä. Varsinkin silloin jos kumihelassa on jossain reunassa ilmarako tai muuten paljon kumia.
Jos kumminkin uutta kumihelaa laittaa alustaan, kannattaa varmistua sen laadusta. Scantech/Professional parts/Birth/yms. normaalisti varaosatiskiltä tarjottavat helat vaan ei täytä oikein kelvollisen helan merkkejä. Liekö Scandix own brand sen erikoisempi kuin edellä mainitut. Lemförder, Febi tai sitten Volvon tiskiltä haettujen pitäis sentäs kestää. 142:een laitoin alkuunsa kaikki alustan helat Scantechilta kun ei ollut rahaa ostaa uretaaneja. 4000-5000km myöhemmin suurin osa oli jo niin velttoa tavaraa, että sijoitin uretaaneihin. Uretaanit on tullut lykättyä vähintään kaikkein eniten ohjaukseen vaikuttaviin osiin melkein kaikissa käyttöpeleissä.

Eikä sillä ole mun mielestä merkitystä madaltaa tai ei, joka tapauksessa uretaanilla parannusta tulee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #54 : 31.08.2013, 08:52:15 »
Onkohan noilla paljon eroa keskenään onko polyuretaania vai polyetyleeniä? Ja lankulta varmaan löytyisi B20 sopiva laturin kiristysrauta?
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #55 : 03.09.2013, 08:23:11 »
Valomuutokset tehty, hiukan aiheutti harmaita hiuksia parkkien johdotus kun sen kiinnitysumpion alla ei ollutkaan tilaa. Piti hakea toisenlaiset lampunpohjat parkeille että sai taivutettua liittimiä riittävästi sivuun ja sitten vaan johdotella uusiksi. Pitää kyllä muuttaa noi orggiksenkaltaiseksi ja tilata kirkkaat linssit vilkku/parkkeihin, mutta samalla joutunee hommaamaan uudet pohjatkin, sen verran korroosio on heitä syönyt. Peltiosista lamppujen altakin löytyi hiukan kukkaa, pitää jossain välissä putsata ja katsoa vahinkojen laajuus.

Takasivuvalojen linssit ovat nyt tuning-mustat, kiitos vaan TPK:lle plastidip-maalista.

Ai niin, kiitokset Lankulle laturin säätöpalikasta, nyt ei enää hihna kitise. Ei toi alkuperäinen ollutkaan kuin reilu 5cm pidempi kuin se fordin tekele mikä tuonne oli upotettu.

Ja tietysti se perkeleen ilmausruuvi tosiaan oli ihan auki, no se on nyt kiinni. Jarruteho on silti aika olematon, voisikohan tehostin olla risa? mietin kyllä sitäkin olisko se kikkare siinä alipaineletkussa oikeinpäin? on nyt nuoli imusarjaa kohti.

Tällä viikolla voisi käydä ammattikoululla näyttämässä autoa ja ne voisi vaikka lukea vikakoodit  ;D  Jos nyt ainakin meistäisivät runkonumeron ja jos vaikka pyöränkulmat säätäisivät. Tuskin niillekään kovin usein tulee autoja simpukkaohjauksella... Hyvää harjoittelua.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2013, 12:45:24 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #56 : 03.09.2013, 21:46:02 »
Säätelin vähän sytkää ja laittelin lisää öljyä laatikkoon, oli noin litran vajaus. Vähän pörräilin kylillä ja sitten pesin sen. Kokeilin pintaan myös autoglymin paint renovatoria




Kyllä tuo pinta taitaa riittää toistaiseksi. Konepeiton sain vahattua, mutta alkoi myllykoneen sieni oleen niin täynnä paskaa ettei viittiny jatkaa pidemmälle. Pesin ne ja jos huomenna jatkaisi. Ehkä voisi hakea yhden sienen lisääkin. Ja ehkä sellaisenkin kikkareen millä saisi noita pienempiä välejä hinkattua.

Jarrujen varoitusvalo toimii taas, kiitos ohjeista ekelle. Riitti kun ruuvasin tuon anturin irti ja laitoin takaisin.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #57 : 04.09.2013, 08:22:58 »
Jarrujen toimintaakin testailin: Painelin poljinta muutaman kerran ja sitten painoin samalla kun starttasin, painui hieman, eli tehostin toimii. Käytin kyllä varmuudeksi letkutkin auki ja takaiskukin toimii. Letku on kyllä jäähdytinnesteletkua, se varmaan pitää päivittää johonkin alipaineletkuun. Silti jarruteho on aika onneton. Jos talven aikana vaihtais uutta palaa ja levyä alle... Ehkä noi 70-luvun jarrut on sitten vaan aika huonot
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #58 : 04.09.2013, 22:00:44 »
Jos letku ei mene ruttuun alipaineesta, se on täysin toimivaa tarkoitukseen. Vanhat jarrut on vanhat, voihan ne vetristyä hieman ajon myötä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #59 : 05.09.2013, 08:25:12 »
Jos letku ei mene ruttuun alipaineesta, se on täysin toimivaa tarkoitukseen. Vanhat jarrut on vanhat, voihan ne vetristyä hieman ajon myötä.

Ei se ruttuun mene. Jos ei ala vetristymään, niin talven aikana sitten uutta palikkaa paikalle, palaa, levyä ja satuloihin tiivisteet uusiksi... Tai ainakin levyt ja palat.

Eilen vähän jatkoin auton kiillottelua ja samalla kittailin lisää hitsauskohtia. Jos vaikka tänään saisi pohjamaalin niihinkin ja ens viikolla vaikka hakis ihan oikeaa kilikolia jolla vetäis noi paikat oikeaan sävyyn.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy