Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

144 -67 TIC -Isältä pojalle-

  • 78 Vastauksia
  • 37507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bonantza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« : 31.10.2013, 18:06:31 »
Eli laitetaampas nyt omakin projekti tänne  :)

Kyseessä siis hyvin perusteellisesti museoinnilta säästetty vuoden 1967 Volvo 144.

Hieman auton historiaa:

Tullut perheeseen käyttöautoksi n. 1973. Tämän jälkeen siirtynyt isälleni käyttis/jokkis käyttöön n. 1984. Samoihin aikoihin auton ulkoasua rakennettu nykyiseen kuosiinsa. Tämän jälkeen n. 1991 poistettu rekisteristä ja seisonut tallissa aina vuoteen 2011 saakka, jolloin meikäläinen päätti että nyt aloitetaan autonrassaus ;D Aluksi auto saatettiin katsastuskuntoon (jossa menikin melkein 2 vuotta :D)
ja 2013 kesällä aloitettiin varsinainen rakentelu.

Tämän hetkinen ulkoasu:


Vanha tekniikka joka jo laitettu kiertoon:

B18 porattu B20 kokoon
Kansi avarrettu ja laskettu
Isot venat
Jyrkkä nokka
Takomännät
Solex tuplat
Peltisarja

Varmaa tietoa tehoista ei ole mutta epäilykset on olleet siinä 150hp tienoilla.

Kuva vanhasta konehuoneesta:


Uudeksi koneeksi valittiin n. 400tkm ajettu B230FT 530 kannella ja öljyruiskuilla, joka levitettiin heti hiluiksi pöydälle.




Tällä hetkellä lohko nätin punainen:

Ja uudet Mahlet pytyissä ja laakerit alakerrassa:


Tässä nyt pähkinänkuoressa mitä saatu tähän mennessä aikaan :) Lisää kuvia tulee kun taas jotai mullistavaa tapahtuu ;)


Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #1 : 31.10.2013, 19:10:11 »
On kyllä komia  S*

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #2 : 31.10.2013, 19:44:49 »
aina hienoa katella kun on puhtaita osia käsittelyssä  S* itellä aina kädet öljyssä siitä lähtien kun avaan tuulihaan omasta :D Mitäs tohon lohkon ja kannen ympärille on suunnitteilla?  :P
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Bonantza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #3 : 31.10.2013, 19:52:16 »
aina hienoa katella kun on puhtaita osia käsittelyssä  S* itellä aina kädet öljyssä siitä lähtien kun avaan tuulihaan omasta :D Mitäs tohon lohkon ja kannen ympärille on suunnitteilla?  :P

Vähän on auki vielä mimmoinen kokoonpano tulee ;D laatikko tulee olemaan luultavasti m90 ja kytkin D24tdic. Ja ahdin pidetään ainakin aluksi vakio, mitä nyt paineita ehkä vähän nostellaan... katotaan mitä tuleman pitää ;)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #4 : 31.10.2013, 20:01:18 »
Vähän on auki vielä mimmoinen kokoonpano tulee ;D laatikko tulee olemaan luultavasti m90 ja kytkin D24tdic. Ja ahdin pidetään ainakin aluksi vakio, mitä nyt paineita ehkä vähän nostellaan... katotaan mitä tuleman pitää ;)

seurantaan!  ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #5 : 04.11.2013, 13:41:45 »
Tee kerralla kunnolla kun pelit on levällään. Sen 13c ahtimen voit heivata verkonpainoksi, laita jotain fiksumpaa tilalle, garrett GT, Mitsun 16-19T, yms.. 531 kansi on harkitsemisen arvoinen investointi. Paljonko meinaat ahtaa, sen FTn 8,7 puristuksia voi nostella hieman niin toimii alhaaltakin paremmin ilman ahtoja. Esim. FB-konetta 9,3 puristuksilla voi ahtaa ainakin sen 1bar verran. T-nokan tilalle joku oikea turbonokka.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Bonantza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #6 : 04.11.2013, 22:02:07 »
Tee kerralla kunnolla kun pelit on levällään. Sen 13c ahtimen voit heivata verkonpainoksi, laita jotain fiksumpaa tilalle, garrett GT, Mitsun 16-19T, yms.. 531 kansi on harkitsemisen arvoinen investointi. Paljonko meinaat ahtaa, sen FTn 8,7 puristuksia voi nostella hieman niin toimii alhaaltakin paremmin ilman ahtoja. Esim. FB-konetta 9,3 puristuksilla voi ahtaa ainakin sen 1bar verran. T-nokan tilalle joku oikea turbonokka.

Kyllä tuo hiukan tuhdimpi ahdin olis hakusessa... Tehotavoite tällä hetkellä semmoinen 200-250hp. Ahtoja joku 0.8-1.0 bar? Lähdetty rakentelemaan vähän sillä meiningillä että katotaan mitä tuleman pitää :) Ja kannesta sen verran että tuo 530 menee ainakin toistaiseksi paikalleen uusilla kestävämmillä hiluilla...
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 12:45:38 kirjoittanut Bonantza »

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #7 : 04.11.2013, 22:32:57 »
 Sairaan_upee kärry vaikka ei noi amazonit ja muut vanhemmat yleensä hirveesti nappaa. Seurantaan ehdottomasti !
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Bonantza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #8 : 14.11.2013, 21:51:28 »
Alkaa kohtapuoliin olemaan alakerta kasassa :) Tuli tuossa kampuran stefat, öljypumppu ja öljypohja asennettua.





Vesipumppu (Made by motonet) odottelee vielä asennusta :) Tulis vielä venttiilit ja jouset jenkeistä niin pääsis kantta kasaamaan :P

Hittaasti mutta varmasti sano mummo lumessa....

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #9 : 16.11.2013, 10:25:04 »
Tää on kyllä hieno  O0

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #10 : 16.11.2013, 13:31:38 »
Mulla ainakin oli motonetin vesipumpussa tasopinta kierosssa, joten tarkista ennen kiinniasentamista.
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Bonantza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #11 : 16.11.2013, 13:57:01 »
Mulla ainakin oli motonetin vesipumpussa tasopinta kierosssa, joten tarkista ennen kiinniasentamista.

Good to know! Oliko Valeon pumppu?

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #12 : 16.11.2013, 14:13:23 »
Good to know! Oliko Valeon pumppu?

Valeon pumppujen kanssa ei ole ollut ongelmaa.  :hello: Siisti 144  :o

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #13 : 16.11.2013, 15:03:57 »
Good to know! Oliko Valeon pumppu?

Hmm.. Muistaakseni kyllä, mutta sain palautettua ja uuden suorapintasen tilalle.
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Bonantza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
Vs: 144 -67 TIC -Isältä pojalle-
« Vastaus #14 : 16.11.2013, 15:20:17 »
Hmm.. Muistaakseni kyllä, mutta sain palautettua ja uuden suorapintasen tilalle.

Juu täytyypi tuo omakin tarkastaa ;D Ja nyt kun kansi kerran on irti, niin ensin pumppu kiinni ja sitten vasta kansi? Luultavasti tiivistyy varmemmin kuin jos rupeaa kampeamaan pumppua tiukkaan kannen ollessa kiinni...  :P

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy