Race.fi  Puotilan autokorjaamo

160dB+ volle. [Volvo 245]

  • 1403 Vastauksia
  • 480732 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #165 : 29.06.2011, 16:59:31 »
Aika jäätävän kokoinen  :D
 O0
BMW M5
Volvo 740

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #166 : 29.06.2011, 17:35:07 »
Jumaleissön minkä kokoonen laite  :o

Lasit hajoaa ku laitat tuon jytisemään konttiin  :o
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #167 : 29.06.2011, 17:39:05 »
Jumaleissön minkä kokoonen laite  :o

Lasit hajoaa ku laitat tuon jytisemään konttiin  :o
Ei hajoa, ei tuo oo kun 18". :)
Jäitä housuun!

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13600
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #168 : 29.06.2011, 19:19:29 »
Vois melkein sanoa että legendaarista... sillon kun mulla alko karva kasvaa autostudion 15" oli the norsunkorva...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #169 : 29.06.2011, 19:41:32 »
onhan tuo autostudio "back in the days" oli kova sana, mutta nykyään sitä ei juuri ole painekisoissa nähnyt.

valitsin tän subin, koska speksit on sitä mitä haetaan, eli 18" ja tehonkestoa tarpeeksi, lisäksi runko on lähes identtinen ellei täysin sama mitä SPL Dynamicsin subit ja alumiininen USA:ssa valmistettu puhekela, ellei olisi jopa Digital Designs:n tekemä kela.

ainakin samanlaisia keltaisia punottuja (kevlar?) kalvoja oon nähnyt DD:n subeissa.

tänään tarvis päättää kotelon koko, joko 165l tai 200l tai siltä väliltä. huomenna tilailemaan vanerit ja viikonloppuna kotelo :D
auto seisoo silti pihassa, tankkia odotellen :3

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #170 : 29.06.2011, 19:45:19 »
Kylläkai tuolla jo ratio kuuluu.
Ristusta lainaten, aikoinaan mullakin oli niitä Pro 10" elementtejä ja oli olevinaan hifiä.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #171 : 29.06.2011, 21:03:51 »
Vois melkein sanoa että legendaarista... sillon kun mulla alko karva kasvaa autostudion 15" oli the norsunkorva...
Sori ot mut tollaselta näyttää 18" elementti AE92 rollan perässä.
http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/rolla17.jpg

 ::)

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #172 : 29.06.2011, 21:53:24 »
Sori ot mut tollaselta näyttää 18" elementti AE92 rollan perässä.
http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/rolla17.jpg

 ::)

kotelo toisippäin, että refleksiputki ampuu mahdollisimman takaata.
aeroportin päät koloon ja viri 41Hz.

lähtee vanha rokkari soimaan ;)


napsein vähän closeup kuvia subista.

päällys on punottua


alaripareita on ainakin kaksi, toinen yllä toinen alla, päälimmäinen on kiinni tuommoisella kehällä joka on ruuvattu kiinni, lisäksi ripari on liimattu runkoon ja puhekelaan liimattu.

alaripari näyttäisi olevan vain liimattu.


puhekelassa on reiät yläpäässä ja lanka on litteää.




yläpää on vain liimalla kiinni


magneetin reiästä katsottuna näkyy 8 noin 10mm reikää


magneetin mittaus ei ollut ihan millintarkkaa touhua


ilman kumisuojusta on noin 22cm


kumisuojuksen kanssa 22,8-23cm

autostudion sivuilta speksit:
AutoStudio Reference Unlimited-sarjan 18" subwoofer

Koko 18"
3" flat aluminum voice coil (made in USA)
RMS Tehonkesto 1500W
MAX Tehonkesto 5000W
Impedanssi 2 x 1 ohmia
Upotussyvyys 250mm
Kokonaishalkaisija 470mm
Asennusreijän halkaisija 425mm
Magneetin halkaisija 230mm
Paino 23kg

kyyllä uskoisin että tuolla pärjää, laatikon kun saan valmiiksi niin ankaraa sisäänajoa puolitehoilla, melkeen pitäis free-airina soitella boomibiisiä, pikkuhiljaa notkeemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2011, 21:55:14 kirjoittanut Mrop »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #173 : 29.06.2011, 22:07:57 »
kotelo toisippäin, että refleksiputki ampuu mahdollisimman takaata.
aeroportin päät koloon ja viri 41Hz.

lähtee vanha rokkari soimaan ;)
Toi kotelohan on oikee vitsi.   :2funny:
Oli pojan autossa ja laitettiin jotain muuta tilalle, elementti vaihdettiin kahteen MDS:n elemwnttiinn koteloineen.

Mutta kyllä toi potki ihan kivasti vaikka tehot oli alimitoitettu, 600W. kW:n olis vaatinu vähintään.   ;)

Toi sun elementtis vaikuttaa asialliselta. Mikä siinä on herkkyys? Noin mielenkiinnosta kysyn.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #174 : 29.06.2011, 22:25:30 »
herkkyyttä tai muitakaan parametrejä ei oo.
kuulemman autostudio on lähettänyt subin testipenkkiin tjsp, muttei oo tullut mitn tietoja vielä.


Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #175 : 01.07.2011, 22:39:27 »
valoa tunnelin päässä!

foorumillakin pyörinyt "240" tarjosi auttavaa kättä ja saan ostettua tankin!

biltemasta tilailtu jos jonkinmoista kamaa kotelon rakentamiseen, muttereita, pultteja, ruuveja, uretaaniliimaa, vasaralakkaa ja hartsia.
tänään tilasin vanerit. kummaa, promica nostaa hintojaan joka kerta :S ekan kotelon matskut oli 24€(55l), seuraavan 40€ (87l):ssä ja kaverille tehtiin 110l kotelo joka pomppas jo 50€ ja nyt maksoi 66€ 24mm koivuvaneri 203l nettolaatikolle.

tiistaina saa hakea levyt, mikä hieman harmittaa, mutta kyllä tässä on sitten aikaa soitella :D

teen isoimman mahdollisen laatikon ihan siksi, että ei tarvi isompaa rakennella, koteloa aina saa pienemmäksi ja refleksi jos täytyy saada lyhkäsempi niin tuhlataan pari purkkia uretaania pahvilaatikkoon, annetaan kuivua, sahataan raakile, hiotaan siloseksi, kitataan ja kuidutetaan.

vire lyödään ensiksi jonneki härskin matalalle, 30-32Hz. saahaan pöhinää pihalle :D

tankin purku pitäisi alottaa tässä huomenna jos ukkonen ei kolistele. kuitenkin luvattu ukkosta seuraavaksi kahdeksi päiväksi, joten saattaa olla että vasta maanantaina pääsen purkuhommiin. tallissakun on taivas kattona.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #176 : 02.07.2011, 17:55:17 »
tankki onnellisesti irroitettu.

tarkistusluukusta seurasin johtoja ja havaitsin, että ruskea on maadoitus, musta ja harmaa menevät liittimeen  kuskinpuolelle. nämä irti, johdon pujotus pellin läpiviennistä ja auton alle.

itse tankki on 5 mutterilla kiinni, oiskos ollut kokoa 14.
laitoin pari pukkia alle ja irroitin 3 pulttia, jätin yhdet molemmille puolille.
sitten aloin ankaran urakan täyttöputken irroittamiseen, ekaksi bensaluukku auki, kumikaulus pois.
sitten käsi tenkinpäälle ja aivan tankin juuressa on putkiklemmari jossa 10 räikkä sopii mainiosti. siitä sitten aukipäin ja tää katkes koko remmi.
varovasti revein kaikki rippeet pois.
sitten kartionmallinen kumi pois joka on sisätilasta auton alle kohdilla. maata kohden siinä on sauma johon sormet änkeemällä se halkeaa ja sen saa revittyä pois.

nyt täyttöputki on kokonaan irti. itse en kuitenkaan saanut sitä pois täyttöluukusta.

sitten tankista kaksi viimistä pulttia irti ja pikkuhiljaa laskemaan.
itte jouduin käyttämään jos jonkinmoisia kaiuttimia ja kikkareita että sain laskettua aina yhtä päätä kerrallaan.
tankissa oli kevyet 50% bensaa melko raskasta touhua.

täyttöputkenpuoleinen pää pidetään korkealla ja toista päätä lasketaan noin 5-10cm jolloin tankkia voi vähän vetää kuskinpuolelle, samalla kun vedät täyttöputkea ulospäin. (todella hankalaa yksin, mutta onnistuu)

kunnes täyttöputki on irti tankista tankki lasketaan maahan.

sitten rupes ukkonen paukkumaan ja alko olemaan kiire rojujen keräämiseen.
huomenna tai tänään jos ukkonen hellittää meen pihalle kaatamaan bensat kanistereihin ja tankkaan emännän auton täyteen niillä :)


Autostudiokin oli kiinni Free-Airina ja soittelin 1h MaxBoom -raitaa 60-100w tehoilla.
sitten piti lopetella, kun vahvari alko lämpiämään näissä helteissä. en halunnut riskeerata.

huomenna lisää kalvon venytystä ja hommia, nyt terassille ukkosta jahtaamaan!

Poissa jussipori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #177 : 04.07.2011, 22:08:28 »
Keskuslukkomoottoriin voi auttaa rasvojen vaihto ja sitten jättää vääntämättä kannen ruuvit ihan loppuun asti.. Noita saattaa olla kun muistas missä piilossa.. 
Ja uusia tankkilaitteita saa vielä palinilta, ainakin viime kesänä olisi löytynyt.. Nettohinta luokkaa 200€.. Ja sen vanhan saa irti kun varovasti vääntelee niitä tankissa olevia hampaita jotka sen kruunun pitää kiinni, ylöspäin.. Mieluusti välttää tupakointia ja kipinöintiä.. Ja kruunu irti ja uutta tankkilaitetta tilalle ja varovasti naputtelee hampaat takas kiinni..

Poissa jussipori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #178 : 04.07.2011, 22:37:35 »
Ja säätimestä..

Porin Autosähkö Ky 
Isolinnankatu 5, 28100 Pori
02 6326811 () ‎

Jos tuo firma on vielä olemassa.. Nätisti Leinolta kysymään..  Jos vanha herra ei löydä tai tiedä sellaisesta isosta säätimestä, niin sitä ei taida olla olemassa..

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #179 : 05.07.2011, 14:44:57 »
kiitos jussipori ja kiitos :D

voi vitja jos oisit maininnyt noi kruunut aikaisemmin.

tapa millä tuo laite on kiinni, oli erillainen mitä kuvittelin, siinä siis on pyöreä U:n muotoinen pelti ja tankissa vastakappale.
peltiä pyöritetään ihan kumpaan suuntaan tahansa jolloin tankissa kiinni olevat vastakappaleet ei enään krinnaa ja rinkulan saa pois.

tämän tajusin vasta vartin hakkaamisen jälkeen ja tein juurikin siten, että ravotin vähän vastakappaleita ja napautin kruunuun niin irtosi.
kyselin porin putkiliikkeistä juottamista, mutta kesälomakiireiden vuoksi menisi 2-3vk päähän. ja olisi melko kallis.

noh, 237 hyvää syytä kokeilla taas kerran, tälläkertaa tehdään kunnolla.
kruunu, koko härveli ja putkenpätkät ovat liottumassa fosforihapossa, kruunussa on vielä aika kova kerros ruostetta, mutta muut osat ovat jo puhtaat.

ruoste siis kokonaan pois, puhdistetaan kunnolla, erilaista kemiallista metallia, kuitenkin kaikkien rakastamaa ja vihaamaan plastik pondia tai mikälie senyt oli. benazol 1111:stä ois saanut vaan tilaamalla, joten kokeillaan tätä.

kuitenkin se on 2komponenttitavaraa eikä muovailuvahaa kuten korrekki oli.
korrekkikin ois voinut pitää jos ois irrottanut koko paskan irti putsannut huolella ja tehnyt yhden ison pallon tiiviisti, huomasin että pieninä paloina laitettaessa väliin syntyi pieniä rakoja ja kovettunut metalli oli melko helppoa naputella ruuvimeisselin ja vasaran kanssa pois.

tänään tuli levytkin ja ja ja ja.

illalla päivittelen kuvina pelastusoperaation.

 

Carcom Oy  Elekma