Samppasport  Futurez

145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)

  • 23 Vastauksia
  • 9625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarDe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« : 05.03.2015, 17:55:05 »
Tuli hankittua tuollainen pieni projekti, kun sattui sopivasti kohdalle parin vuoden haaveilun jälkeen.
Suunnitelmana tehdä matala ja rivakka liikkeinen kesäajokki ellei jopa ympärivuotinen menokki. :)


Tekniikka puolen muutos tuli, elikkä vinokonetta auto ei tule näkemään vaan konehuoneeseen istahtaa Saabin B234E Trionic 5 ohjauksella ja kevyesti piristettynä. Vaihteistona toimii ooppelista lainattu getrag 240 näin aluksi. :idiot2:

Kuvat kertookin jo enemmin  :hello:







Kerkesin aloitella jo satkun siivoamisella johon vierähtikin mukavasti 5 tuntia, jonkun verran oli siivottavaa kun hiiri perhe oli parikymmentä vuotta siellä asustanut. Tällä hetkellä sisustakin purettu pois ja pohja todettu ikäänsä nähden suht terve peltiseksi  ;D


Tekniikka puoleen tulossa muutoksia jonkin verran.
 Tarkoitus olisi ottaa satkun tieltä väistyneestä seiska projektista tekniikka. Moottoria tulee luultavasti ohjaamaan mega ja pikkumitsu saa väistää isomman tieltä. Niistä sitten lisää kun auto on saatu hitsattua ja kaikki tarvittavat osat hankittu hyllyyn.



Katsotaan miten tämä kirjoittelu rupee sujumaan ja kuvia koitan mahdollisimman paljon jaella kun varmaankin selkeämpiä kuin kirjoittamani teksti  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 22:38:16 kirjoittanut MarDe »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: 145 -71 navettalöytö
« Vastaus #1 : 05.03.2015, 17:58:21 »
Mielenkiintoinen projekti taas seurattavaksi, kuinkas voimansiirto
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: 145 -71 navettalöytö
« Vastaus #2 : 05.03.2015, 22:44:53 »
Tuli hankittua tuollainen pieni projekti, kun sattui sopivasti kohdalle parin vuoden haaveilun jälkeen. Tarkoituksena olisi saada kesäksi vielä kilpien väliin, jonka jälkeen ruvetaan jatkojalostamaan tekniikan merkeissä. Suunnitelmana tehdä matala ja rivakka liikkeinen kesäajokki ellei jopa ympärivuotinen menokki. :)

Elämässä on hyvä että asettaa tavoitteita. Itsellä ei olisi ihan noin paljon rohkeutta yrittää ensi kesäksi, kun tuota pellin polttamistakin näyttäisi löytyvän. Mulla on paljon helpompi projekti ja ajattelin että jos neljässä vuodessa sais kuntoon. Tosin tällaisella vanhalla, patalaiskalla äijällä hoppu on vähäisempää, kun ei tuu nopeasti vaikka miten nylkyttäisi. Paljon lykkyä projektille! :tykkää:
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa MarDe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 -71 navettalöytö
« Vastaus #3 : 06.03.2015, 19:46:28 »
Vielä ei kummempaa ole tapahtunut tallilla. Kanttikonetta rakentelen, että saisi itse väänneltyä peltejä tuohon. Takakaaret odottelee firman hyllyllä ja alkuviikosta pitää käydä hakemassa sähkösinkittyy peltiä.
Vaihdelaatikoksi tulee jäämään tuo m40, koska en haluaisi luopua pitkästäkepistä (ellei jostain sopuhintaan löydy m90). Perään tulee räikkä tai torsen. Kytkintä en ole vielä päättänyt, ehdotuksia otetaan vastaan  ::)

Poissa MarDe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 -71 navettalöytö
« Vastaus #4 : 17.03.2015, 21:54:11 »
Nyt kun taloremontti rupeaa olemaan jo paremman puolella, niin kerkesi tallillakin hetken pyörimään. Takakaaret ja parineliöö peltiä tuli haettua.  8)



Ruosteita tutkiessa tulikin todettua että eipä tässä nyt ihan tuhotonta hommaa ole, mutta kyllä tuota peltiä saa silti turata. Aloittelinkin ihan ensimmäisenä kanttailemaan lattia kouruja. Hyvinhän tuo pelti tuntui kanttikoneellakin taipuvan, vaikka nuukana itse laitteet rakentelin. Ainut ruoste vaurioista joka aiheutti kevyesti harmaita hiuksia oli etupyörien tuennat ja apurunko joka oli hyvin päässyt ruostumaan. Tulipahan siinä soiteltua pari puhelua ja löytyikin tarvittavat osat kunhan vain joutaa ne hakemaan.  ;)


ei se mikään ruusu ole, mut kukkii se perunakin  :2funny:





Kovinkaan kummoiset tilat ei minulla ole, mutta kyllähän tuolla touhuamaan mahtuu.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: 145 -71 navettalöytö
« Vastaus #5 : 17.03.2015, 22:18:29 »
Olihan sulla sammutin lähellä, jottei käy  *taavih-> köpelösti, ahdas talli ei ole turvallisin paikka tehdä tulitöitä  ??? 
Eihän tuo ole vielä pahastikkaan oksidoitunut harraste, tsemppiä :tykkää:
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa MarDe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 -71 navettalöytö
« Vastaus #6 : 11.07.2015, 14:33:13 »
Tallilla on tapahtunut jonkin verran taas, mutta kirjoittelu on  jäänyt vähemmälle.. elikkä tuli purettua tuo keula palasiksi ja huomattua että sieltä löytykin kunnon ruoste pesäke. Hitsaamisen makuun päästyäni loppui sitten kaasu eli maanantaina hakemaan uusi pullo.

Pientä ruosteen alkua tuli naamapellistä poistettua ja vähän sutastu pohjamaalia. Pitäisi väritikasta käydä sävyttämässä maalia niin pääsisi jossain vaiheessa ruiskuttelemaan uuden värin pintaan.

Etusiivet pitäisi jostakin hankkia kun ei minun taidoillani tuo pelti oikein tunnu taipuvan tarpeeksi kuperaksi. Jos joltain siivet löytyy niin voisin olla kiinnostunut ostamaan  :hello:






Pelkääjän puoli rupee olemaan jo melkein valmis.. piti pohjamaalit heittää että ei lähde heti ruostumaan kun pihalla seisoo.. konepellin saranat oli ruostunut irti korista, on muuten todella mukava tehdä korjaus paloja  :idiot2:
Kyllä se siintä rupesi istumaan kun hetken taputteli ja vähän oikaisi peltien muotoja. Eihän tästä kuitekaan museopeliä leivota  ;D ;D

Toiselle puolelle vielä sama savotta niin voisi kääntää auton ympäri ja ruveta hitsailemaan takakaaria kasaan kun vihdoin sain hankittua sisäpellitkin kaariin.

Jatketaan harjoituksia kun saa taas kaasua lisää, nyt voi välillä näperrellä tukivarsia sun muita alustan osia uuteen uskoon :D

Poissa MarDe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #7 : 20.12.2016, 23:19:59 »
Noniin.. päräytetäämpäs tännekkin jotain kun tapahtunutkin on mutta ei oo tullu kirjoteltua. Hiljaiseloakin on ollut, mutta nyt taas on löytynyt intoa lisää.

Nyt siis tekniikan luovuttajaksi hommattu Saab 9000, joka tällä hetkellä toimii päivittäisessä ajossa. Auto puretaan keväällä lumien häviämisen jälkeen ja istutetaan moottori tuohon satkun keulalle. idea tästä lähti vain yhtenä iltana kun kaverin kanssa tallilla naureskeltiin että se voisi olla villi moottori tähän satasen keulalle  :idiot2:



Saabin moottorihan tuntui testilohkon kanssa istuvan hyvin konehuoneeseen. Ainoaksi ongelma kohdaksi tulee vesipumpun sijoitus joka sattuu ohjaussimpukan kohdalle ja hammastanko ohjausta en ole laittamassa. Luultavasti vesipumpuksi tulee Futurezin kautta sähköinen pumppu.


Etuakselisto on muokattu saabin konetta ajatellen ja samalla maalailtu puhalletut akseliston osat.


Apurunko kaipasi mätäkorjausta ja samalla sitten tehtiin vähän lisätilaa öljypohjalle.




Konehuone kaipasi hieman uutta peltiä ja sai lopulta pensselin avulla päällensä hammerin mustan maalin, eihän sinne oikein muut katsele kuin minä. Samalla kun vanha akseliston irtosi niin sieltä alta löytyi ruostepesäkkeen jotka paikkasin 2mm pellillä suht huomaamattomaksi. Konehuonehan rupee olemaan kasailua vaille valmis, ja onhan sinne jo jarru osia laiteltukin.





Seuraavaksi ruvetaakin paikkaamaan kesken jääneitä jalkatiloja ja samalla leikataan alkuperäinen vaihteisto tunneli pois ja sovitetaan 240 isompi tunneli paikoilleen. Opelin getrag tulee vielä jossain vaiheessa vaihtumaan bemarin zf laatikkoon.

Jatketaan tästä taaas myöhemmin tällä viikolla  ::)



Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #8 : 21.12.2016, 08:20:32 »
Tuleeko Opelin 240 Getrag tuon koneen jatkoksi välilaipalla vai onko sulla kynsissäsi ääriharvinainen OHC Getrag? Kannattaa kyllä hankkia BMW ZF, jos homma meinaa mennä kytkinkopanhitsailuksi. Saa kerralla kestävän askin.
!

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #9 : 21.12.2016, 11:05:58 »
Eiks tohon saabbilaiseen sovi Omegasta tuttu R25 suoraan? Näin ainakin meillä pari opelistia toteuttanu Saabin koneen Asconaan. Kytkin ja vauhtipyöräkään ei tainnu aiheuttaa onkelmia...

Toki se R25 ei taida paljoa kestää? Rajat taitaa tulla jo ennen 300hv, liekkö R28 yhtään sen kestävempi?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #10 : 21.12.2016, 13:14:57 »
Eiks tohon saabbilaiseen sovi Omegasta tuttu R25 suoraan? Näin ainakin meillä pari opelistia toteuttanu Saabin koneen Asconaan. Kytkin ja vauhtipyöräkään ei tainnu aiheuttaa onkelmia...

Kaikkien OHC/16v/V6 Omegojen askithan tohon natsaa ihan suoraan. Kytkimeksi kelpaa Saabin orggis ja askiin tarvii vaan painelaakerin alle viritellä jotain korotusta. Omegan vauhtipyörä on noin 40mm paksu limppu ja ng900/9-3 Saabissa se on siellä 15mm tietämillä. 9-5 Saabissa on noin 40mm paksu vauhtipyörä eli sitä käyttämällä ei ehkä välttämättä tarvitse pistää spaceria painelaakerin alle.


NG900 vauhtipyörä, Saabin orggis kytkin, B Omegan aski vaatii painelaakerin alle noin 18-16mm spacerin.

Toki se R25 ei taida paljoa kestää? Rajat taitaa tulla jo ennen 300hv, liekkö R28 yhtään sen kestävempi?
Kai ne hydraulikytkinaskit (eli R25-R28 ja R28) sen 300hp kestää suht kivuttomasti. A Omegan vaijerikytkimellinen R25 ei ehkä ole ihan niin kestävä, mutta kai sekin sen 300hp nielee. Kokolailla samat sisushiluthan noissa kaikissa taitaa olla.
!

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #11 : 21.12.2016, 13:46:40 »
Lahdessa on Opel Kadett C coupe Saabin turbomotilla ihan katukäytössä. 650 heppaa löytyy. Tämä tehohan on toki vain suljetulla radalla käytössä..
Khöm.. Niin ja siis 2.0 koneella..
Sitten Lahdesta löytyy Opel Kadett B coupe 16 v Volvon turbo vinokoneella ja kyllä 2.0 konehan sekin on luonnollisesti..
« Viimeksi muokattu: 21.12.2016, 14:12:14 kirjoittanut Eikka »

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #12 : 21.12.2016, 14:56:18 »
Lahdessa on Opel Kadett C coupe Saabin turbomotilla ihan katukäytössä. 650 heppaa löytyy. Tämä tehohan on toki vain suljetulla radalla käytössä..
Khöm.. Niin ja siis 2.0 koneella..
Toi Kadett ainakin oli juurikin Opelin OHC 240 Getragilla vielä silloin, kun siinä oli se ~420hp/550Nm. Aski hajosi -> uudet sisushilut tilalle -> koeajolle. Ensin aski oli ihan ok ja hiljainen. Parin täyskaasuvedon jälkeen siitä alkoi kuulua tasainen vollotus eli kyseinen vaihteisto ei ole ihan älyttömän pitkäikäinen kovilla tehoilla. :) Tosin liekkö se ihme, kun se on spekattu tehtaalta parhaimmillaan 115hp/188Nm koneen rutistukseen.
!

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #13 : 21.12.2016, 16:15:34 »
Mulla on tuolla tallissa Opelin Senatorin vuosimallin 1983 Getrag 265 ylivaihteellinen aski jossa kardaanin liuku itse laatikossa ja luonnollisesti Opelin isolla irtokytkinkopalla keppitelineineen päivineen. 120 tkm ajettu. Yli 10 vuoteen ei ole ollut käytössä. SSF-Pyörän läpikäymä jonka jälkeen ei siis ajettu. Täysin kunnossa. Kakkos -ja kolmosvaihteissa terässynkat ja ajamattomalla PO-Metallin 4-lapaisella sintterilevyllä.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2016, 20:44:25 kirjoittanut Eikka »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
« Vastaus #14 : 21.12.2016, 22:35:43 »
Oisko Toyotan Tacomassa vuosimalleissa 2005-2015 oleva 2WD aski joka on R155 tyypiltään kestävä? Googlettakaa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo