Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti

  • 22 Vastauksia
  • 7488 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« : 07.12.2017, 13:05:54 »


Uusi entisöintiprojekti aloitettu. Tyttärelle hankittiin tällainen aihio, jossa ruostetta riittää, osia puuttuu ja korikin on kiero.
Vähän kun olisi laittanut rahaa lisää, niin olisi saanut tietenkin paremman ja melkein katsastetunkin. Tämä on varmaan jossain vaiheessa ollut peltokäytössä. Tai ainakin ojassa käynyt, kun vasen etunurkka on ylempänä ja sitten joku on hitsanut oikeankin puolen "sisälokarin" liian ylös, niin oikeakin puoli irvistää ylöspäin. Ja pohjaa puuttuu isoja paloja ja takasisälokarit myös poisruostuneet.
Ja etutukivarsista on jäljellä vain vähän reunoja, sekä pitkittäiset takatukivarret melkein poikkiruostuneet.

Mutta....  Punaiset penkit melko hyvät.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2017, 13:07:44 kirjoittanut PetriN »

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #1 : 07.12.2017, 13:36:53 »
100 sarja lämmintää aina mieltä.
Lisäkuvia ja projektin etenemistä odotellessa..
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #2 : 07.12.2017, 14:38:07 »


Tuossa on etupäätä, jota on joku aikaisempi omistaja hitsannut. Vahvoja ovat hitsaukset, mutta ei ole entisöity, vaan hitsattu osittain vanhan päälle ja oikaistu vaikeimmat kohdat. Toimii se niinkin, mutta osan pistän uusiksi. Konepellin saranoiden kiinnitykset ovat ihan hukassa. Saranat hitsattu runkoon kiinni parilla täpällä.
Vasen etuaisa tosiaan noussut ylöspäin. Ei se paha ole, kolme milliä.




Siinä vanha mylly. Mittasin, niin puristukset olivat kohtuullisen tasaisessa kunnossa mutta nokka-akseln nostoissa parin pakoventtiilin kohdalla vajausta. Ja kun huomasin, että yksi kannenpultti oli vaihdettu 10 milliseen, eli alkuperäistä pienempään (näkyy keskellä 2-3 pakoaukkojen lähellä), niin hylkäsin koko moottorin toistaiseksi. Kannen pultti on joskus katkennut sisään, porattu sitten vinoon, että osittain pulttiin ja osittain lohkon valuun.
Autoon tulee samanlaisesta 1971 Deluxesta purettu alakerta, uudella nokka-akselilla ja kansiin koneistetaan pakoventtiilien seetirenkaat. Pari pakoventtiiliä oli syönyt itsensä jo melko syvään valuun. Ihmeen tasaisesti olivat upoksissa, n. kolme milliä ja pitivät hyvin painetta.

Vaihteiston kunnosta ei ole mitään tietoa, mutta kokeilen sitä siitä vaan ajoon. Kytkin toimi ainakin hyvin, kun ajettiin auto trailerille.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #3 : 07.12.2017, 19:52:40 »

Tuossa on etupäätä, jota on joku aikaisempi omistaja hitsannut. Vahvoja ovat hitsaukset, mutta ei ole entisöity, vaan hitsattu osittain vanhan päälle ja oikaistu vaikeimmat kohdat. Toimii se niinkin, mutta osan pistän uusiksi. Konepellin saranoiden kiinnitykset ovat ihan hukassa. Saranat hitsattu runkoon kiinni parilla täpällä.
Vasen etuaisa tosiaan noussut ylöspäin. Ei se paha ole, kolme milliä.


Hattua täytyy nostaa sellaiselle joka vielä tästä lähtee leimattua autoa tekemään. Ei ainakaan askartelu heti lopu.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #4 : 07.12.2017, 21:03:20 »
100-sarjalaisen pelastus saa täältäkin hatunnoston ja kumarruksen. Pikkupojasta asti olleet mielestäni hienoimpia ikinä.

Tsemppiä projektiin!  O0

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #5 : 08.12.2017, 07:52:51 »


Vaikka takasisälokarin ulkopuolikas oli lähes kokonaan haihtunut, niin pintapuolen pelti on niin hyvä, että tarvitsee vain pienen uuden reunan.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #6 : 08.12.2017, 12:58:26 »


Vauhtipyörän kytkinpinnasta piti ottaa ohut siivu. Kytkinlevy on joskus ajettu niin loppuun, että niittien kohdalla oli urat.



Ja paineasetelmasta myös pinta suoraksi.

Poissa Zoniable

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #7 : 08.12.2017, 18:12:15 »
Hyvältä näyttää, seurantaan menee.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #8 : 11.12.2017, 10:15:56 »


Ruoste on hyvännäköistä. Taidetta.




Kampiakselin takapäähän sorvattiin akselitiivisteelle tila. Ja jakopään koppaan myös.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #9 : 24.08.2018, 13:14:56 »
Jaa, minnekkäs tästä jutusta ovat kuvat hävinneet? Pitääkö laittaa kuvat uudestaan?

Kori on nyt kauttaaltaan, hitsattu ja odottaa maalausinspiraatiota.
Luukut vielä hitsaamatta kuitenkin.
Moottori on saanut uudet pakoventtiilien seetit.

Tämä projekti kestää jonkin verran. Joutuu välillä väistymään muiden tieltä, mutta sitku.






En näköjään osaa laittaa kuvaa, vaikka ennen olen osanut.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2018, 13:18:09 kirjoittanut PetriN »

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #10 : 24.08.2018, 15:02:38 »
Jaa, minnekkäs tästä jutusta ovat kuvat hävinneet? Pitääkö laittaa kuvat uudestaan?

Kori on nyt kauttaaltaan, hitsattu ja odottaa maalausinspiraatiota.
Luukut vielä hitsaamatta kuitenkin.
Moottori on saanut uudet pakoventtiilien seetit.

Tämä projekti kestää jonkin verran. Joutuu välillä väistymään muiden tieltä, mutta sitku.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)


En näköjään osaa laittaa kuvaa, vaikka ennen olen osanut.

Kyllä ne kuvat näyttävät olevan olemassa kun suoralla URL:lla menee, mutta ei näköjään salli niiden "jakamista" sieltä "kolmannelle osapuolelle" eli tänne foorumille

https://www.jaatiedostosi.com/PetriN/VOLVO144/Kansi2.jpg
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #11 : 17.11.2023, 09:12:04 »


Aikaa vierähti!
Auto on siirretty kellarin pimennoista valoon ja maalaus on aloitettu.
Väriksi tulee alkuperäisen koodin mukaan 42 (kermanvalkoinen). Kojelaudankin otin pois tieltä, niin tulee laitettua osat puhtaina takaisin.

Hieno yllätys oli kun en yhtään muistanut että olin entisöinyt etupalkin tukivarsineen, jousineen, jarruineen, napoineen, lähes kaikki uutta tai vanhaa puhdasta!!! 8)
Kun vanhaksi tulee, niin kaikkea ihmeellistä tapahtuu.






Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #12 : 17.11.2023, 10:23:50 »
Noniin. Ajattelinkin että onko tämä jäänyt unholaan  :)

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #13 : 17.11.2023, 18:31:57 »
Juuei unholassa ollut. Oli vaan saatava yksi 240:nen valmiiksi, niin nyt vuorossa maalausrupeama tälle 144:selle.
Maalauksen jälkeen 164 projektin maalaus samaan vaiheeseen. Sen jälkeen molempien kasausta, vasemmalla kädellä tosin.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 1971 Volvo 144 Deluxe entisöinti
« Vastaus #14 : 17.11.2023, 23:03:10 »
Todella hienoa - on ilo katsella työn jälkeä ja edistymistä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy