Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Automasentaja - 06.08.2014, 20:38:33

Otsikko: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 06.08.2014, 20:38:33
Mulla on PV:ssä semmone pieni ongelma että nyt kun on niin kuuma ulkona niin meinaa tuo B18/B20 hybridikone vähän ylikuumentua eli lämpömittarin viisari menee yli asteikon puolen välin ja joskus melkein tapissa lämmöt. Yleensä ajon aikana ei suurta ongelmaa lämpöjen suhteen mutta kun pysähtyy liikennevaloihin niin alkaa lämmöt nousta ja ne on melkein tapissa kun antaa käydä tyhjäkäyntiä paikallaan yli minuutin. Ei keitä ja nesteet pysyy jäähdyttimessä mutta lämpenee kuitenkin liikaa. Jäähdytysjärjestelmä on huuhdeltu ja ilmattu. Ihan hyvin sieltä tuli vesi läpi ja nyt siellä on 50/50 seokset glykolia ja vettä. Termostaatti on 76 asteinen Wahleri. Onko se nyt normaalia että kuumenee noin vai onko tää ny ihan paskana ja missä vika? Saakohan jostain kylmempiä termostaatteja?
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Huikkoster - 06.08.2014, 20:43:37
Onko jäähdytin miten vanha? Voi olla niin likainen ja hapettunut ulkopuolelt että ei ole riittävästi jäähdytystehoa
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 06.08.2014, 20:57:54
Jäähdytin on ilmeisesti kunnostettu joskus ja ihan hyvin sieltä tuli vesi läpi mitä ny puutarhaletkulla huuhtelin sitä ennenkuin laitoin kiinni.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 06.08.2014, 21:52:55
Vaikka vesi kulkisikin läpi niin kulkeeko ilma ulkopinnoista läpi ? Jos ei päivänvalo näy selkeästi kennoston läpi niin ei se paljoa jäähdytä vettäkään. Itsellä oli sama vika, vaihdoin syylärin toiseen josta päovänvalo pääsi läpi niin alkoi jäähtymään vesikin.

Keittäminen helpotti tolla aika paljon, mutta laitoin sähköflektin vielä kiinni niin ei ole lämpöjen kanssa ollut enää koskaan ongelmaa
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: ässäarpa - 06.08.2014, 21:53:26
onko tää ny ihan paskana ja..?
:2funny: :2funny:
Itellä ei edes toimi enää lämpömittari, nesteet kestää sisässä normallilla ajolla. jos se toimii, älä koske siihen.  ;)
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: kimisetä - 07.08.2014, 08:48:59
Jos paikallaan on orkkis nelilapainen ropeli niin ei ehkä näillä keleillä riitä. Iso sähköflekti jäähdyttimen taakse?
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: volmi - 07.08.2014, 12:39:54
Kerran oli vastaava ongelma yhdellä tutulla ja sillä oli suola syöny syyläristä kennot suurelta osin. Ajonaikana pysyi lämmöt kurissa, mutta kun auto seisoi paikoillaan tyhjäkäynnillä, niin alkoi lämmöt nousemaan Oli vain lähinnä putket jäljellä, joten ei oikein jäähdyttäny, kun ei ollu ilmavirtausta.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 07.08.2014, 13:32:51
Jäähdyttimestä näkyy päivänvalo läpi ja se näyttää ihan hyvältä, autotallissa olisi semmonen uudempi jäähdytin paisuntasäiliöllä auttaisikohan semmonen tähän ongelmaan?
Ylävesiletku on ihan veltto vaikka olisi kuuma kone ja jäähdyttimen korkki on aika haperon näköinen täytyy varmaan vaihtaa se jos vaikka johtuu siitä.

Museoautoon en viitsisi tehdä mitään radikaaleja muutoksia niinkuin sähköflektiä ja toimiihan meidän duetissa ja pyhimyksessäkin orkkisrupelilla koneet ilman ylikuumenemisia joten varmasti vika on jossain muualla.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Huikkoster - 07.08.2014, 14:21:11
Mitähä jos kansipahvi vuotaa mutta väljä korkki ei päästä kehittämään painetta joka näkyisi veden yli tulemisena. Koneessa menee ilmaa ja häiritsee jäähdytystä?
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Amanssi - 07.08.2014, 15:20:43
Itsellä oli samaa vikaa yhdessä B20:ssä, eli ajossa ihan ok lämmöt, mutta paikallaan seisotellessa keitteli. Putsasin syylärin, ilmasin, vaihtelin termostaatteja jne, mutta ei vaikutusta. Nyt joku aika sitten aukasin tuon koneen, niin oli ruostejäljet yhdessä sylinterissä, eli kansipahvi olikin sökö ja siitä sitten luultavammin johtui keittelyt.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 07.08.2014, 16:50:50
Kone ei keitä eli ei puske vettä pihalle, pari tippaa saattaa joskus tulla. Jäähdytinnesteet kirkkaat, öljyt oli normaalin näköiset kun ne vaihdoin, tulpat myös kaikki hyvin paahtuneet ja kone käy tasaisesti. Sytytys ja kaasari on aika hyvin säädöissä koska vetoja on ja bensankulutus pieni. Lämpömittarin mukaan kuitenkin lämpenee turhan paljon helteellä jos on ns. normaali olosuhteet niin ei juuri ongelmaa.

Aikanaan tuon ilmasin niin että laitoin nesteet koneeseen, kone käyntiin, lämmitys täysille ja sitten kierroksia koneeseen että lämpenee ja vesi kiertää. Sitten se lämpeni liikaa ja sammutin koneen, vähän ajan päästä uudelleen käyntiin ja lämmöt meni takas normaaliin. Laitoin lisää nestettä jäähdyttimeen ja ajoin tyytyväisenä kunnes tuli helteet ja aloin ihmettelemään tuota.

Aiemmassa kannentiivisteen polttaneessa koneessa oli semmonen probleema että yhtäkkiä saatto lämpömittari mennä "tappiin" vaikka ajo lämppäri päällä ja siinä taisi olla sama termari kuin tuossa nykyisessä, luulin että johtuu vuotavasta kannentivisteestä joka päästää palokaasuja veden sekaan mutta voihan se termari olla syypää.
 
Ei auta kuin testailla, ekana jäähdyttimen korkki, sen jälkeen vaikka termari ja jäähdytin vaihtoon.

Edit: Huomasin että kun laittaa lämppärin päälle tyhjäkäynnillä niin lämmöt putoaa normaaliksi ja sit ne alkaa vähän taas nousta ja sit ei nousekaan enempää. Sitten kun laittaa pois niin lämpömittarin viisari alkaa liikkumaan vähitellen silleen sykäyksinä eli saattaa olla termari jumis... No joo nyt lämmöt pysyy normaalina kun ilmat kylmeni. ::)
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: JVeij - 13.08.2014, 22:30:47
Mulla oli 69 b20 amazonissa samaa ongelmaa. Asia korjaantui kun kennotin syylärin uudelleen. Tuo ongelma ikävä kyllä kuullostaa kennovialle. Kennot kun ovat sen yli 40v vanhoja niin kattilakiveä on varmasti , eikä sitä litkuilla pois saa, se vaan on fakta. Myös omassa uusimmassa 67 heittelee lämmöt kuvaimallasi tavalla. Ei se keittänyt ole , mutta talvella teen siihen kansiremontin , kennotan syylärin uudelleen ja takaan että lämmöt pysyvät alle puolenvälin kelillä kuin kelillä
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: mattitapani - 18.08.2014, 16:51:49
Ilmaaminen kannattaa tehdä pitemmän kaavan mukaan. Omassani (B20 p-säiliöllä) se lopulta ratkaisi ylikuumenemisongelman, joka vielä vaivasi vaikka koneen kanavat oli remontissa pesty, syylarin kennot, temostaatti yms. vaihdettu.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 19.08.2014, 14:55:19
Ilmaaminen kannattaa tehdä pitemmän kaavan mukaan.

Kerro ihmeessä miten. Kyllä tuo nyt on toiminut niinkuin pitää kun on max 20 astetta ulkona.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: MAHU - 19.08.2014, 19:29:46
Irroita lämmityslaitteen letku ja täytä lämmityslaite erikseen, tai aja auto muutaman kerran kohtalaisen jyrkkään luiskaan etuperin ja takaperin, ja käytä 2000 kierroksella että pumppaa hyvin.
Kun tarkkaan katsot alhaaltapäin, huomaat mittarin yläreunassa sadan asteen merkkiviivan.
Kaikki on hyvin niin kauan kun mittari pysyy ajossa vihreillä alueilla. Sammutuksen jälkeen voi mennä vähän valkoiselle.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 20.08.2014, 17:49:48
Ai silleen, oon joskus tuota letkun irrottelua harrastanut ja todennut turhaksi. Meinaan että se vesi on yleensä tullu sieltä niin kovalla paineella että kyllä varmaan ilma kuplat tulee ulos itsekseen jos pitää lämppärin vedenkierrossa mukana. Lämppäristä tulee niin kuumaa ilmaa ettei siellä varmaan mitään ilmakuplia veden seassa ole. Voihan sen tarkistaa onko lämppärissä ketään kotona.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: mattitapani - 21.08.2014, 16:45:03
Moro! Veteraanien korjaamon puolella käsiteltiin liikalämpöongelmaa nimellä: B20 Lämpöongelma   jo 13.07.2012 alkaen.
Siellä on mm. omaa juttuani aiheesta 20.03.13.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: JVeij - 22.08.2014, 12:46:30
Täällä loppui lämpöongelmat kuin seinään, tosin hieman jouduin vaivaa näkemään. Eli syyläri kävi kennotuksessa, samalla uusin ala ja ylävesiletkut sekä termostaatin kotelon ( oli pieni hiushalkeama ) . Aikani kuluksi otin vielä kannen irti ja vaihdoin tiivisteen , termostaatin sekä vesipumpun. Ei nuista kaikki olisi varmaan välttämättömiä ollut, mutta nyt ne on sitten viimeisen päälle tehty, eikä tarvitse miettiä mistä johtuu kun lämmöt nousi
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 24.08.2014, 18:02:00
Joo mä katoin sinne lämppäriin ja olihan se täynnä nestettä niinkuin arvasin eli ihan turhaan otin letkun irti ja sotkin glykolia konehuoneeseen. :P Katoin tuota jäähdytintä tarkemmin ja näyttäisi olevan aika harva rivoitus joskus laitettu niin varmaan voisi vaihtaa tuon jäähdyttimen jossain vaiheessa. Todennäköisesti syy on siinä.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: JVeij - 26.08.2014, 09:47:57
Ota päädyt vanhasta syyläristä, tai vaikka muutamasta syyläristä. Valkkaa parhaimmat ja kennota syyläri uudelleen. Itselle tämä operaatio tuli ainakin halvemmaksi kuin uusi syyläri. VAnhoja käytettyjä ei kannata laittaa, koska todennäköisesti niissäkin kattilakivi on tukkinut pillit yms
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 26.08.2014, 15:09:57
Missä tota kennotusta voi teettää ? Voisin itekin nimittäin tehdä saman homman omassa laitteessa. Täällä vaan (lpr) tuntuu ettei ole tekijöitä oikein millekkään :idiot2: Koneistamossakin sanotaan että "hirveä työ, ei kiinnosta" :o
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: JVeij - 26.08.2014, 15:23:45
Mä kennotin omani Ylivieskassa Valtralla . Juu tuo on totta, kaikki ei lähde edes tuohon työhön mukaan, mutta onneksi itelle kävi niin että vastaus oli, tottakai voidaan kennottaa ja et ole ensimäinen joille näitä tehdään
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 01.09.2014, 19:08:46
Vaihdoin jäähdyttimen korkin ja vähän vaikuttais siltä että ongelma loppui kuin seinään. 8) Onhan nyt toki kylmemmät ilmat.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: amazon1968 - 02.09.2014, 19:51:03
Voin nyt kokemuksesta sanoa että on tuo b20 aikas hankalahko ilmaanatumaan. Kaikenlaisten härvelien kanssa on painittu ja on niitä muitakin hankalia ollut joten sinällään mitään uutta, mutta lähes jo tyrmäsin järjestelmän tukkoiseksi kunnes alkoi toimia. Nyt pelkät vedet hetken  sisässä kunnes laitan oikeet nesteet lähiaikoina.

lopulta tein niin että pesin koko järjestelmän ja päästin kasteluletkulla paineella vettä koko järjestelmän läpi ja pääosin lämppärin kennon alaputkesta, Sain koko järjestelmän täyteen ja alkoi lämmöt pysyyn kurissa. Hiukan hölmösti tuo kun ei ole mitään ilmausruuvia/letkua vaikka kovin korkeella on nuo lämppärinletkut....auttas todella paljon jos laittais haaran korkeimpaan kohtaan ja tulppa päähän, tulppa auki niin tulee ilmat veke.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: hegron - 02.09.2014, 20:37:27
Terve, yksi hyvä konsti on ripustaa paisuntasäiliö roikkumaan konepellistä mahdollisimman ylös vaikka yön yli ja vielä korkki auki. Itsellä toiminut hyvin nesteiden vaihdon yhteydessä. Täysi säiliö on yleensä yön jälkeen puolillaan. Myös letkujen puristelu työntää tehokkaasti ilmaa pois. Termostaatin kohdalle tuntuu näissä helposti jäävän ilmalukko.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: mattitapani - 08.09.2014, 17:01:09
Terve, yksi hyvä konsti on ripustaa paisuntasäiliö roikkumaan konepellistä mahdollisimman ylös vaikka yön yli ja vielä korkki auki. Itsellä toiminut hyvin nesteiden vaihdon yhteydessä. Täysi säiliö on yleensä yön jälkeen puolillaan. Myös letkujen puristelu työntää tehokkaasti ilmaa pois. Termostaatin kohdalle tuntuu näissä helposti jäävän ilmalukko.

Samaa mieltä ja nämä liikkeet on hyvä tehdä ensin kone käynnissä reippailla kierroksilla.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 04.03.2015, 21:50:41
Lumet sulaa ja kesä tulee niin pitää jossain vaiheessa alkaa kaivelemaan autoa tallista ja lämpenemis ongelma tuskin on korjaantunut itsekseen talven aikana. Kuulin sellaista tietoa että jos sytkä on liian aikasella niin kuumenee liikaa varsinkin tyhjäkäynnillä joten seuraavaksi tyhmä(?) kysymys: onko toi sytkä ny varmasti oikein säädetty jos laittaa 1# sylinterin puristustahtiin 10 astetta eykk kampuran hihnapyörästä katsottuna ja virranjakajasta kääntää ykkösen tulpanjohdon pyörijän kohdalle? Kone käy hienosti mutta haluun vielä varmistaa etten turhaan vie jäähdytintä pajalle. ::)
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: hyvoneju - 05.03.2015, 09:56:11
Lumet sulaa ja kesä tulee niin pitää jossain vaiheessa alkaa kaivelemaan autoa tallista ja lämpenemis ongelma tuskin on korjaantunut itsekseen talven aikana. Kuulin sellaista tietoa että jos sytkä on liian aikasella niin kuumenee liikaa varsinkin tyhjäkäynnillä joten seuraavaksi tyhmä(?) kysymys: onko toi sytkä ny varmasti oikein säädetty jos laittaa 1# sylinterin puristustahtiin 10 astetta eykk kampuran hihnapyörästä katsottuna ja virranjakajasta kääntää ykkösen tulpanjohdon pyörijän kohdalle? Kone käy hienosti mutta haluun vielä varmistaa etten turhaan vie jäähdytintä pajalle. ::)

Joo periaate oikein  :) Ylikuumeneminen kyllä vaati varmaan sytkän aikas paljon p-selleen  :-\ :-\
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: estate - 05.03.2015, 10:16:53
Ilman ajoituslamppua syttyä kyllä ei saa kuin tuurillaan justiin kohdalleen. Virtakynän tai yleismittarin avulla toki saa säädettyä lähelle oikeaa, tämä johtuu siitä, että koneen käydessä ennakko on eri kuin sammuksissa säädettynä (yleensä säätöarvo ilmoitetaan esim. 8° eykk @ 850 rpm alipaineletku irroitettuna, oikein vanhoissa on ilmoitettu perusennakko kone sammuksissa). Ensimmäisenä säädetään kärkiväli rakotulkilla tai kosketuskulmamittarilla oikeaksi (kärkiväli vaikuttaa ennakkoon).

Virtakynällä:
Kammen merkki halutun ennakon kohtaan, löysätään jakajan kiinnitys ja käännetään jakaja myöhäiselle. Virtakynä puolan miinukseen (siihen napaan mistä lähtee johto kärjille), toinen pää koriin kiinni. Sytytysvirta päälle, käännetään jakajaa aikaiselle kunnes valo syttyy. Kiristetään jakajan kiinnitys. Tarkistetaan ennakko vielä kääntämällä kammesta vastapäivään kunnes valo sammuu ja sitten myötäpäivään ja katsotaan, mikä kohta hihnapyörästä on ajoitusmerkin kohdalla, kun valo syttyy. Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.

Yleismittarilla:
Kammen merkki halutun ennakon kohtaan. Virranjakajasta puolaan menevä johto puolasta irtii ja kytketään yleismittari johtoon. Toinen mittarin piuha johto auton runkoon, yleismittari vastusmittaukselle. Löysätään jakajan kiinnitys, sytytysvirta päälle ja käännetään jakajaa hieman myöhäisellepäin, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännetään hitaasti jakajaa aikaiselle, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristetään jakajan kiinnitys. Tarkistetaan ennakko vielä kääntämällä kammesta vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on ajoitusmerkin kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.03.2015, 10:18:48
Vaikuttiko se "huilu" ja sen irtoaminen mitenkään ? Museossa oli topic, jossa tuon vaikutusta joku pohti.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 05.03.2015, 13:30:44
Taisin unohtaa kertoa että tässä vehkeessä on muuten 123ignition eli kärjetön sytytys ja ennakko on valmiiksi ohjelmoitu. Virranjakajan kannen alla on led valo ykköspytyn kohdalla ja se taisi palaa kun pyörijä osoittaa siihen. Kone kyllä pelaa hienosti joten varmaan turhaan murehdin sytkää, jossain muualla varmaan ongelma. Vielä semmosta että kun lohko on B18 B20 männillä ja kansi B20 niin eihän siitä pitäisi tulla mitään veden kierto ongelmia kun niissähän on kaikki reijät samoissa paikoissa? Mä viilasin kannesta palotilat melkein kokonaan pyöreäksi kun ei muuten saanu puristuksia tarpeeksi matalaksi(10) niin voiko siitä tulla jotain probleemaa?
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 09.08.2016, 20:20:02
Niin se aika vaan rientää. Tosiaan 2015 kesäloma reissulla pohjoisessa tuli huomattua että lohkon takimmainen pakkasproppu tihkuu ja välillä suorastaan lorotti jäähdytinnestettä ja sieltä varmasti pääsi myös ilmaa tilalle aiheuttaen ylikuumenemista. Tätä sitten hädissäni yritin paikata jollain jäähdyttimenpaikkauslitkulla joka oli ihan kusetusta loppujen lopuksi, kotia päästiin ajamalla kuitenkin. Menin sitten inttiin niin en tehny asialle mitään ja joskus syksymmällä ihmettelin kun kaikki ikkunat veti huuruun usein. Nyt sitten keväällä haettuani PV:n talvisäilöstä päätin korjata asian. Ruosteiset jäähdytinnesteet vittuun, pari konetiskiaine tablettia veden kanssa jäähdyttimeen ja ajolenkin jälkeen huuhtelin letkulla skeidat pois koko järjestelmästä. Laitoin paisuntasäiliöllä olevan jäähdyttimen jossa tiheempi kenno ja uudet nesteet sisään. Ainakin lämppäri alkoi puhaltaa kuumempaa, pitkään vuotanut lämppärin hana tosin kyrvähti lopullisesti lorottaen nesteet hytin lattialle joten tulppasin letkun ja totesin ettei kesäautossa lämmitystä tarvita. :) Tän kesän on toiminut ihan ok tosin oli aika koleaa niin ei ollu sen suhteen ongelmaa. Välillä joutunut ilmaamaan jäähdytintä ja lisäileen nestettä kun vuotaa tuo proppu, täytyy se korjata joku päivä. Ei mitään maagista ollu tämäkään vika loppujen lopuksi.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 05.09.2016, 13:04:56
Lainataampa tätä topikkia tällä kertaa avautumiseeni, nimittäin kas kummaa kun taas kone ei pyay lämmöissä sitten ollenkaan. Mittari nousee tasaisenvarmasti suoraan kiehumaan, ei auta sähköinen vp, ei sähköflekti, ei edes raju kierrosten nosto mikä yleensä liikauttanut mittaria edes hetkwksi alas. Termari sotkeentuu alapuolelta hetkessä ihme öljymäiseen ruskeaan puuroon.

Voiko tuo oma vesipumppu olla rikki, vaikka purin sen irti ja tutkin, kaikki ok ulkoisesti, mutta voiko se silti olla jotenki  ettei pumppaa :idiot2:

Vai onko se pahin tapahtunut että kansi on halki. Kone käy tehollisesti, tulpat on oikean väriset ja puristukset ei ole laskwnut piiruakaan. Kynsitiiviste on kannen välissä kylläkin.

Auttakaa, näyttää uhkaavasti etten taaskaan pääse amazon treffeille, vaikka tässä paskakasassa ei olekkaan mitään näkemistä ettei sen puoleen.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: -JS- - 05.09.2016, 13:51:27
Onko sinulla oma ropelli kiinni tuon sähköisen lisäksi? Kokeilisin laittaa sen kiinni jos ei ole. Entä jos laittaisi pesevät aineet sekaan ja huuhtelisi vielä moneenkertaan pelkällä vedellä. Minulla on likimain samat virit kuin sinulla, lämmöt pysyy 90 kuin naulattuna, saa seistä helteessä tyhjäkäynnillä paikallaan vaikka kuinka. Jäähdytysjärjestelmä on kokonaan alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: kimisetä - 05.09.2016, 14:45:39
Koeponnista jäähdytysjärjestelmä. Eipä ehjän koneen pidä vesiä ja öljyjä sotkea.
P.S. Tervetuloa Lahteen vain sillä eiköhän nuo kaikki ole enemmän tai vähemmän paskaläjiä. ;)
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 05.09.2016, 15:16:32
Millä minä sen voin koeponnistaa  ??? Kotioloissa.

Nyt on termari irti, ohituskanava tukittu. Vettä täysi. Lähdin uhallani koeajolle, lämmöt oli 70-75 vedellä, samoin öljyt. Ajoin n15min lenkin ja poltin kumiakin muutaman rinkulan(rasitetta koneelle), vitosella 60kmh pikkukierrokset. Sai laittaa vp ja flekti kiinni, jopa lämppäri hana kiinni, eikä nouse lämmöt ollenkaan :idiot2:

Kone kyllä möyrytti pikkukierroksilla, ei oikein niinkuin herää, mutta kierrokset kun lähtee niin toimii hvyvin tehollisena, voi kyllä johtua tuosta jakajastakin.

Voisikohan se "öljy"muju olla tullut vaan syyläristä, joka lojunut tallin nurkilla kuulemma hyvän tovin. Mitä likaa ikinä onkaan, jos se on liuvennut kiertoon hiljalleen. Tuo sotkee termarin pohjan kokoajan.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: kimisetä - 05.09.2016, 15:23:37
Millä minä sen voin koeponnistaa  ??? Kotioloissa.

En usko, että koeponnistus ihan älyttömiä jossain korjaamolla maksaa. Tarviketermostaattien (ihan uusienkin) kanssa on joskus ollut ongelmia.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 05.09.2016, 16:02:21
Minä patentoin, sahasin fillarin sisuskumin autoventtiilin irti, se paisuntasäiliön letkuun klemmarilla. Paine päälle pyöräpumpulla. 1bar ja joitain suhinoita kuului klemmareista, tiukkailin niin loppuivat. Nyt tuo 1bar on ollut jo kohta varttitunnin eikä laske yhtään, enempää en uskalla pumpata kun letkutkin on jo kuin ilmapallot.

Väittäisin että ei ole vuotoja ???
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Korte - 05.09.2016, 19:32:51
Minä patentoin, sahasin fillarin sisuskumin autoventtiilin irti, se paisuntasäiliön letkuun klemmarilla. Paine päälle pyöräpumpulla. 1bar ja joitain suhinoita kuului klemmareista, tiukkailin niin loppuivat. Nyt tuo 1bar on ollut jo kohta varttitunnin eikä laske yhtään, enempää en uskalla pumpata kun letkutkin on jo kuin ilmapallot.

Väittäisin että ei ole vuotoja ???

Paineistitko myös paisarin ja korkin? Joskus oli vinokoneessa "hieman" lämpöongelmia. Syy oli korkki joka välillä piti paineensa ja välillä ei.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 05.09.2016, 21:21:03
(https://s21.postimg.org/4dr767zwz/20160905_155233.jpg) (https://postimg.org/image/4dr767zwz/)     (https://s21.postimg.org/4rsj5tk0j/20160905_160306.jpg) (https://postimg.org/image/4rsj5tk0j/)     (https://s21.postimg.org/h7p8zkdcj/20160905_160313.jpg) (https://postimg.org/image/h7p8zkdcj/)

Tuollalailla. Sisuskumin pilli kiinni paisarin tilalle.

Uusi termari, löytyi tänään hyvä, 82'c facet. Mutta kun kokeilin, se oli paikallaan noin 5min, kunnes keitti, ja oli samantien puurossa.
(https://s21.postimg.org/6ufuo5thf/20160905_100854.jpg) (https://postimg.org/image/6ufuo5thf/)     (https://s21.postimg.org/si4syltvn/20160905_125203.jpg) (https://postimg.org/image/si4syltvn/)

Laitoin uusien nesteiden sekaan stp pesuaineen ja ajelin vielä lisää. Vedet ulos ja kas, se oli ihan ruskeaa. Vaikka olen sata litraa jo kierrättänyt koneessa vettä, niin ne oli aina kirkasta, tuon pesuaineen kanssapa ei ollut. Huomenna lisää pesuainetta kiertoon. Kaadoin termari reijästä pari kymmentä litraa vettä läpi, lirui lohkosta vapaasti ulos jos siellä jotai kokkareita olisi vaikka tullut ulos. Laitoin taas vedet sisään, ja kaikki siis ilman termaria. Ajelin tuommoisen varmaan 30km lenkin ja lämmöt nätisti n.70'c kokoajan.

Ajaessa jostain kuuluu ulinaa, aivan kuin perä, mutta perä on tiettävästi hiljainen kun vaihdoin öljyt ja totesin sen auttaneen. Ulina täytyy kuulua vesipumpusta, samoin sieltä kuului semmoinen sorvaava ääni kun nosti kierroksia yli 2000. Voiko tuo pumppu tehdä sen että vaikka pyörii, niin ei pumppaa :o Ilman termaria vesi liikkuu mutta ilmeisesti termari kuristaa sen verran että ei jaksa enää kierrättää vettä ollenkaan :idiot2: Siihen tulokseen alan päätyä vahvasti.



Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: estate - 06.09.2016, 08:48:15
Aikalailla näyttäs olevan termarissa ruostekokkareitakin, varmaan lohkon vesikanavien pohjalta sais kaapia kahvikupillisen tai enemmän. Sitä samaa kuraa on syylärissäkin. Pari konetiskitablettia tai desin konetiskiainetta nakkaat nesteiden sekaan, ajat lämpöiseksi ja huuhtelet lämpimällä vedellä ja reilulla paineella (sen mitä normaalista hanasta tulee, ei kannulla liruttelemalla). Tarvittaessa toistat. Syyläri kannattaa pestä irrallaan, tiskiaineet sisään ja annat "hautua" 10-15 min ja huuhtelu ylävesiletkun kautta, uudet pesuaineet sisään ja taas 10-15 min päästä huuhtelet mutta tällä kertaa alavesiletkun kautta. Syyläristä ei välttämättä enää saa hyvää kuin uudelleen kennottamalla jos on kunnolla kalkkeutunut ja tukkeutunut sisältä. Konetiskiaineella lähtee öljykuratkin jos sitä on päässyt nesteiden sekaan. Kristallisooda ja sitruunahappo toimivat myös, samalla paljastuu onko syyläri tai lämppärin kenno vaihtokunnossa. Pelkällä vedellä kurat ei lähde irti, kokemusta on. Ja kun se jankki on kunnolla jämähtänyt vesikanavien pohjalle ei lähde kuin mekaanisesti irti, kokemusta on tästäkin.

En oo kuullu, että tappikoneista menis vesipumppu niin ettei enää pumppaa, miksei sekin ole mahdollista jos siellä on kunnolla ruostemujua pyörinyt. Pumpun laakerivian tuntee kun ottaa hihnan pois ja kokeilee heiluttaa pumpun hihnapyörää, jos klonkkaa niin laakeri kaput. Ilman termaria lämpömittarin ei pitäs nousta juuri yhtään. Eli veikkaan, että sun moottorissa on käytetty pelkkää vettä ja se on ruostetta täynnä ja sen vuoksi siellä ei nesteet kierrä.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: jahu - 06.09.2016, 22:51:21
Onhan varmaa, että termostaatin alaosassa oleva tappi osuu varmasti kannessa olevaan ohueen putkeen keskelle sen auetessa ja mahtuu sinne? Se tikku kuuluu mennä sinne putkeen sisälle ja ympärilläoleva lautanen sulkee jousivoimalla vapaakierron termostaatin auetessa. Kaikki termostaatit eivät ole millitarkkoja keskittymään ainakaan tarvikkeissa kannen aukkoon joten sen voi asentaa myös vahingossa vaikka hieman sivuun ja näin kun käy niin termostaatin tappi sen auetessa törmää kannen putken yläreunaan ja termostaatti ei pääse aukeamaan kuin ihan pikkuisen. Näin kävi itselläni kun samaisten ongelmien kanssa pelasin.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 06.09.2016, 23:07:07
Itseasiassa joo, havaitsin semmoisen asian tuon facetin termarin kanssa, että se on niin pitkä, että se kutakuinkin tukkii sen kannen putken jo kiinni ollessaan kylmänä :idiot2: Ajattelin että jaksaako termari aueta kahta jousta vastaan ollenkaan kun siinä ei ole mitan mukaan rakoa n. ollenkaan.. Wahler on ihan erilainen verrattuna tuohon facettiin, wahlerin eduksi. Wahlerissa on paljon isompi se päälautanen, joka avaa syylärin kierron, eli virtaa paremmin läpi. Lisäksi se kannen putken tukkimislautanen on muodoltaan parempi, ja se sen runkotappi on ohuempi joka keskittyy paljon helpommin putken sisään.

Vinkkinä vaan kaikille, wahler on edelleen paras.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: kimisetä - 07.09.2016, 09:54:05
Tarvikevesipumppujen valuissa on joskus ollut jonkin verran eroja ja hyvä tarkastelun kohde on alavesiputken eli imupuolen aukon koko juoksupyörän luona. Imupuolellahan pitää olla parempi virtaama, kuin painepuolella, muuten pumppu kavitoi.



Skandixilta saa ainakin satunnaisesti Wahleria. Viime kerralla 77°C tuli Calorstat ja 88°C Wahler.
Kuvasta voi tehdä vertailua, Wahler kalliimpaa materiaalia ja mm. aukko tosiaan selkeästi isompi.

(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/P9070026.JPG/_full.jpg)
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/P9070025.JPG/_full.jpg)


Tuo mitta ymmärtääkseni kiinnosti myös:

(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/P9070024.JPG/_full.jpg)

Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 07.09.2016, 12:42:51
Tässä myös omat vertailut tänään, tuossa on Wahler 92'c ja Facet 82'c. Hieman pituuseroa, facet tukkii putken jo kylmänäkin >:(

(https://s12.postimg.org/jawttylyx/20160907_104414.jpg) (https://postimg.org/image/jawttylyx/)

(https://s12.postimg.org/sjz042uux/20160907_104426.jpg) (https://postimg.org/image/sjz042uux/)

(https://s12.postimg.org/gw4y9j5q1/20160907_104438.jpg) (https://postimg.org/image/gw4y9j5q1/)

(https://s22.postimg.org/lw71iiky5/20160907_104420.jpg) (https://postimg.org/image/lw71iiky5/)

Olismpa tajunnut ajoissa tuonkin asian, että nuo ohituskanavan lautasten akselit, huomatkaa tapin ohkaisuus wahlerissa, ja miten järjettömän paksu se on facetissa, ja vielä prikka tuolla alapuolella :o Eihän se pökäle edes mahdu sinne ohitukanavaputkeen :idiot2: Menipä nekin rahat hukkaan :-\

Tuossa siis se calorstatin jousi pahempi, ja joku vanha termari, siinäkin mennyt solmuun,.

(https://s21.postimg.org/901vno6hf/20160907_103833.jpg) (https://postimg.org/image/901vno6hf/)

mietin että olisikohan minun kaikki ongelmat voinut alkaa tuosta jousesta, että se on ruvennut kampeamaan aukeavaa termaria vinoon sen verran, että se on jumittunut siihen putkeen. Nyt kun ajelee ilman termaria niin lämpövaikeuksista ei ole tietoakaan, tosin on siellä käytetty nyt se pesuaine kylläkin joka toi törkyä ulos.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 30.09.2016, 20:02:00
Viime viikonloppuna tuli otettua tekniikka pois monesta syystä ja samalla vaihtui vuotavan pakkaspropun tilalle uusi proppu silikoonin kanssa. Termarin koppa oli myös vuotanut reippaasti joten se ja termarin kumi vaihtoon. Nyt pysyy paineet järjestelmässä ja lämmöt peruslukemissa. 8)
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 30.09.2016, 22:41:07
Sain myös auton eilen lopultakin vörkkimään. Löytyi messinkisyyläri, kolme alusyyläriä kokeilin joista kaikki rikki. kaksi oli puhki ja kolmannesta ehjästä murtui tuloletkuportti ihan juureen, tuo messinkinen sai kunnon pesut ja suihkut ja vaikka mitä, konetabletit ja ammoniakit sisään. Löysin termarinkin omasta varastosta :idiot2: 88 wahler. Nyt toimii ja pelittää, lämmöt pysyy kuin tauti paikallansa :smitten: Glykolit sisällä ja termari toimii ja auto on valmis talven koitoksiin.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: luchadore - 20.02.2017, 17:07:02
...kunnes se taas laukeaa käsiin :(

Mistä johtuu että paisari työntää niistä ilmareijistä semmoista sinappia senttitolkulla, ja kone on kuuma, n.95-98'c mittarin mukaan. Mitä se törky on ja mistä hitosta sitä vaan tulee ja tulee kokoajan. Öljykorkki on siisti, ei puuroa.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Automasentaja - 25.02.2017, 21:13:31
Kannentiiviste vuotaa öljyä jäähdytinnesteen sekaan.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Amanssi - 27.02.2017, 14:14:31
Oma Ama tahtoo keitellä käydessään tyhjäkäyntiä jonkin aikaa. Joskus konetiskiaineella huuhtelin järjestelmän, syylärin pesin irtaallaan (konetiskiaine ja puoli tuntia huuhtelua lähes kiehuvalla vedellä). Silti tykkää keitellä, termostaattikin vaihdettu useampaan otteeseen. Vesi näytti kulkevan hyvin syylärin läpi huuhdellessa, mutta kulkiskohan sittenkään riittävän hyvin...

Evayssa näyttäisi olevan amuliinijäähdytintä suht järkevään hintaan. Kenelläkään kokemusta noista? Vai ostaisiko suoraan ihan uuden alkuperäisen kaltaisen, kun näyttäs olevan samoissa hinnoissakin?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=volvo+amazon+radiator&_pgn=2&_skc=50&rt=nc

http://www.ebay.com/itm/NEW-VOLVO-RADIATOR-FOR-AMAZON-P1800S-P1800E-and-P1800ES-488141-/142288252419?hash=item21210a6e03:g:Lq0AAOSwHJhXMxrn

Edit: taidan käyttää vielä syylärin irti ja kokeilla puhdistaa elektrolyysillä  ::) ainakin yhdestä puhdistamastani lohkosta lähti hyvin töhnät irti vesitiloista.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: mikko078 - 27.02.2017, 18:08:36
Mulla on juuri tollanen cpi:n alujäähdytin kiinni. Käyttökokemuksia on vähänlaisesti ku amazoni tuli hommattua 6.12.2016 :)

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Alloy-Radiator-for-Volvo-Amazon-P1800-W-B18-B20-GT-M-T-1959-1970-69-68-/262722312210?hash=item3d2b785812:g:9X4AAOSwiDFYLQub (http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Alloy-Radiator-for-Volvo-Amazon-P1800-W-B18-B20-GT-M-T-1959-1970-69-68-/262722312210?hash=item3d2b785812:g:9X4AAOSwiDFYLQub)

Mutta 16 asteisessa tallissa tyhjäkäynnillä lämpötila asettuu n.90 asteeseen. Kävi hieman kuumempana peltisellä vesipumpulla, mutta rauhottui valupyöräsellä.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: Amanssi - 27.02.2017, 18:26:44
Mulla on juuri tollanen cpi:n alujäähdytin kiinni. Käyttökokemuksia on vähänlaisesti ku amazoni tuli hommattua 6.12.2016 :)

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Alloy-Radiator-for-Volvo-Amazon-P1800-W-B18-B20-GT-M-T-1959-1970-69-68-/262722312210?hash=item3d2b785812:g:9X4AAOSwiDFYLQub (http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Alloy-Radiator-for-Volvo-Amazon-P1800-W-B18-B20-GT-M-T-1959-1970-69-68-/262722312210?hash=item3d2b785812:g:9X4AAOSwiDFYLQub)

Mutta 16 asteisessa tallissa tyhjäkäynnillä lämpötila asettuu n.90 asteeseen. Kävi hieman kuumempana peltisellä vesipumpulla, mutta rauhottui valupyöräsellä.

Ja oli ihan "bolt on", paisari yms. kävi paikalleen silleen niinkuin orkkiksessakin? Laitoitko sähköflektin samalla? Josko sais pelaamaan omalla hihnavetoisella ropellillaan, ei huvittas tehdä sähköhommia  ::) tai siis eihän siinä ole nytkään oma ropellinsa paikallaan, joku muovinen 5-siipinen, mutta luultavasti ihan volvon tekele (ehkä jopa vähän tehokkaamman näköinen kuin Amazonin oma peltinen).
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: mikko078 - 27.02.2017, 18:47:39
Siis mulla ihan orggis ropelilla, ja mitään paisarii toss ei oo ollutkaan ;D

Mulla ei ainakaan mahtunu propelin väliin toi jäähdytin joutu kiinnikkeet uusimaan. Mutta voi olla et toi on joskus niitattu keulasta, tai ainakin vähän näyttää siltä.
Otsikko: Vs: Tappikone ylikuumenee
Kirjoitti: JVTL - 27.08.2017, 23:01:11
144:ssa tuntus lämmöt nousevan liian ylös, mittarin mukaan kummiskin pysyy vihreellä. Pulputtaa ylävesiletkun tienoilta vai ilmaako järjästelmässä?
Autohan seissyt lähes 30 vuotta, pari litraa oli hävinnyt nestettä. Jäähdytintä huuhtelin jo ulkoisesti, vesi ja ilma menee nytten jo paremmin läpi mutta valo ei, vai toista syyläriä ekana kokeiluun, korkin vois myös kokeilla.