RallyBaron  Samppasport

V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat

  • 34 Vastauksia
  • 24380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jallut

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #15 : 11.10.2012, 00:48:26 »
On pelannut, 14tkm ajeltu sen jälkeen - ilman oireita. :)


Hyvä homma ja kiitos vastauksesta. Täytyy omaan vaihdattaa pumppu öljyineen, kerta on liikkeestä vuoden takuu. Samanlainen auto kun sinulla ja viatkin täsmää. :)

Poissa jpp86

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #16 : 15.10.2012, 17:06:41 »
Itselläni saman ikäinen ja samoilla kilometreillä kuin ketjun aloittajalla. Alkoi tuota herjaa viime viikolla heittämään, välillä ilmoitus poistuu ja tulee takaisin. Samat oireet, mutta lisäksi esim. 1-vaihteella kovalla kiihdytyksellä nostaa vain kierroksia, mutta voima ei siirry renkaille.. Onkohan kyseessä sama pumppuvika? Auton kun välillä sammuttaa niin oireet häviää ja kaikki toimii.

Poissa jazari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #17 : 15.10.2012, 21:50:10 »
Itselläni saman ikäinen ja samoilla kilometreillä kuin ketjun aloittajalla. Alkoi tuota herjaa viime viikolla heittämään, välillä ilmoitus poistuu ja tulee takaisin. Samat oireet, mutta lisäksi esim. 1-vaihteella kovalla kiihdytyksellä nostaa vain kierroksia, mutta voima ei siirry renkaille.. Onkohan kyseessä sama pumppuvika? Auton kun välillä sammuttaa niin oireet häviää ja kaikki toimii.

Vikakoodien luvulla on aina syytä aloittaa. Osat ovat kuitenkin aika arvokkaita, eli niitä ei kannata turhaan vaihdella.
Koodinlukua BSR PPC:llä (Imatran seutu)

Poissa Jallut

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #18 : 09.11.2012, 02:13:06 »
Itselle vaihdettiin pumppu, öljyt ja suodatin. Ei ole syttynyt vielä varoitus kolmio, eikä toivon mukaan sytykään.. :)

Poissa Mixer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #19 : 08.12.2012, 01:10:44 »
Moi
Hieman samaa minulla d5 xc90 -06 kanssa. Noin kuukausi sitten vaihdettiin koiranluu ja kaikki jarrupalat. Heti tämän jälkeen (tais olla jo huollosta hakupäivänä) alkoi heittää "ajonvakautus vaatii huollon" vikailmoitusta. Sammuttaessa ilmoitus katosi mutta alkoi kuitenkin tulla päivittäin. Aioin mennä käymään huollossa uudelleen, mut se siirty ja siirty. Sain kuitenkin aikaiseksi soittaa sinne, että mikä mahtaa olla vikana? Vastauksena et "ei tiedä ja koodit pitää lukea, kuitenkaan huollossa ei ole voinut jäädä mitään kesken"
Tänään sit kävin ja dem-0006,0007 ja bcm-0095 ... tuo peruutustutkan vikailmoitus tuli lisänä eilisestä saakka.
Hydr.pumpun sihdin putsauksella meinasivat alkaa ja tiivistesarjja + muuta siihen tulee lisäksi. Hinta-arvio työ +300 ja tiivistepaketti (jonka sisältöä ei siinä saatu selville) oli n200€ tai 400€. No, työpäivä oli jo lopussa et, en nyt palveluhenkeä sen kummemmin moiti, ihan ok siellä on ollut asioida kun eivät vain tarvisi tulla enää yhtään tutummaksi (saman sanoin kolarikorjaamolla kun viimekis muijan autoa siellä käytin).
Nyt luin että koko pumppu makso sinisellä n300€ ... Onkohan tuo hinta-arvio silloin missään kuosissa? Ruuvaan pian itse sen suodattimen auki kunhan ensin etsin missä se koko pumppu on. Kolmas vaihtoehto on polkasta Seinäjoelle, kun melkein vieressä olen ja olen nyt lueskellu kyseisetä Rengastien pajasta.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #20 : 08.12.2012, 22:00:42 »

Hydr.pumpun sihdin putsauksella meinasivat alkaa ja tiivistesarjja + muuta siihen tulee lisäksi. Hinta-arvio työ +300 ja tiivistepaketti (jonka sisältöä ei siinä saatu selville) oli n200€ tai 400€.

En tiedä mistä olet kysellyt, mutta ohjeaika pumpun vaihdolle taitaa olla vähän reilu tunti. Sihtihän sijaitsee pumpun yhteydessä ja pumppu pitää irrottaa sihdin putsauksessa. Siihen tuo putsausaika+ ehdottomasti uusi vaihdettava suodatin samalla. Näin ollen noin 2 h työveloitus tuntuu järkevältä ohjeaikojen puitteissa. (Urakkatyötä ei tästä hommasta kannata ottaa asiakkaan eikä asentajan, kun aikaa saattaa todellisuudessa mennä enemmänkin.)

Osat öljy+ suodatin lienee alle 50 euroa yhteensä.

Näin ollen minun mielestäni jossakin on joko tosi kallis tuntiveloitus (premium superasentajalla 150€/h :hello:), tai aika on arvioitu rahilla reilusti ylläkanttiin, mutta merkkilikkehän menee ohjeajoilla?
 
Samoin tiivistesarja on tuossa työssä täysin turha, koska AOC:tä ei pureta enempää.

Ruuvaan pian itse sen suodattimen auki kunhan ensin etsin missä se koko pumppu on.

Siitä vaan. Periaatteessa homma on simppeli, kunhan vaan on tilat ja vehkeet tehdä tuo työ.

Automaateissa on isohko värinänvaimennin kardaanin takapäässä kiinni ja se estää pumpun ja myös haldexin öljynsuodattimen vaihtamisen ellei värinänvaimenninta irroteta. Tarvitset mielellään muutaman erikoistyökalun. Hankalaa on lähinnä se, että autosi on 6-vuotta vanha eikä osia ole purettu. Siisä kardaanin takapää ja Haldex-kytkimen ja kardaanin välissä oleva värinän vaimennin on todennäköisesti tiukassa. Mikäli värinänvaimentimen meinaa saada ehjänä irti, tarvitaan ulosvetäjä tjsp. Toki voihan osat hakata irti väkivalloinkin, mikäli erikoistyökaluja ei ole >:(

Suosittelen käymään vaikka siellä Miksun pajalla Seinäjoella / jossakin missä tuo osataan tehdä oikein.









Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #21 : 09.12.2012, 13:11:05 »
Kolmas vaihtoehto on polkasta Seinäjoelle, kun melkein vieressä olen ja olen nyt lueskellu kyseisetä Rengastien pajasta.

Tervetuloa  :)
Eli ajanotto arkisin numerosta 050 9143204 tai sitten tuolta webbisivun kautta lomakkeella http://carcom.fi/
Eiköhän tuosta neliveto kuntoon saada ja ajonvakautusherjat pois mittaristosta :)

Poissa Mixer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #22 : 09.12.2012, 21:46:00 »
Kiitos vastauksista.
Peruutustutka toimi jonkin aikaa ja herja oli hetken poissa johtuen varmaan kun auto oli vuorokauden lämpöisessä tallissa,,, eli kosketusjuttuja varmaan. Kävin äsken Tampereella (n. 500km) ja ajonvakaus herja on ennallaan eikä tietty korjaamatta parane.
Katon huomenna huoltotilanteen. Aika ei mitenkään riitä itse räppäämiseen ja varmasti tulee myös taidonpuute vastaan. Ja periaatteessa asioista kyllä maksetaan ja pitää maksaa, kunhan vaan tiedetään mitä tehdään.

Poissa ramska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #23 : 16.01.2013, 21:16:49 »
Terve
Minulla on V70 D5 AWD -06/07, ajettu 235t. Syksyllä vaihdettiin ohjauspyörän asennon tunnistin, joka oli kulunut keskiasennosta niin, että pyörien asentoa ei voitu tunnistaa. Tämä aiheutti ajonvakautuksen ja nelivedon tippumisen pois päältä.
 
Samalla havaittiin, että haldex-pumpun paine oli alle alarajan, muistaakseni noin  0.1bar. Tälle ei tehty mitään, ja vikailmoitusta siitä ei muistaakseni ollut muistissa.

Nyt talven tultua huomaan, että liikennevaloissa ja liukkaissa risteyksissä etupyörät sutaisevat, ja luistonesto ehtii rajoittaa jo ennen kuin takapyörät pääsevät mukaan. Sen jälkeen auto on mielestäni nelivetoinen. Ilman vauhtia umpilumeen (20cm) ylämäkeenkin auto menee, joten neliveto toimii. Tuntuu vain siltä, että pumpun pitää kerätä vähän enemmän painetta, ennen kuin takaveto lähtee toimimaan. Vikakoodeja ei näytölle saakka ole tullut.

Mitä foorumin spesialistit sanoisivat tästä tilanteesta? Pumppu vaihtoon?
Onko Turun suunnalla suositelteltavia korjaamoja?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #24 : 16.01.2013, 21:36:05 »
veikkaan haldexin paine-anturi vikaa    takapyörät tulee mukaan "paukahtaen" viiveellä, tyypillisesti ollut vika sitten ko. osassa.

Poissa ramska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #25 : 06.04.2013, 16:14:26 »
Kiitos. Vaihdatin öljyt ja suodattimen, vika ei poistunut vielä sillä. Tällä korjaamolla kerrottiin, että annemminkin pitäisi vaihtaa pumppu. Olen tässä sinnitellyt edelleen vian kanssa. Homma on ok, kunhan ei revittele.
Volkkareihin erikoistunut kaveri sanoi, että niissä vastaava ongelma aiheuttaa sen, että Haldex-pakan lamellit kuluvat ja vioittuvat,  ja luisto jää pysyväksi. Seuraava lääke on kuulemma vaihtaa koko Haldex-yksikkö. Mitä sanovat asiantuntijat täällä?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #26 : 06.04.2013, 16:22:39 »
Kiitos. Vaihdatin öljyt ja suodattimen, vika ei poistunut vielä sillä. Tällä korjaamolla kerrottiin, että annemminkin pitäisi vaihtaa pumppu. Olen tässä sinnitellyt edelleen vian kanssa. Homma on ok, kunhan ei revittele.
Volkkareihin erikoistunut kaveri sanoi, että niissä vastaava ongelma aiheuttaa sen, että Haldex-pakan lamellit kuluvat ja vioittuvat,  ja luisto jää pysyväksi. Seuraava lääke on kuulemma vaihtaa koko Haldex-yksikkö. Mitä sanovat asiantuntijat täällä?

Pitää vielä korjata sen verran, että olen kutakuinkin 90% varma, että vika löytyy siitä paine-anturista ja se on jopa ihan tyypillinen vika näissä
Tuo paine-anturin vaihto on pienempi työ, kuin öljyn/suodattimen vaihto.

Pumppuvika pääsääntöisesti esiintyy siten, että neliveto ei toimi enää ollenkaan..

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #27 : 11.04.2013, 15:51:14 »
Mulla oli samantyylinen vika nykyisessä viime keväänä. Sytytteli säännöllisen epäsäännöllisesti ajonvakaus vaatii huollon tekstiä. Neliveto toimi mutta mielestäni viiveellä. Sitä jatkui varmaan se 4-5kk ja sitten auto meni laturin hihnan ja kiristäjän vaihtoon, niin Bilia samalla luki mikä on aiheuttanut vian. Paineanturi oli syyllinen. Sen vaihtoivat ja ongelmat hävisi täysin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #28 : 26.09.2013, 06:08:47 »
Jep. Nyt on pumppu vaihdettu, öljyineen & suotimineen. Ja vetää neljällä kun antaa runtua ;D :hello:

Isän Volvoon on tehty sama remontti jossain ~150tkm kohdalla. Haldexin öljyjen + suodattimen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan niin se sitten aiheuttaa tämän että öljyt jää vaihtamatta ja siitä seuraa öljypumpun vaurioituminen.  >:( Eli jos ei itse huolehdi noista öljyistä niin vaihtamatta jää huollossa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: V70 2.5T AWD (2006) - ajonvakautus/AWD ongelmat
« Vastaus #29 : 27.09.2013, 08:25:39 »
Haldexissa ei ole öljyn tyhjennystulppaa, vain täyttötulppa. Öljyä tietysti lisätään aina jos jotain komponentteja uusitaan. Ja suodatintakaan ei muistaakseni mahdu vaihtamaan jos on kardaanin kiinnityslaippa kiinni. Eli saman työn joutuu tekemään suodattimen vaihtoon kun jos uusii pumpun.
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

 

Carcom Oy  Ateho