KL-varaosat  Race.fi

940 TIC "Reddish", The end of story

  • 65 Vastauksia
  • 40851 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #15 : 31.01.2011, 20:45:33 »
Saa sille hiukan näyttää sorvia, että se M3 asetelma siihen sopii.


Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #16 : 31.01.2011, 20:48:49 »
No siinähän se samalla kevenee mukavasti  ;D Vielä kun saa tuon sähköflektin asenneltua, niin jonkinlainen kierrosherkkyys voisi olla havaittavissa !

Saas nähdä mitä tästäkin seuraa... :tickedoff:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #17 : 01.02.2011, 02:32:42 »
Tyhmä kysymys, mutta miks pitää sorvailla joku M3 asetelma sinne kun kerta tuohon saa suoraan sopivan kytkimen mikä varmasti pitää noilla tehoilla?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #18 : 01.02.2011, 07:33:35 »
Tyhmä kysymys, mutta miks pitää sorvailla joku M3 asetelma sinne kun kerta tuohon saa suoraan sopivan kytkimen mikä varmasti pitää noilla tehoilla?

Tarkoitat että esimerkiksi Sachs SRE ? Ihan totta, mutta kun tuollaisen potan sattui sopivasti saamaan, ja asetelma on odotellut kaverin tallissa jo jonkin aikaa, niin kokeillaan hyödyntää noita jo olemassa olevia osia.

Ei tämä kombinaatio ole vielä kiveen kirjoitettu, mutta onpahan jotain mistä alkaa  ;)

E: Siis varsinaisesti luistamisen takiahan tuota kytkintä ei tarvitsisi alkaa purkamaan. Taustalla on ihan muut syyt  :sundaydriver:
« Viimeksi muokattu: 01.02.2011, 17:37:58 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
« Vastaus #19 : 02.02.2011, 21:00:09 »
Tuo peräpään kolina alkaa olla siinä pisteessä, että hermo on loppu. Tänään tarttui siispä matkaan uudet takaiskarit.

Toivotaan että kolina todella tulee muutaman tonnin ajetuista Bilstein pampuista, sillä seuraavaksi alkaa ideat loppumaan. Mitään varsinaista välystä en ole perän tuennasta löytänyt, ja kumitkin on silmämääräisesti sekä raudalla vääntämällä kohtuullisessa kunnossa.

Samalla kun kömpii auton alle, niin täytynee kurkistaa banjon sisään. Sieltäkin kuuluu välillä ihme ääniä....alkaa vissiin päästä vippaamaan kun kuulee kaikenlaista :uglystupid2:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa JM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
« Vastaus #20 : 03.02.2011, 21:20:36 »
Mullakin on kuulunut jonkin aikaa kolinaa oikealta takaa ja iskaria tietty ensin epäilin, mutta kolinan syyksi
paljastui taka-alatukivarren etupusla. Koko peräpää ilmaan nostettuna, kaveri väänteli takarengasta ja ite kyttäsin auton alla
ja tukivarsi pääsi selvästi liikahtamaan. No kestihän se pusla melkein 400tkm.. tässä ootellu että koska toinen puoli alkaa kolista.
Volvo V90 D6 Laser Blue
Volvo V50 D3 -11 käyttis
Volvo S40 T4 -03 projekti
Volvo V70 mk2 -01 osina, V70 mk2 osia

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
« Vastaus #21 : 04.02.2011, 07:32:48 »
Mullakin on kuulunut jonkin aikaa kolinaa oikealta takaa ja iskaria tietty ensin epäilin, mutta kolinan syyksi
paljastui taka-alatukivarren etupusla. Koko peräpää ilmaan nostettuna, kaveri väänteli takarengasta ja ite kyttäsin auton alla
ja tukivarsi pääsi selvästi liikahtamaan. No kestihän se pusla melkein 400tkm.. tässä ootellu että koska toinen puoli alkaa kolista.

Noita akselin puslia mäkin ensin epäilin, mutta kun niitä nosturilla vääntelin renkaat maassa ja renkaat ilmassa, niin mistään en suurempia välyksiä löytänyt. Toki vakio kumipusla aina vähän periksi antaa, mutta silti.

Täytyy tänä iltana vaihtaa noi takaiskarit kokeeksi jos vaikka helpottaisi.

P.S. Tulipas muuten mieleen että onkohan kukaan joutunut vaihtamaan akseliputken ja tukivarren välistä kumilätkää ? Se näyttää ihan roiskeläppäkumilta, ja voisi vanhemmiten antaa niin paljon periksi, että akseliputki pääsisi osumaan tukivarteen. Tuon kumin tarkoitus on kaiketi antaa periksi kun akselin ja korin välinen kulma muuttuu, eli kun vakaajatanko joutuu töihin.

 Varsin erikoinen rakenne tuo "melkeinjäykkä" taka-akseli  *tumppuun->
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
« Vastaus #22 : 06.02.2011, 20:49:42 »
Viikonlopun saldo:

- Aussie Locker siirretty tallin hyllylle, tilalle laitettu perinteinen tasauspyörästö
- Takaiskarit vaihdettiin Monroe Reflex kaasuihin
- Kardaanin tukilaakeria säädeltiin taas
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Kirkkaat vilkut eteen
- Ulkopesu

Alkoi siinä määrin rassaamaan hermoa nuo voimansiirron sekä taka-akselin välykset ja kolinat, että tein radikaalin päätöksen: muutetaan kaikki takaisin orkkiskuosiin ja mietitään sitten lisää. Eli räikkälukko pois, uudet öljyt perään, iskarit uudet ja kardaanin linjaus "ajatuksella". Tuloksena aivan toinen auto !

Pitkään vaivannut kalkatus hävisi iskareiden vaihdolla. Luultavasti Bilsteinit saivat kipeää loppukesän jousikokeiluissa, joten ei ehkä ihan täysin voi syyttää ko. merkkiä. Aussie Locker -lukkoperä taasen toimi aivan kuten pitikin, mutta pitkän päälle normi duunimatka pyörityksessä alkoi lukon välys rassaamaan. Purkaessani mittailin ja tutkiskelin räikän sielun elämää vielä kertaalleen, ja luulen että jos olisi heittänyt asennusohjeet alunperin takkaan, niin homma olisi toiminut paremmin. Kuten aiemminkin totesin, ohjeessa olevat välykset ovat tuumamitoitettuna vähintäänkin ohjeellisia, ja niistä ei kannata välittää. Jos räikän shimmaisi reilusti tiukemmaksi kuin mitä ohje antaa, niin varmaan kokonaisvälys olisi siedettävä. Tähän palataan vielä.

Tänään tehdyn reilumman  koeajon perusteella taka-akseli on lähes äänetön, eli puslaremontti saa odottaa. Pahempia ravistuksiakaan ei tunnu, mutta edelleen epäilen että kytkin/ vauhtipyörä vaatii kohta huomiota. Kokonaisuutena kuitenkin erittäin onnistuneita muutoksia (vaihteeksi) !
« Viimeksi muokattu: 06.02.2011, 20:52:30 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
« Vastaus #23 : 07.02.2011, 10:11:27 »
Taka-akselille seuraavaksi lukoksi Torsen tyyppinen lukko tai vakio Danan kitkalukko. Tuo kitkalukkokin kestää katurenkailla ihan mainiosti.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
« Vastaus #24 : 07.02.2011, 11:46:05 »
Torsen maksaisi about 500 taalaa, joten ei se ihan mahdoton vaihtoehto olisi. Tietysti asennus olisi hieman haastavampi, ja vaatisi ehkäpä jonkun "asiantuntijan" konsultaatiota. Itseni tuntien en kuitenkaan mene siitä aidan matalimmasta kohdasta, vaan luultavasti hakkaan päätä seinään vielä joskus tuon räikän kanssa.

Jälkiviisaana on hyvä todeta, että olisi pitänyt pyöritellä tuota räikkää käsissä vähän pidempään, eikä suoraan lähtenyt asentamaan mukana seuranneiden loistavien ohjeiden perusteella  :knuppel2:

Räikän lukitus hampaiden korkeus on 1,5mm per puoli. Teoriassa siis 3mm kokonais välys riittäisi, jotta hammastukset mahtuisi "hyppäämään" yli kun tasauspyörästö toimii (ohjearvot muistaakseni 3,7-4,3mm). Käytännössä kuitenkaan molemmat puolet ei hypi yhtä aikaa, joten hiuksia halkomalla jopa parin millin välys saattaisi riittää. Tällä tiukemmalla shimmauksella kytkentäpalojen ja ristitapin välys olisi minimissään, ja tuo eniten häirinnyt vedon/jarrutuksen välinen tyhjä liike jäisi pois. Ja tähän jos vielä lisäisi jousitetut shimmit, saisi välykset vedettyä nollaan, toiminnan muuten häiriintymättä.

Eli pientä jatkojalostusta vaaditaan. Kunhan keksin sopivat metodit ja materiaalit, saatan heittää tuon räikän vielä kiinni. Homma alkaa nimittäin sujua sen verran liukkaasta kovasta harjoittelusta johtuen, että operaatioon ei tarvitse varata montaa päivää O0
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
« Vastaus #25 : 11.02.2011, 13:10:23 »
Lupasin etten kardaaniin enää koske, mutta kaipa tämä täytyy paikalleen laittaa kun tuli tänään hankittua. Sama palikka sopii mm. E39 525tds /530i sekä E71 (X6) xDrive50i (408hv!) Biimereihin, joten on tuohonkin hieman varmuuskerrointa laitettu länsinaapurissa.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2011, 13:19:03 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
« Vastaus #26 : 11.02.2011, 17:41:15 »
Lupasin etten kardaaniin enää koske, mutta kaipa tämä täytyy paikalleen laittaa kun tuli tänään hankittua. Sama palikka sopii mm. E39 525tds /530i sekä E71 (X6) xDrive50i (408hv!) Biimereihin, joten on tuohonkin hieman varmuuskerrointa laitettu länsinaapurissa.
http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Kardaanilaippa.jpg

Koskaan ei pitäisi sanoa ei koskaan, itse olen aikoinaan luvannut etten ooppelia osta ja kuinkas kävikään.  :-[ Tosin, se "virhe" ei harmita yhtään...
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
« Vastaus #27 : 11.02.2011, 19:01:42 »
Joo tuo kuuluisa Mr. Murphy saa mielen muuttumaan. Tänä aamuna töihin ajellessa kaikki oli ihan kunnossa. Kärry seisoi päivän niillä sijoillaan, ja kotiin ajellessa alkoi hillitön jyrinä vedättäessä 40-50km/h nopeudesta, vaihteella ei väliä. Ristikot ja tukilaakeri uusittiin muutama viikko sitten, joten niitä en oikein epäile. Vaihtoehdoiksi jää tuo etulaippa tai vauhtipyörä, tai sitten laatikon tukikumi on pettänyt totaalisesti. Toisaalta silloin luulisi oireen tulevan muillakin nopeuksilla.

Hiljalleen alkaa kiinnostamaan paluu etuvetoisiin, ainakin noin käyttöautona... :nohnoh
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
« Vastaus #28 : 11.02.2011, 19:05:17 »
Hiljalleen alkaa kiinnostamaan paluu etuvetoisiin :nohnoh

Ei saa kiroilla!  :nohnoh
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #29 : 16.02.2011, 07:54:21 »
Hip hei ! Lisää osia Motonetistä niin homma rokkaa !

Alkoi siinä määrin viikonloppuna riepomaan tuo jyrinä ja tärinä, että nappasin taas kertaalleen koko kardaanin kannatinrautoineen emännän auton konttiin ja vein Ko-Met:lle. Selitin tilanteen ja pyysin jotain tekemään. Totesin myös, että etummainen ristikko on edelleen mallia motonet, joten pienellä varauksella...

Setä soitti seuraavana aamuna että tule hakemaan putki pois. Oli vaihtanut suosiolla uuden (premium merkkisen) eturistikon, ja tasapainottanut koko putken kannattimineen vielä uudelleen.

Eilen illalla sitten heitin romut takaisin kiinni, ja aamulla tein koeajon duuniin. Ja kas, jyrinä on kadonnut ! Tästä opimme kaksi asiaa: halpoja tarvike osia voi käyttää silloin, kun niiden vaihto uudelleen hetken kuluttua on helppoa. Ja toinen, ensi kerran kun tarvitsee puuhailla kardaanin kanssa, vien sen suoraan Ko-Met Oy:lle.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

 

Carcom Oy  Ateho