Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 41002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #15 : 28.08.2016, 01:21:50 »
Tuo on ollu vissii aika liki saman värinen alkujaan ku mun entinen 245 SE  :P

Värikoodi 177, Graphite Metallic.

Mattavihreä on aikalailla suoraan suihkittu päälle.
Alla on havaittavissa ruostetta, ja esim. kuljettajan etulokarissa oli jo ruostereikkä ennen maalausta.

Listojakaan ei ole irroitettu ennen maalausta, vaan on huonosti teipattu.
Puskurit ja takavalot näyttävät olleen sentään irti.

Edes alkuperäistä "erikoismallin" kylkiteippiä ei ole viitsitty ottaa pois, vaan on maalattu päälle.
Valumia löytyy...

Se tälläisessä matassa "rallimaalatussa" pinnassa on, että ei tarvitse hoitaa mitenkään.
Huuhtelee vedellä suurimmat kurat pois jos siltä tuntuu.
Original roiskeläpät on kyllä edessä ja takana, niin ehkäisee kuraantumista jonkun verran.


Aika paljon katseita kerää tälläinen mattavihreä 245.
Eikä välttämättä huonolla tavalla, kun porukka katsoo että "Mikäs laite tuo on?".

Omalla kylällä ei ajele montakaan takavetoista kantti-Volvoa (Itse asissa tiedän vain yhden, joka ajaa 745:lla ympäri vuoden)
niin Möhköllä ajellessakin erottuu massasta hyvällä ja huonolla tavalla.


Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #16 : 28.08.2016, 02:18:21 »
Värikoodi 177, Graphite Metallic.


En löytäny tallista maalipulloa enää mutta tutulta kuulostais sävy  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #17 : 31.08.2016, 19:20:18 »
Tilipäivän kunniaksi meni sitten jonkun verran rahaa tähän.

Uudet kesärenkaat kävin laitattamassa.
Viitsinyt liikaa sijoittaa, niin alle tuli GT-Radial VP1:t, vakio 185/70 R14 koossa.
Heti tuli vähän tukevampi ajaa, vaikka onkin pullaprofiili, mutta onhan ne uudet.

245:n sai rengasliikkeellä kehuja, kun toimistopuolen mies sanoi siellä, että "Tuohon on vielä niitä kunnollisia, kestäviä Volvoja".
Manasi, että uudemmissa on paljon enemmän vikoja.
Itse en tuohon aiheeseen ottanut kantaa, mutta kerroin että pihasta löytyy myös 740 farmari.

-----------------

Motonetista tarttui mukaan Lesjöforssin vakiot etujouset, ja tarvike raidetangonpää, kun rengasliikkeen asentaja huomasi että vasen rt-pää on väljä.

Tiskiltä kävin tilaamassa siirtotangon ja vaihdekepin väliset holkit, ja niiden välisen o-renkaan.
Maksavat yhteensä noin 23€.

Nyt kun on paremmat renkaat alla, niin kuulostelin että etupään paukkeen syyllinen on oikea etujousi.
Kokeilin sitten kotipihassa heilutella käsin jousta (minkä nyt pystyi, kun ei ole kauheasti tilaa renkaan ja kaaren välissä...),
liikkui jonkun verran käsin repimällä, kun keula on maassa.

Mittasin sitten huvin vuoksi lukemat pyörännavasta - kaareen.

Etu vasen: 325 mm       Etu oikea: 333 mm

Taka vasen: 368 mm     Taka oikea: 368 mm     


Vakio jousilla lukema pitäisi keskimäärin olla 395mm.
Eli keula on nyt keskiarvoisesti 650 mm matalampi, ja perä on tasan 270 mm matalampi.

Huomenna on vapaapäivä, niin olisi tarkoitus vaihtaa vasen raidetangonpää, ja etujouset.
Ihan vakiomittaisena ei ole uusiakaan jousia tarkoitus eteen laittaa, koska silloin tulisi kunnon keulimis -look.

Ei onneksi tarvitse edes valmistua tuon homman vielä huomenna, kun Möhkön pidän liikennekäytössä vielä jonkin aikaa,
niin ei tarvitse olla riippuvainen yhdestä autosta.

Tuntuu vähän, että tämä nykyinen laikkamadallus on tehty mentaliteetilla "Äkkiä tonttiin", koska esimerkiksi nyt vaikka aurauskulmia ei ole varmaan edes yritetty säätää madalluksen jälkeen, kun eturenkaat harittavat....
Tosin paha sanoa sen enempää, mutta pieni madallus kieltämättä sopii mattavihreään farkku-lankkuun.

-----------------------

Tähän mennessä olen saanut/jaksanut yhden vian korjata.
Hätävilkut eivät toimineet. Sulake ei ollut paikallaan -> uusi sulake kiinni = toimii.

Selvisi tässä pari päivää sitten, että peruutusvalot, eivät toimineet koska peruutusvalojen polttimon pitimet olivat takakontin pohjan alla.
Laitoin paikoilleen, kera uusien polttimoiden, ja tsekkasin että toimii "Yksi vika korjattu".

Ei ollut korjattu se vika. Piti lähteä pimeällä käymään reisussa, niin peruutusvalot olivat päällä koko ajan kun auto oli käynnissä, vaikka käytössä oli joku eteenpäin vievistä vaihteista...

- Todennäköisesti peruutusvalon kytkin temppuilee, mutta en ole vielä jaksanut ajaa keulaa pukeille,
  että pääsisi sitä ihmettelemään.

Onneksi satun omistamaan Alfamerin 240 -sarjan korjausoppaan, niin elämä on vähän helpompaa.

Aloin tänään perehtymään vasta kunnolla tuohon korjausoppaaseen, niin yllätyksekseni huomasin että sivu 79 on pyhitetty
Bendix-Regina moottorinohjauksen kytkentöihin.  :o

Nousi kyllä taas luokkaa ylemmäs tuo ko. Alfamer, ja aikoinaan ihmettelin miksi porukka kyselee niin paljon Alfamerin 240:n korjausoppaita (tottakai kun on suomen kielellä), ja vaikka siinä englannin kielisessä olisi samat räjätyskuvat ja kaaviot (en tiedä), mutta onhan se huomattavasti mukavampi lukea niitä suomeksi.




 


Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #18 : 31.08.2016, 20:35:54 »
Pilkun nus...
On tainnu jäädä pilkut pois noista korkeuslukemista. :)

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2467
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #19 : 31.08.2016, 21:04:43 »
Lainaus käyttäjältä: Niko_S
Tuntuu vähän, että tämä nykyinen laikkamadallus on tehty mentaliteetilla "Äkkiä tonttiin", koska esimerkiksi nyt vaikka aurauskulmia ei ole varmaan edes yritetty säätää madalluksen jälkeen, kun eturenkaat harittavat....
Jaa onko niitä tuollasia koskaan yritetty tehdäkkään kunnolla? :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #20 : 31.08.2016, 21:16:11 »
Jaa onko niitä tuollasia koskaan yritetty tehdäkkään kunnolla? :D

Uskaltaisin sanoa kyllä, kyllä ja mahdollisesti kyllä.

Ainakin mitä olen lukenut foorumilta 200-sarjan alustamuunnos -topicia. :juhau:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #21 : 03.09.2016, 00:33:03 »
Vaihtelin tänään illalla vasemman raidetangonpään, mutta aurauksia on vähän huono tuossa pihassa säädellä.
Auraukset saa nyt vielä hetken aikaa olla persiillään, kun ei pääse omien aikataulujen takia missään säädättämään.

Saa nyt muutaman päivän ajella tällä, kun Möhkö menee lainaan.
Onhan tämä kyllä aika laiska jos vertaa edes tuohon Möhköön, nyt kun tuli taas pari päivää ajeltua välissä 745:lla.

Voisi kyllä vielä tässä viikonlopun aikana laittaa muutossarjan kiinni, ja ajella ensin tuon tankillisen tyhjäksi (98:ia),
niin sitten voisi kokeilla miten RE85 vaikuttaa täysin vakion B230F:n kulutukseen ja kulkupuoleen.

Vajaista tankillisista laskin vähän kulutuksia, niin 8-9 litraa / 100 KM, matkapainotteisessa ajossa, jossa on vähän kylä- ja kaupunkipyöritystä mukana. 

Matka-ajossa luulisi pääsevän aika helposti 8 litran tuntumaan, kun on pitkä perävälitys.
- GPS 80 km/h, kierrokset 2000 rpm.
- GPS 100 km/h, kierrokset 2500 rpm.

Voisi olla 4.10 välitys?
Akselissa en muistaakseni tarraa nähnyt.

--------------

Samalla kun vaihtelin kuskin puolella rt-pään, niin katsoin jarrupaloja.
Ulommassa pintaa puolet, sisempi melkein metallilla.

Onneksi palat ovat kohtuu halpoja.
Brembon tai Boschin palasarja maksaa 17,90€.
Asennussarja maksaa 3,90€.

Etujarrulevyt ovat vielä hyvässä kunnossa, mutta takalevyistä ei voi sanoa samaa.

Jarruja pitää muutenkin laittaa ja herkistellä, kun jarruteho tuntuu vähän heikolta.

-------

Moottorin tukikumit ovat loppu. Moottori heiluu aika paljon tyhjäkäynnillä.
Eipä nuo kumitkaan paljoa tarvikkeena maksa.

--------------

Etuvanteissa on kupumutterit, niin voisi taaksekin sellaiset laittaa.
Ehkä ostaa 25 samanlaista kupumutteria, kun edessä on mallia pitkä.

Tosin jos talveksi menee alle Ariekset, niin sitten pitää olla edessäkin avokannat.

Mutta sitten taas seuraavana kesänä pitäisi kuitenkin olla kupumutterit noiden Fondmetal:en kanssa, niin joutuu kuitenkin ostamaan kupukannat, ja riippuen talvirenkaista / -vanteista, niin mahdollisesti myös 10 kpl avokantoja.

No, rahalla saa ja itseään saa aina syyttää, kun on valinnut autoharrastuksen johon voi mennä välillä vähän enemmänkin rahaa...  :D

Jos nyt tämän 245:n kanssa olisi sen verran malttia, että itsepetollinen "Ei ole tarkoitus tehdä mitään (paitsi perushuollot)" pitäisi edes hetken aikaa.

Etanolimuutossarjan asennustakin olen itselle päässyt perustelemaan teeseillä:
- Kevyempi kuin Möhkö.
- Manuaalivaihteisto.






Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #22 : 03.09.2016, 14:33:37 »
Kierrosten perusteella 3.53 perän välitys
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #23 : 03.09.2016, 18:00:08 »
Kierrosten perusteella 3.53 perän välitys
Ja oikea välityshän on siinä kohdin 3.54  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #24 : 03.09.2016, 19:26:34 »
Okei. Kiitoksia infosta.  -H-

------------

Nyt sadekeleillä on mukava huomata, että pyyhkijöiden tihkuasento ei toimi.
Täytyy tarkastaa pyyhkijöiden rele ekana.

Lisäksi on "mukavaa", että joku on joskus vaihtanut pyyhkijänviikseksi sedanin viiksen, kun alkuperäinen on varmaan hajonnut.
Tuskin se takalasinpyyhkijän moottori kuitenkaan toimisi. Ne kun yleensä jumittavat kiinni, jos ei käytä.

Pitkät valotkaan eivät toimi (tai räppäys toimii).
Ajovaloasennossa ei pala mikään valo.
Pitää sen vian selvittäminen aloittaa valokytkimestä, mutta jos vetää villkuviiksestä pitkiä päälle, niin ei tunnu/kuulu naksausta.
Voi olla se kontaktilirpakekin rikki.

Vilkkujen palautus ei yleensä toimi, mutta siivotessa löysin takontin pohjan alta uuden Volvo Original kontaktiliuskan:


Nooh, pikkuvikoja vielä vasta onneksi paljastunut, jos ei lasketa kulunutta kytkinasetelmaa.
Kytkimen painelaakeri on tähän vaihdettu joskus kesällä.

« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 01:03:11 kirjoittanut Niko_S »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #25 : 03.09.2016, 22:47:23 »
Ajovaloasennossa ei pala mikään valo.

Tämä voi johtua myös virtalukonpohjasta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #26 : 04.09.2016, 01:13:20 »
Tämä voi johtua myös virtalukonpohjasta.

Ei varmaan ole tämäkään pois suljettu.

Huomasin tosin sellaisen jännän jutun, että kun auto on käynnissä ja laittaa valokatkaisimen ajovaloasentoon, ja sitten räpyttelee pitkiä edestakaisin, niin välillä myös parkit syttyvät.

--------------

Oli muuten "kiva yllätys", kun menin Trafin sivuille ja ajattelin katsoa tämän auton historiatietoja, niin sitten lukee punaisella "Ajoneuvovero erääntynyt".

WTF! oli ensimmäinen reaktio.

Katsoin sitten, että vero on erääntynyt 25.08.2016, ja itse ostin auton 26.08.2016 (jolloin laitoin myös nettipalvelussa omiin nimiin).
Silloin ei herjannut mitään, koska verotiedot päivittyvät kuitenkin viiveellä.

Maksoin sen veron nyt pois, mutta eipä se paljoa auta, koska kilvet lähtee silti jos Poliisin kohtaa.

Täytyy ensiviikolla ottaa yhteys Trafiin ja kysyä mitä tehdään.
Siellä ei kuitenkaan kuunnella mitään selityksiä, koska/ja vika on kuitenkin minussa (ennenkin saanut vääntää Trafin kanssa).

Onneksi nyt on kuitenkin toinen auto millä pääsee liikkumaan.

 

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2467
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #27 : 04.09.2016, 07:18:08 »
Onhan sulla mobiilipankissa todiste siitä että puutteellinen vero on maksettu?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #28 : 04.09.2016, 10:37:37 »
Jep, kaivat puhelimella maksetun laskun esille niin ei ole ongelmaa vaikka pysäyttäisivät :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #29 : 04.09.2016, 12:55:50 »
Tästä verojen makusta eräpäivän jälkeen ja poliisin skotuksesta oli just pari viikkoa sitten joku uutinen tiedotusvälineissä. Vero oli maksettu, mutta sakkoa tuli, kun oli korot jätetty maksamatta. Vero maksuun koron kera, niin pitäis olla ok.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen#Eraantyminen
145 -70, 240 -89, V70 -99

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo