Proturbo  Autodiagnoosi

V90 -98 4,6l(purettu) ja ex 965 B6254T -95

  • 129 Vastauksia
  • 44482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
V90 -98 4,6l(purettu) ja ex 965 B6254T -95
« : 03.01.2017, 22:30:59 »
Jokaisen 245:n projektoinnin tai ylipäätään rassauksen osalta on ollut hieman rauhallisempaa, joten piti kehittää jotain muuta puuhaa vapaa-ajan kuluttamiseksi. Vaihtelu virkistää vai miten se meni ??? Tehtiin tutun kanssa vaihtokauppaa ja viime lauantaina sain haltuun tällaisen laitteen moottorivikaisena. Korjauksesta vähän alempana.







Hyvin lyhyellä varustelistalla joku ostanut. B6304S(204hv), automaatti-ilmastointi ja siinäpä ne melkein olikin. Ei sähkölaseja takaovissa, etusumuvaloja, ulkolämpömittaria, vakionopeudensäädintä tai lukkoperää. Hälytin on, mutta joku on kaukosäätimet hukannut ja nahkapenkkien puute on enemmän plussa kuin miinus. Sisusta on ehjä perus ovipaneelien kurttuiluja ja oikean takalasinveiviä lukuunottamatta. Kilometrejä mittarissa noin 300tkm, miten paljon sitten puuttuu koska matkamittarista vaikuttaa olevan pikkuratas rikki. 2v sitten on ollut noin 15tkm vähemmän.

Ruostetta on vähän, osin varmasti joskus tehdyn ruostesuojauksen ansiosta. Molemmin puolin kevyttä alkua akkukoteloiden alla, runkopalkeissa pienet alut etutunkinkorvien kohdalla ja kupru oikean takavalon päällä. Oikea kylki sekä etupuskuri on ylimaalattu joskus ja oikeaa etukulmaan on sen jälkeen kolhaistu. Puskurissa on alapuoliskossa repeämä ja akkukotelon ulkosivu hieman sisällä. Muutamia painaumiakin on vasemmassa kyljessä, niistä pääsee ainakin osittain eroon sisäpuolelta työntämällä. Peruskunnosta on pidetty ihan hyvin huolta aiempien omistajien osalta. Esim. taka-akselin kehtoon on kuulemma vaihdettu korinpuoleisia heloja ja aika tuoreiltahan ne näyttävät.



Kannen irrotus lauantaina sai lopullisesti kääntymään korjaamisen kannalle(eihän nyt koko konetta jaksais millään vaihtaa ::)) Pytyt hyvässä kunnossa, ei tuntuvaa rappua ja hoonijäljet selvästi näkyvissä. Jakopään pettämisen myötä ainakin kaikki pakoventtiilit hieman vinossa. Kansiremontista ei ollut pitkä aika, kannentiiviste oli hyvin tuore. Jostain syystä kampiakselin mutteri on avattu, näissähän sitä ei tarvitse avata hihnan irrotusta varten, ja jätetty löysään. Hammaspyörä on hakannut booreissaan niin pitkään kunnes se on lähtenyt liikkumaan ja oletettavasti siirtynyt hiljalleen sivuun. Pakoventtiileissä kun on ympäriinsä reuna kiillottunut eli ne eivät ole kertaiskulla menneet vinoon, vaan sillä on taidettu ajaa jonkin aikaa(niin pitkään kuin kulkee) venttiilien naputellessa mäntiin.

Ehjä ja risa.


Varustauduin jo valmiiksi kannenvaihdolla ja laitoin sunnuntaina 2,5l kannen päälle. Puristussuhde hieman nousi, muuta eroahan siinä ei ole. Ehjä hammaspyörä asettui hyvin kampiakselille. Mutteri pulttipyssyllä kiinni ja sitä varten piti irrottaa syyläri. Vissiin sama laittaja oli laatikon öljyputkia käsitellessään kääntänyt putkien vastakappaleet löysälle syyläristä ja sieltä välistä oli valunut öljyä. Koekäytön ja hallin ympäriajelun jälkeen ruuvasin kilvet takaisin paikoilleen ja otin liikennekäyttöön. Sunnuntain jälkeen on tullut reilu 200km ajoa.

Perusrassausta on joutunut tietysti tekemään. Sisustalle ei ole vielä ollut tarvetta tehdä muuta kuin maanantaina imurointi ja lasien putsaus. Etuspoileri oli tippumaisillaan, sen kiinnitin ja rasvasin saranat. Tänään vaihdoin jarrupalat, jarrunesteen, etulinnunluut ja etuvakaajan korihelat. Palat olivat osittain jumissa, molemmista etujarruista alemmat tapit lähtivät liikkeelle lämmittämällä kuten aina ja rasvailin liikkuvat jarruista. Ajovalopolttimot ovat paikallaan umpioissa, mutta silti tuntuu varsinkin pitkät sojottavan hieman minne sattuu. Onko sitten saatu väännettyä polttimojen rungot tai laitettu jotain halpiksia.

Vaikka sedanit ei kovin suurelti kiinnostakaan, niin pikavilasulla ja edelleen myöhemmän syynäämisen myötä näytti niin hyvältä, että oli melkein pakko kiinnostua. Tuttu oli ostanut toista autoa varten purkuun viallisena lähinnä hyvien etulokasuojien ja kaasuläpän takia :2funny: Eli tässä vaiheessa pelastettu paalaukselta, museoinnilta pelastamisesta ei vielä tiedä ::)

Seuraavana mahdollisella laittolistalla on ajokorkeuden ja alustan jäykkyyden muutos jos ajoautona meinaa pitää, kuten vähän oli ajatus. Noin 45 asteen kulma kiihdyttäeessä, jarruttaessa tai mutka-ajossa ei oikein omaa mieltä lämmitä. Samoin etutukivarsien takahelojen korvaamiseksi jäykemmillä on ajatus olemassa, mutta pitää katsoa onko se miten helposti toteutettavissa. Mikäli tämä ehtii niin pitkään nurkissa pyörimään :idiot2:

Loput kuvat tuolla.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2019, 11:00:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #1 : 03.01.2017, 22:35:46 »
Väri on erikoinen mutta ihan hyvännäköinen.
Etkä sitten viritä sitä..!? ;-D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #2 : 03.01.2017, 22:46:41 »
Koskaan mitään virittäny :-X
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #3 : 03.01.2017, 22:48:56 »
Sama Lankun "laiskaa menoa" taas meni kauan että sai ajoon. Mutta joo hienolta yksilöltä näyttä, aika perus setti että nämä jää ajosta just kansivikaisena abaut siin 300tk kohalla tai korjaan venttiili/ pahvivikaisena

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #4 : 05.01.2017, 00:13:26 »
Rivien välistä voisi arvata että jotain viritystä tämäkin tulee saamaan. :-D

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #5 : 05.01.2017, 09:02:20 »
Nätti vaaleaverikkö  8)

Seurataan mitä kaikkee tähän on tulossa!
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #6 : 05.01.2017, 09:27:11 »
Hyvin lyhyellä varustelistalla joku ostanut. B6304S(204hv), automaatti-ilmastointi ja siinäpä ne melkein olikin. Ei sähkölaseja takaovissa, etusumuvaloja, ulkolämpömittaria, vakionopeudensäädintä tai lukkoperää. Hälytin on, mutta joku on kaukosäätimet hukannut ja nahkapenkkien puute on enemmän plussa kuin miinus. Sisusta on ehjä perus ovipaneelien kurttuiluja ja oikean takalasinveiviä lukuunottamatta. Kilometrejä mittarissa noin 300tkm, miten paljon sitten puuttuu koska matkamittarista vaikuttaa olevan pikkuratas rikki. 2v sitten on ollut noin 15tkm vähemmän.
Tuosta jääny ruksimatta varustepaketti missä tullu just nuo sinun listaamat puutokset. Silloin siitä uupuu myös nivotkin. Mikä taitaa olla hyvä asia :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #7 : 05.01.2017, 11:30:17 »
Tuosta jääny ruksimatta varustepaketti missä tullu just nuo sinun listaamat puutokset. Silloin siitä uupuu myös nivotkin. Mikä taitaa olla hyvä asia :)
Niitä en edes ajatellut varusteeksi :P Ne on. Ulkoisesta kunnosta päätellen aika vanhat, mutta kumma kyllä tehot hyvin tallella. Jos alustaa päivittää, niin parempi nivojen poistomla madaltaa ja laittaa coili-iskarit sopivalla jousella. Ja onhan noita ko. varusteilla olevia autoja näkynyt muutamia ilman nivojakin. Eikä niihin tiettävästi ole osia vaihdettu jälkikäteen.

Eilen säädin ratin suoraan ja vaihdoin pitkiin Philips Xtremet. Ei ollut vanhoissa polttimoissa mitään vikaa valon suuntausta ajatelle. Ihan kuin oikeanpuoleinen heijastin olisi vääntyny, pitkän suuntaus on hieman vasemmalle yläviistoon ::)

Täytyy suorittaa pesu kunhan pakkanen vähän lauhtuu, sais otettua paremmat ulkokuvat.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2017, 11:38:40 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #8 : 05.01.2017, 11:48:52 »
Niitä en edes ajatellut varusteeksi :P Ne on. Ulkoisesta kunnosta päätellen aika vanhat, mutta kumma kyllä tehot hyvin tallella. Jos alustaa päivittää, niin parempi nivojen poistomla madaltaa ja laittaa coili-iskarit sopivalla jousella. Ja onhan noita ko. varusteilla olevia autoja näkynyt muutamia ilman nivojakin. Eikä niihin tiettävästi ole osia vaihdettu jälkikäteen.

Täytyy suorittaa pesu kunhan pakkanen vähän lauhtuu, sais otettua paremmat ulkokuvat.
Aikoinaan TM:ssä koeajossa mainitsivat että suomessa noihin myytiin varustepakettia jossa nuo kaikki tuli. Siinä tuli nuo takasähköikkunat, sumarit, nivot ja lukkoperä. Varmasti harva on vaihtanut nivoja normaaleihin kun se lehtijousikin pitäisi vaihtaa. Onneks nykyään saa coileja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #9 : 07.01.2017, 21:28:57 »
Tämäpä taitaakin olla jälkituotu Ruotsista jossain vaiheessa. Kuten iso osa näistä muutenkin. Rekisteriotteen ykkösosaa ei kaupantekijäisinä tullut, joten tilasin sen ja siellä on mainittu ulkomainen rekisteritunnus. Sillä tunnuksella tosin löytyy Ruotsin rekisteristä uudempi Volvo. Olen kyllä tavannut autoja joissa on sumarit ja takasähkölasit, mutta ei nivoja tai lukkoperää. Tai vastaavasti on nivot, mutta ei lukkoperää. Lukkoperällistä ilman nivoja ei ole tainnut osua kohdalle.

Koko viikon ajellut työmatkaa ja eilen tuli noin 400km maantiereissu siihen päälle. Mikäs siinä ajellessa kun toimii. Melun määrähän näissä on ihan kohtuullinen, mutta aina sitä voisi vähentää. Otin tänään kontista verhoilut pois ja vaikka sieltä ei melua paljoa sisään tulekaan, laitoin noin kerroksen SilentCoatia samalla kun työnsin takanurkan lommoa hieman ulospäin. Vasempaan takaoveen sama homma ja kokonaisuudessaan kului paketti vaimennusmattoa. Eihän niistä omilla eväillä täysin suoria saanut, mutta paremmat sentään ja häviää vähän enemmän näkyvistä kunhan kiillottaa maalipintaa vähän. Huomenna vois jatkaa vaimentamista takapenkinalusella ja jos laittais muidenkin ovien ulkopelteihin.

Tuossa pari otosta ja loput tuolla.







Etutukivarsien takahelojen jäykistämiseksi mietin jo aiemmin sinällänsä yksinkertaista ratkaisua, mutta jonka tekemisessä hetki menee. Ja joutuu tietysti teettämään pääosin. Jyrsii tukivarresta reiän puhtaaksi(aina aika rankasti ruosteessa) ja pyöreäksi. Sorvauttaa siihen alumiinipalan, jossa on sopivasti epäkeskeisesti paikka V70II/S60/80 etutukivarrentakahelalle. Se on umpikumia ja saanee tarvittaessa uretaanisenakin. Perus tarvikehela taitaa maksaa 10e jos joutuu jatkossa vaihtamaan.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:04:57 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #10 : 09.01.2017, 23:35:33 »
Eilen ei saanut mitään aikaiseksi, mutta töiden jälkeen oli pakko puuhastella.

Otin takapenkin irti ja laitoin kerroksen mattoa alle, paitsi sisäkaariin kaksi kerrosta. Yhden palan laitoin vielä kontiin hattuhyllyn alapuolelle, aika eloisa pelti sekin keskeltä. Apukuskinjalkatilaan laitoin toisen puolikkaan paketista, riitti reiluun puoleentoista kerrokseen. Ostettava lisää mattoa. Siistissä kunnossa on etulattia ainakin apukuskin puolella. Ei vielä ruosteenalkuja.
(Klikkaamalla isommaksi)




Nyt ajeluiden myötä perä vaikuttaa nousseen vielä vähän ylemmäs kuin aiemmin. Kyllä sinne on varmaan lisätty nivot tavallisten iskarien jousen kaveriksi. Eli jos madaltaa aikoo, niin etsittävä sekä vaihdettava nivojen jousi ja nykyinen jää joutilaaksi. Vielä asialla ei ole hoppu, eihän sitä tiedä edes miten pitkään tuo pysyy hallussa ::)

Apukuskin puolelta kojelaudan jalkatilanmuoveja irrotellessa sieltä tuli vastaan johtomytty, joka näytti kovasti siltä kuin olisi ollut joku muu häly kiinni. A-pilareissa olevia pieniä mustia koteloita ajattelin autopuhelimen mikrofoneiksi, mutta ne onkin olleet sisätilatutkat. Johtosarjassa on ollut täysi siirtosarja alkuperäiselle hälyttimen ja keskuslukon releelle. Relettä ei enää ollut siirtosarjan päässäkään, tehty vaan hyppyjohdotus jotta saa käynnistettyä. Myös ohjainboksi puuttuu. Johtosarjan liittimessä oli kovin Volvomainen varaosanumero 1399283-9, mutta sillä ei mitään löydy. Vedin piuhat pois, kaivelin rojujen seasta kaksoisreleen, asensin sen paikalleen ja samalla sattui löytymään kaukosäädinkin. Pitää kokeilla saisko sitä toimimaan uusilla paristoilla.

Katselin, että vakkarin osia ois kaksi sarjaa. Niistä voi valita toimivammat jos tätä meinaa jättää nurkkiin. Ulkolämpömittari on myös jos sen innostuu laittamaan.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:05:23 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #11 : 09.01.2017, 23:49:05 »
Mukava seurailla mitä tapahtuu  O0

Aika hauska että ilmastointi otettu mutta muut jätetty pois  :D
Mulla taas B6254 manuaalina, kangas sisustalla ja löytyy ulkolämpömittari, sähkölasit, etusumarit ja ajon perusteella G80, mutta ei ilmastointia ;D
Vaimennusta pitäis varmaan myös laitella, taitaa olla vielä samaista mattoa mitä löytyy hyllystä...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #12 : 10.01.2017, 20:12:49 »
Jotain pitää puuhailla aina välillä. Ja joidenkin mielestä automaatti-ilmastointi on ehdoton varuste autossa. Itelle se ei ole niin tärkeä, tulihan remmiturbostakin riisuttua koko järjestelmä pois, että sai tilaa konehuoneeseen, jne. ::) Mutta toki mukavampi kuumalla säällä on automaatti-ilmastoinnillisessa istua.

Sain hommattua kaukosäätimeen paristot ja sehän lähti toimimaan. Rele/vastaanotin on vielä samasta autosta lähtöisin, niin ei tarvinnut edes ohjelmoida. Hälyttimen ledi vilkahtelee normaalisti ovien ollessa lukittuna. Vielä en viitsinyt testata miten reagoi esim. ovien avaamiseen ilman avainta ettei naapurit häiriinny. Kantama suoraan edestä noin 5-6m, takaa 3-4m.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #13 : 10.01.2017, 20:25:26 »

Olen kyllä tavannut autoja joissa on sumarit ja takasähkölasit, mutta ei nivoja tai lukkoperää. Tai vastaavasti on nivot, mutta ei lukkoperää. Lukkoperällistä ilman nivoja ei ole tainnut osua kohdalle.


Lukkoperäisiä ilman nivojakin löytyy ainakin sedan facelift 960:sista.
Ihan perusvarusteisia 960 facelift mallejahan oli todella kehnoilla varusteilla ainakin Suomessa.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2017, 20:29:01 kirjoittanut Eikka »

Poissa 340trt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 964 B6304 -96 "Kultapossu"
« Vastaus #14 : 10.01.2017, 21:50:15 »
Lukkoperäisiä ilman nivojakin löytyy ainakin sedan facelift 960:sista.
Ihan perusvarusteisia 960 facelift mallejahan oli todella kehnoilla varusteilla ainakin Suomessa.

omassa -96 sedanissa ainoat varusteet on vakkari ja sumarit,tietenkin suomi auto  :D

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy