Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 880320 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1613
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2625 : 22.04.2017, 13:52:23 »
Millainen teidentukko pitää olla, jos ei tunne (talvi) nastarenkaiden taittumista alle pitävällä pinnalla?

Mulla on ainakin kaikki nastarenkaat olleet rakenteeltaan tukevampia ja sitä tehden parempia ajaa kuin kitkat. Ei silti ole tarvinnut minkään renkaan vuoksi himmailla mutkiin sulilla teillä.

Männä talvena oli keleistä johtuen muutamia tapauksia jolloin kitka pääsi yllättämään positiivisestikin. Usein niihin liittyi jäässä oleva tienpinta, jossa ei kuitenkaan ollut varsinaista jääkerrosta johon nasta olisi päässyt puremaan, vaan paremminkin "nosti" kumin irti tiestä. Tuolloin pelkkä pehmonen kumi tuntui pitävän paremmin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2626 : 22.04.2017, 15:21:33 »
Laiskuuttani juuri vaihdoin kitkat kesärenkaisiin pari päivää sitten, kun en enää tässä vaiheessa kevättä halunnut vaihtaa renkaita edestä taakse, enkä talven aikanakaan saanut aikaiseksi kertaakaan sitä tehdä. Alkoi eturenkaissa olla kulutuspinta siinä rajoilla, että menee vielä ensi talven sopivasti takana ja tuntui, että tässä paljailla teillä ajellessa ne olisi helposti saanut ajettua loppuun.
Ja olihan ne löysät tuntumaltaan. Nyt kelpaa taas kurvailla :sundaydriver:

Tottakai kävi sitten niin, että heti eilen venyi tallipäivä myöhään yöhön ja räntäsade ja paikoin jäiset tiet yllätti. Joutui hissukseen ottamaan kurvit varmuuden vuoksi, mutta ilman suurempaa draamaa selvittiin, eikä muuta liikennettäkään ollut. Mieluummin sitä kuitenkin olisi kitkoilla vielä tuonkin matkan tehnyt...
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2627 : 22.04.2017, 16:20:59 »
JKL Sarvivuori viime yöltä. Oli kuulemma lipoista nastoillakin.

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2628 : 22.04.2017, 20:00:58 »
Heitin tuohon toiseen autoon kitkat alle. Sain vanteet + nokian hakkapeliitta r kitkat vanteiden hinnalla. Tarkoitus oli ostaa ensi syksynä niihin "välikelin" kitkat. Pintaa noissa R:ssä oli melkein 6mm, mutta ikää melkein seitsämän vuotta. Kävin sitten laittamassa huoltoasemalla renkaisiin ilmaa ja ajelin tyytyväisenä, että onpa hiljaiset. Renkaissa oli alle 1.5 bar ilmaa. Nostin noissa 195/65R15 paineet 2.3 bar:n ja ajelin takaisin kotiin, niin voi tuota jollotuksen määrää vaikka on vaimennettu auto. Ilmeisesti tuo vanhuus kovettaa nuo renkaat ja tekee niistä äänekkäät tai asvaltti on vielä todella karhea. Ovat äänekkäämmät, kuin hakka 8 nastat (Tämä empiirinen mielipide ilman desibelimittaria).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2629 : 22.04.2017, 20:10:54 »
Millainen teidentukko pitää olla, jos ei tunne (talvi) nastarenkaiden taittumista alle pitävällä pinnalla?

Huonosti kuluu nykynastat sulalla tiellä, tie sensijaan sitakin kovempaa, ja kyllä vitutti ajaa turha viikko nastoille luvatun räntä/vesisateen + aamupakkasen pelossa.
Nastarenkaat ei kyllä taitu sen pahemmin alle kuin kitkatkaan. Yleensä nastoissa on jäykempi runko kuin kitkoissa joten taittuvat vähemmän kuin kitkat.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2630 : 22.04.2017, 22:59:10 »
Jos renkaat taittuvat alle normaalipaineisina niin sanoisinpa että silloin on jo tehty ajovirhe.

Jos taas normaali ajotyyli on sellainen että renkaat uhkaavat taittua alle niin ajotyyli on erittäin epämiellyttävä kyydissäolijoille.

Kannattaa käydä kokeilemassa rata-ajoa oikeilla kilpa-autoilla niin huomaatte miten koomista on leikkiä rata-ajoa siviiliautoilla ja -renkailla.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2631 : 24.04.2017, 01:31:18 »
Ketjut taitaa olla enempi takavetomiesten juttuja?  ::)

Kyllä useimmin ketjut on olleet alla nelivetokamppeessa, ihan sellasessa useamman henkilöauton painoisessa. :)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2017, 01:34:02 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2632 : 24.04.2017, 01:46:24 »
Lakkaa se 6x6 tai 8x8 vetoinen metsäkonekin kulkemasta maastossa, jos siinä ei ole ketjuja/teloja. Tarvitse kuin sopivan liukas puunjuuri tai kivikko niin ei meinaa mennä siitäkään, lumessakaan ei mene kovin hyvin pelkillä renkailla, paitsi ehkä tasamaalla/pellolla. Yksi ponsse jäi jumiin jyrkkään mäkeen telojen ja ketjujen kanssakin, eikä lähtenyt edes lukoilla. Kerran meinasi myös 4x4 valmet jäädä puunjuureen sutimaan, kun ajoin puita metsässä ilman ketjuja. Jostain syystä myös 4x4 lumityö-traktoreissakin on ketjut takana tai edessä. Äkkiähän tuollainen tempaisee keulan ojaan alue-auran kanssa kun sopivasti kampeaa ja takalevykin kampeaa ketjutonta traktoria välillä pois tieltä. Kuorma-autokaan ei tarvitse kovinkaan jyrkkää vesijäistä/mutaista kohtaa että jää lamellirenkailla (talvirenkaat) jumiin.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2017, 02:41:45 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2633 : 24.04.2017, 01:51:57 »
Turhaan ahdistuu, kun ottaa huumorilla. Toki ahdistaa vähän aikaa, kun sitten huumori otetaan taas tosissaan ja vuodatetaan ummet ja lammet näppikselle, mutta kun tarkemmin miettii, onhan sekin vain hauskaa.

Nojoo en ehkä ihan oikeasti ahdistunut, hetkellisesti ehkä. ;)

Mutta ei se ole vitsi että Suomi on pitkä maa. Tässä hyvä esimerkki, Qvidjassa (Paraisilla) päästiin kylvämään 25 hehtaaria perjantaina ennen kun alkoi satamaan: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18034339_10155292804212710_2372786254340077019_n.jpg?oh=816eccfb1d06418bd5e4a381bde45f0c&oe=599451ED

Äsken grillasin Iisalmessa iltasella tällaisissa maisemissa: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18058210_10155302821652710_4441669863240788448_n.jpg?oh=bb9b2b7bd6763e75d56854925ab8e377&oe=5995C4D7

Kesärenkailla kyllä selvisin Nurmijärveltä Iisalmeen perille asti, mutta ihan sen takia että tietä on pidetty Iisalmen päässä konevoimin auki koko talven. Mikäli ei olisi pidetty, niin auto olisi jäänyt kyllä vähintään puolen kilometrin päähän pihasta Iisalmen päässä... Iisalmi on kuitenkin vasta noin puolessa välin Suomea, että aikapaljon enemmän lunta riittää tästä pohjoiseen.

Mun tekstit voi välillä olla vähän kärkkäitä myös, mutta se johtuu siitä että ärsyynnyn helvetin helposti asioiden polarisoinnista ja yksinkertaistamisesta yhden katsantakannan kohdalta. Tämän rengastouhunkin osalta oma viikoittainen likkkumiseni eteläisin akseli on tälläetkellä Qvidja ja esimerkiksi muutama viikko sitten oltiin Rovaniemellä, että ei voi kovin yhden paikkakunnan lasit päässä katsella asioita. :)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2017, 02:17:32 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2634 : 24.04.2017, 20:53:48 »
Kyllä useimmin ketjut on olleet alla TELIvetokamppeessa, ihan sellasessa useamman henkilöauton painoisessa. :)

Korjasin vähän. ;) Nyt alkaa kylläkin ketjutuskelit olla takanapäin, pehmeää meinaa vaan olla. ::) 8x4:llä mennään...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2635 : 25.04.2017, 22:02:01 »
Mitäpä jos taas pysyttäis aiheessa, eli kitka- ja nastarenkaissa.

E: Ja ilman henkilökohtaisuuksia.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2636 : 08.05.2017, 16:46:51 »
syyttävä sormi osoittaa muun muassa kitkarenkaisiin
http://www.is.fi/autot/art-2000005201390.html?ref=rss
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2637 : 08.05.2017, 18:49:31 »
syyttävä sormi osoittaa muun muassa kitkarenkaisiin
http://www.is.fi/autot/art-2000005201390.html?ref=rss
Kyllä se vaan faktaa on, että kitkat tuota kiviainesta runsaasti imevät. Nyt sen huomasi, kun molemmissa autoissa on kitkat, niin eipä jaksanut lamellien välistä kiviä puhdistaa, niin kuin nastoista on tullut tehtyä.
Sen verran näkyi olevan, että ei siinä yksi ilta varmaan riittäisi 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2638 : 08.05.2017, 21:33:50 »
Tuotepäällikö näkemys, eikä mikään tutkimus:

– Takaroiskeläppien poistuminen on lisännyt kivien sekä varsinkin keväisin ja syksyisin nastojen iskemiä. Lisäksi tieverkoston rapautuminen routavaurioineen on yksi tuulilasivaurioita lisäävä tekijä. Myös leudot talvet vaikuttavat, kun talvirenkailla ajetaan enemmän paljailla teillä. Paljaalla tiellä nastoja irtoaa sekä nykyään yleistyneet kitkarenkaat nostattavat herkemmin ilmaan tien pinnassa olevia kiviä ja irronneita nastoja, kertoo tuotepäällikkö Henna Saarelainen LähiTapiola Vahinkovakuutuksesta.

Tuossa boldattuna pari nastarenkaiden aiheuttamaa juttua.


Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2639 : 11.05.2017, 22:51:27 »
Tuo muutos 2015-2016. Mites kun muistelin jostain lukeneeni väittämän, että aivan viime vuosina kitkarenkaiden osuus olisi vain pienentynyt... Tosin saattoi olla jo pari vuotta sitten. En nyt löytänyt tuota ainakaan pikakuukkelilla.

Mutta koko IS:n juttuhan oli tuollaista lätinää muutenkin jostain yleisistä syistä, joissa on ollut trendi viimeiset parikymmentä vuotta ja nyt sitten selittäisi tuon muutoksen. Todellinen syy tuollaisiin on lähes poikkeuksetta jokin tilastointiin vaikuttava. Kuten tässä tod.näk. tuo yleistyneet (ja kallistuneet) lasivakuutukset ja joka pikku naarmusta kitiseminen vakuutusyhtiöön.

Tämän päivän nastoissakin on enemmän lamellirakoja kuin vanhemmissa. En kyllä ole kovin vakuuttunut, että pienet lamellien rakoset olisivat edes kovin vaarallisia. Niihin mahtuvat kivet ovat lähinnä hiekanjyväsiä. Kyllä se oikean iskemän synty vaatii jo vähän isompaa murkulaa. Mahtaako nastakaan siihen pystyä? Ainakin tämän päivän nastat ovat todella kevyitä. Mutta jostain syystä niitä kyllä tuntuu irtoilevan myös paljon (kasvaneet nastamäärät?). Parkkipaikoilla noita on ihan joka puolella, ei ollenkaan tähän malliin ollut aiemmin. Tiedän, kun pojan kanssa noita bongaillaan :)

Viime vuosina on ainakin Espoossa alettu käyttää ihan järkyttävän karkeaa sepeliä liukkaudentorjuntaan. Ei ihme, jos vähän laseja napsuu. Meidänkin taloyhtiön parkkipaikoilta talven sepelit poistui vasta tällä viikolla, kaksi kuukautta sen jälkeen, kun nopeammin reagoivilta. Noita on renkaiden mukana ihan turhaan kylvetty viimeiset kaksi kuukautta lähialueen kiihdytyskaistoille. Mutta eihän tällaiset kiinteistöhuoltofirmoja kiinnosta, kun mikään "ei kuulu meille". Halvalla saa halvan hoidon.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy