Autodiagnoosi  Carcom Oy

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113901 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #120 : 10.04.2017, 21:26:25 »
Sehän ajaa kohta sillä! :o

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Täytynee myöntää, että tästä on tullut lempiautoni. Johtuu varmaan siitä, että alkaa olla jonkinlainen näppituntuma siihen, miten tää oikein on rakennettu :)

Seuraava merkittävä etappi olisi saada auto pyörilleen ja työnnettyä talliin. Vaatii tuon rohjakkeen paikoilleen laittamisen:



Tänään oli ulkona märkää, joten tein valmistavia toimenpiteitä. Jarruletkut/putket talliin ja uusia osia tuhoutuneiden tilalle:



Motonetin tuotteet 23-3173 (letkut), 23-2024 (vasen+keskimmäinen putki, 65 cm) ja 23-2031 (oikea putki, 90 cm). Myöskään reissu Biltemaan ei mennyt hukkaan, sieltä saa Volvomallisia jarruletkun kiinnittimiä. Vanha oli vähän heikossa kunnossa:



(Yo. kuvassa on sitten mennyt väärinperin tuo kulmarauta, minkä läpi jarruletkun pää menee)

Löysin myös ehjän oloiset Monroen takaiskarit ja kolme paria jousia. Mahdollisesti ehjät nivomatitkin löytyisi, mutta ehkä mieluummin laitan tavan iskarit - ei helmiä sioille :P



Vasemmalla pisin pari on melko varmasti nivojen jouset, langanvahvuus vajaat 13 milliä. Oikeassa reunassa vihreällä maalilla merkattu pari, n. 13 mm.  Keskellä voittajaksi selviytynyt pari, mystisellä "72362"-leimalla merkatut, joissa langanpaksuus vajaat 14 mm. Jos joku tietää tuosta koodista jotain, niin olen kiinnostunut - google ei oikein osannut kertoa tuosta mitään.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2017, 17:42:10 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Joku oli katkaissut pyöränpultin takanapaan. Porakone ja Dremel pelastivat, tuossa pultin jäänteet:




Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Harmillisesti takaiskarien liikevara rajoittaa täydellisen XC-lookin saavuttamista:



:P

Yksi kasipätkän suunnittelukukkasista on takajousien alakiinnike:





Irroituksessa ensin menee tappi matalaksi ja kaikale alkaa pyöriä tyhjää. Sitten kun saat jollakin vippaskonstilla sen pysymään paikallaan, menee pultin booritukset ja se alkaa pyöriä tyhjää kaikaleen sisällä >:( Hitsasin pultinkannat kiinni niin pysyvät edes ne paikallaan seuraavassa remontissa. Jälkiviisaasti ajateltuna ihan perinteinen läpipultti olisi varmaan paras vaihtoehto, sen kannasta saa ainakin pidettyä kiinni kohtuullisen helposti, jousen sisältäkin.

Ja jarrulinjoja paikoilleen:




Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Nuo 850:n jarruputkikiinnikkeet ovat ihan fiksut, voi irroittaa ehjänä ja käyttää uusiksi:



Tossa on taakse menevän putken kiinnikkeitä, vieläpä tuplamäärä - tarvitsee yhden ison ja 5 pientä (+ tuo kolmiosainen kampa ja vasemman etujarruputken kanssa jaettu tuplakiinnike). Tuosta se lähtee:





Tuonne se päätyy:





Tuokin on muistaakseni Motonetin valmisjarruputki, ne taipuvat oikein miellyttävästi sormivoimin ja ovat helppoja asentaa. Pituutta vaan oli tässäkin reilunpuoleisesti, piti ylimääräinen putki hukata kuvan mukaiseen mutkaan. EDIT: Muistin väärin, tuo putki taisikin olla AD-Varaosamaailmasta mittojen mukaan hommattu ja pituus tietenkin periaatteella "varman päälle".

Hetken tuumailin, että kuuluuko auton pohjaan jonkinlaista paineensäädintä. Katselin varaosakuvia ja sellainenhan löytyy tuosta konehuoneen jarrupaketista, fiksu paikka ainakin mätänemisnopeuden kannalta. Varaosakuvastothan löytyvät ihan ilmaiseksi tuolta:

http://www.volvopartswebstore.com/

Kannattaa jokaisen DIY-Volvoilijan laittaa kirjanmerkkeihin viimeistään just nyt!

Auto pyörilleen, ilmaa donitseihin ja siirto-operaatio alkakoon:



Kuvastakin ehkä huomaa, että ilman tekniikkaa etupää nojaa - tekisi mieli sanoa että pohjaanlyöntikumien varassa, mutta tässä tapauksessa kuitenkin joustoliikkeen toisessa laidassa :P
« Viimeksi muokattu: 17.04.2017, 18:33:43 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Huikeaa menoa! Meinasitko jo ajella pian
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Deadline on vasta lokakuussa kun mesestä loppuu silloin leima...Vaikka onkin mukava auto ajella tuo väyrynen, niin ei vaan tunnu "oikealta"  :-\ Mut siksihän mie tätä innolla väsään että sais kunnon belgianlaivan taas alle  :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - Konetta huoneeseen
« Vastaus #127 : 17.04.2017, 19:12:33 »
Ensimmäinen varikkopysähdys matkalla talliin: Ovien vaihto. Koska halusin sittenkin veivilasit, ja paremmat luukut jemmaan pahan päivän varalle :)

Toinen pysähdys: Hyödynnetään melko tasainen asvalttipinta ja nostetaan kone paikalleen.



Löysin hyvän kuvan 850 moottorin ja apurungon tuennasta (Kuva lainattu tuolta: https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=26447):



Äkkiseltään voisi kuvitella, että etu- ja takapallerot (Kuvan osat 5 ja 7) olisivat samanlaiset, mutta eri osanumerolla niitä myydään. Samoin voisi kuvitella, että apurungon puslat (kuvassa 8 ja 9) olisivat samanlaiset, mutta vasen etummainen on erilainen... Skandixin sivuilta löytyi selityskin, erona on ovaali reikä - kolmessa muussa on pyöreä. Ja löytyi myös tieto, että Volvo nykyisin myy pelkkää pyöreäreikäistä, liekö ovat huomanneet että korinsa ja apurunkonsa on niin tarkasti valmistettu että turhaa tehdä ovaalireikäistä ollenkaan :P

Niin, noissa palleroissa en muuta eroa äkkiseltään huomannut kuin ohjuritapin sijainti suhteessa varmistusvaijeriin. Laitoin kuitenkin oikeille paikoilleen, saattaahan noissa olla vaikka jäykkyydessäkin eroa:



Ja pitihän se laittaa kyltti pajalle, aattelin että parempi tuossa kuin koneen päällä keräämässä öljyä:



Katotaan jaksaako sitä iltayöstä vielä mennä norsun kanssa painimaan konetta paikoilleen... Jos ei sada mitään ni ehkä sitten vois mennäkin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - Konetta huoneeseen
« Vastaus #128 : 17.04.2017, 23:46:23 »
Sinne se meni ja hyvin kestää kolmen tukipisteen varassa:



Auto ei ole paljoa tallissa ollutkaan viime vuosina, varmaan siksi näyttää niin kummalliselta tuolla:



Onpahan nyt katontapainen päällä niin voi sadepäivinäkin puuhastella auton kimpussa :)

Pakollinen in-air-kuva:


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - Konetta huoneeseen
« Vastaus #129 : 18.04.2017, 09:00:53 »
Veivit oli mun mielestä kanssa vaivattomat tuollaisessa, eihän niitä tuli liikaa avattua kun on tuo ilmastointi. Mut saat kyllä homman näyttämään helpolta. Ilman imusarjaa ja huohotinta ja flektiä tuolla on hienosti tilaa, mihin lie niitäkin tarvitaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - Konetta huoneeseen
« Vastaus #130 : 18.04.2017, 11:32:23 »
No helppoahan tällaisen suht simppelin auton rassaaminen on, mutta ei mitenkään kevyttä aina - täytyy sanoa että on tänään sellainen olo että tietää työnnelleensä autoa pitkin pihaa... Volvon vitonenhan on aika kompakti, paitsi sitten kun siihen sovitellaan valtava imusarja ja kaikennäköistä apulaitetta. Ja se onneton huohotinpurkki on ihan oma tarinansa... Vois laittaa huohotuksen suoraan ulkoilmaan, mutta moinen ympäristörikos taidettiin kieltää jo muutama vuosikymmen sitten.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - väljän lootan tutkimista
« Vastaus #131 : 22.04.2017, 13:11:03 »
Muutama vuosi sitten ihmettelin, miksi silloinen 8-pätkä (se minkä kori lähti romutukseen äsken) kolahtelee joskus kummallisesti kytkintä nostaessa. Silloin huomasin, että laatikossa on tasauspyörästön poskilaakereissa aikamoinen välys:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5865.msg778555#msg778555

Nyt sitten otin ko. lootan pöydälle ja eikun tutkimaan... M56:n purkuohjeet löysin tuolta:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/64440-quaife-lsd-install/

Magneettiin on tarttunut aika hyvin tavaraa: :o





On siellä eroosiota tapahtunut:




Tuo on oikeanpuoleinen poskilaakeri. Muissakin laakereissa oli kuoppaa, mutta ei ihan noin pahasti. Jollotusta, ainakaan autoon sisälle asti häiritsevää, ei tuosta vielä kuulunut. Laitetaan nyt vielä tähänkin tiedoksi, että M56:seen ilmeisesti saa nykyisin laakerisarjaa (toisin kuin joskus ennen):
http://www.kentso.fi/fi/product/volvo-m56-vaihdelaatikon-laakerisarja/000-VOLVOM56

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua
« Vastaus #132 : 23.04.2017, 19:12:10 »
En jaksanut laittaa koneen testaamista varten kokonaista laatikkoa paikoilleen, joten laitoin puolikkaan:



Eli M56:sen "kytkinkoppa":



Ettei moottorin ylätuki rasittuisi enempää, laitoin myös koneen takatuen paikoilleen. Tuohan tulee siis vain laatikkoon kiinni, siksi ei ollut aiemmin paikoillaan:



Startille piuhat:



Tää oli uutta tietoa mulle, diagnoosipistokkeen vieressä on startin testipiuha:



Eli saa syötettyä startille herätteen tuosta punavihreästä, testaamista varten. Ohittaa mahdollisen ajonestonkin. Jaa mistäkö tiedän... no siitä kun tähän tuli laitettua sellainen johtosarja, joka on tehty ajonestolle. Ja se itse ajonesto on tuossa toisessa kojelaudassa, joka makaa tallin lattialla... Tuollainen todella ärsyttävä tikkumallinen on kyseessä:





Vähän piti etsiä liittimiä ja tutkia sähkökuvia, mutta nyt on tuo kikkare ohitetty, tai ainakin avaimesta pyörittää starttia. Jos en ole ihan väärässä, niin tuo katkaisee myös sytytyksen. Mutta sen testaan myöhemmin, seuraavaksi bensansyötön kimppuun...

« Viimeksi muokattu: 23.04.2017, 19:15:49 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua
« Vastaus #133 : 24.04.2017, 23:57:11 »
Tankkia on pesty sisältä ja päältä, siitä ei vielä sen kummempia huomioita. Palaan asiaan kun saan sen autoon paikoilleen.

Päivän toinen aihe oli puristuspaineiden mittaus. Päätin vihdoin hommata mittarin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Puristuspainemittari-2000016979/

Vaikutti pätevän oloiselta näin maallikon mielestä, ja mittaustuloksiakin sain:



15.5 - 14.5 - 15.0 - 14.9 - 16.5 bar

Mittarin mukana tulleen ohjelappusen mukaan 1kg/cm2 (vähän reilu 1 bar) heitto on sallittu tuossa suuruusluokassa. Muuten menisi ihan käsikirjoituksen mukaan, mutta vitonen on liian hyvä näköjään... Tai keskimmäiset pytyt liian huonoja... No, tyydyn tässä vaiheessa sanomaan että "jaa". ::)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua
« Vastaus #134 : 25.04.2017, 07:37:45 »
Varmaan parhaita kasipätkiä mitä käyttöautoina silti ;)

Mikä ton koneen tarina nyt olikaan mistä se lopulta tuli?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron