Elekma  Autoracing

V90 -98 4,6l(purettu) ja ex 965 B6254T -95

  • 129 Vastauksia
  • 44521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #60 : 18.03.2017, 01:14:40 »
Lokasuojat, helmamuovit ja helmakantit saivat maalin päälleen keskiviikkoiltana maalarin toimesta. Ei tarvinnut itse ruveta harjoittelemaan uudestaan kun aikaa edellisestä kerrasta onkin jo. Torstaina oli välipäivä ja eilen aloitin kasaamisen. Keula on enää maskia vaille. Vasen lokasuoja oli etukulmasta eli vilkun päältä ihmeellisesti hieman kierteellä ja sitä piti taivutella, että istuu edes sinnepäin. Eihän sellaista huomaa irtaallaan. Sen minkä huomaa on väriero tuoreen ja vanhan maalin välillä. Halusin nähdä miten isoksi ero tulee ja oviin tehdään häivytys myöhemmin.

Pyöränkoteloihin sumutin kotelosuojan ja alustamassan jo tässä vaiheessa, jotta saa sisälokarit kiinni. Ennen koko pohjan suojausta on koteloista pestävä puhallushiekat ja muut roskat sekä tehtävä uusi putkisto. Ei viitsi massata käsiäkin putkistoa laittaessa. Huuhtasin sisälokareista irtopölyt pois ja kiinnitin takapuskurinpäätyjen korikiinnikkeet uudestaan. Vasen pääty oli jo irti ja oikean joutui repimään kun toinen kiinitysruuvi jämähti vastamutteriin.  Molemmat oli kiinnitetty jo aiemmin osittain parilla pikkuruuvilla, laitoin nyt liimalla ja useammalla ruuvilla. Josko kestäis.



Aloitin Ixionien sovittamisen eteen, pitää kokeilla saako tolpan alapään kiinnityksellä ja camberilla pelaamalla vältettyä spacerien käytön.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:19:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #61 : 18.03.2017, 13:48:24 »
Tänään ei tainnut olla aikaa kuin pariin pikkujuttuun. Laitoin takapuskurin paikalleen ja Ixionit toiselle puolelle. Ei ne ainakaan heti sovi omaan silmään yhtä hyvin kuin Thorit. Saa nähdä tottuuko niihin ::) Vaatis tietysti esim. 1,5cm lisää madallustakin. Perän korkeuttahan voi säätää sitten jos coili-iskarit laittaa, nyt siellä on Nivot jotka juuri ja juuri jotain kuormaa kantaa.





Pestäkin vois kohtapuoliin.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:20:24 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #62 : 21.03.2017, 23:17:28 »
Pesin molemmat sunnuntaina ja laitoin hopeaan sisälokarit sekä helmat paikalleen. Muutakin oheisnäpräystä tuli tehtyä.

Tänään vaihdoin hopeaan 302mm etujarrut kilpiä ja letkuja myöden. Putkiliitos piti luonnollisesti lämmittää irti ja jätin sen kohdan aiemmin ilman kotelosuojaa ja massaa, jottei tarvitse sammutella kovin suurta tulta ::) Rapsuttelin ABS-kehät puhtaaksi ja vedin joka väliin alumiinitahnaa. Kuraläpät laitan ja alkuunsa meinasin niistä korinvärisiä, mutta kokeillaan mustana. Ehjempi etuspoileri on odottamassa maalausta.


Josko nuo vielä jossain vaiheessa saisi maalattua samaan väriin.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:20:41 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #63 : 22.03.2017, 19:24:00 »
Vaihdoin punaiseen hopean vanhat etulevyt ja sinne meni tutinat jarrutuksessa. Hopeaan kävin laittamassa kuraläpät paikoilleen. Etuspoileri näkyi saaneen värin päällensä eli huomenna se kiinni. Takapuskurinhelman kuoriutuneet maalit voi joutua korjaamaan, mutta muuten taidan antaa olla puskurien naarmut ja muut sellaisenaan. Ainakin toistaiseksi ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #64 : 23.03.2017, 20:32:11 »
Laitoin hopeaan etuspoilerin paikalleen, kävin vähän ajelemassa ja otin kuvankin hämärässä vielä kun se on suht puhdas.


Vois lokasuojien sävyero häipyä vähän jos jaksais vahata loppuauton.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:21:08 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #65 : 24.03.2017, 00:03:28 »
Tulipas siitä sievä!

Kerro toki strategisia tietoja takacoilovereista aikanaan jos toteutat sen homman. Jospas minäkin tärvelisin Royalin madaltamalla sitä pari senttiä :juhau:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #66 : 26.03.2017, 00:52:19 »
Onhan se nyt ihan ok päältä. Vanhan maalin vaaleampi sävy sopii omaan silmään paremmin kuin maalattujen osien uusi, mutta ei viitsi uudelleenkaan maalauttaa sen takia :P

Perjantaina ehti vähän putsailemaan kertyneitä pölyjä hopean sisältä ja eilen en saanut "muuta" tehtyä kuin pakoputkiston. Takalattian kohdalta lytistelin putkea vähän ja laitoin V-bandit etupöntön molemmin puolin. Nyt on siis DP 3,5", katti 3", siitä takapöntölle 3" sekä takapönttö ja häntä 2,5". Molemmat pöntöt ovat 420 pitkiä Simonssin ovaaleja. Takapöntössä ei ois haitannut vaikka ois ollut leveydeltään ja paksuudeltaan samankokoinen kuin etummainen. Etupönttö piti laittaa vähän joka suuntaan kallelleen, että mahtui. 3" putki menee akselinylityksenä hienosti tilan puoleen, mahtuisi vaikka 3,5" jos tarvitsee.





Ääni on aika hyvä, ei möykkää juuri kiihdytyksessäkään. Ainoastaan kuormittaessa noin 1500-2000rpm välimaastossa tulee melko voimakas resonanssi. Maantienopeuksissakaan ei ole mitään. Kateltava eläiskö putki kun ei ole kovin suuria välyksiä parissa paikassa. Samalla muuttui koneen luonne uudestaan. Aiemmin esim. kakkosvaihteella sai ehkä 0,3bar ahtoa ja nyt 0,5bar tulee ns. heittämällä. Isommilla vaihteilla paineennousu alhaalta vedättäessä muuttui vielä selvemmin. Lievää tuketta vakiossa takapöntössä ??? Kytkin tosin ei osoita vieläkään minkäänlaisia luiston merkkejä. Ei kait tarvitse ärrän asetelmaa ja kiinteää pyörää vaihtaa? ;D
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:21:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #67 : 27.03.2017, 22:13:52 »
Vaihdoin eilen kesärenkaat alle ja sain tolpan kiinnitystä napaan passattua niin paljon, että mahtuvat juuri ja juuri pyörimään ilman kontaktia. Tässä vaiheessa camber oli nolla ja tänään levitin yläpään etummaista pultinreikää korissa hieman, jotta sen sai kohilleen. Sen verran tuli lisää rengasmelua kesäkumeilla, että taidanpa laittaa äänieristettä ainakin takapyöränkaariin ja varmaan konttiin muutenkin.

Aamupäivällä kävin mittauttamassa päästöt ja konttorilla hakemassa lisää ajoaikaa viimeisen päivän kunniaksi, koska aikeista huolimatta Savon Autotunella ei ollut aikaa tehdä katsastuspenkitystä. Minkäs teet kun se on nykyään viikot muualla ja vain viikonloppuisin paikkakunnalla. Katsastuksen osalta ei mitään kummempia ja samalla tehtiin melujen osalta testimittaus, ettei tarvitse varsinaisessa mittauksessa ämpyillä. Aika kauas jäi maksimista, ei tullut kuin 80dB(A). Katsastuksen jälkeen otin yhteyttä Motestiin ja iltapäivällä löytyi välikkö penkitystä varten. Ei tullut päivän ajoihin kuin noin 240km lisälenkki sen takia, mutta kun lähempänäkään ei ole tarjolla mappianturilla varustettua penkkiä :buck2: Muutosta varten jäi enää paperihommat ja nekin on jo alustavasti katseltu läpi konttorilla.

Penkitys meni hyvin ja ajettiin ensin lappu katsastukseen ja sen jälkeen sen mitä suuttimet oletettavasti sallii. Tuloksena näyttää 0,5bar paineella 269hv pyörältä ja 287 koneelta. Vääntöä koneelta 358Nm. Minusta siinä on 10-20hv liikaa siihen nähden mihin suuttimien pitäisi riittää 4bar peruspaineella? Toisaalta voi olla, että peruspaine on hieman korkeampikin, mutta en ole saanut aikaiseksi mitata. Perinteisesti ahdot nousivat hieman hitaammin kuin kadulla, jäätiin ehkä 500-600rpm todellisesta ja sitämukaa jäi ehkä vääntöäkin uupumaan lapusta.

Tuossa on jonkinlaista videota: https://youtu.be/kY8Aj_LCxks

Ja tuolta se näyttää likaisena kesäpyörillä:



Paluumatkalla pysähdyksen jälkeen alkoi nytkähtely joka paheni aika nopeasti. Aina pysähtymisen jälkeen tilanne oli hetken hyvä, siitä sitten huonontui kunnes löysi tietyn tason jossa mentiin. Hieman paineelle mennessä tilanne korjaantui. Matkalla käytin jo immua, lambdaa ja bensanpaineensäätimen letkua irti jos ne jostain syystä ois sekoilleet sopivasti. Melkein kaikki muu tulikin sitten testattua ennen kuin otin nokka-akselin asentotunnistimen liittimen sormiin. Sitten kävi näin:



Ihan hyvä liitos kun osa liitinrungostakin on toisen sisällä, minne ne johdot vaan meni? ;D Lähtivät irti kokonaan kun aukaisin liitintä. Huomenna töiden jälkeen vaihdan toisen anturin niin ei tarvitse varoa käsiä dp:n kanssa. Bensansuodatin oli joka tapauksessa vaihtolistalla ja se on nyt uusi. Tulpatkin vaihdoin kaiken varalta testaillessa ja säädin kärkivälin 0,6 milliin. Aiemmat oli vakiot BCPR6ES vakiolla kärkivälillä ja nyt on BCPR7ES, joita on tullut käytettyä näissä ns. peruskoneissa.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:22:54 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #68 : 28.03.2017, 07:47:34 »
Penkitys meni hyvin ja ajettiin ensin lappu katsastukseen ja sen jälkeen sen mitä suuttimet oletettavasti sallii. Tuloksena näyttää 0,5bar paineella 269hv pyörältä ja 287 koneelta. Vääntöä koneelta 358Nm. Minusta siinä on 10-20hv liikaa siihen nähden mihin suuttimien pitäisi riittää 4bar peruspaineella? Toisaalta voi olla, että peruspaine on hieman korkeampikin, mutta en ole saanut aikaiseksi mitata. Perinteisesti ahdot nousivat hieman hitaammin kuin kadulla, jäätiin ehkä 500-600rpm todellisesta ja sitämukaa jäi ehkä vääntöäkin uupumaan lapusta.

Mielenkiintoiset lukemat, laskennallinen vapari koneteho olisi lapun perusteella 190 hv nurkilla. Oliko tässä paikallaan 3 litrasen nokat? Pelkkää E85 tankissa?

Tarvitseeko konttorille teholapun ja muutosten selvennysten lisäksi jotain muuta? 
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #69 : 28.03.2017, 11:16:16 »
Pelkällä E85:llä toki. Kone on mekaanisilta osin täysin vakio, kytkin myös. Kait siihen on joskus elämänsä aikana kannentiiviste ja kytkin vaihdettu?
Konttori haluaa varaosavertailun mallisarjan tehokkaimpaan tai vastaavan paperin. Ihan kuin mihin tahansa muuhunkin, jos auto ei jo valmiiksi ole tehokkain versio. Se on sitten konttorista kiinni millaisen paperin kelpuuttavat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #70 : 01.04.2017, 15:47:36 »
Hopean muutoskatsastus suoritettu puolenpäivän aikaan, turbo ja 18" pyörät papereissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #71 : 16.04.2017, 17:23:02 »
Otin hopean kontista roinat pois ja laitoin pohjaan ja oikeaan sivuposkeen pari kerrosta STP Black Silveriä sekä hieman takaluukkuunkin. Pitää jatkaa eteenpäin kunhan saan aikaiseksi ostaa lisää.


Pintaruosteetkin putsailtava varapyöräkotelon vasemmasta etunurkasta.

Vielä 10km ja 490tkm menee rikki. Reilu 6000km on tullut ajoa oston eli öljynvaihdon jälkeen, vois ens viikolla vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 00:23:23 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #72 : 22.04.2017, 01:26:23 »
Alkuviikosta vaihdoin hopeaan öljyt ja kävin hakemassa manuaali sedanin varaosa/purkuautoksi. Onhan se yleiskunnoltaan liian hyvä purkuun(esim. melkein uus tuulilasi ja syyläri), mutta kun kaikkea pientä tarvetta on :idiot2: On tullut siirrettyä parempia osia hopeaan kuten uudenveroiset tuulilasilistat, keskuslukon kaukosäätimet paremmilla napeilla ja tänään lukollinen perä. Immunkin otan varalle talteen.

Töiden jälkeen tiputin sedanista vaihteiston oheistarpeineen, takavakaajan ja perän pois. Koppa pihalle, hopea sisälle ja perä vaihtaen. Linnunluiden kiinnitysmutterit olivat vähemmän yllättäen aivan ruosteessa ja ne piti vinguttaa halki, jotta sai auki. Vakaajan irrotustarvetta lukuunottamattahan tuossa hommassa ei kovin paljoa aikaa saa menemään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #73 : 22.04.2017, 08:00:52 »
Otahan mulle miittiin sit mukaan yks syyläri kun sulla niitä nyt on varastossa kun tuo oma vuotaa edelleen ;)
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja 965 B6254 -95
« Vastaus #74 : 24.04.2017, 22:57:54 »
Vaihdoin punaiseen hopean vanhan perän ja loppui ajossa ja erityisesti peruuttaessa terävämmin kytkintä käyttäessä kuulunut "lopsahtelu". Sen verran paljon oli väljää. Samaan vahinkoon korjasin vasemmalla tankin etupuolella olevan poikkipalkin reiän. Luonnollisesti vanhaa joutui poistamaan selvästi enemmän, jotta sai hitsille tarttumapintaa. Muuten ei tästä eroon päässyt kuin vaihtamalla illalla tutun kanssa S80 T6:een, tietääpä mitä rassaa huomenna töiden jälkeen...
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Ateho  Elekma