Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Joren ahettu nokkamuki

  • 154 Vastauksia
  • 63862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki (940 turbo goes 960look)
« Vastaus #135 : 20.07.2016, 17:03:33 »
Pikku välipäivitystä.
Nokkamukista nostelin tekniikan poissa, jos pikkuhiljaa potkittais tääki rojekti käyntiin näin syksyn pimeitä vasten kun kesällä on paljon mukavampaakin tekemistä kun hikoilla autojen kanssa :D

Valkeesta ilmastointi lopetti toimintansa ekoilla helteillä. Kompuran magneettikytkin, hihnapyörä ja runkopalkki vierestä on hyvin sotkeutunut väriaineeseen.. Ilmeisesti siitä työntäny aineet pihalle. Pitäis varmaan heittää tosta toisesta kompura ja käydä ilmastointihuollossa. Siinä ei tulla enään ilmastointia näkemään. ???

Pistetääs vielä tosta käyttökulkineesta kesäiltainen kuva uuden fisulinssin testailuista *W->

Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki (940 turbo goes 960look)
« Vastaus #136 : 06.01.2017, 22:58:23 »
Joko on tinamoottorin pituus päätetty?  ;)

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tinamoottorin pituus on siis nyt päätetty ja pituudeksi valikoitui kuningaskutonen ???

Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki (940 turbo goes 960look)
« Vastaus #137 : 07.01.2017, 11:05:25 »
Joo. Hetken mielijohteesta muuttui suunnitelma tinamoottoriin kun sattui sopivasti kohdalle ::) Vinomoottoriin ehdin kanget ja muuta pienempää jo hommailla. Ja kyllä, maltillisesti ahdettuna ;)
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #138 : 30.01.2017, 21:00:05 »
Pikkusen käyty puuhastelemassa uuden tuttavuuden kanssa..
3L kampura tarttui koneen hakureissulla myös matkaan ja Lunkalta tuli T6 mäntäsarja hommattua ::)

Männänrenkaita nyt selvitellyt mistä löytyy passelit. Vielä oisi siis laakereita, h profiilia ja tiivisteitä hankintalistalla.



Tähän jätin hommat ja pukkasin koneen nurkkaan odottelemaan uutta reissua auton luokse. Apulaitteita ja muuta siis riisuttu koneen ympäriltä.
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #139 : 22.05.2017, 13:56:54 »
Jaahas, täälläkin pienimuotoista edistymistä tapahtunut :)

Moottorin alakerta kasattuna. Vielä puuttuu apulaitteita ja tämmöstä kyljestä.
Tuli siis 3L kampiakseli, T6 männät, h-profiilit, kaikki uudet laakerit ja tiivisteet tottakai.

Kansi on tällähetkellä koneistamolla työn alla.
Jospa sitä pääsee pikkuhiljaa koesovittaan keulille 8)
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #140 : 09.01.2018, 19:39:44 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.   :idiot2:

Hiljaiselo jatkuu...

Kansi kävi tosiaan koneistamolla. Tasopinnan oikaisu ja R-seetiä tuli siihen. Myös kanavat tuli siistittyä.

Voimansiirtopuoli alkaa olla kans hyvällä mallilla. Tallilla on nyt siis bemarin 6v ZF, -765 asetelma ja sintterilevy.
Näistä isot kiitokset boostille Lensu powershoppiin.

Pitäs alkaa suunnittelemaan sopivaa ahdinta ja pakosarjan tekoa seuraavaksi.. Ehkä tämä joskus liikkuukin? ::)

Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa samppa400

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #141 : 14.04.2019, 12:19:24 »
mikäs on tän projektin kohtalo? oli sen verran mielenkiintoinen että olisi mukava kuulla kohtalosta!

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #142 : 14.04.2019, 18:26:09 »
Hitaasti mutta varmasti  :D

Olkkariin on erinäisiä osia kertynyt enemmän ja vähemmän..
Maxxecu sport premium kitti tuli moottorinohjaukseksi ja tälle tabletti kaveriksi mittareiden virkaa toimittamaan, Lensulta pikkuholsetti. Pari -044 pumppua. BC-racingin alusta..

Myin yhden harrastuksen vähemmäksi viime kuussa joten eiköhän tälle keksitä enemmän aikaa tänä vuonna  :idiot2:

Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa samppa400

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #143 : 23.04.2019, 21:50:51 »
mukava kuulla että rojekti on vielä hengissä! ei muutaku päivitystä ja kuvia tulemaam ;)

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #144 : 10.06.2019, 02:33:30 »
Pitäsköhän tännekkin välillä jotain päivittää ???

Konetta on hieman mallailtu konehuoneeseen että sai vähän mittaa pakosarjan tekoon. Mutta eihän se 940 rungon puolen korvakoihin istu näillä 960 koneen korvakoilla..
Jotenka siihen vähän lääkettä L-M-R:ästä pitäisi olla tuloillaan.. Koneelle ja bmw:n laatikolle valmiit korvakot. Nappasin sieltä samalla vaihdekeppi härdellin ja poikkituen konehuoneeseen.

Pakosarjan tekoa myöskin aloitettu. 1 2 3 sylinterien putket heppailtu valmiiksi. Vielä loput 3 sylinteriä.
Tälle kaveriksi tial style kopio hukkaportti ja dumppi.
Myös MAC-venttiilin tilasin ahtopaineen säätöön, kun maxxecussa on hieno kytkin ominaisuus tablettiin niin pitäähän se mielenkiinnosta kokeilla :2funny:

Polttoainelinjoiksi tilasin teflon teräspunosletkua ja suodattimeksi tuli tommonen Nuken tekele. Näitä pitää alkaa pakosarjan teon jälkeen valmistelemaan.
Sain myös EV14 suuttimet ja uudemman tinamoottorin puolat.


Tein myös kuvatfi sivustolle tunnukset joten ei pitäisi enää kuvien laitonkaan olla hankalaa.
Täältä klikkaamalla pääsee jotain näkemään.  *W->
https://jortsu.kuvat.fi/kuvat/
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #145 : 14.06.2019, 20:34:45 »
Vähän edistytty tämän kanssa taas.. Pakosarjan sain räjittyä migillä kasaan. Hukkiksen lähtö pitää tosin vielä tehdä..



Tässäpä itse koneen kyljessä mallina.


Konehuoneesta lähti myös LH:n johtosarja jo pois. Eberin johdot ja kaikkee ylimääräistä johtoo mitä sieltä nyt löytyi tuli karsittua..
Ensi viikolla saan myös uuden huohotinpöntön siniseltä joten voi imusarjankin jo pistää paikalleen..
Alkais pääpiirteittäin siis kone olla kasassa.

Jospa tää pikkuhiljaa  ::)
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #146 : 21.06.2019, 18:33:34 »
Tällänen kiva paketti tuli ruotsinmaalta L-M-R:ästä S*



Koneen korvakot passasi hyvin  8)
Kone istuu muutenkin vähän jämäkämmin noilla mitä isoilla väljillä kumityynyillä..



Hukkaportin paikka löytyi myös. Tulee tonne iskaritolpan taakse. Pakosarjasta on lähtö valmiina ja hukkiksen laippa jigissään. Pitää hakea lisää tuota paksumpaa putkea niin saa viimeisteltyä sen..
Myös uuden huohotinpöntön sain, mitä ei valitettavasti saanutkaan asennettua kun siihen ylös tulevaa kumiholkkia ei täydellisessä tiivistesarjassa tulekkaan.. Piti tilata se erillään..
Imusarjan kumminkin kasailin valmiiksi uusilla pannoilla ja kaasuläpän ja kaasuvivuston kasailin myös paikalleen.. Tämä menee koneen kylkeen kun saan toivottavasti ens viikolle huohottimen tiivisteet.

Pikkuhiljaa pikkuhiljaa.... ::)

Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #147 : 25.07.2019, 21:09:40 »
Pakosarjan laipat oikaistu.. Kilkkettä pulttailtu kiinni
Ahtimen öljylinja haaroitettu öljynpaineanturilta. Paluuta en vielä saanut kun allekirjoittanut teki vähän liian ahtaan pakosarjan. Ei sovi tilattu AN12 nippa lähtemään.. Pitänee tilata toisenlainen laippa öljynpaluulle ja tehä alkupätkä putkella..
Tänään sain kasattua kytkimenja soviteltua asetelman ja painelaakerin välyksen ja pultattua laatikonkin paikalleen.



Tarkotus ois nostaa paketti tälläkertaa autoon jäädäkseen.
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #148 : 04.09.2021, 01:24:40 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Jooo..
Aika on vähä vierähtäny, mutta pitäsköhä tänne päivitellä välillä jotain. :idiot2:

Auto alkaa siis pääpiirteittäin olemaan muutamia juttuja vaille katsastuskuntoa.

Kardaani lyhennelty sopivaksi ja työsylinterille uudet linjat tehty. Tähän löyty muistaakseni e36 bemarista takaletku missä oli sopivasti m10x1 naaraspuolen päät niin sai helposti tehtyä putket jatkoksi. Samalla uus gummi ja laakeri kasatessa.



Putkisto ja DP tullut tehtyä. Ahtimelta lähtee v-bandillä ja koko DP 3.5" joka supistuu auton alla 3" josta jatkuu taakse asti samalla putkella mikä tässä aikoinaan olikin.
KL-racingin metallikenno katti ja ennen akselia 1 pikku simonsin läpivirtaava vaimennin ja akselin jälkeen 50cm pitkä simonsin vaimennin myöskin.
Äänet on omasta mielestä ihan sopivat. Ei oo mikään liian race ja matka-ajossa ei ala tympimään meteli.





Siinä vähän konehuoneesta kuvaa. Nykytilanteessa ilmanputsari on vähän alemmaksi siirretty silikoniletkulla.
Kuva on aika vanha ja vähän vaiheessa.

Maxxecu osoittautui hyvinkin aloittelija ystävälliseksi ja aika äkkiä pääsi jyvälle miten sitä pitää säädellä ja sain antureiden vastusarvot ja muut perusjutut kohdalleen.
Ecu ja sulakerasia löysi paikkansa hanskalokerosta ja johtosarjan tekemiseen sai kulumaan yllättävän monta iltaa.
Auton omia johtoja lähti melkein 2 ämpärillistä pois  :2funny:
Triggerin kanssa meinasi olla alkuun vähän ongelmia, kun ei mitään aikasempaa kokemusta ollut ohjauksen säädöstä.
Tätä selvitellessä ja tutkaillessa kumminkin sain auton käyntiin ja pääsi tekemään ahtimen öljynpaluun uusiksi.. (ei enää halvimpia an liitinpaketteja) Näytti ekoilla käyntikerroilla että vuotaa vähän joka välistä öljyä. Nyt lähtee ahtimen pohjasta putkella alaspäin josta taittuu pakosarjan välistä ja yhdistyy letkulla lohkoon.
Lohkon päähän tehty siis kierteet johon ruuvattu an12 lähtö kiinni, josta lähtee noin 60asteen mutkassa letkulähtö.

Pienien vuotojen ja ongelmien jälkeen autolla kumminkin päästy nyt testiajoja ajamaan.
Ihan mukavaltahan tuo tunnostaa ja motivaatiota kummasti tuli lisää heti kun se alkoi omin avuin liikkumaan.
Tossa pikku video testiajoilta.

https://jortsu.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/rndm/video0.mov

Toivotaan nyt että ei enään muita ongelmia tule.
Dynoon pitäisi lähiaikoina mennä ja jos siellä kaikki menee suunnitellusti niin yritetään vielä muutoskatsastaa auto syksyn rientoihin.
Jos muutoskatsastuksesta selvitään niin talven aikana pitää fiksailla tuo kori takaisin kuntoonsa. Katosta ja muutamista kohdista on vuosien aikana lähtenyt vähän lakkapintaa ja pari pikku äksidenttiä sattunut niin joutuu vähän fiksailemaan.

Koitetaan päivitellä tännekkin jatkossa jotain vähän useammin ;)
Ja kuvien linkistä pitäisi päästä katselemaan random kuvia mitä nakkelin sivustolle.



Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Joren ahettu nokkamuki
« Vastaus #149 : 30.09.2021, 12:24:07 »
Pitää näköjään fixailla nuo edellisen postauksen kuvat josain välissä ja uppailla ne uudestaan.

Mutta itse asiaan!

Penkistä kohtuullisilla ongelmilla selvittiin ja ensimmäinen katsastus meni hylkyyn käsijarrun heikon tehon takia.
Nakkelin uudet kamat sinnekkin kun levyt, palat ja satulat tähän jo aijemmin kesällä vaihdoinkin, mutta kenkiin en koskenut kun uusissa oli vähemmän pintaa kuin vanhoissa.
Ois varmaan kannattanut, oli nimittäin kaikenlisäksi se linkkumekanismi väärinpäin eli nuoli ja UP teksti osoitti molemmilla puolilla alaspäin. :2funny:

Tuo kuntoon ja tänään kävin jälkitarkastuksessa ja auto on siis nyt muutoskatsastettu nykysäännöksien mukaan uudelle tekniikalle!
Samaan syssyyn pistettiin tuo BC:n alustasarja ja vanteet otteeseen. :)



Jäihän tähän vielä vähän syksyä jäljelle niin ehtii hieman kilometrejäkin tulla ennen talvea.  S*
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

 

Kulkukoira  Proturbo