Elekma  Autoracing

Volvo S80 D5 AWD -09 Executive ongelmaa

  • 4 Vastauksia
  • 371 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ranttall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Volvo S80 D5 AWD -09 Executive ongelmaa
« : 10.04.2024, 21:30:34 »
Moikka tällekin foorumille. Tuli viime kuussa pitkästä aikaa palattua Volvoon ja ostettua otsikon mukainen auto reilu 400tkm ajettuna ja auto on kilometreihin nähden pelannut uskomattoman hyvin.  8)

Pari pientä ongelmaa on kuitenkin ilmaantunut. Ostettaessa adaptiiviset valot eivät kääntyneet ja auto herjaa tästä syystä ajovalovikaa sekä yksi etuparkkitutka temppuilee ja jää joskus huutamaan, ei kuitenkaan läheskään joka kerta kun tutka on käytössä vaan useimmiten toimii normaalisti.

Tai noh, toimi. Liikkeen kanssa sovittiin, että viedään auto ainakin alkuun heidän piikkiinsä "halvalle monimerkkikorjaamolle". No, näin tehtiin ja heidän diagnoosinsa oli että tutkalle eteen uusi johtosarja ja että adaptiivisten valojen vika johtuisi mahdollisesti jälkiasennetuista ledipitkistä, mutta todennäköisesti saattaa tarvita uuden umpion.

Noh, sovittiin että vaihdetaan etututkien johtosarja ja ALKUPERÄISET pitkät autoon liikkeen piikkiin. Tänään hain sitten auton pois ja puhelimessa jo kerrottiin, että kaikki etututkat antavat edelleen vikakoodia eikä valot käänny vieläkään sivuille. Sähkärin pitäisi kuulemma tutkia tarkemmin parkkitutkia ja valot vaatisivat ainakin yhden uuden umpion.

Haettuani auton yllätys oli iloinen, kun kotimatkalla huomasin, että aiemmin silloin tällöin temppuilleen tutkan sijaan koko järjestelmä kytkeytyy nyt saman tien pois päältä ja mittaristoon tulee ilmoitus "pysäköintitutkajärjestelmä vaatii huollon" eli nyt ei toimi tutkat edessä eikä takana. Kävin myös nyt illalla testaamassa pitkiä, niin sinne on asennettu pitkien paikalle halogeenipolttimot! Ei kai nyt oikeasti voi olla, että Executive-mallissa olisi tehtaalta tullessa ollut bi-xenonien sijaan halogeenipitkät?!

Vinkkejä mahdollisista vikakohteista otetaan vastaan sekä erityisesti vinkkejä siitä, miten tässä kannattaisi lähteä etenemään? Liikettä on kuulemma laskutettu nyt n. 600€ edestä ja sanoivat sieltä, että heidän kipurajansa alkaa olemaan täynnä ja auto on vain huonommassa kunnossa kuin ennen "korjausta". Kannattaako olla suoraan yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai voinko vaatia, että auto palautetaan siihen kuntoon missä se oli ja vien sen suoraan siitä Volvolle?

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 AWD -09 Executive ongelmaa
« Vastaus #1 : 10.04.2024, 22:29:22 »
Sanot että laittavat kuntoon kun niin on luvattu. Näin se maksaa yleensä enemmän kun käytetään ensin siellä edullisemmassa paikassa ja sitten viedään sinne missä se oikeasti korjataan  :(

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 AWD -09 Executive ongelmaa
« Vastaus #2 : 10.04.2024, 23:29:56 »
Moikka tällekin foorumille. Tuli viime kuussa pitkästä aikaa palattua Volvoon ja ostettua otsikon mukainen auto reilu 400tkm ajettuna ja auto on kilometreihin nähden pelannut uskomattoman hyvin.  8)

Pari pientä ongelmaa on kuitenkin ilmaantunut. Ostettaessa adaptiiviset valot eivät kääntyneet ja auto herjaa tästä syystä ajovalovikaa sekä yksi etuparkkitutka temppuilee ja jää joskus huutamaan, ei kuitenkaan läheskään joka kerta kun tutka on käytössä vaan useimmiten toimii normaalisti.

Tai noh, toimi. Liikkeen kanssa sovittiin, että viedään auto ainakin alkuun heidän piikkiinsä "halvalle monimerkkikorjaamolle". No, näin tehtiin ja heidän diagnoosinsa oli että tutkalle eteen uusi johtosarja ja että adaptiivisten valojen vika johtuisi mahdollisesti jälkiasennetuista ledipitkistä, mutta todennäköisesti saattaa tarvita uuden umpion.

Noh, sovittiin että vaihdetaan etututkien johtosarja ja ALKUPERÄISET pitkät autoon liikkeen piikkiin. Tänään hain sitten auton pois ja puhelimessa jo kerrottiin, että kaikki etututkat antavat edelleen vikakoodia eikä valot käänny vieläkään sivuille. Sähkärin pitäisi kuulemma tutkia tarkemmin parkkitutkia ja valot vaatisivat ainakin yhden uuden umpion.

Haettuani auton yllätys oli iloinen, kun kotimatkalla huomasin, että aiemmin silloin tällöin temppuilleen tutkan sijaan koko järjestelmä kytkeytyy nyt saman tien pois päältä ja mittaristoon tulee ilmoitus "pysäköintitutkajärjestelmä vaatii huollon" eli nyt ei toimi tutkat edessä eikä takana. Kävin myös nyt illalla testaamassa pitkiä, niin sinne on asennettu pitkien paikalle halogeenipolttimot! Ei kai nyt oikeasti voi olla, että Executive-mallissa olisi tehtaalta tullessa ollut bi-xenonien sijaan halogeenipitkät?!

Vinkkejä mahdollisista vikakohteista otetaan vastaan sekä erityisesti vinkkejä siitä, miten tässä kannattaisi lähteä etenemään? Liikettä on kuulemma laskutettu nyt n. 600€ edestä ja sanoivat sieltä, että heidän kipurajansa alkaa olemaan täynnä ja auto on vain huonommassa kunnossa kuin ennen "korjausta". Kannattaako olla suoraan yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai voinko vaatia, että auto palautetaan siihen kuntoon missä se oli ja vien sen suoraan siitä Volvolle?

Miten näissä on kaukovalot sitten toteutettu? Bi xenonhan on sama polttimo lyhyessä ja pitkässä, siellä umpiossa on polttimon edessä varjostin joka siirtyy pois kun laitat pitkät päälle. Volvossa on myös lisänä apupitkä samassa umpiossa joka tosiaankin on halogeeni.

Poissa Ranttall

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 AWD -09 Executive ongelmaa
« Vastaus #3 : 13.04.2024, 10:50:04 »
^ Tämä varjostinhomma tuli itselleni uutena, mutta näin ilmeisesti juurikin toteutettu. Valot siis tehty ilmeisesti asianmukaisesti. Ainoa mitä en tajua on se, miten tuohon polttimonvaihtoon oli laskettu hinta-arvioksi 150-200€...

Mutta sitten noihin parkkitutkiin. Näistähän ei tosiaan ollut tuota vikailmoitusta ennen tuota "korjausta", mutta nyt tulee vikailmoitus ja koko järjestelmä ei tosiaan mene päälle. Selitykseksi sain, että sähkärin pitää tutkia tarkemmin, mutta todennäköistä on, että korinohjainlaite olisi rikki ja nyt kun uuden etututkan johtosarjan ansiosta korinohjauslaite saa oikeaa informaatiota, niin se olisi kytkenyt koko järjestelmän pois päältä. Itse en jotenkin oikeen osta tätä selitystä, mutta en nyt oikein tiedä miten muutenkaan tässä pitäisi lähteä etenemään. Vai viedä vain auto omaan piikkiin johonkin Volvoon erikoistuneeseen liikkeeseen/merkkihuoltoon.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: Volvo S80 D5 AWD -09 Executive ongelmaa
« Vastaus #4 : 18.04.2024, 12:17:59 »
Parkkitutkaan liittyen, autosta pitää ottaa Vidalla koodit ulos niin tietää tasan tarkkaan mikä siellä on vikana.

Mulla aikoinaan alkoi V50:ssä ryppyilemään peruutustutka. Viaksi ilmeni yksi neljästä sensorista. Täällä foorumilla mulle sanottiin että "Muista ottaa akun kenkä irti ennenkun alat sensoria vaihtamaan, muuten hajoaa peruutustukan aivolaatikko". Tein ohjeen mukaan ja peruutustutka toimi heittämällä tuon jälkeen. Eli summa summaarum: kun etututkiin on johtosarja uusittu, onko auto ollut virrattomana vai ei, villi veikkaus että ei ja johtosarjan vaihdossa on vain aiheutettu suurempaa vahinkoa.

Mutta tosiaan, vika selviää kun saat auton Vidaan kiinni.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

 

Futurez  Kulkukoira