Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Jonesyboi - 14.06.2018, 21:02:39
-
Noniin, hommelit etenikin sitten vähäsen nopeampaa kuin ajattelin. Tuli ostettua Ruotsista uusi moottori. Tässä nyt tiedot:
-B234F, täydellinen kone apulaitteineen, mutta ilman sähköjä
-13mm veivit
-KL Racingin B234-pakosarja T3 laipalla
-Öljylähtö ja paluu tehty valmiiksi
Tästä alkaa nyt rojektointi sitten pikkuhiljaa. Tehotavoite on tuonne 200hv+ paikkeille, max 250hv koska laatikkona pysyy toistaiseksi M46. Nyt alkaakin sitten johtosarjan ja ecun ja ezk:n metsästys, megasquirttia hetken mietin, mutta eiköhän alkuun pärjätä noilla vakio palikoilla. Vielä en ole ihan varma onko pakosarjassa valmiiksi hukkikselle paikka, jos ei ole niin sitten ostan vain turbon josta hukkis löytyy jo. Tässä nyt ostoslistaa mitä pitäisi ostaa:
-B230FT/FK ecu+ezk
-240:n LH2.4 johtosarja (seiskan johtosarjasta tuli värkättyä)
-Välijäähdytin mallia biltema
-Ahtoputket
-Turbo
-IMM
-Öljyletkut turbolle
-Suuttimet (hakusessa)
-Kytkin
-Hihnat, öljyt yms
Vinkkejä voi antaa, esim ohjeistusta miten tuon johtosarjan kikkailis kiinni, itse en ole vielä ehtinyt opiskelemaan. Ja jos joitain kyseisitä osista löytyy, niin ei muutakuin yv:tä, päivittelen tänne mitä osia ei enää tarvi ja kuvia kun saan koneen haettua 8) (kuvassa kyseinen 740)
(https://thumb.ibb.co/mBSU5J/20180511_175021_1.jpg) (https://ibb.co/mBSU5J)
-
Noniin, alkaa kuulostamaan moottorinpuolesta hyvältä ratkaisulta. konetta tehdessä syytä ottaa nuo puristukset huomioon, paljonko aikoo ahtaa ja millä polttoaineella? 16v ja e-koneessa taitaa olla rutut jossai 10-11 hujakoilla. teoriassa pääsee noilla aika näppärästi tuonne 200 toiselle puolelle.
täysin omana mielipiteenä ennemmin tässä tapauksessa menisin suoraan sinne mega-osastolle, joku perus ms1 tai 2 saa varmaan jo halvemmalla kuin lh osat(johtosarja,boksit,IMM ym.) ja niille vielä lastut/säätövärmeet. (taitaa käytettyjä ms1v2.2 saada johtosarjoineen ja instrumentointeineen 150-200e)
megasta on kuitenkin helpompaa jalostaa eteenpäin, kun nälkä todennäköisesti kasvaa syödessä ;D
toisena mainittakoon se, että kokemuksien perusteella tuo lh ei oikein tykkää noista kootut seokset mallisista moottoriratkaisuista. Toki itse säätämällä saa hierottua silloinkin varmaan paremmaksi. Enkä kiellä etteikö lh:ssa olisi enemmä suojaominaisuuksia ja muuta tauhkaa, muttä järki päässä kun tekee niin onko niistä merkittävää hyötyä?
-
Noniin, alkaa kuulostamaan moottorinpuolesta hyvältä ratkaisulta. konetta tehdessä syytä ottaa nuo puristukset huomioon, paljonko aikoo ahtaa ja millä polttoaineella? 16v ja e-koneessa taitaa olla rutut jossai 10-11 hujakoilla. teoriassa pääsee noilla aika näppärästi tuonne 200 toiselle puolelle.
täysin omana mielipiteenä ennemmin tässä tapauksessa menisin suoraan sinne mega-osastolle, joku perus ms1 tai 2 saa varmaan jo halvemmalla kuin lh osat(johtosarja,boksit,IMM ym.) ja niille vielä lastut/säätövärmeet. (taitaa käytettyjä ms1v2.2 saada johtosarjoineen ja instrumentointeineen 150-200e)
megasta on kuitenkin helpompaa jalostaa eteenpäin, kun nälkä todennäköisesti kasvaa syödessä ;D
toisena mainittakoon se, että kokemuksien perusteella tuo lh ei oikein tykkää noista kootut seokset mallisista moottoriratkaisuista. Toki itse säätämällä saa hierottua silloinkin varmaan paremmaksi. Enkä kiellä etteikö lh:ssa olisi enemmä suojaominaisuuksia ja muuta tauhkaa, muttä järki päässä kun tekee niin onko niistä merkittävää hyötyä?
Toki sekin onnistuu, jos halvalla löytyy kaikki tarvittava. Mietin vaan että onko se kuinka työlästä asentaa? Pitäisi opiskella lisää tuostakin.
-
Toki sekin onnistuu, jos halvalla löytyy kaikki tarvittava. Mietin vaan että onko se kuinka työlästä asentaa? Pitäisi opiskella lisää tuostakin.
Työmäärällisesti suunnilleen sama, boksille syötöt, boksin ohjaamat laitteet, antureiden ja boksin välinen yhteys. Ohjeita kummankin kytkentöihin löytyy googlella aika kivasti. Tietty lh johtosarjassa karvat on jo valmiiksi jaoteltu menemään suunnilleen oikeaan osoitteseen.
Tuota ohjelman opiskeluakin voi tarkastella kumpi tuntuu helpommalta lähteä ihmettelemään, megan säätäjiä taitaa löytyä melkeinpä jokatoiselta kylältä lh-guruja vähemmän, mutta täällä foorumilla niitäkin pyörii.
onhan noita boksejakin halvalla välillä myynnissä. itse ainakin ostelin aika vasta (ihan vaan pahan päivän varalle :D) käytetyn, ihan perus ms1v2.2+oheistuotteet(boksi,hukkakipinäpuola+HEI-moduulit,anturit, b.pumppu) ja parikymmentä senttiä boksin pään johtosarjaa 250e, tähän lisäksi tarvii triggeripyörän ja vähän piuhaa, jollei sitten osta uutta perusjohtosarjaa (esim. protoparts n.70-100e).
Toki jos budjetti sallii, niin parempi olisi lähteä vaikka ms2 v3.0 liikkeelle. mutta kyllä tuolla ms1 myös pärjää semmoisiin lukemiin mitä tuo alakerta ja/tai turbo pönnää ulos
-
Voi olla silti että alkuun tuo lh riittää itelle, kahtoo sitten myöhemmin.
-
toisena mainittakoon se, että kokemuksien perusteella tuo lh ei oikein tykkää noista kootut seokset mallisista moottoriratkaisuista. Toki itse säätämällä saa hierottua silloinkin varmaan paremmaksi. Enkä kiellä etteikö lh:ssa olisi enemmä suojaominaisuuksia ja muuta tauhkaa, muttä järki päässä kun tekee niin onko niistä merkittävää hyötyä?
Vaikkei kyse ole moottorinohjaustopicista, niin pakko mainita että eihän megakaan toimi väärin säädettynä? Sekametelisoppakoneissa noita on mullakin pari, ja useampaan sekameteliin oon tehny lastuja, jopa aika vähäisellä hieromisella saa samalla lailla perustoimivan kun mitä noin 85% viitsii megaakaan säätää. Itse ruiskun valintaan en ala puuttumaan sen enempi, mutta jos muistaisin joku kerta niin voisin kotopuolessa käydessä tutkia k-jettikoneen liittimistä tekemäni kaavion, jolla retrofittasin oman k-jettiläisen auton johtosarjoihin "päälle" LH:n. Siihen kannattaa melki tehdä niin, että hankkii jostain paalikasasta semmoset moottorin johtosetin korinpuoleisiin liittimiin suoraan käyvät liitinrungot ja tekee niihin sitten johdotukset käytettävälle ruiskulle, niin setti on yhä helposti huoltoja vasten irrotettavissa ja jos homma kusahtaa oikeen isosti niin orggikseen on paluu olemassa.
Tässä projektissa on nyt jo asiallinen lähestyminen, tuo on "helppo" kun voi tehdä irtokoneen ja tiputtaa koko setti kerrasta. Mutta tuo deekun ahdin on pakopesältään niin pieni b234 kylkeen että se kannattaa unohdaa, sillä ei tuosta saa mitään muuta kun poskettoman alavääntöpiikin, millä särkee kaiken koneen ja perän välistä, ilman että saa aikaseksi mainittavammin tehoa.
-
D24 vakioahdin on T3 mallinen, ei T3/T4. Noissa on pakopesä AR.36-AR.47, eli aika onneton. T3/T4 on pakopesä AR.63, sekä isommat pako ja imusiivet, ainakin kiinakopiossa.
-
Mutta tuo deekun ahdin on pakopesältään niin pieni b234 kylkeen että se kannattaa unohdaa, sillä ei tuosta saa mitään muuta kun poskettoman alavääntöpiikin, millä särkee kaiken koneen ja perän välistä, ilman että saa aikaseksi mainittavammin tehoa.
Oukei, täytyypä funtsia sitten uudelleen, josko kaveri vielä ottaisi takaisin kyseisen laitteen :D Turbo on TIC-mallista silti, eli tuolla isommalla pakopesällä.
-
Riippuu myös vähän mistä D24TIC se turbo on. EGR kanssa -95 mallisessa D24TIC koneessa on ainakin tuo AR.36 pakopesä T3 Garretissa. Pakopesässä lukee nielun sisäpuolella selvällä stanssauksella, mikä on sen AR.-luku. Se näkyy .36 tai .47 merkinnällä.
-
Riippuu myös vähän mistä D24TIC se turbo on. EGR kanssa -95 mallisessa D24TIC koneessa on ainakin tuo AR.36 pakopesä T3 Garretissa. Pakopesässä lukee nielun sisäpuolella selvällä stanssauksella, mikä on sen AR.-luku. Se näkyy .36 tai .47 merkinnällä.
Jeps, olipas se sittenkin .36 kun kävin katsomassa. Eli tuolla nyt ei siis tee oikein mitään? Paljonkohan tuollaisella on jälleenmyyntiarvo, ei oo välystä :D
-
No ei sillä ainakaan tuossa B234 moottorissa tee oikein mitään. Voihan sitä yrittää myydä, vaikka jollekin kuka aikoo ahtaa D24 konetta jälkeenpäin menee varmaan siinä käytössä hyvin.
-
Vaikkei kyse ole moottorinohjaustopicista, niin pakko mainita että eihän megakaan toimi väärin säädettynä? Sekametelisoppakoneissa noita on mullakin pari, ja useampaan sekameteliin oon tehny lastuja, jopa aika vähäisellä hieromisella saa samalla lailla perustoimivan kun mitä noin 85% viitsii megaakaan säätää. Itse ruiskun valintaan en ala puuttumaan sen enempi...
Aivan asiaa, sillä itse mainitsin tuosta, kun aloittelevat kaverit hyvin usein olettaa että eihän se ole kuin tilaa ns. bulkkilastun, heittää kiinni ja homma rokkaa. jos lh:n lastut räätälöidään paketille niin silloin ne on ruukanneet toimia, noissa bulkeissa tuntuu olevan sitä jos tätä vaivaa...
-
Noniin, turbo myyty veks ja cooleri hommattu. Ensi viikolla moottoria hakemaan näillänäkymin 8)
-
Minkäslaista turboa sitten tuohon kannattaisi alkaa mallailemaan? Itse nyt vilkuillut HX35 ja GT35/GT30 suuntaan, GT35 taitaa olla hiukan liika iso jo noille alle 250hv tehotavotteille? Haluaisin että se turbo heräisikin jossainvälissä.. :D
-
250-300hv luokkaan TD05 sarjan mitsuista löytynee hyviä, esimerkiksi evomitsuissa käytetty td05hr-16g6-9.0, 9.8 tai 10.5 ovat hyviä vaihtoehtoja, kannattaa vaan tarkistaa että on kaksiläppäisellä hukkaportilla oleva pakopesä, ahtimen osanumerolla saa yllättävän paljon irti niistä. Mulla on B234 koneessa td05hra-15gk2-10.5 ja täysi veto on hitu alle 2500rpm ja vetää ylös asti puutumatta, suorituskyvyn perusteella noin 0.7bar ahdoilla tämä kulkee erittäin lähelle samoja kun 270hp penkkiin antanut 940.
-
Hola, homma edistynyt hieman. Kone haettu ja alettu purkamaan että saisi lohkon maalailtua ja muutkin paikat putsailtua. Turbo on tilattu (GT3076R) ja muutakin roipetta, tosin armeija alkaa nyt painamaan päälle, joten hidasta tulee olemaan :D Edelleen muutamat pisteosat hakusessa, mutta ostoslista vähenee vähenemistään.. Huomenna kuvia 8) (ps. tehotavotteet nousi nyt hiukan, ainakin 250hv pitäisi saada, ihan sinne M46 kipurajoille ja ajaa sillä niinkauan kuin vain kestää :2funny:)
-
Siinä se nyt olisi, hiukan purettuna jo. Jakopään osat hommattu, kiristimet vielä uupuu. Lohkon maalaus lähestyy pikkuhiljaa, vielä kova mietintä meneekö mustaksi vai alku.p punaiseksi. Kansi olisi tarkoitus vääntää mahd. lähelle anodisoitua punaista vastaavalla metallivärillä, samoin jotkin pikkuosat. (HUOM! Ostetaan tulppien suojamuovi mikälie ja jakopäälle suojamuovi, saa olla yläosastaan hajonnut, kun tarkoitus yläosa jättää avoimeksi..)
(https://thumb.ibb.co/hGK37J/IMG_20180702_191003_127.jpg) (https://ibb.co/hGK37J)
(https://thumb.ibb.co/g7zLnJ/received_240307129908743.jpg) (https://ibb.co/g7zLnJ)
-
Kotkasta löytyy jakopäälle ulompi suojamuovi. Jos oikein muistan nii saattaa olla jossain se tausta levykin.
-
Jeps, hitaasti edistyy projekti vielä. Ei ole oikein löytynyt sopevaa viikonloppua milloin alkaisi vanhan koneen irroittelemaan. Edelleen johtosarjan vedosta on vähän kysymyksiä, eli tarvisi jonkun noista tietävän gurun apua vaikka yv:llä. Myöskin tuon LH:n toimintaa tuon 16v-kannen kanssa oon mietiskellyt, nyt löytyy siis turbon boksit, sytkäboksi on ns. kultaboksi ja jokin lastu on nähtävästi jo kiinni (en vielä ole purkanut ecua). Onko ketään joka osaisi suuttimien yms. mukaan jonkinlaisen softan kehitellä?
-
Tuommoseen settiin on aivan turha laittaa mitään "bulkkilastua", se ei varmasti tule toimimaan hyvin, hullun tuurilla voi saada melko hyvän tai kohtalaisen. Kun vermeet on nipussa, siinä on fiksusti toimiva bypass, iso IMM, muuten perusasiat kunnossa, niin voin kyllä tehdä semmosen lastun että sillä voi ajaa. Nimittäin sen verran, että pääset tänne säätämään sen kunnolla.
-
Täytyy olla lähempänä yhteydessä, ihan katupeli tulossa kyseisestä autosta niin olisi hyvä saada pelittämäänki :D
Tuommoseen settiin on aivan turha laittaa mitään "bulkkilastua", se ei varmasti tule toimimaan hyvin, hullun tuurilla voi saada melko hyvän tai kohtalaisen. Kun vermeet on nipussa, siinä on fiksusti toimiva bypass, iso IMM, muuten perusasiat kunnossa, niin voin kyllä tehdä semmosen lastun että sillä voi ajaa. Nimittäin sen verran, että pääset tänne säätämään sen kunnolla.
-
Hellurei, projekti vielä elossa. Uusi kone pikkuhiljaa löytämässä tiensä konepellin alle. Pieniä kysymyksiä, tarviiko ajoitusta säätää nyt kun turbotettu vai vedetäänkö kampuran hihnapyörän merkit ihan alku.p paikoille?
(https://i.ibb.co/X2rRXPs/9-E6-DD936-E4-CF-4-B35-9-AB9-C605-E73-A40-B7.jpg) (https://ibb.co/X2rRXPs)
-
Alkuperäisiin merkkeihin vaan, säädettävillä nokkapyörillä voi sitten hienosäätää jos haluaa
-
Alkuperäisiin merkkeihin vaan, säädettävillä nokkapyörillä voi sitten hienosäätää jos haluaa
Asia selkee. Alustaakin pitäisi vähän rustailla, eteen tulossa 240 tolpat mutta taaksekin pitäisi löytää sopivasti madaltavat, jotka pelais yhteen madallusjousien kanssa.
-
Itse tein saman vaihdon 85 vuoden 740seen. Imusarja ottaa sitten kiinni jarrunestesäiliöön. Sen saa kyllä siirrettyä letkuilla pois tieltä mutta veemäisen tiukan mutkan joutu tekee ah toputkeen että sai sen taittumaan tuohon läpälle.
Männistä sorvattiin kuoppa vain symmetriseksi ja 0.8 Barin paineilla tekniikka kesti m46 laatikolla hyvin, kun oli kalliit renkaat alla ::).
Hyvä värin löysit kanteen.
-
Heh, joutuu vielä vähän korjailemaan kannen väriä ja lakkakin uupuu :D Vähän ongelmia tuli matkaan. Saapa nähdä josko saisi viikon päästä pudotella motin jo paikalleen, pääsisi sähköjä vetämään 8)
-
Noniin, kone on kiinni, mutta sitten päästäänkin vielä hankalampaan osioon. Kyseessä siis 740 LH2.4-johtosarjan muokkaus. Johtosarjaa kynitty ja johtoja kolvailtu, mutta joistakin johdoista ei ole mitään käryä.
Esim. tuo musta ja punainen johto, liittimestäkään ei mitään tietoa mihin kuuluu
(https://i.ibb.co/55tMXVJ/IMG-2015.png) (https://ibb.co/55tMXVJ)
Sitten tuo pinkki johto
(https://i.ibb.co/h85G6JV/IMG-2016.png) (https://ibb.co/h85G6JV)
Nähtävästi viol/valk, kelt/rusk ja vihr/kelt johtoja ei tarvita mihinkään? Toisesta nipusta on jonkinlainen kuva jo päässä miten kytketään.
(https://i.ibb.co/ZMhtJMt/IMG-2017.png) (https://ibb.co/ZMhtJMt)
Sitten tuo punakeltanen ja sininen johto, any clues? Vissiinkin sytkäkiven liittimeltä tulee (?)
(https://i.ibb.co/1sH3C58/IMG-2018.png) (https://ibb.co/1sH3C58)
Näille ei ole kotia toistaiseksi ollenkaan
(https://i.ibb.co/MMZcjbL/IMG-2019.png) (https://ibb.co/MMZcjbL)
Sitten tuon vikakoodipalikan sininen ja musta johto, niillekkään ei löydy kotia.
(https://i.ibb.co/n7pdrzK/IMG-2014.png) (https://ibb.co/n7pdrzK)
Vituttaa kyllä kun ei mistään sitä 240:n johtosarjaa saanut, en jotenkin jaksa uskoa ettei keneltäkään muka sellaista löytynyt. Nyt pitää sitten tällaisesta sekasikiöstä koittaa vääntää toimiva johtosarja :-\
-
Itellä oli taistelu 240 johtosarjan kanssa vaikka oli oma johtosarja, mutta tuo on kyllä oikea taistelu (ainakin omaan silmään) :D Täällä foorumilla on näkynyt myynnissä 240 johtosarjoja
-
En taas jaksa nähdä tuota taistelua? Ite tein osittaisesta 940 johtosarjasta omaani setit, kuitenkin siitä puuttui johtoa joku kymmenkunta metriä ja taisi sitä pari iltaa kolvailla kasaan ???
-
Kyllä itellä tuotti hankaluuksia tuo 93vm 200 johtosarja kun mukana oli moottorin johtoja jotka ei mennyt edes ruiskulle:D
-
Ja jotaki päivitystä taas, aikalailla kaikki ongelmat on rustailtu ja konttoripäivä lähenee. Vielä suuttimet on hakusessa, lastu ja hukkaportin asennus ja jousen vaihto löysempään, mutta kone käy ja alkaa muutenkin olemaan säpissä. Ahtoputket on viimeistelyä vaille valmiit. Kieltämättä tuo seiskan LH:n johtosarjan vääntö oli kyllä semmonen etten enää ikinä tee uudelleen :D Harmi kun ei tullut enempää päiviteltyä tätä, saatan pitemmän kirjoituksen joskus vielä tehdä, ehkä sitten kun on leimattu ;)
Männille en tehnyt mitään, joten kovat on puristukset edelleen. Isot pojat kertoi kyllä että kestää 0.8bar ahtoja ilman muokkaamisia, edellisellä omistajalla ollu HX40 0.8bar ahdoilla ja hyvin pelasi ;D
Linkin takana käyntivideo 8) www.youtube.com/watch?v=jZppAC3Jmcc
-
Vähän unehtuu tänne päivitellä, mutta mielummin myöhään kun ei milloinkaan!
Kaikki uupuneet osat tuli hommattua, TVS:ltä lastut, uudet suuttimet finjectorilta, jne. Paljon edistynyt ja nyt voisi jo sanoa että konttoripäivä on lähempänä kuin koskaan :D Eli ehkä vuoden päästä. ::)
Hukkiksen putken tekoa
(https://i.ibb.co/LrmVm6F/0-BFA3321-106-F-4-F9-E-BD5-D-1-B1-E50-C4-BEC1.jpg) (https://ibb.co/LrmVm6F)
3" putkiston mallailua
(https://i.ibb.co/KxmcqYS/2-CB7-C694-F05-D-428-F-8-E6-C-97477-C670-EDF.jpg) (https://ibb.co/KxmcqYS)
Kannen leväleen laittoa
(https://i.ibb.co/3YmcHss/8-ADA8951-6-A2-C-4867-B442-95-AADDFDB714.jpg) (https://ibb.co/3YmcHss)
(https://i.ibb.co/hFHPqBn/749618-E5-4-CF8-4377-9-AE5-0-E228294-C9-A2.jpg) (https://ibb.co/hFHPqBn)
Kansikin kävi viellä mutkan koneistamolla
(https://i.ibb.co/YfYRn8k/IMG-9596.jpg) (https://ibb.co/YfYRn8k)
(https://i.ibb.co/CmxSw9T/IMG-9597.jpg) (https://ibb.co/CmxSw9T)
Nyt seuraavaksi olisi tuon kannen pulttailu läjään ja putkiston kannattimien viimeistely. Jos olisi aikanaan tiennyt että minkälainen työsavotta tästäkin tulee niin tuskin olisin alkanut tekemään. Mutta nyt kun alkaa loppusuoralla homma olemaan, niin kyllähän se pikkuhiljaa alkaa hymyn nostamaan kasvoille, että tällaisen saanut kasaan rakenneltua. Ilman kavereiden apuja tästäkään ei olisi kyllä selvitty, suuri kiitos heille ja muillekin jotka ovat olleet projektin teossa ja mahdollistajina mukana. Ehkä jokupäivä nuo hitsaushommat onnistuisi itseltäkin ;D Laitetaan seuraavaan päivitykseen sitten uutta käyntivideota ja enempikin kuvia projektin varrelta.
Ja vielä pari alkusyksyn fiilistelykuvia 8)
(https://i.ibb.co/0cfY0Nz/IMG-7709.jpg) (https://ibb.co/0cfY0Nz)
(https://i.ibb.co/pW3ZMLw/514-FC598-E1-EB-45-EA-84-D2-78-CCD939-B9-EE.jpg) (https://ibb.co/pW3ZMLw)
(https://i.ibb.co/6mxs4Nm/IMG-7678.jpg) (https://ibb.co/6mxs4Nm)