Jopas oli päivä.
Aamupuuroa syödessä tuijotin tyhjyyteen ja päätin, että tänään on se päivä. Sydän alkoi tykyttämään ja mahassa tuntui sitä, kun olisi maistanut eka kertaa uutta siideriä. Ensin piti toki tehdä pakosarjan lämpölevy valmiiksi, mutta sisimmässäni mietin jo, että pääsee tekemään valmisteluja käynnistystä silmällä pitäen.
Ekana puolat, tulpat ja bensapumpun sulake pois ja neljä litraa Kendallin 20w50 Racing Greeniä koneeseen. Sitten läppäri kiinni ja suutin/puolatesti päälle. Suuttimet napsuttivat nätisti ja puolan päässä kiinni oleva sytytystulppakin välkkyi iloisesti. Sitten pyörittämään startilla moottoriin öljynpaineita ja silmä kiinni läppärin ruutuun, että näkee tuleeko kaikilta antureilta oikeanlaista tietoa. Kaikki vaikutti lupaavalta, joten hyppäsin autoon ja kävin ostamassa 22,5 litraa 98e:tä. Tuollainen hassu määrä siksi, että tuossa on 45 litran tankki, niin tuolla määrällä polttoainemittarin piti näyttää puolta tankkia. Aika hyvin oltiinkin sektorilla, sillä mittari oli viisarin paksuuden yli puolenvälin. Sitten laitoin bensapumppujen sulakkeen takaisin paikalleen ja jännittyneenä vääntämään virrat päälle. Vuotoja ei ollut havaittavissa, mahtavaa!! Tämänhän saa tulille tuossa tuokiossa. Sitten aloin ihmettelemään, kun bensanpaineet ei pysy ylhäällä pumpun sammuttamisen jälkeen. Ensin mietin, että pumppujen takaisku päästää läpi, mutta sitten aloin ihmettelemään konetilasta kuuluvaa outoa pihinää. Tulppien edelleen ollessa pois paikaltaan, huomasin, että ykkössylinteri aivan täynnä bensaa. Siis ihan täynnä, bensaa tuli jo tulpanreiästäkin yli. Siinä kohtaa iski aikamoinen ahdistus. Perkele, ostin uudet suuttimet juurikin siksi, että ei olisi sitten ongelmia tulevaisuudessa ja nyt yksi vuotaa solkenaan bensaa sylinteriin.
Hieman sekavassa mielentilassa tehdyn puhelun jälkeen hyppäsin jälleen autoon ja kävin hakemassa Naantalin käsivarastolta kaksi sarjaa suuttimia. 1000cc ja 1600cc. Kotimatkalla mietin, että kummatko sitä laittaisi ja lopuksi päädyin niihin isompiin. Bensanhöyryisen ruuvaussession päätteeksi uudet suuttimet olivat paikallaan ja oli taas aika laittaa virrat päälle ja tarkastaa vuodot. Tällä kertaa suuttimet vuosivat tukin o-renkaasta, koska olivat pari milliä edellisiä lyhyemmät ja pääsivät hieman liikkumaan. Siitä onneksi selvitiin suuttimen ja imusarjan väliin tulevilla prikoilla ja nyt olinkin sitten jo valmis käynnistämään auton, kunhan ruuvaa tulpat ja puolat takaisin.
Ei muoviämpäri!! Bensanpaineet ei pysy vieläkään ylhäällä. Mitä ihmettä, kyllä ne äsken pysyivät, kun kokeilin suuttimien ja tukin saumojen pitävyyttä. Nyt kun laitoin suuttimien johdot kiinni, niin paineet ei pysy enää. Joo'o, aivan järjettömästi taas bensaa ykköspytyssä. Onneksi en ehtinyt laittaa tulppia takaisin. Vika on siis sähköissä, eikä ykkösen suuttimessa. Aiemmin esiintynyt ahdistus tuli takaisn moninkertaisena. Siis mitä ihmettä tässä nyt voi olla vikana. Yleismittari käteen ja mittailemaan suuttimien johdoista. Ykkösen singnaalijohdon ja maapisteen välillä oli ihan erilainen vastusarvo, mitä kolmessa muussa sylinterissä. Tosin ei ollut hajuakaan, että mitä arvoja mittailin ja mitä niiden kuuluisi olla, mutta kuitenkin ykkösessä oli erilaiset kuin muissa. Sitten boksi irti, ja mittaamaan uudelleen, josko suuttimen johto olisi jostain maissa. Ei ollut, kaikki arvot täsmäsivät nyt keskenään, joten vika lienee boksissa. Ahdistus sen kun vaan paheni, se pahuksen boksi on taatusti ollut toimiva ja itse olen kuullut, kun kaverin auto on sillä käynyt. Mikä sen nyt on voinut rikkoa??
Hetken hermojen lepuuttelun ja kahvikupposen jälkeen boksi pöydälle, kansi auki ja yleismittari taas käteen. Muutaman yksinkertaisen mittauksen jälkeen oli selvillä mitkä kompnentit ohjaavat suuttimia ja mikä niistä transistoreista on ykkössylinterin. Se on rikki, ei auta vaikka kuinka itkisi, se on rikki. Sitten tuli mieleen, että onhan tuossa piirilevyllä neljä varaosaa. Boksi kun on tarkoitettu käytettäväksi myös 8 sylinterisissä autoissa, niin voisihan parin trankun paikkaa vaihtaa. Pikainen konsultointipuhelu Moonlight Motorsportin Jarille ja hän sanoi, että ihan surutta voi vaihtaa osat keskenään ihan tavallisella kolvilla. Ok, pari syvää hengitystä ja kolvi käteen. Homma oli loppujen lopuksi aika yksinkertainen ja pian boksi oli taas nipussa ja kytkettynä autoon takaisin.
Taas alkoin sydän hakkaamaan, sillä nyt oikeasti pitäisi olla kaikki kunnossa. Suutintesti osoitti, että korjaus oli onnsitunut ja ykkösen suutin napsutti nätisti. Tässä vaiheessa oli aika viritellä videokamera ja kokeilla ihan oikeasti käynnistää auto. No kameraan piti vaihtaa patterit, enkä olisi malttanut millään odottaa, että hovikuvaaja hakee sisältä uudet patterit. Aargh, mä en kestä, nyt startataan.
Aivan enimmäinen yritys oli lupaava. Kone pörähti melkein heti, mutta ei kuitenkaan suostunut käymään. Reilusti softasta bensaa pienemmälle ja uusi yritys. Nyt kone sentään käy, mutta tosi huonosti ja kaasu piti olla pohjassa, että kone kävi edes tyhjäkäyntiä, kummallista. Lisää seosta laihemmalle, niin nyt löytyi sentään tyhjäkäynti, mutta edelleen käynti tosi kamalaa ja kone ravisti pahasti. Koneen käydessä nypin suuttimien johtoja vuorollaan irti ja totesin, että 2- ja 4-sylinteri ei käy ollenkaan. Ihmeen hyvin se sitten loppujen lopuksi kuitenkin kävi, vaikka ei ollut kuin kaksi sylinteriä mukana toiminnassa. No puolat ja tulpat taas pois, jonka jälkeen tein oudon havainnon. Tulpat olivat ihan kuivat, eli kipinää siis tulee. Aiemmin suorittamani suutintestikin osoitti, että suuttimet olisivat valmiita rokkaamaan. Katseet siis kohdistuivat tarkaavaisesti taas läppärin ruutuun, softasta on pakko löytyä joku virhe.
Kaikki oli mielestäni ihan kunnossa, mutta sitten huomasin, että puolien ohjauksesta puutui yksi täppä, joka märää, että puolat toimvat sytysjärjestyksen mukaan. Toisaalla oli jo täppä, mikä määrää, että joka sylinterille on oma puola, mutta se näköjään vaatii tuon toisenkin. Loppu viimein aika selkee juttu, joka olisi pitänyt tajuta jo aiemmin, mutta oletin taas varmaan jotain vähän liikaa. Jälleen uusi käynnistys ja nyt nousi hymy korville. Se toimii!!!! Voi vitsi se toimii!!!! Mahtavaa!!!! Pakkohan sillä oli sitten käydä obligatoorisella koeajolla ja kaikki tuntuis olevan suht kunnossa, eikä mitään suurempia vuotojakaan ole havaittavissa, tai no itseasiassa on yksi. Öljynpainemittarin putki tihkuu mittarin takaa. Ja mitä ilmeisimmin se putki on jotenkin muutenkin kärsinyt, kun mittari nousee todella hitaasti. Konehuoneen puolella kaikki on kunnossa ja tunnelma katossa. Normaalisti tässä vaiheessa korkataan olut ja nautitaan tilanteesta. Meillä emäntä kävi hakemassa mulle kaupasta Sipsuja, kun olen kiltisti pitänyt parin kuukauden tauon niiden popsimisesta.
Lopuksi pari videon pätkää käynnistysyrityksistä.
Aivan enimmänen yritys.
http://www.youtube.com/watch?v=dvSh3PXJilkTässä on jo aika hyvällä mallilla.
http://www.youtube.com/watch?v=nTQISEs8JgY